|
[ Aleksandar Marković @ 06.01.2004. 15:53 ] @
| 

Vise slika na: Linku - Moguca pretraga arhive - Link2
Na Zemlju su stigle prve slike u boji s neke druge planete. Jedno američko robotsko vozilo pod imenom "Spirit" (duša) sletelo je na Mars i kući poslalo snimke s površine Crvene planete.
Tokom noći "marsohod" je, kada je Sunce prestalo da osvetljava deo Marsa na kome se nalazi, prešao u "režim sna", štedeći energiju i "probudio" se samo jednom, kada su nad njim proleteli američki svemirski brodovi "Odisej" i "Mars global survejer". Tada su i predate fotografije za Zemlju.
Sada specijalisti izučavaju snimke i pokušavaju da odgonetnu koliko će biti opasan silazak "Spirita" s platforme modula na kojoj se sada nalazi. Brigu naučnika izaziva krupni zatamnjeni objekat koji je uočen na fotografiji, a za koji se pretpostavlja da je komad tla odlomljen prilikom sletanja robota.
Za pripremu silaska s platforme treba desetak dana. Trenutno je "Spirit" "u budnom stanju", a svoje buđenje najavio je pesmom Bitlsa "Probudi se, probudi", što je bio znak naučnicima da su njegovi sistemi u radnom režimu.
Drugi američki robot "Oportjuniti", identičan "Spiritu", trebalo bi da se spusti na Mars 25. januara, u okviru istog istraživanja, ali sa druge strane planete. Dve letilice, "Spirit", koja je upravo sletela na planetu i "Oportjuniti", koja treba da aterira za tri sedmice - biće četvrti i peti svemirki brod koji je uspešno sleteo na Crvenu planetu u potrazi za životom.
Spustiti se na Crvenu planetu nije nimalo lak posao. U prošlosti je uspeo tek svaki treći pokušaj. Poslednji neuspeh - mada sve još nije zvanično potvrđen - jeste misija britanske letilice "Bigl 2", s kojom je izgubljen kontakt prilikom sletanja, 25. decembra.
Opremljen velikim brojem kamera i instrumentima, treba tokom tri meseca da analizira stene i tle na Marsu, na osnovu čega bi moglo da se utvrdi da li je Crvena planeta nekada bila toplije i vlažnije mesto na kome su mogli da postoje živi organizmi.
Letilica se spustila na površinu planete posle šest minuta napornog prolaska kroz "negostoljubivu" atmosferu Marsa, okončavši gotovo sedmomesečno svemirsko putovanje.
Celokupni poduhvat slanja i spuštanja "Spirita" na Mars koštao je agenciju SAD za kosmičke letove 820 miliona dolara i prva je takva uspešna misija agencije NASA posle dva neuspešna pokušaja zbog softverskih i matematičkih grešaka. Letilica iz 1999. godine pala je na tle zbog neverovatne greške u računarskom programu (imala je koordinate i u miljama i u kilometrima).
VODA
SAVRŠENO sletanje i rasklapanje solarnih panoa, kao i slanje prvih snimaka, predstavlja početak najambicioznije ikada pokrenute misije na Marsu, čiji je jedan od ciljeva da se pronađu tragovi postojanja vode na Crvenoj planeti.
To bi bila potvrda daje na njoj nekada postojao život ili, možda, postoji i sada.
HLADNOĆA
NASA je ranije saopštila da je spuštanje robota proteklo bez problema, što će Spiritu omogućiti da ponovo napuni baterije neophodne za normalno funkcionisanje uređaja i njihovo funkcionisanje na hladnoći koja na Marsu može da dostigne i do minus 100 stepeni Celzijusovih.
Mars je suva i hladna planeta, ali s jasnim nagoveštajima da je makar u prošlosti postojala voda koja je mogla da posluži za održanje živih organizama.
Pisac naučno-fantastičnih romana Artur Klark pozdravio je spuštanje američke sonde "Spirit" na Mars, i rekao da veruje da na Crvenoj planeti postojao život.
- Ako na Marsu pronađemo bilo kakav oblik života, to će sve promeniti. Ja verujem da je na toj planeti postojala vegetacija - izjavio je 84-godišnji pisac koji živi u glavnom gradu Šri Lanke, Kolombu, u intervjuu agenciji Asošijeted pres.
Zemljani su rešeni da ovo provere sada, kada je Mars najbliži za poslednjih šezdeset hiljada godina. Iz Amerike najavljuju nova istraživanja, kao i skoro slanje čoveka na Mars.
Oficijelni sajt: http://marsrovers.jpl.nasa.gov/home/index.html
Interesantni podaci: http://www.planetary.org/mars/mer.html
Images: http://www.planetary.org/mars/mer-images.html
V. Lalić
[Ovu poruku je menjao secret dana 13.01.2004. u 14:58 GMT] |
[ Aleksandar Marković @ 06.01.2004. 15:54 ] @
TRKA ZA CRVENU PLANETU
Misije na Mars počele su 1960. godine i dve od tri bile su neuspešne.
1964 - "Mariner 4"(SAD) 21. novembar - prve slike površine Crvene planete - "Zond 2" (SSSR) 30. novembar - let oko Marsa, dva dana nakon Amerikanaca, kontakt izgubljen u maju 1965.
1971 - "Mars 2" (SSSR) - 19. maja lansirani "orbiter" i "lender", u novembru stigli do Marsa, "lender" pao prilikom spuštanja, "orbiter" poslao nove slike. - "Mariner 9" (SAD) - lansiran 30. maja, stigao u novembru kad i ruske letilice, obleteo Mars i poslao skicu površine i studiju atmosfere.
1973 - "Mars 5" (SSSR) - "Orbiter" stigao u februaru 1974. i sakupio sve podatke.
1975 - "Viking 1"(SAD) u junu 1976. prvo uspešno spuštanje na Mars. "Lender" poslao slike s površine i uzeo uzorke tla.
1992 - Posmatrač Marsa (SAD) - "Orbiter" stigao u avgustu 1993. godine i tri dana pre ulaska u Marsovu orbitu izgubljen kontakt.
1996 - Dve američke misije, prva "Mars globalni kontrolor" koji je mapirao celu planetu i drugi "Mars lovac", "lender" i "rover", koji se spustio 4. jula 1997. godine u najgledanijem svemirkom događaju zabeležio 550 slika hodajući po površini.
1998 - "Mars klimatski posmatrač" (SAD) uništen u septembru 1999. godine jer su inženjeri napravili neverovatnu grešku - imao je koordinate u miljama i kilometrima.
2001 - "Odiseja"(SAD) - Sleteo na Mars 24. oktobra, registrovao vodu i plitki led. Postavljen kao budući komunikacioni relej za nove posetioce.
2003 - "Mars ekspres" - Prva potpuno evropska misija poslata na neku planetu. Izgubljen kontakt s "lenderom" "Bigl 2" 25. decembra.
2004 - "Spirit rover" (SAD) poslao prve slike u boji s Crvene planete.
[ Ovu poruku je menjao secret dana 08.01.2004. u 17:10 GMT]
[ Djido @ 06.01.2004. 21:27 ] @
Nije tačno da su ovo prve kolor slike sa Marsa...
Viking 1 je poslao prve kolor slike još 1976, kao npr. ova:
Još o toj misiji i oko 1400 slika sa dve misije (Viking 1 i 2) se može naći na
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/viking.html
[ Gojko Vujovic @ 07.01.2004. 00:00 ] @
Dosadno na tom Marsu, nema nijednog drveta, sve go kamen.
[ littleboy @ 07.01.2004. 00:15 ] @
Da ... steta sto nemamo nekog friendly komsiju na drugom planetu, u suncevom sistemu ... bilo bi kul ..
[ stalker @ 07.01.2004. 13:41 ] @
Citat: littleboy:
Da ... steta sto nemamo nekog friendly komsiju na drugom planetu, u suncevom sistemu ... bilo bi kul ..
Jos vise bi bilo cool da imamo nekog unfriendly komsiju:>
[ Gojko Vujovic @ 07.01.2004. 21:54 ] @
Nešto se razmišljam... Kakvo bacanja para su u stvari sve te cosmic exploration misije. Zamislite koliko su ljudi mogli u poslednjih 10 godina da 1. nisu toliko ratovali 2. nisu toliko istraživali svemir.
Za svemir ima vremena kad na zemlji postane gusto i kad tehnologija više napreduje.. sad nismo ni dovoljno brzi za to (spori svem. brodovi mislim), problemi energije za duža putovanja stoje, i još mnogo toga... i ovo mu dođe čisto rasipanje resursa.
[ MAD-MAX @ 07.01.2004. 23:55 ] @
Potpuno si u pravu! Ali jos je vece rasipanje (para, ljudstva ...) za ono oko Shekspirovih dela. Prave neki inteligentni sistem koji ce otkriti da li je sva svoja dela Shekspir stvarno pisao. Gluposti!
[ salec @ 08.01.2004. 00:10 ] @
Da... bilo bi nas bar jos dve milijarde vise nego sad!!
[ Gojko Vujovic @ 08.01.2004. 01:12 ] @
Dobro, to isto ne bi valjalo... mislio sam pre da bi se mogao popraviti standard ove postojeće populacije, izjednačiti donekle neke razlike, otvoriti nova radna mesta, podstaći naučnoistraživački rad i tako u krug.
No onda CNN ne bi imao aktuelni rat za koji bi pružao 24-hour coverage.
[ Dusan Marjanovic @ 08.01.2004. 01:43 ] @
Samim poboljšanjem standarda došlo bi do smanjenja mortaliteta, što bi opet ranije dovelo do toga da na zemlji postane gusto.
[ igorsa @ 08.01.2004. 08:45 ] @
Ma sve je to isprogramirano. Ratovi su tu da bi održali neki balans. Šta mislite da nas stvarno ima još ovoliko? Znate kako ide ona.. "ko zna za šta je to dobro" 
[ srki @ 08.01.2004. 09:13 ] @
Da su te pare ulozene na ratove ulozene na smanmjivanje razlika i povecanje standarda ljudi ne bi bilo toliko ljudi koliko ih ima. Evo u Evropi vlada bela kuga a u Indiji koja je siromasnija broj stanovnika raste nenormalno. Isto i u Africi. Ljudi kada je tesko imaju pogresan stav da je bolje imati sto vise dece da bi ipak neko prezivelo a zaboravljaju da tu decu treba i hraniti.
[ Aleksandar Marković @ 08.01.2004. 13:32 ] @
HVALA "Djido" NA ISPRAVCI
INAČE slika-mozaik sa 12 gotografija, koju je pokazala NASA, fotografisana je robotovim panoramskim aparatom visoke definicije. Objavljene slike Marsa su do sada najboljeg kvaliteta i definicije, rezolucije 12 miliona piksela.
NASA je uspela da zumiranjem slike u detalju prikaže kamenčiće i stene posute po pesku crvenkasto-braon boje ispred robota.
Fotografija je "tri ili četiri puta" boljeg kvaliteta od onih koje su fotografisane tokom ranijih misija na Marsu, rekao je Jim Bell, koji je zadužen za fotografiju u ovoj misiji.
"Spirit" se na Mars, udaljen 169 miliona kilometara od Zemlje, spustio u noći izmedju 3. i 4. januara.
Fotografija je samo jedan deo snimaka koje će "Spirit" napraviti i poslati na Zemlju sledeće nedelje.
p.s. za sve slike pogledati linkove iz prvog posta
[ Ovu poruku je menjao secret dana 27.01.2004. u 17:18 GMT]
[ salec @ 08.01.2004. 14:11 ] @
Citat: srki:
Da su te pare ulozene na ratove ulozene na smanmjivanje razlika i povecanje standarda ljudi ne bi bilo toliko ljudi koliko ih ima. Evo u Evropi vlada bela kuga a u Indiji koja je siromasnija broj stanovnika raste nenormalno. Isto i u Africi. Ljudi kada je tesko imaju pogresan stav da je bolje imati sto vise dece da bi ipak neko prezivelo a zaboravljaju da tu decu treba i hraniti.
Ako pogledamo primer nasih komsija Albanaca (e, al nemojte sad da pocnete flamewar, OK?) i udaljenih "komsija" (neki kazu i rodjaka) Iraca, pa i Amerikanaca, izgleda da standard ne garantuje smanjenje nataliteta, vec jednostavno neki ljudi se ne plase gubitka slobode i "dobitka" odgovornosti, a neki ljudi cekaju idealne uslove da otpocnu sa tom fazom svog zivota. Po anketama Albanci imaju najveci stepen optimizma (i nataliteta) na Balkanu i u Evropi. Pogledajmo dalje pojedine arapske zemlje koje imaju visok standard zbog prodaje nafte. Sve imaju veoma visok natalitet.
Mislim da bi trebalo ispitati dobrostojece slojeve u zemljama koje su poznate po visokom natalitetu. Na primer, u Indiji postoji sloj ljudi (hightech strucnjaci) koji su imucni, cak i po SiCG standardima. Koliko dece oni prosecno imaju?
Moj stav po ovom pitanju je da standard ne znaci nista, a mentalitet znaci sve. Ako samo upumpas pare, imaces jos vise stanovnika. Ali ako iskoristis pare da ih ucinis nesrecnim time sto im neprestano razgorevas apetit preko njihovih mogucnosti i ubacis ih u mod "cekanja na...", onda razmnozavanje biva odlozeno do granice kada postaje nemoguce ili otezano.
No, kao i uvek, beznadje stvara tunel-efekat, novo divljastvo, instinktivno ponasanje mladih, tinejdzerske trudnoce itd. Gledajte sve o tome u americkim serijama...
[ Aleksandar Marković @ 08.01.2004. 18:58 ] @
A SAD NESTO SASVIM DRUGAČIJE VIĐENJE "OSVAJANJA MARSA":
Deda-Mraz još čestito nije ni otišao, a robot je već stigao na Mars, gde je odmah slikao samog sebe. Sada je konačno jasno: postoji život na "crvenoj planeti", ali samo za robote. Dok ne zarđaju.
Doduše, kada su onomad, sredinom šezdesetih godina prošlog veka, Amerikanci stigli na Mesec, zadesio sam se u potpuno pustom Rovinju (danas Hrvatska). Otkuda prazan grad usred leta? Otuda što su svi, meštani kao i turisti, pratili televizijski prenos Armstrongovog osvajanja satelita, kada je izrekao znamenitu rečenicu o malom koraku za čoveka i velikom koraku za čovečanstvo. Nisam tada bio ubeđen da se to stvarno događa. Mislio sam kako se radi o još jednoj izmišljotini Volta Diznija, snimljenoj ranije u pustinji kraj Las Vegasa. Jer, zašto se to nikada više nije ponovilo? Valjda nije pronađena nafta. ( Za detaljniju pricu o ovome posetite: http://www.elitesecurity.org/tema/16071/)
Svejedno - Amerikanci su bili prvi. Jedino se to računa. Nije osvajanje svemira Olimpijada, pa da je najvažnije učestvovati. Ima "disciplina" u kojima su oni takođe osvajali prvenstvo sveta sa bližom okolinom, ali se prave kao da to nisu znali. Još pedesetih godina oni su, u podzemnim biološkim laboratorijama, "uzgojili" klice antraksa, ebole i slične izazivače nazeba sa smrtnim posledicama, da bi, odustavši (tobože?) od tog projekta, glumili iznenađenje čuvši kako se Sadam Husein odmetnuo u proizvođače biološkog oružja za masovno uništenje. Ako mi ne verujete, potražite (i pročitajte!) knjigu "Klice", iz pera tri novinara "Njujork tajmsa".
Dakle, sve je moguće - istina i laž su sestre rođene. Ovoga puta je, verujem, prevagnulo na stranu istine - da, tačno je, robot se baškari na Marsu, čeka kolegu da otvore ortačku fotografsku radnju. Posle će otvoriti i pekaru. Jesam li time posebno oduševljen? Ni govora! Pre svega, ne vidim nikakav smisao ove svemirske ekspedicije. Čemu to služi? Šta smo mi Marsu, i šta je Mars nama, e da bi međusobno "komunicirali" (pod uslovom da Mars, u međuvremenu, nije ogluveo)? Hoćemo li sa te planete uvoziti egzotično (marsovsko) voće? Ili samo tražimo novi poligon za isprobavanje atomskih bombi sedme generacije, u odnosu na koje ona što je sravnila Hirošimu zadobija status vlažne petarde? Što bi rekao Mile sa Čubure, koliko sam ja dobar ako je robot stigao na Mars.
U redu, važno je da nauka napreduje. Nije se sve završilo kada je ona jabuka pala na glavu Isaka Njutna. Mars je osvojen, i tačka. O tome više nećemo raspravljati, jer čak i oni koji su lansirali robota (proprativši njegovo iskrcavanje padom u amok) znaju da od čitavog njihovog projekta hasne biti neće. Idemo dalje. Pluton nas čeka. Kosmos je bezgraničan. Negde ćemo pronaći razumna bića, crve ili stenice, već kako gde.
No, ako "fenomenu" priđemo s druge strane, poduhvat američkih kosmičkih konkvistadora deluje još besmislenije. Njihov program pod tajnom šifrom "crvena planeta" razvijao se, sva je prilika, godinama, možda i decenijama, na trošak poreskih obveznika. Hoću da kažem: to košta. Milijarde su u pitanju. Ima se, pa se troši. Baca se u vetar. Apsurdnost ovakvog "potrošačkog mentaliteta" ukazuje se u pravom svetlu tek upoređen sa nespornom istinom da na ovom svetu, na planeti Zemlji, svake tri sekunde neko umire od gladi ili od principijelno izlečivih bolesti. Ili gine zbog ljubavi, pogođen bombom.
Da je, umesto na projekat osvajanja Marsa, novac utrošen za pomoć zemljama siromaštva i bede, da je doturena hrana onima koji su zaboravili šta ta imenica stvarno znači, da su se aspirini delili besplatno, lopta na kojoj živimo bila bi ostvarenje rajske zamisli. Ali, ne. Daj pare za Mars, a o gladnima neka brinu njihovi nepismeni diktatori. Takva vrsta (podrazumevajućeg) cinizma jeste proizvod same logike našeg bitisanja. Ovaj svet izdržavaju siromašni. Sasvim prosto: nisu pare bačene na slanje robota zato što smo, posle doručka, ručka i večere, uz četiri užine, zaboravili na gladne i umiruće, već je, upravo suprotno, "proizvodnja" gladi i smrti onaj conditio sine qva non, neophodni preduslov svakog svemirskog projekta ili nečeg sličnog, podjednako besmislenog. I to će zanavek ostati tako.
Zato - dole Mars, smrt robotima!
autor teksta: (kolumnista Kurira) Bogdan Tirnanić
[ Ovu poruku je menjao secret dana 09.01.2004. u 15:09 GMT]
[ stalker @ 08.01.2004. 19:07 ] @
Samo kratko da prokomentarisem. Ovo su najblize slike sa bilo koje planete koje je covek do sada video. Ne mogu, a da ne poredim ovo sa nekim SF filmovima u kojima je pejzaz bas ovako uradjen. Ne znam za vas, ali dok gledam ovu sliku, najezim se. Stvarno je cudan osecaj
[ *trut* @ 09.01.2004. 03:24 ] @
Mislim da je ovo jedna od bitnih istorijskih repera za dalje osvajanje svemira.
Samo da se resi pitanje energije inace ce sve ici jako sporo voleo bi bar da mi prapraunuce doceka turisticki odlazak do marsa ili barem meseca....
[ MilošV @ 09.01.2004. 08:05 ] @
Hi :)
Moram reci da mi se ovo misljenje (koje se ponavlja u nekoliko poruka i kolumni cijenjenog g. Tirnanica) - da je svemirsko istrazivanje nepotrebno bacanje para, nikako ne svidja, tacnije, podsjeca me na ono: "Sto ce ti knjige, krompiri su zlato"...
Dakle, ne slazem se. Evo zasto:
Otkad postoji zivot na Zemlji, biljno-zivotinjske vrste su radile dvije stvari:
- Sirile svoja i istrazivale nova stanista
- Borile se medjusobno
Tome i dugujemo evolutivni (a kasnije i tehnoloski) napredak, nije li tako?
Batalimo kritikovanje korporacijsko-pentagonske hipokrizije i pohlepe jer je to vec opstepoznata i otkad je svijeta ista stvar (Human nature) ali, opet, stvar koja je dovela do npr. stvaranja novih ljekova, elektricnih sporeta, automobila, aviona, Interneta... That's the way the world goes...
Da rezimiram: Go Spirit!
[ Aleksandar Marković @ 09.01.2004. 16:19 ] @
Večeras na rts 2 u 22.15 poičinje emisija 3N u kojoj će biti reportaža o "spiritu" i nasinom planu putovanja na Juputer...pa koga interesuje neka programira VCR
[ vlaja001 @ 09.01.2004. 23:43 ] @
Šta kažete na ovo
[ marko37 @ 10.01.2004. 00:09 ] @
Citat: Gojko Vujovic
Nešto se razmišljam... Kakvo bacanja para su u stvari sve te cosmic
exploration misije. Zamislite koliko su ljudi mogli u poslednjih 10 godina
da 1. nisu toliko ratovali 2. nisu toliko istraživali svemir.
Pre svega odnos novca potrošen na istraživanje svemira i ratove (vojsku)
je zaista ogroman u korist ovog drugog.
Osim toga, da nije bilo drugog svetskog i hladnog rata nakon njega, ti
sad ne bi imao na čemu da kuckaš ovu poruku. Jes da na nauku u ratovima
ode max 2%, ali to je 2% od velike svote koju nauka (i naučnici) inače ne
bi mogla ni da sanja.
Citat: Za svemir ima vremena kad na zemlji postane gusto i kad tehnologija više
napreduje.
Pa uvek će postojati opravdanje da se sa istraživanjem krene kasnije,
"još samo da uradimo _____" i sl.
--
“He who fights and runs away lives to run another day.”
[ Rapaic Rajko @ 12.01.2004. 08:57 ] @
Ne mogu a da se ne cudim nekim navodima ovde izrecenim...
"Kad na zemlji bude gusto..." - to je vreme vec doslo. Ili mislite da nas je 6 milijardi i kusur malo? Koliko ce nas biti do 2030.-e, nekih 10-12 milijardi...?
Nauka i ratovi...kako neko moze ovo uopste da stavi u istu recenicu; mislim na ulaganja, odnosno novac. Da je za nauku utrosen samo deseti deo novca koji se daje na naoruzanje, gde bi nam bio kraj danas.
"Sta ce nam uopste istrazivanja svemira..." - pa covek ne bi bio covek kad ne bi tezio za istrazivanjem novih prostora. To je praiskonska glad za znanjem, radoznalost koja je u krajnjoj liniji izdigla pracoveka iznad zivotinja.
Zasto bas Mars? Ako ste zaboravili, Mars je PLANETA; ima ATMOSFERU, od koje se nesto moze i napraviti, ima vodu, i jos dosta drugih preduslova da se na njemu u buducnosti razviju KOLONIJE. I sve to uz mnogo manje napora/opasnosti/resursa nego da se isti posao uradi na, recimo, Mesecu. Dobro, ostaje problem razdaljine; ali zar nije i Kolumbo bio suocen sa istim problemom?
Svemir je buducnost covecanstva, ili - covecanstva nece ni biti.
Malo sanjarenja: kad bi covecanstvo samo na 10 godina preusmerilo svoje resurse na istrazivanja svemirskog pogona (umesto na naoruzanje), covek bi do 2030. godine vec imao kolonije na Marsu.
Seca li se neko skice iz neke "Galaksije" sa kraja 80.-ih, na kojoj je bio prikazan (hipoteticni) brod za Mars dugacak 30 kilometara, na termonuklearni pogon, kompletno sklopljen u orbiti za 10-12 godina? U tom istom clanku je receno da je jedina prepreka da taj brod postane stvarnost - samo novac...
Rajko
[ EagleOne @ 12.01.2004. 14:09 ] @
Citat: Rapaic Rajko:
Ne mogu a da se ne cudim nekim navodima ovde izrecenim...
"Kad na zemlji bude gusto..." - to je vreme vec doslo. Ili mislite da nas je 6 milijardi i kusur malo? Koliko ce nas biti do 2030.-e, nekih 10-12 milijardi...?
Sta ovo treba da znaci ?? Ima nas mnogo pa cemo problem, resiti naseljavanjam neke druge planete :confused:. I da nas ima 10-12 milijardi, sta onda Ajmo Rajko, Gojko, Pera, Marko, kupi stvari ides na Mars, deportacija :). Problem preneseljenosti Zemlje i stavranje postojbina na nekim drugim planetama uopste nekorespondiraju. mars uopste nije human_friendly, za sada, (sem ako se palite na zivot u akvarijumu), nesto se ne secam da je voda u velikim koicinama pronadjena (ispravite me, mozda gresim?), a proces pripitovljavanja Marsa nece trajati koju deceniju (bar je to sigurno...).
Pozdrav!
[ Aleksandar Marković @ 12.01.2004. 14:55 ] @
Američki predsednik DŽordž Buš će naredne sedmice saopštiti plan o slanju ljudske posade na Mars, kao i nova putovanja na Mesec gde će biti uspostavljena svemirska stanica za duži boravak ljudi.
Buš neće predložiti slanje Amerikanaca na Mars u skorije vreme. Priprema ove misije trajaće više od decenije. On takođe želi da SAD izgrade stalnu svemirsku stanicu NA MESECU.
Od jula 1969. do decembra 1972. Amerikanci su na Mesec uputili ukupno 12 astronauta.
Predsednik Buš želi da ponovo pokrene američki svemirski program koji je bio potresen serijom neuspeha, uključjujući katastrofu šatla "Kolumbija" ( http://www.elitesecurity.org/poruka/136108), u kojoj je u februaru prošle godine poginulo sedam astronauta.
Buš će planove novog svemirskog programa izneti vrlo uskoro.
[ salec @ 12.01.2004. 15:22 ] @
Znate šta, kad neka administracija ima veliku pustaru bogatu resursima u svom posedu, (Amerika, Australija, Sibir,...), do sad je uvek bilo deportacije.
A što se tiče ratova, nije novac motiv koji tada ubrzava nauku, nego strah, zebnja i grozničavost, odnosno osećaj solidarnosti sa svojim zemljacima vojnicima. Inventivnost je u porastu ne samo u nauci, mnoge proste stvari se tada izmisle. Hoću da kažem, ne mislim da bi ista, pa ni veća, količina para imala isti efekat kao sam rat. Nešto slično ali slabije može biti samo neka druga, nenasilna ali takmičarska o-ruk akcija, kao što je bio Apolo program, ili tačnije, cela trka u svemir.
[ Aleksandar Marković @ 15.01.2004. 12:30 ] @
Buš je predložio i povećanje budžeta NASA-e, koji sada iznosi oko 15 milijardi, za pet procenata godišnje u naredne tri godine.
Američki predsednik najavio je da će se počevši od 2015. godine svemirske letelice sa ljudskom posadom vratiti na Mesec, u okviru priprema za slične istraživačke misije na planete sunčevog sistema, pre svega Mars, javljaju agencije.
"Vreme je da Amerika načini sledeći korak. Amerika će se vratiti na Mesec počevši od 2015. godine, najkasnije do 2020. što će predstvljati odskočnu dasku za neke druge ambicioznije misije", koje bi trebalo da započnu na Marsu, rečeno je u govoru održanom u sedištu američke svemirske agencije NASA u Vašingtonu.
Predstavlen je nacrt promena u svemirskoj politici SAD, čiji je cilj povratak na Mesec, a potom i eventualne ljudske misije na Mars.
A najavljen i kraj sadašnjeg programa korišćenja svemirskih šatlova, koji će do 2010. biti zamenjeni novom vrstom kosmičkih letelica čiji će cilj biti nove misije osvajanja Meseca i nekih planeta sunčevog sistema.
Analitičari ocenjuju da bi predlog da se američki svemirski šatlovi zamene novom generacijom svemirskih letilica mogao da bude veliki podsticaj za Bušovu novu kandidaturu i tema za potencijalni drugi predsednički mandat.
SAD žele da uspostave svoje prisustvo na Mesecu kao polaznu osnovu za evenutalne ljudske misije na Mars. Kako kažu SAD su jedina zemlja koja je poslala ljude na Mesec, još 1969. godine (vs. http://www.elitesecurity.org/poruka/113163).
Glavni zadatak svemirskog broda u narednih nekoliko godina biće završetak spajanja međunarodne svemirske stanice, a zatim će krajem ove decenije taj brod biti povučen iz upotrebe nakon više od tri decenije.
Američki spaceships sa ljudima nisu kretali u misije od udesa šatla "Kolumbija" u februaru prošle godine kada je poginulo svih sedam članova posade(pogledat http://www.elitesecurity.org/poruka/136108). Međutim poručeno je da će spaceships ponovo uzleteti čim dobiju zeleno svetlo od NASE.
Svemirske letelice tipa šatl, koje su prvi put poletele 1981, biće zamenjene novom istraživačkom letelicom čija će posada "istraživati svetove i van naše orbite".
Reč je o prvoj kosmčkoj letelici tog tipa nakon broda Apolo koji je krajem 60-ih i početkom 70-ih omogućio lunarna istraživanja.
Nova letelica biće razvijena i testirana do 2008. godine, a prvi let sa posadom izvršiće najkasnije do 2014. godine..
Pristalice, ali i kritičari smatraju da će Bušov predlog pomoći da se američka vojna nadmoć proširi i u svemir, u isto vreme kada Kina(pogedati http://www.elitesecurity.org/poruka/230960), čija je vojna moć u porastu, planira seriju lunarnih ekspedicija.
Kritičari, uključujući pojedine konzervativce, smatraju da je ta ideja neodgovorna budući da se očekuje da će deficit u federalnom budžetu samo za ovu fiskalnu godinu iznositi 500 milijardi dolara.
Demokratski predsednički kandidati smatraju da bi vlada trebalo da uloži pare u obrazovaje i zdravstveni sistem, umesto u svemirske programe.
Američki bezbednosni zvaničnici pak naglašavaju potrebu da se osigura američka vojna dominacija u svemiru.
[ Ivan Dimkovic @ 15.01.2004. 13:09 ] @
Citat:
Dakle, sve je moguće - istina i laž su sestre rođene. Ovoga puta je, verujem, prevagnulo na stranu istine - da, tačno je, robot se baškari na Marsu, čeka kolegu da otvore ortačku fotografsku radnju. Posle će otvoriti i pekaru. Jesam li time posebno oduševljen? Ni govora! Pre svega, ne vidim nikakav smisao ove svemirske ekspedicije. Čemu to služi? Šta smo mi Marsu, i šta je Mars nama, e da bi međusobno "komunicirali" (pod uslovom da Mars, u međuvremenu, nije ogluveo)? Hoćemo li sa te planete uvoziti egzotično (marsovsko) voće? Ili samo tražimo novi poligon za isprobavanje atomskih bombi sedme generacije, u odnosu na koje ona što je sravnila Hirošimu zadobija status vlažne petarde? Što bi rekao Mile sa Čubure, koliko sam ja dobar ako je robot stigao na Mars.
Fascinira me ovaj lik koji bi trebao da se drzi politike jer mu je i mozak razvijen na stadijumu SCG politicara i lokalnog politickog folklora - istrazivanje Marsa je izuzetno bitno za covecanstvo jer Mars u buducnosti moze biti izvor resursa i alternativno staniste ukoliko na Zemlji dodje do neke kataklizme, a pod #1 to ce biti prva planeta (ne satelit) na koju ce se spustiti covek, iz cega ce se nauka dobiti dragocene rezultate eksperimenata i nova znanja za spustanje na druge planete i razvoj civilizacije u buducnosti - takodje ce se dobiti mnoga znanja o suncevom sistemu i istoriji istog. Jbg, neko ne ume ni da vodi drzavu a neko mora da gleda i 100-200 godina unapred.
Troskovi na NASU su smesni u odnosu na troskove na US vojsku pa je i taj argument bez veze - na zalost, USA nema nameru da pokloni te milijarde dolara gladnoj deci Etiopije, imaju neke svoje razloge pa je besmisleno kriviti NASA-u ili ekspediciju na Mars za to, posto i pored nje imaju jos dovoljno love da nahrane gladan svet, jos kad bi se odrekli samo 10% suvisne hrane i fosilnih goriva kojima zajedno zagadjuju svet - ali to je tema za neku drugu pricu.
Po logici ovog kolumniste, najpametnije je da smo svi ostali u feudalizmu i ne bi bilo nikakvih problema sve dok on ima za pivo i burek - na zalost, to se nije desilo i danas vise nema nazad.
[ RiV @ 15.01.2004. 15:40 ] @
Samo mala vest za poznavaoce materije verovatno nista novo
izvor srna
Rusija je u stanju da pošalje čoveka na Mars u roku od 10 godina, za jednu desetinu troškova navodnog američkog plana, izjavio je u sredu visoki ruski zvaničnik iz oblasti istraživanja svemira. "Tehnički, prvi let na Mars mogao bi da se obavi 2014. godine. Koštao bi oko 15 milijardi dolara, dok Amerikanci procenjuju da bi njihov projekat koštao 150 milijardi dolara", izjavio je Leonid Gorškov, glavni dizajner ruskog proizvođača opreme za svemir "Energija". Ruski brod koji bi išao na Mars bio bi sličan modelu "Zvezda", koji se koristi na Međunarodnoj svemirskoj stanici, prenosi Itar-tass. Ruskim planom predviđeno je da svemirski brod od 70 tona bude sastavljen u orbiti, dok bi njegove komponente dopremale rakete "proton", dodao je Gorškov. On je rekao da bi misija osvajanja Marsa, sa posadom od četiri do šest astronauta, trajala između 18 i 24 meseci. Ruska svemirska agencija je u maju 2001. godine objavila tender za izradu plana o slanju čoveka na Mars, a stručnjaci očekuju da će konačan plan biti objavljen 2005. godine. (Srna)
[ Ivan Dimkovic @ 15.01.2004. 16:46 ] @
Bice jako interesantno, mada je daleko pametnije da se ujedine kako ne bi paralelno trosene velike pare za projekat koji ima isti cilj. Rusi i Ameri verovatno imaju know-how koji dopunjuje jedan drugi i bilo bi sasvim OK da saradjuju kao sto to rade na polju medjunarodne svemirske stanice.
Sto se te price za 10 god i 15 milijardi dolara tice - meni ona ipak lici samo na PR jer su Kinezi poleteli sa ljudima u svemir a Amerima je uspelo da spuste jos jedan modul na Mars - pa treba malo i talasati cisto da se ne zaboravi ko je jos u igri, da je sve tako dobro ostaje pitanje zasto Rusima ni jednom nije uspelo da neki objekat bezbedno spuste na Mars (ne racunam slobodan pad :-) i urade neki opit - dakle, ako nemaju ni jedan uspesan record za ne-ljudsko spustanje na Mars da nije malo opasno obecati ljudsko spustanje za tako kratak rok i za tako male pare - jer ako to omane doci ce do ljudskih zrtava a to nema cenu.
[ markom @ 15.01.2004. 16:59 ] @
[ neka neko ubije ovo ako ću da ponovim već rečeno ]
Citat: Bice jako interesantno, mada je daleko pametnije da se ujedine kako ne bi paralelno trosene velike pare za projekat koji ima isti cilj. Rusi i Ameri verovatno imaju know-how koji dopunjuje jedan drugi i bilo bi sasvim OK da saradjuju kao sto to rade na polju medjunarodne svemirske stanice.
Ne slažem se. Od kraja hladnog rata do danas se na polju svemirskih istraživanja nije postiglo, well, ama baš ništa u poređenju sa periodom hladnog rata. Što više ima konkurentnih igrača na "tržištu", to će i rezultati biti bolji. Ja se iskreno uzdam u svemirskotehnološki sukob između Kineza i Amerikanaca. To je jedino što u dogledno vreme (da ja to gledam na TV) može da dotera čoveka na Mars.
Marko.
[ -zombie- @ 15.01.2004. 17:41 ] @
Citat: Ivan Dimkovic:
Bice jako interesantno, mada je daleko pametnije da se ujedine kako ne bi paralelno trosene velike pare za projekat koji ima isti cilj. Rusi i Ameri verovatno imaju know-how koji dopunjuje jedan drugi i bilo bi sasvim OK da saradjuju kao sto to rade na polju medjunarodne svemirske stanice.
ni ja se ne slažem sa ovim. naime, možda se na nivou znanja i ideja dopunjavaju, ali su im tehnike, tehnologije i sve ostalo praktično prilično različite, a inače, više nije neka mudrost sprovesti tu misiju (to je čovečanstvo moglo da uradi još pre 20tak godina) već je baš naglasak na tim praktičnim "sitnicama", u kojima ruska i američka filozofija nisu uopšte kompatibilne..
bilo je mnogo problema u projektu međunarodne svemirske stanice, iako se o tome javno ne govori mnogo. išlo se dotle da su neki tvrdili da je projekat namerno (tajno) sabotiran od jedne ili druge strane. čak se stanica ne kreće najoptimalnojom putanjom oko zemlje zato što ruska baza na zemlji ne bi mogla da istovremeno komunicira sa mirom i internacionalnom stanicom da su slučajno bile u sličnoj (ili preklapajućoj) orbiti.. koga zanimaju detalji, neka se raspita...
[ Aleksandar Marković @ 23.01.2004. 16:54 ] @
Nasino robot-vozilo "Spirit" koje se nalazi na Marsu prestalo je da emituje podatke pre više od 24 sata, izjavili su rukovodioci te misije i ocenili da je to "ekstemno ozbiljna anomalija".
"Spirit" se poslednji put javio u sredu ujutro i od tada od njega dopire samo nasumična besmislena radio buka, i to samo sporadično, kazali su naučnici američke kosmičke agencije.
Stručnjaci su najpre smatrali da su po sredi problemi sa vremenskim prilikama na zemlji, ali sada veruju da rover ima mehaničkih ili programskih problema.
"To je ozbiljan problem, ekstremno ozbiljna anomalija", izjavio je direktor projekta Pit Tajsinger.
"Blizanac Spirita" nazvan "Oportjuniti" treba da sleti na Mars u subotu.
Nasa je poslednji signal sa "Spirita" dobila u trenutku kada se spremao da nastavi ispitivanje svog prvog kamena udaljenog samo nekoliko metara od mesta gde je sleteo.
Od tada, rover je na nekoliko pokušaja da se uspostavi komunikacija, na Zemlju poslao samo par tonova. Takođe je preskočio nekoliko planiranih prilika za komunikaciju ili direktno sa Zemljom, ili preko dva Nasina satelita koji orbitiraju oko Marsa.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3421071.stm
[ EagleOne @ 24.01.2004. 15:09 ] @
I definitivno VODA na Marsu!
European orbiter finds evidence of water on Mars ! (ili na srpskom - popu$i ga NASA ;))...
" The Mars Express spacecraft from the European Space Agency has managed to find water on Mars!
I did not expect to be able to gather together - just one month after the Mars Orbit Insertion of 25 December – so many happy scientists eager to present their first results", said Professor David Southwood, ESA Director of Science. One of the main targets of the Mars Express mission is to discover the presence of water in one of its chemical states. Through the initial mapping of the South polar cap on 18 January, OMEGA, the combined camera and infrared spectrometer, has already revealed the presence of water ice and carbon dioxide ice.
This information was confirmed by the PFS, a new high-resolution spectrometer of unprecedented accuracy. The first PFS data also show that the carbon oxide distribution is different in the northern and southern hemispheres of Mars.
The MaRS instrument, a sophisticated radio transmitter and receiver, emitted a first signal successfully on 21 January that was received on Earth through a 70- metre antenna in Australia after it was reflected and scattered from the surface of Mars. This new measurement technique allows the detection of the chemical composition of the Mars atmosphere, ionosphere and surface.
ASPERA, a plasma and energetic neutral atoms analyser, is aiming to answer the fundamental question of whether the solar wind erosion led to the present lack of water on Mars. The preliminary results show a difference in the characteristics between the impact of the solar wind area and the measurement made in the tail of Mars. Another exciting experiment was run by the SPICAM instrument (an ultraviolet and infrared spectrometer) during the first star occultation ever made at Mars. It has simultaneously measured the distribution of the ozone and water vapour, which has never been done before, revealing that there is more water vapour where there is less ozone.
ESA also presented astonishing pictures produced with the High Resolution Stereo Camera (HRSC). They represent the outcome of 1.87 million km2 of Martian surface coverage, and about 100 gigabytes of processed data. This camera was also able to make the longest swath (up to 4000 km) and largest area in combination with high resolution ever taken in the exploration of the Solar System.
This made it possible to create an impressive picture 24 metres long by 1.3 metres high, which was carried through the conference room at the end of the press event by a group of 10-year-old children.
Mrs Edelgard Bulmahn, German Minister for Research and Education, who is also chair of the ESA Council at Ministerial level, said at the press conference: "Europe can be proud of this mission: Mars Express is an enormous success for the European Space Programme." "
Voda (This picture was taken by the High Resolution Stereo Camera (HRSC) onboard ESA's Mars Express orbiter, in colour and 3D, in orbit 18 on 15 January 2004 from a height of 273 km. The location is east of the Hellas basin at 41° South and 101° East. The area is 100 km across, with a resolution of 12 m per pixel, and shows a channel (Reull Vallis) once formed by flowing water. The landscape is seen in a vertical view, North is at the top):
Full report + Sjajne fotke /ESA/ : http://www.esa.int/export/esaCP/index.html
http://www.dvhardware.net/article2375.html
Interesantno je da je ova vest u "Novostima" dobila duplo manje prostora od vesti o navodnom NLO-u koji je '50.tih pao na Mars (tu je uleteo i nn zvanickik NASAe sa potvrdom navoda - i izjavom da oni cak i imaj slike palog NLO-a :)) ...)
[ Aleksandar Marković @ 25.01.2004. 11:40 ] @
Robot-vozilo "Oportjuniti", "blizanac" rovera "Spirit", uspešno je sletelo na Mars i poslalo na Zemlju signal da radi.
Robot je sleteo noæas, oko 21 èas po kalifornijskom vremenu, i odmah poslao signal da je uspešno zapoèeo misiju.
Pošto je prešao put od 456 miliona kilometara od Zemlje, robot se na Mars spustio bez problema. Po ulasku u atmosferu Marsa, šest minuta pre sletanja, robot je otvorio padobran koji je usporio njegovo spuštanje na površinu.
Robot "Spirit" uspešno se spustio na Mars 3. januara, ali od srede ne emituje podatke.
Nasa je poslednji signal sa "Spirita" dobila u trenutku kada se spremao da nastavi ispitivanje svog prvog kamena udaljenog samo nekoliko metara od mesta gde je sleteo.
[ oazza @ 25.01.2004. 13:33 ] @
Opportunity poslao prve slike lose i visoke rezolucije cak i prve slike u boji!
Jedan od nasinih zvanicnika je izjavio da se opportunity spustio u aliensko okruzenje ma sta mu to znacilo ???? To su zakljucili po slikama koje su dobili sa opportunitija.
www.marstoday.com
poz
[ salec @ 26.01.2004. 10:36 ] @
1. činjenica: Spirit je prestao da se javlja.
2. činjenica: na Marsu ima vode.
Iz 2. sledi da je na Marsu moguć život.
Možda su ga Marsovci uhvatili i uradili ono što bi i mi - uništili space invadera!
[ Aleksandar Marković @ 26.01.2004. 12:06 ] @
hehehe
[ stalker @ 26.01.2004. 16:53 ] @
Na BBC-u sam cuo da je spiritom uspostavljena veza i kako su javili iz nase, sada imaju dva vozila na dve razlicite strane planete
[ salec @ 27.01.2004. 09:27 ] @
I još da nađu izgubljeno kuče i da ga poprave, ako mogu...
[ Aleksandar Marković @ 27.01.2004. 15:22 ] @
NASA koristi NVIDIA tehnologiju da bi rekonstruisala teren koji je snimila sonda(e). Slike obradjuje graficki sistem QUADRO...
http://www.nvidia.com/object/mars_rover.html
[ Ivan Dimkovic @ 27.01.2004. 15:27 ] @
Sad znamo sto je crk'o - pregrejao se GPU cip :)
[ Boki_Angel @ 02.02.2004. 15:18 ] @
Nisam znao da ste toliko zainteresovani za Mars i male zelena.lepo je to.Mrzelo me da citam sve ali sam zapazio Gojka i njegove glupe ispade.Nije dzabe istrazivaje svemira.rat jeste.Ali ja samtram da sve ima svoju ulogu u istoriji .Samo mi smeta toliko mrtvih ali sada je to svakodnevna stvar.
Boze pomozi da sam za ubistva ja sam protiv toga ali sam jedan.
Moja teorija(a mene kao neko pita ) je da mali zeleni zive unutar planete-u rupama i pukotinama.Ne pitajte zasto tako mislim jer nebih mogao ogovoriti na to.
[ Aleksandar Marković @ 03.02.2004. 13:49 ] @
Snimci Marsa by Hubble
http://hubblesite.org/newscent...rchive/releases/2003/22/image/
Wallpapers by Habble:
http://hubblesite.org/gallery/wallpaper/
Stručnjaci NASA uspeli su u neđelju da poprave kvar na robotu-sondi "Spirit". Otkrveno je da problemi u komunikaciji sa "Spiritom" leže u pretrpanoj memoriji sonde.
Brišući stare podatke iz memorije, što je bio mnogo lakši posao od otkrivanja kvara, NASA je uspela su da reši problem.
Većina izbrisanih podataka odnosi se na sedmomesečni let do Marsa. Glavni zadatak sonde je da otkrije geološke tragove o uslovima koji su vladali na Marsu, posebno o mogućim tragovima vode.
[ stalker @ 03.02.2004. 16:45 ] @
Citat: Boki_Angel:
Moja teorija(a mene kao neko pita ) je da mali zeleni zive unutar planete-u rupama i pukotinama.Ne pitajte zasto tako mislim jer nebih mogao ogovoriti na to.
A unutra imaju hiperprostor gde prave planete po narudzbini, a svemu tome komanduju dva bela misa...a onda je mrmot zavio cokoladu. 'Oce to.
Daj nemoj da se zavaravamo/da smo romanticni - ako zivot i postoji van Zemlje oni su na 3 lepe p.m. od nas (1 lepa p.m.=1.000.000 svetl. godina)
[ Aleksandar Marković @ 15.02.2004. 10:50 ] @
[ stalker @ 15.02.2004. 13:00 ] @
FE-NO-ME-NAL-NO
[ Aleksandar Marković @ 03.03.2004. 14:12 ] @
Voda je nekada tekla Marsom tako da su u to vreme na njemu postojali uslovi za zivot.
Mars "je mesto na kojem su nekada postojali uslovi za zzivot, ali to i ne znaci da je tu zivot bio prisutan", rekao je Steve Spuyers, predstavnik americke misije Mars Exploration Rover.
Spajers je precizirao da je "voda nekada tekla" izmedju stena u delu Marsa nazvanom Meridiani planum, gde se trenutno nalazi americki robot Opportunity.
Tekuci kroz stene, "voda je promenila njihov sastav i izgled", dodao je Spajers.
Drugi predstavnik NASA Edvard Veiler, precizirao je da je robot uzeo uzorke stena u kojima je pronadjeno prisustvo sulfata i drugih minerala koji se stvaraju u prisustvu vode.
Dodatna istrazivanja ce dati odgovor na pitanje da li su stene bile potopljene slanim jezerom ili morem.
Opportunity je na jednoj dok je njegov "kolega" Spirit na drugoj polulopti Marsa. Oni bi istrazivanje te planete trebalo da nastave do kraja aprila.
Spirit je na Mars sleteo 3. januara, a Opportunity 24. januara. Oba robota su sa Zemlje lansirana u sondama sa Kap Kanaverala u Floridi. Spirit je lansiran u junu, a Opportunity u julu 2003. godine.
[ EagleOne @ 03.03.2004. 23:43 ] @
Jaaoj kako smaraju ... samo da se odrzi medijska tenzija.
Gori su od tabloida, naslov: Zivot na Marsu !!!!!, a u tekstu nista novo i nista sto ima veze ili podrzava naslov.
[ Aleksandar Marković @ 08.03.2004. 16:10 ] @
NASA je prošle sedmice proslavila dokaz da je na Marsu nekada bilo dovoljno vode za život i to je podstaklo nova pitanja: Gde je sad ta voda? Kada je nestala? Ima li tamo nekih fosila živih bića, ili makar mikroba?
Istaknuti naučnici van američke svemirske agencije, međutim, počinju da postavljaju mnogo teže pitanje: Da li je Mars vredan napora i para?
"Pa šta ako tamo gore ima vode?" pita sociolog Amitai Etzioni sa Univerziteta DŽordž Vašington, koji je u vreme Jimmy Carter bio savetnik za unutrašnje poslove u Beloj kući.
"Kakve to veze ima sa nama? Hoće li to doneti više hrane? Lek za bolesti? To čak ni ne širi naše horizonte", kaže on.
LJubitelji Marsa ukazuju da je otkriće dokaza o vodi u stenama, do kojeg je došao jedan od robota NASA, značajno jer predstavlja potvrdu višegodišnjih naučnih rasprava.
"To pokazuje da Zemlja nije zatvoren sistem, da ima vode i na drugim mestima", prenosi agencija AP reči fizičara Lorensa Krausa sa Univerziteta Kejz Vestern.
Po njegovim rečima, otkriće vode na Marsu je prethodnica možda nečeg još uzbudljivijeg. "Šta ako otkrijemo fosil? To će biti među najvećim otkrićima svih vremena."
Sadašnja misija vredna 820 miliona dolara, sa robotima Oportjuniti i Spirit, možda je samo početak ulaganja u istraživanje Marsa, a to brine naučnike na svim poljima.
Bela kuća želi da se vrati na Mesec i na kraju pošalje astronaute na Mars, možda do 2035. godine, a taj poduvat bi mogao da košta stotine milijardi dolara.
S obzirom na predviđeni budžetski deficit od 477 milijardi dolara i veliku konkurenciju za dolare iz budzeta, brojni naučnici kažu da je mnogo pametnije da se pažnja usmeri na naučna pitanja koja bi ovde dole, na Zemlji, mogla da doprinesu poboljšanju života.
Ecioni i drugi naučnici smatraju da su okeani na Zemlji mnogo očigledniji i perspektivniji naučni cilj.
Okeani su vrlo malo istraženi. Nisu ispitani ni novi potencijalni morski izvozi energije i lekova, kao ni uloga okeana u klimi i poreklu života na Zemlji od pre četiri milijarde godina.
Istraživanjem okeana se sada bavi više agencija i laboratorija. Najveća američka agencija, Nacionalna uprava za okeane i atmosferu (NOAA) godišnje dobija oko 3,2 milijarde dolara, što treba uporediti sa 15,5 milijardi koje dobija NASA.
Uz to, u svom budžetu za 2005. američki predsednik DŽordž Buš predviđa smanjenje sredstava za NOAA za 8,4 odsto, a NASA treba da dobije 5,6 odsto više.
Godišnji budžet američkih Nacionalnih instituta za zdravlje (NIH), glavne vladine agencije za biomedicinska istraživanja, udvostručen je u poslednjih nekoliko godina na oko 27 milijardi dolara, ali ta suma se deli na 27 sektora istraživanja, od karcinoma do Alzhajmerove i bolesti zavisnosti.
Svemirski entuzijasti ne kažu ipak da je sadašnja misija dva robota na Marsu takva istorijska prekretnica kao prispeće konkvistadora u Novi svet, niti Darvinovo putovanje na kojem je prikupljao uzorke za svoju teoriju evolucije.
Isto tako nema poređenja sa velikim korakom za čovečanstvo koji je na Mesecu učinio Nil Armstrong.
Naučna istraživanja se danas, očigledno, sve više obavljaju da bi se savladale ogromne daljine i složena tehnologija.
http://www.usatoday.com/tech/n.../2004-03-08-mars-so-what_x.htm
[ del-boy @ 12.03.2004. 19:32 ] @
Pre 10-ak minuta sam gledao vesti na Studiu B ili B 92 (zaboravio sam) i kažu da je jedna od letelica snimila objekat u obliku zeca sa velikim ušima  ! Ono što je čudno i što je zbunilo nasine naučnike je što se taj objekat nije nalazio na istom mestu na različitim slikama!
Izgleda da ipak nismo sami u Sunčevom sistemu
Da li neko zna nešto detaljnije o ovome da mi kaže?
[ caiser @ 13.03.2004. 10:17 ] @
To se sigurno snimao nastavak serijala Dusko Dugousko na Marsu. :-p
[ stalker @ 13.03.2004. 10:35 ] @
offtopic: Trebalo je da skrene levo kod Albukerkija
[ srki @ 14.03.2004. 03:43 ] @
Voda na marsu
[ Ovu poruku je menjao secret dana 14.03.2004. u 14:01 GMT]
[ degojs @ 14.03.2004. 04:30 ] @
[ Aleksandar Marković @ 17.03.2004. 15:44 ] @
Vrlo detaljan tekst o mogućstvu postojanje vode na Marsu i Marsu uopšte, a sve na srpskom, imate na sledećem linku
[ Goran Rakić @ 22.03.2004. 16:45 ] @
Što se životinje tiče, to je neka letelica ili nešto što smo pustili u orbitu Marsa, a prestalo da radi pre dvadeset i kusur godina... ;)
[ stalker @ 22.03.2004. 22:34 ] @
Ma kakve crne zivotinje...
To je bre neki kamencic, a posto svi znamo da je u prirodi ljudskog mozga da pronalazi oblike u svemu i svacemu (da li vam se od Meseca ucinilo lice ili drugi primer je one silne slike sa Marsa sa detetom, Hristom...), misterija je resena
Jedino ko ovde moze da profitira je Playboy  (i to bez zezanja, samo da se sete dobrog slogana)
[ babylonian @ 26.03.2004. 02:45 ] @
Ma to se opet playboy reklamira!

[ Aleksandar Marković @ 17.06.2005. 21:54 ] @
[ Vera Vukanic @ 18.06.2005. 15:11 ] @
Zasto svi snimci sa okolnih planeta prikazuju veliko prostranstvo peska i kamenja???
Kakvog to ima smisla???
[ Aleksandar Marković @ 27.10.2006. 23:05 ] @
Američka sonda "Spirit" koja istražuje Mars, na Crvenoj planeti se nalazi već 1.000 marsovskih dana.
U početku se verovalo da će marsohod u surovim uslovima izdržati 90 marsovskih dana, no kako se ispostavilo, on je deset puta preskočio "garantni rok" i nastavio da funkcioniše suočavajući se s manjim tehničkim problemima, prenela je agencija Itar tas.
Dani na Marsu su nešto duži od zemaljskih - traju 24 časa, 39 minuta i 35 sekundi i na taj način je "Spirit", prizemljujući se u krateru Gusev na Marsu četvrtog januara 2004. godine, funkcionisao 1026 zemaljskih dana.
Sada je Mars od Zemlje zaklonjen Suncem i prema rečima specijalista Laboratorije reaktivnog kretanja iz Pasadene, u američkoj saveznoj državi Kalifonija, koji upravljaju marsohodom, narednog ponedeljka uspostaviće vezu sa "Spiritom".
Dvojnik "Spirita", marsohod "Oportjuniti", koji se nalazi na suprotnoj strani Marsa obeležiće taj jubilej kroz nekoliko sedmica, jer se prizemio 22 dana kasnije.
Za vreme svoje marsovske misije, "Spirit" je Crvenom planetom prevalio put od 6,8 kilometara, a "Oportjuniti" 9,4 kilometra.
Oba aparata su u tom periodu predali Zemlji dragocene naučne informacije, ali je najvažnije što su dokazali da je u geološkoj prošlosti na Marsu postojala voda, neophodan uslov za pojavu života.
(Tanjug)
[ Aleksandar Marković @ 17.11.2006. 12:55 ] @
Copyright (C) 2001-2025 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|