[ adi04 @ 10.02.2008. 21:03 ] @
Prije nekoliko godina sam nabavio polovan asinhroni motor za mlin. Sve dosad je radio dobro. I sad kad ga upalim radi nekoliko sekundi i onda se ugasi. Stisnem ponovno uklapanje ( bimetalni prekidac), nekad krene i ponovo se ugasi, nekad samo zuji. Takav je i kad je pod opterecenjem i bez opterecenja. Motor se uopste ne grije, a i prije dok je radio, skroz se malo grijao ili nikako ( 0,5 - 1 sat rada)
Da li je mozda bimetalni prekidac otisao?

Podaci o motoru: Elektrokovina
tip: EKSKT 112
220V
12.5A
2KS
cos 0.74
1430 o/min
50Hz
Sa elektrokovina.hr pise da se radi o jednofaznom asinhronom motoru s centrifugalnom sklopkom, zaletnim i pogonskim kondezatorom. I termickom zastitom s rucnim ponovnim uklapanjem.


Postoji jos jedan problem. Sto sam prije dva mjeseca dao jednom tzv. "majstoru" da ga popravi. Ona nakon sto ga nije uspio popraviti vratio mi ga je svega rascupanog. Znaci zice sve otpojene i sa kondezatora izbrisani podaci! Tako da ne znam gdje da sta spojim. Ima cetiri debele i cetiri tanke zice.

Ako ima tko semu spajanja ovog motora i vrijednosti kondezatora, puno bih mi pomoglo.

Unaprijeda hvala na odgovorima.
[ Skandy @ 10.02.2008. 23:57 ] @
Informisi se ko u tvom okruzenju radi viklovanje elektro motora. Znaci ne klasican el. servis, vec sevis specijalizovan za popravku, premotavanje (viklovanje) el.motora.
Po podacima sa tablice vidim da se radi o standardnom motoru, znaci nije nepoznanica za majstore na prostoru bivse YU.
[ nebko @ 11.02.2008. 07:02 ] @
A po cemu se razlikuju klasican i specijalizovani servis za el.motore?
[ Skandy @ 11.02.2008. 09:22 ] @
Citat:
nebko: A po cemu se razlikuju klasican i specijalizovani servis za el.motore?


Po cemu se razlikuje lekar opste prakse od hirurga?

Veoma mali procenat el.sevrisa pored redovne delatnosti, vikluje motore, primaju oni takve poslove, ali ih nose u pomenute specijalizovane. A oni koji rade imaju zaposlenog coveka, kome je to primaran posao.
Znaci banderasi, el isnstalateri, monteri, mehanicari bele i rashladne tehnike u velikom broju slucajeva su od pomoci kada taj motor treba povezati, a za viklovanje nazalost nisu osposobljeni.

[Ovu poruku je menjao Skandy dana 11.02.2008. u 21:30 GMT+1]
[ fosil @ 11.02.2008. 10:12 ] @
Šemu imaš na poklopcu od priključne kutije. Kondenzatori su 140uF za pokretanje, 8uF je radni kondenzator. Nikako nije u kvaru bimetal.

Pišeš da motor ne krene uvjek. Razlog je neispravni kondenzator za pokretanje ili kvar-prekid na centrifugalnoj sklopki. Možda se samo olabavio koji šrauf na samoj sklopki. Znaći trebalo bi otvoriti motor i pregledati sklopku. To moraš obaviti pažljivo, da ne polomiš sklopke. OBAVEZNO moraš otvarati sa zadnje strane motora, ali pazi da ne pokidaš žice, koje su vezane na tu sklopku. Ni rotor nesmiješ vuči van na prednoj strani, jer češ zabiti mehanizam sklopke u viklungu. Aluminijast ventilator možeš zagrijati, da ga lakše skineš. Kad skineš ventilator, videt češ 3 šraufa. Tim šraufima je fiksiran električni dio sklopke.

Proveru kondenzatora radiš u više koraka. Prvo ga izmjeriš ommeterom. Ako je izolacija u njemu u redu, nesmije instrument pokazati ništa. Drastičnija metoda je priklop kondenzatora direktno na 220V. Sad, ako pukne,kondenzator je bio neispravan. Ako ne pukne, mora u njemu ostati više ili manje napona kad ga isklopiš iz tih 220V. Taj napon možeš izmjeriti V metrom. Možeš probati i na taj način, da nekim izoliranim šraufcigerom napraviš kratak spoj na njemu. Malo če zaiskriti i puknuti, kad se kondenzator bude ispraznio. Tu probu valja napraviti 2-3 puta, jer kondenzator nije uvijek jednako nabijen elektricitetom.

Postoji mogučnost, da je neispravan i radni kondenzator. Svakako ga prekontroliraj!

Da nije slučajno "majstor" zamjenio žice od bimetala i centrifugalne sklopke?

LP
[ nebko @ 11.02.2008. 11:20 ] @
@adi04
Odnesi ti taj motor do nekog viklera da ti ga pregled i budi spreman da mu je potrebno viklovanje.
To sto si ti opisao da ti se desava sa tim motorom ide ka tome da je izgoreo.
Ako ti je sumnjivo to sto se motor ne zagreje za tih par sekundi rada , to je normalno da se ne zagreje motor jer kroz bimetal protelne velika struja koja ga brzo zagreje i prosto ne stigne da zagreje ostatak motora koji je znatno vece mase od samog bimetala.

Bimetal se takodje moze pokvariti, ali ako ti nije cesto iskakao pre nego sto ti se to pocelo desavati, verovatnoca da je bimetal pokvaren je jednaka verovatnci da ces naci pokvaren ekser.

Kad je ne ispravna centrifugalna sklopka onda se motor dvoumi u koju stranu ce da krene pa trzne u jednu ili u drugu i nezna kuda bi kad bi takav motor pokrenuo rukom u jednu stranu on bi krenuo i radio normalno.

U prirodi je coveka da misli da kada mu se nesto pokvari misli da je to neka sitnica i da ce sa popravkom proci jeftino , a u 70% slucajeva je znatno tezi kvar i problem, pa jos ako to covek koji ne zna pocne sam da popravlja ili pozove nekog komsiju koji to "zna"
tu tek najje.e

[ adi04 @ 11.02.2008. 19:09 ] @
Citat:
fosil: Šemu imaš na poklopcu od priključne kutije. Kondenzatori su 140uF za pokretanje, 8uF je radni kondenzator. Nikako nije u kvaru bimetal.


Pišeš da motor ne krene uvjek. Razlog je neispravni kondenzator za pokretanje ili kvar-prekid na centrifugalnoj sklopki. Možda se samo olabavio koji šrauf na samoj sklopki. Znaći trebalo bi otvoriti motor i pregledati sklopku. To moraš obaviti pažljivo, da ne polomiš sklopke. OBAVEZNO moraš otvarati sa zadnje strane motora, ali pazi da ne pokidaš žice, koje su vezane na tu sklopku. Ni rotor nesmiješ vuči van na prednoj strani, jer češ zabiti mehanizam sklopke u viklungu. Aluminijast ventilator možeš zagrijati, da ga lakše skineš. Kad skineš ventilator, videt češ 3 šraufa. Tim šraufima je fiksiran električni dio sklopke.


Proveru kondenzatora radiš u više koraka. Prvo ga izmjeriš ommeterom. Ako je izolacija u njemu u redu, nesmije instrument pokazati ništa. Drastičnija metoda je priklop kondenzatora direktno na 220V. Sad, ako pukne,kondenzator je bio neispravan. Ako ne pukne, mora u njemu ostati više ili manje napona kad ga isklopiš iz tih 220V. Taj napon možeš izmjeriti V metrom. Možeš probati i na taj način, da nekim izoliranim šraufcigerom napraviš kratak spoj na njemu. Malo če zaiskriti i puknuti, kad se kondenzator bude ispraznio. Tu probu valja napraviti 2-3 puta, jer kondenzator nije uvijek jednako nabijen elektricitetom.

Postoji mogučnost, da je neispravan i radni kondenzator. Svakako ga prekontroliraj!

Da nije slučajno "majstor" zamjenio žice od bimetala i centrifugalne sklopke?

LP


Nemam taj poklopac, tako da nista od seme. Imam samo kondenzator za pokretanje i mislim da je 120uF ( ostecene oznake). A radni kondenzator nisam imao ni prije.

Krene on par puta, al onda nece vise da krene (samo zuji), kad stisnem termo sklopku. Uradio sam sve kako si napisao, i skinuo zadnji dio. Centrifugalna sklopka izgleda dobro( bar mislim tako), nema nista da je osteceno.
Cudna mi je ta termo zastita, kako ona moze iskljuciti glavni namotaj, a motor je potpuno hladan i radi samo par sekundi? Zar njoj ne treba malo vise vremena da bih isljucila motor, odnosno dok se stator dobro ne zagrije?

Instrument mi pokaze prvo 0 oma, a onda otpor pocne rasti(instrument je sa kazaljkom). Ovu drugu metodu nisam stigao, nju cu sutra.


Dosta sam skontao, kad sam otvorio motor, zasto je koja od zica. Al ako imas semu spajanja, da budem siguran.
[ adi04 @ 11.02.2008. 19:26 ] @
Citat:
nebko: @adi04
Odnesi ti taj motor do nekog viklera da ti ga pregled i budi spreman da mu je potrebno viklovanje.
To sto si ti opisao da ti se desava sa tim motorom ide ka tome da je izgoreo.
Ako ti je sumnjivo to sto se motor ne zagreje za tih par sekundi rada , to je normalno da se ne zagreje motor jer kroz bimetal protelne velika struja koja ga brzo zagreje i prosto ne stigne da zagreje ostatak motora koji je znatno vece mase od samog bimetala.

Bimetal se takodje moze pokvariti, ali ako ti nije cesto iskakao pre nego sto ti se to pocelo desavati, verovatnoca da je bimetal pokvaren je jednaka verovatnci da ces naci pokvaren ekser.

Kad je ne ispravna centrifugalna sklopka onda se motor dvoumi u koju stranu ce da krene pa trzne u jednu ili u drugu i nezna kuda bi kad bi takav motor pokrenuo rukom u jednu stranu on bi krenuo i radio normalno.

U prirodi je coveka da misli da kada mu se nesto pokvari misli da je to neka sitnica i da ce sa popravkom proci jeftino , a u 70% slucajeva je znatno tezi kvar i problem, pa jos ako to covek koji ne zna pocne sam da popravlja ili pozove nekog komsiju koji to "zna"
tu tek najje.e


Jel postoji neki "jednostavan" nacin da se ispita namotaj? Mislim, ako je otisao namotaj, onda mi se ne isplati popravljati ga.

[ fosil @ 11.02.2008. 19:34 ] @
Ne uspijem zakačiti šemu-ne znam ili ne mogu. Daj mi tvoj mail na PP

LP
[ nebko @ 11.02.2008. 20:12 ] @
Ne znam kako ti se ne isplati, prvo ne znam odakle si? Ali red velicine premotavanja takvih motora je 50 evra + kondenzator i ostalo sto je ne ispravno, a prosto je neverovatno da je sve otislo. Namotaj se moze ispitati to je u nekoj od tema objasnjavano pre nekoliko dana koristi pretragu, ali moj savet odnesi to majstoru.
[ adi04 @ 11.02.2008. 20:51 ] @
Citat:
nebko: Ne znam kako ti se ne isplati, prvo ne znam odakle si? Ali red velicine premotavanja takvih motora je 50 evra + kondenzator i ostalo sto je ne ispravno, a prosto je neverovatno da je sve otislo. Namotaj se moze ispitati to je u nekoj od tema objasnjavano pre nekoliko dana koristi pretragu, ali moj savet odnesi to majstoru.


Ja sam iz BIH. Ovdje kod mene ima samo par viklera. Prije par godina mi je jedan premotavao transformator i to me kostalo 20 eura. Sad koliko bih kostalo za namotavanje motora. Al to je bilo davno, tako da cu pogledati kakve su sad cijene i vidjeti da li mi se isplati.

Citat:
fosil: Ne uspijem zakačiti šemu-ne znam ili ne mogu. Daj mi tvoj mail na PP

LP


[email protected]
[ Horvat I @ 12.02.2008. 17:37 ] @
Ne trebas nositi kod vinklera!!! Obicno pukne telo centrif.prekidaca.To sto povremeno radi,znaci da je motor ispravan.
Dok ne nabavis centr.prekidac (od proizvodjaca) mozes motor pokretati namotanim kanapom.I ja sam tako pokretao kruparu oko 10 dana
[ adi04 @ 12.02.2008. 19:26 ] @
Citat:
Horvat I: Ne trebas nositi kod vinklera!!! Obicno pukne telo centrif.prekidaca.To sto povremeno radi,znaci da je motor ispravan.
Dok ne nabavis centr.prekidac (od proizvodjaca) mozes motor pokretati namotanim kanapom.I ja sam tako pokretao kruparu oko 10 dana


Probat cu sutra. Ako krene, super! Ako ne, onda "macola" od 5 kila je najbolji lijek! Salim se!!!

Evo dole par slika centrifugalne sklopke (mobitelom slikano). Na njoj nije nista puklo, malo jest da izgleda istroseno.
Jel se moze centrifugalna sklopka podesavati? Jel ova kod mene izgleda da moze( mislim).





[img=http://img216.imageshack.us/img216/2631/1102081521pw0.th.jpg]
[img=http://img528.imageshack.us/img528/156/1102081522vk5.th.jpg]
[img=http://img230.imageshack.us/img230/5513/1102081528gd9.th.jpg]
[ nebko @ 12.02.2008. 20:13 ] @
Citat:
Horvat I: Ne trebas nositi kod vinklera!!! Obicno pukne telo centrif.prekidaca.To sto povremeno radi,znaci da je motor ispravan.
Dok ne nabavis centr.prekidac (od proizvodjaca) mozes motor pokretati namotanim kanapom.I ja sam tako pokretao kruparu oko 10 dana


Mislim da je covek rekao da motor radi par sekundi pa ga bimetal izbaci. Da je upitanju centrifugalna sklopka dvoumijo bi se u pocetku, ali kad krene normalno bi radio. Kad takav motor krene i dostigne oko 1/3 nominalnog broja obrtaja centrifugalni prekidac se ikljuci i vise nema uticaja na rad motora do ponovnog startovanja. A i po slikama taj deo izgleda uredu.
[ opaki24 @ 12.02.2008. 21:06 ] @
Ponekad se moze desiti da centrifugalni prekidac ostane zalepljen. Kroz namotaje tada tece veca struja od nominalne i bimetal reaguje.Inace najverovatnije da je doslo do proboja izmedju namotaja , odnosno skracenja namotaja sto za posledicu ima porast jacine struje u namotima a to uzrokuje reakciju bimetala. Motor kod viklera.