[ 23101988 @ 20.05.2006. 08:20 ] @
dali mi moze meko reci uobičajenu temp lemljenja

dioda
otpora
555
tranzića

200,300,400?
[ ucim_se @ 20.05.2006. 08:47 ] @
ja koristim izmedu 350 i 400 stepeni.
[ vranjin @ 20.05.2006. 17:36 ] @
Ja radim na oko 250
[ damiru_2 @ 20.05.2006. 18:24 ] @
Kako kad... Idem od 230 do 350. Nikada preko 370, nema šanse. Uglavnom oko 250-270. Generalno, sve zavisi od prirode posla. Ne koristi se ista temperatura za lemljenje SMD elemenata i za lemljenje oklopa oko MF stepena i slično.
350-400 stepeni - auf! Ti si taj koji sprži štampu, pa se kasnije neki od nas muče da je sastave!
Koliko je meni poznato, tačka topljenja čistog kalaja je negde oko 170 stepeni Celzijusa, pa napravi računicu.
Pozzz
[ ELTI @ 20.05.2006. 18:44 ] @
Sa 250 stupnjeva mozda i mozes nesto da lemis ali lemilo mora biti bar 100W. Sa normalnim lemilom ja radim sa 350 stupnjeva gotovo uvijek osim u izuzetnim slucajevima sa manjom ili vecom. Ne znam kojim se to tinolom moze lemiti sa 170 stupnjeva, drzim lemilo gotovo svaki dan u ruci u zadnjih 30 godina ali jos nikad nisam nista zalemio sa 170 stupnjeva. Moj savjet 350 stupnjeva ali lemljenje mora bit brzo, kvalitetno, ocisceno lemno mjesto, prvoklasni tinol i nesto iskustva. Pozdrav.
[ ucim_se @ 20.05.2006. 19:33 ] @
vidi se ko je strucnjak? nekad 350 stepeni nije dovoljno. i od kvaliteta vrha zavisi. ko razume shvatice.
pozdrav
[ vladd @ 20.05.2006. 20:42 ] @
Dovoljno je i 150C za neke vrste kalaja. Snaga i oblik vrha definisu masu koju zelis da lemis. Postavio si jednostavno pitanje za komplikovan "problem".
Ja koristim, najcesce 250C, za kalaj Fluitin, 0,5mm, Wellerku 50W, i set od 6 razlicitih vrhova. za "brzo" lemljenje, spicasti vrh, 350 stepeni, i "zagrevanje" lemnog mesta manje od dve sekunde.

Pa se ti "presaberi"..

BTW, tesko da ti mozes da "proglasis" i ocenis "strucnjaka", posto svako ima svoj pribor i vrstu posla. Neko voli SMD, a neko oluke i kazane.

Pozz.

[Ovu poruku je menjao vladd dana 20.05.2006. u 21:42 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao vladd dana 20.05.2006. u 21:44 GMT+1]
[ guja011 @ 20.05.2006. 20:54 ] @
temperatura vrha lemilice je jedno a temperatura u tački lemljenja je drugo.
obično je 350 do 370 optimum, ako se zna pravilna rutina lemljenja.
znači u onom malom trenutku lemljenja ipak ide procedura:
prinese se vrh lemilice tački lemljenja, kratkotrajno se ugreje, dovede se tinol žica koja se rastopi i "okvasi" mesto lema, žica se odmakne, vrh se odmakne.
ako je lemno mesto čisto , lemljenje je brzo i ne dolazi do silovanja komponenti visokom temperaturom. u ovakvoj proceduri se koristi i fluks, punioc, za razliku od početničkog lemljenja gde se kalaj nosi na vrhu lemilice ko na lopati. dok se prinese tački lema, fluks je izgoreo i nema efekta čišćenja površine lema pa je i kvašenje lošije.

nema tu filozofije, lemljenje je rutina.

ako je vrh lemilice kvalitetan njemu ne smeta visoka temperatura potaman lemilica bila uključena stalno. ubeđenje da će vrh duže trajati ako se drži na nižoj temperaturi je delimično tačno ali je posledica loš lem. lemno mesto se ne ugreje dovoljno brzo.

ovo sve napisano se odnosi na štampane ploče, lemljenje oluka je naravno drugačije,
mada je procedura ista.
[ vladabajic @ 20.05.2006. 21:03 ] @
po mom iskustvu, skoro sve radim na 250-300 stepeni osim oluka naravno. nekad cak i manje ali uglavnom je to neka temperatura koja se meni pokazala kao najoptimalnija za rad.lemovi su ok.
[ ucim_se @ 20.05.2006. 23:18 ] @
iskusnim ne smeta temperatura lemilice. nekad i ne obracam paznju. jaka stvar
[ grabik @ 21.05.2006. 00:46 ] @
Jedan od proizvodjaca industrijskih rucnih lemilica ,metcal (koje su 2x skuplje od velerki) pravi vrhove-grejace samo za 350C i 400C (malo drugacija filozofija od velerove napon se prvo ispravlja-> PWM 500khz, a grejac-vrh je ujedno i sensor, ima samo dva izvoda i uzemljenje).

A u kratkom uputstvu za odrzavanje vrhova-grejaca kaze da kod duzih pauza netreba gasiti lemilicu nego treba naneti malo tinola na vrh lemila zbog oksidacije vrha a pre lemljenja samo obrisati vrh u vlaznu spuzvicu.

[Ovu poruku je menjao grabik dana 21.05.2006. u 03:28 GMT+1]
[ Blejd @ 21.05.2006. 06:55 ] @
Negde sam procitao
da je temperatura vrha mnogo vaznija za pocetnike i manje iskusne
- zbog sporosti u radu, nego za "majstore lemilice".
Ispada da je kvalitetna lemilica potrebna i jednima i drugima.
Pocetnicima da prave sto manje stete, a kod drugih da moze da radi
"puno radno vreme".


[ vladd @ 21.05.2006. 14:16 ] @
Najvise mi se "svidja" komentar, "neki proizvodjaci ..vozila, Skania.., 2x skupljih od mercedesa C klase...a u vozilo moze da stane ili 150 ljudi ili 6 tona peska...."

:)
[ grabik @ 21.05.2006. 23:20 ] @
weller ws 50 + LR-21 pocinje da topi tinol za 36 sekundi (hladan start).

metcal sd 200 + SSC625A pocinje da topi isti tinol za 14 sekundi (hladan start).

Nazalost nisam imao "onog" tinola kojim se lemi na 150C :)


Na slici velerka i metcal za uporedbu velicina(ona manja je Skania koja je brza od mercedesa C klase).

http://img281.imageshack.us/my.php?image=img00082aw.jpg








[Ovu poruku je menjao grabik dana 22.05.2006. u 00:21 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao grabik dana 22.05.2006. u 01:19 GMT+1]
[ grabik @ 21.05.2006. 23:44 ] @

Po podacima koji doalaze sa weller ws50 proizvodjac kaze da odrzava temperaturu u opsegu od +-2%(u vazduhu) sto mu dodje na 350C
+-7C.

Za metcal proizvodjac tvrdi da odrzava u istim uslovima temperaturu od +-1,1C.

Zakljucak: Skania ne samo sto je brza od mercedesa C klase,moze cak i da parkira na manjem prostoru od mercedesa C klase:)

Ali nazalost neupotrebljiva za lemljenje na 150C.






[Ovu poruku je menjao grabik dana 22.05.2006. u 02:14 GMT+1]
[ vladd @ 22.05.2006. 22:08 ] @
Da li je temperatura +- 2 stepen, ili 20 uopste nije vazno, sto se moglo iz prilozenih tredova videti. Isizavanje sa nepotrebnim detaljima (da ne proglasimo 0,1 stepen regulacije za najbolji, u pogresnom smislu). Da li ce "hladan start" "uzeti" desetak sekundi ili par minuta, takodje je impresivan podatak, koji nazalost, u realnom "zivotu" i Radu, nema blage veze, jerbo, sva "ostala" priprema "pojede vreme". Da ne spominjem "lemanje" par stotina komponenti, kada pauza za kafu "uzme" nekoliko desetina "cold start"-ova.
Nije poll "koja je najskuplja i najbolja lemilica na planeti, a i sire", nego prakticna iskustva. Za sve bi "vise znacilo" da se pojasne detalji, oblik povrsine, lemnog mesta, drzanje lemilice, debljina, vrsta i kvalitet "tinola" a lemljenje, odvlacenje stetnih dimova.. nego "ko je video manjeg (ili veceg) patuljka".
[ vladabajic @ 22.05.2006. 22:19 ] @
majstore, svaka ti cast!!!
bolje od ovog nije moglo!
[ grabik @ 23.05.2006. 01:17 ] @
Moracu da potrazim onu lemilicu za kazane, ionako nije vazno sa cime lemis:)
Pristavim rostilj nabacim malo cevapa i lemilicu na rostilj da se ugreje i jos samo da nadjem "one kalaje kojima se lemi i na 150C" pa da krenemo od SMD-a do kazana natenane:)
Ionako priprema uzima najvise vremena u lemljenju:)




[ Blejd @ 23.05.2006. 07:48 ] @
12x" " & ili
[ grabik @ 23.05.2006. 10:31 ] @
Ja jos uvek cekam da mi autor teksta :"Dovoljno je i 150C za neke vrste kalaja." i teksta o prepoznavanju strucnjaka za kazane da vise podataka o "toj" vrsti kalaja ili barem neki link.
[ vladd @ 23.05.2006. 10:38 ] @
Pa kada je neko "mlad" pa misli da sve zna. U starim Tektronix osciloskopima je postojao plasticni smotuljak kalaja, prikacen na lim ispod poklopca (skoro sam ga nasao u nekim fiokicama, pa ako "potraje diskusija", mozda ga slikam i posaljem). To "bezolovno" kalajce, se topilo na 120-150C, da se ne bi pregrevale precizne komponente. Da ne davim sa ostalim "varijantama" legure za lemljenje, to je ipak za "naprednije" , one koji imaju i koriste bar 2 razlicita vrha za lemilicu. Ako je "treci" vrh ili lemilica, za oluke, masala, to je "treci razred".

Zaboravih da dodam, moja Wellerka ima indikaciju ukljucenog grejaca, iako je magnastat, a THS11 je imala preradjenu regulaciju, tako da kataloski podaci mogu da budu malo promenjeni, valjda to znamo kako se radi.. :)


Pitam se pitam, ko ce sada da "otrcka" do "lokalnog majstora" da bi mogao da napise REPLY....


Poz.
[ guja011 @ 23.05.2006. 11:11 ] @
dobro, de, dokle prepucavanje?
najniza temperatura na kojoj se topi tinol zica je oko 180 stepeni tacnije 178.
govorimo o lemovima za elektroniku a bazi Sn-Pb.

ajd da ne pisem ispod ovog dolepodugackog, ali ako se zeli niza temperatura lemljenja onda se koriste legure koje imaju antimon, bizmut, indijum, kadmijum i ostale trice kojima se znacajno snizava temperatura topljenja ali to onda nije za elektroniku
npr
Soldamoll 145
Sn 50%, Pb 32%, Cd18%
topi se na 145 stepeni

LIPOVIC legura,
sadrži 50% Bi, 10% Cd, 26.66% Pb i 13.33% Sn,
topi se na 70 stepeni


[Ovu poruku je menjao guja011 dana 23.05.2006. u 16:00 GMT+1]
[ 100200122333 @ 23.05.2006. 12:57 ] @
Covece ovaj Vladd je stvarno cudo prirode !! Zemljak, pa nije ti ovo dnevna dusevna bolnica ! Saosecam sa tobom ako si kao mali bio zlostavljan, ali tvoji postovi su uvreda za zdrav razum i totalna suprotnost sa onim cemu ovaj i slicni forumi treba da sluze, a to je jedna ljudska komunikacija i razmena korisnih iskustava.
Pogledaj samo statistiku svojih postova, pa ces mozda (mada tesko) shvatiti da je to jedna kolekcija pljuvanja i omalovazavanje svega sto nije tvoje misljenje. To su neverovatne, opskurne kreacije, koje jedine vrede citanja i jedine su neosporne i savrsene. Sve ostale ucesnike valja cascavati sarkasticnim frazama, pogrdnim omalovazavanjima, i uvredama. Recenice su ti prepune navodnika, sto mi ne smeta, jer cenim pravopis, ali ne u cilju cinicnog ponizavanja svakoga i svega sto tvojoj velicini, naravno, nije ni do kolena. Ni po znanju, ni po iskustvu. Najgore je sto je ovakav stil preovladalo nad manjinom normalnih ljudi zeljnih opustene komunikacije i razmene pametnih ideja. Ne moze ni jedan thread da prodje bez vise pacijenata koji lece komplekse i prepucavaju se, dok diskusija polako zamire, a dnevno jedva da se nadje par novih postova.
Ne sumnjam da ces iskoristiti svoj superiorni intelekt da mi repliciras, ali time na zalost neces nista postici, obzirom da onih par normalnih ionako zna o cemu pricam, a ostale to mnogo i ne interesuje.

Za kraj, cisto da ne bude bas u potpunosti off-topic, @23101988, lemi slobodno na 330-370 stepeni (naravno na ovo sam ja navikao), a ako je SMD, nekih 50-ak stepeni nize. Ako imas osecaj sa lemilicom to ti je sasvim OK, jer ces i sa najgorim panjem odraditi posao. Uostalom, el. komponente su daleko otpornije na temp. maltretiranje nego sto mozes da pretpostavis. Vise je stvar tehnike nego bilo cega drugog, a to dodje sa vremenom.

Poz.
[ damiru_2 @ 23.05.2006. 17:44 ] @
Citat:
ELTI: ... ali jos nikad nisam nista zalemio sa 170 stupnjeva...

Nisam ja ni pominjao da se nešto može lemiti na 170 stepeni. Samo sam napisao da mislim da se kalaj topi na 170 stepeni (tačnije, tačka topljenja kalaja je negde oko 170 stepeni).

Citat:
grabik: Ja jos uvek cekam da mi autor teksta :"Dovoljno je i 150C za neke vrste kalaja." i teksta o prepoznavanju strucnjaka za kazane da vise podataka o "toj" vrsti kalaja ili barem neki link.

Takođe. Još nisam čuo za to.

Moram da dodam da za lemljenje SMD elemenata kao i "osetljivih", tj. malih lemnih tačaka ne treba nikako preterivati, 250-270 stepeni je sasvim dovoljno! I to na svega nekoliko sekundi, ne više. Ne treba trošiti ni reči o antistatičnim lemilicama, pošto su sve potrebnije...

@100200122333: Malo se saberi i pročitaj pravila foruma. Meni ti ovde jedini deluješ kao da si izašao iz dotične ustanove. I pokazuješ upravo stav koji zagovaraš da se izbegava...

[Ovu poruku je menjao damiru_2 dana 23.05.2006. u 18:55 GMT+1]
[ grabik @ 23.05.2006. 23:29 ] @
Molim moderatora da ako moze zakljuca ovu temu.
Tema vise nema nikakve veze sa elektronikom, prelazi u svadju i prepucavanje (delimicno i mojom krivicom).
[ vranjin @ 23.05.2006. 23:57 ] @
Da se malo vratimo na temu. Kako ja lemim. Rekao sam već da lemim na nekih 250 stepeni tako što vrhom prvo ugrejem bakar na štampi i nožicu elementa i onda prinesem kalaj na vrh lemilice. Kalaj se lepo svugde razlije i dobro uhvati pošto je sve ugrejano. Temperatura lemilice sigurno zavisi od tehnike lemljenja a mislim da sa visokom temperaturom pošto moraš znatno brže raditi ( mi lale sve natenane) imaš veće šanse da ne ostvariš kvalitetan lem.
pozdrav
[ ELTI @ 24.05.2006. 08:24 ] @
Pa na taj nacin imas vise sanse da ostetis komponente dugotrajnim predgrijavanjem lemnog mjesta sa 250 nego sa kratkotrajnim na 350. Da navedem jos jedan konkretan slucaj, ja recimo trenutno radim seriju programskih ploca od kojih svaka ima oko 1.300 lemnih mijesta. Lemim ih sa Welerom na 350 st. i kad smanjim temp. na 320 vec osjetim da mi fali temp. Ne mogu ni zamisliti koliko bi mi vremena trebalo da polemim jednu takvu plocu sa 250 st. Vjeruj kako sam vec rekao zadnjih 30 god, gotovo svakodnevno imam lemilicu u ruci, a da ne govorim o tome da sam dugo godina radio u vojnoj industriji a od toga i nekoliko godina u tehnickoj kontroli i na ovu temu bih mogao napisati knjigu ali ne zelim siriti temu oko te stvari. Probaj par dana raditi sa 350 stepeni pa javi kakvi su rezultati. Zaboravit ces na tih 250. Pozdrav.
[ vladd @ 24.05.2006. 19:55 ] @
Naravno, mozes da "variras" temperaturu par desetina stepeni gore ili dole, uz promenu vrha, ako te ne mrzi. Takva kolicina posla zahteva lemljenje odredjenih grupa komponenata pa promena pribora pa sledeca grupa. Takvu "situaciju" obicno zavrsaam sa siljatim vrhom, a temperaturu smanjujem sa cestim ciscenjem vrha o mokar sundjer, koji je preciznije vlazan, da se ne cedi voda.

P.S.
Sad videh "pacijenta", he, he, kako se sam prozove sa postom no1. Elem, ukrtko, ovo je javni forum, i misljenja o temama, i ponekad o potrosackom nacinu razmisljanja su dozvoljena. Nikoga nisam uvredio, sigurno, a navodnike postavljam gde god termin ili izraz moze da izazove diskusiju, npr. kao neprecizno oznacen pojam. Kada kazem mlad onda znam da je neko mlad, a kada kazem "mlad" onda ne znam precizno, ali takav epitet moze da se pripise nacinu razmisljanja.
No to je "prejako" za "vatrene"...