[ spalikus72 @ 19.05.2011. 09:00 ] @
Crveni konopac je 2 m duzi od plavog, a plavi je 3 m kraci od zutog.
Za koliko je metara crveni konopac kraci od zutog?

Ovo je sesti zadatak na 109 strani Matematike za prvi razred osnovne skole, medjutim u knjizi se ne nalaze resenja za postavljene zadatke, pa bih ovom prilikom zamolio za pomoc u resavanju zadatka.
[ X Files @ 19.05.2011. 09:26 ] @
Pre svega, treba utvrditi kojoj nastavnoj temi/jedinici je taj zadatak pridruzen, da bi se i resavanje prilagodilo tom "nacinu razmisljanja" (koliko sam upoznat, na tom uzrastu ne rade "sisteme i uvrstavanje", mada se rade "jednakosti" na nekom elementarnom nivou).

Mozda nesto u vezi "brojevnih pravih" (?), koje znam da su radili, pa da se izvede neki zakljucak tipa:
CRVENI = PLAVI + 2
ZUTI = PLAVI + 3


P.S. Po kojoj knjizi se radi matematika, tj ko je izdavac? Vidim da nije Kreativni centar.


[Ovu poruku je menjao X Files dana 19.05.2011. u 11:04 GMT+1]
[ spalikus72 @ 19.05.2011. 10:11 ] @
X Files, hvala veliko na javljanju i ponudjenom odgovoru.
To je Matematika za prvi razred osnovne skole u izdanju Zavoda za udzbenike, Beograd (2003-2010), 67 lekcija "Merenje duzina".
[ X Files @ 19.05.2011. 10:34 ] @
Onda možda ovako, prateći tekst:
Citat:
Crveni konopac [...]

Na brojevnoj pravoj se izabere neko proizvoljno mesto (u sredini), i njega obeležimo sa CRVENI (jer se prvi pominje u tekstu, a to je najčešće tako "namešteno" đacima prvog razreda, da sve "ide redom").

Citat:
[...] je 2 m duzi od plavog, [...]

Ovde odemo u "minus stranu" za dva mesta, i to mesto obeležimo sa PLAVI.

Citat:
[...] a plavi je 3 m kraci od zutog.

Ovde odemo u "plus stranu" za tri mesta, i to mesto obeležimo sa ŽUTI.


Zatim uočimo koliko je podeoka tačka ŽUTI udaljena od tačke CRVENI.
[ spalikus72 @ 19.05.2011. 13:55 ] @
X Files,
Jos jednom, veliko hvala, cim se dete vrati iz skole, pokazacu joj resenje koje ste postavili (cita Latinicu).
Iskreno, ja sam bio bespomocan i savetovao joj da napise da je CRVENI konopac za jedan metar kraci od zutog, ali nisam znao da objasnim kako sam do toga dosao. Mnogo ste mi pomogli.
Srdacan pozdrav,
[ miki069 @ 19.05.2011. 22:37 ] @
Tri bojice ili tri hemijske.
Jedna koja piše crvenom, jedna plavom i jedna žutom bojom.

Nacrtaj crveni konopac kao duž konkretne dužine, recimo 6 cm i objasni joj da je to kao 6 m.
Neka ona sama izračuna i nacrta plavi konopac u drugom redu i žuti u trećem.

Postupak ponavljaj sa 7m, 8m, 9m... dok sama ne dođe do zaključka.

Težina zadatka, za taj uzrast, je u nepoznavanje dužine nijednog od konopaca.
Razbija se konkretizacijom dužine.
[ spalikus72 @ 20.05.2011. 08:53 ] @
miki 069,
Veliko hvala, to ce nam puno pomoci, uciteljica je, samo, pitala za rezultat i na odgovor, da je to "1 m", koji je moje dete dalo, rekla da je tacno i nastavila dalje bez provere domaceg i objasnjenja kako je zadatak trebalo resiti. Za vas je ovo, mozda, sitnica, ali je meni bila velika pomoc. Jos jednom, hvala.

Veliki pozdrav,
[ X Files @ 20.05.2011. 12:04 ] @
Citat:
Za vas je ovo, mozda, sitnica, ali je meni bila velika pomoc.

Pronaci "pravu rec" i "pravi nacin" da se detetu prvog razreda nesto objasni i pokaze, tako da to postane njegova intelektualna svojina koju ce primenjivati i ubuduce - pravo je majstorstvo.

A ta "prava rec" i "pravi nacin" nisu isti za svako dete.

[ anon142305 @ 12.12.2018. 05:45 ] @
Evo jos jednog dizanja stare teme :)

Ovo je zadatak za peti razred osnovne skole (doduse, takmicarski). Blenuo sam u njega ko tele u sarena vrata :)



Edit: Nije mi potrebna pomoc, naveo sam kao zanimljivost.

[Ovu poruku je menjao IUOP_1 dana 12.12.2018. u 06:56 GMT+1]
[ djoka_l @ 12.12.2018. 07:24 ] @
Malo je zeznuto. A da li su kao pomoć dobili tablicu prostih brojeva? Mislim, broj je deljiv sa 41, pa se pitam da li su radili faktorizaciju ili su pogađali cifre?
[ anon142305 @ 12.12.2018. 14:46 ] @
Nemam pojma. Sliku sam preuzeo sa jednog thread-a na Tviteru i nije spominjana nikakva pomoc.
[ Bradzorf012 @ 12.12.2018. 22:51 ] @
Pretpostavljam da ću ponovo da lupim i ostanem živ.

Proizvod dva trocifrena broja može biti petocifren ili šestocifren. Kandidati su 77777 i 777777.

77777|7
11111|41
271|271
1|

777777|3
259259|7
37037|7
5291|11
481|13
37|37
1|

Očigledno da druga mogućnost otpada, pa je rešenje 271 * 287 = 77777.
[ djoka_l @ 13.12.2018. 07:15 ] @
Nisi lupio, samo sam se pitao da li je deci bila data tabela prostih brojeva. Ipak je problem kada su faktori brojevi 7, 41 i 271.

Drugi pristup bi bio da se rešava od pozadi. Jedini slučaj kada je u proizvodu dva broja cifra jedinica jednaka 7 je slučaj kada su cifre jedinice 1 i 7 ili 3 i 9. Posle toga nastupa problem, ali, teoretski, moglo bi da se za parove cifara koje su na drugom mestu testira da li se dobija 7 na mestu desetica. Tu treba testirati 45 parova cifara (kada bolje razmislim treba 100 parova jer nije svejedano sa koje se strane pojavi cifra), pa je malo nezgodno.
[ mjanjic @ 14.12.2018. 02:04 ] @
Možda za broj 11111 ovako (intuitivno, naravno u nekim slučajevima može biti pogrešan put):

(250*40 + 1000+11) = (250*44 + 111) = (275*40 + 111)

Kako 111 nije deljiv ni sa jednimo od brojeva 40,44,250,275, možemo pokušati da povećavamo prvi i istovremeno smanjujemo drugi činilac u proizvodu 250*44 ili obrnuto kod proizvoda 275*40, kako bismo proverili da li postoji neki proizvod X*Y=11111, pri čemu je 250<X<275 i 40<Y<44.

Pokušamo da podelimo 11111 sa brojevima 41, 42 i 43, ali već iz prve dobijamo da je deljiv sa 41.



Jedan od postupaka je da se krene od celog dela korena uvećanog za 1, tj. 105<X<N, i da se pronađe Y tako da je 11111 = X^2 - Y^2 = (X+Y)*(X-Y). Isti postupak se nastavlja za (X+Y) i (X-Y).
Dobijaju se brojevi 115 i 156, pa se dva faktora dobijaju iz: 11111 = 156^2 - 115^2 = (156+115)*(156-115) = 271*41.
Za 41 znamo da je prost, a za 271 se mora izvršiti provera da li postoje faktori unutar segmenta [3,15].
Uopšteno bi bilo proveriti da li su brojevi 2 do 16 faktori, ali 271 nije paran, niti je deljiv sa 5 i njegovim umnošcima, tako da se proverava za 3, 7, 9, 11, 13, što nije problem.

[Ovu poruku je menjao mjanjic dana 14.12.2018. u 03:25 GMT+1]
[ zzzz @ 15.12.2018. 20:07 ] @
Nekad se morala znati napamet tablica množenja do 20 x 20.
Nekada su se morale koristiti logaritamske tablice za određivanje sin,cos i td na 5-6 decimala.
Čak i kad su se pojavili kalkulatori moralo se znati rad sa log tablicama.
Sada je kalkulator konačno dobio pravo građanstva,a log.tab. nikom ne trebaju i mislim da se ne štampaju.

Dijete ima pravo da koristi kalkulator.A zašto nebi?Postoji li još uvijek neki propis koji to brani?

Dakle kad zaključi da 11111 nije djeljiv sa 2,3 i 5 krene lupati po kalkulatoru izbjegavajući parne brojeve
i one djeljive sa 3 i 5.(Nije loše znati pravilo djeljivosti sa ova tri broja.)

11111/7=1587.2857142857142857142857142857
11111/11=1010.0909090909090909090909090909
11111/13=854.69230769230769230769230769231
11111/17=653.58823529411764705882352941176
11111/19=584.78947368421052631578947368421
11111/23=483.08695652173913043478260869565
11111/29=383.13793103448275862068965517241
11111/31=358.41935483870967741935483870968
11111/37=300.2972972972972972972972972973
11111/41=271 Evo ga! Još proba djeliti 271 sa 7,11 i 13 i gotovo.

Meni je trebalo oko 4 minute s tim da sam najviše vremena izgubio na copy-paste radnju.