[ mbursac @ 08.12.2008. 12:21 ] @
Pre nekoliko dana sam napravio uredjaj za usporeno gasenje svetala u kabini automobiila i odmah imam problem. Naime, umesto obicne festoon sijalice sam stavio sijalicu sa belim LE diodama (4500 mcd 60 stepeni ugao, 3 na red pa otpornik od 100 Ohma, i 1N4007 prema plusu). Dok automobil ne radi, kad se otvore vrata i zatim zatvore, sijalica svetli jos 10tak sekundi i onda se postepeno ugasi.
Ali desava se da dok automobil radi, odnosno u toku voznje, neki napon nekuda "prolazi" i sijalica povremeno sija. Doduse mnogo manjim intenzitetom nego kad se otvaraju vrata ali ipak nekad zna da zasmeta.
Sta bi moglo ovako on the fly da se uradi pa da sprecim to paljenje kad ne treba, nego iskljucivo kad se otvore vrata?

[ guja011 @ 08.12.2008. 14:31 ] @
te ledare i nisu neko opterecenje.
probaj sa pravom sijalicom pa javi dal se efekat javlja ili ne.

rece elliot "Since the typical dome light is only rated at about 6W (0.5A at 12V)",
a tvoje ledara znacajno manje, svasta je moguce
[ robert63 @ 08.12.2008. 16:19 ] @
Reci nam sa koliko zica se ta tvoja elektronika ( za postepeno smanjivanje osvetljenja)
vezuje na postojecu instalaciju Auta?,,,,,( 2 ili 3 provodnika? )
Posto nisi naveo koju Si shemu koristio.

+,,,-,,,i kontakt sa vrata____ ili_____ samo masa(-) i kontakt sa vrata ?

To je neophodno za pravilnu diagnostiku .

Pozdrav
[ mbursac @ 08.12.2008. 20:13 ] @
Ovako, sto se tice povezivanja, povezao sam kao sto je i na semi koju sam prilozio. +....sa automobilske instalacije(recimo kao za kasetofon) je vezan kao na semi za +12V ulaza elektronike. -... je vezan za neku zicu koja predstavlja -.. (ispitano probnom lampicom ) pretpostavljam da je povezana na masu nekuda. A ovo gde pise trigger je onaj taster na vratima koji prekida MINUS.
E sad, propustio sam da kazem da sam na jednom Pezou 205 festoon sijalicu za osvetljenje kabine zamenio sa LED sijalicom bez ove elektronike, znaci samo je sijalica promenjena i kad se otvore vrata normalno svetli(i to mnogo jace nego ova sa uzarenim vlaknom, manje i trosi mada potrosnja nije bitna), kad se zatvore odmah se ugasi. I isto se desava u toku voznje povremeno sija slabim intenzitetom. Sa obicnom sijalicom tog efekta nema.
Pre neki dan sam ugradio u yugo dve takve sijalice i nema nikakvih problema iako covek kaze da stalno nesto oko elektroinstalacije ne valja .
I da zaboravio sam da napomenem da sam koristio semu koju sam prilozio, izvinjavam se...

[Ovu poruku je menjao mbursac dana 08.12.2008. u 23:00 GMT+1]
[ ybeelsec @ 09.12.2008. 00:33 ] @
otkaci zicu koja dolazi na trigger pa onda vidi da li u toku voznje dolazi do propaljivanja lampe.
Imaju li ta auta autoalarme?
Pretpostavljam da yugo ne.
[ robert63 @ 09.12.2008. 03:08 ] @
eeeh mbursac
--kad citam bez naocara!!!,,,,a lepo pise da je prikacena sema u prvom postu !

Sve je to dobro spojeno.
A to zmirkanje se NE primecuje na obicnoj sijalici jer je ona tromija( zbog Wolfram niti)
i njoj treba veca snaga da bi svetlela ili bar zmirkala.

Kada su vrata auta zatvorena ( otvoren prekidac u vrtima),
-TRIGER ulaz je na +12V,jer nema struje kroz R1,R2 prema masi kroz prekidac.
A kad nema struje kroz otpornike onda i NE provodi Q1 i nema punjenja C1--pa ne svetli LAMP.

Kada se vrata otvore:
-TRIGER ulaz " ode na masu" preko prekidaca u vratima,puni se C1,
provodi FET Q2 i sijalica svetli.

Ako se sada ponovo vrata zatvore:
-TRIGER "ode na +12V",,Q1 ne puni C1,a zaostali napon iz C1 se polako prazni kroz R4,
pada na nulu i postepeno gasi sijalicu od punog sjaja do nule.

Zmirkanje LED lampe moze da proistice iz "losih kontakata" prekidaca u vratima
ili njihove zaprljanosti.
Treba se primetiti da STRUJA koja preko Q1,,R2 i prekidaca ide na masu je samo oko 4mA.
(12-0,6)/2700=4.2mA
A to znaci da kroz zaprljane ili vlazne kontakte otvorenog prekidaca lako "curka" neka mala struja baze Q1,
koji malo-po-palo dopuni C1 i sijalica zmirka.

Trebalo bi u voznji ( kad auto trucka) meriti napon na TRIGER ulazu.
Ako nije fixno +12 (ili vise) nego pokusava da ponekad padne na nizi napon
onda smetnja podice " iz vrata ".

Korisno je zakaciti Elektrolit ( 22uF ili 100uF,na primer) na Triger i na masu -,
taj bi mogao da "proguta " smetnje i da umiri triger ulaz.

Sve ovo vazi ako auto NEMA Alarm zakacen na isti prekidac,sto bi rekao i ybeelsec



[ mbursac @ 09.12.2008. 06:16 ] @
Nijedan od ovih automobila nema nikakav alarm.
Probacu ovo sto ste predlozili, mericu napone u stanju kad motor radi(nije bitno da li se krece isto se desava i kad motor radi) a probacu da otkacim trigger pa da vidim sta se desava. E sad, da stavim jos neki dodatni otpornik da proguta tu struju curenja, onda bih dobio manji osvetljaj. Sijalica obicna je tromija kao sto kaze Robert pa se te razlike ne primecuju LED su osetljivije i rade u sirokom opsegu deklarisanog napona(zavisi naravno od dioda).
Hvala svima na korisnim savetima.
[ robert63 @ 09.12.2008. 06:23 ] @
Za sada nemoj da stavljas nikakav dodatni otpornik.

Probaj da otkacis Triger ( da ulaz bude u vazduhu) ,pa vidi sta se desava.
Pa onda spoji Triger na masu,,,,---mora da svetli.
Pa spoji Triger na +12V ,,,----mora da se gasi i da ne zmirka kada se ugasi,,
usnimi sta se desava,,,pa nam javi.

Moguce je i da nemas dobru masu na toj elektronici,tj da je nisi uzeo sa dobrog mesta sa instalacije auta.
To vazi i za +12V. Te dve tacke ne smeju da " samaraju" sa naponom,,tj.mora da su stabilne.
[ vladd @ 09.12.2008. 11:26 ] @
Tesko da ce pomoci preduzete mere po uputstvima.

Prvo malo o semi, zenerka (zastita za fet) je 15v, i po meni nema funkciju, vise je teoretska stavka u semi, eventualno da se postavi zenerka desetak volti (ili zen. 12V), da bi bar bila polarisana..

Kao drugo(sto se vidi izmedju redova), postavljanje ovakvog modula na savremene automobile, ima nekih razlika.

Kod Yuga je jednostavna instalacija, masa je masa, triger je sa prostog prekidaca prema masi, dok je paljenje interior svetla kod novijih modela prepusteno takozvanim "confort" modulima, procesorima ili kontrolerima, koji imaju razne vrste interfejsa (tranzistori, fet, optocupleri) za paljenje i gasenje odredjenih sklopova po kabini, ne samo sijalica...

Mozda bi trebalo, shodno saznanju o vrsti interfejsa(drajvera) za doticne lampe, prilagoditi "triger" input da ne reaguje na male struje curenja ili pojavljivanje kratkih "spajanja na masu" tokom voznje, mozda zbog razloga povremenog testiranja(procesor "osmatra" svoje interfejse) situacije i javljanja nekih gresaka...


Poz.
[ vladd @ 09.12.2008. 15:57 ] @
Da dodam sitnicu. Na jednom modelu sam video "klasicni" izlaz za svetlo enterijera. Izlaz iz procesora, sa otpornikom par desetina oma, i open kolektor prema konektoru.

U takvoj konfiguraciji, logicka nula na proc. pinu moze da bude nekoliko desetina do 200mV, sto moze da uvede open kol. tranzistor u neki aktivni rezim, gde nekoliko (mozda desetak-dvadeset) mA prolazi kroz kolektor pa preko emitera na masu, sto se objektivno ne vidi na inkadescentnoj sijalici, ali na pobudi tranzistorskog sklopa itekako moze da napravi uticaj..

Resenje je ubacivanje smit-triger invertora, ili pravljenje HTL logike, u zoni ukljucenja tranzistora.

Mada mi se cini, da postoji i programiranje vremena trajanja svetla, kod vozla sa sa "confort module" kontrolom...

Poz.




[Ovu poruku je menjao vladd dana 09.12.2008. u 17:12 GMT+1]
[ robert63 @ 09.12.2008. 16:17 ] @
Posle vladd-ovog posta,,,Ja se vise nimalo NE razumem u Auto-Elektroniku,,,vreme me je pregazilo !___:

-"Mozda bi trebalo, shodno saznanju o vrsti interfejsa(drajvera) za doticne lampe, prilagoditi "triger" input da ne reaguje na male struje curenja"

-----ili

-pojavljivanje kratkih "spajanja na masu" tokom voznje, mozda zbog razloga povremenog testiranja(procesor "osmatra" svoje interfejse) situacije i javljanja nekih gresaka...


PS : --U Yugu--???

Do malo-pre-sam znao,,,sad vise NE znam,,,,,,,




[ vladd @ 09.12.2008. 19:12 ] @
Sta si ti prolupao, sa beskorisnim postom, ili citas na preskok, vezbas brzo citanje.

Pojasnjeno je zasto u Yugu radi prosta sema, a na novijim vozilima (naravno NE "novi" YUGO), nisi valda pomislio da je to u pitanju.......

Pogledaj malo pa izuci instalacije novog Golfa, Pezoa, audija, nekog japanca...


Poz

P.S. evo malo auto elektrike, ako neko MISLI da zna...
http://volkswagen.msk.ru/electro/wd_p_00.pdf

[Ovu poruku je menjao vladd dana 09.12.2008. u 20:27 GMT+1]
[ mbursac @ 09.12.2008. 19:47 ] @
vidim ja da cu ja to sve da batalim i da poskidam i da vratim obicnu sijalicu bez ikakve elektronike. Idem da ucim da sviram harmoniku :)
[ vladd @ 09.12.2008. 23:30 ] @
Nemoj da bataljujes, sada je to izazov

Reci koji je auto pa da smislimo jednostavnu doradu..

Poz
[ mbursac @ 10.12.2008. 12:14 ] @
Ovaj sa elektronikom sa seme je Renault Twingo `99, a ovaj bez elektronike samo festoon LED sijalica je peugeot 205.
Mozda bi trebao da malo razmislim da promenim/doradim elektroniku, pa onda da vidim.Nekako mi je smaranje da to sad radim s mikrokontrolerom, ili ove druge seme sto imam su komplikovanije, ja sam gledao da nesto bude sto jednostavnije a eto kako moze ispasti.... Mada sam za ovu semu uradio plocicu 2.5x2.5cm, zgodna da se zavuce svugde....

[Ovu poruku je menjao mbursac dana 10.12.2008. u 13:40 GMT+1]
[ robert63 @ 10.12.2008. 17:30 ] @
mbursac:

Ma kakvi mikrokontroleri i ostala cuda-*uda-I-procesori!

Ovde se radi o sklopu za jednostavna vozila,,,,,,,,,,, i nemas potrebe da se opterecijes sa Semama iz " Folskwagenovog---Kataloga"--!!!



[ vladd @ 10.12.2008. 17:44 ] @
Citat:
mbursac: Ovaj sa elektronikom sa seme je Renault Twingo `99, a ovaj bez elektronike samo festoon LED sijalica je peugeot 205.
Mozda bi trebao da malo razmislim da promenim/doradim elektroniku, pa onda da vidim.Nekako mi je smaranje da to sad radim s mikrokontrolerom, ili ove druge seme sto imam su komplikovanije, ja sam gledao da nesto bude sto jednostavnije a eto kako moze ispasti.... Mada sam za ovu semu uradio plocicu 2.5x2.5cm, zgodna da se zavuce svugde....


Cek cek, mani ti mikrokontroler, ovu semu treba samo prilagoditi, da je ukljucuje i open kolektor, i mikroprekidac. I nista vise.

Pusti roberta63, malo se zabalabuckao

Znaci, dodavanjem malo drugacijeg, manje osetljivog ukljucenja fet-a. Mozda dodati smit-invertor, nece se paliti strujno, samo sa naponom vecim od 5-6v..ili promeniti logiku ikljucenja, sa npn-om, i podici mu prag okidanja..

Zavisi, da li su vec uradjene plocice, pa budziti, ili menjati koncepciju...

Poz.
[ robert63 @ 10.12.2008. 17:54 ] @
vladd:

Covek hoce nesto lagano i bez Clockova,Mikroprocesora,portova,malo FET-a,,malo-smit-invertor-a,,
i malo " i podici mu prag okidanja ",,,ma hoce nesto jednostavnije!

Zar ima porebe za svim tim?
[ mbursac @ 10.12.2008. 20:30 ] @
Auh
A da ja lepo uzmem pa prepravim semu kako mislim da treba pa da vidimo sta ce se desavati. Nije lose razmisljanje o paljenju tek kad se dostigne recimo 5V, nije problem da prepravim stampu.
Ima li kakvih predloga konkretno pre nego sto ja nesto predlozim? A s obzirom na to da mi taj twingo nije tu do sledece nedelje, imamo vremena da bacimo po koju ideju.
[ vladd @ 11.12.2008. 09:08 ] @
Ne predlazem ja mikroprocesor na plocicu, primecujem nerazumevanje, shema treba da je sto jednostavnija, vec smatram da postojeci mikro(u kolima) ili neka slicna logika (makar za par tranzistora), sa open kolektorom, moze da pravi doticne probleme, postojecoj semi, koja, po meni, i treba da bude sto jednostavnija..

I ne znam zasto bezati od High Treshold Logic, koja je i napravljena za slicne slucajeva i za povecan nivo suma, bas za auto industriju..

I ne mora da se ubacuju neka ekstra digitalna kola (mada je na papiru najlakse docrtati), moze se smit odraditi i sa par tranzistora, ili umesto pnp tranzistora prebaciti ukljucenje fet-a sa npn-om...

Imamo par "problema". Ili se pojavljuje 0.2V ili par volti, umesto ciste nule(kao sa mikroprekidacem), ili imamo neko curkanje struje prema masi, sto povremeno pali lampu kada ne treba, mozda i problem "leprsavog" mikroprekidaca, ili nekog dodirivanja mase, mehanickog, pri vibracijama (sto mi se cini malo neverovatniji slucaj)...

Poz..
[ guja011 @ 11.12.2008. 09:39 ] @
elliot kaže:
The resistor values shown are a guide only, and the circuit will work fine with a fairly wide range of values. Those shown are not bad though, so feel free to use them.


znači, nemo drmate šljivu već promenite par vrednosti. cela nauka oko par previda.
[ vladd @ 11.12.2008. 12:54 ] @
Da drmamo sljivu, ipak

Gosn Eliot mi je vec bio previse opusten sa izvalom interior sijalice od 6W (okvirno, ali van pameti), da je napisao "oko 0.5A" mogao bih da progutam...ali ako nadje sijalicu 6W ima pivo.. ...ima 4, ima 5, ima 10, ali 6 niks..

Prosta sema, i prost odnos prema istoj..

Da li ce se pnp paliti sa razdelnikom na 5, 8 ili koliko god volti, nije vazno, ali ako nije definisan otvoreni spoj, vec 0.x volti, ili neka impedansa, postojace efekat paljenja u voznji..

Takodje, i los kontakt moze da skrati vreme struje za punjenje punjenja konda, pa je projektovano vreme krace..ne kazem da treba "bounce free switch", ali bar da razmotrimo situacije..postoji problem


Poz.
[ guja011 @ 11.12.2008. 13:58 ] @
znači ipak šljiva?
ok, da vidimo šta visi:
umesto klasične sijalice imamo 3 ledare i to redno vezane.
ledare opet vuku u rednoj vezi smešno malu struju i svako okidanje feta čak i bednijim naponom od omiljenih
desetak će da izazove da dotične bljesnu. da dotični fet (koji sada ne treba da bude ni 1/10 navedenog irf)
ne bi štucao, treba mu udaviti stanje na gejtu (mož se promeni r-c za red) a i peenpejac može da se okruži drugim vrednostima otpornika. predpostavka je da nije potrošnja sklopića u pitanju kao razlog zamene sijalice ledarama
(silno će da potoši za tih 10 sekundi ili slično) time nema razloga da se ne promene vrednsoti u bazi na tvrđu, nižu omažu.
nema razloga ni da otpornici budu (ko što je drug eliot predložio) isti, zna se koliko je potrebno peenpejcu da otvori.
time dođe malo kulturnije opterećenje na prekidač pa bio on tranzistor ili mikroprekidač. pošto pcb postoji , može čova da se igra boljim vrednostima delova da postigne pristojnu reakciju sklopića
(macola za fino štelovanje mikroprekidača je uvek nabavljivo rešenje)
[ mbursac @ 12.12.2008. 12:58 ] @
Razmisljao sam da umesto ova dva tastera na vratima stavim 2 reed kontakta i stavim magnetic na vrata. Tako bi mogao da lokalizujem da li je do kontaktne nesavrsenosti materijala tastera na vratima ili je nesto drugo u pitanju. Logicno je da se negde malo "pusta" minus, koji povremeno vrcne u kondenzator, kao sto kaze Guja, i onda bljeska u toku voznje. Da, zaboravio sam da spomenem, mada ne znam da li ima nekog uticaja, da kad se vozi sa visokim obrtajima motora, sijalica jace svetli u odnosu na ler.
[ robert63 @ 12.12.2008. 23:35 ] @
mbursac:
Jesi li Ti odradio proveru koju sam Ti predlozio ???

pa sada moram da ponavljam :

Probaj da otkacis Triger ( da ulaz bude u vazduhu) ,pa vidi sta se desava.
Pa onda spoji Triger na masu,,,,---mora da svetli.
Pa spoji Triger na +12V ,,,----mora da se gasi i da ne zmirka kada se ugasi,,
usnimi sta se desava,,,pa nam javi.

I jesi nam javio???

Zasto?,

Neko se bavi Tobom,i tvojim problemom,,,
zar ne zasluzuje da bude "bar donekle obavesten" ???

[ mbursac @ 14.12.2008. 15:38 ] @
Dobro bre, polako Roberte.
Hvala svima sto mi pomazu da resim problem, ne zelim niko da misli da sam postavio pitanje pa me vise nema.
Taj problem sto imam je na renou twingu, a vozi ga moj brat koji dolazi kuci tek za 10tak dana tako da ne mogu da probam i da hocu.
Sa elektronikom za usporeno gasenje se samo kod njega to desava.
A kod ostalih i bez elektronike.
Nemoj da mislis da ne razmisljam i o tome sto si predlozio, nego nisam bas ni pri vremenu , mora nesto i za zivot da se zaradi. :)

Evo recimo sad upravo kod mene na opel kadetu unutra umesto sijalice od 10W sam stavio led traku od 24 led, i kad je auto ugasen, na njima postoji napon od 7.3V sto uzrokuje da sijaju nekim slabim sjajem. posto na sijalicu dolaze 3 zice( 2 minusa sa vrata i jedan +), gledam da dovedem posebno minus i da stavim ovu elektroniku da simuliram stanje kao na twingu, mada ne mogu bas da se porede ni proizvodjaci ni godista ali ajd...
Tako da cu onda da probam to sto si predlozio, pa da vidimo onda dalje ako ima neke pomoci.
Ne znam da li ima smisla staviti neku elektroniku tipa undervoltage cut pa da se ukljucuje samo preko 10V recimo....
[ guja011 @ 14.12.2008. 15:45 ] @
kako je organizovana ta traka od 24 ledare? kolika je potrošnja kada radi?
[ mbursac @ 14.12.2008. 19:14 ] @
Traka je organizovana kao 3 SMD LED pa SMD otpornik od 130 oma, deljiva je na delove od po 3, a ja sam stavio 2 reda po 12 na traci, tanka je i lepljiva sa jedne strane. Jedan red od 12 ledara pri 12.7V trosi 77mA.
Imam 2 reda sto znaci oko 154 mA.
Inace traku sam uzeo iz jedne firme iz Subotice, da sad ne reklamiram ovde, ako treba na pp napisacu sajt...
[ guja011 @ 14.12.2008. 20:30 ] @
pitanje: jel to tinjanje i tih 7 volti postoji u spoju sa te tri žice ili je tu i ona pločica sa fetom za usporeno gašenje?
[ mbursac @ 14.12.2008. 21:01 ] @
Ne ,ovo je bez elektronike sa FET-om. Tih 7 V postoji u prazno.... evo automobil ugasen, ono tinja, tacnije u praznom hodu je 12.3V, kad prikljucim LED trake onda padne na oko 7, mereno instrumentom, i potrosnja oko 5mA.
Tu je bila ubacena sijalica ona od 10W za unutrasnje osvetljenje pa ja promenio i stavio LED trake. E sad, uzeo sam i izmerio tu od 10W koja inace ne sija ni malo, kao sto kazes tromost, ali instrument pokazuje potrosnju od nekih 20tak mA, a napon 0V.Znaci jako veliki pad napona zbog vece snage sijalice, i nit se ne zari.
Nemoguce da je to na svim automobilima tako.
Kad bi mozda resili ovo ovako bez ove elektronike za gasenje, mislim da bi se onda resilo i ovo sa njom.
[ mbursac @ 16.12.2008. 06:54 ] @
Ovako, da ne maltretiram ni druge ni sebe u vezi ovog problema, nasao sam odgovor na jednom stranom forumu pa me interesuje vase misljenje.
Na red sa plusom napajanja se stavi zener dioda(katoda prema plusu)a anoda ide na ulaz (bilo sklop bilo samo sijalica).
Posto nemam odredjenih vrednosti zener koje sam izracunao da mi trebaju, stavio sam 5v1 na red sa lab.izvorom napajanja i LED trakom da proverim da li radi kako treba.
Do 12V nema nikakvog sjaja, tek preko 12V pocinje da se "budi" :). Sa ovom zener od 5v1, pun sjaj dostize sa 18V ulaznog napona, a na LED traci je 12v.
Sto znaci da mi treba zener od nekih 1V ili 2.2V, da bi postigao optimum sjaja. Naravno treba paziti na struju i prema njoj i odabrati snagu zenerice, ili ih staviti nekoliko paralelno da podele struju.
Testirano na izvoru napajanja, trebalo bi da radi i u automobilu, to cu proveriti danas na opelu pa se javljam da ako bude dobro, oznacimo temu kao "Reseno".
[ mbursac @ 29.01.2009. 09:56 ] @
Nikako da stignem da se javim, sramota ja sam poceo ovu temu pa je red i da objasnim.
Naravno , opcija sa zener diodom stavljeno inverzno nije promenila situaciju iako to savrseno radi na laboratorijskom napajanju .
LM, otkacio sam sve sa twinga sto sam stavio i krenuo da primitivnom glinericom rucne izrade sa LE diodom pratim da li jos negde ima pluseva i minusa. Posto u onoj opciji kako je bilo prikljuceno kako god merim ima napona(bila otvorena vrata ili ne, ukljucen motor ili ne), onda sam promenio zicu za napajanje sklopa za usporeno gasenje (minus) na zicu za kontakt bravu. Sada je stanje idealno. Kad nema kontakta na kontakt bravi i otvore se vrata, uredjaj se ukljucuje i "pali " LED trake. Kad se zatvore vrata posle 10tak sekundi se LED trake polako ugase. Ako u medjuvremenu dok su diode upaljene dam kontakt kljucem na bravi, diode se gase momentalno bez kasnjenja . Eh da sam samo to probao ranije svega ovoga ne bi bilo. Doduse nekome ce mozda koristiti.
Hvala svima na pomoci.
Srdacan pozdrav.
Milan