[ vidonk @ 24.10.2017. 21:35 ] @
Da li ste razmišljali o samogradnji 3d štampača i da li vam je potreban jedan ? Ako jeste koji tip bi vam najviše odgovarao ? Ja sam razmišljao da uradim u samogranji jedan dal delta kossel dal coreXY ne znam ali znam da obadva imaju zajedniški problem koji se zove gdje (kod nas) nabaviti aluminijske profile (aluminum extrusion) tipa 2020 i 2040 ? Negdje sam pročitao da uvozni alu profili su prava peripetija za uvesti iz kine i da idu na provjeru radioaktivnosti i svašta nešto u šta i sam ne znam da li da vjerujem i na kraju se sve svodi na cijenu po metru koja je previsoka ako ne kupuješ veće količine. Kontaktirao sam par kompanija koje sam pronašao na google-u i ni jedna nema tražene profile pa se pitam da li neko od vas zna nešto više o ovome ?
[ Predrag Supurovic @ 25.10.2017. 06:34 ] @
Ima firmi koje prodaju odgovarajuće Al profile, čak ima i modularnih sistema, nego je veći problem cena.


Sačekaj dok se Bogdan Kecman dozove, pošto je radio noćnu smenu, pa će ti on sve to objasniti.
[ bogdan.kecman @ 27.10.2017. 23:57 ] @
da mi nije poslao mail mogao bi da ceka do prekosutra ja ovaj deo foruma nemam na listi za pracenje mailom :D :D :D .. a na forum da "browsam" slabo stizem ...

za pocetak - kolega pise da je iz "Niksic", sta on moze da kupi u CG je vrlo razlicito od onoga sta ja znam da se prodaje po RS tako da pitanje koliko mogu da budem od pomoci sa konkretnim odgovorima, a filozofiranje "sta je bolje" nije preterano korisno.. al evo ja cu probam :D


> Da li ste razmišljali o samogradnji 3d štampača

ja sam ih do sada napravio 20tak, od toga 15tak je moj dizajn od pocetka a 5 su razni originali i modifikovani darwini i mendeli

> i da li vam je potreban jedan

ovo je osnovno pitanje koje sebi neko treba da postavi... jeste 3d stampa cool ali 99.9% ljudi koji kupe/naprave 3d printer isti koriste par meseci stampajuci zezalice sa thingiversa i to je to posle to skuplja prasinu i proda se polovno ili zaboravi u nekom cosku. ako si 100% siguran da ti treba 3d printer, evo vezbe, daj mi 3d modele koji su ti bitni pa cu ti reci dal ti je za to uopste resenje 3d printer... u 99% slucajeva jeftinije ti je da iskoristis neki print servis (preko 3d hub-a na primer) nego da pravis/kupujes 3d printer za doma...

jedino za sta ti stvarno treba 3d printer je ako hoces da savladas tu tehnologiju ili ako stvarno radis neki prototyping i treba ti da mozes da otstampas nesto "sad i odma", ali to podrazumeva da vec imas dovoljno znanje iz mehanike, 3d modelinga i slicno te da tacno znas sta ti treba i bole te uvo da pitas nekoga na forumu dal ti treba ili ne :D

> Ako jeste koji tip bi vam najviše odgovarao

zavisi od
- sta ti treba (brzina, preciznost, volumen, multifunkcionalnost..)
- zavisi kojom plastikom hoces da stampas (samo pla ili te zanima i petg, nylon, pc ..)
- da li te zanima profi rad sa vise glava, soluble support etc
- da li imas pristup (i znanje da koristis) masinskoj radionici
- koliko si dobar majstor i koliko dobar masinski inzenjer
- sta mozes da kupis u lokalu, sta mozes da uvezes (i koliko lako)
...

sve to vuce svoje ... delta je brz i ima "jeftino" veliki volumen, posebno po visini, ali sa deltom mozes da zaboravis bilo kakav profi rad, multi glave, soluble support etc etc..

corexy nije vezan za alu profile, corexy je samo koncept, to je samo nacin kontrole XY kretnje, nemoj da stavljas Dbot i Cbot kao "jedini corexy", mozes corexy sistem da primenis na obicnog darvina koji se pravi od M8 brezona, dakle imas problem da napravis Dbot ili Cbot ako nemas pristup alu profilima (Btw u srbistanu mozes da kupis alu profile ovde na primer http://metalionline.com/aluminijumski_konstrukcioni_profili.html ima jos firmi koje prodaju to mi je bilo prvo u bookmarku)

delta takodje uopste ne mora da se radi alu profilima, mozes deltu da napravis sa HWIN sinama i kolicima ( http://lagerton.rs/ prodaje iste ) i to je mnoooogo preciznije nego da bodes gumene tockice na alu profil...

kao sto rekoh, sve zavisi od onoga sto ti treba i onoga sto umes, ako hoces da kopiras tudji dizajn (d-bot/c-bot/kosel/...) sto mi deluje da te zanima, onda moras da nadjes dizajn koji odgovara onome sto mozes lako da kupis. raw materijal koji svi ti dizajni koriste je na balkanu preskup (Zato sto se ovde ne koristi u toj meri, ovde se koriste druge stvari), vise ti se isplati da kupis CR10 nego da ga pravis, vise ti se isplati da kupis M150 ili wanhao ili monoprice nego da ga pravis... samo raw materijal za CR10 da kupis u RS (kao sto rekoh ne znam za CG) ce te kostati vise nego gotova sklopljena testirana masina uvezena sa carinom i pdv-om... e sad pitanje je dal je poenta u "napravis" ili je poenta u "imas i koristis" ...
[ vidonk @ 28.10.2017. 13:54 ] @
Citat:
bogdan.kecman: da mi nije poslao mail mogao bi da ceka do prekosutra ja ovaj deo foruma nemam na listi za pracenje mailom :D :D :D .. a na forum da "browsam" slabo stizem ...

za pocetak - kolega pise da je iz "Niksic", sta on moze da kupi u CG je vrlo razlicito od onoga sta ja znam da se prodaje po RS tako da pitanje koliko mogu da budem od pomoci sa konkretnim odgovorima, a filozofiranje "sta je bolje" nije preterano korisno.. al evo ja cu probam :D

Hvala na odvojenom vremenu za ovu temu, zaista cijenim tvoje mišljenje :)
Citat:
bogdan.kecman:
ja sam ih do sada napravio 20tak, od toga 15tak je moj dizajn od pocetka a 5 su razni originali i modifikovani darwini i mendeli


Svaka čast zaista impresivno a sjećam se 3d odštampane ruke koju si radio na mislim tvom prvom 3d štampaču još prije par godina koji je izgledao odlično. I sam sam pobornik RepRap filozofije samo-replicirajućih 3d štampača ali me brine to što većina koji su počeli sa korišćenjem 3d odštampanih djelova a vjerovatno je krivac pla su veliki procenat tih djelova zamijenili aluminijskim djelovima izrezanim na cnc-u water-jet-u pa sada i sam razmišljam da uradim isto

Citat:
bogdan.kecman:
ovo je osnovno pitanje koje sebi neko treba da postavi... jeste 3d stampa cool ali 99.9% ljudi koji kupe/naprave 3d printer isti koriste par meseci stampajuci zezalice sa thingiversa i to je to posle to skuplja prasinu i proda se polovno ili zaboravi u nekom cosku. ako si 100% siguran da ti treba 3d printer, evo vezbe, daj mi 3d modele koji su ti bitni pa cu ti reci dal ti je za to uopste resenje 3d printer... u 99% slucajeva jeftinije ti je da iskoristis neki print servis (preko 3d hub-a na primer) nego da pravis/kupujes 3d printer za doma...


Da vidio sam i takve slučajeve ali ja sebe ne vidim u pukom preuzimanju stvari sa thingiversa i pukom štampanju istih mada i nemam novca za takav tip štampača (plug 'n' play) već želim i sam da odradim samoizgranju usput naučim nešto novo samo kad bih našao kit koji mi se dopada da štampa u 100 mikrona a da nije kartezijac to bilo odlično. Neke od mojih 3d modela možeš da pogledač na linkovima Zastava 750, Range Rover, Porse. Iz hobija sam se počeo baviti 3d modelovanjem u Blenderu, cilj mi je bio da uradim 3d model Fice i provozam je u OpenSouce igrici Rigs of Road u tome sam uspio i nakon toga sam do nekle zanemario 3d modelovanje ali sam sada u procesu učenja FreeCAD-a i Fusion360 kako bih bio u mogućnosti da uradim CAD modele stvari koje bih bio u mogućnosti da odštampam

Citat:
bogdan.kecman:
jedino za sta ti stvarno treba 3d printer je ako hoces da savladas tu tehnologiju ili ako stvarno radis neki prototyping i treba ti da mozes da otstampas nesto "sad i odma", ali to podrazumeva da vec imas dovoljno znanje iz mehanike, 3d modelinga i slicno te da tacno znas sta ti treba i bole te uvo da pitas nekoga na forumu dal ti treba ili ne :D


Ne znam koliko je moguće na Balkanu naći projekat u kućnoj radinosti koji oprvadava ulaganje 200,300,400 € u 3d štampač, ali uradi sam i savladavnje tehnologije je ključni izazov i satisfakcija, imam par uređaja po kući koje bih volio da vidim popravljene uz pomoć 3d štampača. Takođe bih uradio jedan klasični kossel i ponio bih ga u lokalnu srednju školu kako bi bio korišten u nastavi na časovima kompjuterskog konstruisanja

Citat:
bogdan.kecman:
zavisi od
- sta ti treba (brzina, preciznost, volumen, multifunkcionalnost..)
- zavisi kojom plastikom hoces da stampas (samo pla ili te zanima i petg, nylon, pc ..)
- da li te zanima profi rad sa vise glava, soluble support etc
- da li imas pristup (i znanje da koristis) masinskoj radionici
- koliko si dobar majstor i koliko dobar masinski inzenjer
- sta mozes da kupis u lokalu, sta mozes da uvezes (i koliko lako)
...

- Brzina do 100mm/s, preciznost 100 mikrona, volumen 300x300mm
- Pla i petg
- ne treba mi više glava jedino bih testurao multimaterial print tipa originalnog prusa i3 ako si vidio sa jednom glavom i dva bowden extrudera
- Nemam pristum mašinskoj radionici a imam skromno znanje što se tiče obrade materijala
- Majstor sam solidan a mašinski inžinjer pa ne znam glavni izvor informacija mi je YT i projekti drugih ljudi
- U lokalu ne mogu da nabavim skoro ništa sve moram da uvezem nešto iz srb a većinu sa robotdigg, aliexpress, builda3dprinter.eu ...
Citat:
bogdan.kecman:
sve to vuce svoje ... delta je brz i ima "jeftino" veliki volumen, posebno po visini, ali sa deltom mozes da zaboravis bilo kakav profi rad, multi glave, soluble support etc etc..

Delta mi se dopada jer uz OpenDACT je mnogo mnogo lakši za najfinije podesiti u odnosu na kartezijce, trenutno mi nisu potrebne dvje glave ali ću da isprobam tog tipa multi material setup na delti sa dva bowden extrudera kad postane dostupno u Marlinu/Repetiru ako nije već.

Citat:
bogdan.kecman:
corexy nije vezan za alu profile, corexy je samo koncept, to je samo nacin kontrole XY kretnje, nemoj da stavljas Dbot i Cbot kao "jedini corexy", mozes corexy sistem da primenis na obicnog darvina koji se pravi od M8 brezona, dakle imas problem da napravis Dbot ili Cbot ako nemas pristup alu profilima (Btw u srbistanu mozes da kupis alu profile ovde na primer http://metalionline.com/aluminijumski_konstrukcioni_profili.html ima jos firmi koje prodaju to mi je bilo prvo u bookmarku)

Da znam da nije vezan za alu profile ali je predost to što aluprofili za corexy idu do 500,600mm koji mogu biti poslati preko aliexpressa sa China Post u odnosu na delta 1m towere i DHL i to mi je velika dilema
Citat:
bogdan.kecman:
delta takodje uopste ne mora da se radi alu profilima, mozes deltu da napravis sa HWIN sinama i kolicima ( http://lagerton.rs/ prodaje iste ) i to je mnoooogo preciznije nego da bodes gumene tockice na alu profil...

kao sto rekoh, sve zavisi od onoga sto ti treba i onoga sto umes, ako hoces da kopiras tudji dizajn (d-bot/c-bot/kosel/...) sto mi deluje da te zanima, onda moras da nadjes dizajn koji odgovara onome sto mozes lako da kupis. raw materijal koji svi ti dizajni koriste je na balkanu preskup (Zato sto se ovde ne koristi u toj meri, ovde se koriste druge stvari), vise ti se isplati da kupis CR10 nego da ga pravis, vise ti se isplati da kupis M150 ili wanhao ili monoprice nego da ga pravis... samo raw materijal za CR10 da kupis u RS (kao sto rekoh ne znam za CG) ce te kostati vise nego gotova sklopljena testirana masina uvezena sa carinom i pdv-om... e sad pitanje je dal je poenta u "napravis" ili je poenta u "imas i koristis" ...


Ovako originalno sam razmišljao da uzmem 3KU K002 pa sam odustao zbog 200 mm printbeda. Zatim sam se odlučio da uradim kossel-a (sama RepRap filozofija) sa 1m noseći stubovi 2040 alu profilima za koji postoje aluminijski ćoškovi što je mast have jer želim da imam čvrst frame, na linku koji si mi dao postoje 3030 alu profili pa mi to ne odgovara, onda bih uštedio na delta carriage-u i išao sa plastičnim i nylon točkićima,(3 HWIN linarne šine sa kolicima mi se ne uklapaju u budžet mada bih ih jako volio) karbonskim rukama, magnetnim zglobovima možda čak i delta smart effector-om zbog odsustva backlash i čini mi se vrhunskog z probe senzora

Nakon svega toga sam se upoznao sa TronXY X5S i čini mi se da je bolja mašina od CR10-ke koji ima svoje probleme sa single stepper Z osom i heated bedom koji se pomjera pa mora kalibracija prije svake štampe sa čini mi se toliko nepreciznim Z senzorom, sam dizajn i3 štampača mi se ne sviđa pa ih izbjegavam u širokom luku vljda je to samo stvar ukusa. Kad podvučem crtu CoreXY bi me izašao dosta jeftinije mada je kod njih problem Z probe senzor i dual Z setup tako da ne znam :)

Što se tiče HWIN linearnih šina vidim da se koriste MGN 12 1H najbiža toj varijanti sa linka koji si mi dao je MGN 12C koji ima veću dinamičku i statičku nosivost ali ne postoji u vraijanti dužine 600-800mm već samo 1200

I za kraj reci mi koje si kaiševe koristio za tvoje 3d štampače, predpostavljam da su GT2 ali jesu li genuine gumeni ili kineski ojačani plastični koji čini mi se da se manje istežu ali ne znam koliko su savitljivi čitaj dugotrajni ?
[ bogdan.kecman @ 28.10.2017. 14:43 ] @
Citat:
vidonk: 3d odštampane ruke koju si radio na mislim tvom prvom 3d štampaču još prije par godina


Mar 11, 2010 je zadnja ruka koju sam stampao :D de se toga secas :D

Citat:
vidonk:
zamijenili aluminijskim djelovima izrezanim na cnc-u water-jet-u


ja sam prestao da koristim stampane delove za bilo koje strukturne delove, kombo metal + plastika se nezgodno ponasa na temperaturi a ja volim da koristim enclosed masine sa vecom temperaturom tako da waterjet / cnc za delove mnogo iskusno, svakako printed delovi za setup


Citat:
vidonk:
Fusion360


nemoj da gubis vreme na njega, uzasan je, spor, limitiran... bolje trosi vreme sa https://www.onshape.com/ (developer koji je radio solidworks je presao da radi ovo)

Citat:
vidonk:
i savladavnje tehnologije je ključni izazov i satisfakcija

u tom slucaju - go for it

Citat:
vidonk:
- Brzina do 100mm/s, preciznost 100 mikrona


ovo sa konstrukcionim profilima i bowdenom mozes da zaboravis

Citat:
vidonk:
- ne treba mi više glava jedino bih testurao multimaterial print tipa originalnog prusa i3 ako si vidio sa jednom glavom i dva bowden extrudera

pazi ovako, bowden je sra123 .. mega turbo ultra giga sra123nje ... tu nema preciznosti, posebno ne sa ozbiljnijim materijalima

ono sto mozes da uradis sa deltom da dobijes preciznost je da turis flex3drive (nikako nije jeftin) da bi dobio direct drive kontrolu sa laganom glavom ... ali jeftina delta ne moze da radi sa kvalitetnom glavom jer kvalitetna glava opet bude teska ... delta je ok ako ti treba brzina i jeftin volumen a nije ti bitna preciznost, ako oces preciznost zaboravi deltu... specijalno u kucnoj radinosti

Citat:
vidonk:
mam par uređaja po kući koje bih volio da vidim popravljene uz pomoć 3d štampača

dizajniraj, posalji na neki hub da ti otstampaju to kosta par dolara, pogledaj dal ti to radi posao, da znas unapred sta ocekujes

Citat:
vidonk:
Delta mi se dopada jer uz OpenDACT je mnogo mnogo lakši za najfinije podesiti u odnosu na kartezijce

na kartezijcu nemas sta toliko da podesavas :D

Citat:
vidonk:
pa sam odustao zbog 200 mm printbeda

da li si razmisljao koliko vremena treba da se nesto otstampa vecom rezolucijom na tolikom bed-u ... da bi stampao nesto sto ne moze da stane u taj printer u "podnosljivom vremenu" treba ti 1mm nozla i neki vulkan na primer .. 0.8mm layer, 1-1.5mm sirina zida... veruj mi 99% stvari zavrsavas na 10x10x10cm ... sve vece od toga zelis da stampas iz delova pa posle da spajas


Citat:
vidonk:
TronXY X5S i čini mi se da je bolja mašina od CR10-ke


tronxy bese dosta skuplji od cr10 (bio je preko duplo), svakako je bolja masina, mada obe su daleko od nekog uber kvaliteta, sve je to jeftina kineska kopija

Citat:
vidonk:
CR10-ke koji ima svoje probleme sa single stepper Z osom

single Z osa je u mnogo slucajeva bolje resenje od dual stepper z ose, duga prica ali ta dual Z motor prica je uzasno losa generalno

Citat:
vidonk:
heated bedom koji se pomjera pa mora kalibracija prije svake štampe sa čini mi se toliko nepreciznim Z senzorom


bed se lako namesti da bude fixan, Z senzor je svuda krs, turis piezo i vozi misko resis problem prilicno jeftino

Citat:
vidonk:
CoreXY bi me izašao dosta jeftinije mada je kod njih problem Z probe senzor i dual Z setup tako da ne znam :)


koji corexy dbot? cbot? imas adaptaciju da vozis sa jednim motorom i 3 navojna vretena, imas adaptaciju (najbolja po meni) da vozis sa jednim motorom i kaisevima bez navojnog vretena (posto kvalitetna navojna vretena kostaju vise nego celi ti stampaci)

Citat:
vidonk:
ali ne postoji u vraijanti dužine


sine se seku :)

Citat:
vidonk:
I za kraj reci mi koje si kaiševe koristio za tvoje 3d štampače, predpostavljam da su GT2 ali jesu li genuine gumeni ili kineski ojačani plastični koji čini mi se da se manje istežu ali ne znam koliko su savitljivi čitaj dugotrajni ?


gt2 retko, to si mali losi kaisevi... traju par godina (manje od 2) pa bacis. uglavnom koristim kvalitetne T5 kaiseve dal sa fiberglass ili celicnim ojacanjem sta kad ima
http://www.belt.co.rs/
stim da ja cesto pravim "Cut&paste" masine (rade i milling i printing) sa velikim glavama tako da ja stavim 2-5cm sirok kais 5mm pitch, velike alu remenice .. i onda to za print radi vecno a za miling zavisno koliko ga maltretiras :D moze izdrzi dugo
[ vidonk @ 28.10.2017. 18:21 ] @
Citat:
bogdan.kecman
nemoj da gubis vreme na njega, uzasan je, spor, limitiran... bolje trosi vreme sa https://www.onshape.com/ (developer koji je radio solidworks je presao da radi ovo)

Hvala za savjet definitivno ću te poslušati s' tim što ostaje FreeCAD jer sam uložio dosta vremena učeći ga

Citat:
bogdan.kecman
ovo sa konstrukcionim profilima i bowdenom mozes da zaboravis

Hmm to mi se ne sviđa, zaista sam mislio da ne tražim mnogo ali eto uštedio si mi i vrijeme i novac

Citat:
bogdan.kecman
pazi ovako, bowden je sra123 .. mega turbo ultra giga sra123nje ... tu nema preciznosti, posebno ne sa ozbiljnijim materijalima

ono sto mozes da uradis sa deltom da dobijes preciznost je da turis flex3drive (nikako nije jeftin) da bi dobio direct drive kontrolu sa laganom glavom ... ali jeftina delta ne moze da radi sa kvalitetnom glavom jer kvalitetna glava opet bude teska ... delta je ok ako ti treba brzina i jeftin volumen a nije ti bitna preciznost, ako oces preciznost zaboravi deltu... specijalno u kucnoj radinosti


Al je flex3drive za kossel XL skup stvarno nerealno, negdje sam i bio malo zabrinut za bowden ali opet reko ma dobro je to, eto vidiš. A reci mi šta misliš da stavim kineski Titan Extruder sa pancake nema motorom što je nekih 200g. što nije malo ... pa sad da sam bolji inžinjer pa da imam okvirno do koliko grama je podnošljivo da bude na effector-u pri nekoj brzini 60-70mm/s to bi me spasilo :)

Citat:
bogdan.kecman
da li si razmisljao koliko vremena treba da se nesto otstampa vecom rezolucijom na tolikom bed-u ... da bi stampao nesto sto ne moze da stane u taj printer u "podnosljivom vremenu" treba ti 1mm nozla i neki vulkan na primer .. 0.8mm layer, 1-1.5mm sirina zida... veruj mi 99% stvari zavrsavas na 10x10x10cm ... sve vece od toga zelis da stampas iz delova pa posle da spajas

I nisam nešto o tome razmišljao mogu ti reći, e sad 150-200 mikrona mi je prihvatljivo za nešto do 100x100mm a za veće vjerovatno bih morao da te poslušam nisam radio nikakve kalkulacije dužine štampe to sam skroz propustio

Citat:
bogdan.kecman
koji corexy dbot? cbot? imas adaptaciju da vozis sa jednim motorom i 3 navojna vretena, imas adaptaciju (najbolja po meni) da vozis sa jednim motorom i kaisevima bez navojnog vretena (posto kvalitetna navojna vretena kostaju vise nego celi ti stampaci)

Mislio sam da corexy tipa TronXY X5S sa linearnim ležajevima, e sad ako pričamo o z osi nisam siguran da te razumijem kako sa 3 navojna vretena? Jedno za motora i dva slobodna ili ? Nisam vidio rešenje sa kaiševima do sada za z osu :)

Citat:
bogdan.kecman: gt2 retko, to si mali losi kaisevi... traju par godina (manje od 2) pa bacis. uglavnom koristim kvalitetne T5 kaiseve dal sa fiberglass ili celicnim ojacanjem sta kad ima
http://www.belt.co.rs/
stim da ja cesto pravim "Cut&paste" masine (rade i milling i printing) sa velikim glavama tako da ja stavim 2-5cm sirok kais 5mm pitch, velike alu remenice .. i onda to za print radi vecno a za miling zavisno koliko ga maltretiras :D moze izdrzi dugo


Razumijem pošto radiš i milling potrebni su i bolji kaiševi a reci mi ovako za potrebe štampanja koji bi kaiš bio naslednik GT2 šta bi ti stavio na Deltu a šta na CoreXY nisu mi poznati D-bot C-bot kad kažem corexy mislim na štampač YT korisnika Tech2C odnosno njegovu kopiju TronxyX5S sa linearnim ležajevima ?

Imam još jedno jako bitno pitanje šta koristiš od elektronike za tvoje mašine koju ploču i koji firmware ? Marlin mi sve više i više izgleda neozbiljno jer ne možeš podesiti Alpha Rotation, Delta Radius, XYZ offset, Horizontal Radius bez 100 moka i 50 kalkulacija u koje mi je muka da zalazim, Repetier opet ima svoju filozofiju tako da nikad spojiti dva dobra :D

Tvoje iskustvo vrijedi suvog zlata hvala ti na odvojenom vremenu i strpljenju i nadam se da će još neko naći ovu temu za korisnu
[ bogdan.kecman @ 28.10.2017. 19:39 ] @
Citat:
vidonk:
ostaje FreeCAD jer sam uložio dosta vremena učeći ga

freeCad svakako treba da znas + openScad .. samo sam za fusion rekao da ne gubis vreme, spor, smor... ako ces vec da teras 3d modeler u browseru (sto je fusion iako ne lici iz prve) bolje da teras najbolji a to je onshape ... imas takodje tinkercad on je nepreje123biv za mesh editing od tih free na webu

Citat:
vidonk:
negdje sam i bio malo zabrinut za bowden


a vidi, primetices da sve bowden extrudere kad "hvale" i pokazuju "rezultate" u pitanju su neke vaze, posto tu ono krenes da extrudiras i stanes posle 5 sati, nemas zastoje nikakve .. probaj ajfelov toranj da otstampas bowdenom i sve ce ti bude jasno ... generalno moze bowden da se natera da radi ali samo u "specijalnim okolnostima" tipa tacno odredjen filament i sve "tacno odredjeno" i sa 2.8-3.0mm filament i PLA koji nije "rastegljiv" ... oces probas bilo sta drugo - ne radi... oces nesto komplikovanije - ne radi .. mnogo to smora za malo dobiti tako da sam ja licno zabatalio ceo delta svet iz prostog razloga sto je bowden problematican a flex3drive skup (iako ja koristim flex3drive i obican i dual na nekim mojim printerima, nemoj da trosis energiju oko lose kopije flex3drive-a zvane nimble, momci su prilicno lose iskopirali flex + su napravili dizajn koji mora se stampa na laseru sto znas i sam koliko kosta .. flex sve mozes da printnes sam :D )

Citat:
vidonk:
kineski titan

ja sa kineskim kopijama kvalitetnih extrudera imam uzasna iskustva... neki drugi imaju bolja, ima par firmi koje kupuju kineske kopije pa ih "popravljaju" (tipa poliraju cooler i slicno) i to kazu ljudi radi do jaja ali nisam imao prilike licno da probam .. ja licno volim reprapsource hexagon extrudere, mada ih nesto slabo ima u ponudi, i E3D originali (razni) .. koliko god da je skuplji, radi 1/1 ... ima i arcol.hu razne, ja sam sa laslom radio 2 godine razvoj tih extrudera ali on je bio previse advanced u vreme kada se pojavio a sad je zastareo... takodje 1730 je odlican hotend u kombinaciji sa bilo cim ali opet.. pitanje je sta je krajnji cilj... bolje uraditi masivan kartesian i okaciti kakvu god glavu (ja sad pravim ove sa dual X osom recimo, cak sad razmisljam da napravim jedan sa tri X ose) ... sve je to mnogo bolje od delte .. delta je za industriski dizajn realno jeftinija, mozes da napravis deltu u velikoj seriji jako jeftino, ali da ti pravis doma to je smor, nije ni jeftino ni precizno + ne moze nosi nista .. a to sto glava moze da se pomera mega brzo, to ti za 3d print ne znaci nista... petg ako oces bilo koji kvalitet pricamo o 30mm/sec abitno dal ti mozes se mrdas brze, nylon ili pc pricamo o 10-15mm/sec pp sam ja stampao sa 6-8mm/sec plafon 12mm/sec i to u 70C vreloj komori.. preskocis deltu i sve bude mnogo jeftinije i jednostavnije :D


Citat:
vidonk:
nisam radio nikakve kalkulacije dužine štampe to sam skroz propustio

evo ti primer, jednostavan, uber jednostavan :D kockica moja za kalibraciju 500% znaci 10x10x10cm velicine
https://www.thingiverse.com/thing:2548146

100 mikrona layer
500 mikrona XY debljina linije
50% infill - honeycomb
70mm/sec print speed

dakle nesto sto staje na 10x10x10 volume, uber jednostavno, trebalo bi da je uber brzo posto su sve "ravne linije" nema smorova nikakvih, znaci ovo ti je neka MAX brzina koju mozes da ocekujes, 623g PLA (ABS bi bio malo laksi)... treba mu 96:49:18 ... dakle skoro 100 sati!!! da to otstampa .. obicnu kockicu .. zamisli da imas kompleksan objekat!!!

Citat:
vidonk:
sad ako pričamo o z osi nisam siguran da te razumijem kako sa 3 navojna vretena?


https://www.thingiverse.com/thing:1706163


Citat:
vidonk:
Nisam vidio rešenje sa kaiševima do sada za z osu :)


verzija sa sajlama
https://www.youtube.com/watch?v=YeC2mH82ZFo&feature=youtu.be

verzija sa kaisevima
https://vimeo.com/204735234
http://tinypic.com/view.php?pic=eq8ppx&s=9#.WfTLTHaxVz8
dodatno vidi zakacenu fotku



Citat:
vidonk:
Razumijem pošto radiš i milling potrebni su i bolji kaiševi a reci mi ovako za potrebe štampanja koji bi kaiš bio naslednik GT2 šta bi ti stavio na Deltu a šta na CoreXY nisu mi poznati D-bot C-bot kad kažem corexy mislim na štampač YT korisnika Tech2C odnosno njegovu kopiju TronxyX5S sa linearnim ležajevima ?

pa nije da radim milling ali ono kao "moze" :D .. GT2 ja ne volim ali realno rade posao godinu dve ako nemas velike brzine i ako ti je lagana glava, ja vise volim T5 kaiseve ipak su bolji.. i lakse se nabavljaju i znam koji je kvalitet, sta sam kupio, koji radiusi rade etc etc ... GT2 jednom dodje skroz ok, jednom dodje ko guma za zvakanje ..

Citat:
vidonk:
Imam još jedno jako bitno pitanje šta koristiš od elektronike za tvoje mašine koju ploču i koji firmware ? Marlin mi sve više i više izgleda neozbiljno

marlin je "hack", to je g123vno od firmware-a koje je uhakovano da radi.. ja ga ne trosim .. repetier nije nista bolji..

moje masine su razne, imam dve pic32mx bazirane elektronike sa nekim mojim firmware-om (nije bas nesto, ne podrzavam brdo modernih opcija i slicno, ne podrzava deltu i slicno ali je moj i ja ga volim :D ), imam nekoliko smoothieware masina opet sa elektronikom koju sam ja pravio, imam 2 replicape masine (beaglebone black + replicape - kupovno, ja nisam pravio nista) ... probao sam duet (i ocajan je), terao sam neko vreme budzeni EMC ali to mi nikad nije radilo kako treba za print
[ vidonk @ 29.10.2017. 13:31 ] @
[quote]bogdan.kecman: probao sam duet (i ocajan je) /quote]

Ja sam baš razmišljao da nabavim duetWiFi nekako mi je više user friendly od smoothie-a koji je za naše prostore preskup pa me interesuje zbog čega nisi zadovoljan sa njim mada je i Duet skup ? Ali vidim da je ReArm ploča na putu i kompatabilna je sa RAMPS-om + TMC 2100 stepper driveri je jeftina ulaznica u 32 bitni svijet.

E sad kako bih izbjegao cijeli zajXeb sa dual Z osom išao bih na 200x200 print bed sa single z stepper-om,to bi bilo X350 Y300 Z350 frame, za spojeve bih koristio one 90 stepeni brackete. Što se tiči steppera da li da idem sa nema 17 1.8 step. 12V ili kao što sam originalno mislio nema 19 0.8 step. 24V ? Ova druga opcija podrazumijeva ploču koja može da radi na 24V (DuetWiFi ?). Da li da komplikujem za početak ili ne ? E sad veliki je problem što bih koristio 3d odštampane nosače motora i osa. Hvala za info https://www.3dhubs.com/ bi mi mogao tu pomoći ali me brine stiffness štampača pf ... :) Idem da popišem šta mi sve treba i da vidim koliko će to sve da me košta i da vidim tačnije šta i kako jer sam slabo upoznat sa CoreXY mašinama.

Ako imaš neku sugestiju što se tiče same motaže osa, neke alu. djelove bilo bi od velike pomoći :)

[ bogdan.kecman @ 29.10.2017. 17:19 ] @
Citat:
vidonk
Ja sam baš razmišljao da nabavim duetWiFi nekako mi je više user friendly od smoothie-a koji je za naše prostore preskup pa me interesuje zbog čega nisi zadovoljan sa njim mada je i Duet skup ?


elektronika je mozda ok, nisa, dovoljno dugo koristio ni analizirao ali generalno kazu da je atmelov arm je pun bagova tako da ga ja zaobilazim.

ono sto tu ne valja je firmware, to je gori hak od merlina :( .. mnogo lose pisano, neorganizovano.... eva neki lik pisao slazem se sa njim:
Citat:
Yes, smoothieware is indeed worlds better. It's written with care and actively developed by some of the smartest guys in the industry. Smoothie has so many safety features, it'll make your head spin. I love it. For delta kinematics.... eh. Some people will tell you Duet is better. It makes no real difference.

Smoothie firmware is better. That's 100%. Duet is better only in its web interface and current stepper drivers. The software and config are garbage. The config is definitely the most counterintuitive and cumbersome I've come across in the hobby.


ali obzirom da si na budzetu, jeftini kineski ramps ti je ok za pocetak, za 40$ imas sve ekran, drajvere, sve sve ... i to radi, i lako se namesti da radi .. pa ces posle lako da dobudzis novu elektroniku kad budes imao kesa.

Citat:
vidonk:
Što se tiči steppera da li da ..


ja cesto koristim nema 23 motore posto ih imam viska, od nema17 koristim sa 400step/rev ali ne bas cesto i mnogo.. ne opstoje "12V ili 24V motori" motori gutaju struju a drajveri imaju max napon sa kojim rade i ti im setujes max struju kroz motor .. svakako bolje da imas 24V sistem nego 12V sistem, moji sistemi najcesce imaju dual napajanje 36V za drajvere za motore i 5V rail za ostalo (3v3 za mcu etc koji se pravi od 5V)

Citat:
vidonk:
da li da komplikujem..

za pocetak, ko sto rekoh, uzmi ramps, kinez, i vozi... kad imas masinu koja radi mnogo je lakse praviti drugu ili raditi modifikacije na toj


Citat:
Ako imaš neku sugestiju što se tiče same motaže osa, neke alu. djelove bilo bi od velike pomoći :)


ovo sve sto sam ja rpavio u zadnje vreme nije preterano isplativo (veliki frame od 5mm alu ploca secenih na waterjet-u i hwin sine sa kolicima na svim osama) za normalnu upotrebu, pogledaj malo d-bot/c-bot, imas FB grupu takodje vrlo aktivnu https://www.facebook.com/groups/1711323699127948/ tu mozes da nadjes pomoc za dodatne ose, delove za montazu kaisa i slicno..
[ bogdan.kecman @ 30.10.2017. 04:50 ] @
https://www.thingiverse.com/thing:2514458
[ vidonk @ 30.10.2017. 21:48 ] @

A ja sam pomislio da si slikao i okačio sliku tvog štampača :) Kad smo već kod toga jesi radio do sad CoreXY ?

Edit: Upravo sam pronašao dobar blog post od E3D "momaka" o bowdenu https://e3d-online.com/blog/2017/10/27/bowden-tube-physics/

[ bogdan.kecman @ 30.10.2017. 22:03 ] @
nije moja fotka, ja samo na malecnim koristim za Z osu kaiseve, obicno
koristim 1605 kuglicna vretena za Z (ko sto rekoh ja volim da mogu da
radim i light milling sa tim masinama)....

corexy sam probao pre par godina cisto da vidim kako to radi i da li
radi zadovoljavajuce, pravio sam neki ploter/busac, z osa samo 2cm i to
sa hobi rc motorom a XY je bio corexy .. i sta znam, lepo to radi,
doduse ovo sam ja pravio sam "na brzaka" i menjao "na licu mesta"...
moze to mnogo bolje od toga :D .. d-bot je po meni odlicno osmisljen
(veliko unapredjenje u odnosu na c-bot), jos kada mu dodas prave sine i
ovaj compound sistem za Z sa kaisevima kapiram da kida :D ... naravno,
corexy je ok koncept ali d-bot/c-bot i svi ostali koji teraju tockice po
profilima, mnogo ti zavisi preciznost od "potrosnje" tockica i
"kvaliteta profila" .. pravio sam ja cnc pre skoro 25 godina od obicnih
gvozdenih kutija, celicnih tockica za kapiju i M10 brezona, radi to
"zadovoljavajuce" i vrlo brzo, i ako si spretan sa var aparatom to moze
za dan da se napravi za nista para sa dve posete otpadu, problem je sto
tu pricamo o 1mm tamo vamo, ne o 10 mikona tamo vamo :D

inace ja slabo teram corexy na printerima zato sto se meni do jaja
svidja koncept sa 2 X ose (ili 4 sto sada nesto budzim i testiram)... na
primer:

https://www.youtube.com/watch?v=SsY7EmraJCo

https://www.youtube.com/watch?v=htmuPwak5pQ

https://www.youtube.com/watch?v=3cpb07K_kg0

samo naravno bez bowdena :D

ja sad budzim nesto slicno ali na dva fizicka rail-a tako da mogu da
zapakujem 4 glavi na parking mesta (tj 3 parkirane i jedna printa)