[ koska @ 20.09.2012. 00:13 ] @
Imam Canon 1000D, naravno koristim stativ, ako mogu, najcesce spustim aparat na nesto, ali bez obzira na to cesto dobijem vidno mutne fotografije posebno kad zumiram.

Recimo, ova fotka je nastala kao bracketing odlozen na 2 sekunde (da ne bih mrdnuo aparat prilikom okidanja) i to treca u nizu. Ekspozicija je na 8 sekundi.
Isti slucaj, samo exp. 15 sekundi. Aparat spusten na zemlju.

Jedino sto mi pada na pamet je da se prilikom otvaranja i zatvaranja "zavesica" aparat malo mrdne. Ako je to u pitanju, kako onda mogu da ga dobro fiksiram?
[ Backy @ 20.09.2012. 00:19 ] @
isključi stabilizaciju... a čini mi se da ni fokus nije najtačniji

zavesica je previše lagna da bi pomerila aparat, to može biti ogledalo čiji se potres eliminiše funkcijom "mirror lockup"
[ agvozden @ 20.09.2012. 09:01 ] @
kod prve fotke cini mi se da ti je i podloga vibrirala (ukoliko je neki most u pitanju). Druga fotka je preeksponirana, pa se i ne primecuje pomeranje
i meni se cini da fokus nije u redu, ali u svakom slucaju iskljuci stabilizaciju (IS, VR...)
[ MirosIav @ 20.09.2012. 09:59 ] @
Dve sekunde ponekad nije dovoljno da se aparat stabilizuje na stativu ili podlozi. Odlozi snimak za 10 sekundi.
[ Igor Gajic @ 20.09.2012. 10:09 ] @
Mozes koristiti odgovarajuci remote control za tvoj fotoaparat, ili ako nisi pri parama, onda koristi delay kao sto ti je MirosIav rekao.

Kolicina vibracija koje se dobijaju samo prilikom pritiska okidaca dok je aparat na stativu su prilicne, najbolje se moze videti ako ukljucis live view i gledas sta se desava sa slikom dok pritiskas okidac. Slika podrhtava sekundu/dve u zavisnosti od stativa.
[ Lijepi Dzoni @ 11.12.2012. 21:25 ] @
Pozdrav, novi sam na ovom forumu, mislim da mogu pomoci u nekim stvarima oko fotografisanja....za sada prilazem text koji sam licno sastavio...
Ovako, posto se bavim fotografijom napisat ću ovdje kako fotografisati kompaktom u noćnim uslovima dio grada, ili cak cijeli grad sa neke uzvisine.Fokusirao sam se na fotoaparat kompakt jer mislim da ovdje najvise ima korisnika koji imaju upravo navedeni aparat.
Znači, ako smo tek kupili fotoaparat kompakt(mali dzepni aparat koji nosamo po tasnama, dzepovima itd...) prvo sto bi trebali da uradimo da na netu potrazimo detaljno uputstvo za taj isti.Veoma je bitno da dobro naucimo cemu koje dugme sluzi na aparatu, jer sam imao slucaj i da poslije nekoliko godina koriscenja aparatom neko ne zna dalje maknuti od "Auto režima".Sada prave moćne kompakte sa Manual postavkama, dobro bi bilo da naucite kako se koristi"M"mod na svom aparatu, jer cete jedino tako napraviti dobru noćnu fotografiju, gdje u tom režimu regulišete otvor blende, expoziciju, ISO...Osim poznavanja svog fotoaparata na netu imate zaista korisnih savjeta o osnovi fotografisanja, trebali bi nauciti osnove jer vam ne vrijedi ni aparat ako ne znate osnove fotografisanja.
Sljedece sto "morate"imati za noćno snimanje je stativ.Ima raznih duzina stativa, i za raznu tezinu fotoaparata, to bi trebali imati ako ne zelite da vam fotografije budu mutne!
Idemo, znaci kad stavite kompakt na stativ okrenite tockic na M mod.Trebate iskljuciti Stabilizaciju slike na svom kompaktu jer je na stativu samo nepozeljan(aparat i dalje pokusava pronaci najbolju stabilnost, i tako da moze rezultirati samo neodgovarajucim fotkama!).Kad iskljucite Image Stabilizer podesite otvor blende.Isto tako obavezno iskljucite blic, jer vam na stativu ne treba!Pretezno na svom kompaktu imate najmanji otvor blende do f8, negdje cak i do f11.Stavite najmanji otvor blende koji vas aparat dozvoljava(to je f8 ili f9, f10, f11!).Kad kazem mali otvor blende f11 onda je to tako, veliki otvor blende je f2.8 ili čak f1.8.(mali f broj je veliki otvor blende, veliki f broj je mali otvor blende-malo djeluje zbunjujuće ali nije kad se uštelite! ).Sa tako malim otvorom blende dobit cete vecu ostrinu fotografije, jer ce svjetlost duze dolaziti do senzora, osim toga imat cete prekrasna zvjezdasta svjetla na rasvjeti...(jedina mana sa malim otvorom blende kada koristite aparat na stativu je sto ce svi pokretni objekti-pjesaci, vozila, zivotinje...biti mutni ili se nece uopste vidjeti-ako fotografisete npr.ulicu, trg...jer svjetlosti treba dugo vremena da se zapiše na senzor, a ovi objekti su brzi!).Posto mozete na svom kompaktu gledati na ekranu(Live View) koliko je tamna ili svjetla buduca fotka regulisite sa ekspozicijom da slika bude pravilno eksponirana(Pravilno eksponirana fotografija je fotka koja nije ni presvjetla ni pretamna, taman onako kako treba da bude!).Kad ste namjestili pravilnu ekspoziciju(koja je u pravilu uvijek "Duga ekspozicija"od 15 sekundi ili cak 30 sekundi), podesite i ISO na svom kompaktu.Uvijek kad fotografisete sa stativa treba da je ISO(osjetljivost senzora) na najmanjem broju(to je kod kompakta 80 ili 100-zavisi od modela!).Sa tako malim ISO fotke na sebi nece imati "Šuma"(Šum na fotki je izraz koji upotrebljavaju fotografi, neko kaže i "Zrno").Jos nije kraj!Trebate obavezno staviti okidanje na "Tajmer"sa otprilike 10 sekundi, jer sa okidanjem prstom samo cete pokvariti svoju fotografiju, desit ce se trešnja aparata, koji rezultira mutnim fotografijama.I onda pritisnete okidac!Pogledate kakva vam je fotografija na displeju/ekranu i ako je presvjetla-smanjite ekspoziciju(kratka ekspozicija), ako je pretamna-povecajte ekspoziciju(duga ekspozicija) i ponovite postupak.Evo ličnog primjera sa mojim kompaktom Canon G9 kako sam uslikao Vilsonovo setaliste u Sarajevu-sa stativom naravno!



Obratite paznju/pozornost na oštrinu fotografije! Garantujem da svako od vas moze napraviti istu ovakvu fotografiju, mozda i bolju!
Postavke za ovakvu fotografiju su; ISO:80(najmanji koji moj aparat ima!), expozicija:15 sekundi(duga ekspozicija!), f7.1(mali otvor blende).Iskljucena stabilizacije slike, Manual rezim.Ne dirate aparat i stativ dok skroz ne odradi svoje.To moze biti dugo nekad kod nekih modela i do 1 minute!
Ovo sve sto sam napisao odnosi se samo kad koristimo fotoaparat na stativu, iz ruke fotografisanje noću su sasvim druge postavke(od otvora blende, blica, ISO, ekspozicije...)
Fotografisanje iz ruke noću(bez stativa).
Za fotografisanje noću bez stativa morate imati brzu ekspoziciju na svom kompaktu da ne bi bile mutne fotografije! Sad je pitanje da li cete fotografisati blizu neke osobe ili neke dijelove objekata, koji su osvjetljeni uličnom rasvjetom!?Ako fotografisete osobe koje nisu udaljene od vas više od 3-5m, obavezno ukljucite blic.Vec dalje blic nema tu snagu da dobaci i beskorisno je fotografisati sa ukljucenim blicem daljne objekte.Najbolje bi bilo da slikate u "M modu", ali ako niste vjesti u podesavanju ekspozicije, jacine blica i ISO onda cete sasvim solidne rezultate dobiti i sa "Auto režimom!"(najcesce je na kompaktima nacrtan kvadratič zelene boje).U Auto rezimu sasvim solidne rezultate cete dobiti fotografisuci i u kući, na žurkama, po diskotekama...Opet ponavljam da su bolji rezultati u M modu, ali....U Auto rezimu aparat sam procjenjuje koliko mu treba svjetlosti, tako da on sam podesava jacinu blica, ISO, ekspoziciju, blendu.Medjutim ako zelite fotografisati malo udaljenije objekte u gradu iz ruke onda morate znati koristiti Manual mod!U manual modu morate iskljuciti blic, ukljuciti Image Stabilizer i podesiti ISO na viši(obicno je to ISO 200, 400 ili 800).Zbog svoje velicine senzora kod kompakta je mnogo manji senzor nego kao kod dSLR fotoaparata, i prema tome rezultira da povecavanjem ISO ko kompakta dobijate mnogo izraženiji šum na fotkama nego kod dSLR!To nije lijepo za vidjeti, prema tome morate sami utvrditi koji je veći ISO najbolji kod kompakta a da se ne kvari fotka.Kod mog kompakta je to ISO 200.E sad, sve zavisi od modela do modela, na nekima nema šuma i kod ISO 800, ali sve je do aparata!Kad smo podesili ISO podesavamo otvor blende koji neminovno trazi da je sto veći-a to je kod većine aparata-f2.8.sa tako velikim otvorom blende brze ce svjetlosti doci do senzora, a samim tim i vase fotke nece biti mutne!Medjutim sa tako velikim otvorom blende necete dobiti onu ostrinu kao sa stativa da ste slikali, jer je plitki DOF(Dept of Field-Dubina polja), ali nesto morate zrtvovati!?Brža ekspozicija je recimo 1/60 a jos brza ekspozicija je 1/200, medjutim iz ruke kad slikate noću morat cete imati ekspoziciju recimo 1/10 ili 1/20 da bi pravilno bila osvijetljena fotografija!Licno ja idem do granice iz ruke do 1/6 sto je dosta duza ekspozicija, ali mi zbog mirnoće ruke jos uvijek su ciste, jasne fotografije!Morate vjezbati i mirnoću ruke u fotografisanju u nocnim uslovima bez blica-ako zelite da su vam ciste fotografije!Znaci, dobra ekspozicija zavisi od otvora blende i ISO, sve je to usko povezano.Covjek kad se dobro uvjezba fotografisati u tamnim uslovima u Manual modu onda se moze za njega reci da je dobar fotograf(uz ostalo znanje o kompoziciji, osnovama fotografije itd...)Recimo svi fotografi koji fotografisu svadbe(tu i ja spadam) sa profesionalnim dSLR aparatima moraju odlicno znati baratati sa svim ovim podesavanjima, bukvalno mijenjajuci ISO, otvor blende i jacinu blica skoro na svakoj fotografiji u tamnijim prostorijama.Nadam se da sam malo pojasnio kako fotografisati nocu sa stativom i bez stativa?

[ MirosIav @ 13.12.2012. 11:33 ] @
Dobra slika i objašenjenje jednostavnim jezikom. Nažalost, mnogi kompakti ovih dana nemaju M mod i mogućnost da ekspozicija bude više sekundi.
[ KrkaCiC @ 13.12.2012. 17:16 ] @
Citat:
Lijepi Dzoni:
Pretezno na svom kompaktu imate najmanji otvor blende do f8, negdje cak i do f11.Stavite najmanji otvor blende koji vas aparat dozvoljava(to je f8 ili f9, f10, f11!).


Nema svaki kompakt podesavanje f broja,niti ekspozicije. Dobar je tekst koji si napisao,ali prevazilazi mogucnosti jednog kompakta,koji se nosi u tasni

Ja imam kompakt gde mogu,sa dodatkom,podesavati ekspoziciju i isao sam do 2 minuta u mrklom mraku i ne ispadaju lose,ali ne mogu f da menjam-a inace senzor je mali tako da ne bi ni znacilo mnogo. Recimo tvoj g9 bi to za cas odradio
[ Lijepi Dzoni @ 13.12.2012. 17:26 ] @
pa kupite dobar kompakt! :)
Ovako posto sam sastavio ranije ovaj tekst, ovdje sam naveo primjer fotografisanja sa kompaktom, a ovo se isto moze primjeniti na dSLR.Hvala vam! ;)
[ Lijepi Dzoni @ 13.12.2012. 17:29 ] @
Citat:
KrkaCiC:
.... Recimo tvoj g9 bi to za cas odradio :)

Prodao sam G9( sa CCD senzorom!), sad imam kompakt Olympus sa CMOS senzorom.... ;)
Sljedeci kompakt je Canon G15! ;)
[ bojanjov @ 13.12.2012. 21:29 ] @
Imam Canon sx130 is, moraću povežbati sa njim malo jer ima sva ta ručna podešavanja. Inače Džoni text je super ;)
[ Nebojsa Milanovic @ 13.12.2012. 21:47 ] @
Citat:
Lijepi Dzoni:
Sljedeci kompakt je Canon G15! ;)


Na osnovu čega si se odlučio baš za G15?

[ Lijepi Dzoni @ 13.12.2012. 22:44 ] @
pa gledaj, najvise zbog CMOS senzora i zbog konstrukcije koja je perfektno uradjena na Canon G15.Radio sam sa kompaktima koji imaju CCD senzor i bukvalno su neupotrebljivi kad se podigne ISO naveče iznad 200, dok je vec druga prica sa kompaktima koji imaju CMOS senzor, na fotografijama nema suma cak ni sa ISO 800.... ;)
[ Nebojsa Milanovic @ 13.12.2012. 22:53 ] @
To je priča koja je bila aktuelna pre jedno 2-3 godine :)

Danas se podrazumeva da svaki čak i kompakt aparat ima CMOS senzor, a od njih, već ima dosta jačih od G15.

Evo ti na primer slike jednog od njih, i to na ISO ne 800 - nego 2500 ;)

[ Lijepi Dzoni @ 13.12.2012. 22:57 ] @
ma vidis, ja sam skroman, ja cu biti zadovoljan sa kompaktom Canon G15! :)

U svakom slucaju hvala! ;)
[ KrkaCiC @ 13.12.2012. 23:44 ] @
Evo da se ubacim i ja,sa omatorelim ixusom 70. Slika je sa morave,mrak totalni da se jedva morava vidi


Mislim da je ekspozicija oko 60 sec.
Ovo zeleno na dnu je ampula za pecanje
[ bojanjov @ 14.12.2012. 14:47 ] @
Ajde ti Džoni kad si već tako lep, napravi malo neki tutorijal slikanja kompaktima u manual modu po danu unutra i napolje ;) Pozdrav
[ Lijepi Dzoni @ 14.12.2012. 16:21 ] @
Citat:
bojanjov:
Ajde ti Džoni kad si već tako lep, napravi malo neki tutorijal slikanja kompaktima u manual modu po danu unutra i napolje ;) Pozdrav

pa sta ti nije jasno? Fino sam sve napisao iz ruke kad se fotografise i sa stativom.hmmm...mrzi me da sada u detalje pisem, a nisam "lep"već "najlepši" :) :)
[ valerijan @ 14.12.2012. 16:24 ] @
Citat:
KrkaCiC: Evo da se ubacim i ja,sa omatorelim ixusom 70...Mislim da je ekspozicija oko 60 sec...

"Prelistao" sam malo detalje o Ixus-u 70 i izgleda da je maksimum 15 sekundi :)
Citat:
ZATVARAČ: Brzina: 15–1/1500 s (Brzina zatvarača od 1 s i veća dostupna je samo u režimu „Long Shutter“)

[ bojanjov @ 14.12.2012. 16:48 ] @
Citat:
Lijepi Dzoni:
Citat:
bojanjov:
Ajde ti Džoni kad si već tako lep, napravi malo neki tutorijal slikanja kompaktima u manual modu po danu unutra i napolje ;) Pozdrav

pa sta ti nije jasno? Fino sam sve napisao iz ruke kad se fotografise i sa stativom.hmmm...mrzi me da sada u detalje pisem, a nisam "lep"već "najlepši" :) :)


Pa zar ta podešavanja nisu noćni mod (think)
[ Lijepi Dzoni @ 14.12.2012. 16:56 ] @
u pravu si Bojane, a po danu nema mnogo matematike, i da slikas u auto rezimu ispast ce fine fotke.Koji aparat imas prvo mi reci-tacan model?
[ bojanjov @ 14.12.2012. 16:57 ] @
Canon sx130 is
[ Lijepi Dzoni @ 14.12.2012. 17:08 ] @
ok, Bojane, budem napisao kako upotrebljavati kompakt u M rezimu po danu, obecajem! ;)
[ KrkaCiC @ 20.12.2012. 21:40 ] @
Citat:
valerijan:
Citat:
KrkaCiC: Evo da se ubacim i ja,sa omatorelim ixusom 70...Mislim da je ekspozicija oko 60 sec...

"Prelistao" sam malo detalje o Ixus-u 70 i izgleda da je maksimum 15 sekundi
Citat:
ZATVARAČ: Brzina: 15–1/1500 s (Brzina zatvarača od 1 s i veća dostupna je samo u režimu „Long Shutter“)



Jeste,bez friziranja
Salim se,koristim chdk,ide samo na Canone
Moze i preko 60,cini mi se da sam jednom stavljao na bar 120 sec za snimak u totalnom mraku,i secam se da jede bateriju
[ valerijan @ 21.12.2012. 23:20 ] @
^ baš sam i hteo da pitam da li je CHDK "asistirao" ;) još razmišljam (da li i) kakvi bi bili CHDK rezultati na SX150...


[ KrkaCiC @ 22.12.2012. 00:20 ] @
Ne znam kakva podesavanja poseduje taj aparat,ali chdk ce mu dati dodatne opcije sigurno
[ bojanjov @ 22.12.2012. 10:14 ] @
Citat:
valerijan:
^ baš sam i hteo da pitam da li je CHDK "asistirao" ;) još razmišljam (da li i) kakvi bi bili CHDK rezultati na SX150...




Ja ubacio u sx130 CHDK, a to su "isti" aparati ;)

CHDK tutorijal

Evo, samo 1 sliku sam napravio juče ;) amaterski al za početak nije loše...


[ Nebojsa Milanovic @ 22.12.2012. 10:18 ] @
Objasni detaljnije šta si sve dobio tim firmware-om.

Pretpostavljam da on ne daje ono što je Canonu najpotrebnije, a to je povećanje framerate-a pri video snimanju.

Čak G1X i G15 u fullHD-u imaju samo 24fps, što je bezobrazno malo.
[ bojanjov @ 22.12.2012. 10:44 ] @
Pa trenutno sam dobio da mogu slikati raw fotografije i HDR, ima brdo opcija, produženje shuter speed je bilo 15s max, sad može i više, igrice, kalendar, brdo opcija raznih podešavanja, opširnije na googlu :P
[ miko.s @ 22.12.2012. 12:18 ] @
Citat:
Nebojsa Milanovic:
Objasni detaljnije šta si sve dobio tim firmware-om.

Pretpostavljam da on ne daje ono što je Canonu najpotrebnije, a to je povećanje framerate-a pri video snimanju.

Čak G1X i G15 u fullHD-u imaju samo 24fps, što je bezobrazno malo.



nisam 100% siguran, ali mislim da chdk za aparate sa digic 5 procesorom ne postoji. barem se tako pričalo. a i kad sam tražio chdk za ixus 500HS, nisam našao. na starijim aparatima šta se videa tiče, fps se ne može mijenjati, ali može bitrate (samo za sliku, ne za zvuk), uspijem rastegnuti time limit sa 20 na cca 32-33 minute. canonov softver i dalje odbrojava "njegove" minute, ali na ekranu se pojavi chdk i on odbrojava realne minute.
[ castello @ 22.12.2012. 12:48 ] @
Naravno da postoji CHDK i za digic 5 aparate, ja imam SX40 i imam za njega CHDK a verovatno za ixus 500HS jos nisu izbacili.
[ bojanjov @ 22.12.2012. 13:09 ] @
SX130 is je Digic 5 ;)

Koga ne mrzi da šnjura evo link

CHDK Wiki
[ miko.s @ 22.12.2012. 13:41 ] @
rekoh, nisam 100% siguran ;) na dpreview forumu su pričali o digic 5 aparatima i da chdk za njih nema, možda je ipak bio neki specifičan model u pitanju...
[ valerijan @ 22.12.2012. 22:36 ] @
@bojanjov: mene je delimično zabrinulo to što sam pronašao info o: Camera failures suspected to be caused by CHDK
i to baš za SX130...
[ Lijepi Dzoni @ 24.12.2012. 18:02 ] @
Citat:
Lijepi Dzoni:
ok, Bojane, budem napisao kako upotrebljavati kompakt u M rezimu po danu, obecajem! ;)


Kao sto sam obećao....!
Ovo mozete koristiti i na kompaktima koji imaju M mod kao i na dSLR-u!

Fotografisanje u Manual modu ( M )
Kupili ste sebi prvi dSLR fotoaparat? Do tada ste fotografisali kompaktom
koji nema mnogo izbora prilikom fotografisanja osim u "Auto rezimu", mozda
ako ste srece i u modu "P".Sve je to lijepo dok fotografisete neke nevazne
dogadjaje po kaficima, razne žurke...u sustini svaki kompakt ce napraviti
fotografije da ih mozete pokazati svojim prijateljima...ali nije to-to!
Vidjeli ste na internetu razne fotografije u interijerima, pozeljeli ste i
vi da napravite takve slicne fotografije? Nije to nikakav problem! A mozda
i jeste?Ako zelite da napredujete u fotografiji morate dosta uciti, od
naprednih fotografa, ali na internetu se moze naci dosta korisnih tutorijala
za fotografiju.
E sad, pocnimo od pocetka...dan je, zelite fotografisati bez koriscenja blica,
okrenuli ste tockic na M pogledali kroz
Viewfinder-vidite oznake ISO, expoziciju i otvor blende.Kako fotografisati
po danu a da fotografija bude lijepo osvjetljena-niti pretamna niti presvijetla?
Trebate podesiti prvo ISO-ako je bas suncan dan sa dosta svjetla mozete
staviti sto manji ISO-kod Canona je to 100 kod Nikona je to 200.Ako je oblacan
dan ili bas ako je tmurno vrijeme-mozete podici ISO na 400(neki aparati trpe
visok ISO i na 800 a da nema šuma-ustvari šum na fotografiji se po danu i ne vidi
toliko kao noću!).Kad ste podesili ISO onda podesite otvor blende!Otvor
blende isto zavisi sta zelite od fotografije i kakvu fotografiju zelite? Da li
zelite da vam je u prvom planu nesto ostro, a pozadina mutna, ili zelite da vam
je sve u fokusu,
ostro.Ako fotkate po suncanom danu neki pejzas onda trebate staviti manji otvor
blende-to bi moglo biti f9, f10, f11.Ne bi trebali stavljati jos manji otvor
blende od f11, jer sto manji otvor blende-to vise treba svjetlosti da stigne
do senzora!Sto duze svjetlost stize do senzora to mu treba veca stabilizacija
iz ruke jer onda trebate imati bas mirnu ruku-dolazi do mutnoće fotografije!
Zato ne bi trebali ići sa previse smanjivanjem blende od f11, maximalno f 14!
Najbolje bi bilo da proucite svoje karakteristike objektiva koje pokazuju
koje su mu najbolje karakteristike za fotografisanje.To je otprilike za
fotografisanje napolju od f7, f9 ili f11!Sa f11 ce vam sve biti lijepo u fokusu
i prednji i zadnji plan.Sve sto vise otvarate blendu(a to je f5.6, f4 f2 ili
f1.8 će vam biti neostro, to jest aparat ce fokusirati najblizi predmet do
objektiva-ostalo ce biti vec zamućeno!E sad, po danu mozda zelite da fotografisete
neku osobu da ona bude u fokusu a da pozadina bude zamucena? Onda trebate
staviti veci otvor blende-a to je recimo f2 ili f3.5, izvuci max zum na objektivu
i fotografisati.Ljude cesto zbunjuje upravo taj otvor blende-veliki otvor blende
i privrnuta blenda!? Ovako-veliki otvor blende je f1.8-znaci sto manji f broj je
u stvari veliki otvor blende, sto veći f broj(recimo f11) je ustvari mala blenda!
Malo djeluje zbunjujuce ali kad se uvjezbate to ce biti kao da mijenjate brzine
u svom automobilu-nesvjesno i uhodano! ;)
Kad ste podesili otvor blende za fotografisanje
napolju onda podesite ekspoziciju.Opet vazi neko nepisano pravilo-ako je dan bas
suncan i sve je lijepo osvjetljeno onda mozete namjestiti brzu expoziciju-brža
expozicija je 1/100, 1/200 jos brza expozicija je 1/400-jos brza expozicija
je 1/800, 1/1000....uglavnom podesavate brzinu ekspozicije prema osvjetljenosti
ambijenta, bilo da je unutra fotografisanje ili napolju.Ako je vrlo oblacan dan,
bas ono tmurno vrijeme-onda ce vam trebati sporija ekpozicija, ali ne bas toliko
sporu da vam napravi mutne fotografije!Znaci-spora ekspozicija-treba vise svjetla
da dodje do senzora-slicno kao kod otvora blende, sve je to uzajamno povezano-
blenda, ekspozicija i ISO su najvaznije za kvalitetnu fotografiju(naravno tu su
fokusne tacke koje zelite da pomjerite ako zelite da nesto naglasite prilikom
fotografisanja.Zato i fotografisete u M modu-zar ne? ;) Da se vratimo expoziciji
koja je vrlo bitno da se pravilno podesi da vam ne bi fotke bile previse tamne ili
previse svijetle!Znaci rekli smo sta je brza ekspozicija i kad se koristi, sporiju
ekspoziciju trebate koristiti(a to je 1/50sekundi, 1/40sek, 1/30sek,1/20...), sve
ispod 1/40 sek je vrlo vjerovatno da vam fotografisanje iz ruke budu mutne fotke!
Neko doduse ima dosta smirenu ruku(ali i to treba vjezbati!), pa moze napraviti
predvece fotografiju iz ruke i sa 1/10sek pa čak i sa 1/5 sekundi.Ali samo
fotografisanje u "M" modu zahtijeva dobro rukovanje sa blendom, expozicijom i ISO
da bi fotografija uspjela.Te tri stvari najbitnije morate dobro uvjezbati da
mijenjate prilikom svake scene.Tu dolazi jos do dobrog kadriranja i do biranja
fokusne tacke koje podesavate na ono sto zelite da bude fokusirano!Fokusne tacke
su one crvene tackice koje vidite ili na displeju aparata ili kroz opticko
trazilo(Viewfinder).Pretezno aparati imaju od 7 fokusnih tackica pa na više!
(zavisi od modela fotoaparata!).Nadam se da sam malo pomogao kako fotografisati
u "M"modu-Manual.To je i najbolji mod za fotografisanje, najbolji mod u aparatu
koji koriste napredni fotografi, profesionalci.Ako jos koristite i RAW format
umjesto u JPG onda ce vase fotke sigurno biti bolje od drugih!


[Ovu poruku je menjao Lijepi Dzoni dana 25.12.2012. u 14:36 GMT+1]
[ bojanjov @ 24.12.2012. 19:18 ] @
Hvala na iscrpnom odgovoru ;)
[ S A J A @ 25.12.2012. 09:18 ] @
Citat:
Lijepi Dzoni:
Nadam se da sam malo pomogao kako fotografisati
u "M"modu-Manual.To je i najbolji mod za fotografisanje, najbolji mod u aparatu
koji koriste napredni fotografi, profesionalci.


Koristiti M mod po "lepom danu" i tamo gde su uslovi za fotografisanje dobri je krajnje nepotrebno, čak i predstavlja mazohizam. Za landscape fotografiju ćeš istu sliku dobiti bez obzira dal koristio Auto ili M mod. Za portret može da posluži A mod gde se ručno podešava blenda a sve ostalo stoji na auto. Ovo važi za preko 95% slučajeva.

M mod treba koristiti samo u specifičnim slučajevima kad automatika aparata ne može da prepozna. Na primer kod noćnog slikanja ili nekih drugih specifičnosti tipa sport, slikanje sa stalkom i filterima itd... Svako ko se malo duže druži sa svojim aparatom može da zna kako radi njegova automatika, ako ja hoću da napravim neke fotke i znam da će automatika dobro to da isprati, onda nju koristim. M mod samo po potrebi. Ne znam što bi slikao lanscape po sunčanom danu sa M modom.

Po meni fotograf treba više da se bavi scenom i kompozicijom nego tehničkim podešavanjima aparata. Ako ćeš ti za svaki kadar da podešavaš parametre M moda onda ne znam šta ćeš uslikati.
[ Lijepi Dzoni @ 25.12.2012. 09:31 ] @
haj dobro, svako ima pravo na svoje misljenje....mada mislim da nisi u pravu. ;)
E sad, jedino ako si fotoreporter u Siriji ili Palestini ili Pakistanu pa da nemas vremena sve podesavati u M modu.... ;)
[ S A J A @ 25.12.2012. 09:51 ] @
Nije to samo pitanje vremena već prosto elementarne logike da se ne radi nešto za čim nema potrebe. Ako ti praviš lanscape sliku po sunčanom danu i 2 minuta podešavaš paramete M moda, i onda se okreneš na drugu stranu pa opet podešavaš parametre, pa na treću stranu i opet podešavaš parametre, a ja prebacim u Auto mod i dobijem _iste_ slike kao i ti, onda definitivno radiš suvišan posao.

Moj post nije tu da bi pokazao da je Auto mod bolji od M moda nego da se mod bira zavisno od situacije. M mod _nije_ najbolja varijnata za sve tipove slikanja. Čak naprotiv, vrlo se slabo koristi osim ako nisi neki žešći profesionalac i ideš po sunčanom danu da slikaš za pirelijev kalendar.
[ Lijepi Dzoni @ 25.12.2012. 09:57 ] @
paaaa...gledaj to ovako..ko se nauci dobro raditi u M modu(recimo ja na scenama svadbe koji protiču astronomskom brzinom uspijem sve to vrlo brzo promijeniti u par sekundi-cak brze nego sto bi neko okrenuo kotur u "Auto rezim!"!), i jos napraviti odlicnu fotografiju....onda je suvisno pricati da nekom iskusnom fotografu "treba 2 minuta"da podesi parametre....mozda tebi treba toliko, meni sigurno ne treba! Hmmm...Bojan me zamolio da napisem neki koristan post kako fotografisati u M modu-ja napisah! ;)
P.S. eh da...M mod jeste najbolji za fotografisanje! ;)
[ Predrag Supurovic @ 25.12.2012. 10:28 ] @
Čime god da se ljudi bave među njima ima onih koji idu u krajnosti. Nije ni fotografija od toga imuna.

Da li je pogrešno sve slikati u M režimu? Nije. Da li je praktično? Nije ni to. Ali, ko voli nek izvoli, to je stvar ukusa i navike.

Odrastao sam sa manuelnim fotoaparatima ali mi danas ne pada napamet da uključujem M režim osim ako situacija to zaista zahteva (i to mi predstavlja užitak).

Današnji fotoaparati, čak i oni najjefiniji umeju sasvim dobro da se snađu i sami. Držim aparat u P režimu i tako vidim sve bitne parametre koje je fotoaparat odabrao pa ako mislim da treba nešto da se promeni onda promenim. Najčešće je to podešavanje EV kompenzacije, a nekada i priority režimima.
[ Lijepi Dzoni @ 25.12.2012. 10:41 ] @
Citat:
"Da li je pogrešno sve slikati u M režimu? Nije. Da li je praktično? Nije ni to. Ali, ko voli nek izvoli, to je stvar ukusa i navike."


Fino receno Predrag! ;) Nigdje nisam napisao da se "mora" fotografisati u M modu, ja ga licno koristim, samo sam napisao poduzi tekst zbog Bojana i drugih koji su me privatnim porukama pitali kako fotografisati u M modu!

Ja licno nekad koristim i Av, Tv, P ali ipak smatram da svako ko ima dSLR bi trebao nauciti koristiti ispravno mod M, jer ako neko kupi skupi dSLR i non-stop fotografise u Auto rezimu-onda se trebamo zapitati zasto ce mu uopste dSLR?? ;) Pozdrav za Predraga kojeg cijenim kao fotografa sa drugih stranica gdje daje korisne savjete! ;)

[Ovu poruku je menjao Lijepi Dzoni dana 25.12.2012. u 11:53 GMT+1]
[ bojanjov @ 25.12.2012. 10:56 ] @
Pa fotografišem i ja u Auto modu, ali mi onda digne ISO na 200-500-800, zar nije bolje ako mogu da ga spustim na 80-100 a smanjim ili povećam blendu, zatvarač???

A to da ispadne isto u Auto i u M modu, možda nekima, ali ko se malo bolje dojmi oko toga ne koristi Auto mod nikada ;)
[ Lijepi Dzoni @ 25.12.2012. 11:00 ] @
Da, u pravu si Bojane, nije samo to vec se radi o tome da prilikom prvog sumraka ako se koristi Auto rezim onaj Pop-up blic iskace ko nenormalan, a nekad bi zeljeli da sve podesimo parametre da nam fotka bude bez koriscenja blica! ;)
[ S A J A @ 25.12.2012. 11:13 ] @
Citat:
Lijepi Dzoni: Da, u pravu si Bojane, nije samo to vec se radi o tome da prilikom prvog sumraka ako se koristi Auto rezim onaj Pop-up blic iskace ko nenormalan, a nekad bi zeljeli da sve podesimo parametre da nam fotka bude bez koriscenja blica! ;)


Ja sam rekao da je besmisleno po "lepom danu" korisiti M mod, a ne da je besmisleno da se uvek koristi. Valja pročitati tekst pre nego što se komentariše.

U slučajevima slabog svetla, svakako pomaže ako se urade neka ručna podešavanja. Nekad će A mod da završi posao, nekad S a nekad mora i M. Znači M mod se generalno najmanje koristi, zapravo samo za određene specifične situacije, pa ako neko samo takve slike slika, slažem se da on treba često da koristi M mod. Svi drugi, prosečni hobi fotografi, nemaju preteranu potrebu da koriste M mod osim, kao što rekoh, u posebnim prilikama kad je neophodno. Naravno i ako se žele postići određeni foto efekti.

I nisi se lepo izrazio u prethodnim porukama, iz tvojih postova može da se zaključi da M mod treba uvek da se koristi a zapravo si hteo reći da M mod treba da se zna i primenjuje po potrebi. Svaki mod ima svoje prednosti i mane.
[ Nebojsa Milanovic @ 25.12.2012. 14:02 ] @
Džoni, ne može se brisati post na koji je već odgovoreno, jer to kvari kontinuitet diskusije. A i ne vidim razlog da se taj post obriše.

Slobodno učestvuj u diskisiji, brani svoje stavove i sve će biti Ok.
[ Lijepi Dzoni @ 25.12.2012. 14:05 ] @
gledaj Sajo, ovaj post sam napisao da se neko nauci kako koristiti M Mod, mnogi ne znaju koristiti M Mod a kupe skupe dSLR fotoaparate.Ok, ti znas koristiti Auto rezim i koristi ga, ja koristim M mod i to je ok.Znaci ne treba repliku na repliku da dajes na moj post, ako ti se ne svidja moj post nemoj ga ni primjenjivati, koristi i dalje Auto rezim i no sikiriki, svi zadovoljni! ;)
[ Lijepi Dzoni @ 25.12.2012. 14:07 ] @
eh da, pazljivo procitajte moj cijeli post Kako fotografisati u Manual modu pa onda replicirajte kao u skupstini!
[ Predrag Supurovic @ 25.12.2012. 16:36 ] @
Citat:
Lijepi Dzoni:
... mnogi ne znaju koristiti M Mod a kupe skupe dSLR fotoaparate...


Ja bih rekao da je to njihov problem. Milsim, ko da pare za DSLR a ne zna kako rade manuelne kontrole fotoaparata, tom nisu sve kockice složene...


[ miko.s @ 25.12.2012. 17:47 ] @
Citat:
Predrag Supurovic: Ja bih rekao da je to njihov problem. Milsim, ko da pare za DSLR a ne zna kako rade manuelne kontrole fotoaparata, tom nisu sve kockice složene...



ne nužno... par mojih kolegica i općenito cura ima dslr, a da pojma nemaju. upale i slikaju. kako god okreneš, dslr je takav da radi fantastično na automatici za skoro sve situacije, osobito za ljude koji se ne opterećuju šumom pa drže iso na auto. za nas, "facebook generaciju" takve slike su odlične i daleko bolje od onih koje šminkeri sa novim ajfonovima i instagramom rade.
[ S A J A @ 25.12.2012. 18:33 ] @
Citat:
miko.s: ne nužno... par mojih kolegica i općenito cura ima dslr, a da pojma nemaju. upale i slikaju. kako god okreneš, dslr je takav da radi fantastično na automatici za skoro sve situacije, osobito za ljude koji se ne opterećuju šumom pa drže iso na auto. za nas, "facebook generaciju" takve slike su odlične i daleko bolje od onih koje šminkeri sa novim ajfonovima i instagramom rade.


Slažem se. Dosta ljudi ne želi da se bakće sa podešavanjem aparata, nije da su glupi nego ih to prosto ne interesuje. DSLR u potpunom Auto modu daje vrlo dobre slike i po onome što treba prosečnom korisniku to je sasvim dovoljno. Napretkom foto aparata napreduje i Auto mod, ja sam se prijatno iznenadio kako je na mom NEX 5N-u dobar auto mod tako da ga vrlo rado i često koristim. Jednostavno nisam od onih koji misle da moraju da koriste M mod kako bi se hvalili da su ozbiljni fotografi. Ako već postoji taj mod i dobro radi onda što ga ne koristiti. Znači preko dana Auto ili A mod, portretisanje A mod, noćne i indoor fotke A ili M mod. Zapravo ponekad koristim i S mod umesto M zato što tamo imam auto ISO. Kod noćnih snimaka, auto ISO se mnogo dobro slaže sa blicem pa dobijam ujednačenije slike nego da sam ga fiksirao.
[ bojanjov @ 25.12.2012. 19:00 ] @
Fotografiši ti kako god hoćeš.

Auto mod ne služi zato što M mod ne valja i zato što je isti kvalitet Auto ili M mod.

Ko ne ume da koristi drugi mod taj koristi AUTO...
Ko ume da koristi M mod taj ga koristi iako ima savršen Auto mod.

[Ovu poruku je menjao bojanjov dana 25.12.2012. u 20:17 GMT+1]
[ MirosIav @ 26.12.2012. 07:46 ] @
Dzoni, cenim tvoju dobru volju, trud i utroseno vreme, ali se u nacelu slazem sa Sajom. Automatska ekspozicija kod foto aparata postoji vec tridesetak godina i dobro radi posao, cak i na mobilnim telefonima :). Napolju tokom dana je potpuno prihvatljivo prepustiti aparatu kontrolu nad jednim ili dva od tri parametra ekspozicije ( blenda, brzina zatvaraca i ISO ). Eventualne korekcije se mogu vrsiti komandama za kompenzaciju ekspozicije ako postoji velika razlika izmedju osvetljenosti delova scene. Stilovi fotografisanja se razlikuju, ali je za slikanje danju preovladavajuci nacin fotografisanja u prioritetu blende ( A modu ): fotograf podesava blendu, a ostavlja aparatu da kontrolise druga dva parametra. Na taj nacin, dobija se mogucnost kontrole nekoliko stvari na fotografiji:

-dubine polja - otvorena blenda za plitku, zatvorenija za sto veci deo scene u fokusu
-ostrine - svaki objektiv ima blendu na kojoj je najostriji i za opste fotografisanje je najbolje drzati ga na toj vrednosti
-brzine zatvaraca pri fotografisanju pokretnih objekata - posto veliki otvori blende znace i vece brzine zatvaraca, onda je za scene gde se nesto krece velikom brzinom ( npr. slikanje automobila ili iz automobila ) najbolje sirom otvoriti blendu

Gde je u svemu ovom ISO vrednost? Tokom dana se moze ostaviti na automatskoj vrednosti, jer ce je aparat ionako drzati na preporucenoj ( 100 ili 200 u zavisnosti od proizvodjaca ). Moze se i rucno postaviti na tih 100 ili 200, pa povecati ako se fotografise nesto u pokretu.

Eto mojih saveta za slikanje po danu. Ja na dnevnoj svetlosti napolju postavim aparat u A mod, na F8, ISO na 200 ( gde i moj objektiv i moj aparat daju najbolje rezultate ) i ostavljam aparatu da sam odredi brzinu zatvaraca. Po potrebi menjam otvor blende i korigujem ekspoziciju prema opisanim smernicama. Fotografisanje u M modu je moguce, ali mislim da previse komplikuje stvari i da bi i kod najiskusnijih fotografa dovelo do veceg broja losih fotografija nego sto je potrebno.

[Ovu poruku je menjao MirosIav dana 27.12.2012. u 09:17 GMT+1]
[ Lijepi Dzoni @ 26.12.2012. 10:24 ] @
@Miroslav, da, slazem se da nije los Auto mod, pogotovo kod ovih novijih aparata gdje su unaprijedili Auto mod, rekao sam da i ja ponekad dadnem sebi oduska pa fotkam u "P"modu, jer taj P mod aparat odredi sam ekspoziciju, blendu , moze i ISO da sam odredi ako stavite na Auto ISO, onda mozete u "P"staviti u RAW format ili JPG-sto je vrlo korisno, dok u Auto modu ne mozete fotografisati u RAW-u. Isto tako mozete u P modu kontrolisati fokusne tačke i iskačući pop-up blic, dok u Auto modu aparat sam odredjuje da li će blic iskočiti ili ne! Negdje sam napisao da fotoreporteri po zaraćenim zemljama upotrebljavaju upravo ovaj "P"mod zbog brzine odvijanja situacije na samom ratistu.
Poenta cijelog posta zasto trebate nauciti koristiti M mod je da naucite koristiti M mod, eto vidite, prvo je Bojanu pomoglo, znam da ima i ostalih kojima je to pomoglo, a vi kad se naucite koristiti M mod mozete sebi dato slobode pa koristiti ostale modove po zelji.To je cijela poenta, da naucite koristiti M mod pa poslije koristite sta hocete.

[Ovu poruku je menjao Lijepi Dzoni dana 26.12.2012. u 12:10 GMT+1]
[ MirosIav @ 26.12.2012. 11:33 ] @
Citat:
Lijepi Dzoni: @Miroslav, da, slazem se da nije los Auto mod, pogotovo kod ovih novijih aparata gdje su unaprijedili Auto mod.


Ne, ne, ja sam pričao o A modu ( prioritet blende, Av na Canon-ima ), onom u kome se podesi blenda, a aparat podešava sve ostalo.
[ Lijepi Dzoni @ 26.12.2012. 11:47 ] @
dobro, a ja sam pricao o Auto modu.....znam dobro sta je Av mod, Tv mod, P mod....odrzao sam samo dopunjavanje.....uostalom, budem napisao i kako koristite i ove ostale modove....a moza i neću-kad vidim da svi sve znaju.

[Ovu poruku je menjao Lijepi Dzoni dana 26.12.2012. u 13:25 GMT+1]
[ Predrag Supurovic @ 26.12.2012. 11:54 ] @
Citat:
miko.s: ne nužno... par mojih kolegica i općenito cura ima dslr, a da pojma nemaju. upale i slikaju. kako god okreneš, dslr je takav da radi fantastično na automatici za skoro sve situacije, osobito za ljude koji se ne opterećuju šumom pa drže iso na auto. za nas, "facebook generaciju" takve slike su odlične i daleko bolje od onih koje šminkeri sa novim ajfonovima i instagramom rade.


Nisam ni mislio da su glupi, nego da je bezveze da bacaju pare na takav aparat kada su im prohtevi takvi da će ih zadovoljiti i nešto što je mnogo jeftinije.
[ Zarko Silic @ 26.12.2012. 23:34 ] @
Citat:
Lijepi Dzoni: Ok, ti znas koristiti Auto rezim i koristi ga,


Da li sam ja nesto propustio? Slabo zalazim na Foto forum pa je mozda to razlig.

Ako jesam, zamolio bih link ka Sajinim fotkama.

[ miko.s @ 26.12.2012. 23:57 ] @
Citat:
Predrag Supurovic:
Citat:
miko.s: ne nužno... par mojih kolegica i općenito cura ima dslr, a da pojma nemaju. upale i slikaju. kako god okreneš, dslr je takav da radi fantastično na automatici za skoro sve situacije, osobito za ljude koji se ne opterećuju šumom pa drže iso na auto. za nas, "facebook generaciju" takve slike su odlične i daleko bolje od onih koje šminkeri sa novim ajfonovima i instagramom rade.


Nisam ni mislio da su glupi, nego da je bezveze da bacaju pare na takav aparat kada su im prohtevi takvi da će ih zadovoljiti i nešto što je mnogo jeftinije.


nisam ni ja mislio da su glupi (ali, nezainteresirani ili tehnološki nepismeni, to već da) već da zašto bi morali znat kako aparat radi? dslr će dati daleko bolje slike od kompakata, sa puno većim keep rate-om, osobito za nekoga tko nebi znao koristiti niti kompakt. uostalom, bolji kompakti su oko 300 eura, a entry level dslr koji će zadovoljiti takve ljude je već oko 400-500, šta i nije neka velika razlika dok god ljudima ne smeta nositi okolo aparat od 1 kile (curama bi to zapravo trebao biti manji problem, uz sve one cigle i kamenje koje nose inače sa sobom).

a meni je draže kada dobijem slike od nekoga tko je slikao sa dslr-om, pa makar da ga nezna koristiti, nego slike s nekakvog mobitela ili kompakta gdje je ovisno o situaciji tek 10-20% slika upotrebljivo.
[ S A J A @ 27.12.2012. 07:16 ] @
Citat:
Zarko Silic
Ako jesam, zamolio bih link ka Sajinim fotkama.


Paaaa, jedini link je ka mom hard disku... mada bi mogao da pošaljem koju sliku samo reci kakve da pošaljem, ima tu svega i svačega.

Kad sam već tu. Jeste nalo glupo da neko kupi DSLR a da ne moristi sve njegove mogućnosti (manuelne modove i slično) ali ne smatram da je to baš previše glupo. Naime DSLR će u potpunom Auto modu dati bolje slike nego bilo koji kompakt, pa čak i oni sa sličnom cenom. A s obzirom da su cene DSLR-a pale i da su dostupne širokom krugu ljudi, te dve stvari su sasvim dovoljni motivi za kupovinu. Imaji i oni Scene Modovi koji mogu da pomognu mada i to sve radi Auto mod. Zapravo, kod mene se zove iAuto, to je inteligentni auto mod koji prepoznaje kad slikam lanscape a kad portret na primer. Ako uoči lice ispred kamere onda prelazi u portret mod i povećava blendu kako bi se dobila zamućena pozadina. Kažem ja, iAuto mod preko dana i ništa ti više ne treba, sve radi aparat. Jedino što ne može da prepoznaje brze scene. Naime on default podesi da je shutter oko 100 bez obzira dal se u kadru nešto pomeralo ili ne. Mislim da su taj deo mogli mnogo bolje da odrade pa da aparat prati "brzinu scene" i po tome podešava shutter. To je čisto softverska stvar i nije mi jasno kako je to promaklo ovima u Sony-ju.

I da, Džoni je napisao da u auto modu ne radi RAW snimanje, kod mene radi. Podešavanje RAW/JPG nema veze sa modom tako da sam prebacio na RAW i svaki put tako snima. Moguće da tu na nekim modelima ne radi. Jedino kad moram da se zadovoljim JPG-om jeste kad je panorama.
[ Kosta ******um Rex Persia @ 23.02.2013. 02:00 ] @
Evo i ja da se uključim u ovu lepu diskusiju, pošto sam i ja fan manuelnog podešavanja, mada još uvek nisam baš naučio da ga pravilno koristim.

Niko nije spomenuo histogram, što smatram za veliku štetu, jer je u pitanju vrlo korisna stvar koja nam omogućava da tačno vidimo da li je fotografija dobra ili nije, tj. da li je na sredini (ispravno), pomerena ulevo ili pomerena udesno (podeksponirana i preeksponirana fotografija).

Evo linka koji dobro objašnjava šta je to histogram: http://en.wikipedia.org/wiki/Image_histogram

Evo i još nekoliko linkova:

http://www.luminous-landscape....understanding-histograms.shtml
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/histograms2.htm
http://digital-photography-school.com/understanding-histograms
http://www.kenrockwell.com/tech/histograms.htm


Imam inače Nikon P7700, kupljen pre nedelju dana otprilike. Nisam ga još uvek dobro savladao, a moj stari aparat je Canon A650 IS star 5.5 godina, koji je sada u penziji i evo ga stoji na stolu nekorišćen. Minimalna ekspozicija na mom Nikonu P7700 je 60 sekundi, a najmanji otvor blende je F8 (nažalost nema F11 ali dobro).




U ovoj slici vidi se kako tačno treba da izgleda fotografija koja je ispravno eksponirana, pa sad svi imate zadatak da dobijete makar približne rezultate. Tačno je da to nije lako ali ajmo da svi probamo pa da kažemo jesmo li uspeli ili nismo.

[Ovu poruku je menjao Kosta ******um Rex Persia dana 23.02.2013. u 20:27 GMT+1]
[ Predrag Supurovic @ 23.02.2013. 03:52 ] @
Evo ti par primera korektnih histograma







Fotke su sa http://pedja.supurovic.net/his...digitalne-fotografije?lang=cir
[ Backy @ 23.02.2013. 09:50 ] @
histogram je potpuno beskoristan po pitanju oštrine jer se ista sa njega ne može očitati...
[ miko.s @ 23.02.2013. 11:26 ] @
daj ti malo reci o P7700 :D nažalost u dućanu di gledam aparate nedaju bateriju, tako da sam ga samo držao, i svidio mi se. više od g15, zbog tilt swivel ekrana. i većeg zooma.


umjesto histograma, šta ne vidite na samom ekranu dali je preeksponirano :? nisam ga u životu koristio. pen nema histogram u record modu, a za ixusa me nije briga dali je nešto pre ili podeksponirano, to je ionako casual shooter.
[ Kosta ******um Rex Persia @ 23.02.2013. 19:31 ] @
Citat:
Backy:
histogram je potpuno beskoristan po pitanju oštrine jer se ista sa njega ne može očitati...


Pa oštrina je sasvim drugi pojam, nisam ni mislio na nju kada sam pominjao histogram. Histogram je itekako koristan, evo danas sam se baš pomučio da eksperimentišem i napravio sam neke približno pravilne fotografije, ali još uvek nisam potpuno zadovoljan.

Nisam još probao AUTO mod na mom Nikonu P7700, koristio sam P mod, S mod, A mod i triput M mod. Ima tu dosta da se uči, vala, kako bih upoznao mogućnosti mog aparata.


@ miko.s


Aparat je odličan, sačekaj malo opisaću ga bolje kad budem imao malo više vremena.




[Ovu poruku je menjao Kosta ******um Rex Persia dana 23.02.2013. u 21:43 GMT+1]
[ BiiigMuzzy @ 23.02.2013. 20:24 ] @
Citat:
Kosta ******um Rex Persia: Pa oštrina je sasvim drugi pojam, nisam ni mislio na nju kada sam pominjao histogram.


Ne, ostrina je prvi pojam, tj. to je tema ovog topic-a - "kako da napravim ostru fotografiju pri duzim ekspozicijama". S obzirom da pises o necemu sto nije pitano, onda masis temu. Otvori poseban topic pa pisi o histogramima koliko god zelis

Pozdrav Lepom Dzoniju!
[ Kosta ******um Rex Persia @ 23.02.2013. 20:52 ] @
E, nemoj da me ljutiš, imam dobru volju da učestvujem na ovoj temi. Polako, nisam još ni stigao da sve kažem jer treba da završim sa eksperimentisanjem u M modu.

Naravno da će svaka fotografija biti oštra kad je napravim jer imam i stativ, pa ako budem imao sumnji da neće biti dovoljno oštra postaviću aparat na stativ i problem je rešen. A pošto ću praviti fotografije sa odloženim okidanjem, oštrina će biti zagarantovana, ne brini.
[ MirosIav @ 23.02.2013. 21:53 ] @
Citat:
Kosta ******um Rex Persia:Histogram je itekako koristan, evo danas sam se baš pomučio da eksperimentišem i napravio sam neke približno pravilne fotografije, ali još uvek nisam potpuno zadovoljan.

Nisam još probao AUTO mod na mom Nikonu P7700, koristio sam P mod, S mod, A mod i triput M mod. Ima tu dosta da se uči, vala, kako bih upoznao mogućnosti mog aparata.


Zaboravi na M mod, histogram i nabadanje pravilne ekspozicije. Automatska ekspozicija odlično radi posao već decenijama. Potraži na internetu šta su blenda, brzina zatvarača i ISO, kako utiču na fotografiju i shvatićeš šta su A i S mod. Ako smatraš da ponekad aparat preeksponira ili podeksponira, koristi kompenzaciju ekspozicije. M mod koristi samo kao poslednje sredstvo, samo kad automatika ne može da postigne ono što želiš, što je vrlo retko. Vremena kad su se foto aparati za svaku sliku potpuno manuelno podešavali su prošla sa aparatima sa filmom.

@miko.s
pritisni Info dugme pri snimanju ;).
[ Predrag Supurovic @ 23.02.2013. 22:43 ] @
Citat:
miko.s:
umjesto histograma, šta ne vidite na samom ekranu dali je preeksponirano :? nisam ga u životu koristio. pen nema histogram u record modu, a za ixusa me nije briga dali je nešto pre ili podeksponirano, to je ionako casual shooter.


Prikaz na ekranu ne moa uop[te da bude tačan a i previe je promenljiv zavisno od tog apod kojim uglom gledaš ekran, kakvo je osvetljenje, bije li sunce u ekran islično.

Na histogramu jednostavno tačno vidiš ono što treba. Histogram je merni instrument. Ekran samo služi za prikaz.

Citat:
MirosIav: Zaboravi na M mod, histogram i nabadanje pravilne ekspozicije. Automatska ekspozicija odlično radi posao već decenijama.


Ovo je tačno samo za nezahtevno fotografisanje tipa izvadis apart i okines.

Vrlo su česte situacije koje će da prevare automatiku i ona neće dobro da odradi posao. Na nju možeš da se osloniš samo ako dobro znaš kako radi i u kojim situacijama će biti pouzdana.

[ Kosta ******um Rex Persia @ 24.02.2013. 02:37 ] @
Pošto živim u jednoj inostranoj državi, nije baš tako jednostavno da tek tako izađem na ulicu sa stativom i fotografišem koga hoću i šta hoću. Moram da tačno odmerim šta i kako da radim.

Još i pao je juče sneg ovde kod mene, pa ne znam kako se Nikon drži na niskim temperaturama na duži vremenski period. Bilo je -5 stepeni juče, videću da sačekam da temperature budu makar 2 do 3 stepena iznad nule pa da nešto probam.


Nažalost moja zgrada nema ravan krov pa ne mogu da lako nađem mesto gde bih fotografisao noćno nebo sa ekspozicijom od 60 sekundi, mogu da probam odnegde ali to traži da idem malo van grada gde nema svetlosnog zagađenja, što je trenutno dosta komplikovano za izvesti.


Bilo kako bilo probaću nešto da uradim ovih dana i postaviću neke noćne fotografije grada u kome živim, sa i bez stativa (naglasiću koja je slika sa stativom a koja bez, naravno).


[ Predrag Supurovic @ 24.02.2013. 09:01 ] @
Ako slikaš grad noću, stativ je praktično obavezan.
[ Kosta ******um Rex Persia @ 24.02.2013. 13:49 ] @
Da,da,znam. Probaću i doduše sa ISO 800 i ISO 1600 pri kraćim ekspozicijama čisto da vidim kako se aparat bori sa šumom.

Gde je Lijepi Dzoni, ne javlja se ?
[ MirosIav @ 24.02.2013. 16:40 ] @
Citat:
Predrag Supurovic:
Ovo je tačno samo za nezahtevno fotografisanje tipa izvadis apart i okines.

Vrlo su česte situacije koje će da prevare automatiku i ona neće dobro da odradi posao. Na nju možeš da se osloniš samo ako dobro znaš kako radi i u kojim situacijama će biti pouzdana.



Nijedan foto aparat koji sam do sada imao nije toliko grešio u AE da sam morao stalno da ga korigujem. A i ako se desi, nije to bilo ništa što lagana korekcija jpeg-a u kompjuteru ne može da popravi. RAW da ne pominjem. Ako taj Nikon P7700 zahteva da mu se stalno ekspozicija određuje pomoću histograma, može da ga odmah proda.

Neka čovek izađe i pri različitim uslovima slika sa automatskom ekspozicijom, pregleda slike, shvati gde automatika ne radi kako on želi, shvati ograničenja dinamičkog opsega aparata i neka je koriguje samo u tim slučajevima. Automatika ionako radi isto što i on pokušava ručno - uravnotežava histogram. Aparat ne zna da li su fotografu bitnije senke ili nebo, to sam fotograf određuje. A ako nije siguran u aparat u nekim ekstremnim uslovima, tu je uvek exposure bracketing...

Ima mnogo stvari na koje se treba koncentrisati pre ekspozicije.

Citat:
Predrag Supurovic:
Ako slikaš grad noću, stativ je praktično obavezan.


Ja uspevam sa F1.7 ISO800 da dobijem zadovoljavajuće rezultate iz ruke, ali sa mnogo većim senzorom od P7700.

Citat:
Kosta ******um Rex Persia: Probaću i doduše sa ISO 800 i ISO 1600 pri kraćim ekspozicijama čisto da vidim kako se aparat bori sa šumom.


F2 na tom Nikonu može da pomogne, na tebi je da vidiš da li je ti ISO800 dovoljno dobar.
[ Backy @ 25.02.2013. 20:33 ] @
pozvao bih učesnike ove teme da diskusiju o automatskim modovima i histogramima nastave na temi koju sam otvorio inspirisan vašim pisanjima ovde: http://www.elitesecurity.org/t462502
[ Predrag Supurovic @ 26.02.2013. 02:55 ] @
Citat:
MirosIav:
Citat:
Predrag Supurovic:
Ovo je tačno samo za nezahtevno fotografisanje tipa izvadis apart i okines.

Vrlo su česte situacije koje će da prevare automatiku i ona neće dobro da odradi posao. Na nju možeš da se osloniš samo ako dobro znaš kako radi i u kojim situacijama će biti pouzdana.



Nijedan foto aparat koji sam do sada imao nije toliko grešio u AE da sam morao stalno da ga korigujem. A i ako se desi, nije to bilo ništa što lagana korekcija jpeg-a u kompjuteru ne može da popravi. RAW da ne pominjem. Ako taj Nikon P7700 zahteva da mu se stalno ekspozicija određuje pomoću histograma, može da ga odmah proda.



A možda ti nisi slikavao ono što kd fotoapaat izaziva da pogreši?

Citat:

Neka čovek izađe i pri različitim uslovima slika sa automatskom ekspozicijom, pregleda slike, shvati gde automatika ne radi kako on želi, shvati ograničenja dinamičkog opsega aparata i neka je koriguje samo u tim slučajevima. Automatika ionako radi isto što i on pokušava ručno - uravnotežava histogram. Aparat ne zna da li su fotografu bitnije senke ili nebo, to sam fotograf određuje.


A to mu je mnogo lakše da uradi ako se osloni na histogram jer se tu odmah vidi šta treba podesiti i koliko treba podesiti.

Citat:

A ako nije siguran u aparat u nekim ekstremnim uslovima, tu je uvek exposure bracketing...


Misliš, umesto da na licu mesta uradi šta treba, treba da opali tri snimka pa da posle gubi vreme da iz njih izvadi dobru fotku?


Citat:

Ima mnogo stvari na koje se treba koncentrisati pre ekspozicije.


Ako pričamo o tehnički korektnoj fotografiju, nema na šta drugo da se koncentriše nego na ekspoziciju, blendu i na digitalcima osetljvost čipa.

A to sve nije nikakav problem. Aparat držiš na P, na ekranu vidiš sve što treba da vidiš od parametara (na nekim aparatim se u tom režimu može videti čak i live histogram) i pratiš kako radi automatika pa ako vidiš da nije dobro uradila posao intervenišeš, obično samo tako što malo korsiguješ EV, a ako zatreba, pređeš u neki od polumanuelnih pa čak i poptuno manuelni mod i sve namestiš kako treba.

Ne razume što bi to bilo problem, pogotvo ako pričamo o fotografsianju iz zadovoljstva, koej samo po sebi podrazumeva da fotograf želi da se uključi u proces nastanka fotografije a nije samo neuki pritiskač dugmeta za snimanje.

Citat:
Predrag Supurovic:
Ako slikaš grad noću, stativ je praktično obavezan.


Ja uspevam sa F1.7 ISO800 da dobijem zadovoljavajuće rezultate iz ruke, ali sa mnogo većim senzorom od P7700.
[/quote]

F1.7 + ISO 800, meni to miriše na mnogo para.

Da te razočaram, mnogi i sa mnogo manje para dobijaju zadovoljavajuće rezultate iz ruke. Ipak, mnogo je oputenije kada imaš stativ pa ne moraš da radiš na granici izvodljivog nego ti se otvori ceo svet noćne fotografije u svoj svojoj raznovrsnosti i lepoti.

Ja na primer mogu iz ruke da napravim fotografiju sa trajanjem ekspozicije do oko 1/3 sekunde i da mi bude oštro ono što treba da bude oštro, ali ipak to radije radim sa stativa i koristim odloženo snimanje da bih predupredio čak i vibracije stativa koje nastaju pritiskom dugmeta za snimanje.

Čak i na skupoj opremi fotografija je primetno bolja na ISO 100 nego na ISO 800.

Citat:

Citat:
Kosta ******um Rex Persia: Probaću i doduše sa ISO 800 i ISO 1600 pri kraćim ekspozicijama čisto da vidim kako se aparat bori sa šumom.


F2 na tom Nikonu može da pomogne, na tebi je da vidiš da li je ti ISO800 dovoljno dobar.


A onda probaj da snimiš sa ISO 80 pa ćeš da se zadevetiš koliko je bolji snimak.


[Ovu poruku je menjao Predrag Supurovic dana 26.02.2013. u 14:01 GMT+1]
[ 3way @ 26.02.2013. 06:24 ] @
Citat:
Kosta ******um Rex Persia:
Nažalost moja zgrada nema ravan krov pa ne mogu da lako nađem mesto gde bih fotografisao noćno nebo sa ekspozicijom od 60 sekundi, mogu da probam odnegde ali to traži da idem malo van grada gde nema svetlosnog zagađenja, što je trenutno dosta komplikovano za izvesti.


Zasto bi to radio? To jest, sta tacno hoces da postignes? Vrlo verovatno ima boljih resenja od ekps od 60 sekundi...
[ Kosta ******um Rex Persia @ 26.02.2013. 13:29 ] @
Citat:
3way: Zasto bi to radio? To jest, sta tacno hoces da postignes? Vrlo verovatno ima boljih resenja od ekps od 60 sekundi...


Pa hoću da vidim koliko je moj aparat sposoban da usnimi tzv. astronomsku fotografiju, koju je naravno VRLO TEŠKO snimiti iz grada gde ima svetlosnog zagađenja...i naravno probaću na raznim setovanjima ISO, od 80 do 400, preko ISO 400 ne bih išao za ovako dugu ekspoziciju zbog šuma. Naravno, imam stativ i koristiću i daljinski okidač koji treba uskoro da mi stigne.
[ Backy @ 26.02.2013. 13:34 ] @
zar se u digitalnoj eri astrofotografije ne dobijaju spajanjem više kraćih ekspozicija? znam da je to slučaj kada je ciljani motiv fotografije startrails koji zahteva višesatnu ekspoziciju, ali verujem da bi se istom tehnikom postigao bolji kvalitet zbog vremena za hlađenje senzora...
[ 3way @ 26.02.2013. 13:45 ] @
Citat:
Kosta ******um Rex Persia:
Pa hoću da vidim koliko je moj aparat sposoban da usnimi tzv. astronomsku fotografiju, koju je naravno VRLO TEŠKO snimiti iz grada gde ima svetlosnog zagađenja...i naravno probaću na raznim setovanjima ISO, od 80 do 400, preko ISO 400 ne bih išao za ovako dugu ekspoziciju zbog šuma. Naravno, imam stativ i koristiću i daljinski okidač koji treba uskoro da mi stigne.


Nije problem u ekspoziciji, nego u nebeskoj mehanici :)

Zbog kretanja Zemlje, racunaj da ces dobiti tragove zvezda, to jest startrailse vec preko 20 sec, sa objektivom 18mm. Sa duzim objektivima ekspozicija se, naravno, skracuje.

Ako ti u stvari hoces da slikas tragove zvezda, bolje je uslikati dosta fotografija sa kracom ekspozicijom, pa ih stackovati u jednu (fotosop), nego raditi jednu dugacku ekspoziciju.

A ako hoces one dramaticne fotke mlecnog puta, pre svega ti je potrebno mracno nebo. Pored toga potreban ti je najveci moguc otvor blende i visok ISO - dosta preko tih 400. U zavisnosti od toga sta i kako slikas, i ovde je moguce stackovati fotke, samo sto je ovde proces malo drugaciji i zahteva i malo fotosopa i jos nekih dodatnih programa, pogotovo ako u kadru zelis i nesto povrsine planete...

[ miko.s @ 26.02.2013. 22:33 ] @
vezano za "star trails" - ja sam to radio s ixusom (bilo mi dosadno jednu noć na plaži, pa sam podesio 50tak slika, exp od nekoliko sekundi i zakucao aparat u pijesak), i ispalo je loše, onih 2-3 sekunde koje su trebale između okidanja je bilo previše, i kad sam kasnije slike spojio u jednu, imao sam star trailove s rupama.

[ MirosIav @ 28.02.2013. 11:43 ] @
@Predrag
Odgovor na novoj temi.