[ juka vk @ 26.11.2006. 13:55 ] @
ovako radim plocicu foto postupkom i to mi je prvi put da je radim ovi postupkom, imam sav potreban materijal (UV sijalicu prigusnicu staklo kemikalije tvornicki oslojenu plocicu), e sad ta plocica je tvornicki oslojena i velika je 200*150mm i dode 32 kn (4.5 Eur), pa mi je bitno da je ne upropastim i cuo sam da se moze raditi predlozak i na obicnom papiru koji se moze a i nemora premazati uljem ili vodom (ili nesto slicno) da bude prozirniji.

E sad mene zanima jel zna neko koliko treba osvijetljivati tu (tvornicki o slojenu) plocicu i sa koje udaljenosti ako je predlozak na obicnom papiru

ili kako da znam da mi je plocica dobro osvijetljena (jel mogu micati predlozak) i kako izgleda povrsina koja nije osvijetljena (vodovi), a kako osvijetljeni dio (prostor izmedu vodova) mislim koje je boje.

i jos me zanima dali se moze printati sa obicnim printerom na paus papir

pomoc!!!!!!!!!!!!!
[ Tiristor @ 26.11.2006. 14:40 ] @
pogledaj ovde
http://www.elitesecurity.org/t219841-0#1304774
ili jos malo pretrazi forum, sigurno ces naci to sto te interesuje, meni se cini da sam to citao nekoliko puta ovde. Ali opet mozda ti neko i ovde ponovo sve objasni.
[ juka vk @ 26.11.2006. 20:45 ] @
fala na ovome, gledao sam jos par tema ali ima 10 stranica pa nemogu to sve pregledati pa bi volio kad bi mi neko mogao pomoci

najvise me zanima da dali smijem provjeravati kako je plocica osvijetljena i kako da znam kada je plocica dobro osvijetljena
[ grabik @ 26.11.2006. 21:25 ] @
Ako imas laser idi u knjizaru i kupi termo foliju, isprintaj na nju laserom najtamnije stomozes ili idi sa tim tvojim predloskom u fotokopirnicu i trazi da ti fotokopira na paus ili termo foliju.
Osvitljavanje sa obicnog papira je mnogo komplikovanije i ako nemas laserski otisak tesko da ces imati nekog uspijeha.
Iseci komad koji moras da osvijetljavas i stavi u neku plicu kutiju ako nemas stavi u kutiju za cipele(ako je laserski ili otisak od fotokopirke) stavi dole manju kutiju da smanjis zapreminu i na to postavi termo foliju ili paus sa otiskom na gore uspi pola decilitra nitra u poklopac kutije i stavi poklopac na kutiju u kojoj je isprintani dio, ostavi pola sata ili duze dok nitro potpuno ispari.
Sada bi otisak trebao da bude neproziran stavi foliju sa otiskom na plocicu i to toner dolje na lak, na to stavi pleksi staklo ili obicno i to ucvrsti da se ne mice a da folija dobro lezi na plocici jer od toga zavisi ostrina otiska. Ako si kupio plocicu u chipoteci one sa zuckastim lakom treba ti sa zivinom sijalicom na oko 30cm od 5 do 10 minuta osvijetljavanja ako je otisak od printanja dobar nece mu ni 10 minuta nastetiti.
Stavi u razvijac i drzi dotle dok lak ne nestane sa bakra ne duze jer ce ti skinuti lak i sa mjesta koje nije osvijetljeno.

[ grabik @ 26.11.2006. 21:35 ] @
Tesko da ce ti od prve uspjeti ako to nisi do sada nikada radio, moj savjet je da isjeces plocicu na manje komade i esperimentises sa vremenom osvjetljavanja i razvijacem.
[ juka vk @ 26.11.2006. 21:40 ] @
e zasto sluz taj nitro

i jel mogu provjeravati jer mi plocica dobro osvijetljena - koje su boje voiovi ,a koje povrsina koja je osvijetljena
[ vranjin @ 26.11.2006. 23:23 ] @
Na pločicama koje koristim - gotove vodovi se i ne vide posle osvetljavanja nego tek kad pločicu stavim u razvijač.
poz.
[ juka vk @ 27.11.2006. 07:58 ] @
a kako onda da znam kad je plocic dobro osvijetljena
[ grabik @ 27.11.2006. 19:56 ] @
To se nazalost vidi tek posle razvijanja.Nitro razredjivac sluzi da vodovi printani na laseru postanu neprovidni.
[ guja011 @ 27.11.2006. 20:17 ] @
savet ti je da IPAK pročitaš onu obimnu temu .
lepo prebaci sa c/p samo ono što se tiče fotopostupka i imaćeš ne 10 već 1 dobru stranu.

ako te brine to što se vodovi ne vide da bi znao dal je dobro osvetljeno, onda ti preostaje samo jedno a to je grafički film. on je toliko dobar (crn) da možeš preterati vreme osvetljavanja i nekoliko puta. minimalno vreme osvetljavanja zavisi samo od izvora
svetla (i razdaljine) sa jedne i od debljine fotolaka sa druge strane (ovo je manjeg uticaja ali se ipak računa)

e, sad ti meni kaži jedno: kako tebe naterati da vidiš ko u tvojoj okolini radi grafički film
(iz fajla) kad tebe mrzi čak i da čitaš šta je napisano na izvolte u onoj gore temi?
[ juka vk @ 28.11.2006. 08:20 ] @
de mi reci koja je to tema sa tim grafičkim filmom nemogu je naci

e jel se na njega printa ili?
[ fibra @ 28.11.2006. 08:42 ] @
@grabik
Citat:
stavi dole manju kutiju da smanjis zapreminu i na to postavi termo foliju ili paus sa otiskom na gore uspi pola decilitra nitra u poklopac kutije i stavi poklopac na kutiju u kojoj je isprintani dio, ostavi pola sata ili duze dok nitro potpuno ispari.

Nebih doslovno sledio ovaj metod zbog bespotrebnog rasipanja i duzine trajanja. Metod je veoma koristan i obavezno ga praktikujem ali cemu decilitar razredjivaca??? Ako nemas kutiju pitaj u kopir servisu da ti daju jednu oni ih bacaju. Dovoljno je samo poklopcem poklopiti film koji stoji na podu/stolu na 10-tak minuta. Drzanje od pola sata ili vise nema nekog efekta. U vreme kad je ovaj film spreman po receptu grabika ja vec busim rupice. Znaci, 10-tak minuta i puna kapa. Za start bih savetovao stampu na kolor laserima jer je crno CRNO i sloj je deblji nego na obicnim C/B stampacima. Kosta malo vise (manje od 1EUR A4) ali se dobije besprekoran film koji nema sanse da probije ni posle produzenog solarijuma.
[ guja011 @ 28.11.2006. 09:57 ] @
Citat:
juka vk: de mi reci koja je to tema sa tim grafičkim filmom nemogu je naci

e jel se na njega printa ili?


ma ne. ono sto zelis da je na filmu doneses kao fajl i to ti se uradi. cenom je slicno onom gore navedenom ali nijedan print se ne moze meriti sa filmom.
znaci vidi tu u okolini ko se bavi sito tehnikom ili stampanjem pa pitaj gde rade. to ti je najbrze da dodjes do adrese.
[ juka vk @ 28.11.2006. 09:57 ] @
Citat:
Za start bih savetovao stampu na kolor laserima jer je crno CRNO i sloj je deblji nego na obicnim C/B stampacima. Kosta malo vise (manje od 1EUR A4) ali se dobije besprekoran film koji nema sanse da probije ni posle produzenog solarijuma.


jel mi moze objasniti ovo nisam bas skuzio sta kosta 1E

i jel se mora daditi to sa nitro-m

e a sta mislite kad bi se isprintalo vise puta na jednu termo foliju ili paus, 2-3 puta jedno te isto sloj bi bio deblji ??
[ fibra @ 28.11.2006. 10:35 ] @
Citat:
jel mi moze objasniti ovo nisam bas skuzio sta kosta 1E

Otisak na kolor laser printeru u Beogradu kosta oko 1EUR
Citat:
i jel se mora daditi to sa nitro-m

Ne mora, ali je dobro. Otisak tonera nakon ovog tretmana se cak moze videti golim okom kao ispupcenje na foliji!
Citat:
e a sta mislite kad bi se isprintalo vise puta na jednu termo foliju ili paus, 2-3 puta jedno te isto sloj bi bio deblji ??

Nemoguce je da sve bude "u paseru" tj. obavezno bi doslo do bezanja drugog prolaza u odnosu na prvi. Osim toga mislim da se sama folija malo skupi pri prolasku kroz stampac usled temperature. Ovo mi je poznato iz sitostampe gde je bitno da papir bude topao kad se upasuje druga boja koja se uklapa sa prethodnom.

Ne savetujem izmisljanje tople vode. Ova tehnika nije nova i malo sta se tu menja. Filmovanje kod graficara je preskupo za prototipove ili male serije a rezultat nece biti primetan na uradjenoj plocici. Znaci, laser ili jos bolje kolor laser>razredjivac>osvetljavanje>razvijanje>ferohlorid>busilica>lemilica.
Bitno je da se napomene da se nakon zacrnjivanja folije sa razredjivacem pusti folija malo da se osusi jer je sloj tonera lepljiv (otopljen) pa ce se toner zalepiti za plocicu i tako postati neupotrebljiv za dalju upotrebu.
Takodje je moguce da se folija zalepi za plocicu ako je sijalica suvise blizu stakla prilikom snimanja, ali ovaj put usled delovanja temperature.
[ guja011 @ 28.11.2006. 12:40 ] @
Citat:
fibra: Filmovanje kod graficara je preskupo za prototipove ili male serije a rezultat nece biti primetan na uradjenoj plocici.


apsolutno netacno.
[ fibra @ 28.11.2006. 13:25 ] @
Netacno da je preskupo ili da se rezultati ne vide na plocici?
Verovatno je mnogo bolje za tanke vodove ali za obicne plocice... nikad mi se nije cinilo da nesto fali mojim plocicama koje radim termofolijom. Doduse, nisu nista posebno zahtevne. Za cenu, sad vidim da si napisao da je slicna.
Aj` objasni sta si mislio i baci PM gde radis i posto. Thx
[ _str_ @ 28.11.2006. 16:47 ] @
Ukoliko su plocice manjih dimenzija, dovoljno male da stanu jedna pored druge, mogu se ostampati na termo foliji a zatim preklopiti i fiksirati trakom. Vazno je da budu jedna pored druge a ne jedna iznad druge. Ovim se postize minimalna razlika u izgledu filmova i dobra zatamljenost pogotovu vecih povrsina.
[ juka vk @ 28.11.2006. 17:27 ] @
e a sta mislite da se na termo foliju isprinta vis puta tako bi bio sloj deblji odnosno neprozirniji

a za ceg sluci nitro i cuo sam da se radi i bez njega
[ grabik @ 28.11.2006. 19:40 ] @
Kolega fibra slazem se da je foto postupak spor zato vecinom radim transfer metodom(pegla).
[ grabik @ 28.11.2006. 19:55 ] @
Evo web adrese bart elektronika oni izradjuju i prodaju pcb po narudzbi isto prodaju i materijal.
Probaj da kontaktujes njih mozda imaju tu pcb sto tebi treba vec gotove izradjene.

http://public.carnet.hr/~mlbarto/
[ juka vk @ 28.11.2006. 20:16 ] @
jel mi neko moze odgovoriti

transfer postupak (pegla) nije bas dobar za velike plocice
[ guja011 @ 28.11.2006. 22:02 ] @
Citat:
grabik: Kolega fibra slazem se da je foto postupak spor zato vecinom radim transfer metodom(pegla).


netačno. foto postupak uopšte nije spor, a za razliku od TT je i reproducibilan sa istim predloškom.
što se tiče printanja na termofoliji to je jedan od pogrešnih pravaca jer ne donosi bitno bolji predložak. apsolutno nebitno dal je u pitanju laserac pa još u boji ili inkjet.

prividna prednost TT je u korišćenju veziva toner zrnca u cilju pokrivenosti površine koje je bolje nego prosvetljavanje istog predloška foto postupkom ali to je sve. ono što se rastapa peglanjem takođe deluje i na ivici konture a ko ne veruje , nek nabavi dobar mikroskop i pogleda 2 iste pločice , jednu rađenu sa TT a drugu fotopostupkom. naravno posle nagrizanja.

tonertransfer metoda nije nimalo brža od fotopostupka a totalno je pogrešno nazivati je boljom. ona je alternativna metoda, a pozadina svega nije pravdanje o nenabavljivosti fotolaka ili razvijača (ili propadanje hemikalija vremenom ili reproducibilnosti) već nesposobnost većine da savlada fotopostupak kao nešto sasvim jednostavno.

ne postoji niko ili ja bar ne znam za takve koji posle (uvežbanog) fotopostupka prelaze na TT.
[ fibra @ 29.11.2006. 08:58 ] @
Citat:
grabik: Kolega fibra slazem se da je foto postupak spor zato vecinom radim transfer metodom(pegla).

Svaka cast grabik, sigurno svaku plocicu gledas lupom nakon izrade.
Citat:
netačno. foto postupak uopšte nije spor, a za razliku od TT je i reproducibilan sa istim predloškom.

Ama ljudi, ko je prica o transferu tonera??? Ja ne!
Zar moram da citiram sebe? Evo onda:
Citat:
Ja: Znaci, laser ili jos bolje kolor laser>razredjivac>osvetljavanje>razvijanje>ferohlorid>busilica>lemilica.

rekoh OSVETLJAVANJE a ne peglanje
Citat:
apsolutno nebitno dal je u pitanju laserac pa još u boji ili inkjet.

Veoma je velika razlika izmedju laserskog otiska i kolor laserskog otiska! U drugoj varijanti sloj na foliji je deblji, gusci i crnji. Pricam iz iskustva. Za inkjet ne znam.
Citat:
tonertransfer metoda nije nimalo brža od fotopostupka a totalno je pogrešno nazivati je boljom. ona je alternativna metoda

Apsolutno
Citat:
a pozadina svega nije pravdanje o nenabavljivosti fotolaka ili razvijača (ili propadanje hemikalija vremenom ili reproducibilnosti) već nesposobnost većine da savlada fotopostupak kao nešto sasvim jednostavno.

Kako sam shvatio, ljude fotopostupak uglavnom plasi jer im se cini da je to neka high-tech varijanta.

Da rezimiram.

FOTO POSTUPAK JE NAJBOLJI, NAJKVALITETNIJI I VEOMA BRZ POSTUPAK PRAVLJENJE PLOCICA.
NI JEDAN DRUGI METOD NE DAJE ZADOVOLJAVAJUCE REZULTATE. NE PREPORUCUJEM NI JEDAN DRUGI POSTUPAK
TONER TRANSFER PREPORUCUJEM SAMO ZA RASPORED ELEMENATA (NA STRANI ELEMENATA) AKO SU GUSTO PAKOVANI I NISTA DRUGO.


Kupite zivinu sijalicu za direktno spajanje. (ne treba prigusnica jer ide direktno u grlo) Ne treba vam UV lampa, a pogotovo specijalni sto za snimanje.
Koristim obicnu stonu, zglobnu lampu sa gore pomenutom sijalicom
Osim ovoga vam treba razvijac koji kosta pisljivih 20tak dinara kesica za 1l razvijaca koja se razmuti u vodi.
Ferohlorid za razvijanje.
Fotooslojene plocice su takodje prilicno jeftine pa se ne bakcem njihovim oslojavanjem.

Ko sumnja jednostavnost, brzinu i efikasnost fotopostupka neka proba sve metode pa neka sam sudi.
Ja sam nekad davno radio flomasterom, a probao sam i toner transfer. Nakon prve plocice uradjene foto-postupkom zalio sam za izgubljenim danima sa flomasterom.

Sretno


[Ovu poruku je menjao fibra dana 29.11.2006. u 10:10 GMT+1]
[ guja011 @ 29.11.2006. 09:48 ] @
ispade ceo doktorat na sasvim pogrešno pitanje.
tačnije pogrešan doktorat, jel.
što se tiče gorenapisanog, rekoh to poredeći sa kvalitetom grafickog filma.

svojevremeno kad je bilo pomračenje sunca, u gomili posmatrača sa svim i svacim
pojavim se i ja sa mojim filmom ispravljača. naravno jedini je bio toliko crn da se moglo gledati direkt. ujedno bila prilika da ga prekontolišem :D
naravno da me je nateralo da potegnem i nekoliko predlozaka na pausu i termofoliji
(skupljam ja to sve u arhivu, i moje i tuđe) i naravno iako "odozgo" izgledaju sjajno, čak i napareni nitrom, acetonom i ostalim, prema suncu izgledaju "tužno".

da i ja skratim:
forsiram fotopostupak da bi ga ljudi naučili jer je jedini (koji uz odgovarajuću proceduru)
garantuje reproducibilnost i kvalitet.
u tom pravcu i preporuka za grafički film koji je takođe garant vrhunskog kvaliteta a ne košta puno.

e, sad ono o filmu što ne mora na pp jer je jako zanimljivo za sve koji bi ga koristili:
apsolutno je stvar dogovora cena izrade a ne kvadratura jer... film ide u širini od minimalno 350mm pa je sasvim izvesno da se većina predložaka nagura uz druge poslove na isti "list" (uslovno list, jer je u pitanju rolna i nema limita dužine) pa je i cena time manja, gotovo smešna.
znači ako neko dobije recimo predložak veličine 5x5cm na A4 formatu u pitanju je ili NESPOSOBNOST ili PREVARA u cilju otimanja para.

po statistici jednog mog drugara u beogradu ima bar 50 (pedeset!) mesta gde se može filmovati a stvar je prakse ko ispadne na kraju najpovoljniji.
[ guja011 @ 29.11.2006. 10:15 ] @
još par napomena,
iako je razlika između jedne štampe mesečno i recimo deset dvadeset prototipova ili serije
stvari su jako jednostavne ako se pravilno shvate (i važe za obe krajnosti)
kvalitetna lampa i kvalitetni predložak garantuju laku izradu i nikakve probleme koji oduzimaju vreme za krpljenje popravke ili jurenje mikroprekida ili spojeva. naravno da se i vreme ekspozicije može postaviti ofrlje, jednostavno nema teorije da omane.
e, sad nekom je slađe da razbija živinu lampu jer je ČUO da to tako treba, drugi se opet kunu da je set uv neonkica u kućištu od skenera ono pravo.. sve u svemu, nebitno , važno je da izvor garantuje uspešnu expoziciju.

pare i jesu i nisu problem. ali obično budu izgovor.
[ juka vk @ 29.11.2006. 10:26 ] @
jel mi neko moze reci razliku izmedu obicnog laserskog i tog laserskog color printera

I JEL SE MOZE VISE PUTA ISPRINTATI NA JEDNU FOLIJU BA SLOJ BUDE DEBLJI I NEPROZIRNIJI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[ fibra @ 29.11.2006. 11:01 ] @
Sta, citas samo prvi post ispod tvoga, ostale ignorises???

I molim, te bez urlanja.
[ fibra @ 29.11.2006. 11:07 ] @
Sad videh da sam se prevario, ispravka...

Ne citas ni prvi post ispod tvoga. Ne citas ni kad te neko citira i odgovori ti. Pa sta mislis sta ovde pojedinci pokusavaju? Da se zabave? Meni u zivotu nije bilo dosadno.
[ juka vk @ 29.11.2006. 18:56 ] @
ja il sam glup il sam slijep ali nevidim dito pise
dakle evo ponovno pitanje > > > jel se moze vise puta isprintati na istu termo foliju ili paus da sloj bude neprozirniji

molio bih odgovor HITNO je !!!
[ guja011 @ 29.11.2006. 19:10 ] @
nema svrhe jer jednom otprintani paus sa dobrim tonerom je dovoljan.
folija je lošija a zajedničko i pausu i foliji i printeru je da nema teorije da ćeš potrefiti isto povlačenje pa da otisak bude tačno jedan preko drugog.
stavljanje dva otiska jedan preko drugog bi možda potamnelo ono što treba da bude crno ali bi zato i oslabilo svetlo na providnom jer prolazi kroz 2 sloja.

[ guja011 @ 29.11.2006. 19:20 ] @
a i na prethodnoj strani ti je već rečeno:

"Citat:
e a sta mislite kad bi se isprintalo vise puta na jednu termo foliju ili paus, 2-3 puta jedno te isto sloj bi bio deblji ??

Nemoguce je da sve bude "u paseru" tj. obavezno bi doslo do bezanja drugog prolaza u odnosu na prvi. Osim toga mislim da se sama folija malo skupi pri prolasku kroz stampac usled temperature. Ovo mi je poznato iz sitostampe gde je bitno da papir bude topao kad se upasuje druga boja koja se uklapa sa prethodnom."

daklem, ipak ne čitaš pažljivo.
[ juka vk @ 01.12.2006. 21:11 ] @
e a koliko se najtanji vodovi u mm mogu raditi foto postupkom
[ guja011 @ 01.12.2006. 22:16 ] @
mogu i ispod 10 milsa (što je 0,25mm)
[ rsinisa @ 01.12.2006. 23:07 ] @
juka vk wrote:
> e a koliko se najtanji vodovi u mm mogu raditi foto postupkom

Radio sam vod 8 milsa (0.2 mm) koji prolazi izmedju lemnih povrsina
SMD kucista 0805. Doduse, u pitanju je graficki film.

Pozdrav.
Sinisha
[ juka vk @ 02.12.2006. 10:24 ] @
fala decki moji su 1 mm pa semase uplasio da nece moci, ali vjerojatno treba pazljivo raditi

<<< e i usput jel neko zankoliko se dugo treba osvjetljivati tvornicki oslojena plocica sa zivino zaruljom od 125W ako je predlozak termo folija >>>
[ grabik @ 03.12.2006. 06:20 ] @
Prvo sa kojom transfer folijom ste radili, radio sam sa pnp blue 10milsa bez problema ako je pcb kvalitetna( mora biti ravna).Radim i foto postupkom i golim okom ne vedim neke razlike radjene transfer folijom i predloscima printanim na pausu. I nisam rekao da je transfer folija najbolji postupak. Uh, spominjanje transfer folije je ovde za neke hereza:))