[ sheff @ 17.12.2006. 20:58 ] @
Odmah da predjem na stvar: profesija mi je takva da sam radio sa Orinoco/Proxim te Motorola Canopy opremom kao i GSM ericsson i siemens sistemima ali nikad sa Mikrotik WLAN opremom... u vezi sa istim me interesira par podataka vezanih Mikrotik wireless opremu. Dakle:

- koliko maximalno istovremenih konekcija/korisnika omogucava Mikrotik router (532A) sa pripadajucom karticom i omni/sektor antenom a da pri tom svaki klijent ima brzinu bar 512 kbps do spomenutog AP/routera? Molim podatke za 802.11 standard na 2,4GHz ali i za ISM spektre 5,2 - 5,8 GHz. Naglasak dajem na vasa iskustva na terenu.

- da li je moguce da u 4 kartice na Routerbordu 532A (sa jednim daughterbordom) utaknem 4 sektor antene (360=4x90 stepeni u horizontali) a da pri tom svi emitovani signali imaju isti SSID na svakoj od antena, dakle da za klijenta to bude jedan sistem sa jednom antenom?

- Kolika je maximalna brzina komunikacije jednog (centralnog ) AP/routera sa svakim pojedinim (point-to-point ) AP/ruterom u point-to-multipoint topografiji mreze (kaskadna zvijezda sa centralnim APom koji je povezan sa "podrucnim" AP-ovima) gdje se komunikacija odvija na ISM frekvencijama spektra 5,2 - 5,8 GHz (recimo da se radi o 7 AP-ova i da su svi u dometu od 5 Km sa odgovarajucim antenama)

- Sta je WRAP i cemu sluzi te koja je razlika u odnosu na 532A (mogucnosti/prednosti/mane)?

- Da li Mikrotik RouterOS omogucava monitoring uredjaja te daljinsko upravljanje i konfiguraciju?

- Da li Mikrotik podrzava i ima implementiran QoS?


Inace zelimo da promijenimo postojecu WLAN mrezu od nekih 10ak APova (baziranu na loshem D-Link 900AP... jedan par riknuo) koja ne funkcionira bas najbolje (a dobili smo par donacija :-).

[Ovu poruku je menjao sheff dana 17.12.2006. u 22:08 GMT+1]
[ gazdamitke @ 18.12.2006. 13:08 ] @
-ja imam na jednoj takvoj sektorki 12 klijenata po 512 i nemam problema(dodushe na g standardu)-moze do 20 i vishe klijenata da radi bez problema
Samo toj kartici moras dodati vishe ip adresa(ako nije PPPoe u pitanju)-tj da svaki klijent bude u svom subnetu da bi mogao da ogranicis intrklijentske konekcije na istoj anteni.
A posto vidim da hoces da sve antene imaju isti sid,predpostavljam da su klijenti mobilni-onda bolje da se kace preko PPPoe-tako da ti nisu potrebne Ip adrese na wlan karticama.
vishe antena sa istim ssidom u blizini - nemam iskustva
-Ako je na centralnom omni ,a na ostalim gridovi i ako su dobri signali mozes se nadati 10Mbita(a i vishe zavisi od mnogo stvari) centralni-1 periferni-u slucaju da vise njih istovremeno "vuce" brzina drasticno opada
- Slicno ,a za razliku od mikrotikovih ploca nema na chipu operativni sistem vec se instalira na CF kartu.osim mikrotika mogu se instalirati i drugi OS-ovi,racimo IkarusOS.Al mislim da nema proshirivih kartica za njega.
-da naravno
-da
[ sheff @ 18.12.2006. 17:35 ] @
sto se tice konekcije na brzini 512k, znam ja to, al moje iskustvo govori da kod veceg broja korisnika bolji izbor 802.11b standard umjesto 802.11g (veca stabilnost veze, kod g sa brojem korisnika se mnogo brze smanjuje brzina nego kod b standarda).
Mi smo ovdje dosad imali community mrezicu (svak je svoje adminovao), ali sa njom uvijek neki problemi (spomenuti D-Link), a i broj zainteresiranih se drasticno povecao... pa smo skontali da je bolje da stavimo Mikrotik (ja i jos jedan mi kolega s posla radimo tehnikalije a dan traje 24 sata...), tako da cemo dugorocno (bar za 2 godine) rijesiti problem korisnika, uptimea ali i brzine, pa smo "iskamcili" par donacija i tako....
Razlog zasto biramo Mikrotik je sto smo dobili preporuke da moze da podnese i veci broj korisnika i da ga koriste ISP-ovi (>30 istovremenih korisnika po kartici jer ima dobar proc na 266Mhz, 64 RAM, i ne bi ISPovi ih birali da ne valjaju). Da li je ovaj broj korisnika realan, s obzirom da bi to znacilo 120 korisnika na 4 kartice, sto mi izgleda malo previse (dosad smo na D-Linku imali najvise 10-15 korisnika s tim da bi tada veza cesto pucala)? Inace za komunikaciju izmedju APova ide parabola na glavni AP (na kojem je omni) po 802.11a standardu dok bi se korisnici na APove kacili po 802.11b (eventualno g, ali vidicemo jos za to - cilj je sto veci broj korisnika sa 512kbps) sa razlicitim antenama - necemo nikom zabraniti konekciju ako ima 3D korner ili kantenu a blizu je APa, ipak je Hyperlink dosta skup za vecinu.

Sto se tice IP adresa, svaki korisnik bi dobio svoju IP adresu (ili dvije ako koristi AP client) a autentikaciju i autorizaciju bi rijesili preko RADIUSa (preko IP i MAC). Inace konekcija ide PPPoverEthernet (isto ko u ADSLa ;-). Medjutim ne shvatam zasto je neophodno da svaki korisnik bude u posebnom subnetu? da li je moguce da mu se ogranici brzina onako direktno na APu preko IP/MAC adrese a da su svi unutar jednog subneta?

Sto se tice SSID, ama znas sta je: ako imas jednu tacku (AP/router) koja pokriva nekih par kilometara, da ne bi sad morao skontavat koje podrucje koja antena pokriva (istok, zapad, sjever,jug) bolje mi stavit jedan SSID pa nek se kace gdje god se nalazili...

Sto se pak tice WRAPa, izgleda da je on najisplativije rjesenje (naravno sa Mkt RouterOS). Imamo i jednu ponudu za Planet 6000/7000 APove, te bih volio cuti sta drugi misle o istim (mada su dosta skupi)?
Da li je ovo previse ambiciozno (pretjerano)? Nekako ako nesto radim, volim to uraditi kako valja i na duzi period, a ne da se nakon mjesec dana ponovo moram baviti kojekakvim stvarima koje sam vec prije odradio (ipak mi ovo nije profesija)
[ sdurut @ 18.12.2006. 19:03 ] @
Stavljanje vise od 3 antene nema smisla jer 802.11 ima samo tri kanala koji se ne preklapaju 1,6,11 . Imaju profi sektori koji po horizontali pokrivaju oko 120 stepeni i imaju 20dB pojacanje. U jeftinijoj varijanti 3 panel antene ce lepo da povrse posao. Vodi racuna da ruter boardi nemaju dovoljno jako napajanje da napajaju neke jace kartice 100mW je plafon. Isti SSID na razlicitim kanalima ne bi trebao da bude problem. E sad broj korisnika varira od dosta faktora. Ako su blizu i imaju dobre antene 20 korisnika ne bi trebao biti problem po anteni. Ali dovoljan je jedan korisnik sa losim signalom i sve da upropasti ili kokurencija koja u blizini emituje na istom kanalu. Ipak 802.11 je amaterska oprema a to sto je najjeftinija i sto nema drugog izbora sta da se radi. Bolje bilokakav internet nego nikakv.
[ gazdamitke @ 18.12.2006. 19:16 ] @
nemozes ograniciti brzinu korisnicima ako su nakaceni na istu antenu i u istom su subnetu,jer saobracaj ne prolazi kroz ruter.Moze i 4 antene ali razlicite polarizacije,mada mozda da stavish recimo 2 traversa-pa kad budes imao veci broj korisnika da ubacis dodatne kartice,al ne znam dal ce routerboard izdrzati 4 kartice,mozes da stavish i P2 il dva wrapa.
Sto se tice izbora Mikrotika to je prava stvar,za bilo koju wireless komunu .Sto se tice korisnika moze po 30/kartici,samo da imaju svi dobre signale da ne bi ping zezao,al ssid stavi razlicit i nemozes im garantovati 512k.Ako se kace sa PPPoe onda nije problem ogranicenja brzine cak ti nije ni potreban radius sve je ugradjeno u Mikrotik,jedino ako hoces da ih ogranicavas po prenetoj kolicini podatka ili im pr0dajesh net na sate.
Kantene izbegavaj,ima da se kupe jeftine fabricke antene-da nereklamiram sada(ako hoces poslacu ti na PP)
moji klijenti koriste najjeftinije Apove tipa tplink501,planet 4033 i ovislnik5460 mada su i udaljenosti male do 2km,ali su sve fabricke antene


[Ovu poruku je menjao gazdamitke dana 18.12.2006. u 20:31 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao gazdamitke dana 18.12.2006. u 20:38 GMT+1]
[ sheff @ 19.12.2006. 14:28 ] @
@sdurut: cuj, potpuno sam zaboravio na preklapanje kanala... hvala ti i mislim da cemo staviti 3xSektor ili Trevor Marshalovu ako nadjemo dobru laser mashinu za rezanje. Koliko opterecenje moze podnijet to napajanje, s obzirom da cemo imat 3x100mW u 802.11b + 1x100mW u 802.11a ? Inace ovo za internet bi bilo dobro, samo kad bi moglo bez dozvole, a kako smo neprofitna komuna.... ali aj vidicemo i to ako mognemo nesto skontati (cuo sam da je ZGwireless dobio od Iskona free link 1Mbps)

@gazdamitke: malo mi je nelogicno da prodaju (i proizvode) uredjaje koji ne mogu izdrzati konfiguracije koji su im najprodavaniji (532A+502 sa 4 kartice koje cak i preporucuju).... Da li WRAP ima slicnih problema (2x miniPCi)? Ma znas sta je, stavio bih ja P2 komp (evo sam bash sinoch probao) ali sta kad nestane struje - opet cu ja morat ici pentrat se po zgradama, terasama samo da bi ukljucio komp.... kao sto rekoh ovo mi je hobi, nikako profesija...
Sto se tice brzine, zelio bih svima ograniciti na max 512k radi fair usea jer kako rekoh cilj je da se omoguci pristup sto vecem broju ljudi po nekoj razumnoj brzini (internet nemamo, bar ne za sada). Znam da MIkrotik ima ugradjen RADIUS al mi nekako bolje rjesenje da stavim jedan centralni RADIUS server (npr. neki P2), pogotovo ako bi nesto sredili za internet... Inace, kakvu mi konfiguraciju preporucujes u slucaju da mrezu prikljucimo na internet i da zelim korisnicima ograniciti kolicinu podataka sa interneta? Naravno brzina bi bila ogranicena (i lokalna a samim tim i internet) na svakom od APova na 512K za svakog korisnika. Znas sta je, ja licno ne bih uopce radio RADIUS (ionako smo community, pa nek se kaci ko hoce) al sa druge strane bolje ga je staviti zbog broja korisnika i kontrole da se opterecenje malo rasporedi i na druge APove, al to ionako vec razumijes... Nisam bash upucen u RADIUS Mikrotika, te me zanima da li je moguce da isti konfigurisem tako da se, pored centralnog RADIUS servera (u slucaju da ga koristim), podesim cijeli sistem tako da se MAC i IP adrese provjeravaju lokalno na svakom od APova, tako a im se u slucaju pada veze datog APa sa centralnim omoguci bar lokalna komunikacija (u slucaju pada navedene veze, bice im onemogucena komunikacija sa centralnim RADIUSom)?
Takodje, hvala na preporukama oko klijenata te molim te da mi obavezno posaljes PP (osim Hyperlinka znam jos i za PacificWireless ali su po cijeni tu negdje).
[ skymusic @ 19.12.2006. 15:00 ] @
//''Ma znas sta je, stavio bih ja P2 komp (evo sam bash sinoch probao) ali sta kad nestane struje - opet cu ja morat ici pentrat se po zgradama, terasama samo da bi ukljucio komp.... kao sto rekoh ovo mi je hobi, nikako profesija...''//
jedna mala tajna: taj P2 sto ces da kupis ili vec imas. kupi ili se snadji za dell masinu. ona se automatski startuje kad dodje struja.
[ mpx @ 19.12.2006. 21:44 ] @
Sto se tice automatskog startovanja... i Compaq i IBM masine se takodje same startuju
[ sdurut @ 19.12.2006. 22:01 ] @
Za autostart zelenu zicu na ATX konektoru prespoj na masu pa ce svaka masina sama da se ukljucuje.
[ gazdamitke @ 19.12.2006. 22:22 ] @
nije problem startovanje,vec kad nema struje Ups ne moze drzati taj P2 ko wrap,i sto zimi hoce da se ponisti bios i da crkne napajanje.Ako ste vec dobili donaciju i imate love kupite wrapove,makar stavio na centralnu tacku 2 komada sa po dve kartice.Radius ti nije potreban za komunu.autentifikacije se radi na svakom mikrotiku ,tako sto ces vezati mak i IP,naravno mak treba da bude u access listi.Poseban radius ti nije potreban uopste-po mom misljenju osim u slucaju ako ces prodavati net po prenetoj kolicini podataka,ako je komuna onda ti i nisu potrebne neke specijalne zastite.
Brzinu posebno oganicavash u mrezi,a posebo(ako zelish) za net(tj na onom tiku koji ti izlazi na net)
Sto se tice traversa nemora da se se sece laserski,moze i rucno sa glodalicom,pravio sam nekoliko komada(i rucno i sa cnc-plazmom i nema razlike i nije mnogo osetljiv na greske)
[ skymusic @ 19.12.2006. 23:03 ] @
masinu mozes da stavis u limenu kutiju zatvorenu po unutrasnjim ivicama silikonom, vodootpornim, onim sto se koristi za sanitarije, i sa unutrasnje strane oblozenu stiroporom od 1 cm. u dnu kutije a do zadnje strane dole napravis otvor precnika 7 cm, kuda ces da uvuces kablove i koja ujedno sluzi za ventilaciju. masina se tako greje od svojih ventilatora. leti naravno vadis stiropor. ups ne moras da stavljas ako je struja stabilna.
[ gazdamitke @ 20.12.2006. 08:18 ] @
aj da pitam ovde-- jel gasite ventilatore na napajanju zimi?
[ broker @ 20.12.2006. 08:37 ] @
Citat:
sdurut: Za autostart zelenu zicu na ATX konektoru prespoj na masu pa ce svaka masina sama da se ukljucuje.


Nije dovoljno. Mora da se doda jedan tranzistor koji ce da ukljucuje racunar. Bas sam ovih dana radio tako nesto: http://wireless.uzice.net/uput...tsko%20ukljucenjenapajanja.php. Jednostavno je, lako se namontira i potpuno resava problem samoukljucivanja na plocama koje to ne mogu same.

Citat:
gazdamitke: aj da pitam ovde-- jel gasite ventilatore na napajanju zimi?


Ja ga ne bih zimi nikako gasio, ali bih zatvorio protok vazduha tako da to sto ventilator izduva ostaje unutra (milsim na kutiju u kojoj je racunar) i tako odrzava pristojnu temperaturu. Veci je problem leti, jer se tada sve greje.
[ gazdamitke @ 20.12.2006. 08:56 ] @
znam zatvorio sam sve-al u zadnjih 10 dana crkala mi napajanja na 3 mikrotika(dodushe bila su polovna)iako imaju upseve-stavio sam frontierova sad,pa da vidimo.
Sneg je juce padao pa ludnica sa signalima-jedino trevers nije smanio signal ni za decibel,a jagi katastrofa,cak i gridovi na 5.8 ubishe,danas je malo bolje.
[ sheff @ 20.12.2006. 10:08 ] @
@ mpx @skymusic: Kako da podesim DEll Optiplex ili IBM (ne znam model, neki P1/P2) pa da mi radi Always Up (radi kad god ima struje) ?. Inace bih RuterOS stavio na CF i preko adaptera u IDE.
Kao kucni komp imam Epox 8RDA plocu sa NICom i na kojoj je AMD 2500+ i moguce je u BIOSu namjesiti opciju Always UP i odlicno radi, medjutim to oko napajanja nije bas 100% pouzdano jer u slucaju varijacije napona (trenutno smanjenje pa zatim povecanje na normalu) komp se restartuje ali se OS ne dize (ne pokrece se bootstrap - fakticki samo se napajanje restartuje) i/ili dodje do reseta BIOSa sto opet zahtjeva izlazak na teren...
Ugradnju UPSova nam ne dozvoljavaju finansije, a takodje imam vrlo losha iskustva sa SOHO UPSovima u vanjskoj instalaciji (velika vlaznost zraka zimi, kondenzacija...). Kutije ce biti one metalne za elektro instalacije (ako imate kucu, to su one sa satom za struju) a unutar njih ce biti plasticne IP65 kutije u koje cemo staviti same uredjaje. Vezano za termo izolaciju sta mislite o Alu foliji (ona za kuhinje)? Takodje treba se misliti i na gromove jer se pojedini pointi nalaze na uzvisenjima gdje nerijetko pucaju gromovi (blizu su i neki dalekovodi - oni veliki 100KV)? Sta predlazete kako rijesti (konstruisati) Faradejev kavez za APove u slucaju bliskog udara groma (posto se radi o velikoj snazi, vjerovatno ce EM zracenje razvaliti uredjaj, cak i ako grom ne udari u njeg ili antenu direktno)?
KOje miniPCi kartice mi preporucujete za sektorke a koje za parabolke antene (modeli, izlazne snage...)?

@gazdamitke: planirao sam, kad sve na mrezi podesim, da istu povezem preko dva 802.11a linka sa svojim APom (jedan na centralni AP a drugi na jedan od ostalih APova) koji bi onda isao na Proxy/RADIUS a iz tog servera bi isao internet link, pa me u vezi s tim interesuju preporuke oko konfiguracije RADIUSa.... Jucer i jutros smo kontaktirali par ISPova (imamo tu i neke prike), izgleda da bi se moglo nesto skontat na nekomercijalnoj osnovi, nesto kao sponzorship, pa bi tako cijelu mrezu spojili na net na brzini 512k sto mislim da ce (s obzirom da nismo profi) biti dovoljno. Vezano za WRAP: nije mi jasno kako podesiti Mtik RuterOS tako da radi na 2 WRAPa - jedino po jedan na na svaki od njih pa ih povezes cross overom... i na jednom zadas gateway prema drugom ili sta vec? Sta onda uraditi sa OSPFom? Jer ipak bi trebalo da oba WRAPa rade kao jedan sa jednim SSIDom?

@sdurut: spajanje POwerON zelene zice sa masom uzrokuje start napajanja, ali govorim o kratkom (vremenski) spoju, jer u slucaju da ih trajno spojish dobijas isti efekat kao i da beskonacno drzis Power On tipku na kompu, sto ce kao sto znas uzrokovati iskljucivanje uredjaja... Jel ima ko kakvu sklopku koja bi nakon nekog vremena radila nes slicno?

btw: u medjuvremenu smo napravili "konacno" rjesenje mreze: svaki podrucni AP ce biti povezan na centralni ali i na jedan od komsijskih (veca pouzdanost). Moj AP ce biti "granicni" i bice povezan na gateway komp koji obavlja ulogu Proxy servera (ujedno i RADIUS) a on na internet. Veze medju APovima ce biti po 802.11a a krajnji korisnici idu po 802.11b standardu. Sektorke antene idu po Trevor Marshallu pravicemo ih sa CNC mashinom (sto nam je obecao jedan privrednik ovdje). Medjutim i dalje ostaje ovaj problem oko Power Suply odnosno Routerboard vs. WRAP vs. PC, ali ako ovo uspijemo rijesiti u najboljem slucaju bice 3x sektor na svakom APu + 2x parabole prema drugim APovima, a ako ne, onda cemo nes kontat. Za rutiranje cemo koristiti OSPF a za AAA ide RADIUS (IP+MAC). Posto cemo imati internet link, potrebno je ograniciti kolicinu prometa na 3 GB (nije fiksno). Ukupno ce biti 5 ili 6 podrucnih APova + centralni AP, sto zavisi od finansija. Inace donacije trenutno ukupno iznose oko 2000€ (mozda i mi nesto dodamo iz svog dzepa)
[ sheff @ 20.12.2006. 11:32 ] @
Citat:
broker: Jas sam ovih dana radio tako nesto: http://wireless.uzice.net/uput...tsko%20ukljucenjenapajanja.php. Jednostavno je, lako se namontira i potpuno resava problem samoukljucivanja na plocama koje to ne mogu same.

Evo jedan trik da se napravi jedan RELEJ sa vremenskim kasnjenjem.... npr. uzme se jedan NE555 cuveni tajmer i napravi se da radi kao monostabil, koga napajamo preko nekog ispravljaca 220/12 ili slicno. Na izlazu monostabila, mozemo vezati jedan RELEJ koji ce se vezivati paralelno tipki na ATX napajanju (POWER tipka). Kada struja dodje, monostabil se postavi na recimo 20-30 sek da sa zakasnjenjem okine relej na izlazu, i na taj nacin se pali racunar automatski...... NE555 je univerzalni astabilni/monostabilni multivibrator a evo i par sklopova.

http://perso.wanadoo.fr/cyberscargot/bazar/NE555/NE555.html
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Timing/555mono.htm
http://www.discovercircuits.com/O/oneshot.htm

Obratiti paznju na ovaj:
http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm

Ako neko proba nek javi kako je bilo... i ocekujem par savjeta na prethodni post...
@gazdamitke: kad ce PP oko jeftinih fabrickih antena?
[ broker @ 20.12.2006. 11:56 ] @
Za napajanje relea mozes da upotrebis +5VSB sa ispravljaca. On ima dovoljno snage da ga pokrene. To je ok ako insistiras na zadrsci prilikom ukljucivanja. Ja sam isao na jednostavno i veoma jeftino resenje (jedan tranzistor, jedan otpornik i par zica) koje moze da sklopi i neko ko nije vican elektronici.

Kod pravljenja zadrske ima jedan problem - power switch ne sme da bude pritisnut duze od 4 sekunde inace ce izazvati iskljucenje racunara.


Vremenski dijagram sklopa bi morao da bude ovakav:



_______________________----___________
t1 t2 t3



gde je t1 vreme trajanja zadrske prilikom ukljucenja mereno od momenta kada dodje struja do momenta kada se racunar ukljucuje a t2 je vreme za koje je dat signal za ukljucenje racunara, a koje ne sme biti duze od 4 sekunde. Vreme t3 je vreme kada racunar radi i moze biti neograniceno.

E sad, pitanje je kolik je uopste neophodno raditi tak nesto. zadrska prilikom ukljucenja je pozeljna samo iz razloga da bi se izbegli nepozelni efekti nestabilnosti elektroenergetskog sistema do koej dolazi kada dodje do ukljucenja del amreze koji je iz nekog razloga iskljucen. Ti nezeljeni efekti pre sega pogadjaju sam ispravlajc u racunaru pa bi zadrska ukljucenja u stvari trebala da bude pre ispravljaca. Ugradjivanje sklopa koji bi sa zadrskom ukljucio samo maticnu plocu ne bi imalo efekta jer bi ispravljac i dalje bio izlozen.
[ sheff @ 20.12.2006. 13:02 ] @
broker slazem se sa tobom, a razlog za pauzu je slucaj kad ovi iz elektroprivrede nes rade ili kod prevelike potrosnje da se ne bi desila situacija rikanja napajanja kad izvor el energije up-down-up-down... u par sekundi sto se zna desiti zimi.
[ skymusic @ 20.12.2006. 16:32 ] @
Meni je jedno napajanje odnosno ventilator na njemu iz nekog razloga stao. na centralnom ap-u. e sad posto se on nalazi na krovu moje zgrade ja ga resetujem, odnosno ukljucim u struju i iskljucim. podigme on system radi 5 min i onda se zaglupi. ugasim ga ja, spustim kod mene dole, prikljucim on radi. mislim na ap. popnem ga gore radi pola sata i opet isto. i tako dva puta. zadnji put se popnem na krov, upalim ga i kad sam zatvarao vratanca od limene kutije gde stoji ap, slucajno primetim da ventilator ne okrece. od cega je crkao nemam pojma. nije ni bila zima. imam ap koji radi pod mnogo gorim uslovima pa (ppp da ga ne ureknem) radi bez ikakvog zastoja.
E ovo sam ispricao sheff-u iz razloga sto ti prijatelju ne mozes bas sve idealno da napravis. uvek postoji varijanta da se nesta natpriodno dogodi. i to bas tebi. pentranje po zgradi s vremena na vreme mora da re radi. ne moze samo da se napravi i tako stoji.
Sto se tice autostarta, jedan moj prijatelj , sto mi ponekad pomaze, I od pocetka mi je savetovao da kupim dell iz tog razloga sto se on automatski startuje kad dodje struja. i podigne kompletan system i sve sto je potrebnao da ap pocne sa emitovanjem. ja te racunare kupujem iz inostranstva i oni dodju sa tim. ne moram nista da radim. e sad na takvim polovnim masinama uvek nesta iskoci da ne valja. a meni je do sada stradao jedan hard na glavnom serveru i to napajanje. sta ce dalje biti ne znam. i ne opterecujem se mnogo. a kad bi covek znao sta ga i gde ceka u zivotu on tamo ne bi ni isao.
zato se opusti. napravi ti mrezu da sve radi i posle lagano. ponekad ce se nesta i desiti ali sta ces. ap stane ti zamenis deo i opet nastavljas.
A sto se tice gromova, obavezno uz stub nosacima pricvrsti onaj flah sto stavljaju za gromobran i vezi ga za neki najblizi vod od zgrade i sl. pusti ga da predje malo iznad stuba gde ti stoji antena , neka viri gore. to je najbolje sto ja znam i sta sam uradio. jeb-i ga ne mozes samo da nadjes mesto i da kazes ovde je dobro. to je ta zgrada, kuca, brdo i sl. moras da vidis i kakva je tu struja. dovedes elektricara da izmeri napon. onda pitas stanare zgrade ima li nekih nestanaka stuje u njihovj zgradi i koliko cesto se to desava u mesecu. pa odes u el. distribuciju i kazes da imas neki mnogo vredan uredjaj i da zivis u toj zgradi i plasis se da ne crkne od slabog napona ili cestih iskljucenja struje. pitas ih kakva je centrala koja napaja tu zgraddu ili drugi objekat. i onda dodnosis odluku dal' ces tu da stavis svoju opremu. malo improvizujes da dobijes prave informacije.
a grom ako ce da ga otrese nek ga otrese. ne znam kolike su cije finansije i sta ko planira sve da ulozi u mrezu, ali koliko god zelis da ga napravis da je idealno uvek, ali uvek se nesta nadje da zajebava.
za link moja preporuka je sr5, a za sektor sr2, ako ih uspes nabaviti.

[ sdurut @ 20.12.2006. 20:15 ] @
Jenda ispravka oko samoukljucivanja racunara. Vidim da se ovde raspravlja o problemu sa vremenskom zadrškom. Pojedine ploče imaju sledeći problem. Ako ze zelena veže na masu glavno napajanje startuje ventilatori rade ali neće da se probudi. Kao da je reset pritisnut. Na par ploča sa rešio tako što sam otkinuo žicu +5VSB standBy presekao zelenu i vezao zelenu koja ide ka napajanju na masu. Dakle na ploču ne dovodim standBy napajanje i u tom slučaju računar se budi. Ovo sam probao na nekoliko računara. Neznam da li će ovo da radi na drugim računarima. Ako još nekom uspe neka javi.
[ sheff @ 20.12.2006. 21:09 ] @
@sdurut: haj probam i to ako nadjem kakvo napajanje...

tema je posvecena Mikrotiku....
[ broker @ 21.12.2006. 14:32 ] @
Citat:
sheff: broker slazem se sa tobom, a razlog za pauzu je slucaj kad ovi iz elektroprivrede nes rade ili kod prevelike potrosnje da se ne bi desila situacija rikanja napajanja kad izvor el energije up-down-up-down... u par sekundi sto se zna desiti zimi.


To sam i ja rekao u svojoj poruci. Nema svrhe praiti zadrsku na ukljucenju amticne ploce, vec se mroa obezbediti da 220v ne dolazi do ispravljaca racunara nekih 10-20 sekundi nakon dolaska struje.
[ sheff @ 21.12.2006. 20:14 ] @
Pedja, nasao sam na vasoj stranici Uzice wirelessa jednostavni sklop sa tranzistorom i par otpornika - da li i kako pouzdano ovo funkcionira?
[ broker @ 22.12.2006. 09:45 ] @
Nama za sada radi vrlo pouzdano.
[ sheff @ 22.12.2006. 21:10 ] @
OK, a koliko je vremena koristite?
[ broker @ 23.12.2006. 00:05 ] @
Ne mnogo, jedno nedelju dana. Za to vreme sam ga masirao krvnicki i nije se dao zbuniti.
[ sheff @ 23.12.2006. 15:43 ] @
imam jednu nejasnocu u ovom tiku (nije problem, neg onako vise me zanima): cemu sluzi ova opcija default forward i sta dobivam/gubim ako je iskljucim?
[ Hans_D @ 23.12.2006. 17:07 ] @
Ako je Defaut Forward iskljucen klijenti ne mogu da komuniciraju medjusobno nego samo sa ruterom.
[ gazdamitke @ 23.12.2006. 17:33 ] @
kad klijenti koji su ti vezani na tu karticu a imaju isti subnet,saobracaj neprolazi kroz ruter(nemozes da ogranicis protoke izmedju njih vec vuku u fulu),a kad iskljucis forfardovanje onda nemogu da komuniciraju izmedju sebe.
Jedini nacin da ogranicis protoke medju userima na istoj anteni je da stavish svakog usera u svoj subnet.
[ sheff @ 25.12.2006. 06:59 ] @
hm... pa vidim ja da se medjusobno ne vide , pingam ja, ono nista...
[ no2_wire @ 25.12.2006. 23:45 ] @
Moja preporuka je da ne trosis pare na wrap vec da sve izvedes sa P2 i CF karticom eventualno.A mikrotik je najbolje resenje.Iz iskustva ti govorim da ne trebas previse daa razmisljas unaprijed jer vrlo je tesko sve predvidjeti.Po pitanju startanja racunara nemoj da ti to bude problem al mislim da imam resenje koje je jednostavnije i od brokerovog a to je da se kondenzator velikog kapaciteta (min 2200uF) stavi umjesto tastera koji u normalnim uslovima sluzi za startanje racunara.To se uradi tako sto se presjeku zice koje idu na prekidac npr. narandzasta i bijela i iste te zaleme na razlicite krajeve kondenzatora.E sad posto ja nemam sajt malo objasnjenja ovde: kada je napajanje ukljuceno na pwr sw postoji napon od 5V ja mislim nisam siguran e sad kad se taj napon spoji na drugi pin na koji se spaja prekidac sa tvoje slike gnd mploca dolazi do startanja ploce.E sad ako se taj napon puno zadrzi na masi onda dolazi do gasenja racunar i tako u nedogled.Kad se znaju karakteristike kondenzatora u naizmjenicnoj i istosmjernoj struji dolazi se do resenja.Kad dodje struja do napajanja on posalje 5V nas pwr sw al ne moze u istom momentu vece se taj napon penje u veoma malom vremenskom intervalu (1ns) od 0 do 5 i ponasa se kao naizmjenicni sto prolazi kroz kondenzator i pali plocu i dostize svojih stabilnih 5 V koji vise ne mogu proci kroz kondenzator.E sad to sam uradio na samo jednom racunaru koji radi vec 3 mjeseca bez problema.A bilo je bas dosta nestanaka struje.Mozda nije univerzalno resenje al mislim da je najjeftinije.
[ broker @ 26.12.2006. 09:00 ] @
Vrlo zanimljiva ideja :) Probacu je. Koliki si kapacitet kondenzatora upotrebio?
[ sheff @ 26.12.2006. 19:17 ] @
moram priznati da je ideja odlicna.... al sa kondenzatorima nemam bash dobra iskustva na razlicitim temperaturama/vlaznosti zraka, za razliku od tranzistora. U svakom slucaju, Pedja javi kako je bilo...
[ broker @ 26.12.2006. 22:51 ] @
Probah danas sa kondenzatorom ali mi nije uspelo da ukljucim racunar.

Koristio sam 470 nF, posto sam samo taj uspeo da iskopam, a racunao sam da je problem ako se stavi veci kondenzator, jer ce on onda da "drzi" i kada ne treba, recimo u situaciji kada na kratko nestane struje, dovoljno kratko da se racunar iskljuci a predugo da bi kondenzator mogao da se isprazni (on jeuvek pun dok radi racunar).

Tako bi racunar ostao iskljucen i jedini nacin da se ponovo ukljuci je ili rucna akcija ili dugotrajniji nestanak struje.
[ no2_wire @ 27.12.2006. 19:13 ] @
grijesite ljudi grijesite sa duznim postovanjem.Ja sam upotrebio kondenzator vrijednosti 2200 uF i radilo je.E sad rezime:
Kondenzator koji ima veliki kapacitet ima veoma malo vrijeme punjenja sto je pozitivno i on je samo u kratkim intervalima kratak spoj.E sad po pitanju to sto ce on uvjek piti pod istosmjernim naponom to je sasvim normalno kondenzatori tog kapaciteta u ispravljacima citav svoj zivot budu pod mnogo vecim naponima od 5V istosmjerne struje pa dugo zive.Po pitanju variranja napona (220V) kad napon pocne da varira ili na trenutak nestane, kondenzator ponovo postaje kratak spoj ali na veoma malo vrijeme sto mikrotik prepoznaje kao kratko stiskanje tastera za paljenje i on ugasi vga signal tj. nestane slike na monitoru tog racunara na kojem je mikrotik (testirano).Ja vam kazem ljudi stavite jos veci kapacitet slobodno 3300uF i probajte jer ja imam mikrotik koji vec tri mjeseca radi sa takvim resenjem i nikad ni na sekundu nije bilo problema.
Evo sad cu jos jedan racunar da provjerim.Ali ajde da malo bolje testirate to i da ljudima ne lazemo koji citaju ovo jer smatram da je jeftino i jednostavno resenje.
Pozdrav
[ no2_wire @ 27.12.2006. 19:57 ] @
Evo nakon pola sata testiranja racunara sa kojeg sad pisem (ploca iz 2003, P4) imam sledece rezultate:
stavio sam kondenzator 2200uF i nista, racunar nije htjeo da upali ali nisam odustajao pa sam stavio kondenzator od 470uF
i racunar se palio nakon 2 sekunde od simulacije "dolaska struje" -cak i kasnjenje :), a kad sam stavio kondenzator 4,7uF racunar se palio momentalno po ukljucenju napajanja u struju.
Moj zakljucak je sledeci: od ploce do ploce zavisi koji kapacitet kondenzatora treba da se stavi a savjet je krenite od 2200uF pa nanize ako hocete da racunar malo saceka da se ne upali odmah po dolasku struje onda stavite malo veci kapacitet.
Zamolio bih ostale koji imaju masina da probaju pa da donesemo zakljucak.Meni ovo za sada djeluje univerzalno resenje.

uF - mikrofarad

Pozdrav
[ broker @ 27.12.2006. 21:12 ] @
Darko, jasno je na kom principu to radi, zato sto mi ocenili da ti je ideja dobra. Ono sto mene brine je sta se desava kada nakratko nestane struje, dovoljno dugo da se racunar iskljuci a opet, dovoljno kratko da se kondenzator ne isprazni. Jesi li to testirao?

Ja nazalost nema nista od kondenzatora pri ruci pa ne mogu da isprobavam a vode cak nema ni gde da kupim kondenzatore :(
[ no2_wire @ 27.12.2006. 22:22 ] @
Znam sta te muci al da sad ne bih gnjavio ostale teorijom iz osnova elektrotehnike gledaj to ovako: ono zbog cega je vazan kapacitet kondenzatora je upravo ono o cemu ti govoris zato ja uzimam kondenzatore odredjenog kapaciteta i njihovo vrijeme punjenja je znatno manje od vremena koje je potrebno da upali racunar.Ali posmatraj to kao i naizmjenicne signale sto je veceg kapaciteta kondenzator to je njegova otpornost u naizmjenicnom rezimu(odnosno rezimu promjenljive struje u ovom slucaju) manja.A dolazak napona na pin pwr-sw mozemo posmatrati kao promjenljivi napon od 0 do 5V i kad se 5 V ustabili kondenzator je beskonacan otpor.Ako se puno bojis tih brzih reakcija i ekstremne situacije onda u paralelu elektrolitu stavi plocasti kondenzator koji je brzi manjeg kapaciteta reda 0,1 uF. Mada ima jos masu teoretskih stvari koje bi te razuvjerile od tvojih strahovanja.Ali i onako previse gnjavim, ja sam za sada testirao dva racunara jedan 3 mjeseca jedan pola sata.Ajmo dalje jer praksa najbolje opise stvari.

P.S Za kondenzatore rasturi neko staro napajanje od racunara ili stari kasetofon ne budi prafi forumas koji hoce sve na gotovo :)

Pozdrav i ako imas jos nesto a da ne gnjavimo ostale javi se na PM
[ broker @ 28.12.2006. 09:19 ] @
M asve sam prevrnuo, nemam nista sto bih mogao da rasturim, kada sam se preseljavao preselio sam samo ono sto mi je neophodno tak da imam samo neke PCI kartice na kojima su samo cipovi, a kondenzatora ni za lek. Jedva sam nasao i tranzistor za ovaj sklop sto sam pravio :)
[ sheff @ 28.12.2006. 17:50 ] @
@no-wire: ja probao sa 470uF i za cudo - radi! Medjutim zanima me ima li kakvih anomalija kod promjene temperature? Sta mislis o ovom tranzistorskom rjesenju koji je uradio Pedja?
[ no2_wire @ 28.12.2006. 21:31 ] @
Cuj za cudo da radi- ja onoliko teorijskog razmatranja a ti tako :).
Nisam probao Pedjino resenje al ne vidim razlog da ne radi djeluje mi ok.Ja sam predlozio ov resenje jer je prije svega jednostavnije za ljude koji nisu elektronicari a cesto se takvi bave wireless-om, jeftinije manje oduzima vremena itd.
Pouzdanost je druga tema o kojoj bi se bas dalo raspravljati.E sad u elektronici ti je princip sto jednostavnije to bolje jer sa manje elemenata manja mogucnost je da otkaze nesto.Po pitanju temperature ne razumem zato st okondenzator ne mjenja bitno svoja svojstva na promjeni temperature (u neekstremnim situacijama) a ako vec stavljas racunar umjesto routerboarda onda ti je svedno jer na ploci racunara imas minimum deset elktrolita vrednosti 470uF 2200 uF itd. a u napajanju da ne govorim.
Ne boj se temperature toliko.
Pozdrav

P.S. Imamo tri koja rade ajmo dalje!
[ NenadS @ 29.12.2006. 11:54 ] @
Ja sam pokusao na oba nacina da namestim da se router pokrene posto imam taj problem da po dolasku struje ploca nece sama da se startuje...

Zalemio sam tranzistor i otpornik, probao i nista... ne daje znake zivota... ali kada na ploci izvadim konektor gde dolazi taster za startovanje i vratim ga, ploca se ukljuci... sto mi govori da kratak spoj treba da se desi par sekundi nakon sto napajanje dobije napon, a ovo ovako mi izgleda kao da je to isti trenutak i zato nece da se ukljuci...

Probao sam i sa kondenzatorom ali ono sto sam uspeo da nadjem je 220uF, 330uF i 1000uF i ni sa jednim nije hteo sam da se ukljuci...

To mi je bas bitno da namestim posto mi router nije bas na pristupacnom mestu :(
[ broker @ 29.12.2006. 13:00 ] @
Skini potpuno taj konektor od tatera za ukljucivanje i probaj bez njega. Nesto mi je on sumnjiv. Skines ga i vratis i racunar se ukjuci? Da tu nije nesto kratko spojeno?
[ NenadS @ 29.12.2006. 15:58 ] @
To je konektor... ili kako se vec zove koji ide na plocu za pwr taster, samo sto tastera nema, taj kraj sam isekao i zalemio za krajeve tranzistora.
[ sheff @ 29.12.2006. 21:04 ] @
Citat:
Cuj za cudo da radi- ja onoliko teorijskog razmatranja a ti tako :).
Nisam probao Pedjino resenje al ne vidim razlog da ne radi djeluje mi ok.Ja sam predlozio ov resenje jer je prije svega jednostavnije za ljude koji nisu elektronicari a cesto se takvi bave wireless-om, jeftinije manje oduzima vremena itd.
Pouzdanost je druga tema o kojoj bi se bas dalo raspravljati.E sad u elektronici ti je princip sto jednostavnije to bolje jer sa manje elemenata manja mogucnost je da otkaze nesto.Po pitanju temperature ne razumem zato st okondenzator ne mjenja bitno svoja svojstva na promjeni temperature (u neekstremnim situacijama) a ako vec stavljas racunar umjesto routerboarda onda ti je svedno jer na ploci racunara imas minimum deset elktrolita vrednosti 470uF 2200 uF itd. a u napajanju da ne govorim. Ne boj se temperature toliko. Pozdrav

ma kontam ja neg malo parodije nije na odmet... Slazem se da je vazno jednostavno ali ne nikad na racun pozdanosti (bar ne za mene). Ako si ikad cuo za temperaturnu karakteristiku elektricnih komponenti (u ovom slucaju konedenzatora), onda znas da postoje razni tipovi u zavisnosti od namjene... znam ja da ima na ruterbordu kondenzatora ali pretpostavljam da su oni i nacinjeni za ovu outdoor namijenu, za razliku od ovih kucnih verzija (ja sam 470uF zbavio sa jednog starog kasetofona)... kako rekoh, imam vrlo losha iskustva sa obicnim kondenzatorima u vanjskoj upotrebi kod promjene temperature i vlaznosti...
[ broker @ 30.12.2006. 10:07 ] @
Stavis malo duzi kablic na kondenzator pa ga zalepis blizu procesora ili na ispravljac, tu mu sigurno nece biti hladno :)
[ sheff @ 31.12.2006. 12:54 ] @
:-)
[ atari @ 31.12.2006. 14:42 ] @
ja sam kod mene zakacio jedan polulaptop(radim njihov servis tako da ima dosta ovakvih za zezanje). Sa ne555 sam napravio start posle dolaska struje,ali sam se namucio zbog manjka delova i koriscenja sta mi se naslo pod rukom..
btw evo kako izgleda skalamerija



[Ovu poruku je menjao atari dana 31.12.2006. u 15:53 GMT+1]
[ broker @ 31.12.2006. 16:48 ] @
Za sta sluzi ne 555 i rastureni kalkulator?
[ atari @ 31.12.2006. 16:58 ] @
ne555 pali preko releja laptop, a kalkulator je mob. telefon koji pali,gasi ili resetuje masinu preko sms-a
[ broker @ 31.12.2006. 17:03 ] @
Ovo drugo je zanimljivo, kako si to izveo?
[ atari @ 31.12.2006. 17:11 ] @
sa mikrokontrolerom koji trenutno nije u funciji pole pokusaja upgrejta koji ga je sprzio, trenutno nemem vremena ali pozabavicu se sa fuse bitovima kontrolera koji je sada zamena za njega i ima visak 15 fuse bitova u odnosu na starijeg brata koji se vise ne proizvodi
[ broker @ 04.01.2007. 15:27 ] @
Probah ovo sa kondenzatorom i nisam bas odusevljen.

Prvo sam jedva ubo koji kondeznator ce da radi kako valja. 4,9 uF ne radi posao uopste, 10 uF uspeva da ukljuci racunar ali ponekad, 100 uF ukljucuje racunar ali mu punjenje traje toliko da ga posle 4 sekunde i iskljuci, 470 uF i 100 uF se ponasaju isto kao i 100 uF. Sve u svemu, nisam uspeo da nabodem kondenzator koji ce da radi pouzdano. Uz to, ono sto me najvise brinulo se pokazalo kao probem: kada nestane struje, kondenzatoru treba mnogo vremena da se isprazni, tako da kratki prekidi struje mogu da se zavrse time da se racunar iskljuci ali da ga kondenzator ne ukljuci.

Probacu sa nekom drugom plocom, mozda na njoj bude radilo.
[ broker @ 04.01.2007. 20:57 ] @
Ispostavilo se da na ovoj ploci na kojoj sam probao imam isti problem kao NenadS. Ploca nece da se ukljuci ako je u momentu dolaska struje pritisnut power switch. Zbog toga nisam uspevao da je ukljucim kondenzatorima, a ni sklop sa tranzistorom ne radi.

Jos se ispostavilo da na na konektoru za taster zaukljucenej nema mase, vec su oba kraja "vruci". Izgleda da ce ovo morati sa optokaplerom umesto tranzistora.
[ no2_wire @ 05.01.2007. 00:22 ] @
Uz to, ono sto me najvise brinulo se pokazalo kao probem: kada nestane struje, kondenzatoru treba mnogo vremena da se isprazni, tako da kratki prekidi struje mogu da se zavrse time da se racunar iskljuci ali da ga kondenzator ne ukljuci

E kad bi mogao da nadjes kondenzator od 22 ili 47 uF vjrovatno bi radilo.A ako je problem praznjenja kondenzatora pokusaj da stavis u paralelu sa njim neki otpornik koji je dovoljno mali da isprazni kondenzator a dovoljno veliki da ne predstavlja kratak spoj pa da ne ugasi komp.
[ sheff @ 05.01.2007. 08:44 ] @
ode ti sad... ovo sa kondenzatorima definitivno nije rjesenje koje je prihvatljivo jer je vrlo nepouzdano (desio mi se isti problem kao i kod NenadS i brokera). toplo preporucujem ne555 - ja sebi stavio ne555 sa relejom i evo sam ga testirao i radi - napravi stanku i ukljuci racunar i to vrlo pouzdano za razliku od rjesenja sa kondenzatorom...
[ zoran @ 02.02.2007. 05:57 ] @
Što se tiče 555 tajmersklopa ne treba tu rele uopšte.
Što se tiče kondenzatora , to o čemu pričate je elektrolitski kondenzator i morate obratiti pažnju na polarizaciju , odnosno gde vežete plus , a gde minus ! Trebaće vam i instrument za to. Na + izvod se vezuje naravno plus napona.
Ono što niko nije lepo objasnio o elektrolitstkom kondenzatoru kome se vrednosti označavaju sa uF (mikro farad)je sledeće: Elektrolitski kondenzator ( ELKO ) kada je prazan i kada se na njegove izvode dovede jednosmerni napon (+/-) u vremenu dok se isti puni , predstavlja , nazovimo to "kratak spoj". Nakon punjenja na njegovim krajevima je ~beskonačan otpor.
Što veća vrednost brojčana , time je i kapacitet elka veći a naravno i vreme punjenja , a to prouzrokuje i duže vreme "kratkog spoja". Napon koji je deklarisan na elku je vrednost probojnog napona , tojest preko tog napona elko će da rikne . Za ove primere koji se ovde opisuju , vrednost probojnog napona na elku je 10V.
Naravno je da se ista vrednost elka ne može koristiti na različitim mašinama , pa je stoga potrebno malo eksperimentisati.
E sad "druga strana medalje" što je Broker fino konstatovao. Šta biva usled kratkog nestanka struje? E , to ćete morati eksperimentom utvrditi sami. Bitna je činjenica da ako računar startuje sa manjom vrednosti elka , postoji i više šanse da će restart u vreme kratkog nestanka struje biti uspešan.
Prilikom servisiranja pc napajanja , ja ih pokrećem tako što onu "zelenu žicu" spajam preko otpornika 1K . Hoću da kažem to da će vrednost otpornika koji bi se vezao paralelno elku ( da bi se isti mogao isprazniti u kraćem roku)morao biti preko te vrednosti , što će produžiti vreme pražnjenja , a njega se mora isprazniti , jer neće imati efekta !!!!! za ovo što pravite. Ne mora se isprazniti do kraja , ali u tom slučaju će mu i punjenje kraće trajati pa vi sad izvucite zaključak sami.
Elko iako tako malecki , nakon skidanja sa napona , ako ga ne ispraznite , može držati napon u sebi danima , tako da , kad eksperimentišete ovo ne zaboravite! Dok , kada je u kolu isti se prazni preko ostalih komponenti polako.

Zabluda je velika da će mu se karakteristike bitno promeniti na temperaturi ili vlazi. Čipovi su mnogo osetljiviji na vlagu , nego jedan elko.
Ako vam eksperiment uspe , nema razloga za brigu u daljem periodu eksploatacije.
Ako vam ne uspe , uvek preostaje rešenje koje je Broker pomenuo sa tranz. ili rešenje sa 555.

Što se tiče nestanaka struje na vreme do nekih 500ms tu rešenje predstavlja stari "Stabilizator Napona" ( ne korektor) koristio se za stare tv -lampaše , pa i novije , zbog slabog napona 220V. Takav stabilizator će da proguta te kratkotrajne nestanke i takva mašina neće ni primetiti da je nestala struja. Mana takvog stabilizatora je težina od 5-10kg. Uspešno može da napaja potrošače do 200-250W/220V . Koriguje gradski napon i u plusu i u minusu cirka 20-25% . Na izlazu mu je 220V ako mu je na ulazu od 150-260V (okvirno).
Na kraju krajeva UPS ...veći akumulator i kuler na UPS (usmeren na hladnjake).
[ broker @ 02.02.2007. 10:06 ] @
Ja imam u glavi neko moguce resenje samo sto nemam kad (a ni uslove) da to testiram.



Kondezator se bira prema potrebi da bi se dobil apotrebna zadrska priliom ukljucenja (kombinacija R1 - C1 odredjuej vreme zadrske), a dioda D1 je kontra polarisana tako da ce, kada se racunar ukljuci i PS-ON postane 0 volti, u stvari predstavlajti kratak spoj za kondenzator i isprazniti ga. Ovo bi trebalo da radi, samo sto treba eksperimentisati sa vrednostima R1 i C1.

Dodatno bi valjalo izbaciti tranzistor i zameniti ga optokaplerom, jer, naisao sam na neke ploce koje na konektoru za taster za ukljucenej uopste nemaju masu, vec su oba kontakta "vruci", sto dodatno komplikuje stvari. Optokapler to resava, ali se zato ceo sklop (to jest, minus kondenzatora) mora negde drugde vezati na masu.
[ ::cypher:: @ 02.02.2007. 13:04 ] @
Imam i ja jedno pocetnicko pitanje u vezi Mikrotika.

Zanima me kolike su mogucnosti provajdera sa mojim Mikrotikom.
Dakle koliko mi je zagarantovana privatnost? Da li provajder ima spisak svih mojih internet aktivnosti?
I ako ima da li postoji nacin da se to nekako prikrije. Anonimnost i privatnos pre svega. Koliku vajdu ima Hide Ip Platinum?
Hvala na odgovoru...
[ sdurut @ 02.02.2007. 14:39 ] @
Sve što ti šalješ i primaš tvoj provajder vidi. Jedino ne može ako koristiš neki enkripcioni tunel recimo IPSec. Hide IP Platinum samo nalazi slobodan proxy server i setuje u tvom browseru umesto tebe. Dakle ako ides na neke nedozvoljene websajtove u logu web servera ce biti IP adresa proxy-ja a ne tvoja adresa tako da je delimično onemogućeno tvoje praćenje. Ako zaista neko počne da se za tebe interesuje lako mogu da te nadju jer čim postavljas ovakva pitanja nisi mnogo upućen u ovu problematiku. Samo ne zaboravi i ako se krijes iza proxy-ja lako se može saznati tvoja prava IP adresa. Dovoljan je jedan Java aplet na web sajtu koga posećuješ koji će serveru da dojavi tvoju pravu IP adresu. Dakle podršku u browseru za Java script i javu obavezno ugasiti kod anonimnog surfa !
[ zoran @ 02.02.2007. 21:32 ] @
Citat:
broker:
Dodatno bi valjalo izbaciti tranzistor i zameniti ga optokaplerom, jer, naisao sam na neke ploce koje na konektoru za taster za ukljucenej uopste nemaju masu, vec su oba kontakta "vruci", sto dodatno komplikuje stvari. Optokapler to resava, ali se zato ceo sklop (to jest, minus kondenzatora) mora negde drugde vezati na masu.

umesto optokaplera u kolo kolektora ubaciti malecki rele i sa njegovim kontaktima radi šta hoćeš. Paralelno releu treba staviti diodu (1N4001) , (anoda na kolektor)-zaštita tranzistora. Tranzistor BC337. Napajanje sklopa staviti na +12V. iz razloga što ćete najlakše naći rele na 12V.
Što se tiče minusa kondenzatora , veži ga gde hoćeš, jer su svi minusevi već povezani (čitaj isti).
[ broker @ 03.02.2007. 08:05 ] @
Ne moze rele. PS_ON je kontrolni signal, a struja koju daje je mizerna i nema sanse da pokrene rele. Uvodjenje releja zahteva i da mu se dovede napajanje sto je samo nepotrebna komplikacija. Optokaplere nije tesko naci.
[ zoran @ 03.02.2007. 17:04 ] @
Citat:
broker: Ne moze rele. PS_ON je kontrolni signal, a struja koju daje je mizerna i nema sanse da pokrene rele. Uvodjenje releja zahteva i da mu se dovede napajanje sto je samo nepotrebna komplikacija. Optokaplere nije tesko naci.

Lepo sam napisao da napajanje ide sa +12V , a kontakti relea će preklapati taster za start računara.
Što se tiče optokaplera tek to ne preporučujem jer ih ima daleko više vrsta i amater može lako da pogreši prilikom povezivanja. Što se tiče neukih , oni ne bi ni trebali ovo da prave , zato i nisam stavljao ovde skice , dok oni malo veštiji sa lemilicom će iz svega ovoga izvući nešto korisno.
U slučaju da baš hoćeš da ugradiš optokapler , opet gore moraš dovesti +5V , a ne skidati napon sa "start" kontakta. Jer sekundarna strana optok. će se vezivati na "start" kontakt . .
Ako baš hoćete sa opto. onda je to CNY17
[ zoran @ 03.02.2007. 17:11 ] @
ufff...neću ništa da ti kažem , ali
Citat:
broker:
Dodatno bi valjalo izbaciti tranzistor i zameniti ga optokaplerom, jer, naisao sam na neke ploce koje na konektoru za taster za ukljucenej uopste nemaju masu, vec su oba kontakta "vruci", sto dodatno komplikuje stvari. Optokapler to resava, ali se zato ceo sklop (to jest, minus kondenzatora) mora negde drugde vezati na masu.

Ovde si lepo napisao i sad pogledaj šematski prikaz optokaplera ...gde će tu da teče struja , u kom smeru?


Da bi se takav posao završio , potreban je i instrument i malo predznanja
Ovo što se sad diskutuje nije "poveži i vozi" varijanta , jer su ploče različite
Ja toplo preporučujem rele , veoma lako se prilagodi svakoj varijanti PC ustvari to bi bila varijanta "skoro pnp", a vi kako hoćete. Mora se malo experimentisati samo sa elko u bazi BC337
Kontakte relea povežete na start taster i ne bitno jel ima napona ili nema...vozi...
[ broker @ 03.02.2007. 18:16 ] @
Mozda sam ja u zabludi ali koliko znam, optokapler se sastoji od jedne foto diode i foto tranzistora. Kada kroz didu krene struja, ona osvetli traznsitor i tranzistor provere. Struja koja je potrebna diodi nije velika i pretpostavljam da signal PS_ON, moze da je ukljuci.

I inace, malo mi je bezveze trositi toliku energiju koja je potrebna releu, samo da bi se napravilo nesto sto moze da se izvede i sa znatno manje energije.
[ ::cypher:: @ 24.02.2007. 00:15 ] @
Ok sta se desava?
Veceras sam normalno koristio internet... medjutim nesto se dogodilo, racunar se resetovao (verovatno sam slucajno zakacio shutdown shortcut na tastaturi) i kada se racunar upalio net je prestao da radi!!! Ovo pisem sa laptopa koji je takodje povezan preko mikrotika. Dakle on radi a ovaj desktop racunar nece... sta se dogodilo, da li iko ima neku ideju?! Sta da radim sad ajoj... bem ti mikrotik... grmf!
[ broker @ 24.02.2007. 07:36 ] @
Cek da bacim pasulj da vidim... :)
[ ::cypher:: @ 24.02.2007. 09:00 ] @
Duhovit ali beskorisan odgovor. Idemo dalje...
[ pcudic @ 26.02.2007. 11:53 ] @
Ajde da se i ja umesam, moze se koristiti DIP rele. Struja potrebna za njegovo pokretanje je beznacajna, a sto se tice napona ima ih svih vrsta. Evo omzete to pogledati u prilogu.
Pozdrav
P.S. Ima ih u radio klubu Beograd, salju i pouzecem !
[ EazyDuzIt @ 26.02.2007. 12:48 ] @
Jel neko ima ideju kako bi se moglo napraviti PoE za PC?
Evo jednog linka ali nazalost nema sheme,a ja se ne razumem dovoljno da bi provalio.
http://fly.srk.fer.hr/~wgottwe/knk/index.html#psu

sorry za off :D
[ broker @ 26.02.2007. 16:48 ] @
Citat:
pcudic: Ajde da se i ja umesam, moze se koristiti DIP rele. Struja potrebna za njegovo pokretanje je beznacajna, a sto se tice napona ima ih svih vrsta.


PS-ON nema dovoljnu struju da ga pokrene, vec mora da se drajvuje tranzistorom iz jaceg izvora napajanja.

Citat:
EazyDuzIt: Jel neko ima ideju kako bi se moglo napraviti PoE za PC?


Ovo je zanimljivo resenej ali nazalsot, to ej coveku radilo uspecificnom slucaju, jer se radi o staroj ploci kojoj je dovoljno +5V i+12V da bi radila, a ocigledno je nasao i neku stariju WiFI karticu kojoj ne treba PCI2.x (to jest, ne treba joj +3.3V). Ono sto sad mozes da nadjes za sastavljanje AP-a od racunara zahteva mnog vise, tako da ti se pravljenej ovakvog sklopa ne isplati, tj, ne moze da opravda zamenu za kabal za napjanje sa 220v...