[ Davor Vlajkovic @ 28.01.2006. 07:20 ] @
Beograd - Zbog nedostatka potrebnih veština 14,2 odsto svih nezaposlenih u 2004. godini nije našlo posao. Razlog za to je problem u srednjoškolskom obrazovanju - rekla je Gorana Krstić stručnjak beogradskog Ekonomskog instituta na jučerašnjoj pres konferenciji na kojoj je predstavljen projekat za analizu potrebnih radnih veština u preduzećima u Srbiji. Učesnici skupa su izrazili bojazan da bi u budućnosti moglo da se desi da poslodavci sami obrazuju one koje će zaposliti, a da će učenici iz škola ostati bez posla ili duplo plaćati obrazovanje jer u školi nisu obučavani u skladu sa potrebama tržišta rada.

Refik Šećibović, profesor Ekonomskog fakulteta rekao je da 95 odsto studenata i učenika nije sposobno da se snađe na tržištu rada.

- Poslodavce ne zanima da li neko zna teoriju već da li zna da radi i ima potrebne veštine za rad. Naš sistem obrazovanja pravi grešku jer se u srednjoj školi ponavljaju znanja iz osnovne i ukinut je deveti razred. Ovde se mora napraviti skuplje ali efikasno obrazovanje. Mnogi nepotrebni predmeti kao što su tehnolog trgovine ili turizma moraju biti ukinuti. Naše zanimanje zavarivač ne odgovara nijednom međunarodnom standardu, pa se zavarivači dodatno obučavaju. Mora se omogućiti da učenik i njegov roditelj zna šta mu neka stručna škola nudi i kakvo će znanje iz nje poneti, kao i šta preduzeća očekuju od njega - rekao je Šećibović. On je dodao da je neophodno omogućiti učenicima širok dijapazon horizontalnog kretanja u sklopu svog posla, kao i da treba razvijati sistem obrazovanja odraslih, jer je dve trećine ljudi na birou starije od 30 godine, a 40 odsto njih ima srednju stručnu spremu.

U cilju razumevanja koje su veštine potrebne privredi Srbije i uspostavljanja kontakta između poslodavaca i srednjih stručnih škola koje obrazuju učenike napravljen je projekat "Unapređenje mehanizama za profilisanje radnih veština za tražena zanimanja u srpskoj privredi", o kojem je juče bilo reči. Primenu projekta započeli su Ekonomski institut iz Beograda i italijanska konsultantska kuća Agora 2000 uz finansijsku podršku Evropske trening fondacije. Do sad se program primenjivao u pet oblasti: mašinskoj, elektrotehničkoj, medicinskoj, građevinskoj i poljoprivrednoj. U ovoj godini primenjivaće se i u oblasti obrade drveta i turizmu, dok se razmatra mogućnost primene i u tekstilu i maloprodaji.

(Danas)
[ Bhamby @ 29.01.2006. 03:39 ] @
Naš sistem školovanja zasniva se na teoriji da se prvo mora naučiti da pliva na suvom pa tek onda ući u vodu (neko, negde).
[ Frederic Bastiat @ 30.01.2006. 12:00 ] @
Citat:
Učesnici skupa su izrazili bojazan da bi u budućnosti moglo da se desi da poslodavci sami obrazuju one koje će zaposliti, a da će učenici iz škola ostati bez posla ili duplo plaćati obrazovanje jer u školi nisu obučavani u skladu sa potrebama tržišta rada.




U stvari poslodavci su vec, kroz porezni sistem , platili ili placaju obrazovanje tih istih nezaposlenih…kad je vec tako zasto ne ukiniti poreze i pustiti da oni koji trebaju kadrove direktno placaju za njihovo obrazovanje, ali samo jedanput umjesto da duplo placaju i jedni i drugi… naravno jedini gubitnik bila bi birokratija (zaposleni sa garantovanim platama tj. radnim mestima u drzavnim preduzecima/ustanovama FINANSIRANIM od poreza, osnovanim i placanim politickim dekretom, a ne trzisnom potrebom)…ali samo za kratko jer bi se i oni morali prihvatiti plodonosnih aktivnosti….dakle sluzenja interesu trzista/kupaca/korisnika usluga umesto sluzenja formi i propisu odnosno dekretima politicara.


Po mom skromnom misljenju neka smislena reforma obrazovanja je gotovo nemoguca vec je potrebno iz korijena UKINUTI taj sistem….jer je u samu njegovu srz ugradjena greska koja ga cini neefikasnim....taj sistem je lisen pozitivne i negativne povratne sprege slobodnog trzista, tj. propasti/gubitka u slucaju neuspjeha i profita u slucaju uspjeha….dakle PRIVATIZOVATI GA…

naravno to mora biti praceno ukidanjem i ostale regulative koja bi cak ako se obrazovni sistem i privatizira, isti ucinila uveliko nefikasnim jer bi morao igrati po pravilima koje namece drzava…dakle iako bi na papiru obrazovni sistem bio privatan on bi patio od slicnih nedostataka kao i ovaj u drzavnom vlasnistvu jer bi ga drzava pomocu propisa fakticki posjedovala….posjediovati nesto znaci imati moc raspolaganja sa tim…

U tom je sav problem, kod poreza sredstva koja se uzimaju od potrosaca da bi se navodno zadovoljile njihove potrebe koriste se za zadovoljavanje ideja i interesa politicara…toje zato sto se raspodjela resursa uveliko vrsi kroz prisilno ubiranje novaca-porezi razne licence, dazdbine itd., umesto dobrovoljnom razmenom…tj. svakodnevnim višekratnim glasanjem kad god se neka usluga plati ili ne…..

tako da korisnici usluga samom kupovinom nekog proizvoda i usluge automatski obezbedjuju sredstva za razvoj i obrazovanje tog sektora, odnosne nekupovinom i nekoristenjem nekih usluga ukidaju sredstva za daljnu proizvoidnju u tom sektoru…

tako da bi na slobodnom trzistu ne bi bilo problema tipa treba nam taj kadar a nemamo ga…a vac smo dali pare za njega…ili skolovao sam se 20 godina a sad nemam posla……

pa ljudi moji covek dadne 20 najboljih godina zivota da se na kraju ispostavi da njegove usluge nikome nisu potrebne…….ne pomaze tu nikakva reforma samo ukidanje sistema….jer od samog pocetka njegov izbor i obrazovanje nisu vodjeni trzisnom potrebom ili principom nego politikom i politickim dekretom….da se on skolovao o privatnom trosku nikad on nebi zavrsio to sto je zavrsio nego nesto sasvim drugo odnosno deseto…vodilo bi se racuna kako i u sta se novac ulaze….ovako ljudi su primorani da placaju poreze i da koriste usluge /obrazovanje koje im politicari za njihov vlastiti novac ponude …..

sistem demokratije, etatizma(drzavizma)i socijalizma je apsurdan sistem koj zahteva verovanje da ce neki stranac koga nikada uzivo nisi video i koji ti nije licno odgovoran u slucaju gubitka, voditi racuna o tvom novcu kao o svom vlastitom, ziveti od njega , okoristiti se njime i tebi ga vratiti u duplom iznosu…. Tesko….
[ Frederic Bastiat @ 30.01.2006. 13:18 ] @
Vrlo je vazno shvatiti kako je i sam naslov 'poslodavce ne zanima teorija'
pogresan i zavodljiv... sigurno da njima treba i teorija, apsurdno je
tvrditi da je teorija besplodna, naprotiv u praksi se pokazalo da je teorija
izuzetna stvar.i sve ove prakticne stvari koje covjecanstvo posjeduje u
umnogome je omogucila teorija..sigurno da poslodavcima treba i teorija i te
kako im treba..ali ne svaka..vec teorija odredjene vrste tj. koja ce im
omoguciti da zadovolje 'najurgentije' potrebe kupaca/korisnika ..dakle
generalno, teorija o tome kako sa sto manje troska proizvesti sto bolji
proizvod/uslugu koja ce biti jeftinija od konkurentske, a koja ce donositi
solidan profit..

Istina je da od svakog znanja ima odnosno moze biti neke koristi ali neka
znanja zahtijevaju vise vremena za oplodnju a neka manje.i neka su trazena
neka nisu..da li nam treba ovo ili ono i koliko ovoga a koliko onoga da li
vise televizora ili hrane, da li vise ovoga i onoga kadra tesko da moze
znati CENTRALNI PLANER -predsednik vlade.TO SE NAJPOPTIMALNIJE POSTIZE NA
SLOBODNOM TRZISTU..slobodno trziste SVAKODNEVNIM GLASASNJEM putem kupovine
ili nekupovine obezbjedjuje automatsku povratnu spregu i optimalno
raspodjeljuje i upravlja resursima na nacin da najbolje zadovoljavaju
'najurgentnije' potrebe korisnika/kupaca..ako se sredstva korisnika/kupaca
putem poreza usmjeravaju na proizvodnju kadra i usluga koje kupci ne trebaju
normalno je da ce biti problema u kasnijoj oplodnji i prodaji tog znanja.
onda drzava opet intervenise i na silu( u drzavnoj sluzbi ili slicno)
zaposljava te ljude povecanjem poreza, inflacijom(stampanjem novca i
sl.).subvecionirajuci od strane kupaca nezeljene stvari. da bi oni
proizvodili jos vise istih nezeljenih proizvoda i usluga .tako da te usluge
i kadrovi postaju ili nezaposleni ili se opet zaposljavaju ili placaju od
poreznih para uzetih pod diskretnom prijetnjom puscanim cjevima..i jos vise
povecavaju poreze..i uvode prakticnu nacionalizaciju sredstava za
proizvodnju i privatnog vlasnistva odnosno dolazi do drzavnog upravljanja
privatnim vlasnistvom.

Ocito je da PRISILNE transakcije na trzistu poput poreza vrse POGRESNA
ALOKACIJU RESURSA izazivajuci vjestacki nestasice trazenih artikala a obilje
relativno nepotrebnm artikala

Dakako moguce je da postoje neke stvari koje vecina kupaca, zbog neznanja,
ne nalazi profitabilnim ili pozeljnim ali koje su ljudima potrebne i bitne ,
ali tu onda nastaje prilika za promocurne i poduzetne da investiraju u tu
oblast i zarade bogatsvo....naravno na svoj rizik, jer ako su nihove
procjene pogresne oni i samo oni snosit ce gubitak. za razliku od
svakodnevnih pogresnih procjene politicara i zaposlenika u drzavnim
ustanovama koji raspolazu tudjim novcem i zivotima a posljedice njihovih
pogresnih odluka ne snose oni (jer nisu direktno vidljive i nisu licno
odgovorni) nego se raspodjeljuju na veliki broj ljudi platisa poreza i
dadzbina.


Srdacno!

Zlatan