[ 44250 @ 04.03.2012. 15:07 ] @
Počeo sa da razmišljam o izradi pojačala za slušalice. Prije godinu i jače naletjeo sam da nekom slovenačkom forumu na Borino pojačalo za slušalice:









i tad sam se zapitao zašto ljudi to rade,kad jednostavno mogu izlaz iz pojačala da oslabe preko otpornika?

Onda sam nedavno na Facebook-u vidjeo da je Mile na svojoj APEXaudio stranici postavio svoju šemu iste namjene i konstatovao ovo gore iz prethodne rečenice. Čovjek ne bude lijen pa mi uopšteno objasni kako svaki otpor u red sa zvučnikom žestoko spušta damping-faktor,da čak i pasivna skretnica u zvučnim kutijama po tom pitanju loše utiče na zvuk. Nisam imao srca da ga dalje ispitujem,ali koliko sam shvatio damping faktor je bitan radi kontrole pojačala nad radom zvučnika.

Na netu nisam našao pločicu Borinog "stacato"-a i ne smara mi se čovjeka svojim sitnim željama(što opet ne znači da i dalje ne želim da ga sebi uradim),a pošto znam da crtanje pločice nije za svakoga,iz tog razloga nisam ni počinjao crtanje "stacato" pojačala.

Miletovo APEX "malo pojačalo za slušalice" (kako sam im ja kumovao) dosta je jednostavnije pa sam se "drznuo" da nacrtam pločicu. Postavljam fajlove koje sam uradio,ako neko ima preporuku i sugestiju za kvalitetnom promjenom rasporeda ili slično-neka kaže dok još nisam počeo izradu.

BS fetove nisam imao u biblioteci proteusa pa sam postavio 2N xxxx. Pločice su 43 x35mm.





[Ovu poruku je menjao 44250 dana 04.03.2012. u 16:21 GMT+1]
[ Pioneer cdj 200 @ 04.03.2012. 15:16 ] @
Sorry drug što upadam u temu s nekim bedastoćama no i ja sam se pitao (i još uvijek se pitam) čemu pojačalo za slušalice? Samo ja sam "došao s drugog smjera"; meni ni spuštanje izlaza iz pojačala nema smisla. Vjerojatno je u pitanju kvaliteta reprodukcije no u grubom značenju riječi "pojačati" mi nema smisla.

Ja sam kupio AKG in-ear slušalice dosta velike osjetljivosti i svaki izvor (mobitel, mp3, laptop, tablet što god) ne da ih tjera nego nemožeš to držat u ušima. Izlaz od mog mp3 playera je poprilično slab (da bi štedio na bateriji) i teško pobuđuje dosta velik broj pojačala ali s ovim slušalicama na 80% glasnoće imam osjećaj da će mi bubnjiće lansirati u mozak. I naravno nisu samo glasne već me zapanjila njihova kvaliteta reprodukcije i nevjerojatno čisti zvuk. A basevi nisu napadni i pretjerani, al pri velikim glasnoćama imaš osjećaj da ti neko macolom lupa po glavi. Za laptop neću ni da govorim (iako ima nešto lošiji kvalitet izlaza). Pa u praksi smatram da je običan line signal (iz izvora ili prije samog pojačala) dovoljan da gura slušalice.

Kod svog pojačala sam mislio za slušalice uzeti direktno signal prije pojačala (nakon ton kontrola i pretpojačala). Pa evo i meni bi trebali neki argumenti koji će me nagovoriti da pravim ovako nešto, navedeno u prethodnom postu :=)

Hvala
[ 44250 @ 04.03.2012. 15:29 ] @
Razlog što bi ga ja pravio je taj što svako malo baš moram da koristim slušalice a ni na jednom svom pojačalu ni predpojačalu nemam izlaz predviđen za to. Nekad klinci spavaju,nekad bi da popričam preko skajpa i dok tv radi nemamo šanse razaznati ja sagovornika/a mala tv. Dakle treba mi,a pošto sam do sad slušao samo oslabljene izlaze iz pojačala sad bi da čujem kako bi to zapravo trebalo da zvuči-direktno u zvučnike slušalica bez otpornika kao posrednika. Ugradio bi ga u kutiju sa predpojačalom.
[ mulaz @ 04.03.2012. 15:33 ] @
In ear slusalice su male i obicno imaju dosta losiji kvalitet zvuka od ovih "velikih" slusalica (znaci onih sa vecim mebranama, sto idu preko uva a ne u uvo).

Isto tako kod vecine mp3 playera/laptopa/... kvalitet zvuka pade kad pojacas do kraja, a opet je pretiho za ovakve vece slusalice.

Znaci, ako hoces "velike" slusalice i dobar kvalitet glasnog zvuka, treba ti pojacalo.

Naravno tu je problem i u tome sto je impedansa velikih slusalica veca od ovih malih, pa i tu je prenos snage manji, i jos poneke komplikacije :)
[ d.veljko83 @ 04.03.2012. 15:36 ] @
Citat:
44250:

...i tad sam se zapitao zašto ljudi to rade,kad jednostavno mogu izlaz iz pojačala da oslabe preko otpornika?


Citat:
Pioneer cdj 200: Sorry drug što upadam u temu s nekim bedastoćama no i ja sam se pitao (i još uvijek se pitam) čemu pojačalo za slušalice?
Kod svog pojačala sam mislio za slušalice uzeti direktno signal prije pojačala (nakon ton kontrola i pretpojačala). Pa evo i meni bi trebali neki argumenti koji će me nagovoriti da pravim ovako nešto, navedeno u prethodnom postu :=)

Hvala


Ne ide da mu se stavi samo otpornik i vozi. Prvo treba da se zna otpornost slusalica koje bi bile koriscene da bi se na osnovu toga odabrao pogodan sklop. Ako se ide od pocetka pa se ceo sklop konstruise takodje je bitan podatak. Nece se prici problemu sa iste strane ako ce krajnje opterecenje biti 32, 55 ili 600 oma npr.

[ d.veljko83 @ 04.03.2012. 15:42 ] @
Citat:
44250: Razlog što bi ga ja pravio je taj što svako malo baš moram da koristim slušalice a ni na jednom svom pojačalu ni predpojačalu nemam izlaz predviđen za to. Nekad klinci spavaju,nekad bi da popričam preko skajpa i dok tv radi nemamo šanse razaznati ja sagovornika/a mala tv. Dakle treba mi,a pošto sam do sad slušao samo oslabljene izlaze iz pojačala sad bi da čujem kako bi to zapravo trebalo da zvuči-direktno u zvučnike slušalica bez otpornika kao posrednika. Ugradio bi ga u kutiju sa predpojačalom.


Dobar cdp, dobar amp i dobre sluske mogu da daju mnogo uzitka pri slusanju muzike. Probaj, neces se pokajati ;)

Edit:
A u stvari ne secam se da sam na forumu citao o nekom takvom projektu (nisam puno doduse ni trazio...) ajde ti kreni samo, mozda ti se pridruzim :D Da pocastim ove moje nekim tranzistorcem. Ako neko ima nesto lepo i zanimjivo neka postavi (jos ako pasuje bas za 55 oma... milina)

[ Stefan117 @ 04.03.2012. 17:31 ] @
Evo neko koje sam ja koristio neko vreme....



[ ziki2 @ 04.03.2012. 17:54 ] @
Zašto pojačalo za slušalice? Zato što pojma nemate kako vam slušalice rade dok ih ne probate s pravom stvari. Izlazi na cd playeru i ostalim uređajima su takve kvalitete tek da se kaže da su postavljeni tamo. Imam Grado SR60 slušalice, a imao sam Sennheiser HD555 i sad mi trebaju stići AKG K240mkII.

Upravo radim ne nekoliko projekata pojačala za slušalice pa ću ih pokazati ovdje. Jedan je gotov, potrebna je samo kutija. Taj je univerzalac koji je biasiaran u A klasu i radi odlično sa različitim impedancama slušalica.

Radim jedan koji je u A klasi koji će goniti Grado SR 60 i još jedan za koji mi je nikko poslao slušalice.

U biti, na ovom linku možete vidjeti to tranzistorsko pojačalo.

http://www.diyaudio.com.hr/viewtopic.php?f=3&t=307

http://gilmore2.chem.northwest...ile.php?file=pellerano_prj.htm

U priticima je materijal za izradu ovog što sam već odradio.
[ Pioneer cdj 200 @ 04.03.2012. 18:53 ] @
Hvala na pojašnjenju.

Citat:
mulazIsto tako kod vecine mp3 playera/laptopa/... kvalitet zvuka pade kad pojacas do kraja, a opet je pretiho za ovakve vece slusalice.


Moj MP3 ne izobličava jer je limitiran iz tri razloga: zaštita sluha, štednja baterije i naposlijetku da ne izobličava. A nije bio ni jeftin pa mora opravdat cijenu. Ja sam ih nasamario pa original slušalice bacio i kupio AKG puno veće osjetljivosti i naravno kvaliteta.

No za kvalitetu vam vjerujem, evo drug je napravio neko pojačalo, koristeći neke stare tranzistore (zaboravih oznaku) koji su se ugrađivali u stare radio-kazetofone, shemu je improvizirao nešto iz glave. Probao sam poslušati na slušalicama direktno iz kompjutera i onda isto iz kompjutera no preko tog pojačala. Ostao sam šokiran kolika je razlika u kvaliteti zvuka.
[ d.veljko83 @ 04.03.2012. 19:10 ] @
Citat:
ziki2: ... i sad mi trebaju stići AKG K240mkII.


Verujem da te nece ostaviti ravnodusnim. Imam 271mkII i zadovoljan sam.
[ ziki2 @ 04.03.2012. 19:12 ] @
Nadam se da će biti dobre. Nikako dovršiti ta pojačala pa da malo uživam :).
[ d.veljko83 @ 04.03.2012. 19:59 ] @
http://www.head-fi.org/t/22173...fying-the-xiang-sheng-708b-56k

Jedna opsirna saga o tikovanju ovog ampa. Menjao sam samo pot, dalje nisam isao. Svirucka... koristim ga i kao preamp.
[ Aleksandar Đokić @ 05.03.2012. 08:49 ] @
ja sam koristio slusalice preko racunara, na headphone izlaz pojacala, na lineout, svakako, i bio zadovoljan tek kad sam kupio lexicon omega usb muzicku kartu koja u sebi ima kvalitetno pojacalo za slusalice koje daje 100mW po kanalu na 50Omha
[ nikko @ 11.03.2012. 09:11 ] @
Samo da protresem temu,tu je sve:))
http://gilmore2.chem.northwest...ile.php?file=pellerano_prj.htm
[ d.veljko83 @ 11.03.2012. 12:40 ] @



Jesi isprobao? Kako ti se cini?
[ ziki2 @ 11.03.2012. 13:00 ] @
To sam i ja linkao. Stigle nekidan i pločice za njega kao i AKG K240 mkII. Nitko sretniji od mene. Uskoro ću i tog završuti i krenuti na još jednog što mi je nikko poslao pločice.

@d.veljko83

Imaš na jednom od mojih linkova opisano to pojačalo sa slikama izrade i dojmovima. Evo ga:

http://www.diyaudio.com.hr/viewtopic.php?f=3&t=307
[ nikko @ 11.03.2012. 13:35 ] @
Odlicno,pokusaci naci slike.
Radi kao svaki Pass-sladunjavo:)
[ ziki2 @ 12.03.2012. 15:37 ] @
Chuck, kakvo napajanje si koristio?
[ nikko @ 12.03.2012. 16:12 ] @
Ko,ja???
[ d.veljko83 @ 12.03.2012. 16:17 ] @
Citat:
nikko: Ko,ja???


Pa ko je ovde Chuck Boris? ;)
[ nikko @ 12.03.2012. 16:23 ] @
Hebite samo vi hebite:)
Pravo da ti kazem klasicno ono sta je na semi to sam i ispostovao,ima neka lujka sa passovim igrackama,obicne diode i nista vise.
Jos samo da nadjem post na diyaudio i bice sretan,ono stare slike otisle sa harddickom:(
[ 44250 @ 01.05.2012. 21:10 ] @
http://diyaudioprojects.com/Solid/12AU7-IRF510-LM317-Headamp/



? ? ? ? ? ?
[ 44250 @ 14.05.2012. 21:59 ] @
Velika većina pojačala za slušalice ima na izlazu otpornik vezan u red - seriju sa zvučnicima slušalica a to je upravo ono zbog čega (damping-faktor i to...) pravimo pojačala za slušalice,ili sam ja nešto pobrljavio? Upravo Miletovo "malo" pojačalo za slušalice i Borin Stacato nemaju taj otpornik i njih ću prve da pravim. Miletovo "malo" će u kutiju uz Borino predpojačalo Standard a Borin Stacato će ići zasebno u svoju kutiju. Do tad bi volio da čujem mišljenja o korisnosti ili štetnosti tih otpornika vezanih u red sa slušalicama.
[ macolakg @ 15.05.2012. 03:25 ] @
@44250

Nisi nista pobrljao. Upravo je problem u damping faktoru.

Inace dobre sluske su prava stvar. Imam Stax SR-lambda sa njihovim pojacavacem SRD, divno rade, imaju malo neceg sto podseca na lampaski zvuk, a mogu se slusati satima a da te ne umore.

Pozdrav
[ 44250 @ 15.05.2012. 08:33 ] @
Hvala ranoranioce! :)
[ macolakg @ 15.05.2012. 13:27 ] @
@44250

Nisam ranoranilac vec kasnokasnilac :-)
[ 44250 @ 15.05.2012. 14:28 ] @
Citat:
macolakg: @44250

Nisam ranoranilac vec kasnokasnilac


Još jedan!? Juče ujutro je to bio Mile APEX!
[ 44250 @ 16.05.2012. 18:59 ] @
Jedan neuspješan pokušaj ojedanja pločice Borinog Stacato pojačala za slušalice i jedan uspješan ojed pločice za Miletovo "malo" pojačalo za slušalice- da ga krstim sa APEX HPA2 (HeadPhone Amplifier 2-zbog dva tranzistora ) . Muka sa ojedanjem Stacato-a je bila u tome što korel pojede krugove padova i ostanu samo siromašni krajevi koje sam pokušao da ocrtam markerom,ali nisam bio zadovoljan kako je ispalo na kraju i bacio sam pločice. Sutra ću u štampariju da mi odštampaju jedno pet primjeraka A4 formata pa koliko stane na njih. Muka je i to što mi je pegla stala a ona rezervna je neka stara i pretjerano prži i na najmanje podešenom. Evo par slika:



Dade se primjetiti-što je kriza veća,to su pojačala manja ha ha ha haaa ...
[ 44250 @ 16.05.2012. 19:51 ] @
Može li se ulaz pojačala za slušalice nesmetano povezati na izlaz predpojačala? Pitam jer bi se u tom slučaju našli paralelni ulazi pojačala za slušalice i pojačala za zvučnike.
[ mikikg @ 16.05.2012. 21:06 ] @
Ne bih da kvarim temu, ali ako hocete dobro pojacalo za sluske treba obratiti paznju na sledece:

- kolika je nazivna impedansa slusalica
- kolika je snaga slusalica

Dalje, sve sheme koje imaju elektrolit na izlazu (a i na ulazu), slobodno preskocite!

Ovakvo pojacalce je zgodno napraviti sa nekakvim IC OP, macolakg je spomenuo TDA2004 ili TDA2005 za koje kaze da su jako dobri ali smanjiti pojacanje jer ce te ostati bez vasih skupocenih slusalica :). Takodje neophodno je +/- napajanje. Za otpornik koji ste spominjali da neke sheme imaju na izlazu, to ste u pravu, nepotrebno kvare dumping faktor.

Ja sam skoro dosao do uzoraka OPA2674, inace fantastican OP (neverovatnih 2000V/μs SR, 3nV/√Hz shum) koji ima jako veliku izlaznu struju od 500mA i verujem da bi za ovu primenu "cucnuo" samo tako! Inace je ovaj OP predvidjen za DALEKO ozbiljnije namene, ali IC ko IC, nije preterano skup a ima da "izuva" :) Shema sa ovim OP bi se svela na najklasicniju shemu invertujuceg pojacivaca sa napomenom da je potrebno ograniciti gornju granicnu ucestanost jer ovaj OP moze da "svira" i na VHF :). Dodatno da bi dobili jos bolje rezultate, valjalo bi pratiti princip koji je spominjan u ovoj temi, tj da se izbegne upotreba elektrolita kod inverujuceg ulaza koji inace sluzi za oslobadjanje jednosmernog napona na izlazu a on samo "kvari" zvuk.

Takodje, imate celu klasu ovakvih IC specialno pravljenih za Headphone Amplifier od Texas Instruments:
http://focus.ti.com/paramsearc...p;uiTemplateId=AUDIO_PRDSRCH_T
Nabavka skoro svih ovih IC moguca preko Tagora ...

[Ovu poruku je menjao mikikg dana 16.05.2012. u 22:51 GMT+1]
[ mikikg @ 16.05.2012. 23:17 ] @
TPA6120A2 IC od Texas Instruments je odprilike favorit u ovoj grupi OP-ova.

Pogledajte karakteristike i sve ce vam biti jasno :)

Features

80 mW into 600ohm From a ±12-V Supply at 0.00014% THD + N
Current-Feedback Architecture
Greater than 120 dB of Dynamic Range
SNR of 120 dB
Output Voltage Noise of 5 µVrms at Gain = 2 V/V
Power Supply Range: ±5 V to ±15 V
1300 V/µs Slew Rate
Differential Inputs
Independent Power Supplies for Low Crosstalk
Short Circuit and Thermal Protection
APPLICATIONS
Professional Audio Equipment
Mixing Boards
Headphone Distribution Amplifiers
Headphone Drivers
Microphone Preamplifiers


Spominju 120dB dinamike! Ja jos nisav vide ni cuo takve slusalice a probao sam ih podosta, izmedju ostalih i neke papreno skupe Sennheiser (top model) u Bang & Olufsen radnji za koje ne verujem da imaju vise od 100-ak dB dinamike ... Kada sam testirao te slusalice i poredio sa nekim nesto "jeftinijim", samo sam pobledeo i izasao iz radnje jer se to culo toliko dobro da meni nije bilo dobro, sto od cene sto od prelepog zvuka :)
[ mikikg @ 17.05.2012. 01:28 ] @
Zanimljiva je i ova varijanta i slicnih modela kao TPA6130A2 - 138-mW DirectPath™ Stereo Headphone Amplifier with I2C Volume Control (TPA6130), na 5V ... + PIC sa LCD i volume sa enkoderom/click u kutici i to da bude AMP za sluske. To bi bila sjanja spravica :) , opciono connectivity opcije preko BT ili slicno, mozda bi mogla da radi i na solarnu energiju, solar amp ... Hack'a'day :))
[ mikikg @ 17.05.2012. 01:52 ] @
Poredjenja radi, evo SPL 130dB Headphones Amplifiers http://spl.info/hardware/kopfh...phonitor/technische-daten.html
Mada ni ovaj AMP ovde nije ni malo los sa svojih 132dB SNR http://www.fareastgizmos.com/o...sb_dac_headphone_amplifier.php :p

"The better than 120 dB of dynamic range exceeds the capabilities of the human ear ..."
[ mikikg @ 17.05.2012. 12:26 ] @
Cisto slikovit primer oko dinamike, da znate koliko je 120dB ogromna vrednost, to bi vam npr bila razlika u jacini zvuka od najvece moguce tisine u totalno gluvoj sobi (kod studija) do recimo toliko jakog zvucnog pritiska od nekakve eksplozije, udara groma ili buke jet-engine-a kod aviona :) ... Prakticno izvodljive vrednosti dinamike kod audio uredjaja se krecu ~ 100dB.
[ 44250 @ 17.05.2012. 17:21 ] @
Daje se na znanje daje se na znanje: U uPrincu ima BD139-16 / 140-16 proizvodjac ST (pretpostavljam SEMICONDUCTOR),pa kome treba neka uzima! Ja uzeo jedanaest parova,ostalo je jos ne brinite... :)
[ 44250 @ 21.05.2012. 22:17 ] @
[ ziki2 @ 21.05.2012. 23:35 ] @
Jel to Borin headamp?
[ 44250 @ 22.05.2012. 05:12 ] @
Na manjoj plocici je Miletov a na vecoj Borin.
[ 44250 @ 26.05.2012. 22:29 ] @
UVIJEK... ne ne... NIKADA ne uključujte pojačalo sa ic-om kao drajverom ( APEX Head Phone Amplifier) koji koristi i invertujući i neinvertujući ulaz bez da je na te iste ulaze sve spojeno! Nemarnošću,nepažnjom i neiskustvom uopšte nisam primjetio drugu svrhu potenciometra od 47k na invertorskom ulazu tl071 osim pojačavanja i utišavanja ulaznog signala,a svrha postoji. Bez njega na invertujućem ulazu ic nema u odnosu na šta da određuje simetriju izlaza,i upravo ta greška mi je spalila BS170 i umalo da mi eksplodira kondenzator 100uF. Prvo sam posumnjao u svoju štampu,a onda sam bolje pogledao šemu i skapirao da bi to moglo biti to. Potvrdilo se spajanjem običnog 47k između mase i invertujućeg ulaza,dc-offset je na 220R spao sa 1,2V na oko 1mV bez izlaznih fetova. Pošto je Mile rekao da to može da radi i na bipolarnim tranzistorima (i bez 100uF kondenzatora ukoliko su tranzistori lijepo upareni pa nema dc-offseta) probao sam i sa MPSA92 / 42 . I RADI! Doduše griju se kao blesavi jer dobijaju preveliku pobudu,fetovi kreću sa dva i više volti dok bipolarci već od 0,5 počinju sa žešćim pojačanjem. To bi se moglo podesiti da odgovara bipolarcima i to vjerujem mijenjanjem 1k2 na neku manju vrijednost istovremeno mijenjajući i 220R na neku veću vrijednost ali se ja time neću baviti već ću kupiti ovo što sam spalio svojom nepažnjom i potruditi se da ova škola ostane zapamćena pa samim tim i korisna. Čim se sredi ide u Standard predpojačalo!





Borin Stacato sutra dobija kutiju,smislio sam kako ću mu uraditi ulazno-izlazni dio tako da bude upotrebljiv sa bilo kojim predpojačalom i da se signal po potrebi prebacuje na pojačalo iza Stacato-a. Danas sam ga "zalijepio" na hladnjak,i spremio trafo nedovoljnog napona (tek + / -15v) ,ne znam kako će to generalno uticati a rad samog pojačala ali moraće tako dok se ne steknu uslovi sa trafo sa 2 x 17Vac u izlazu. Kutija u koju će Stacato je inače uspomena na zeoN-Ridera od kojega sam je proljetos dobio kao i još par drugih,dok mu još nije bilo ispod časti da dolazi na ovaj forum. Bilo kako bilo,par slika:



[ 44250 @ 28.05.2012. 21:39 ] @
Stacato radi i na +/-15Vdc! Radi jasno i glasno,ukratko imam osjećaj kao da mi ove moje bubice bolje dihtuju u uvetu nego inače do sad. Napon jeste niži,a i mirnu struju sam smanjio na 45mA ali svejedno se čuje lijepo-dok se ne utiša. Kad se utiša čuje se jak brum,a to se čulo i kod APEX-ovog pojačala za slušalice pa sumnjam u grec. Bilo je oko 5´000uF po grani na Stacato-u,a na APEX-u oko 100uF. Vidjeću pa ću još da manipulišem sa time,simptomatično mi je bilo da su oba brujala pa zato mislim da je do nečega drugoga a ne do samih pojačala.

Inače stacato u radu izgleda ovako



a mirna struja i simetrija ovako



mirna struja je zakucana a simetrija po malo ide gore-dole i to za oko 1mV .

Inače,ukoliko još neko bude radio Stacato pojačalo za slušalice neka uzme višeobrtne trimere sa podešavanjem odozgo,mnogo će mu olakšati podešavanje.

Sutra idem do grada da uzmem i ove BS170 / 250 da pokrenem do kraja i APEX-a pa ću da vidim kako se i on ponaša na ovom napajanju a i na stabilisanom iz Standard predpojačala.

[Ovu poruku je menjao 44250 dana 28.05.2012. u 22:52 GMT+1]
[ 44250 @ 29.05.2012. 22:35 ] @
Pločica koju sam crtao za APEX HeadPhoneAmplifier2. Sigurno može bolje ali radi i ovako,jedino što sam ja morao da uradim je to da sam promijenio vrijednost 1k2 na 820R da bi smanjio mirnu struju sa 60mA na oko 5mA po kanalu. Promjenu sam radio oslanjajući se na mjerenje mirne struje i na sluh,ovo je vrijednost pri kojoj mi to ima onako baš dobar zvuk a da se izlazni fet-ovi ne pregrijavaju. I pri najjačem "gasu" oni sad budu mlaki ili u najgorem slučaju blago topli. Nemojte mi se mnogo smijati lošem engleskom,tako sam pričao radi onih sa diyaudio.com ,sumnjali su da ovo uopšte radi a nisam znao drugog načina kako da i ostali čuju kako ovo zapravo zvuči,pa je verzija preko pojačala i zvučnika bila jedina opcija koja mi je pala na pamet.

http://www.youtube.com/watch?v=yzjwH6dB7MI&feature=youtu.be






Stacato će tokom sledeće nedelje da dobije trafo,poručio sam ga u Trafku pa dok ga ne završe... Inače danas sam mu osposobio pločicu napajanja,Boro mi reče da bi u najboljem slučaju tu legao šant ali da ne bi mnogo promašio ako bi napravio klasično napajanje sa kondenzatorima sa malim ESR. Pošto sad nisam u situaciji da nabucam Stacato sa određenim brojem komada i kapaciteta,odlučio sam se na veći broj običnih da bi makar koliko-toliko prišao tom rezultatu, tj. što manjem ESR. I da,nema brujanja koje se dešavalo juče. Promijenio sam grec,onaj prošli pokazuje ispravnost na unimeru ali izgleda da u radu ima neki zez. Evo par slika kako to izgleda,i kako bi moglo izgledati unutar kutije.

Pitanje:koliko bi pojačalo za slušalice ometalo rad predpojačala na koje bi istovremeno bilo povezano i neko pojačalo veće snage? Trebam li praviti neki relej koji bi odvajao signal ka snažnom pojačalu dok bi koristio pojačalo za slušalice ili bi njih dva mogli nesmetano raditi uporedo na istom predpojačalu?





[Ovu poruku je menjao 44250 dana 30.05.2012. u 10:43 GMT+1]
[ 44250 @ 30.05.2012. 16:01 ] @
Stacato pojačalo za slušalice izgleda ovako dok ne dođe 30VA torus 2x18Vac,i to će mu biti jedina izmjena. Paralelno vezani ulazi ovog i drugih pojačala (barem sa APEX HV23 i APEX NX16 - na njima do sad probao) ne utiču na brujanje zujanje i ostale nepoželjne pojave.



Slavkoviću , Jagodiću - HVALA VAM!



[Ovu poruku je menjao 44250 dana 30.05.2012. u 17:11 GMT+1]
[ Pioneer cdj 200 @ 30.05.2012. 21:05 ] @
Svaka čast drug :) Reci mi koliko izađe cca izrada ovakvog nečeg, ako se uzme u obzir da se kutija, hladnjak i trafo posjeduju?
[ 44250 @ 07.06.2012. 19:07 ] @
Ovako izgleda sad:

temperatura ovog hladnjaka u radu:

mirna struja po kanalu (mV na 1R):

dc-offset jedan kanal:

dc-offset drugi kanal:


Za bolja podešavanja koristite višeobrtne trimere,mnogo je lakše.
[ ziki2 @ 07.06.2012. 20:21 ] @
Drug, daj koju o zvuku. Jesi probao možda s reguliranim napajanjem?
[ 44250 @ 07.06.2012. 21:04 ] @
Mojem uvetu jako prija,mada ja sam ti za ocjenjivanje...

Slušalice su Sony MDR-CD480 dakle nikakva ekskluziva mada za mene su svakako veliki napredak. Slušam evo pojačalo manje-više treći sat i mogu komotno još toliko. Maalo šume ali to najvjerovatnije mogu zahvaliti ugljenoslojnim otpornicima koje sam u ovom slučaju koristio mada uopšte mi ne smeta-ionako se tijano čuje tek između pjesama.

Mojim ušima sa ovim slušalicama PRIJA! :)

(nisam probao sa regulisnim napajanjem)
[ 44250 @ 08.06.2012. 17:11 ] @
P R O B L E M:



Pločicu napajanja sam na jednom mjestu zasjekao da bi napravio C-R-C vezu i "ubio" brujanje koje je bilo na slušalicama. Ispred je bila grupa od oko 5000uF (3300+1000+470uF) pa za njom 2r2 2W pa opet oko 5000uF (4x1000uF + 470uF),svaki od kondenzatora ima paralelno spojen po jedan 0,1uF blok. To je skoro savršeno ubilo brujanje iz napajanja i sve je bilo ok dok sam mjerio mirnu struju i dc-offset. Računao sam da će kroz svaki od ta dva otpornika ići oko 150mA struje i da će to stvarati I x R = 0,15 x 2,2 = 0,33V pada napona što i nije mnogo a daje odličan rezultat. Snažnim fenom sam podizao temperaturu hladnjaka i kako se hladnjak grije tako mirna struja opada-dakle "bias" tranzistor funkcioniše.


Sinoć nakon višečasovnog slušanja ustao sa kreveta,prišao Staccatou i osjetim "onaj" miris što ne obećava ništa dobro. Pipnem hladnjak-poprilično topao ali rekao bi oko nekih 55°C ne više,malo više bruji ali još uvijek radi. Jutros ga otvorim i vidim: otpornici 2r2 u napajanju ugljenisali,a emitorski 1R/1W kod BD139-140 krenuli da crne,bilo je tu struje...

Skinem ta dva 2r2,postavim umjesto njih prvo 12R 5W jer manje vijednosti nisam imao,sve bude ok dok se ne pojača,a kad sam pojačao BUP mirna struja ode sa 70mA na 2,3A,poče da se dimi... Skinem 12R 5W,postavim dva kalema koja sam skinuo sa neke tv-šasije,zamjenim iz jednog kanala jedan BD139 a iz drugog BD140,upalim,poriktam mirnu struju na 65mA,dc offset na sve nule,spojim ulaz i opet BUP. Sad već nisam imao volje da gledam šta je pregorjelo jer je postalo prevruće u potkrovlju radionice,vjerujem da je isto.

Pretpostavljam da pojačalu nikako ne prijaju igre oko napajanja sa C-R-C ni sa C-L-C vezom,i da se zbog toga dešavaju gareži. Opet,ne znam kako da "ubijem" brujanje na slušalicama a da to ne škodi samom pojačalu. Ne bi bilo neke muke da sam uzeo trafo sa nešto većim naponom,nego šta sad da uradim kad mi nakon greca i kondenzatora daje 24-25V a da mi brujanje nestane?


Ako se niko ne bude javio ovde a ako ja saznam odgovor na drugom mjestu,prepisaću taj odgovor ovde pa da i drugi znaju.



Ako neko zna i ima volju neka napiše riječ-dve.
[ mikikg @ 08.06.2012. 17:35 ] @
@44250 ovde moze da bude problem sa masama sto se tice brujanja. Pogledao sam malo ove slike i vidim da to nije bas najsjanije izvedeno, nevezano za filter to i bez tog filtera treba da radi bez bruma. Problem je u time sto to pojacalce vuce finu mirnu struju i kada se lose razvede masa kroz istu tu masu sad vodis i izlaz za slusalice i signala i sve se to sabira na izlazu za slusalice. Dakle samo masu za slusalice prevezi sa plocice direktno tamo u centar izmedju elektrolita na ispravljacu. Isto uradi i za ulazni signal, masu od ulaza isto u "zvezdu" kod elektrolita i garantujem da ce biti razlike ...
[ 44250 @ 08.06.2012. 18:50 ] @
Evo ga u slici:



Ulazi su spojeni sa RCA na sam ulaz pločice,gdje je pored ulaza na 2u2 odmah i predviđena masa. Mase lijevog i desnog kanala su električno odvojene na samom RCA. Da dodam,bruji bez obzira na to da li na ulazu ima nešto ili ne.
[ 44250 @ 10.06.2012. 23:01 ] @
Ako je šant uređaj koji će mi "ubiti" brujanje u slušalicama onda bi mi dobro legla šema jednog,a ako se i ne nađe onda će "pasti" regulacija napona sa 7824/7924 ili 317/337 pa šta mu Bog da. Ako Boro te iste (78XX/79XX) koristi u Standard i Alegro predpojačalima vjerujem da bi i meni bili u najmanju ruku dobri.

Opet,ako neko ima provjerenu stvar koja će moći davati u kontinuitetu 150-200mA neka postavi fajlove pa da probam. Dakle generalno mi je cilj "ubistvo" brujanja. U to ime premotao sam sekundar jednog trafoa.



Mana mu je što je EI (zbog el-magnetnog rasipanja) a vrlina što mi sad daje 2 x 25Vac u sekundaru,što me koštalo sat i po posla a što je opet uštedjelo neke evre i to.

Počeo sam još jedan prjekat pojačala za slušalice,dizajn je udruženih snaga trojice ljudi iz komšijske nam Hrvatske (pinco,ilimzn i sstrsat) mada o tome će ipak više moći reći ziki2 kad dobije "Amin" da postavi fajlove i komentarer,pošto je danas završavao baš to pojačalo. Dio fajlova se da nazreti iz moje slike trafoa,a kompletan uređaj izgleda

http://imageshack.us/photo/my-images/862/imgp8896.jpg/
ovako,i

http://imageshack.us/photo/my-images/200/imgp8894d.jpg/
ovako i

ovako:
http://imageshack.us/photo/my-images/135/imgp8869.jpg/
Naravno,moj će biti za klasu ružniji ali se nadama da zvučno neće zaostajati za ovim prvencem.

ŠANT ŠANT ŠANT ŠANT please...


[Ovu poruku je menjao 44250 dana 11.06.2012. u 00:14 GMT+1]
[ mikikg @ 11.06.2012. 02:02 ] @
@44250 mozes probati 78/7924 za napajanje i on ima veoma dobru regulaciju (u milivoltima). Medjutim ja mislim da je i dalje problem ili u interkonekciji ili u samom pojacivacu, ne sme toliko da bude pojacalo osetljivo na izvor (osim ako izvor ima problem tipa probila jedna dioda u grec-u ili tako nesto bas problematicno). Ako imas osciloskop to sve lepo mozes da vidis, a ako nemas preporucio bih ti neki da uzmes jer vidim da volis da pravis svasta-nesto od audio sprava a on ce ti za to super posluziti + kombinacija sa zvucnom karticom kao signal generator.
[ 44250 @ 11.06.2012. 07:23 ] @
Druze moj razumijem ja sta ti hoces da kazes nego jedva i ovako sastavljam krajeve pa na cijene ne smijem ni da pogledam. Dok ga ne nabavim moracu da radim ovako "na coravo" i "na uho" a do tad ce ici po onoj "sirotinja vodom zacinja pa se cudi sto nece da cvrci". Boro mi je bio napomenuo da bi bilo pozeljno imati Low ESR kondenzatore u ispravljacu a u vezi toga ga nisam poslusao. Da li bi to pomoglo u smanjenju bruma? Da se razumijemo brujanje postoji ali nije pretjerano naglaseno,cuje se izmedju pjesama i vjerujem da je do napajanja (spojeno kao na slikama gore),a i cinjenice da su oba zvucnika najblize moguce usima pa je i ono sto bi na obicnim zvucnicima neprimjetno-ovde ipak osjetljivo. Pogledajte slike vezivanja narocito ovu bez crc veze,i ako moze komentar u vezi low esr kondenzatora u kolu ispravljaca. Pozdrav i hvala na interesovanju!
[ nikko @ 11.06.2012. 07:48 ] @
Drug ako je sve ok,nebih smjelo da se nista cuje ali bas nista.Cist razlog jer i to pre pojacalo mozes komotno da koristi kao predpojacalo za bilo koji izlaz snage.
Isprobao sa predpojacalo za slusalice od D.V.V -a koje radi sa nesretnim lm-ovima.
Tu ti nije napajanje u pitanju sigurno.
Sto se tice shantyija vec ti napisah u poruci ako hoces saljem ti onaj od AMB lab-a.P???
Sto napisa "mikikg" i sa obicni stab(lm9xx-78xx) to bi trebalo da radi bez suma ili kakvih problema.loe esr je dobar kondez ali i9 sa obicnim nema sta da brines.
POzdrav
[ 44250 @ 11.06.2012. 08:13 ] @
Hvala drug - prvo vidjeh na FB pa sad ovde,tamo sam ti upravo odgovorio. Ne znam druže šta bi moglo biti,prije postavljanja elemenata uvijek mjerim otpore pazim na polaritet kondenzatora i mjesta tranzistorima. Po tome je sve 0k. Način vezivanja je postavljen gore. Dva greca sam mijenjao,pa nije valjda da su oba nevaljala... Uglavnom brujanje nestaje postavljanjem 2r2 u sred veze grupe kondenzatora u ispravljaču ali tad se opet pojavljuje oscilovanje i pregore mi izlazni tranzistori. Pojačalo je radilo stabilno i bez problema (sa tihim brumom između pjesama i u "leru") sve dok nisam probao sa tom CRC vezom. Tad je nestao brum ali se pojavio ovaj drugi problem(oscilovanje).

Sve me nešto ovo povezuje sa onom mukom oko DOGC-H pojačala,kao da imam isti poblem u oba ova slučaja. Najgore će biti ako je do neke loše komponente,treba je ovako na slijepo naći u svoj onoj gomili...
[ aleksandara 93 @ 11.06.2012. 08:56 ] @
A jel si probao da stavis blokove na grec?

I na dogc-u si resio sa zavojnicama, mozda da probas i ovde...

Pozdrav!
[ 44250 @ 11.06.2012. 09:14 ] @
Probao sa i bez blokova-ne radi. Kalem prouzrokuje oscilacije,i to sam probao...
[ 1OXB @ 11.06.2012. 09:57 ] @
Ajde probaj ovako da povezes. izmenio sam vezivanje samo na jednom kanalu jer me mrzelo da crtam isto i na drugom ali uradi na oba.
[ 44250 @ 11.06.2012. 10:50 ] @
Jasno,odvojiti masu sa plocice i dovesti je sa izdvojenog zvjezdista-probacu cim dodjem kuci. Ulazni konektori nisu masom vezani,mada ovo sa izdvojenom masom mozda pomogne upravo iz razloga sto nije moguce povesti masu sa svakog zvucnika kao kod klasicnog pojacala (masa zajednicka vec na samom konektoru) Hvala vam na interesovanu,MNOGO mi znaci!
[ 1OXB @ 11.06.2012. 10:59 ] @
Nisam imao mnogo vremena da se ovime bavim ali sam bio malo intrigiran jos onim problemima sa DOGC-om jer ni tada nesto nisam verovao da je napajanje uzrok vojih muka. Sve mi to vise lici na petlje mase i ozicenja nego na problem napajanja. Ima uvek sanse da budu neke bas retke i cudne stvari kao razlog problema, ali kad se nije pojavio kod svih onih silnih ljudi i ovde i u svetu koji su radili isto pojacalo na istim plocicama, zasto bi se bas kod tebe javljalo osim ako to ne izaziva nesto sto je izvan plocica a sto si ti mogao drugacije odraditi od drugih?!
[ mikikg @ 11.06.2012. 11:15 ] @
Upravo tako, to je razvodjenje po principu zvezde i to vazi prakticno za svaku audio spravu koja barata sa nesto jacim signalima. To sam u nekom od postova i objasnio jer pad napona na kablovima ima veliku ulogu. Cisto slikovito, ako bi osciloskopom gledao masu i masu sonde postavio tacno tu, merenjem sa sondom po duzini provodnika na stampi tacno bi video kako taj napon (riple) raste sto se vise odaljujes od zvezve i taj napon se na kraju sabere sa zvucnim signalom i eto belaja :). Koliko sam mogao sa onih slika da vidim izlaz za slusalice (masa) ti je odprilike vezan tu negde u zvezdu sto je OK ali spomenuli smo ulazni kabal koji vidim da nije tako uradjen, ali rekao si da i kad nema signal (kada je odkacen ulazni kabal?) i dalje se cuje brum sto mi vec pravi malo zabunu ...
[ 44250 @ 11.06.2012. 11:17 ] @
Ne znam Boro,nisam pametan. Gledam da ozicenja uradim svuda kao sto ste to nacrtali za dogc-mk3 dakle plus i minus na srednji kond. ili sredinu izmedju kondenzatora ispravljaca,masu najkracim putem na sredinu veza svih kondenzatora-zvjezdiste a iz zvjezdista mase ka plocicama pojacala,minus konektorima zvucnika i masi zastite. Ulazni konektori mi nikad nisu direktno spojeni masom... Uvijek kazem da je do mene,dzaba ja mozda i pet puta gledam ako svaki put pravim istu gresku. D.veljko evo zavrsi svoj dogc-h i hvala Bogu ne brujim mu,sto me navelo da probam da uradim i nesto kao dual mono napajanje jer ovaj torus sto ga imam motan je duplom lak zicom pa prakticno ima osam izvoda sa cetiri sekundarna namotaja,a i 63Voltni kondenzatori ne kostaju Djavo i po.
[ 1OXB @ 11.06.2012. 18:35 ] @
I... sta bi do sada?
[ 44250 @ 11.06.2012. 19:03 ] @
Iz grada popodne došao kući i odmah u Staru Pazovu jednim tužnim povodom... Sad došao kući,pa radio neku ponudu za knauf zidove (-od nečega se mora praviti pojačalo! ;) ) ,čim se malo sredim sa mislima poći ću to da uradim kako ste rekli.
[ 1OXB @ 11.06.2012. 20:04 ] @
Ma polako bre, mislio sam da imas manje obaveza... Izvini.
[ 44250 @ 11.06.2012. 21:06 ] @
Ma sve 0k,nema apsolutno nikakve potrebe za izvinjavanjem ,ja sam taj koji je imao takav nastup kao da ću to odmah riješavati a i imao sam volju nego presjekoše me te dve stavke pa je to odloženo za sutra. Sad sam u nekim pokušajima da spakujem kakvu-takvu pločicu sa 7824/7924. Rad sam da to uradim sa dve posebne grane iz transformatora sa neka četiri kondenzatora 1000uF/63V iza oba greca pa na LM-ove a zatim im povezati izlaze u plus-minus-masa,kad sam već sinoć premotao trafo na 2 x 25Vac pa neka bude i stabilisan. Naravno prvo ću probati ovako kako ste mi rekli,onako povezati mase i poslušati šta se dešava. Ako tako bude kako treba onda ću način vezanja masa ostaviti takvog i na stabilisanom napajanju.
[ 44250 @ 11.06.2012. 23:01 ] @
Da li bi ovo radilo,gdje sam pogriješio?
[ mikikg @ 11.06.2012. 23:22 ] @
@44250 u sustini nije lose, ali i dalje nisi sve mase striktno u zvezdu spojio :) ... ako treba bolje postavi kratkospojnike (duze zice) da bi to odradio ...

Dalje VRLO bitna stvar, za LM78/79 valja stavljati sto vece elektrolite na ulazima ali za izlaz prakticno sto manje :)
Prakticne vrednosti se krecu od 1-10uF (najbolje ako imas Tantal kondenzatore) a evo objasnjenje i sto, ti regulatori mogu veoma "brzo" (ne znam napamet ali se to u kilohercima krece) da vrse regulaciju napona i ako bi stavio vece kondenzatore na izlazu ti ga ustvari usporavas sto je suprotno zeljenom cilju.
Dodatno, OBAVEZNO postavi 0.1uF tik uz regulatore na ulazima i izlazima jer to dodatno poboljsava celu regulaciju i sprecava da regulator proosciluje a skloni su tome bas zbog spomenute "brze" regulacije.

BTW: Sto crtas plocice u Corelu? :)
[ 44250 @ 12.06.2012. 04:28 ] @
Shvatio ovo oko kondenzatora,samo ne kontam kako odraditi zvjezdiste drugacije a da napajanje ostane dual-mono? Je li bolje dual-mono ili da ipak spojim dva kraja trafoa u masu pa da tako uradim napajanje,sa jednim grecom i centralnom masom?

U korelu je "paste" a u demo Sprint-u je "copy". Jednostavne stvari se mnogo brzo i lako njime odrade samo kad se zna sta se hoce,dobar program.
[ mikikg @ 12.06.2012. 13:20 ] @
@44250 ovo oko masa najprostije da svatis tako da bi idealno bilo ako bi kukvalno svaku masu za pojedinacnu komponentu (IC, cap, otpornik, ulaz, izlaz ...) sto u ispravljacu sto u samom pojacivacu vodio kao posebnu zicu i na kraju to sve spojio u jednu masivnu tacku. To je recimo bio vodeci princip one HQ TDA7294 modifikacije od @macolakg o kojoj ima tema i kao krajni rezultat su dobijene stvarno zavidne perfomanse. U sustin se ne mora bas preterivati ali bar kriticne provodnike a to su mase i napajanje (od svih plocica, komponenti) i ulazi/izlazi razvoditi po principu zvezde.
Opet napominjem da je ovo generalno princip i sto su vece snage (struje) u pitanju to je veci zahtev za tim pristupom zbog padova napona na provodnicima a te padove ne moze samo prostim DC napon/struja da predvidimo nego se u to mesa brdo drugih AC (brzih tranzicija) sto od samih struja punjenja elektrolita pa sve do samog ulaznog signala koje nam recimo brzinom od 15Khz (za visokotonce) "vuce" iz napajanja.
[ 44250 @ 12.06.2012. 14:26 ] @
Hvala mikikg,nekad treba da prođu dan-dva da bi ja vidjeo koliko zapravo gluposti umijem da nalupam u deset minuta. I sam se po nekad zaprepastim koji su mi kapaciteti...

Uradio sam nacrt druge pločice,skapirao da nema smetnje da se minus gornje i plus donje grane povežu i prije stabilizatora u jednu tačku i to sad izgleda ovako:



Na izlaze sam vezao kondenzatore koji su bili navedeni u datasheet-u,za pozitivnu granu blokove 0,33uF i 0,1uF a u negativnoj elektrolite 2,2uF i 1uF ( LM79XX 78XX.pdf - 53.17k stranica5) .

Uradio sam i po savjetu Bore,prespojio mase kako je on rekao i rezultat je mnogo mnogo bolji,mada opet nije idealno a sad da li je zbog toga što ja mislim da čujem ili se stvarno čuje-ne znam. Uglavnom kad sam već dovde došao uradiću ovo stabilizirano napajanje uz povezivanje masa po Borinim uputstvima. Sad ću to poći da odradim pa ću javiti šta i kako.

I da još napomenem-pojačalo Staccato je ostalo ispravno i nakon oscilovanja,to sam pregledao sad dok sam mijenjao način vezanja masa. Izbacio sam sve osim kondenzatora iz napajanja,pregledao izlazne i vratio ih natrag,uključio,ponovo podesio simetriju (mirna struja je bila kako treba) i to je bilo to. Probaću sad da odradim ovu pločicu stabilisanog napajanja (nešto me loše ide zadnjih pet projekata,svaki put radim po pet puta toner...) i vjerujem da ću se vratiti sa osmijehom na licu.

[ 44250 @ 12.06.2012. 22:42 ] @
da ne dužim

1: nisam znao da se LM78XX/79XX trebaju uparivati-imaju i do 1V razlike 79XX(24,3V) u odnosu na 78XX(25,2V)

2: NIKAD ne koristite silikonsku žicu za zvučnike (onu sa najsitnijim licnama) tamo gdje se lemi i mnogo mrda-OTPADA

3: kad premotavate trafo koji nema šrafove za stezanje nego je oklopljen limom,OBAVEZNO ga prije ponovnog "oblačenja" u lim pređite makar jednim premazom nitro-farbe,da vam ne bi zujao

4: UVIJEK pregledajte raspored nožica SVIH elemenata nakon što nacrtate pločicu(ovaj put sam se izvukao)

5: nadam se da 35V na ulazu LM7824/7924 neće biti previše i da se neće pretjeraano grijati ovao postavljen u kutiji

6: ......razno......

(IČ bruma,tiiiiiiihi šum na otvorenom ulazu BEZ potenciometra,sad je samo do interkonekta)






[Ovu poruku je menjao 44250 dana 13.06.2012. u 00:00 GMT+1]
[ mikikg @ 12.06.2012. 23:29 ] @
@44250:

1) U tvom slucaju to nije uopste kriticno da ih uparujes, volt tamo-vamo nece nista biitno da promeni. Inace ti LM78/79 regulatori imaju 2-4% tolerancije i recimo za ovaj 24V model to se krece 23-25V u praznom hodu, 22.8-25.5V pri 1A.
BTW: kada trazis DS za bilo koje LM integralce, uvek izaberi prvo od Nacional Semiconductor jer imaju veoma detaljnu specifikacije i neka merenja koji drugi proizvodjaci ne daju.

5) za 20V i 24V modele max ulazni napon je 40V, za sve ostale je 35V. Evo prost racun za discipaciju:
(UlazniNapon - NaponRegulatora) * StrujaPotrosnje = SnagaDiscipacije (ne sme da predje 15W za TO-220 kuciste)


[ macolakg @ 13.06.2012. 01:18 ] @
Evo nekih stvari koje mogu koristiti....

http://www.ti.com/lit/an/sloa143/sloa143.pdf

http://www.ti.com/lit/an/snaa038/snaa038.pdf

http://www.ti.com/lit/an/snaa057a/snaa057a.pdf

http://www.ti.com/lit/an/snaa052/snaa052.pdf



[ mikikg @ 13.06.2012. 02:19 ] @
Odlicni App-note-ovi!!!
[ 44250 @ 13.06.2012. 08:16 ] @
Koja je minimalna razlika Uul/Uizl ?po pdf-ovima svuda je 5V predlozeno. Moracu da odmotam jos namotaja sa sekundara,jeste da je 0,15A x 10V (1,5W) po LM-u disipacije ali posto mi je zatvorena kutija to poprilicno zagrije one hladnjake i kondenzatore koji su uz hladnjake.
[ mikikg @ 13.06.2012. 09:20 ] @
@44250 Mislim da je minimalni napon razlike ulaz-izlaz oko 3V za te stabilizatore. Moras voditi racuna da imas i malo rezerve u slucaju da ti se mrezni napon smanji tako da je oko 5-7V optimalno. Postoje i drugi modeli stabilizatora tkz "low-drop" (LDO) kod kojih se ta minimalna razlika krece oko 0.5-1V ali su ti stabilizatori nesto redji i malkice skuplji.
[ macolakg @ 13.06.2012. 12:54 ] @
@44250

Mikulicu, najjevtiniji low-drop su LM317 i komplementarni LM337. Potrebna je razlika napona nesto iznad 1,6V da bi radio.

Inace ima sve osobine bolje nego serija 78xx, i vrlo pristupacnu cenu. Jedino zahteva dva dodatna otpornika za "namestanje" izlaznog napona.

Pozdrav
[ 44250 @ 13.06.2012. 13:15 ] @
Aleksijevicu hvala za info :) cim sam vidjeo da ne mogu simetriju lijepo da dotjeram na nulu shvatio sam da nesto ne stima sa napajanjem i istog momenta nakon sto sampustio pipalice unimera zazalio sto to odmah nisam uradio sa 317 337 parom,trimer je majka! Kad budem raspolozen nacrtacu novu plocicu sa njima a do tad ce rditi ovako. Izbusio sam rupe na kutiji,pustio vazduh unutra i sa radi sa stabilizatorima na 47°C (ulazni napon 32V). Neka ga tako za sad...
[ 44250 @ 13.06.2012. 20:06 ] @
Evo ga napajanje sa LM317 / LM337 parom stabilizatora,pločica je dimenzija 115x50mm. Ako nekome treba pdf neka mi se javi na e-mail ili privatnu poruku. Takođe ako ima kritika ili grešaka u fajlu bio bi zahvalan na blagovremeno upozorenje.


[ mikikg @ 13.06.2012. 20:58 ] @
@44250 Opet ja sa kondenzatorima oko stabilizatora :)
Da ne prepricavam, pogledaj ovaj DS https://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf na stranici 9 "EXTERNAL CAPACITORS" i shemu br. 3 (sa zastitnim diodama) ... valjalo bi tako da uradis jer se sa tim stiti IC a i dobija se bolje potiskivanje ripla (talasanja)...
[ macolakg @ 13.06.2012. 20:59 ] @
@44250

Stavi jos po 100nF iza LM317/337.
[ viktor1986 @ 13.06.2012. 21:01 ] @
Bolje ti je da stavis viseobrtni trimer, Vishay T93 recimo, lepse i finije ces podesiti zeljeni izlazni napon.
[ 44250 @ 13.06.2012. 21:58 ] @
Citat:
mikikg: @44250 Opet ja sa kondenzatorima oko stabilizatora
Da ne prepricavam, pogledaj ovaj DS https://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf na stranici 9 "EXTERNAL CAPACITORS" i shemu br. 3 (sa zastitnim diodama) ... valjalo bi tako da uradis jer se sa tim stiti IC a i dobija se bolje potiskivanje ripla (talasanja)...


mikikg hvala na ovom linku,sad sam ogledao šta ima a ima dosta toga-nema šta. Ovo sam uradio prema prvoj šemi LM317 u ON pdf-u u kojem se uz šemu navodi

" **Cin is required if regulator is located an appreciable distance from power supply filter.
**Co is not needed for stability, however, it does improve transient response."

i ja sam taj Co postavio.

Za 337 je pisalo

" *C in is required if regulator is located more than 4 inches from power supply filter. A 1.0 F solid tantalum or 10 F aluminum electrolytic is recommended.
**Co is necessary for stability. A 1.0 F solid tantalum or 10 F aluminum electrolytic is recommended. "

,i taj Co sam postavio a ulazne nisam jer su ovi glavni kondenzatori postavljeni na recimo oko 5-6cm,duplo manje nego što je zahtjevano. Što se tiče ripple-talasanja i kondenzatora koji i to reguliše - dobro je to imati na umu kad se ovako nešto radi mada kod mene u ovom slučaju nema nekog značajnijeg talasanja ulaznog napona. Ne vjerujem da talasa više od nešto milivolti jer ima 4000uF po grani uz potrošnju od maksimum 100mA. Svakako ću sačuvati ovaj pdf kojeg ste mi preporučili i isčitati ga. Imam poseban folder sa LM ispravljačima i tu će naći svoje mjesto.


Citat:
macolakg: @44250

Stavi jos po 100nF iza LM317/337.


To nije problem nalemiti i odozdo,nego koja bi im bila svrha? (dobro je znati )
[ macolakg @ 14.06.2012. 00:38 ] @
@44250

Drasticno smanjenje ESR postojecih (treba kod visokih tonova :-)
[ 44250 @ 14.06.2012. 08:38 ] @
Jesam znao da je to dobro kod kondenzatora u ispravljaču ispred LM-ova,ali eto nisam znao da je dobro i iza njih. Rekoh ja DOBRO JE ZNATI! Kao što piše i na "Nestle" čokoladi...
[ 44250 @ 14.06.2012. 21:12 ] @
Mislim da sam ja jedina soba na planeti čiji stabilizatori stabilizuju napon u granicama između 22 i 25V,kako kad i kako u kojem vremenskom intervalu. NIKAD NE POKAZUJE ISTO i prosto više gubim ne samopouzdanje,nego i volju. Stabilizatori 7824 7924 rade od 23 do 25V kako koji,317/337 šetkaju gore-dole kako im se dopadne... a ti Aco čik probaj da poriktaš simetriju na izlazu pojačala ili na primjer mirnu struju,ako si Hudini.


JOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOoooooooooooooojjjjjjjj.......
[ d.veljko83 @ 14.06.2012. 21:22 ] @
Zar trimeriom ne mogu da se izjednace naponi?
[ 44250 @ 14.06.2012. 21:56 ] @
Citat:
d.veljko83: Zar trimeriom ne mogu da se izjednace naponi?
Citat:
44250: Mislim da sam ja jedina soba na planeti čiji stabilizatori stabilizuju napon u granicama između 22 i 25V,kako kad i kako u kojem vremenskom intervalu.


JOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOoooooooooooooojjjjjjjj.......


...trimer nediran....
[ d.veljko83 @ 14.06.2012. 22:03 ] @
Citat:
44250: ...trimer nediran.... :(


Cek nisam te lepo razumeo, sta je u stvari problem? Mnogo (kolko?) varira ulazni napon? Jesu na istom hladnjaku LM-ovi? Kod mene treba pola sata i vise da se temperaturno stabilizuje stvar da bi napon prestao da seta... verovatno si imao strpljenja da posmatras kako se ponasa, ne znam za LM-ove ali ovi stab sa kojima se ja mucim reaguju i na to dal je otvoren ili zatvoren prozor, a nekad i kad je na pola... :(

Koji je proizvodjac?

P.S.
Koliki je dc? Ako i ima nesto malo pocistice ga ulazni kond na ampu.
[ 44250 @ 14.06.2012. 22:22 ] @
Varira izlaz iz stabilizatora i to u obe grane. Nenormalno....
[ aleksandara 93 @ 14.06.2012. 22:49 ] @
Ne bi trebalo da varira toliko, probaj da stavis neku slabiju sijalicu ili neki takav slabiji potrosac 0,4-5A da vidis da li ce onda da varira...

Da li u obe grane isto varira ili ne?

[ APEXaudio @ 14.06.2012. 23:19 ] @
Nisam pratio o cemu je rec, ali cim vidim 78XX/79XX setim se cime sam ih trajno zamenio i izbacio iz upotrebe :)
[ d.veljko83 @ 14.06.2012. 23:23 ] @
Citat:
d.veljko83
P.S.
Koliki je dc? Ako i ima nesto malo pocistice ga ulazni kond na ampu.


Sve mislim pravis preamp...
[ 44250 @ 14.06.2012. 23:33 ] @
Citat:
aleksandara 93: Ne bi trebalo da varira toliko, probaj da stavis neku slabiju sijalicu ili neki takav slabiji potrosac 0,4-5A da vidis da li ce onda da varira...

Da li u obe grane isto varira ili ne?


Da ime,varira u obe grane i sa potrošačima i bez njih. Prvo sam bio opteretio sa 470R a zatim i sa samim pojačalom. Varira i sa otpornikom i sa pojačalom,tiha jeza-blagi očaj...

Citat:
APEXaudio: Nisam pratio o cemu je rec, ali cim vidim 78XX/79XX setim se cime sam ih trajno zamenio i izbacio iz upotrebe


Nešto nije u redu sa fajlom i ne vidi se Mile,o čemu je riječ? Treba da da fiksnih +/-24V iz +/-32V na ulazu,i da izdršava potrošnju od 300mA po grani. Pojačalo ne troši toliko,troši 0,07A po kanalu što izađe 0,14A ukupno ali bolje je biti siguran. Bitno je da napon bude fiksiran i zakucan jer drugačije ne mogu da podesim simetriju na izlazu pojačala,a ovako mi šeta od onoga što poriktam pa do cijelih 300mV što je nedopustivo,a sve zbog šetanja napona na izlazu "stabilizatora". Da li su lažnjaci,ili sam ja nešto zeznuo,ili samo jednostavno nemam sreće - ne znam,moraće sačekati jutro.
[ 44250 @ 14.06.2012. 23:44 ] @
Citat:
APEXaudio: Nisam pratio o cemu je rec, ali cim vidim 78XX/79XX setim se cime sam ih trajno zamenio i izbacio iz upotrebe :)


Da to nije ovo?

https://static.elitesecurity.o...2825415/APEX%202x24V%20PSU.jpg

https://static.elitesecurity.o...5/APEX%202x15V%20PSU%20pcb.jpg

https://static.elitesecurity.o...2825415/APEX%202x15V%20PSU.jpg

(post http://www.elitesecurity.org/p2825415 )

Da li bi to radilo i sa ulaznim naponom od +/-32V,a sa zenericom od 24V sa običnom diodom u seriji da na izlazu daje +/-24V?
[ mikikg @ 15.06.2012. 00:50 ] @
@44250 Nesto je tebi tu skroz cudno, prosto neverovatno ... LM78xx i LM317, ma to mora da drzi napon u milivoltima, prosto ne mozes da izmeris te promene tako lako unimerom ako je sve u redu ... Posto kazes da nemas osciloskop, evo par metoda cisto da probas da saznas u cemu je problem ... prvo probaj AC merenje (bese Fluke neki imas?) na izlazu iz stabilizatora da bi video dal ti se odnekud provlaci AC komponenta ili su kojim slucajem prooscilovali stabilizatori. Druga metoda je pomocu slusalica (ili pojacala) da preko relativno malog kondenzatora 10-20nF probas da "cujes izlaz", tj da li se na izlazu iz stabilizatora osim DC komponente jos nesto javalja, dakle ne sme nista da se cuje tako ako je sve u redu. Ako imas neku AC komponentu na izlazu iz stabilizatora to je vec "frka" ...
[ macolakg @ 15.06.2012. 01:17 ] @
@44250

Mikikg je u pravu. Mozes i obicnom AC voltmetrom da saznas da li imas neku i koliku AC komponentu, cujnu ili u rangu MHZ, na ulazu ili izlazu stabilizatora, tako sto ces meriti kroz neki kond. reda uF. Zasto kroz kond? zato sto neki multimetri na AC podrucju mogu pokazati i DC komponentu koju si vec merio uobicajenom metodom.

Iskreno, za 30+ godina rada samo sam jednom imao problem sa 78xx i 79xx, zato sto mi je kroz potrosac 79xx pravio strujni limit onog pozitivnog 78xx, rezultat je da NEMA pozitivnog napona a negativnog ima, samo sam stavio 78xx od drugog proizvodjaca (umesto KIA stavio ST) i sve je bilo ok. 7xxx od KIA imaju (navodno) unapredjen strujni limit, koji se kod naglog prevelikog opterecenja "zakljuca" na neku nisku struju, a oporavi se tek po iskljucenju napajanja. Kod LM3xx se to
NIKADA ne dogadja.


Moguce greske:
-Premali napon ispred stabilizatora (za 7xxx 3V>Uout, za LM3xx 1,6V>Uout)
-Preveliki napon bruma na ulazima (ne radi ti bar jedna ili dve diode u grecu)
-Bulk Elko su stari i nemaju nominalni kapacitet
-pogresno povezani stabilizatori (razlikuje se raspored nogu za neg. i poz.)
-osciluju stabilizatori ili pojacavac na frekvenciji iznad cujne.
-Eventualno prevelika temperatura na stabilizatorima > 100^C, pa stalno ulaze u termicki limit.
-Stampana veza koja vodi referentne tacke (mase) stabilizatora nema stvarni kontakt sa glavnom masom

Nema van toga...

Pozdrav
[ APEXaudio @ 15.06.2012. 01:20 ] @
Citat:
44250: Da to nije ovo?

https://static.elitesecurity.org/uploads/2/8/2825415/APEX 2x24V PSU.jpg

https://static.elitesecurity.org/uploads/2/8/2825415/APEX 2x15V PSU pcb.jpg

https://static.elitesecurity.org/uploads/2/8/2825415/APEX 2x15V PSU.jpg

(post http://www.elitesecurity.org/p2825415 )

Da li bi to radilo i sa ulaznim naponom od +/-32V,a sa zenericom od 24V sa običnom diodom u seriji da na izlazu daje +/-24V?


Da to je to, moze da radi u sirokom opsegu jer koristi CCS sa fetom za zener diodu a taj referentni napon tranzistor preslika u suprotnu granu, trpi i mnogo vece napone na ulazu nego 78XX/79XX ili LM317/337 ( na ulaz mozes da dovedes isti napon kojim se napaja pojacalo i da ga stabilises za napajanje preampa). Uz hladjenje serijskih tranzistora moze i preko 1A stuje...
[ macolakg @ 15.06.2012. 01:24 ] @
@APEXaudio

Da, ta resenja su sasvim ok za >+-40VDC ulaznog napona.
[ macolakg @ 15.06.2012. 14:23 ] @
@44250

Jesi li nasao problem?
[ 44250 @ 15.06.2012. 16:26 ] @
Nacrtao evo i treću pločicu (LM7824/7924, LM317/337,i sad ovu) kombinaciju APEXovog stabilizatora i ovog ispravljačkog dijela kojeg sam ranije crtao. Crtao sam jer hoću da iskoristim napajanje ali i rupe u hladnjaku na kojem sad stoje LM-ovi. Vidjeću da li ću uspjeti uraditi štogod večeras,da li ću ga uspjeti dovesti u red ili ću i dalje da igram Vrzino kolce. Do sada me ni jedan APEX nije iznevjerio,(LMovi me osakatiše....) a moguće je i da ja uporne negdje griješim. Ko će ga znati...

(ako neko hoće baš pdf neka mi se obrati,postavljam jpg)

[ 44250 @ 15.06.2012. 16:32 ] @
Dimenzija pločice je 120x55mm ,da se zna ako nekad neko naleti i zatreba. Ovo oko LM-ova ću pogledati drugom prilikom,biće mi zanimljivo da čujem napajanje preko pojačala i malog kondenzatora. Ako su oscilacije u opsegu ljudskog sluha (20-ak Hz do nekih 16-17kHz za +18 ) tad bi se stvarno moralo čuti u zvučnicima. Ne mogu od njih odustati jer imaju preširoku primjenu.
[ 44250 @ 15.06.2012. 22:01 ] @
Ne bi ništa da tvrdim ali rekao bi da se Staccato lijepo slaže sa APEX-2x24V stabilizatorom. Pogledao sam prvo LM-ove,sumnja mi je bila pala na trimer i kontakte u njemu ali nije do njega-utvrdio sam to postavljajući fiksne otpore na mjesto trimera. Jednostavno napon dobro stoji sve dok se na njega ne poveže pojačalo,tad počinje frka. Proosciluje ili stabilizator ili LM-ovi ili to urade zajedno,uglavnom napon šeta i nemoguće je namjestiti mirnu struju na normalnu vrijednost.


Šta sa LM-ovima -o tome bi se mogla otvoriti cijela jedna nova tema,a djelovali su tako naivno.


Sa APEX stabilizatorom je propjevalo. Napon stoji zakucan u obe grane sa razlikom po grani od ´bem li ga mislim nešto oko 150mV ,uglavnom lijepo se na pojačalu podešava simetrija i mirna struja,ništa ne skače niti opada,lijepo se čuje,ne bruji,nije bilo ni "thump" u slušalicama pri uključenju barem ne nakon ponovnog uključenja poslije desetak sekundi pražnjenja kondenzatora-to ću vidjeti sutra po prvom uključenju.

Kupus koji će sutra dobiti činiju:



[Ovu poruku je menjao 44250 dana 15.06.2012. u 23:21 GMT+1]
[ APEXaudio @ 15.06.2012. 23:31 ] @
Ovo je bilo brzo :) Nesimetrija u napajanju od 1-2% nije bitna, ali ako umesto otpornika od 1k stavis trimer mozes da eliminises i tu razliku od 150mV.
Pozdrav
[ macolakg @ 16.06.2012. 00:32 ] @
@44250

Super je sto ti je sve proradilo, ali zar mozes mirno da spavas a da ne "provalis" sta je greska u prethodnoj verziji :-))
[ d.veljko83 @ 16.06.2012. 00:33 ] @
Super da si resio, spakuj i vozi :)
[ mikikg @ 16.06.2012. 04:26 ] @
@APEXaudio super da je proradila ova tvoja shemica za ispravljac ali mene i dalje kopka zasto ona shema sa integralcima pravi problem? Jel moze neko tehnicko objasnjenje posto si imao iskustva sa tim?
[ 44250 @ 16.06.2012. 06:37 ] @
Mile,razliku od 150mV svakako mogu da "progutam",bitno mi je da i ta tolika razlika stoji i ne mrda. Sinoc sam probao da li ima "bubanj" u slusalicama pri ukljucenju-nema,lijepo se ukljucuje. Veliko hvala Mile za ovako dobar savjet! :)
.
.
Kragujevcani vrijedni ranoranioci,ma spavao sam kao klada kako ne! :) Ne znam zasto je LM opcija u ovom slucaju omanula-u svakom slucaju sa te plocice sam skinuo samo elektrolite pa ce naknadne probe svakako biti moguce. Mozda je ipak trebalo da masu napravim kao na prvoj plocici sto sam je nacrtao,na samom izlazu a do tad da te dve grane budu sasvim nezavisne.
[ viktor1986 @ 16.06.2012. 09:06 ] @
Nesto su mi poznati oni elektroliti! K'o da su Vishay! :D

Ne znam tacno sta je tebe zezalo Aleksandre sa IC verzijom napajanja ali citao sam na drugom forumu da je do samog IC-a problem. Nisam skoro radio nesto sa LMXX ili LM317, sve sto sam radio je bilo sa LT1085 i nikada nije bilo problema. Izlazni napon stoji zakucan od startovanja pa do gasenja. Inace, za dobijanje +/- napona koristio sam 2*LT1085. LT1085 su LDO regulatori koji na visim frekvenciajama pokazuju svoje mane(kao sto je slucaj sa LM337). Ukoliko budes nesto radio sa LMXXXX za dobijanje +/-napona, radi sa 2*LM317(ON, fairchild...). U kutiju napajanja, od kompa, napravio sam mali podesivi stabilizator napona do +/-15V. Napravljen je sa 2*LT1085 i eto vec jedno 3godine radi bez problema za testiranje raznih sitnica.

[ macolakg @ 16.06.2012. 13:45 ] @
Narode, 78xx 79xx, LM3xx rade u masinama koje kostaju po pola miliona eura,i to godinama bez ikakvih problema!!!

To su profi stabilizatori sa odlicnim osobinama (pogotovo LM3xx).

Te pricice da to ne valja kao proizvod ne piju vodu jer sam ih za 30+ godina ugradio nekoliko kilograma, i nisam imao problema :-).

Stabilnost i ripple koje postizu integrisani stabilizatori, tranzistorski stabilizatori mogu postici tek sa bar 5-6 tranzistora u pojacavacu povratne veze, tj. sa open-loop pojacanjem od bar 60dB.

Kod 44250 se provukla neka radikalna greska koja samo nije na prvi pogled vidljiva zato sto je nelogicna.

Ako pojacavac trosi manje od 1A to MORA da radi sa desetak mV odstupanja u celom rasponu opterecenja.

Pozdrav svima
[ 44250 @ 16.06.2012. 17:21 ] @
He,rekoh ja da o LM -stabilizatorima moze da se odradi cijela jedna nova tema i to na xy strana-ova od APEX-a nije zanimljiva jer krenes prvim a vec u trecem postu-GOTOVO! :) Salim se... Macola,ovo sa 317 337 sam uradio bas kao na plocici u postu prije Miletovog stabilizatora. Na izlazu 317 nalazi se 1uF a na izlazu 337 nalazi se 10uF,oba postavljena po pdf-u ON. Ja ne tvrdim da su oni generalno losi,vec samo da kod mene prave problem,da imaju losu sinergiju sa ovim pojacalom ili da sam ja nesto zeznuo-ni od toga ne bjezim. Ti LM-ovi svakako ne idu u smece,radice u drugim ili drugacijim uredjajima. Rekoh i desetak postova ranije-koristi ih i Boro u svojim uredjajima pa ako njemu ne smetaju ko sam ja da prigovorim.
.
.
Viktore,originalno porijeklo tih kondenzatorima ne znam. Dobri covjek koji mi ih je dao nije posebno isticao njihovu vrijednost (sto ne znaci da je nije i znao),rekao je samo "trebalo bi da su dobri... ;)" ,i bas je i namignuo! :)
[ macolakg @ 16.06.2012. 18:51 ] @
@44250

Bice da je tu problem. Premalo je 1 i 10uF. U testovima za data-sheet su koristili onakve kondenzatore kakve
tesko mozemo nabaviti (military klasa).
Ja na takva mesta stavljam 100uF sa paralelnih 100nF, i uvek mi radi dobro.

Pozdrav
[ 44250 @ 16.06.2012. 19:33 ] @
Možda mu samo još nabacim zaštitu od dc mada o tom po tom. Ako bude to biće i slika,evo ga kako sad izgleda:


Temperatura hladnjaka se podigla za 18°C iznad spoljne tj. sa +29°C na +47°C nakon oko manje-više sat vremena slušanja. Nedovoljno i ne u realnim uslovima,a to ću još večeras detaljnije da ispitam.
[ 44250 @ 17.06.2012. 00:31 ] @
Nakon sat i po-dva slušanja između dve police gdje će i biti (realni uslovi) hladnjak je na 48°C(spoljna temperatura 28°C),mirna struja skočila sa 53-4mA na 67mA,dc-offset sa 0,1mV na 5-6mV. Ja bi rekao da je to sve ok. Sutra ću još da testiram mada ne vjerujem da će se tu više išta mijenjati jer temperatura hladnjaka ne ide na više već punih sat i jače. Sa nešto kvalitetnijim snimcima jako sam zadovoljan zvukom i što je najbitnije nam šuma-bruma-smetnji ali baš ni malo,totalni muk pri kratko spojenom ulazu. Sretan!
[ 1OXB @ 17.06.2012. 14:42 ] @
Sve ti je to tacno kako treba! Mozes eventualno da ostavis poklopac nezasrafljen, slusas sat-dva dok postigne stabilnu temperaturu i onda ga brzo na minut otvoris - prepodesis i mirnu struju i simetriju i zatvoris i ...zaboravis. Budi siguran da ti ne trebaju nikakve zastite i dodatci. To ce godinama raditi bas kao i prvog dana.
[ 44250 @ 17.06.2012. 15:01 ] @
Citat:
APEXaudio: Ovo je bilo brzo Nesimetrija u napajanju od 1-2% nije bitna, ali ako umesto otpornika od 1k stavis trimer mozes da eliminises i tu razliku od 150mV.
Pozdrav




Citat:
1OXB: Sve ti je to tacno kako treba! Mozes eventualno da ostavis poklopac nezasrafljen, slusas sat-dva dok postigne stabilnu temperaturu i onda ga brzo na minut otvoris - prepodesis i mirnu struju i simetriju i zatvoris i ...zaboravis. Budi siguran da ti ne trebaju nikakve zastite i dodatci. To ce godinama raditi bas kao i prvog dana.




He he he,da mi nije vas... Jeste da sam se bio iznervirao oko ovih stabilizatora mada kad sam ja u pitanju to je samo znak da mi je stalo. Sad sam zbog toga presretan!
[ APEXaudio @ 18.06.2012. 08:49 ] @
Evo cime je DYNACORD zamenio LM3XX stabilizatore u svojim uredjajima, takodje skolski primer pogodan za samogradnju.

[ APEXaudio @ 18.06.2012. 08:59 ] @
Drugi stabilizator je dat kao primer kakav bi stabilizator trebalo upariti sa diskretnim pojacalom za slusalice. Ja sam ti dao brzo i jednostavno resenje kao sto je i moje pojacalo za slusalice.
[ viktor1986 @ 18.06.2012. 10:02 ] @
Ubacio sam na brzinu Dynacord napajanje u simulator. Simulator pokazuje potiskivanje od samo 37dB. Ako se ne varam LM317 ima oko 60-70dB potiskivanja. Manjom prepravkom tog kola(Dynacord) mogu se dobiti bolji rezultati potiskivanja. Jedan drugi diskretni stabilizator ima recimo 120dB potiskivanja ali sa nekoliko komponenti vise od Dynacorda.
[ 44250 @ 18.06.2012. 13:58 ] @
Opustencija Mile,ja sam samo hvalio! Znas koliko je olaksanje kad nesto napravis pa ti to proradi,narocito nakon dva neuspjeha. Zato rekoh da je "dosadno"-sastavis,ukljucis-RADI! Sto je najbitnije tu ste kad je potrebno!
[ macolakg @ 18.06.2012. 14:40 ] @
@viktor1986

O tome im i rekoh u nekom od prethodnih postova....

Diskretno gradjen stabilizator mora imati bar 5-6 tranzistora u FB pojacavacu, da bi dostigao open-loop pojacanje prosecnog integrisanog stabilizatora.

A 37dB : 60dB je 70,8 : 1000 ili 1 : 14,1 razlike u potiskivanju.

Ja bih npr. upotrebio TL431 kao pojacavac, a kao izvrsni element neki snazni tranzistor, ako bih vec pravio HV verziju.

Pozdrav
[ APEXaudio @ 18.06.2012. 18:12 ] @
Citat:
44250: Opustencija Mile,ja sam samo hvalio! ;) Znas koliko je olaksanje kad nesto napravis pa ti to proradi,narocito nakon dva neuspjeha. Zato rekoh da je "dosadno"-sastavis,ukljucis-RADI! Sto je najbitnije tu ste kad je potrebno! :)


Nisam ni mislio drugacije, cesto je za audio sklopove najbolje resenje multiplikator kapaciteta, povratne sprege i pojacavaci greske nisu neophodni, ali mozes iza LM3XX da ubacis multiplikatore kapaciteta za svaki kanal posebno (otpornik, elektrolit, tranzistor po grani napajanja) i radice ti stabilno.
Evo kako sam ja to nekad radio, iza diskretnog stabilizatora napona svaki od cetiri diskretna OP ampa je baferovan prema napajanju mltiplikatorom kapaciteta.
[ macolakg @ 18.06.2012. 18:20 ] @
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/LM317-D.PDF
[ 44250 @ 19.06.2012. 00:33 ] @
Večeras samo slike,sutra će biti malo teksta-upravo sam ga sklopio!


"SIPa" (Sstrsat Ilimzn Pinco amplifier) pojačala za slušalice:


[Ovu poruku je menjao 44250 dana 19.06.2012. u 02:19 GMT+1]
[ viktor1986 @ 19.06.2012. 08:11 ] @
Dobro izgleda Aleksandre! Koji si OP koristio? OPA134? Meni je ovaj headamp nesto poznat...Iskreno nisam znao da se tako zove projekat. Ovo i jedan Passov headamp sam crtao pre nekoliko meseci...


@ Apex

Lep rad Mile, deluje zanimljivo.
[ 44250 @ 19.06.2012. 09:44 ] @
Izgleda "ratnički",onako po malo grubo i robustno ali što je najbitnije lijepo radi. Kutiju sam kao i za Staccato imao od ranije (zeoN prošlog ljeta dijelio džabe neke stvari i to je bilo dio toga) ,hladnjak je bio na Staccatou prije nego je dobio stabilizator napona. Ostatak dijelova sam ili imao (otpornici,tranzistori,pločice dao alexlab51) ili dokupio (veliki kondenzatori,nešto manjih,zener-diode...) uglavnom nije me izašlo mnogo ovo zadovoljstvo.

Za šeme mi reče ziki da si ih ti crtao,ali tek sam sinoć vidjeo da pored potpisa Vinko Spika stoji i <VB> na pločici i sad mi nije jasno:zašto si precrtavao i pločicu koja je već bila urađena prošle godine u maju-ili si ti crtao i prvu varijantu? Da li su se zagubili prvi fajlovi,ili... ?

Po šemi jeste bio predviđen OPA134 ali ja ga ovde nisam stavio jer se nisam sjetio da ih uzmem kad je trebalo. Sinoć sam stavio TL071 umjesto njega i to radi,i radi lijepo. Pretpostavljam da OPA134 ima svojih prednosti i da nije bez veze postavljen na ovo mjesto mada neće mi biti problem ni da njima zamijenim ove TL071 što su sad unutra jer su montirani preko ležišta,nisu lemljeni direktno. Bitno je da su OPA134 nabavljivi kod nas i da ih ima.

Pass-ovo pojačalo je radio jedan Saša sa Karaburme (vlasnik najhladnijeg ALEPH3 ),on ima i nekoliko pari skupocjenih slušalica pa ću jednom kad se on vrati iz inostranstva otići do njega pa da poslušamo sve to. Ja ću se uzdržati od nekih kritika jer ne smatram sebe nešto kvalifikovanim da bi mogao da sudim o tome-meni je svakako veliko zadovoljstvo bilo sve ovo sam uraditi a i doživjeti onaj

" R A D I ! ! ! "

osjećaj,zbog toga i jesam najviše tu. To su moji mehanički elektronski "klinci" i sve ih jednako volim bez obzira na cijenu i komplikovanost.
[ viktor1986 @ 19.06.2012. 10:09 ] @
Crtao sam Zikiju, tj. kopirao postojeci raspored. Ziki mi je poslao raspored elemenata, pogledao fajl i krenuo sa laganim kopiranjem. Sema je ista kao i original. Precrtavao sam je zbog profi izrade plocica. Idem da crtam!
[ 44250 @ 19.06.2012. 10:22 ] @
Vidi se da je ista,to me i jeste zbunilo. Pinco znači nije uspio sačuvati fajlove,to je to. Pozdrav!
[ 44250 @ 19.06.2012. 13:46 ] @
TEHNIKALIJE:

spoljna temperatura prostora:30°C

Staccato:
temperatura hladnjaka:50°C
mirna struja:60-ak mA kao što je i prepodešeno
dc-offset:oko 3mV na oba kanala kako je i očekivano


ovo drugo pojačalo:
tempratura hladnjaka:47°C
mirna struja:100mA kao što je i određeno samim sklopom uređaja
dc-offset: jedan kanal 1mV drugi oko 4mV kao i kad je bio hladan

Mjerio nakon četiri sata slušanja,oba bila konstantno uključena.

Staccato će morati dobiti svoj torus sa 2x25Vac umjesto ovog EI,za malu razliku u potrošnji torus u ovom drugom pojačalu je tek mlak-topao,dok je EI i Staccatou dosta sabijen između gornje i donje strane kutije i ugrijan je na 47°C pa vjerujem da će se stvari ohladiti barem za stepen-dva kad na njegovo mjesto legne hladniji brat-torus.

Situacija dakle pod kontrolom jedino što ja nisam još navikao na A-klase pa mi neobično da su mi pojačala tako topla i stalno potežem za unimerom i mjerenjima. Navići ću se vremenom,do zime ili na zimu planiram i jednu A-klasu od 20W/8R,za sad ove vrućine i ovi mW me poprilično griju!



[Ovu poruku je menjao 44250 dana 19.06.2012. u 21:41 GMT+1]
[ d.veljko83 @ 19.06.2012. 14:27 ] @
Citat:
44250: TEHNIKALIJE:

spoljna temperatura prostora:30°C

Staccato:
temperatura hladnjaka:50°C
mirna struja:60-ak mA kao što je i prepodešeno
dc-offset:oko 3mV na oba kanala kako je i očekivano


SIPa:
tempratura hladnjaka:47°C
mirna struja:100mA kao što je i određeno samim sklopom uređaja
dc-offset: jedan kanal 1mV drugi oko 4mV kao i kad je bio hladan

Mjerio nakon četiri sata slušanja,oba bila konstantno uključena.

Staccato će morati dobiti svoj torus sa 2x25Vac umjesto ovog EI,za malu razliku u potrošnji torus u SIPa pojačalu je tek mlak-topao,dok je EI i Staccatou dosta sabijen između gornje i donje strane kutije i ugrijan je na 47°C pa vjerujem da će se stvari ohladiti barem za stepen-dva kad na njegovo mjesto legne hladniji brat-torus.

Situacija dakle pod kontrolom jedino što ja nisam još navikao na A-klase pa mi neobično da su mi pojačala tako topla i stalno potežem za unimerom i mjerenjima. Navići ću se vremenom,do zime ili na zimu planiram i jednu A-klasu od 20W/8R,za sad ove vrućine i ovi mW me poprilično griju!


Zato su meni ladnjaci topli ali ne i vruci ;) posle 62-3 stepena na 210X400m ladnjaku sve je samo toplo...
[ 44250 @ 19.06.2012. 20:43 ] @
Ime "SIPa" nije više aktuelno iz raznih razloga. Ako/kad autor(i) odredi ime napisaću ga i ja ovde.

[ 44250 @ 08.10.2012. 22:42 ] @
Precrtavao sam pločicu ZEN pojačala za slušalice,trebalo mi da bi mogao dve pločice smjestiti jednu uz drugu na hladnjak koji već imam. Pločice napajanja i onog "timer-equalizer" ostaviću kakve jesu,bez ikakvih izmjena. Postaviću fajlove pa ako se nađe neko voljan da me iskontroliše i provjeri pločicu uz šemu-smatraću mu se dužnim za uslugu.

Evo fajlova:


pločica je Š-52mm V-67mm,jpg. fajlovi su dole u zakačcima:


Evo i linka odakle je ovo preuzeto http://gilmore2.chem.northwest....php?file=pellerano_prj.htm,tu je kompletna dokumentacija.


[Ovu poruku je menjao 44250 dana 08.10.2012. u 23:53 GMT+1]
[ ziki2 @ 08.10.2012. 23:22 ] @
Što ne reče da trebaš? Viktor je to već sve nacrtao. Ako ti treba pošaljem ti.
[ 44250 @ 09.10.2012. 06:37 ] @
Moze druze,baci mi na mail. Koliko je siroka plocica pojacala?
[ 44250 @ 09.10.2012. 10:18 ] @
U međuvremenu proširio na stereo Š-100mm V-67mm,podebljao i proširio šta se dalo podebljati i proširiti:

[ ziki2 @ 09.10.2012. 11:50 ] @
Poslao sam ti maloprije.
[ 44250 @ 09.10.2012. 12:24 ] @
Pogledacu cim dodjem kuci,hvala puno ziki!
[ 44250 @ 09.10.2012. 14:30 ] @
Citat:
ziki2:
Poslao sam ti maloprije.



Peh kako se ne sjetih na šta misliš-naravno da to već imam,dobio uz one fajlove od pinco-pojačala. Preširoko mi,treba biti ispod 13cm širine za oba kanala. Uradiću po svojoj pločici,ona je sad 10cm široka i imam više nego dosta mjesta. Hvala svakako-jesi ti dovršio ZEN-a,kako ti se dopao?

EDIT-zaboravio R13 na ulazu u prošlom fajlu,dodao ga.

[Ovu poruku je menjao 44250 dana 09.10.2012. u 16:10 GMT+1]
[ ziki2 @ 09.10.2012. 15:37 ] @
Nisam još. Završavao sam ono monoblokove. Bude uskoro :).
[ 44250 @ 09.10.2012. 22:02 ] @
Pločice za ZEN:


Provalio sam da toner sa prednje strane ostaje skroz crn ako se poprska i obriše kontakt-sprejom,baš sam zadovoljan tom činjenicom!
[ 44250 @ 12.10.2012. 19:29 ] @
Večeras:


[ 44250 @ 14.10.2012. 19:16 ] @
To bi bilo to:


Malo kao da kaska sa visokim tonovima ali dobro to nadoknađuje prostorom. Vidjeću još kako će biti kad postavim odgovarajući ulazni kondenzator,pošto nisam imao pri ruci 4,7uF postavio sam privremeno 1uF. Podesio mirnu struju na 200mA,simetrija je u mV ista na 1kHz na oba kanala. Povezao baš kako je autor to predvidjeo i nemam ni trunke bruma ni smetnji niodakle. O tome se na diyaudio.com ponajviše polemisalo (brum) pa sam iz predostrožnosti malo pretjerao sa kapacitetima:na pločici napajanja su po dva 4700uF(predviđen jedan) za svaki kanal a na pločici pojačala jedan od 3300uF(predviđeno 2200uF).

[Ovu poruku je menjao 44250 dana 14.10.2012. u 20:28 GMT+1]
[ ziki2 @ 17.10.2012. 18:58 ] @
Dojmovi nakon par dana? Koje su slušalice?
[ 44250 @ 17.10.2012. 19:15 ] @
0k je ZEN,nema šta. I dalje malo "kaska" sa visokim tonovima u odnosu recimo na Borin Staccato,mada u osnovi jako sam zadovoljan nema šta. Ne treba ne reći ni ono što se uglavnom već zna-ne koristim najbolje komponente i nemam neke super-slušalice ali ipak ova razlika se osjeti pa vjerujem da bi bila prisutna i sa boljim slušalicama kao i sa boljim dijelovima u oba pojačala. Sve u svemu-jako zadovoljan i ni malo razočaran!
[ ziki2 @ 17.10.2012. 23:43 ] @
Ovaj Zen je optimiziran za sluške impedance 32 Ohma pa zato pitam. Sad si me malo motivirao da i ja svoj završim :).
[ 44250 @ 18.10.2012. 09:12 ] @
Ove moje svakako jesu 32R ali ne znam-koliko sam čitao trebao bi dobro da radi na širokom opsegu impedansi-zavisno od mirne struje. Ono što je zanimljivo-jako se malo grije i nije zahtijevno po pitanjiu hlađenja. Pincovo pojačalo je bilo zahtijevno a Staccato zbog povišenog napona ispred stabilizatora još zahtijevnije. ZEN se zapravo pošteno zagrijao samo kad se našao direktno iznad Staccato-a pa se "hladio" vazduhom koji je izlazio iz Staccato-vog hladnjaka!
[ kefalo81 @ 16.05.2014. 00:59 ] @
Prvo čestitke za rad, veoma lijepo izvedeno, naročito mi se svidjaju pločice pojačivača, praktično zbog hladnjaka.

Ja sam se već dugo namjerio na ovo pojačalo.
Nešto djelova i nabavio , recimo 40% potrebnog.
Same pojačivačke pločice mi ne djeluju komplikovano.
Ni napajački dio nije komplikovan, medjutim tu je ta priča o šumu koji postoji.

IMao sam priliku i vidjeti u živo to zen pojačalo.
Slušao sam ga na akg K702, doduše na kratko.
Na tom zen pojačalu je izmjenjen napajački dio, ugradjeno je takodje neregulisano napajanje ali sa velikim brojem kondenzatora radi peglanja šuma.
Konretno za oba kanala ugradjeno je 60.000 uF.
I rezultat je impresivan, nikakav šum ne postoji, mrtvilo.
A dinamika , zvuk impresivan.

Ono što je moja dilema je dakle napajanje.

Ja ne bi da ugradjujem 60.000uF iako imam kondenzatore.
Ja bi probao sa jednostavnim dizajnom kakvo je originalno napajanje na headwize-u.

1.Moje pitanje za početak je da li je nužno da prvi par kondenzatora bude 4.700uf kako je i u originalnom projektu.
Razlog je taj što nemam niti jedan 4.700uf kond kod sebe ali imam dosta od 3.300uF na 35V.
Da li mogu umjesto dva para kondova po 4.700uf da povežem paraleno npr. 3 para pod 3.300uf ili 4 para istih?

2. Dalje vidio sam da se u napajačkom djelu kondovi redaju od većeg kapaciteta ka manjem.
Npr završe sa 470uf.
Da li je to nužno, to redanje od većeg ka manjem ili je za kvalitetnu filtraciju dovoljno i adekvatno da povežem 3 ili 4 para kondenzatora istih vrijednosti, dakle bez spuštanja skale.

3. Treće i poslednje pitanje za sada je paraleno vezivanje malih blok kondenzatora na nožice elektrolita sa donje strane pločice napajanja.
TO sam vidio na jednom od ranijih projekata koje je 44250 ranije kačio na forumu.

Pitanje je čemu služe ti mali blokovi povezani na taj način i mogu li to koristiti i kod ovog neregulisanog napajanja kakvo je 44250 odradio za Zen.

Unapred se zahvaljujem na odgovoru.

EDIT : Takodje radim pojačalo sa jeftinim djelovima ništa fensi
[ 44250 @ 06.01.2019. 00:25 ] @
jesmo nekad bili mlad(j)i,uporni i željni...