[ Alex65 @ 06.05.2017. 18:00 ] @
Pozz !
Molio bih audiofile dobre volje da mi malo pomognu.
Za 30 EU, došao sam u posed 2 nova Bas drajvera po 16 Cm pa bih hteo napraviti kutiju po fabričkim specifikacijama ili ako neko ima neki predlog...
Interesuju me dimenzije i debljina stranice original kutije te razmak centar-centar bas-visoki.
Tannoy Mercury M2
Hvala...
[ vladd @ 07.05.2017. 07:23 ] @
Da li su sa duplim ili jednostrukim magnetom?
U principu, to su jeftini zvucnici, iz kojih treba izvuci maksimum, a ne ocekivati cudo.

I sam Tannoy je izbacio verziju tzv 2,5, sa duplim magntom, boljom skretnicom i cvrscom kutijom..naravno, engleski suludo skuplje.

Elem, stoga mozes da koristis MDF, umesto guste iverice, debljino odaberi po zelji i mogucnostima, 18-20mm bi bilo solidno, kutija treba da je bas-refleks, zapreminu takodje treba preispitati prema TS parametrima doticnog basica, a rastojanje izmedju centara zvucnika se proracunava zavisno od frekvencije rezanja skretnice, a to definise visokotonac, gde njemu prija..

BTW, moje licno misljenje, koje se, naravno, kosi sa planetom(i ne treba ga javno prenositi, zarad potencijalnih drustvenih nemira), je da englezi prosto nisu pogodni "za zvucnike". Em sto moraju da koriste vodootporne materijale, em su skloni tezem reklamiranju nego pravljenju kvaliteta..
Ali je trziste takvo kakvo jeste..

Tako da... opusteno..., nije greda ako se i sitno pogresi..
[ Alex65 @ 07.05.2017. 09:04 ] @
Da, da, da...sve je to OK ali nemam vremena za greške, trebaju mi tačne fabričke dimenzije, posle je lako. Hvala na podršci !
[ zeoN_Rider @ 07.05.2017. 09:42 ] @
Citat:
Alex65:
Interesuju me dimenzije i debljina stranice original kutije te razmak centar-centar bas-visoki.


Dimezije kutije:

300 x 200 x 270

Debljina stranica 18mm

Razmak između osa zvučnika 155mm
[ gmhans @ 08.05.2017. 11:10 ] @
Neće biti. Evo pravih dimenzija:

380 x 274 x 205,
razmak, rekao bih 150mm,
a za debljinu bih morao da izvadim bas...
[ zeoN_Rider @ 08.05.2017. 13:28 ] @
Ma to su unutrašnje mere.
[ rmilić @ 08.05.2017. 14:23 ] @
http://www.audio4maniacs.co.uk/tannoym2.html
[ zeoN_Rider @ 08.05.2017. 14:43 ] @
Priznajem da sam pogrešio i da sam umesto 8 stavio 0 ali po ovome se dimenzije podudaraju.
[ Alex65 @ 08.05.2017. 21:30 ] @
Dobio sam prave dimenzije...Spoljne : 203 X 380 X 270, debljina stranica 19 mm, razmak 152 mm, 45 mm otvor bas refleksa...itd. Hvala Vam !
[ zeoN_Rider @ 08.05.2017. 22:23 ] @
Ih pogreših za 3mm.
[ vladd @ 09.05.2017. 07:12 ] @
3mm je proizvodna greska pri radu sa daskama, pride nema nikakav uticaj na zvuk, tako da bez "sikiracije", samo polako.:)

To je stara skola proporcija 2:3:4 uz sitnu i potrebnu korekciju.

Skretnicu bi trebalo ozbiljnije uraditi, ni u Tanoju nisu bili presrecni sa svojom.
[ rmilić @ 09.05.2017. 07:21 ] @
http://www.ebay.ie/sch/i.html?...se&_nkw=tannoy%20crossover
[ zeoN_Rider @ 09.05.2017. 08:27 ] @
http://www.ebay.co.uk/itm/TANN...5-CROSSOVER-UNIT-/122443579483
[ vladd @ 10.05.2017. 15:09 ] @
Smejurija, ali tako treba, oces brend, ima da se bljune lova.
Da je EI nis ugradio ovakvu skretnicu, bilo bi fuj, ali tannoj..eee ..njihovo djubre sofisticirano..
To se u trgovini zove engleska magla.
I da ponovim, treba tu skretnicu ozbiljno uraditi, da bar sluze necemu kompletirani zvucnici.
[ zeoN_Rider @ 10.05.2017. 18:17 ] @
Skretnica ko skretnica, mada ni zvučnici nisu bog zna šata.
[ vladd @ 10.05.2017. 22:39 ] @
Moze da se uradi drugog reda, malo ozbiljnije, da se ne petljaju previse mali bas i visoki, krecu faze da proizvode problem..bar to moze jeftino da se unapredi..ultrajeftino za ekstra poboljsanje..
Jedino sto je membrana basica solidno kruta i manje bitno vodootporna..ili preciznije vlagootporna..
Inace sve jako jeftino deluje,ali sa ozbilnim zahtevom za novcima zarad imena..koje je pravljeno sa necim sasvim drugacijim..
[ zeoN_Rider @ 10.05.2017. 22:50 ] @
Vala baš tako. Slušao sam te kutije i nisam nešto impresioniran pogotovu što je bas refleks otvor pozadi.
[ rmilić @ 12.05.2017. 19:33 ] @
Citat:
zeoN_Rider: Vala baš tako. Slušao sam te kutije i nisam nešto impresioniran pogotovu što je bas refleks otvor pozadi.

Bitna je faza izlaznog talasa a ne pozicija bas refleks otvora. Jedino što se kutije sa otvorom na poleđini ne trebaju držati blizu zida.
Recimo, na starim Wharfedale Diamond, koji su imali bas refleks na poleđini, pisalo je: Place speakers not more than 6 inch from wall, a inward tilt of 30 degrees can be advantageous.
[ zeoN_Rider @ 12.05.2017. 22:04 ] @
Bar pola metra ++ od zida udaljiti. Naravno stalci.
[ zeoN_Rider @ 12.05.2017. 22:05 ] @
Minimum pola metra od zadnjeg zida i obavezno stalci.
[ Alex65 @ 12.05.2017. 22:26 ] @
Stalci mi nisu problem a što se tiče skretnice, za sada bih se držao fabričke. Imam induktivitete ozbiljno motane i dobre blok kondenzatore, spajkovi, bivajring konekcija...Ne znam samo kako da ih dampiram, jače/slabije ?
[ zeoN_Rider @ 12.05.2017. 22:55 ] @
Ne mnogo, bela materija za jakne po zidovima sa unutrašnje strane kutije.
[ gmhans @ 13.05.2017. 12:10 ] @
Citat:
Alex65:
Dobio sam prave dimenzije...Spoljne : 203 X 380 X 270, debljina stranica 19 mm, razmak 152 mm, 45 mm otvor bas refleksa...itd. Hvala Vam !


"Prave" dimenzije sam napisao, a merio sam lično na orig. primerku M2... Debljina stranica nije 19 nego 16mm. Inače, ove zvučne kutije sviraju vrlo solidno, tako da bih u svakom slučaju izabrao ovo "đubre" u odnosu na Ei. Ne bi bilo loše zameniti elektrolite u skretnici blokovima, a feritni kalem za bas vazdušnim. Takođe bi bilo dobro uraditi unutrašnje učvršćenje stranica kutija. No, pošto se prave potpuno nove kutije, stvar je jednostavnija - MDF 25, "poštena" skretnica i kome baš smeta, bas-refleks otvor na prednjoj strani i eto muzike... Jedina dilema je, možda ići na M3...

https://www.whathifi.com/featu...-then-tannoy-mercury-m3-review
[ rmilić @ 13.05.2017. 12:10 ] @
Citat:
Alex65:
Stalci mi nisu problem a što se tiče skretnice, za sada bih se držao fabričke. Imam induktivitete ozbiljno motane i dobre blok kondenzatore, spajkovi, bivajring konekcija...Ne znam samo kako da ih dampiram, jače/slabije ?

Mala je to kutija po dimenzijama da bi "zvonila". Krojačka vata je za to jako dobra a viđao sam da neki stavljaju neku izolacionu penu (liči na sunđer). Lično mislim da je za takvu kutiju i sunđer ok?!
[ gmhans @ 13.05.2017. 12:21 ] @
Jedno je dampiranje stranica kutije, a drugo je dampiranje zvučnika. Za ovo prvo sam nekada koristio "Kondor", a za ovo drugo izbor je veliki, ima u prodavnicama audio-elektronskog materijala kao materijal za unutrašnje dampiranje zvučnika, ima i sunđerastih a i onih kao "bela materija za jakne"...
[ rmilić @ 13.05.2017. 12:29 ] @
Citat:
gmhans: Jedno je dampiranje stranica kutije, a drugo je dampiranje zvučnika. Za ovo prvo sam nekada koristio "Kondor", a za ovo drugo izbor je veliki, ima u prodavnicama audio-elektronskog materijala kao materijal za unutrašnje dampiranje zvučnika, ima i sunđerastih a i onih kao "bela materija za jakne"...

Zvučnici se ne dampiraju nego kutije!
S obzirom na dimenzije kutije, nije potrebno neko posebno dampiranje , kao što sam i naveo. Ako još stranice budu deblje od 16mm, i sunđer će završiti posao.
[ zeoN_Rider @ 13.05.2017. 14:21 ] @
Može i krojačka vata ako to upšte ima još da se kupi?!
[ gilopile @ 13.05.2017. 14:25 ] @
A jel moze mineralna vuna u kutije? Ne znam da li se ona truni?

[ gmhans @ 13.05.2017. 14:30 ] @

"Zvučnici se ne dampiraju nego kutije!
S obzirom na dimenzije kutije, nije potrebno neko posebno dampiranje , kao što sam i naveo."

Ne poznaješ materiju, a ako ne znaš, nemoj da tvrdiš.
[ rmilić @ 13.05.2017. 14:36 ] @
Citat:
gilopile: A jel moze mineralna vuna u kutije? Ne znam da li se ona truni?

Poenta je da se kutija "umrtvi", odnosno da se neutralizuje efekat "udara" vazdušnih talasa na stranice kutije. Znači, ako su dimenzije (volumen) kutije velike, može doći do vibracija i time do rezonanse kutije a što će za posledicu imati kvarenje zvučne slike.
Da bi se to izbeglo radi se dampiranje. Koliko je u tome dobra mineralna vata, i kakva debljina, jedino eksperimentom da se utvrditi.
Već sam naveo da za kutije malih dimenzija dampiranje možda i nije potrebno. Prosto, stranice malih dimenzija ne mogu da vibriraju do takvog stepena da naruše zvučnu sliku. Naravno, nije na odmet i takvu malo "umrtrviti". Krojačka vata je stari i oproban materijal. Danas se sve više koriste novi materijali i samo treba probati i odrediti količinu koja zadovoljava neki lični ukus zvuka.
[ rmilić @ 13.05.2017. 14:40 ] @
Citat:
gmhans:

"Zvučnici se ne dampiraju nego kutije!
S obzirom na dimenzije kutije, nije potrebno neko posebno dampiranje , kao što sam i naveo."

Ne poznaješ materiju, a ako ne znaš, nemoj da tvrdiš.

Ok, evo biću ti zahvalan da mi objasniš kako se zvučnik dampira a kako kutija?
[ Alex65 @ 13.05.2017. 14:53 ] @
OK, dampiranje kutije suštinski nije problematično, probam ovako/onako ali sa skretnicom je to malo teže.
Voleo bih neki komentar sugestiju na postavljenu sliku skretnice. Imam već zavojnice 1,6 mH i 0,18 mH motane "na vazduhu" i kvalitetne blok kondenzatore, za preko 100 V...
[ gilopile @ 13.05.2017. 14:59 ] @
@rmilić, da, jasno je meni zbog cega je unutra vunica, naravno.
Nailazio sam na razne materijale u kutijama, od nekih cebastih materijala, preko najobicnijeg sundjera, do nekih vata, nalik na onu najobicniju koju koristimo u domacinstvu...
Cebasti materijal je slican onim najgorim cebadima koje smo vidjali u vojsci, samo jos gori :)
Sve zavisi tu od milion stvari, i proba, tj eksperimentisanje sa kolicinom i vrstom materijala u slucaju samogradnje kutija je neminovna.
[ Alex65 @ 13.05.2017. 15:16 ] @
Obzirom na apsorpcionu ulogu mekanog materijala u kutijama, apsolutno je nebitno da li je vuna, vata, sunđer...samo da nije mineralna vuna zbog njenih štetnih osobina. Diskutabilno je samo popuniti kutiju tvrđe ili mekše, kompresione/refleksne. Da završimo o tome, molim Vas, pošto nije da ni ja ništa baš ne znam.
Ajmo dalje...skretnice ? Neki smeliji dizajn, transmisija ?
[ rmilić @ 13.05.2017. 15:32 ] @
Citat:
Alex65:  Ajmo dalje...skretnice ? Neki smeliji dizajn, transmisija ?

Lično mislim, s obzirom i na sam drajver (zvučnik) i njegove mogućnosti kao i volumen kutije, ne očekuj ništa spektakularno i sa nekom "smelijom" skretnicom.
Možeš da probaš ali sumnjam u neki boljitak?
[ gmhans @ 13.05.2017. 19:43 ] @
Citat:
rmilić:
Citat:
gmhans:

"Zvučnici se ne dampiraju nego kutije!
S obzirom na dimenzije kutije, nije potrebno neko posebno dampiranje , kao što sam i naveo."

Ne poznaješ materiju, a ako ne znaš, nemoj da tvrdiš.

Ok, evo biću ti zahvalan da mi objasniš kako se zvučnik dampira a kako kutija?


Evo samo jedan primer...
https://www.ulriklund.dk/node/12
[ rmilić @ 13.05.2017. 19:59 ] @
Primer govori o projektu "uradi sam" ili DIY!
Šta je u tom prilogu referentno i govori o dampiranju zvučnika? Takođe, čime taj prilog potvrđuje tvoj komentar upućen meni:
Citat:
gmhans:Ne poznaješ materiju, a ako ne znaš, nemoj da tvrdiš.

[ gmhans @ 24.05.2017. 09:17 ] @
Citat:
Alex65:
OK, dampiranje kutije suštinski nije problematično, probam ovako/onako ali sa skretnicom je to malo teže.
Voleo bih neki komentar sugestiju na postavljenu sliku skretnice. Imam već zavojnice 1,6 mH i 0,18 mH motane "na vazduhu" i kvalitetne blok kondenzatore, za preko 100 V...


Onda, dokle se stiglo sa zv. kutijama? Nadam se, da ćeš, kad već imaš, upotrebiti te vazdušne zavojnice i blokove koji odgovaraju orig. skretnici... Predlažem da skretnicu postaviš spolja, sa zadnje strane, dok se ne odlučiš za konačnu varijantu.
[ vladd @ 26.05.2017. 16:32 ] @
Sto se tice materijala, laki tutorijal
http://www.qtasystems.co.uk/articles/how-to-damping.htm

Sto se tice skretnice, trebalo bi ipak izmeriti frekventnu sliku, koliko je blago odsecen bas a koliko ostro visoki, i videti sta se desava u zoni preklopa. Obicno se pusti da basic svirucka lako priguseno do jedno 4-5k, a visokotoncu okrene polaritet.
Tada bi se odredilo ostrije rezanje basa na nesto visoj frekvenciji, i adekvatno rezanje visokotonca, da se ne izgubi srednji opseg, i pride da ne zvuce kolorisano.

Pride iz karakteristika basa videti ponasanje impedanse, pa odraditi korekciju, posto porastom impedanse na visim frekvencijama se "prirdno" prigusuju visoki isporuceni basu.

I jos jedan detalj, slicno se bas ponasa i ispod rezonantne frekvencije, posto mu je u maloj kutiji dosta podignuta u odnosu na rezonancu na otvorenom. Opada sa oko 12db po oktavi, pa sviranje bas deonica postaje problematicno jos od preko 100Hz pa nanize.
[ Alex65 @ 02.06.2017. 18:35 ] @
Radovi na kutiji su u punom jeku...skretnicu ću ipak staviti unutra da ne narušavam finiš kutije. Uskoro ću postaviti slike radne verzije skretnice dok sredim par detalja. Zavojnice su naravno bez jezgra a o kvalitetu blokova možemo polemisati. Za sada su to Rifa blokovi i poneki Philips dok ne navatam nešto ozbiljnije.
[ Alex65 @ 03.06.2017. 13:06 ] @
Dakle, mediapan ploča 150 X 100 mm i dbljine 5 mm.
Kontakte sam napravio od skraćenih eksera za tegolu ( bakarni, potcinkovani ) Imaju prostu ulogu samo fiksiranja lemnog mesta bez uticaja na put signala. Meni je to OK rešenje.
Kondenzatori su za sada takvi kakvi su. Rifa + Philips + Iskra. Zavojnice su ko što vidite. Držim se fabričkih uputstava za sada da bih posle mogao porediti. Bivajring, naravno...
[ Alex65 @ 03.06.2017. 13:15 ] @
Kutije još vrlo sirove, neobrađivane...frezovane po fabričkim uputstvima.
[ gilopile @ 03.06.2017. 13:25 ] @
Odlicno su ispale. Bice to savrseno kad se zavrsi. Kutijice prva liga.
Moram i sebi nesto slicno da nabavim. Merkam Kef vec duze vreme C40 ali ih nema nesto, mozda C30 uzmem. :) Kad sam cuo davno bese, C40, raspametio sam se.
[ SASA M. @ 03.06.2017. 18:36 ] @
Postoje svakakve mogucnosti za sklapanje stranica, meni je najbolji ovakav sistem slaganja:



Mada mi se ovde ne svidja jedino sto je prednja ploca nepotrebno istanjena.
[ vladd @ 04.06.2017. 07:15 ] @
Ma sve je od-lic-no.

Mozda okrenuti malu zavojnicu da joj otvor nije paralelan sa velikom, ili cisto imati na umu, verovatno nije kriticno u ovom slucaju.
[ Alex65 @ 04.06.2017. 08:37 ] @
Citat:
SASA M.:
Postoje svakakve mogucnosti za sklapanje stranica, meni je najbolji ovakav sistem slaganja:



Mada mi se ovde ne svidja jedino sto je prednja ploca nepotrebno istanjena.


Istanjena ? Praktično joj je povećana površina prijanjanja, lepljenja. Mislim da ću sledeći put to usvojiti kao standard, čak i za zadnju.

E, da, i zaokrenuću malu zavojnicu, prevideo sam...