[ SindzaBG @ 19.04.2007. 08:51 ] @
Polazne osnove za izradu plana aktivnosti Republičke agencije za telekomunikacije (u daljem tekstu Agencije) predstavljaju: odredbe Zakona o telekomunikacijama i zaljučci koji su sadržani u Strategija razvoja telekomunikacija, Strategija razvoja informacionog društva u Republici Srbiji, i Nacionalna strategija privrednog razvoja Republike Srbije 2006-2012. Prema ovim dokumentima telekomunikacioni sektor predstavlja osnovu za razvoj ostalih privrednih sektora i neposredno treba da obezbedi razvoj Informacionog društva prema standardima koji su usvojeni u Evropskoj uniji (EU). Polazeći od prethodnog, a rukovodeći se već deklarisanim principima: zakonitosti, stručnosti, objektivnosti i javnosti, Upravni odbor (UO) Agencije će se truditi da pravovremeno ostvari svoju osnovnu ulogu da u okviru svoje nadležnosti obezbedi nesmetan razvoj telekomunikacionog tržišta u Republici Srbiji, tako da budu ostvareni sledeći regulatorni uslovi: • Stvaranje slobodnog i otvorenog tržišta, uz garanciju ravnopravnog položaja svih učesnika. • Delovanje svih učesnika na telekomunikacionom tržištu treba da bude u funkciji stvaranja uslova za razvoj informacionog društva. • U prvi plan treba da dođu do izražaja interesi korisnika telekomunikacionih usluga. • Racionalno i efikasno korišćenje svih ograničenih resursa. • Harmonizacija propisa, standarda, tehničkih normi i prakse sa odgovarajućom regulativom EU. Realizacija gore navedenog omogućiće postojećim i budućim operatorima, provajderima, i distributerima uslove u kojima oni mogu maksimalno da razviju svoju delatnost, uz opšti razvoj usluga i kvaliteta. Imajući u vidu ove regulacione uslove telekomunikacionog tržišta, u ovom dokumentu UO definiše okvir Plana rada Agencija kroz nabrajanje ciljeva svrstanih po sledećim tematskim postavkama: 1. Unapređenje sektora telekomunikacija. 2. Analiza, razvoj i kontrola telekomunikacionog tržišta. 3. Aktivnosti u oblasti standardizacije i tehničke normative. 4. Organizacija i razvoj Agencije. 5. Saradnja sa drugim institucijama i organizacijama. 1. AKTIVNOSTI VEZANE ZA UNAPREĐENjE SEKTORA TELEKOMUNIKACIJA A. Ciljevi A1. Racionalno korišćenje frekvencijskog spektra: • Pripremiti normativne akte kojima će se definisati slobodni opsezi: 2.4 i 5.5 GHz za pružanje Internet usluga negarantovanog kvaliteta. • Pripremiti regulativu i objaviti javni poziv za evidenciju zainteresovanih za pružanje Internet usluge sa garantovanim kvalitetom, za primenu FWA u opsegu: 3.4-3.8 GHz, • Pripremiti regulativu za korišćenje CDMA sistema (410-470 MHz). 2 • Pripremiti regulativu i objaviti javni poziv za primenu satelitskih komunikacija za pružanje usluga KDS-a i Interneta. A2. Korišćenje savremenih tehnologija u fiksnim mrežama: • Pospešiti što bržu digitalizaciju. • Pospešiti korišćenje širokopojasnog pristupa. • Pospešiti stvaranje regulatornog okvira koji će omogućiti primenu najsavremenijih tehnoloških rešenja i učiniti dostupnim korisnicima usluga sve pogodnosti koja ta rešenja omogućavaju. A3. Primena novih servisa i usluga: • Podržati primenu: VoIP, 3Play, IPTV, DTV,... A4. Numeracija: • Pripremiti normativne akte za primarnu i sekundarnu dodelu brojeva. • Pripremiti kriterijume za formiranje cenovnika za brojeve. • Kompletirati plan numeracije i adresiranja. A5. Prenosivost brojeva: • Razmotriti mogućnost prenosivosti brojeva za mobilne operatore. • Doneti odgovarajuću normativu za primenu mogućnosti. A6. Prethodni izbor operatora: • Razmotriti mogućnost prethodni izbor operatora za mobilne operatore. • Doneti odgovarajuću normativu za primenu mogućnosti. A7. Otvaranje lokalne petlje: • Istraživanje efekata otvaranja lokalne petlje na poslovanje i razvoj telekomunikacija, kao i na oblast stranih ulaganja. • Definisanje optimalne procedure za implementaciju otvaranja lokalne petlje 2. ANALIZA, RAZVOJ, I KONTROLA TELEKOMUNIKACIONOG TRŽIŠTA A. Ciljevi A1. Analiza telekomunikacionog tržišta: • Analiza, razvoj i predstavljanje modela za praćenje tržišta telekomunikacija. • Nastavak prikupljanja, obrada i uspostavljanje baze ne finansijskih podataka o pojedinim operaterima i korisnicima njihovih usluga a sve prema usvojenoj metodologiji od strane Agencije. • Implementacija preporuka e-Europe 2005, posebno u domenu primene metodologije merenja performansi razvoja u sektoru telekomunikacija kao i usvajanje indikatora razvijenosti ove oblasti. • Rad na razvoju modela za analizu telekomunikacionog tržišta. A2. Razvoj tarifne politike uz uvođenje tarifa zasnovanih na troškovnom principu: • Analiza pojedinih modela troškovnog principa koji se koriste u razvijenom svetu i bliskom okruženju prilikom određivanja cena za različite telekomunikacione usluge. • Razrada dinamike primene pojedinih modela troškovnog principa u cilju približavanja iskustvima razvijenih zemalja u pogledu vođenja konkurentne i ne diskriminatorske tarifne politike. 3 • Usvajanje i oročavanje početka primene modela troškovnog principa koji se imajući u vidu trenutne sposobnosti i kapacitete operatora mogu relativno lako primeniti. • Definisanje postupka i načina kontrole primene usvojenog modela troškovnog principa. • Podsticanje rasta obima i kvaliteta usluga. • Koordinirana aktivnost sa drugim nadležnim državnim organima i institucijama na planu podsticanja domaćih i inostranih investicija na tržištu telekomunikacija. A3. Uvođenje Univerzalnog servisa (US): • Definisanje mehanizma prikupljanja sredstava u fond US. Definisanje forme, načina punjenja i ekonomskih principa upravljanja sredstvima iz fonda za univerzalni servis. • Razmatranje mehanizama nadoknade troškova uzimajući u obzir sve ekonomske parametre a posebno: razvoj, troškove i tarife. Razmatranje potencijalnih načina nadoknade troškova US i izbor najpovoljnijeg sa stanovišta ukupnih ekonomskih parametara koji se tiču ovog problema. • Formiranje fonda US. • Evidentiranje realnog stanja u oblasti mogućnosti pružanja telekomunikacionih usluga i analiza potreba za uvođenjem odgovarajućeg vida US. • Definisanje i usvajanje liste osnovnih usluga US. A4. Interkonekcija: • Definisati principe, pravila i modele interkonekcije između operatora. • Pripremiti normativna akta i proceduru za postupke posredovanja u sporovima između operatora i na sudu. • Zaštita učesnika na tržištu. Posredovanje Agencije u rešavanju sporova između operatora u domenu interkonekcije, pristupa Internetu, iznajmljenih linija, zajedničkog korišćenja infrastrukture, zajedničkog korišćenja lokacija,... A5. Zaštita korisnika: • Uspostavljanje koordinirane i permanentne aktivnosti svih sektora Agencije u ovom domenu. • Usvajanje principa i pravnog okvira zaštite prava korisnika. • Priprema odgovarajuće regulative u Agenciji. 3. AKTIVNOSTI U OBLASTI STANDARDIZACIJE I TEHNIČKE NORMATIVE A. Ciljevi A1. Izrada normativa i tehničkih propisa: • Donošenje normativa i uvođenje prakse koja se primenjuje u EU u oblasti sertifikacije proizvoda. • Izrada tehničkih propisa u oblasti telekomunikacija u skladu sa tehničkim propisima koji se primenjuju u EU. 4. ORGANIZACIJA I RAZVOJ AGENCIJE A. Ciljevi 4 A1. Nastavak rada na osavremenjivanju poslovanja Agencije. Preduzimanje aktivnosti koje treba da omoguće još veću stručnost, operativnost, i javnost rada Agencije: • Nova, savremena, korisnički orijentisana Internet prezentacija Agencije, koja treba da obezbedi lako snalaženje i dostupnost informacijama, i koja u narednom periodu treba da pruži mogućnost elektronckog poslovanja sa klijentima. • Organizovanje javnih nastupa, prisustvo na stručnim konferencijama i forumima, organizovanje stručnih rasprava i okruglih stolova. • Stvaranje uslova za aktivnu ulogu Stručnog saveta, naučnih i stručnih institucija u rešavanju aktuelnih stručnih pitanja iz domena nadležnosti Agencije. A2. Rad na uvođenju integralnog informacionog sistema u Agenciji: • Razvoj mreže i zaštita informacionog sistema Agencije, uključujući i kontrolno merne centre. • Uvođenje dokumentacionog sistema. • Formiranje integralne baze podataka. 5. SARADNjA SA DRUGIM INSTITUCIJAMA I ORGANIZACIJAMA A. Ciljevi A1. U ostvarivanju svoje osnovne uloge, da u okviru svoje nadležnosti stvori potrebne uslove za nesmetan razvoj telekomunikacionog tržišta u Republici Srbiji, i time obezbedi razvoj informacionog društva, neophodno je da RATEL ostvaruje saradnju sa nadležnim državnim organima, operatorima, provajderima, distributerima, proizvodnim organizacijama, naučnim i obrazovnim institucijama i korisničkim udruženjima. • Stalni kontakti i konsultovanje sa svim učesnicima na telekomunikacionom sektoru. • Organizovanje javnih rasprava, panel diskusija i okruglih stolova, kako bi se dobili stručni i objektivni zaključci po pojedinim aktuelnim pitanjima. A2. Dinamičan razvoj informaciono komunikacionih tehnologija, odnosno usluga i opreme, zahteva permanentno uvođenje nove regulative. To zahteva razvijenu i neposrednu međunarodnu saradnju sa regulatornim agencijama i drugim stručnim međunarodnim institucijama u okruženju i sa državama EU. • Organizovanje bilateralnih i multilateralnih susreta sa agencijama u okruženju. • Saradnja i učešće u međunarodnim organizacijama. |