[ Proko @ 18.03.2005. 19:46 ] @
| Može li mini bušilica da radi sporo, a da ima snagu?
Ko se bavio bušenjem i obradom plastičnih materijala zna da se pri velikoj brzini burgija jednostavno utopi u plastiku, ili u najboljem slučaju napravi veću rupu. Mini bušilice (takozvane »modelarske«), koje se napajaju sa 12-18V DC, imaju dosta snage, ali ako smanjimo napajanje, nije moguće ništa uraditi.
Šema priložena dole daje bušilici na raspolaganje ceo napon napajanja, a da brzina bude »po želji«. Radi tako što u kratkim vremenskim intervalima isključuje napajanje, i za to vreme »gleda« koliki je napon na motoru. Taj napon je direktno zavisan od brzine, pa se taj podatak koristi u komparatoru za održavanje zadate brzine motora.
Malo zuji, i ima efekat »zaletanja«, ali to je zanemarljivo u odnosu na postignute rezultate.
|
[ goranar @ 19.03.2005. 21:16 ] @
Pozdrav Proko. Nemas pojma koliko sam ovih dana lupao glavu i potrosio interneta da napravim prihvatljivo resenje PWM regulacije DC motora. Ova tvoja sema uz neke male modifikacije ce biti super resenje, nadam se. Bio bih ti zahvalan, da preneses iskustva ukoliko si koristio ovu regulaciju / koji motor, koji opseg regulacije, sta kaze osciloskop, pouzdanost, temperaturna stabilnost, itd. /. Unapred hvala. Pozdrav.
[ zoran @ 21.03.2005. 01:42 ] @
Ovo nisu egzibicije , nego perverzija , previše elektronike za 1 tako mali motorčić .
Topla voda je izmišljena samo je treba iskoristiti , takvi sklopovi postoje u aku. bušilicama i odlično rade , imaju čak i kočenje motora kad otpustiš taster (kočenje na oko pola kruga) i nema brdo elektronike.
Evo 1 takav tip buš.: B&D CD18C (ova radi na 18V)
taster sa elektronikom može da se kupi ili pozajmiš i iskopiraš , ali mislim da ti je jeftinije da popraviš 1 tivi i tada kupiš taster , po meni je to najbrže rešenje.
voz___________ 
[ Proko @ 21.03.2005. 11:29 ] @
Šta ćeš, ima nas i perverznih, možda više nego Vas, normalnih.
Ja taj slop koristim za nešto jaču bušilicu od onih minijaturnih, struja ide i do 15A. Isti slop sam upotrebio i za mini cirkular, takođe za sečenje plastike. Taj motor je na 40V/10A.
Iskustva su pozitivna, regulacija ide od 2-3V pa do preko 90% napona napajanja. Ja sam taj slop dodao kao alternativni linearnom regulatoru napona za iste potrebe, i na njega sem bušilice priključujem i minijaturnu ubodnu pilu, kao i mini "šlajfericu" (sa tračnom šmirglom). Tu postoji još i dodatno kolo koje isključuje izvor kada se zaustavi motor (posle 2-3 sekunde), zvučna signalizacija...Tek će ovo neki okarakterisati kao perverzija. Meni je to trebalo, i kad mi nešto treba ja to i uradim, bez obzira ima li toga u susednoj radnji, a obično nema baš to što meni treba.
Iskreno rečeno, ovi što stalno govore ima da se kupi ovo ili ono i ne bi trebalo da nam pomažu, za kupovinu imamo svi neko iskustvo, a posle sagrađenog nečega, pa makar to bilo i perverzno, ostaje ti neko iskustvo koje teško da možeš da kupiš. Znam da to može biti i skuplje rešenje, ali ja se i nisam pojavio na ekonomskom forumu, već na forumu elektronike.
[ goranar @ 21.03.2005. 17:20 ] @
Da nisi eventualno probao neko dinamicko kocenje ? Da li si pratio sta se desava na osciloskopu pri promeni brzine pri opterecenju ? Koja je frekvencija ? Da li si upotrebljavao motore sa razlicitim brojem lamela na rotoru ? Unapred hvala. Pozdrav.
[ Proko @ 21.03.2005. 17:52 ] @
Dinamičko kočenje mi nije trebalo, a nije problem ga izvesti. Frekvencija, odnosno trajanje jednog ciklusa traje 10ms (100Hz), od toga vreme uzimanja uzorka je 0,8ms, a ostatak se popunjava punim naponom, u zavisnosti od zadate brzine i skeniranog rezultata. Pri promeni opterećenja se produžava, ili skraćuje napajanje u okviru tih 9,2ms.
Broj lamela nema veze sa ovim kolom.
[ goranar @ 21.03.2005. 19:19 ] @
Puno hvala na odgovorima.
[ zoran @ 22.03.2005. 00:24 ] @
Proko i sam si rekao da je " mini bušilica" , zato sam i rekao previše elektronike za tako mali motorčić i nemoj odma' da se ljutiš
Onaj primer bušilice što sam dao model je solidna mrcina , zadovoljilo bi potrebe koje si naveo , a moglo bi da se prekopira.
Sada vidim da ti hoćeš da diskutuješ o svom projektu i to je ok. nemam ništa protiv, mislio sam da hoćeš još neko rešenje, izgleda sam se prevario u tome.
Ništa,ništa moglo se to i meni desiti
ajd vozdra_____________ 
[ Proko @ 22.03.2005. 10:10 ] @
Mogao si da primetiš da sam ja već dosta projekata izložio "na uvid", i da su to stvari koje već godinama funkcionišu, i to ne samo kod mene. Znači da ne tražim nikakvu pomoć. Naravno da treba da budem spreman i na razne kritike, ali sam se nadao da će biti konstruktivne i dobronamerne. To što se na ovom forumu događa, (a to je i u celoj zemlji), je ispod svakog nivoa. Primedbe tipa: "besposlen pop", "to su mnogi pametnije rešili", pa sad i ovo tvoje... ja se izvinjavam ako sam vam oduzeo minut vremena dok ste čitali moje priloge, mislio sam možda će nekome trebati takvo ili slično rešenje.
[ zoran @ 22.03.2005. 14:54 ] @
Nisam rekao ni reč kritike , sam si se iskritikovao , čak sam napisao "nemam ništa protiv"
Samo sam predložio još jedno rešenje koje ti odbijaš kao rešenje i to je tvoje mišljenje i imaš pravo na njega , nisi čak ni uzeo u obzir da razmotriš moj predlog.
Pa da ne bude da samo nas dvojica diskutujemo ovde , pustimo i druge da nešto kažu , na temu DC motora.Kao što si rek'o nije naodmet neko novo iskustvo.
pozdrav____________ 
[ zoran @ 22.03.2005. 14:57 ] @
Mislim da moj predlog nije van tvoje teme
Što se tiče zaštite motora od pregorevanja (opet jednostavnije rešenje) može se ugraditi automatski osigurač u strujno kolo.
[ ognjenr @ 07.05.2006. 12:07 ] @
Da li postoji neko jednostavnije resenje regulacije brzine dc motora, naime u pitanju je motor uzet sa automobila od brisaca?
Thx
[ Blejd @ 07.05.2006. 12:33 ] @
Pogledaj ovo resenje
ili ovo
[Ovu poruku je menjao Blejd dana 07.05.2006. u 13:36 GMT+1]
[ ognjenr @ 07.05.2006. 14:24 ] @
Hvala!
[ vranjin @ 07.05.2006. 15:42 ] @
Da i ja nešto dodam. Ako hoćete da motor se odma zaustavi po isključenju treba mu kratko spojiti izvode napajanja po prekidu napajanja. samo to nije preporučljivo sa jačim motorima ( da ne bi bilo iščašenih zglobova ili razbijenih brada )
pozdrav
@proko koju si struju išao sa buz 11
[Ovu poruku je menjao vranjin dana 07.05.2006. u 16:45 GMT+1]
[ Proko @ 08.05.2006. 09:22 ] @
Ograničenje je urađeno na 10A (nije na šemi!).
[ maricc @ 01.05.2007. 11:51 ] @
Proko,
Samo nastavi tako i ne osvrci se na kritike mnogo.
Hvala sto si podelio svoj rad sa nama.
Poz.
Dusan
[ mmsp @ 12.07.2007. 22:14 ] @
Treba mi sema regulatora iz aku. busilice ili neki slican koji radi isto kao onaj iz aku. busilice. Da li ovo sto sam naso na ovoj strani a sto je postavio blejd radi kao ono iz aku. busilice. Jos bolje bi bilo kada bi nasao neku semu da potenciometrom regulisem i smer (kada je potenciometar u sredini motor miruje a smer se odredjuje okretanjem potenciometra levo desno) ako toga nema pokusacu da prosirim ove ili ako posaljete bolje seme. Pretpostavljam da je ova sema sto je postavio proka dobra ali kod mene su u pitanju bas onakvi motori kao iz aku. busilice i imam jednu samo nemogu da nadjem onaj integral od regulatora po broju GS 069 0539 na regulatoru pise LIANG 7.2-24V.
Unapred HVALA.
[ mgak @ 22.07.2010. 06:52 ] @
dali mozda ima neko resenje kako naj jednostavnije kontrolisati dc motor tj. tacnije -potrebno mi je da dc motor polako startujem bez trzaja(meki start)
dali postoji neko resenje za to ?
pozdrav i hvala
[ djole1979 @ 22.07.2010. 10:41 ] @
Izvoli, proverena sema sa MOSFET-om, jednostavno a radi odlicno!
[ PedjaZ @ 22.07.2010. 14:52 ] @
Da ali bi morao stalno da vrti potenciometar kada ga pali.
[ mgak @ 22.07.2010. 19:28 ] @
Evo da malo pojasnim o cemu se radi ..postoji jedan okretni radni sto koji je vezan na dc motor sa reduktorom i na tom stolu postoji 8 pozicija na koje se zaustavlja taj sto i sad pri polasku javlja mi se jak udar da celu masinu zaljulja. ranije sam koristio obican trofazni motor-reduktor i to sam resavao preko frekfentnog regulatora ali sad imam taj problem i pokusavam da ga resim.
masina je automatska i odradjuje u s ciklusa 4 radnje tako da mi je potrebno da mogu tu komandu regulisati automatikom koju moram sinronizovati sa ostalim operacijama
poz i hvala
[ PedjaZ @ 22.07.2010. 19:57 ] @
Napon?
Struja?
Da li se okrece samo u jednu stranu?
[ shadow88 @ 22.07.2010. 20:36 ] @
pozz svima.
jedno pitanje, u datasheet-u za BUZ11 stoji da moze da izdrzi 30A, a ja na koliki god da ga hladnjak montiram pa i aktivno hladim ne izvucem iz njega vise od 20 A a on crkne, pa se pitam jel su ovi sto su pisali datasheet zaboravili sitno da nakucaju da podrzava 30A samo ako se hladi tecnim azotom ? :) napominjem da sam ispostovao struju Gate-a , tj da nisam preterao a ni premalo dao struje .
drugo, kako da vozim dva paralelno vezana mosfet-a npr buz 11 u PWM-u ? vidim da se ( normalno ) ne pale istovremeno, sto za posledicu ima pregorevanje onog koji se prvi upali pa odmah za njim i drugi. znam da je o ovome bilo reci na ES ali se spominjao kontroler kao drajver , moze li to da se uradi pouzdano bez kontrolera ?
proko moze li da se uradiu PWM regulacija sa BUZ11 i NE556 kolom ali da radi u zavisnosti od broja obrtaja motora i moze li se na tvoju semu umesto opto senzora ubaciti reed cevcica ili halej ?
hvala na odg. pozz svima
[ rsinisa @ 22.07.2010. 21:31 ] @
Sa kolikim naponom otvaraš BUZ?
Pozdrav.
Sinisha
[ PedjaZ @ 22.07.2010. 23:28 ] @
Citat: shadow88:
i moze li se na tvoju semu umesto opto senzora ubaciti reed cevcica ili halej?
Nisam Proka ali da se i moj glas cuje :)
Sto se tice "opto senzora", to je samo optokapler i na taj nacin fet okida sa 4011.
Mozes da stavis i prekidac pa da ga okidas rucno :)
Ona Prokina egzibicija je to sto u takvom spoju na gejt mora da dodje napon veci od napajanja da bi u potpunosti proveo.
Imas tu i nesto zanimljivije bez pretvaraca
"bootstrapping mosfet"

[ mgak @ 24.07.2010. 08:19 ] @
motor se okrece u jednu stranu i radi na nekih 50-60 v jacina mislim da je negde oko 0.3kw ali pogledacu tacno danas kad odem u radionicu
[ djolejr @ 24.07.2010. 13:11 ] @
Citat: ne izvucem iz njega vise od 20 A a on crkne, pa se pitam jel su ovi sto su pisali datasheet zaboravili sitno da nakucaju da podrzava 30A samo ako se hladi tecnim azotom ? :) napominjem da sam ispostovao struju Gate-a , tj da nisam preterao a ni premalo dao struje .
Struja Gate-a, je podatak koji ja nisam našao u datasheetu, pa me zanima na koji način se može odrediti, mislim jedino iz podatka o Qg. Najvažnija stvar jeste disipirana snaga na BUZ-u. Isti BUZ se može spaliti i sa 10A, jer kada se koristi u prekidačkom režimu rada, PWM, najbitnije je vreme tranzicije između D i S, što je vreme duže to je i disipacija veća, jer u toku tranzicije BUZ disipira najviše, pošto se nalazi u linearnoj oblasti, podatak o Rds je za MOS u saturaciji. Vreme tranzicije je određeno opterećenjem, a sa obzirom na to da se radi o PWM pretpostavljam da se radi o induktivnim opterećenjima, čije dejstvo se može umanjiti pogodnim odabirom frekvencije i snuber-a, tj R i C između krajeva opterećenja.
[ shadow88 @ 28.07.2010. 08:00 ] @
[/quote] rsinisa:Sa kolikim naponom otvaraš BUZ?
Pozdrav.
Sinisha[quote]
sa 12V otvaram, preko otpornika naravno :) napravio sam PWM sa NE556 kolom, na 40Khz
[ shadow88 @ 28.07.2010. 08:00 ] @
sta ne valja sa ovim citatima ? :)
[ Proko @ 28.07.2010. 10:08 ] @
Ima nekoliko stvari koje bi trebalo razjasniti:
- struja data za Fet-ove, pa i bipolarne tranzistore je struja koju on može da izdrži ako je potpuno otvoren, što nije slučaj kada radi kao prekidač, jer mu treba neko vreme da se otvori i zatvori. Zbog toga pobudni impulsi treba da budu što je moguće pravilnije četvrtke. I napon za otvaranje Fet-a treba da bude preko 5V.
- struja gejta je u stvari 0, zato se i zove FET(!). ALI, postoji kapacitet između gejta i sorsa. i taj kapacitet usporava promene, i troši sve veću struju što je frekvencija veća. Zbog toga treba obezbediti dovoljno snažnu i brzu pobudu. Iz toga sledi da ako je moguće, treba ići na što je moguće nižu frekvenciju, jer se tako lakše obezbeđuje dobra pobuda, a i broj prelazaka FET-a iz stanja uključeno u isključeno i obrnuto je toliko puta manji. A upravo to vreme tranzicije prouzrokuje disipaciju i gubitke. Za motor je dovoljno par stotina Hz, da se ne bi čulo zujanje i da stabilno radi. Visoke frekvencije imaju prednost kada se koristi transformator, što ovde nije slučaj.
- kada se radi o spojevima gde pobudni napon treba da bude veći od napona napajanja bilo je u predhodnim postovima reči o "bootstrapping mosfet"...to je dobro rešenje, ali samo ako je potrošač sijalica ili neki otpornik. Kada je to DC motor, ne radi, jer da bi taj spoj radio potrebno je da za vreme dok je FET isključen napon na sorsu bude 0. Motor, koji se okreće, proizvodi i sam napon i tako onemogućava ovu pojavu, te tako taj spoj postaje beskoristan. I u slučaju kapacitivnog opterećenja je isti slučaj. Zbog toga sam upotrebio mali pretvarač, koji podiže napon za pobudu. Može se to uraditi i sa bilo kakvim oscilatorom (logička kola, 555, operacioni poj.), gde se zatim sa spojem za udvostručavanje napona obezbedi napon za pobudu.
[ boro62promaja @ 02.11.2011. 09:50 ] @
Nadjoh ovo pa ne znam da li funkcionise, i da li umjesto LM317 moze da se ubaci tranzistor i kako bi u tom slucaju izgledala shema?
[ Darko Zivkovic @ 02.11.2011. 10:50 ] @
Ne bih ti preporucio ovo jer je grejanje preveliko , bolje napravi PWM regulaciju sa ne555 kolom jer je bas popularno i veoma lepo radi naravno ako ti je potrebno za regulaciju brzine motora . Pozdrav
Copyright (C) 2001-2025 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|