[ zoran @ 12.07.2005. 21:20 ] @
Ko zna neka se javi ?
[ broker @ 12.07.2005. 21:29 ] @
U kompresionoj kutiji se zvucni talas formira u smaoj kutiji (obicno su cak i hermeticki zatvorene), a bas refleks je otvorena i za formiranje zvucnog talasa koristi prostor oko sebe... obicno zid ili neku slicnu povrsinu.
[ stefan123 @ 12.07.2005. 21:34 ] @
Bas-refleks ima bas-refleks cijev a kompresiona je potpuno zatvorena.Bas-refleks omogucava da bas svira u najnizim frekvencijama,manja su izoblicenja pri vecim snagama,manje je brujanje,zvuk je tvrdji.Kompresiona kutija ima meksi zvuk.Pravljenje kutija zavisi od drajvera.Ako ti je Fs/Qes manji od 0.55 onda treba kompresiona,a ako je veci bas-refleks.Ako je blizu 0.4 do 0.6 tom drajveru odgovara i jedna i druga kutija.
[ damiru_2 @ 12.07.2005. 21:45 ] @
Citat:
broker: ... bas refleks je otvorena i za formiranje zvucnog talasa koristi prostor oko sebe...

Naprotiv, koristi se prostor u samoj kutiji za reprodukovanje tonova ispod rezonantne frekvencije samog basa. Na taj način se može spustiti donja granica za čitavu oktavu. Bas refleks kutije zahtevaju zvučnike sa tvrdim vešanjem, kao što je to naznačio stefan123 baš zbog cevi-otvora na kutiji (manji je otpor kretanja membrane u otvorenj kutiji).
Bas refleks kutije se ne pune nikakvim apsorberskim materijalom jer treba da daju što jači bas ispod pomenute rezonantne frekvencije basa...
A što pitaš Zorane?
[ Boki4u @ 12.07.2005. 23:15 ] @
Bas-refleks kutija ima otvor, odnosno cev, dok kompresijona to nema.

Kod kompresione kutije su vece mogucnosti izoblicenja, jer se po pravilu prave tako da su dobro zatvorene (hermeticki), pa se stvara neki pritisak u samoj kutiji, koji pri vecim snagama moze dovesti do izoblicenja same membrane pa time izoblicenja samog zvucnog signala.
Zato se kompresione kutije i pune apsorpcionim materijalima, kako bi "upili" zvuk koji zvucnik stvara unutar kutije.

Bas-refleks kutije imaju otvor, tako da se sa njima postize dublji i mocniji bas nego sto bi se postiglo sa kompresionom kutijom, tj. potrebno je manje snage, tako da su i pomeraji membrane manji, sto govori da je teze da dodje do izoblicenja.
Pritisak koji se stvara u kutiji izlazi kroz tu cev, tako da se moze reci da je konacan rezultat signal koji daje zvucnik + cev.
Kutija je dobra za stilove muzike kao sto su rap, techno, hard rock, itd...

stefan123 i damiru_2 su ti vec sve lepo objasnili.

Ni ja se ne slazem sa brokerom, da za formiranje zvucnog talasa bas-refleks koristi prostor oko sebe.
Koristi se prostor u samoj kutiji, kao sto je rekao damiru_2.
Naime, bas-refleks kutija nema funkciju ako je samo otvorena, odnosno ako nema cevi. Zvucnik koliko znam sa svoje zadnje strane "zraci" u protivfazi, tako da je potrebna ta cev, kako bi zvuk koji izlazi iz nje, bio u fazi sa zvukom koji zraci sam zvucnik direktno. Zato i postoje formule za izracunavanje duzine i precnika cevi, na osnovu podataka zvucnika.

Pozdrav!
[ codeus @ 13.07.2005. 01:46 ] @
momci ... sve je to lepo sto ste napricali ... ali decko nije rekao za koji q mu to treba ... da kompresione kutije imaju izoblicenja AKO SE NE NAPRAVE KAKO TREBA isto kao i sto se gace uzute kad guzu neobrisete dobro ... kad napravite litrazu koju zvucnik trazi .. tada nema izoblicenja ni pri max snazi (naravno da se dampuje unutrasnjost da povratni talas nebi ukocio membranu i da bas nebi mumlao) ... ali u odnosu na basreflex - kompresiona ima daleko lepsi i cistiji bas (samo tisi za 3db)... jedina i prava HIFI skatulja .... i jako je tesko izgoreti bas dok kod basrefleksa to nije slucaj ...
e sad malo reflex ... uzasno jak bas .. ako ce se slusati tehno ,rep ili bilo kakva novija muzika ...tada samo i jedino bas reflex .... ona cev sto je unutra odredjuje donju rezonantnu frekvenciju i ako nije dobro proracunata ... kutija zvuci kao vodokotlic ... mada kad se dobro napravi ... oma taj dan moze zurka ...
ipak je lakse kad je prvi put da pravis kompresionu (naravno da mora biti izlepljena do bola ... nikakva rupa ... inace moze da sluzi kao ogrev)
... sta dalje ... pa googlaj malo
[ zoran @ 13.07.2005. 02:46 ] @
Šta da googlam......da razmišljam ?......pa zato sam pitao Vas.... Moje je mišljenje da je kod kompresione -bas tvrđi , a ove druge -(mekši-zavisi od zvučnika) i dublji.
[ Proko @ 13.07.2005. 10:13 ] @
Ideja bas reflex kutije je da zvuk, koji dolazi od zadnje strane zvučnika, izađe sa kašnjenjem da bi bio u fazi sa zvukom sa prednje strane. Pošto je talasna dužina niskih tonova dosta velika (100Hz: 3,4m), a potrebno je da zvuk kasni pola talasne dužine, zvučnik MORA imati tunel te dužine. Za tako nešto se postavljaju pregrade unutar kutije, gde se zvuk lomata, dok dovoljno ne zakasni da bi izašao i sabrao svoju energiju sa zvukom iz prednje strane membrane.
Iz ovoga se može zaključiti da je bas refleks kutija prilično ograničena po frekvenciji, ali zato daje jači zvuk od kompresione. Koriste ih uglavnom muzičari, jer i njihovi instrumenti uglavnom nemaju širok spektralni dijapazon.
To što se nalazi po prodavnicama kao bas refleks, a ima cev od 25 cm i praznu kutiju, nema nikakve veze sa bas refleks kutijom. To je samo nezavršena kutija sa umetnutom cevkom da bi kupac mislio da tako treba.
Postoje bas refleks kutije, gde je otvor sa strane, ili pozadi, i one su predviđene da rade u "saradnji" sa zidom prostorije, i postavljaju se na tačno određenoj udaljenosti od zida, da bi zvuk, koji se odbije prešao određeni put.
Dole imate jedan projekat "prave" bas refleks kutije.

[Ovu poruku je menjao Proko dana 13.07.2005. u 11:30 GMT+1]
[ Proko @ 13.07.2005. 11:50 ] @
I jedan zanimljiv projekat, gde se zvučnik uopšte "ne vidi". Tu je upotrebljen efekat akustičkog transformatora, tj. levka, i različitim putevima se sabiraju zvučni talasi, koji izlaze sa zadnje strane kutije. Ugao prostorije je "sastavni deo" zvučne kutije.
[ Pigoza @ 13.07.2005. 12:11 ] @
Proko nemoj se ljutiti,znam da vise poznajes ovu oblast od mene, ali ono sto sam ja procitao i znam, je da postoje razne konstrukcije bas reflex kutija, ono sto ti spominjes u prvom slucaju(prva slika) to je takozvana TTL kutija ili ti tunel, sama rec bas reflex vodi na zakljucak da se koristi reflektovani bas sa zvucnika, i mnogo ozbiljnije kutije koje su vrlo skupe poput JAMO,JBL itd, nemaju tunele, mozda po neku pregradu ili ne, a bas reflex cev gleda pola na magnet a pola na kutiju, znam da ima razni nacini postavljanja bas reflex cevi: napred, pozadi sa strane, sa donje strane-itd, drugo mnogi se slazu da HI-END kutije nema bez kompresionih kutija, a bas reflex kutije stvaraju utisak sto bih ja reko drmanja-jaci bas sto je i tacno, ali zaboravljamo da postoje i specijalno konstruisani subwooferi koji imaju duzi hod membrane, i mogu veoma niske frekvencije da reprodukuju iako sa malom membranom, ipak mislim da najaci faktor u zvuku imaju zvucnici, a kutija zatim definise i pojacava efikasnost samog kvalitetnog zvucnika, po meni kompresione kutije su dobre za kucni HI-FI i to za zvucnike sa velikom membranom, jedini problem kompresionih kutija za razliku od bas reflex su da su one fizicki vece i imaju visu donju granicnu frekvenciju, a i napred je receno da u zavisnosti od zvucnika se biraju i u kakvim kutijama ce taj bas se ugradjivati?Jesam li u pravu?
[ Proko @ 13.07.2005. 13:12 ] @
Nema šta da se ljutim, ima raznih proizvođača i proizvoda.
Zaboravi na trenutak šta ko pravi, i zašto, i odgovori mi šta se događa kada kroz tu cev od 25-30 cm izađe zvuk čija je talasna dužina 3-4m (bas), i koji je, u odnosu na zvuk od prednjeg dela membrane zvučnika, u protivfazi. Naravno da će da se smanji intenzitet ukupnog zvuka. Ako je to korekcija zvučne slike, onda je u redu, ali to nije bas reflex kutija, već kutija sa korektivnim elementom. Ako je svi nazivaju bas refleks, zato što liči, ili zato što je to IN, i to je u redu, ali princip bas reflex-a sam objasnio u prvom postu.
[ Pigoza @ 13.07.2005. 14:16 ] @
OK izvini,jel to znaci da mi koji hocemo da pravimo bas reflex kutije, treba da tezimo ka tome da dobijemo tu duzinu tunela od oko 3m koliko iznosi duzina basa(oprosti ako se nisam dobro izrazio)?
[ damiru_2 @ 13.07.2005. 14:19 ] @
Citat:
Proko: ... Dole imate jedan projekat "prave" bas refleks kutije.

Proko, zar se to ne zove transmisiona zvučna kutija?

Evo dodatka za Zorana i ostale... Skeniran deo teksta iz jednog starog SAM-a (koji je prethodno dobro očišćen od prašine - bio je na tavanu mnogo godina).

[Ovu poruku je menjao damiru_2 dana 13.07.2005. u 17:13 GMT+1]
[ Proko @ 13.07.2005. 17:43 ] @
SAM ti nije baš najbolja literatura. U vreme kada sam ga čitao (pre 25 godina) nije bilo objavljene šeme, a da nema neku grešku. Posle su u dva tri broja davali ispravku na ispravku.
Evo jedne nelogičnosti iz tog teksta:
"Bas — refleksna kutija pak dozvoljava rad ispod rezonantne frekvencije i to pukom činjenicom da ima na prednjoj stranici jednu ili više rupa koje po mogućnosti nisu smještene tako da zaostajanje bude u kontrafazi, već, zna se u fazi."
Moje pitanje glasi: A kako će zaostajanje da bude u fazi, ako zvuk ne pređe put od polovine talasne dužine, pošto je zvučnik proizveo zvuk u kontrafazi svojom zadnjom površinom? A polovina talasne dužine za basove iznosi od 1,5 do 2 metara u vazduhu. Je li to tajanstveni metak koji čeka u letu da bi ubio Kenedija? Ako to može da proguta cela Amerika, zašto ne bi i čitaoci SAM-a nešto slično.
[ damiru_2 @ 13.07.2005. 20:24 ] @
Citat:
Proko: ... A polovina talasne dužine za basove iznosi od 1,5 do 2 metara u vazduhu. ...

Čak i više od 2 metra, u pravu si.

F = V / (2 x L)
F = frekvencija
V = brzina zvuka (330-340 m/s)
L = talasna dužina
[ Boki4u @ 15.07.2005. 01:05 ] @
Bez uvrede, ali meni ona kutija koju je proko prilozio vise lici na "lavirint-kutiju", koja ima neke prepreke koje podsecaju na lavirint i otvor na kraju.

Slazem se sa tim da ako se kompresiona kutija napravi kako treba i ako se koristi pojacalo odgovarajuce snage, da ne bi trebalo da dodje do izoblicenja. Tacno je da ta kutija ima finiji bas, kakav je i potreban za neke vrste muzike.

Sto se tice talasne duzine, na frekvenciji od 20Hz iznosi 17m (pri temperaturi od 20C).
[ Pigoza @ 15.07.2005. 09:58 ] @
Ako ja mogu dfa se umesam, ja razumem strucno izlaganje Proke, u vezi bas reflex kutije,i to je za svaku pohvalu, a sad da pitam sve vas, ako mi prosecni hobisti imamo znanja da pravimo kutije recimo kao zastava iz Kragujevca automobile, i onda kaze nam strucnjak iz Mercedesa, kako tako i tako treba da se pravi auto, a mi nemamo takvo znanje, ni para, ni masine, jel mozemo da pravimo onda auto poput mercedesa?Da bi napravili kutiju -pravu bas reflex treba da imamo projekat sa takvim i takvim drajverima,odgovarajucu skretnicu i raditi sve po semi-nacrtu-takvo nesto ima u casopisu Audio projekti, gde je sve ispitano i samo pare i radi-ili ti ako mozes dodaj jos malo para pa kupi gotove ili ono sto ti ljudi koji prave nude, a ja koliko razumem i drugi hobisti zelimo da prema svome znanju i umecu napravimo bolje uredjaje-kutije, od onoga sto se nudi na trzistu za mnogo vece pare, gde ime, naravno kvalitetom dokazano ali za skuplje modele-samo ime ih prodaje.E sad mi hocemo da ono prosecno sto oni prodaju za skuplji novac mi to uradimo za jeftinije pare, a za nesto ozbiljnije to mora neko ko stvarno dosta zna i ima dosta projekata iza sebe-recimo poput Bora, koji je toliko godina projektovao i pravio pojacivace,znaci kako Proko ja prosecan elektronicar mogu da napravim pravu bas reflex kutiju, i da tacno izracunam duzinu tunela, povrsinu samih tunela, da izvrsim tacno dampiranje,uradim korekciju zvucne slike preko filtera-skretnice, izmerim sve to u gluvoj sobi, na vodopadu ili slicnom programu, platim skupe drajvere, prekomplikovane skretnice itd, pa onda kad bih to znao i mogao, bilo bi budalastina da to pravim samo za sebe-vec to treba prodati ko sto rade tipovi u Audio projektu, bez omalovazavanja, ali ko mi garantuje da su svi testovi autenticni i tacni, i na kraju da ce mi se dopasti takav zvuk, bez obzira koliko strucno to izgledalo savrseno.
Ono sto je nama bitno, i sam program Winsd, racuna za projekte kutije i to bez ikakvih tunela i pregrada, i bez ikakvih promena bas reflex cevi u smislu mesta postavljanja, ako mi napravimo kutiju po tom proracunu i napravimo tunele i pregrade, dampiramo kutiju, i ostavimo litrazu da bude kao izracunatu u programu,pitanje je kakav cemo onda dobiti zvuk, bez detaljnih ispitivanja-mozda treba duzi tuneli,mozda nam se ne svidi rezonantna frekvencija koja ce izaci kroz tunel, mozda treba korekcija skretnice-zbog nepozeljnih pikova na visokotoncu itd,kako mi sve to da uradimo?
[ Proko @ 15.07.2005. 10:15 ] @
Mnogo pitanja i dilema, mislim nepotrebno...svako će da uradi toliko, koliko želi. Do projekta nije teško doći, a da li je dobar...Kao i u svemu, mora se krenuti od jednostavnijeg, što većini nije blisko.
Ja sam nekad pravio detektorski prijemnik sa diodom! (zamislite)
I radio je, pa sam krenuo dalje...
Posle su mi klinci tražili šeme za voki-toki, pojačala milion wati...a nisu još razlikovali diodu od otpornika.
Uglavnom niko od takvih nije se nastavio baviti elektronikom. Zašto? Zato što nisu mogli da svladaju prvu prepreku.
[ Pigoza @ 15.07.2005. 11:03 ] @
Onda reci odakle da krenemo, od pravljenje kakvih kutija, daj nam savet ?
[ bakiman @ 15.07.2005. 12:58 ] @
Ljudi, pistite teoriju, malo prake:

Imam 2 AIWA stuba u kući, jednu mini liniju i jedan stub na kvadrat

Zvučnici od mini linije imaju "Bass Reflex System" koji vrlo malo utiče na bass, kao što je Proko opisao. U pitanju je 2x40w sinus i 2x100w muzičke snage. (Aiwa JAX 2003god.)

Drugi stub koji stoji kao reprezentativni artikal u dnevnoj sobi (koja je i dosta velika) je Aiwa NSX999MK2. Njeni bassovi razbijaju sve oko sebe, u grudi udara kao da ste u diskoteci, pa još gore, u pitnjau je 2x180w sinus i 2x220 ako se ne varam muzičke snage.

Ti zvučnici nisiu preterano veliki s obzirom na snagu, ali su prilično duboki, unutra ima zavojnica (prepreka jel) pa tek onda izlazi napolje "vazduh bassa". Jaooo kad se pojača na oko polovine pravi neviđenu promaju, bije vazduh ne mož čovek ni ruku da drži, a kad se zalepi papir na gornju stranu otvora, stalno ga drži u horizontali mlatnjak

U svakom slučaju, slažem se u potpunosti sa Prokom.

PozdraV

PS Imam i neke studijske zvučnike HEYBROOK koji umaju "običnu" kutiju, i tu bassovi razbijaju, ali ovo, ovo je... boom
[ codeus @ 15.07.2005. 13:27 ] @
evo ja cu da ti kazem ... pre par godina imao sam "jadne EI nis" kutije trosistemske 18litara ... to je sviralo kako tako na kurtingovom pojacalu ... sto je u odnosu na paladium mini liniju zvucalo kao koncert Pink Floyda... ali otvorim kutije kad unutra nema nista od dampinga ... sta ce sundjer tamo bolje da "JA" napravim sebi jastuke .. bilo je razmisljanje radnika u EI ... pa ja sta cu kupim sundjer (onaj sa spicovima kao kartoni za jaja) ...zalepim za zidove ..sve stranice pa i frontalnu ... zavrnem sarafe i pustim ... gle cuda ne da lepo svira nego ... domaci JAMO ... odem operem usi ... jos bolje .. . oduvek sam patio za velikim kutijamaa i 7-8 godina u nazad cena drajvera je bila 2DM/1W ... pa ako oces 500W kutije to ti je 1000DEM-a samo zvucnici ... a sad hvala Kinezima za njihove pirincane membrane i cenu 100W/1000 DIN ... pala cena ...pojavio se SAL ... i reko e sad cemo da pravimo ... i naravno posto nisam nista znao o akustici (kompleksno jako ) pribavim raznu dokumentaciju ... proracune ... formule ... preporuke ... software ... simulatore i sve ostalo ... racunao i racunao i racunao ... ali nisam racunao da ce to toliko da kosta >>>> pootvarao sam gomilu kutija zagledao ... merio ... slusao ...
naravno izaberem u startu kompresionu kutiju (lakse za napraviti i trpi greske) a treba mi Pink Floyd da se lepse cuje ... uzmem PAPIRNE basove 100W 10" ... srednotonci 15cm 50W i stare EI nisove kalotne visokotonce ...
zasto papirne .. pa zato sto je papir najlaksi i daje najlepsi zvuk i dan danas pored kevlara i plastike i aluminijum .... (a i najjeftiniji su sa de nelazemo)
proracuni su rekli da potrebna litraza kopresione kutije treba da bude preko 80 litara ... pa sam napravi od ~90 litara (dodas 3-5 litara na dumping ... i oko 5 litara za srednjotonca... dodas i precnike zidova.. kao i zapreminu unutrasnjih ojacanja) ... i lepo uzeo medijapan 22mm ... 82x32x38 cm ... ulepio...zasarafio na svakih 5cm ... zalepio sundjere unutra na sve zidove ... izdampovao i srednjotonca ... izsmirglo .... zaoblio coskove ...ivice ... usarafio spajkove (metalni nogari kupastog tipa ... spic na dole u parket ... ) ... slopio ... ako je tezina neko merilo .. oko 30KG po kutiji ...
e tu je sad mali problem .... koje i kakve skretnice .... hteo sam u startu 18db ... malo su koplikovane ali ajde nije da ne moze da se napravi .... ali zbog komplikacije oko nabavke kilometara bakarne zice ... ipak sam se odlucio za 6db cisto da ima sta da skrece ... zvucnici su po db bili uravnotezeni pa nisam morao da smanjujem i utisavam bilo koji ... znaci najprostije sto moze po kalem i par kondezatora ... cisto "da skrece" ... zatim finale ...farbanje ... to je oko 3m3 kao peglica ***ote ... traze 300Eura za farbane u komori sa spric gitom i pistoljem ... he ... ali uradili su za jedno skidanje kilometraze .... i naravno prepravim kurtinga ubacim po tda7294 .. spojim upalim ... LELE ... mozda nisu savrsene ... ne ... sigurno nisu savrsene ... ALI u odnosu na EI nis ...ovo je burmester 500-600 mile ... bas kad udari onako precizan i cist ... zatrese mi se soba ... prozori ...vrata ... komsije oce da me ... a nisu ni bas ref.. kutije ... znaci PRVI put pa sam se odusevio ... mogu misliti kako to zvuci kad neki PRAVI znalac uradi ...
reko super ... napravio sam jajjjjjjednostavvvnije sto je moglo ... a hteo sam sendvic zidove (kutija u kutiji a izmedju zidova KATRAN ... sama kutija oko 120Kg ... ali kompikovano za izraditi)

zvucnici - 100Eura
ispuna, kablovi, lepak, medijapan ,srafovi - 60 eura (skup sundjer)
skretnice - 30 eura
farbanje - na svu srecu djabe ... ali neko bi i to platio ... ono da kleknes pa da bude 50Eura
...
pivo ,,sokovi ... pice ...
otislo je oko 300 Eura .... i nije mi zao ... ni sekunde ...
samo sto sad nemam para za druge kutije ...

sad razmisli ... isplati se praviti ... samo treba imati para ... jer ovo nije jeftino pa da na pola puta kazes .... "a da ipak napravim otvore za refleks"
a ovo je bilo najjeftinije sto moze ...
[ bolebg @ 20.07.2005. 13:33 ] @
Kada se govori o racunanju velicine kutije za bass reflex ili kompresionu kutiju svi upucujete na WinISD, kome je potrebna gomila podataka o drajveru da bi izracunao litrazu kutije... Sta se desava kada covek kupi zvucnik na buvljaku, ne zna ni koji je ni koliko je jak niti bilo sta slicno, zna samo njegovu velicinu... E pa, moraju da postoje odredjene velicine kutija za svaku velicinu zvucnika, ako ne postoje hajde mi da ih napravimo, da bi svaki npr. 15" zvucnik imao velicinu kompresione kutije i bass reflex kutije sa tacnim tunelom. Onda ljudi koji imaju drajvere za koje ne znaju ni jedan podatak nece biti obeshrabreni i nece ostavljati zvucnike u podrum, nego ce znati koliku kutiju treba da naprave i koliku rupu da izbuse... A i u WinISD razlika u litrazi kutije za npr. Celestion 15" i Eminence 15" je po pola litre, to nije nista...
Hajde da napisemo sve sto znamo za najbolju meru bass refleks kutije ili kompresione, pa cemo one koje najbolje rade da objavimo dalje... Evo jedan BASS BIN, ne vezano za ovo sto sam pricao do sad...

[Ovu poruku je menjao bolebg dana 20.07.2005. u 14:34 GMT+1]
[ zoran @ 21.07.2005. 00:50 ] @
Malo da se ubacim.
Kutije ne treba šrafiti šrafovima !!!! Ima da se kupe drvene tiple , treba ih tiplati sa lepkom za drvo (to su mali drveni štapići okrugli) i neće nikad popustiti dok sa šrafovima.....se nikad ne zna.
[ codeus @ 21.07.2005. 01:01 ] @
nisam imao volje da tiplam ... a sarafi su zalepljeni tutkalom ... malo uvuceni (5mm) pa pregitovani ... mogu samo da upadnu u kutiju ..ali napolje nikako ...
pozdrav
[ Pigoza @ 21.07.2005. 09:10 ] @
Ako koristimo drvene tiplove,prvo su obicno vecih precnika nego srafovi-sto oslabljuje ivice materijala od koga je napravljena kutija, to jeste najednostavnije resenje, medjutim u stolarstvu se za najcvrsce konstrukcije koristi sistem takozvanog lastinog repa, odnosno izrezu se strane koje se lepe kao trouglovi pa se lepe medjusobno, i to zaista tesko moze da pusti- to je mnogo jace od tiplova, a za najace konstrukcije se koriste plus ojacanja od recimo L profila-zelezo(aluminijum)koji ucvrscuju stranice spolja, a zbog esetetike moze i iznutra,tako da srafovi, a posebno oni za drvo ne mogu da puste, na kraju krajeva kupite dvokomponentni lepak pa namazite rupu pre nego sto ucvrstite sraf, i jos nesto ako radite sa tiplovima morate imati stegu da stegnete povrsine koje lepite, to je preporucljivo za sve vrste lepljenja, ali ako se koriste srafovi, oni ce glumiti stegu,jos ako ih ima dosta i ravnomerno rasporedjeni-odlicno ce stegnuti te povrsine, a i razgovorima ovde na forumu je bilo receno da neke profesionalne kutije su zasrafljene sa velikim brojem srafova, jel mislite da profesionalci manje znaju od nas za mehanicku cvrstinu kutije ili im se omaklo, moze i lepak od vibracie da popusti. Moze se koristiti i obican tipl za zid, koji se prethodno zalepi pa onda sraf, ali mislim da nema potrebe, , ja sam recimo razmisljao da kutije koju cu praviti, zalepim i zasrafim, a onda iznutra ojacam L profilom-metalom, naravno prvo se sve izmeri i nacrta gde sta stoji pa izbuse rupe za ojacanja, zatim lepak i onda zasrafiti ojacanja, e ako to pusti, a mislim da je to moje razmisljanje a la ruski sistem, onda najbolje da kupimo debelo stablo, da ga proglodamo iznutra zvucnik s jedne strane , s druge cement pa nek pusti ako moze-Ha.
[ Boki4u @ 21.07.2005. 11:00 ] @
Lepo kaze cika Pigoza
Kakvi tiplovi. Lepak, srafovi i teraj brate.
Ja koliko znam, najcesce se koristi ta kombinacija.

[Ovu poruku je menjao Boki4u dana 21.07.2005. u 12:02 GMT+1]
[ stefan123 @ 21.07.2005. 11:21 ] @
Pa da to je i najlakse a i cvrsto sigurno.Ja mislim da ne trebaju L profili.Malo ko ima velike stege.Zamislite kad trebate da stegete kutiju visine preko 1m.
[ Boki4u @ 21.07.2005. 13:23 ] @
Citat:
stefan123: Zamislite kad trebate da stegete kutiju visine preko 1m.

U tom slucaju stege koristis samo za stranice, a kad treba da stegnes poklopac i dno, ti lepo sednes na nju i cekas par sati
[ vladac @ 22.07.2005. 15:27 ] @
Koristiti šrafove je ok. Ali posle sušenja lepka ja ih povadim, a rupe proširim na 6mm (8 ili 10) te u svaku ubacim drveni tipl (30mm dužine) sa lepkom; kada se i to osuši ide gitovanje: za velike rupe (ili greške) drveni lepak i sitnija piljevina a za finije radove akrilni git (vodeni) domaćeg proizv. Iste šrafove koristim više puta.
Treba izbegavati metal u "drvetu". Za ojačanja koristim letvice 2x2cm a ne "L" profil.
Kod čestih otvaranja (experiment) kutija koristim "iveršraf" (0,1€/kom), ali je burgija za njih oko 8€. Mogu se u isto mesto uvrnuti preko 10x, a da ne proklizaju.
PozdraV