Citat:
zi:: No, dopustite mi da pomenem da postoje i sasvim obrnuti slučajevi: poznajem nekoliko ljudi koji su odustali od fakulteta samo zbog jednog ispita koji nisu mogli položiti. Recimo da je to neka Matematika xy na Poljoprivrednom fakultetu.
Da li to znači da oni nisu sposobni za visoko obrazovanje u koje su uložili toliko truda (neću reci para), a stigli su da budu apsolventi, ili je to greška našeg obrazovnog sistema?
Istinu nije tako lako odrediti.
Ima verovatno i tih koji su nesposobni za visoko skolovanje, a nekako su ipak dosli do apsolventskog staza (npr. pre par godina kada je postojala bezuslovan upis u narednu godinu - bombardovanje, 5. okt. itd.). Ima tu i lenjosti. Jer opste je poznato, da dokle god imas neki uslov za upis naredne godine, dotle ces se vise truditi, nego kad postanes apsolvent, kada te jednostavno mrzi da dalje ucis. Mozda i pad motivacije u medjuvremenu, zbog svakojakih razloga (npr. konacno shvatis da nemas neku perspektivu posle diplome, olenjis se, vec nadjes neki posao gde si zadovoljan, itd.)...
Ali ima tu i drugih stvari...
Nas obrazovni sistem jednostavno nudi priliku da pojedini (znaci ne svi) neki umisljeni-profesori-Bogom-dani smatraju da mogu da rade sta hoce. E sad, sta se krije iza tog masovnog baranja od strane tih pojedinaca?
1) Mozda zelja za mitom, posto te obara zeleci, da te natera da poludis i da mu (konacno) das pare.
2) Mozda cak i zelja da te nauci (mada cisto sumnjam).
3) A mozda i povecanje prihoda samom univerzitetu gde radi, sto kroz ponovno prijavljivanje ispita, sto kroz placanje obnove.
4) Mozda te indirektno tera da uzimas privatne casove. Npr. kod njega ili nekog njegovog kolege.
5) I sto je najludje, obicno profesori iz predmeta koji ti najmanje trebaju, najvise traze, i najvise obaraju. Bruka nevidjena. Valjda, oni time i zele da (iz kompleksa) postignu vecu afirmaciju svojih predmeta.
Logicno bi bilo da se gleda samo tvoje znanje, i da se const. ocenjuje i rad profesora, a ne samo studenata. Prosto je nemoguce da je sa nekim profesorom koji ima najgoru statistiku prolaznosti (koja prevazilazi neke normalne granice) sve totalno u redu. Ili da se makar postavi pitanje zasto on toliko obara? Da li je dovoljno kompetentan da bude predavac? Da li je normalan? Da li je korumpiran? Mada, tesko ce se ova pitanja naci na dnevnom redu, jer imaju veliku autonomiju. Sigurno je i da univerziteti zele da povecaju svoje prihode. Pa, smisle foru kako da drze dovoljan i sto veci broj studenata do poslednje godine, tj. da ti taman daju nadu, i omoguce da upises sledecu godinu, i potom da se u svakoj godini nadje jedan profa, koji ce jedan deo tih studenata da obori... I tako da odrzava "balans" (profit u najboljoj mogucoj formi).
Citat:
zi:: Pošto vidim da su (i) u ovoj temi najglasniji oni koji su bili na fakultetu, a kasnije se razočarali, da li je to bilo zbog jednog, ili par ispita, ili zbog čitavog sistema in general?
Od kako sam postao apsolvent (ima jedno dve godine), nisam dao nijedan ispit, a niti sam prijavio (u medjuvremenu sam bio i u vojsci). Da li cu da se vratim? Mozda...
I dok sam studirao nervirale su me mnoge stvari, a koje se ni danas nisu izmenile. Inace, meni je glavni razlog odustajanja upravo jedan ispit, kod jednog veoma korumpiranog profesora, Znaci, ne samo sto postoji kvota prolaznosti, koja je jako niska, nego i znam jako puno ljudi koji su platili (preko 95-99%). Ostalih 1-5% prodju, ali pri tom bukvalno moraju znaju 100%, i da se opet pomole Bogu, da li ce uci u tu njegovu vrlo fiksnu statistiku (2-3 po roku ukljucujuci i te koji plate), tj. da neko pre njih nije polozio, jer ako jeste, pada sigurno. Pri tom, su i njegove kolege / profesori hteli da ga izbace, ali nisu uspeli, jer covek ima jako dobre veze, nevezano za vlast, pricali su sto puta o njemu, kako na nasim predavanjima, tako i privatno, a tako i na njihovim vecima. I niko mu nista ne moze...
Par puta su cak sami profesori izglasali njegovo izbacivanje, ali ovi iz vlasti su uvek odbijali takve zahteve. Bilo je tu i drugih razloga za njegovu smenu. Recimo i to sto predaje nesto sto nema veze sa tim predmetom. Drugo, da to sto i predaje, da je jako zastarelo. Zatim, u tom zastarelom ne znas sta te pita. Tj. moze da te pita npr. po hijerarhiji, sve izmene u nauci od '70-tih do danas. Prosto moras da znas sve sta se tu desavalo. A najveca fora mu je da te pita cak neku totalnu glupost - maltene iz domena filozofije, i da na jedno blic pitanje, vrati svima indekse...
Ostali ispiti mogu da se poloze kako znanjem (kod nekih i varanjem), tako i mitom. Ali to je bukvalno bubanje i prepisivanje seminarskih radova prethodnih generacija. Opsta smaracina...
Znaci, na prvom mestu su zastareli programi. Zasto posle diplome morati 80% zaboraviti i potom uciti savremeno znanje?
Drugo, lose organizovana predavanja / vezbe, profani i asistentni kojih nema ni na predavanjima, pa i na ispitima (ladno ne dodju i odloze) i jos mnogo cemu...
Trece, odredi ti literaturu i potom ti na ispitu kaze da je sve to sto si ucio zastarelo?! A to sto on ne pise knjige, ili sto nece da ti kaze neku noviju literaturu (cak i stranu) je nebitno. Ti si uvek kriv.
Cetvrto, da ti jedan spisak ispitnih pitanja. Zatim, se na ispitu promuvaju i neka (nekad ovo ide i do 33% od ukupnog broja pitanja) pitanja koja on nije stavio na spisak?! KAKO? I da li je to pravicno?
Ispiti iz trece i/li cetvrte grupe se uglavnom polazu tako sto odlazis na polaganja i onda uzmes svesku i pises sta on prica. I tako posle 3-4 izlaska (nekad i vise) imas ceo materijal u vezi toga sto ispituje. Najjace, je cak da se udruzite zajedno pa da pisete sve to o cemu prica, a sto nije predavao ili sto nema u literaturi, a sto takodje, nece da vam kaze (ili vas uputi) na konsultacijama (na koja obicno i ne dolazi, iako je i za njih placen)...
Jedino bih se mozda vratio zbog stepena, ali to jako malo znaci u danasnjem sistemu (pa cak i kod preostalih drzavnih firmi / drzavnim organima).
Moram da napomenem i da ima tu jako kvalitetnih profesora - pojedinaca, a kod kojih je sve onako kako bi trebalo da preovladava na celom univerzitetu. Znaci, to su ljudi koji drze kvalitetna predavanja, smislne vezbe / prakse, koji prate svoju struku, pisu knjige, uvek su tu kad treba nesto da ih pitas, kao i na konsultacijama. Kod kojih odgovaras samo ono sto je bitno i sto odgovara trzistu, tj. znanje koje je savremeno.
I kod kojih ti je prosto milina kako u toku predavanja, tako i u toku spremanja ispita, polaganja... Osecas postovanje prema njima, jer znas da su te naucili necemu vrednom.
Ali na zalost, takvi su manjina...