[ wlada_85 @ 22.02.2009. 10:58 ] @
Doslo je vreme za zamenu dotrajalih kondenzatora na matichnoj... Ocitao sam vrednost od 1500uF i otishao o silken, kupio kondenzatore... Sad imam problem, Nozice na kondenzatorima koji su bili na plochi su uze od nozica na kondenzatorima koje sam kupio... Dali bi smetalo da pokrivim nozice i da one budu malo iznad ploche jer ovako ne mogu da ih nabijem do kraja... (moja predpostavka je da ne bi, ali ipak da pitam)...

I prilikom zamene kondenzatora sam imao problem sa odljemljivanjem, jer kalaj kojim su zalemljeni izgleda da se topi na vecjoj temperaturi. Pa me interesuje cime preporucujete da odlemim kondenzatore. Ja imam weller-ovu lemilicu 25W...

Chuo sam da imaju duvaljke, e sad me interesuje poshto sam ja neshto gledao i chini mi se da one rade na gas??? (pogledao sam u mikroprincu)
Jedan drug mi reche da one rade na struju tako shto duvaju vruc vazduh... Ili ako postoje obe vrste koja je bolja za elektronicharske poslove...

Hvala





[Ovu poruku je menjao wlada_85 dana 22.02.2009. u 13:46 GMT+1]
[ MARK123 @ 22.02.2009. 11:15 ] @
Prvo. Ispred amena stavi slovo Z pa onda pokrivi nozice i pazi na polaritet kondezatora +/- a sto se tice duvaljki bolji su oni koji rade na vruc vazduh. To je moje licno misljenje

P.S izvini za sudestiju.
Pozdrav MARKO
[ vukboban @ 22.02.2009. 11:28 ] @
Citat:
MARK123

P.S izvini za "sudestiju".

Valjda suGestiju
Pozdrav
[ guja011 @ 22.02.2009. 11:59 ] @
da bi odlemio, dodaj još kalaja.
prvo, unosiš običan kalaj kojem je temperatura niža, i drugo, imaš bolji kontakt tj grejanje lokalnog mesta.
posle je lako kada se izvadi kond ukloniti višak
[ Marko Enter @ 22.02.2009. 12:22 ] @
Ti lemovi su zasticeni lakom pa zato se teze odlemljuje , ka sto kaze guja nanesi malo kalaja i tako polako i izvadices ih , a sto kazes da su nogice malo deblje, pa uzmi nastavi ih sa nekim tanjim, tamo oko procesora menjaj sve .

pozdrav
Marko
[ wlada_85 @ 22.02.2009. 12:45 ] @
Mislio sam na razmak izmedju dve nozice kondenzatora, a sto se debljine tiche, prolazi kroz rupu....

HVALA
[ espresso @ 22.02.2009. 16:01 ] @
Koju marku/seriju kondenzatora koristiš i koliko si ih platio?
[ wlada_85 @ 22.02.2009. 18:06 ] @
Kupio sam "samwha", pored toga stoji i 105c (radna temperatura, tako je pisalo i na starim "jackcon"... Mada je na njima pisalo josh i LOW E.S.R ali gde to nacji... ???) ... "samwha" ima u silkenu, cena 0.19e (tako neshto).... Za seriju nisam siguran...

Inache za sad odustajem od zamene kondenzatora dok ne kupim lemilicu...
[ espresso @ 22.02.2009. 18:39 ] @
Nemoj nikako da menjaš ako nemaš "low esr" tip. Može više da se greje usled većeg otpora i iscuri kad se razviju gasovi. Može da se desi i da nije u stanju da isfiltrira taj napon kako treba pa se dodatno greju neke sekcije na ploči.
Panasonik su super. Ima ih prečnika 8mm koji odgovaraju za ploču
[ wlada_85 @ 22.02.2009. 20:21 ] @
Aham... A gde mogu da kupim panasonic elektrolite??? 1500u F, 6.3V???

Nadam se da necje nishta da se desi.. Stavio sam jedan ovaj samwha... :)
[ espresso @ 22.02.2009. 21:04 ] @
Ja sam ih naručivao sa Farnela. Jesu skuplji ali su jedni od najboljih za ovu namenu.
Evo su, uspeo sam da ih pronađem:
http://uk.farnell.com/panasoni...v/dp/1219448?_requestid=534101

To da uzmeš i da ne razmišljaš ;)
[ Marko Enter @ 22.02.2009. 21:31 ] @
Da, po pravilu treba da metnes ti low ESR, ali mogu i ovi obicni samo da su 105' ,

pozz
[ dejan_osipaonica @ 23.02.2009. 14:29 ] @
Ma koji obicni ,ti ce brzo ponovo propasti.Nisu valjda blesavi ovi u fabrici kada su stavljali low esr.Obicni brzo stradaju i u napajanju,a najgore je sto kada odu naprave jos sranja na okolnim komponentama.
[ pantic68 @ 23.02.2009. 19:46 ] @
Svakako trebaju low esr ali to nisu svi na kojima pise i niti znaci da svi koji nisu l esr deklarisani ne mogu da radi u tim uslovima. Dalje postoje kondenzatori koji imaju odlicne karakteristike ali kratak vek, vremenom razvijaju gasove i isteraju elektrolit. I na kraju 105C ne znaci mnogo, to na svakom djubretu pise. Najbolje nadji na buvljaku ili servisu plocu koja je crkla iz nekog drugog razloga sa kondovima nekog ozbiljnijeg manufacturera i premesti ih, odgovarajucih su karakteristika a i cene.

[Ovu poruku je menjao pantic68 dana 24.02.2009. u 00:18 GMT+1]
[ shonex @ 25.02.2009. 09:01 ] @
Comet ima low-esr elektrolite, i nisu uopste skupi (ispod 20din. za 3300uF/6.3V). E sad, koliko su zaista low-esr i kvalitetni ne znam... Ja sam uzimao, i na mojoj maticnoj i dalje rade.
[ wlada_85 @ 28.02.2009. 00:46 ] @
Uzeo sam, pishe da su fujicom (tako neshto), e sad koliko ja videh na kondenzatoru pishe samo 105.... Low esr nishta.... Ja sam danas kombinovao izmedju fuji 2200u 6.3v, fuji 470u 16v, i 6.3v 1500u samwha (na kojima isto ne pishe low esr)... Inache originalnu su bili 6.3V 1500u... Nishta mi ne preostaje nego da s vremena na vreme prekontrolishem pogledom izgled kondenzatora...

Nego, poshto sam sad prvi put lemio neshto na dvoslojnoj shtampi, primetio sam da rupica kroz koju prolaze nozice kondenzatora je celom duzinom (dubinom) prekalaisana, e sad prilokom postavljanja novih kondenzatora ja sam te rupice ochistio da bih provukao nozice... E sad kad sam lemio radio sam standardno... Zagrejem mesto lema malo, prinesem tinol zicu... E sad, da li je rastopljeni kalaj sisho u rupice??? Ja sam se trudio da malo zadrzim lemilicu i da je pomeram gore dole izduz nozice kondenzatora, na taj nacin pokushavajuci da utisnem kalaj u rupicu...

E sad gledajuci majstore kad rade CG sa bakarnim cevima, prilikom nastavljanja oni namazu pastu koja prilikom lemljenja povuche kalaj u spojnicu...
Interesuje me da li ima neka pasta i u elektronici koja radi tako neshto???

I drugo pitanje... Posle zavrshenog lemljenja u ukljuchenja komp radi, e sad ako nisam recimo jedan kondenzator zalemio kako treba, dali bi se komp uopshte ukljuchio??? Tj, dal bi detektovao nedeostatak, sa obzirom da su svi u paraleli....

Hvala Puno
[ espresso @ 28.02.2009. 07:58 ] @
Ako su u paraleli, moguće je i da radi bez jednog. Koliko uspešno, ne znam.
U vezi tipa kondenzatora koji si uzeo. Ako je u pitanju "Fujicon", pogledaj da li na njemu piše serija RK ili TM.
TM je low esr 105C a RK je samo 105C.
Ja RK seriju ne bih stavljao; ne znam koliko bi oni potrajali.
[ Marko Enter @ 28.02.2009. 10:27 ] @
Pa ESR metar u ruke pa meri

pozdrav
Marko
[ wlada_85 @ 28.02.2009. 11:36 ] @
Jesu iz serije TM... :)

E sad na ovim samwha, pishe RD... I pishe neshto V5A..
(poshto su me u skoli nauchili da gledam kapacitivnost kondenzatora i napon, moze li jedna mala lekcija o ostalim oznakama, napr. to TM shta znachi, i kako se na osnovu toga zakljuchuje da je low esr???)
[ espresso @ 28.02.2009. 15:59 ] @
Svaki proizvođač ima svoje serije. Ako te interesuje, posetiš sajt proizvođača i pogledaš šta označavaju ta slova. Kod Panasonika može da se vidi i datum proizvodnje što može da bude bitno kod ovog tipa kondenzatora.

Samwha RD serija je običan na 105C. Serija RD bi bila ekvivalent Fudžikonovoj seriji RK. Mislim da oba imaju 2000 radnih sati. Neke serije imaju i 5-10000 radnih sati što je važno kod otežanih radnih uslova kao kod napajanja. Ovde možeš da vidiš sve Samwha serije:

http://www.samwha.com/electric/templatedirs/guest/pd_1_2.html
[ peca26000 @ 02.03.2009. 19:05 ] @
Ufffffffff ovi solid kondezatori prvi u vrhu ,na tom linku su najlosija vrsta na svetu ,cak su i ruski kondezatori bolji !

Koliko sam se namenjaio takvih u sony uredjajima i maticnim plocama , cak nisu vredni ni pominjanja vise .
[ espresso @ 02.03.2009. 20:00 ] @
Misliš na solid polimer od ove firme ili uopšte?
Zar oni ne važe za pouzdanije? To je sad u trendu da se koristi.
[ peca26000 @ 02.03.2009. 21:26 ] @
Postoje vec 20-tak godina i nisu nizasta . Mislim na sve pa i na solid .
To je neko umislio da je trend zbog prodaje ,uvaljivanje magle za vise para ! i da majstori vade oci ,za kvalitet je ipak nesto drugo ili panasonikovi ...
Ne zelim dalji komentar jer su mi se smucili u zivotu !
[ Marko Enter @ 03.03.2009. 11:55 ] @
Ma pusti te kineske elektrolite, sto bi reko jedan nas kolega pravu ih maltene od papira i vode

pozdrav
Marko
[ peca26000 @ 03.03.2009. 12:11 ] @
Najgore je to sto oni naprave trend , ko nezna taj se zalepi i tad ulazi u zonu sumraka .
Kad neko ima neki cilj da nesto uradi kako valja a predhodno nezna da to nevalja ,sta treba i dalje da je u zabludi .
A ono je ipak donekle tacno za broj sati rada to su pogodili ,pogledajte par uredjaja sta ce instrument da vam pokaze iako nisu radili nikad pa i nove !

[ Marko Enter @ 03.03.2009. 16:39 ] @
Pa koliko puta se samo desilo da nove elektolite metnem a da su i oni neispravni pa napravi se jos vece srannje. tako npr radim neki tv izmenjam elektrolite i tako trazim kvar kao lud i ponovnim menjanjem elektrolita proradi da poludis e zato samo nije lose imati ESR metar da se proveru novi elektroliti, zato cu videti da uzmem jedan od kolege Proke

pozdrav
[ espresso @ 04.03.2009. 07:23 ] @
Da li je nešto slično kao ovaj? Cena mu je bila 50€.

[ Marko Enter @ 04.03.2009. 09:57 ] @
Sta je ovo neki ESR meter? gde si ga kupio, el to u kitu ?

pozdrav
Marko
[ espresso @ 04.03.2009. 15:03 ] @
Pa ja te pitam kakav je taj što ti hoćeš da kupiš.
Ja ovaj nisam kupio; našao još pre na netu da prodaje neki naš čovek. Gotov uređaj.

Ako voliš kitove, ima ovaj Elektorov
http://rapidshare.com/files/15...lektor_Capacitor_ESR_meter.pdf
[ Marko Enter @ 05.03.2009. 09:28 ] @
Ne, kolega proko ima drugacije, on ima ESR chekere, koji nema displeje i kazaljke, vec pokazuje dobar,oslabeo ili los ,

http://tvproko.page.tl/Checkeri.htm

pozdrav
Marko
[ peca26000 @ 05.03.2009. 18:33 ] @
Evo ko hoce da prodje jeftino ,instrument za merenje je analogni ali isto tako dobar.http://www.elitesecurity.org/p2216600
Na tom linku sam dobio i shemu ,resio par elemenata i na kraju dobio jos bolji instrument nego u originalu.
espresso dobar je i ovaj digitalni .
Pozdrav
[ Brkic @ 18.12.2010. 11:32 ] @
Imam pitanje u vezi ove teme,
kondenzatori koji su se naduvali su 1000uF a ja imam od 830uF i od 1500uF, mogu li njih iskoristiti ili mora 1000uF ?
[ Marko Enter @ 18.12.2010. 12:45 ] @
Najbolje je 1000uF, ali mogu i ti od 830

pozdrav
[ Brkic @ 18.12.2010. 14:32 ] @
ok, hvala ti,
može li objašnjenje, zašto mogu slaviji a ne jači, logičnije je da više odgovaraju jači, ipak sam laik.
[ espresso @ 18.12.2010. 15:11 ] @
Stavi od 1500 ako ti dimenzije dozvoljavaju. Samo neka budu kvalitetni (npr. Panasonik, Rubikon). Ja sam u nekim slučajevima i duplirao vrednosti na prekidačkim napajanjima.
[ Brkic @ 18.12.2010. 15:25 ] @
imam Rubikon i još neke, sa druge ploče ću ih skinuti, isti im je prečnik samo su duplo duži.
Znači mogu jači kondenzatori da se stave ?
[ betelgeuse @ 20.04.2011. 10:53 ] @
Imam jedno pitanje.
Dao sam u servis da mi zamene kondenzatore na maticnoj ploci (pet komada od 3300 mF, 6.3v), a oni su stavili umesto ovih stavili 3300mF, 16V. Da li to nesto menja, posto mi serviser tvdi da ne menja, a meni nije logicno.

Ako se neko razume, bio bih zahvalan na informaciji.
[ Darko_zed @ 20.04.2011. 11:15 ] @
Ne menja nista , ne brini .Opasno je ako je voltaza kondenzatora manja od propisane .Pozdrav
[ ~DeViL~ @ 23.10.2011. 20:28 ] @
Da ne bih pravio novu temu, pisaću odvje...

Na matičnoj ploči Asus K8V-VM su crkla 3 kondenzatora (uz procesor) kapacitivnosti 3300uF (6.3V). Računar se ponašao tačno kako treba kada "odu" kondenzatori. Zamjenio sam ih identičnim low ESR kondenzatorima. Tada je računar donekle proradio. Tačnije, palio se normalno, svaki put prođe POST, ali je bio jako nestabilan, npr. digne se Windows, i nakon nekog vremena zakoči, ili se resetuje....
Onda sam pomislio da nisam dobro zalemio kondenzatore, i pokušavajući opet da ih prelemim ne baš dobrom i odgovarajućom opremom sam na 2 mjesta pregrijevanjem izvukao kontakte sa matične ploče kroz koje prolaze nožice kondenzatora.

Sad je pitanje, ima li joj spasa? Mada, vrlo je vjerovatno da kondenzatori nisu bili jedini problem...



Pozdrav svima!
[ ZAS011 @ 23.10.2011. 21:22 ] @
Ako su ti kondenzatori vezani i za neki od unutraznjih slojeva, zameni plocu.
[ ~DeViL~ @ 24.10.2011. 18:30 ] @
Evo kako izgleda:

Slika
[ DSL @ 26.10.2011. 08:28 ] @
Matična ćaos...
[ ZAS011 @ 26.10.2011. 09:55 ] @
Ja lepo napisao da ako si izvukao metalizaciju, jedino sto mozes da uradis je da recikliras plocu.
[ ~DeViL~ @ 26.10.2011. 10:18 ] @
Ok, hvala, pretpostavio sam da je tako, ali rek'o da pitam.

Pozdrav!
[ ivan85_zmaj @ 26.12.2012. 22:56 ] @
Moze li neki savet oko lemilica? Zapravo hteo sam onako amaterski da probam da zamenim par kondezatora odnosno sa jedne neispravne ploce da skinem neke kondezatore, a imam pistolj lemilicu i nisam uspeo. Dugo sam grejao i nije htela da otopi kalaj. Pa me zanima koja bi to optimalna snaga lemilice trebala biti, ili opseg temperature da bi eto mogla brzo da odlemi kondezatore na ploci?
Vidim prodaju se neke od 30w pa do 60w ili 80w, pa sa nekim temperaturama i do 400C...? Jel nesto od toga zavrsava ovaj posao ili ne?
Probao sam sa mojom pistolj lemilicom i na napajanju da skinem kondezator jedan koji je nabubreo, medjutim ni njega nije mogla da odlemi. A ovako inace sa njom bez problema resavam ostale poslice.

Pozdrav!
[ PedjaZ @ 26.12.2012. 23:40 ] @
Kupi kondenzatore manjeg precnika pa ih zalemi sa donje strane ploce,
a ove nabubrele ne diraj - najbrze i najsigurnije.
Pistolj lemilica ima "malu kubikazu" pa cim je prislonis necemu ona se brzo ohladi ma koliko vati imala.
[ ivan85_zmaj @ 27.12.2012. 07:30 ] @
Pa zbog toga i pitam... kupio bih onu pravu (stap) lemilicu, ali ih ima razlicitih snaga, maksimalnih temperatura, pa me zanima koja bi zadovoljila posao. Ne bi uzimao one lemne stanice, ipak je meni potrebno za neki amaterski poslic cisto vezanih za tako par tih kondezatora sa ploca.
Primera radi, gledam neke lemilice oko 1000 dinara, od 60w sa podesavanjem temperature od 100-400 C... moze li ona na primer brzo zagrejati i odlemiti spoj?
[ Slobodan čovek @ 27.12.2012. 09:27 ] @
To je bezolovni kalaj, treba mu veća temperatura za odlemljivanje. Možeš da držiš lemilicu na njemu ceo dan i nećeš ništa odlemiti. Moraš da na njega prvo zalemiš olovni kalaj pa onda prisloniš lemilicu i moći ćeš da odlemiš kondenzator. Tako se lakše prenosi toplota.
[ mikikg @ 27.12.2012. 10:57 ] @
Posto se maticne ploce prave od viseslojne PCB (8+ slojeva bakra), to je prilicno masivno i skoro ni jedna lemilica ma koliko je jaka ne moze to da razgreje u jednoj tacki. To cak moze da bude i opasno ako se u jednoj tacki pokusava razvije neka veoma velika temperatura, moze doci do ostecenja PCB.

U te svrhe je neophodno koristiti dodatne izvore toplote za predgrevanje na recimo 150 - 200C. Najbolje je sa SMD duvaljkama i onda se ceo deo oko kondenzatora koji pokusava da se skida to sve lepo ugreje.
Kada je tako ta povrsina vec dobro vruca (dok radi duvaljka) uzme se lemilica sa standardnom temperaturom i onda se lagano "bez siljenja" razgreju nozice i tako izvuce sporan kondenzator.
Za predgrevanje mozda moze da posluzi i neki jaci fen (recimo onaj za skidanje farbe za automobila) i iz daljinje se zagreva cela ploca vodeci racuna da na povrsini ploce se ne razvije vise od 200-ak stepeni (pozeljno je u tom slucaju meriti temperaturu sa nekim termometrom, kod duvaljki za SMD je temperatura vec kontrolisana).
[ torro32 @ 27.12.2012. 13:52 ] @
Citat:
PedjaZ:
Kupi kondenzatore manjeg precnika pa ih zalemi sa donje strane ploce,
a ove nabubrele ne diraj - najbrze i najsigurnije.
Pistolj lemilica ima "malu kubikazu" pa cim je prislonis necemu ona se brzo ohladi ma koliko vati imala.


Ja imam pištolj lemilice dva komada koji super imaju "kubikažu" i sa njima bolje radim nego sa štapnom lemilicom kada su u pitanju ta kratkotrajna zagrijavanja. Jedna je češka od 100W a druga je neka naša od 60W. Samo treba imati vještine i u praksi se pokazuju kao bolje od štapnih.

Štapnu koristim negdje kada treba imati konstantnu temperaturu, recimo kada se radi čišćenje BGA procesora i kontakta na matičnim od starog kalaja.
[ pbenka @ 27.12.2012. 14:29 ] @
Pištolj lemilica može da ošteti osetljive elektronske komponente na ploči, pošto kroz vrh protiče struja. S druge strane, vrh pištolj lemilice ne može biti tako fin kao kod štapne sa grejačem od otporne žice.
Za odlemljivanje sa matične ploče je najbolje koristiti stanice za odlemljivanje (šuplja lemilica sa kompresorom koji će usisati istopljeni kalaj) ali i tada bude problema kada je potrebno zagrejati veće površine (spoj na masu) na višeslojnoj štampanoj ploči.
[ Dudulenko @ 19.12.2014. 17:51 ] @
Evo, ovako bi to izgledalo.... "Nippon Chemi-con" KY serija (najbolja serija) japanskog premium proizvodjaca.

https://www.youtube.com/watch?v=TFL5_CLyL8g
[ vladd @ 20.12.2014. 12:07 ] @
Da slikam 6-7 puta starije kondenzatore, Sprague?

Dobri su japanci, ali je elektronika presla u konfekciju.
A tu, osim kvaliteta novokomponovanih elektrolita u kondenzatorima, postoji i jak ekonomski faktor sastavljanja uredjaja na niskom stepenu troskova.

PA su rasponi napona i vrednosti kapaciteta elektrolita cesto minimizovani.
[ Dudulenko @ 12.01.2015. 10:35 ] @
Jedno pitanje za sve forumase.
Moze li se staviti kondenzator veceg kapaciteta od predvidjenog ???
npr. 330uf - 470uf
680uf - 1000uf

Koliko je meni poznato, kapacitet sme biti veci do nekih 30-35 % , a voltaza naravno ista ili veca.

Nasao sam i ovaj guide od "NIC" japanskog proizvodjaca:

http://www.niccomp.com/help/capsubguide.asp
[ vladd @ 12.01.2015. 14:30 ] @
Lepo pise "u nekim slucajevima"..

Problem je kod konvertora sa nategnutom povratnom spregom, i za apsolutnu sigurnost, treba dobro poznavati konfiguraciju u kojoj se kondenzator nalazi.

Za neke pozicije, kada je kond udaljen od "izlaza" konvertora, najcesce nije kriticno postavljanje kondenzatora veceg kapaciteta ili dimenzije.
Takozvani "rasuti po ploci", gde kapacitet nije kritican, ima mesta i za veci, a konkretan na ploci je izabran iz nekog drugog razloga, tipa korektan je kapacitet, ali se nije zelelo praviti previse "razlicitih" stavki u paleti kondenzatora...kao (proizvodnih)komponenti ploce.
Kada se koriste isti kondenzatori, sto vise komada, proizvodnja i logistika proizvodnje su prostiji i jeftiniji.

Sa kondenzatorima koji su u blizini ispravljackih dioda, zavojnica, izlaznih filtera konvertora napona, treba biti obazriviji.

Moze da funkcionise, ali u nekim situacijama mogu da se pojave problemi...tipa gasenja konvertora, uvecanog ripla koji smeta ostalim komponentama...