[ bobahruma @ 19.12.2005. 00:48 ] @
pozdrav svima
kako da proracunam debljinu kabla za odredjenu potrosnju(u Watima), ustvari trebale bi mi formule, takodje ne bi bilo lose da imate formule i za proracune oko amperaze
[ JOJO847 @ 19.12.2005. 13:10 ] @
daj sve podatke pa cemo izracunati.
Snaga trosila, mjesto gdje ces ga postaviti tj radna okolina, ( kupaona,vlazno,mokro i to) i duljina kabela. Napon 220 jel?
[ vladd @ 19.12.2005. 13:44 ] @
Obicno se racuna 3-4A/kvadratnom milimetru. Maksimalno 6A, ali treba uzeti u obzir i duzinu zice i eventualno grejanje (nacin koriscenja uredjaja na tom kablu). U "praksi" se obicno stedi, jako, tako da su najcesce zice 2,5 "kvadrata" a redje 4. Na prste se mogu izbrojati "instalacije" sa 6, 8 ...i vise kvadrata, i korisnici koji su to u kucu (stan) ugradili.
[ bobahruma @ 20.12.2005. 02:14 ] @
da radi se o struji od 220V

ustvari interesuju me sami proracuni i formule, ali konkreto za sad mi treba:
1. koliki precnik (punog-ppy)kabla treba na duzini od 10m za 2KW-2000W
2. koliki precnik kabla treba na duzini od 5m za 4KW


molim vas da mi date (bar otprilike) formule za proracune, jer bi zeleo da ih imam za svaki slucaj

unapred zahvalan BOBAHRUMA

[Ovu poruku je menjao bobahruma dana 20.12.2005. u 03:17 GMT+1]
[ zei @ 20.12.2005. 08:58 ] @
1. Pretpostavljam da se radi o 220V. Odgovara presek od 2.5mm2 (3x2.5mm2 Cu). Dakle radi se o bakru jer aluminijum trazi nesto veci presek ali mogao bi i Al da nosi to opterecenje. Jedina stvar koju nisi rekao je okolina u kojoj se kabal nalazi. (regal, pod malter, cev...) Struja osiguraca 16A (maksimalna dozvoljena je 25A) pri cos Fi=1 prenosena snaga je 16.4kW(trofazni).
2. Ovaj slucaj je jakooo nezgodan jer takvih potrosaca gotovo da nema na 220V. (postoje protocni bojleri, kotlovi, peci ali oni su trofazni a ja sam se ogranicio na stambene objekte). Preporuka je Cu 4mm2 ali kontakti moraju jako dobro da se odrade.

Sve se ovo donosilo na pun presek provodnika. Ako je presek licnasti (ili sektorski) onda taj provodnik moze podneti malo vece struje. Formule nemam trenutno...
[ bobahruma @ 20.12.2005. 22:32 ] @
ja za 2 KW trenutno koristim kabla bakarni, pun presek, 1.5 mm2 i kabal se ne greje, ali zato se cvor greje. zato mi i trebaju proracuni da zanam koliki je minimalan presek koji mora da bude.

kabal je za spoljnu montazu po zidu
[ Ero S Ovoga Sveta @ 20.12.2005. 23:30 ] @
Da bi izracunao npr. potrebnu debljinu kabla od jedne trafo stanice do druge, potrebna
je cijela skolska tabla formula i racuna, a tako isto i za taj tvoj kabal. Mani se proracuna
i drzi se one stare elektricarske: 1mm2 - 1kw i sigurno neces pogrijesiti. A sto se tice
grijanja spojeva, to rijesi ili putem klema ili uvrni pa zalemi ili....
[ bobahruma @ 21.12.2005. 01:05 ] @
OK hvala
[ zei @ 22.12.2005. 09:10 ] @
Kabal 1.5mm2 Cu Struja osiguraca 16A Nosice taj kabal to tvoje opterecenje. To je neka rasveta? Na ovom kablu je pad napona veci ako je dugacak a razlika u ceni je mala da se ne bi stavio 2.5mm2. Ako je rasveta u pitanju onda nema veze.
Na mesto spajanja stavi kleme (odgovarajuci tip). Spojevi se uvek malo greju kada su veci potrosaci prikljuceni.
[ lop @ 22.12.2005. 13:18 ] @
U=pLI/S i P=UI
U-napon
p-specificna otpornost cu-0.018, al-0.027,jedinica OM*mm^2/m (om puta milimetar na kvadrat po metru)
L-duzina provodnika
I-jacina struje
S-poprecni presek kabla
P-snaga
lepo sad uzmi formulu i izracunaj, ako te bas toliko zanima
[ vladd @ 22.12.2005. 18:52 ] @
To je "neka vrsta" proracuna, za koju ne vidim gde "vodi". Posto se radi o kucnoj instalaciji koja podleze propisima, nikakvi "slobodoumni" i predpostavljeni proracuni ne trebaju. Osim za neku vezbu iz elektrotehnike, mozda.
Ovde se radi o propisima, koje treba zadovoljiti, ne zbog postovanja zakona, vec zbog bezbednosti stanara.
Trzisni preseci su 1,5 2,5 4, 6 "kvadrata"....i to je ono sto treba koristiti. Za koriscenje u kucnoj instalaciji treba voditi racuna i o spojevima, koji se greju, i potencijani su izvor pozara (kog je jako tesko ugasiti), a boravak u satoru nije za preporuku.
Za to sto koristis, uzmi kabl, puna zica 2,5 kvadrata, sa duplom izolacijom (zbog "spoljne" upotrebe), i prevodu sivi, okrugli. I dobro stegni spojeve, recimo vecom "luster" klemom.
[ bobahruma @ 24.12.2005. 20:35 ] @
stavio sam kabl 2.5 mm2, licnasti, kabl se negreje(tek,tek malo), na spoju sam koristio lustar kleme ni one se ne greju, ali mi se greje osigurac od 25A(automatski), probao sam staviti od 16A ali on mi je posle 15 sati crko. Vucem struju od 4 KW za neke grejace od centralnog. Da li je opasno sto se osigurac greje???
[ lop @ 25.12.2005. 21:06 ] @
po onim formulama struja u kolu je oko 18 A, znaci treba ti vise od toga. a osigurac se greje vise ako je struja kroz njega sto bliza njegovoj maksimalnoj struji ili vecoj pri cemu ce prekinuti struju u kolu
[ zei @ 26.12.2005. 09:00 ] @
Ko je proizvodjac osiguraca?
Preporuka je minel ili general. Oni kineski sa narandzastom ili zelenom linijom (i cenom do 50 din) su obicno djubre.
Krajevi licnastih kablova treba da se obrade pre povezivanja. Moze da se stavi takozvana papucica ili samo da se zalemi kako bi provodnik bio cvrst da zavrtanj ne bi presekao licne.
Kod tebe nema potrebe za tim jer ti se klema ne greje. Proveri spoj u osiguracu i stegni dobro.
[ beep @ 26.12.2005. 10:32 ] @

Nedavno sam imo priliku da otvorim Minelovu fid sklopku, kad sam je otvorio prosto mi je bilo milo sto je nisam ugradio.To ko da deca sklapaju.Moja ti je preporuka da uzmes Kopp i nece glava da te boli.
[ vladd @ 26.12.2005. 15:59 ] @
Nije ti neka ocena. Minel pravi po licenci Merlin Zerena, koji su Rols Rojs za niskonaponsku opremu. Pre bih stavio minelovu, nego tursku, bugarsku ili koreansku sklopku ili prekidac. O Iskri necu ni da pricam. A sto je ruzna, sta me briga, ne gledam je po ceo dan.
[ beep @ 26.12.2005. 19:57 ] @
Neradi se tu o lepoti, jer tesko da ces videti "lepu" sklopku nego o kvalitetu.Kad sam otvorio sklopku i video mehaniku koja se koristi za ukljucivanje i iskljucivanje sklopke bio sam sokiran.Prosto mi je bilo neverovatno da se tako losa mehanika koristi obzirom na tako vaznu funkciju koju obavlja.Nema to veze sa bilo kakvom licencom sem na papiru.Ako neznas sta je dobro onda znas sta je skupo.Firma Kopp je pojam kvaliteta u svojoj zemlji tj. ako hoces da kupis kvalitetnu opremu u Nemackoj ond kupujes Kopp opremu.Nemam ja nista protiv Minela ali mi nije jasno sta oni imaju protiv nas.
[ vladd @ 27.12.2005. 12:54 ] @
Kopp ima losije modele od Minela. Dobro sam upoznat sa NNA uredjajima i radom FNNA Minel (fabrika niskonaponskih.....).
To sto neko "misli" da je "nemac je nemac" ili neka slicna filozofija( skupo, tesko..), nema veze sa tehnikom. Misli, ipak je ovo "tehnicki" forum, i "razlozi" su vise oslonjeni na poznavanje tehnike, a ne na marketing dizajn, kvalitet pakovanja ili kvalitet sito stampe na proizvodu.
A ako nesto "izgleda" ovako ili onako, to je druga prica. Da li Kopp radi sve svoje kontakte pregovanjem srebrnih tableta, ili prosto, sa boljim alatima "upresuje" "bradavicu " od postojeceg materijala, bitna je tehnicka razlika. A da li je pougica niklovana ili je ostala patina, nema tehnicki znacaja, ali lepse izgleda.
Ja bih ovako komentarisao prekidace ili rastavljace, a ne po izgledu i "estetskoj" proceni. Bar na forumu "tehnike". Za forum "dizajna" nisam strucan.

Poz
[ tdjokic @ 27.12.2005. 13:20 ] @
Mene je Kopp FID gadno zafrknuo. Uradio sam test, on se lepo iskljucio, ali nikako nece nazad. Naravno, prva ideja je, da je neki aparat u kuci neispravan, pa zato. Iskljucim sve osigirace - i dalje nece. Skinem ga dole, nece. Otvorim. Na jednom mestu dve plastike prilicno neprijatno skripe prilikom pomeranja jedna preko druge, a normalno bi bilo da klize. Pomislim ja da su to mozda plastike sa staklenim zrncima/vlaknima, pa malo to "podmazem" - predjem par puta grafitom iz olovke. To se smiri. Mehanizam i dalje nece da se zaskoci. Ne vidim nikakvu gresku. Posle izvesnog vremena se zaskoci, ali poluga mora vrlo polako da se aktivira.

Naravno, ovo sam ispricao za 5 minuta a tamo sam se zafrkavao bas posteno... Grrrr......
[ beep @ 27.12.2005. 13:57 ] @
Citat:
vladd:
A ako nesto "izgleda" ovako ili onako, to je druga prica. Da li Kopp radi sve svoje kontakte pregovanjem srebrnih tableta, ili prosto, sa boljim alatima "upresuje" "bradavicu " od postojeceg materijala, bitna je tehnicka razlika. A da li je pougica niklovana ili je ostala patina, nema tehnicki znacaja, ali lepse izgleda.



Kao sto i sam kazes "bitna je tehnicka razlika", uz Minelovu sklopku dobijes upustvo ko za zvaku tj. nema ga, dok uz Kopp dobijes upustvo na 4 jezika sa svim mogucim karakteristikama pa do nacina montaze.Mehanika u Minelovoj fid sklopki je napravljena pomocu stapa i kanapa,smesno.Sve ovo sto ja pisem moze vrlo lako da se proveri, samo je potrebno skinuti poklopac od Minelove sklopke.Nema lazi nema prevare.
[ beep @ 27.12.2005. 14:04 ] @
Citat:
tdjokic: Mene je Kopp FID gadno zafrknuo. Uradio sam test, on se lepo iskljucio, ali nikako nece nazad. Naravno, prva ideja je, da je neki aparat u kuci neispravan, pa zato. Iskljucim sve osigirace - i dalje nece. Skinem ga dole, nece. Otvorim. Na jednom mestu dve plastike prilicno neprijatno skripe prilikom pomeranja jedna preko druge, a normalno bi bilo da klize. Pomislim ja da su to mozda plastike sa staklenim zrncima/vlaknima, pa malo to "podmazem" - predjem par puta grafitom iz olovke. To se smiri. Mehanizam i dalje nece da se zaskoci. Ne vidim nikakvu gresku. Posle izvesnog vremena se zaskoci, ali poluga mora vrlo polako da se aktivira.


I nema greske.Kad ti sklopka iskoci ostaje u reset polozaju tj. na sredini.Da bi je ponovo aktiviro potrebno je rucicu povuci u donji polozaj a nakon toga je prebaciti u gornji polozaj.
[ zei @ 28.12.2005. 08:46 ] @
Mnogo smo otisli u OFF (proracun debljine kabla)
Sto se tice poredjenja sklopki:
Cena? Nabavka? Kako prepoznati original (ima dosta kopija)? Tehnicke karakteristike?
Da li ce i jedna i druga da odrade posao?
[ tdjokic @ 28.12.2005. 13:48 ] @
Citat:
beep: I nema greske.Kad ti sklopka iskoci ostaje u reset polozaju tj. na sredini.Da bi je ponovo aktiviro potrebno je rucicu povuci u donji polozaj a nakon toga je prebaciti u gornji polozaj.
Izvini, ali ... ne znam sta da ti kazem. Zar stvarno mislis da za par godina koriscenja te sklopke nisam shvatio da treba da se prebaci prvo dole pa onda gore? Ja pricam da sam je otvorio i da unutar sklopke dva komadica plastike grebu, kako mislis da sam to probao? Naravno, prvo dole, pa onda gore ... i tako dalje. Imam i nalepku sa tim objasnjenjem, koja je dosla uz osigurace, i zalepljena je na poklopcu razvodne table

Cinjenica je, da je FID sklopka u aktivnom polozaju na samoj granici stabilnosti - da bi onom mehanizmu za okidanje bilo lakse da okine i dovoljna je i neka mala necistoca pa da ne moze da ostane u stabilnom polozaju - recimo komadici one plastike koja je "ribala". Kad je to nekako ispalo, dok sam probao i okretao je u ruci, sklopka je ponovo postala funkcionalna. Jedno od mogucih objasnjenja misteriozne "popravke".
[ beep @ 28.12.2005. 14:36 ] @
Citat:
tdjokic: Mene je Kopp FID gadno zafrknuo. Uradio sam test, on se lepo iskljucio, ali nikako nece nazad. Naravno, prva ideja je, da je neki aparat u kuci neispravan, pa zato. Iskljucim sve osigirace - i dalje nece. Skinem ga dole, nece. Otvorim.


Iz gornjeg teksta se vidi da ti se to dogodilo kad si prvi put montiro sklopku, nigde nepise da je to bilo pre par godina.Samo sam hteo da pomognem, jer jednom kad nisam bio kuci sklopka je iskocila a moji nisu znali da je vrate bas zbog reset polozaja.
[ tdjokic @ 28.12.2005. 16:02 ] @
Citat:
beep: Samo sam hteo da pomognem, jer jednom kad nisam bio kuci sklopka je iskocila a moji nisu znali da je vrate bas zbog reset polozaja.
Dobro, prihvatam objasnjenje i zahvaljujem se na zelji da pomognes. Kriv sam sto nisam napisao "nakon izvesnog vremena, uradio sam uobicajeni test ..." ali i dalje krivim fabriku sto su ona dva komada plastike bas posteno ribala a nisam je ni 10 puta testirao (i tu sam kriv, trebalo je to ciniti cesce). Meni licno se ta konstrukcija sa reset polozajem ne svidja, ali, sta je, tu je.
[ Kolovrat @ 26.03.2008. 18:13 ] @
Ni minel ni Kopp...
ABB ili LEGRAND su zakon
[ Jovans@ @ 13.12.2008. 16:18 ] @
Lop
U=pLI/S i P=UI
U-napon
p-specificna otpornost cu-0.018, al-0.027,jedinica OM*mm^2/m (om puta milimetar na kvadrat po metru)
L-duzina provodnika
I-jacina struje
S-poprecni presek kabla
P-snaga
lepo sad uzmi formulu i izracunaj, ako te bas toliko zanima

Bobahruma
stavio sam kabl 2.5 mm2, licnasti, kabl se negreje(tek,tek malo), na spoju sam koristio lustar kleme ni one se ne greju, ali mi se greje osigurac od 25A(automatski), probao sam staviti od 16A ali on mi je posle 15 sati crko. Vucem struju od 4 KW za neke grejace od centralnog. Da li je opasno sto se osigurac greje???
2. koliki precnik kabla treba na duzini od 5m za 4KW

*******************
Ako uzmemo gornje formule:
Za 240V
P=UxI => I=P/U = 4000W/240V = 16.67A
U=pLI/S => S=pLI/U = 0.018x5x16.67/240 = 0.00625 mm^2 ???
Za 400V
P=UxI => I=P/U = 4000W/400V = 10A
U=pLI/S => S=pLI/U = 0.018x5x10/400 = 0.00225 mm^2 ???

DA LI JE STVARNO MOGUCE DA BUDE PRECNIK Cu ZICE 0.00625mm^2 ili 0.00225mm^2, AKO ZNAMO DA PO PRAVILU 1kW=1mm^2 TREBA DA BUDE 4mm^2 ?
DA LI JE NEISPRAVNA FORMULA ???
[ Jovans@ @ 13.12.2008. 16:43 ] @
ISPRAVKA: sve je u redu, izvinjavam se
Za 400V
P=UxI => I=P/U = 4000W/400V = 10A
U=pLI/S => S=pLI/U = 0.018x5000x10/400 = 2.25 mm^2 ~ 2.5mm^2 (potreban kabal 4x2.5mm^2)
[ ptak 13. @ 13.12.2008. 18:23 ] @
ha ha koji ste likovi otvorili ste temu staru 3 godina, ako i treba se setiti na starije teme. Okacicu ja za neki dan tabelu vec graduizsanu za razlicite poprecne preseke kabla, sve lepo napravljeno....samo da je skeniram, kad je nadjem ! ! ! Ne morate se muciti sa formulama .
[ Brkic @ 25.01.2010. 19:28 ] @
Da ne otvaram novu temu jer je povezana sa ovom,
Hoću da 4kw (2+2 kw grejač) spojim na monofaznu struju preko šuko utičnice.
tj. napravio bih 10m produžni kabel 3x2.5mm2 (izvukao bih iz trofazne utičnice gde su žice 4mm2) i na kraju produžnog stavio šuko utičnicu.
Preko tog produžnog sam mislio spojiti 4kw grejač.
Da li će to biti OK i hoće li šuko utičnica izdržati 18A, da ne dođe do grejanja i topljenja utičnice ?

ili
da uzmem 5x2.5mm2 i na kraju stavim utičnicu za trofaznu struju i grejač spojim na 2 faze.

[Ovu poruku je menjao Brkic dana 25.01.2010. u 20:48 GMT+1]
[ tdjokic @ 25.01.2010. 22:25 ] @
Preporucujem drugu varijantu - vise zica, trofazna uticnica, potrosaci rasporedjeni ravnomernije itd. Mozda bi monofazna uticnica i izdrzala 4 kW neko vreme ali bi se zica od 2,5 mm2 verovatno prilicno grejala, jer pretpostavljam da ce biti dugacka bar nekoliko metara. Kasnije bi ti i kontakti u uticnici popustili. Bolje odmah ulozi malo vise para i rada nego da radis istu stvar 2 puta.
[ Brkic @ 25.01.2010. 22:28 ] @
OK, hvala, tako sam i ja mislio.
Inače produžni treba da bude 10m.

[Ovu poruku je menjao Brkic dana 25.01.2010. u 23:45 GMT+1]
[ DFolly @ 23.03.2010. 15:48 ] @
Pozdrav svima...

pokusavam da ugradim elektro instalaciju u kombi koji pretvaram u kampera. Pokusao sam da pomocu navedene formule dodjem do velicine poprecnog preseka zice koju bi trebalo da koristim ali... resenja su bila vrlo cudna.

Naime konkretno se radi o sledecem:

Napon koji koristim je 12V jednosmerni
2 najveca potrosaca su mi:

1. Bojler 200W na 12V i 660W na 230V (ima mogucnost koriscenja obe vrste napona) ja izvodim instalaciju za jednosmerni. Na razvodnoj kutiji mi je za ovu svrhu predvidjen osigurac od 10A. Duzina kabla bi bila oko 2m.

2. frizider na 12V oko 120-150W i predvidjen osigurac od 30A. Duzina kabla oko 5-6m.


Da li bi ste mi mogli pomoci oko potrebne debljine kablova? Da li je navedena jednacina upotrebljiva i za jednosmernu kao i naizmenicnu struju?

Unapred hvala.

Dejan.
[ veselinovic @ 23.03.2010. 16:46 ] @
Ne valja ti matematika.
Bojler od 200W na 12 V vuce 200/12=16.7 A, ali ako pretpostavimo da je napon pri upaljenom motoru oko 15 V ispadne da isti bojler vuce oko 20.1 A.
Dakle treba ti osigurac od 25 A i zica presjeka 4 mm/2.
Za frizider moze da se uzme osigurac od 10A, ja bih uzeo od 16A i zicu presjeka 2.5mm/2.
[ DFolly @ 24.03.2010. 19:26 ] @
Citat:
veselinovic: Ne valja ti matematika.
Bojler od 200W na 12 V vuce 200/12=16.7 A, ali ako pretpostavimo da je napon pri upaljenom motoru oko 15 V ispadne da isti bojler vuce oko 20.1 A.
Dakle treba ti osigurac od 25 A i zica presjeka 4 mm/2.
Za frizider moze da se uzme osigurac od 10A, ja bih uzeo od 16A i zicu presjeka 2.5mm/2.


Prvo hvala na javljanju...

ne znam gde sam pogresio u matematici kao sto ti kazes!? I ja sam dobio tu vrednosto struje kao i ti za jednosmerni napon (16,67A) s tim sto za napon od 15V dobih 13,3A umesto 20,1A!? Sto se tice vredosti snage bojlera to je ono sto pise na deklaraciji proizvoda tako da ako su oni pogresili onda i ja gresim.

Vrednosti osiguraca nisam ja odredjivao to je dobijeno sa kontrolnom tj. razvodnom tablom na kojoj su vec predvidjeni odredjeni vodovi za odredjene potrosace a za svaki vod su postavili i osigurac, i to je ono sto su oni propisali.

Sve u svemu nije mi i dalje jasno da li formula za izracunavanje poprecnog preseka zice u ovom forumu vazi i za jednosmernu i naizmenicnu struju ili ne? Na netu sam pronasao i neke tabele koji presek trpi koju struju gde stoji da zica os 2,5mm2 trpi do 18,3A!?

Usput sam malo gledao i postojecu instalaciju na vozilu te sam primetio da cak ni za napajanje ventilacije za zadnji - kabinski deo vozila nije koriscena zica deblja od 1,5mm2!!! Jedino zice za masu (i to ne sve) su 2,5mm2 (verovatno je koriste kao zbirnu za vise potrosaca).
[ semiconductor @ 28.08.2010. 10:45 ] @
Hajde da ponovo otvorimo ovu temu, jer je ostala nedorecena...
Dakle, gde je tabela o kojoj ptak13 pise?
Imam dve suko uticnice koje se montiraju na zid (keramicke)
na isti kabal. Znaci, na 2m od razvodne kutije (jel se tako zove?) :)
ide jedna uticnica, pa na 3m od prve uticnice ide druga.
Trabaju mi dve uticnice na dva zida, jer su "zidari" to prevideli?!! o.O
Te uticnice mi trebaju za razne potrosace... pegla, valjak pegla, grejalica itd.
Koji kabal? Precnik, licna ili bakar...? Sve sto je potrebno da se ne greje i da ne
izazove pozar :) Kabal se takodje montira na zid.
[ ptak 13. @ 28.08.2010. 21:58 ] @
Ptak13. kad bi se setio na koju je semu mislio pre 2 god. opet bi je okacio :P Imam toliko knjiga i prirucnika pa cu je valjda naci da je opet posaljem ili okacim...

Ajmo redom, da zove se razvodna kutija to na sta ti mislis

Sto se tvog problema tice, to su monofazne uticnice za montazu za na zid, stoga kabal PP-Y 3 x 2.5 mm^2 kupi onoliko metara koliko ti je potrebno i uzivaj.

Ali prvo nam kazi koja je namena te prostorije i da li ces u obe uticnice u isto vreme ukljucivati neke jace prijemnike poput grejalice i sl. ? To ne bi smeo jer je po standardu monofaznog strujnog kola max snaga do 3kW 220V ! Pitam samo iz predostroznosti da ne bi napravio neki kurslus...

Sto se tice razvodne kutuje na kojoj bi ti povezao te dve uticnice, sta se jos nalazi instalirano na tom provodniku gde bi ti zakacio jos dve uticnice, cisto da ne preteras ? Ima li na tom kablu/provodniku jos nekih uticnica, sijalica... ?!

Provodnik kupi punog preseka, ne licnasti ! Naravno bakarni !
I trebace ti nekoliko obujmica za montazu kabla NA zid. Na svakih 30-40cm po jedna obujmica.

Puno pozdrava !
Nikola

[ semiconductor @ 28.08.2010. 23:15 ] @
hvala na odgovoru... prvo, ne znam sta je sve spojeno
na tu razvodnu kutiju, ali nemam velikih potrosaca tako da nije bitno...
sto se tice uticnica, povremeno ce se koristiti za peglu, jer je to uglavnom
soba za ves... nece nikad biti ove uticnice u isto vreme opterecene...
moram da pogledam koliko je kw valjak pegla... i nju veooommaaa retko koristm,
pa mislim da ni sa njom nece biti problema, ali mozda neko zaboravi da je iskljuci :)
verovatno cu da promenim plan i da stavim samo jednu uticnicu... ne zbog opterecenja,
vec zbog nekih promena koje mogu da se dese uskoro u toj sobi... :D

smislicu vec nesto... jos jednom, hvala na odgovoru... cekamo tabelu... mozda zatreba ;)
[ ptak 13. @ 29.08.2010. 02:22 ] @
Ok u svakom slucaju kabal PP-Y 3 x 2.5 mm^2 punog preseka ( ne licnastog ) ti odgovara i ponasace se odlicno !
A oko tabale potrudicu se da je pronadjem...medjutim u instalacijama do 220V i 3kW snage se koriste preseci 1,5mm^2 za osvetljenje i 2,5mm^2 za monofazne prijemnike, kod trofaznih je takodje u upotrebi presek 2,5mm^2 samo sa 4-5 zila, zavisno od provodnika. U razvodnoj tabli se zbog amperaze od oko 20-25 A pa i vise koriste provodnici od 4mm^2 - 6mm^2 u vidu mostova, razvoda glavni osiguraci, brojilo, osiguraci, uklopni sat, sklopka i sl. Tako da kod kucnih instalacija ne mozete pogresiti, jednostavno je 1,5mm^2 osvetljenje, 2,5mm^2 monofazni i trofazni prikljucni uredjaji i to je to, samo obratiti paznju na odabir br. zila, osvetljenje 2-3, monofazni prijemnici 3, trofazni 4-5 zila... Na monofazne krugove montirate prijemnike do 3kW na trofazne do 7,5kW ( ali se rasporedjuje na oko 2,5kW po fazi, odnosno aparati su vec tako rasporedjeni ) ( TA peci 3-6kW, el. stednjak 3-7,5kW ) kod kupatila su instalacije nesto specificnije u vidu galvanskog odvajanja, direktnog prikljucka el. bojlera, grejalice, prekida veze pomocu indikatora i sl.

Puno srece u samogradnji svim kolegama i onima koji se upuste u rad sa strujom
I ukoliko imate i najmanju dilemu ili sumnju bolje pitajte nego da sami donosite odluke, nije sramota pitati jer kod struje jedna greska moze biti fatalna, jer ona ubija bez upozorenja ! ! !
[ jelica.milutinovic @ 11.12.2012. 10:04 ] @
Daj da pitam, da ne posle ne češemo po glavi.

Treba da se produži kabl za TA peć od 4,5 kW.
Dužina novog kabla će biti oko 14,5 metara, a presek 5 x 2,5. Je l' to može tako, nema opasnosti od grejanja, opterećivanja itd.? I je l' bolje pun presek ili licnasti? Kabl bi se sproveo duž zidova i ne bi se pomerao gotovo nikad.
Kabl se ne bi nastavljao nego direktno vezao u peći i na utičnici.

Hvala i pozdrav!
[ Darko_zed @ 11.12.2012. 10:41 ] @
Citat:
jelica.milutinovic: Daj da pitam, da ne posle ne češemo po glavi.

Treba da se produži kabl za TA peć od 4,5 kW.
Dužina novog kabla će biti oko 14,5 metara, a presek 5 x 2,5. Je l' to može tako, nema opasnosti od grejanja, opterećivanja itd.? I je l' bolje pun presek ili licnasti? Kabl bi se sproveo duž zidova i ne bi se pomerao gotovo nikad.
Kabl se ne bi nastavljao nego direktno vezao u peći i na utičnici.

Hvala i pozdrav!

Slobodno bez brige 5x2.5 i lakse je sa licnastim da se sve odradi .
Pozdrav
[ pedjolino1976 @ 03.04.2014. 17:10 ] @
potrebna mi je pomoc .
treba na vikendici da odvucem struju do bunara i do neke supe e sad u pitanju je duzina oko 35metara od brojila do te supe gde bi je razveo cisto na neku sijalicu i jednu do dve monofazne uticnice ,i od te supe bi vukao drugi kabel u duzinu jedno 15 do 20metara do bunara gde bi u nekom ormaricu montirao dve monofazne uticnice za pumpu za vodu u bunaru.e sad zanima me koji kabel je najbolje odvuci da bude napojni za to posto ima duzine a i pare su u pitanju.potrosnja iskreno ne znam al pumpa je 500 il 600w a ovde bi se koristila jedna sijalica i uticnice po potrebi cisto za on da ima posto su tu neukljucuje nista posebno mozda eto neka busilica brusilica i tako to .ako se neko bas razume u to eto nek mi pomogne.
[ Trick Fix @ 03.04.2014. 17:15 ] @
Brže-Bolje, odgovor ćeš dobiti ovde:

http://www.elitesecurity.org/f274-Elektrotehnika
[ Milance91 @ 26.07.2015. 16:25 ] @
Pozdrav svima, ne znam koliko je aktivna tema jos, ali htio sam da postavim pitanje,interesuju me karakteristike kabla 3x2.5.

Kolika je snaga kabla na duzinu metra, kolika je njegova amperaza, voltaza, koliko opterecenje moze da izdrzi, da li ima za to sve neka formula, jer me zanima jos i za kablove 5x2,5 i 3x1,5.

Nadam se da sam dobro objasnio i da cete se snaci.

Hvala vam.
[ emiSAr @ 26.07.2015. 18:19 ] @
Mada nema veze sa elektronikom, ali evo jedna skripta , sadrzi sve sto ti treba.-
[ Milance91 @ 26.07.2015. 19:30 ] @
Hvala, a reci mi gdje bi mogao objaviti ovu temu ako joj vec nije mjesto ovdje?
[ emiSAr @ 26.07.2015. 20:17 ] @
http://www.elitesecurity.org/f274-Elektrotehnika

pOz
[ Lavlja_Jazbina @ 26.07.2015. 20:34 ] @
Bolje ovde.

http://www.elitemadzone.org/f138
[ TOMIC_SCG @ 31.08.2015. 22:33 ] @
Poz ekipa
Pravim battery pack za elektricni bicikl.
Pakovanje ce biti napravljeno od koriscenjih Li ion celija iz lap top baterija
Treba da bude 13S10-12P.. Znaci 13 celija u seriju da se dobije 48v i za svaku seriju po 10-12 celija u paralelu da se dobije zeljeni kapacitet
Gledao sam neke klipove po youtube-u i cini mi se da mi je najbolje to izvesti sa punom bakarnom zicom, jer ce sve biti cvrsce i mnogo ce mi lakse biti da lemim zicu koja moze da se "oblikuje" po mojim potrebama.
Na pocetku prve serije baterija i na kraju poslednje serije naravno stavio bih licnastu zicu..
E sad , baterija ce biti 48v i oko 20-25A.. Kontroler na e bajku je 35A.. Plan je da se bicikl ne koristi za trke tako da iz baterije nebi trebalo nikad da bude povuceno vise od 15-20A kontinuirano i 30A peak (toliko treba da drzi krajnja zica koja ide u kontroler)..
Preporucite mi koju debljinu zice koristiti za povezivanje serija i paralela.. I koju za krajnje dve zice koje idu u kontroler?
I da umalo da zaboravim.. Posto ce biti minimum 10 celija u paraleli svake serije to znaci da nijedna celija nece osetiti struju jacu od 2-3A tako da nije potrebna bog zna kakva puna zica.
Takodje me zanima dali ima kod nas negde da se nabave oni mali piko osiguraci? Bas bi bila fora li ion celije spojiti preko osiguraca (4-5A) Pa kad vrisne neka celija i pocne da pada na 0V , ostale ispravne celije ce teziti ka tome da izbalansiraju napon i da napune tu pokvarenu celiju i tada bi ti mini osiguraci odradili super posao tako sto bi "odstranili" tu neispravnu celiju iz celog sistema ;)
Naravno svi predlozi i ideje su dobrodosle!
Hvala unapred i zivi bili!
[ vladd @ 01.09.2015. 06:34 ] @
Zelis da 150-ak celija vezes u dvanaest-trinaest kolona, ubedjen da ce same da vrse medjuregulaciju i balans, i sve to nakaciti na bicikl..?
[ TOMIC_SCG @ 01.09.2015. 08:21 ] @
Nebrini se ti nista za balans imam ja spremljen BMS za to a i svaka celija posebno je testirana na kapacitet tako da ako uspem da uparim serije da budu sto slicnije po kapacitetu , nebi trebalo da se puno razbalansiraju.. Pogotovo ako ne praznis bateriju duboko u crveno.. Sto ja svakako ne planiram. Ovo sa mikro osiguracima mi je cisto palo na pamet kao dobra ideja u paralelnom vezivanju spojiti, pa ako crkne jedna celija da se jednostavno sama iskljuci iz sistema a ne da kratko spoji celu paralelu pa da mi propadne jos 10-12 celija...
[ Predrag Supurovic @ 01.09.2015. 11:31 ] @
Citat:
TOMIC_SCG:
Preporucite mi koju debljinu zice koristiti za povezivanje serija i paralela.. I koju za krajnje dve zice koje idu u kontroler?


Ja ne bih koristio tanju od 4 mm2, a za krajnje vodove možda i 6 mm2


[ zica49 @ 01.09.2015. 16:49 ] @
Nema lemljanja......punktiranje znaci traka od tankog lima a ne zica...
[ vladd @ 01.09.2015. 17:08 ] @
Spojevi su veliki problem, moraju da budu cvrsti i izuzetno malog otpora. Medju celijama obavezno traka, prema motoru 6 kvadrata
[ TOMIC_SCG @ 02.09.2015. 08:39 ] @
Znam da je punktiranje najbolje za to ali niti imam nickel trake niti znam nekoga ko ima tu spravicu koja pecka-vari... Na ovaj nacin sa lemljenjem su mnogi radili i ispalo je dobro.. Nece to biti Bog zna kakve struje.. ne idem na trke :P
Mislim da bi mi pametnije bilo da slepim ceo battery pack u komad sa hot glue.. I odnesem u neki RTV servis da mi to neko strucan zalemi. Ja znam lemiti kako-tako ali ovo je vec ozbiljniji projekat i jedan hladan lem moze napraviti veliko sr*nje.
Sto se tice ovih mini osiguraca ima li toga kod nas negde da se kupi? Ja nesto ne uspevam da nadjem
[ ZAS011 @ 02.09.2015. 09:38 ] @
Pošto si zapeo k'o mutav na telefon, nek' ti je sa srećom lemljenje po baterijama.

BMS za tvoju zamisaom mora da bude jako ozbiljan a "betarije testirane na kapacitet" ćeš najverovatnije moći da upotrebiš samo u nekoj LED lampi. Reciklirane baterije iz laptopova su u većini slučajeva samo za reciklažu.
[ TOMIC_SCG @ 02.09.2015. 23:39 ] @
Ne znam cemu negativni odgovori.. Lepo sam vas pitao za savet i ideje. Znam da lemljenje nije najbolja opcija ali ovde kod mene u somboru nisam uspeo naci nekoga ko moze punktiranjem to da mi odradi pa nemam drugog izbora nego u neki RTV servis odneti da mi to slemi neko strucniji od mene... celije koje imam su dobre.. Sve su testirane 1 po 1 na 1A opterecenja i sve su dale od 2 do 2.6A odnosno sve celije i dalje imaju izmedju 85 i 100% od fabrickog kapaciteta. I BMS bi trebalo da je dobar.. Trpi 30A kontinuiranog opterecenja, zastita se pali na 80A, napajanje bicikla se gasi kad napon bilo koje paralele padne ispod 3v...
[ PedjaZ @ 03.09.2015. 00:07 ] @
Samo da ti dočaram 13x12
[ vladd @ 03.09.2015. 07:17 ] @
Nisu odgovori "negativni", nego je prosla granica is konstrukcije u skalameriju. Ako se vec krece u takvu komplikaciju onda se napravi I prirucni punkt aparat.
[ zica49 @ 03.09.2015. 09:35 ] @
Citat:
TOMIC_SCG:
Ne znam cemu negativni odgovori.. Lepo sam vas pitao za savet i ideje. Znam da lemljenje nije najbolja opcija ali ovde kod mene u somboru nisam uspeo naci nekoga ko moze punktiranjem to da mi odradi pa nemam drugog izbora nego u neki RTV servis odneti da mi to slemi neko strucniji od mene... celije koje imam su dobre.. Sve su testirane 1 po 1 na 1A opterecenja i sve su dale od 2 do 2.6A odnosno sve celije i dalje imaju izmedju 85 i 100% od fabrickog kapaciteta. I BMS bi trebalo da je dobar.. Trpi 30A kontinuiranog opterecenja, zastita se pali na 80A, napajanje bicikla se gasi kad napon bilo koje paralele padne ispod 3v...

Tomicu komentari nisu negativni,vec dobronamjerno/roditeljski.
Jos nisam naisao na komentar da je neko nekoga savjetovao da uradi stetu ili dovede sebe u po zivot opasno stanje.
Sa Li-Io ,Li-Po, Li-Fe,Ni-Cd,Ni-Mh se susrecem cijelo vrijeme kako sam u dodiru sa elektronikom..
Nikada nisam naisao da je neko negdje tvornicki zalemio direkt na bateriju.
Punktovano ili samo zapunktovan komadic trake pa zalemljeno.
Lemljenje je ogroman unos toplotne energije a ona uvjek prouzrokuje mehanicke i hemijske promjene.
Svakako da ce iskusniji sa lemilicom to odraditi sa manjim unosom stete ali steta ce nastati.
[ Predrag Supurovic @ 03.09.2015. 10:20 ] @
Porazmisli o svim ostalim načinima: uvrtanje, kleme, krimpovanje a lemljenej razmotri samo kao krajnju opciju i to samo privremenu, pošto će ona biti privremena hteo ti to ili ne.
[ vladd @ 03.09.2015. 17:14 ] @
Kalaj ne treba tretirati kao idealan provodnik, za takve struje. Nisu te baterije punktovane zato sto je lemljenje skupo, vec zato sto je neadekvatno i zbog temperature i zbog loseg spoja.

Neka se na svakom spoju izgubi 0,02V, sto je malo, ali kada se pomnozi sa 100, onda je 2V.Ako je neki spoj los, a rucnim radom se moze dogoditi, onda je pad napona i veci.

KAo drugo, previse je spojeva i doci se do premora onog ko lemi, baterije nisu unifomne vec selektovane od raubovanih..sve ukazuje na probleme i pre pocetka rada.

I zato je skepticizam prisutan.

Za toliki posao se isplati napraviti punkt aparat, kakav se moze videti na You Tube, od trafoa neke rashodovane mikrotalasne, to je bolje i jeftinije, nego satiranje baterija lemilicom uz trosenje kalaja, a najgore je nezadovoljstvo.

Izabrati pogresnu tehnolofgiju zato sto je nasilno potrbno da bude momentalno uradjeno je nesto sto ni jedan entuzijasta ne bi sebi dozvolio. Bar u fragmentima posla treba ispostovati neke standarde..nesto se moze i nategnuti, ali na najvecem i najproblematicnijem delu ne treba osljariti.

Mogao bih da oravdam takvo konstruisanje samo ako je za opkladu, ali ne i konstrukciju koja treba da bude pouzdana u radu neko, makar i krace, vreme.
Ako se leme baterije, onda ni presek zice nije bitan..odrzati nekorektnost do kraja.

Evo da ne budemo samo mi namcori skepticni i negativni, posto se najvise veruje nekom "internetu"

http://electronics.stackexchan...irectly-on-a-nimh-battery-safe


P.S.

Da se razumemo, ako celije imaju na sebi zavarene trakice, lemljenje trakica zarad spajanja celija u paket je u tom slucaju prilicno manje zlo, nego lemljenje icega na kontakt baterije direktno.
[ zica49 @ 03.09.2015. 19:24 ] @
Zasto jos punk spojevi?

Bez obzira koliko god onaj sa lemilicom bio pazljiv i strucan lemljeni spojevi zauzimaju vise prostora od punkt spojeva.
Reparirati danasnju "bateriju" od laptopa tehnikom lemljenja je skoro nemoguce jer nema dovoljno prostora u plasticnom kucistu za to.
[ vladd @ 04.09.2015. 07:00 ] @
Dobro dobro, ne branimo mi budzenje, nego bi nekako da postavimo granicu budzenja na korektan nivo.
I kada se koriste netipicne metode, nije nikakav problem, samo ako se drze svi potencijalni problemi pod kontrolom.
[ bogdan.kecman @ 05.09.2015. 01:15 ] @
Citat:
TOMIC_SCG:
Ispalo je ocaj, svaki drugi lem nije uspeo , lemilica 30w nema snage da otopi lem..Ako lem ne uvati iz prve posle nema sanse.. Patnja ziva..


koristi aspirin!!
dakle izdrobis tabletu aspirina/acetisala i zamesas sa malo flux-a i to koristis pri lemljenju, aspirin/acetisal izdrobljen pravi sredinu koja je dovoljno kisela da spreci stvaranje i rastvori vec stvoreni oksid koji ti sprecava da kalaj uhvati lepo za materijal na kontaktima baterija

no ako se vec cimas toliko, napravi sebi punkt aparat, nije veliki posao a imaces znacajno kvalitetnije kontakte + ces mnogo manje da se smaras da sve to napravis
[ TOMIC_SCG @ 06.09.2015. 23:24 ] @
Punkt aparat nije losa zamisao ali sad sam vec pri kraju pravljenja tog E bike-a i ne mogu sad da zakocim to.. Mada bih to mozda mogao ove zime da napravim, iako sam ja po struci kuvar volim uvek neke projekte da radim i da ucim nesto novo :)
Inace sam nasao na kp oglasima coveka koji reparira razne baterije punktiranjem itd.. I u oglasu pise da moze usluzno da punktira po potrebi.. Startujem coveka , objasnim situaciju , broj celija battery packa itd.. I on covek kaze 40 din po celiji koristeci svoj materijal :/
Sto mu dodje oko 5500-6000 din plus postarina u oba smera sto je jos oko 1000-1200 din -.-
[ bogdan.kecman @ 07.09.2015. 01:10 ] @
Citat:
TOMIC_SCG: Sto mu dodje oko 5500-6000 din plus postarina u oba smera sto je jos oko 1000-1200 din -.-


zato ti je vladd i rekao da ti se na tu kolicinu celija isplati da pravis svoj punkt aparat ... za 2-3 celije se svakako ne isplati
e sad mozes da pravis valjano da traje a mozes da zbudzis nesto ... do tebe je..