[ STK @ 12.03.2010. 10:36 ] @
Svako malo nekome su potrebne u raznim varijantama,ima ih svuda-u skoro svakoj temi ali su slabo ili nikako opisane. Temu sam ''podigao'' sa ciljem da se na jedno mesto postave zastite pojacala od kratkog spoja,preopterecenja,istosmerne struje,pregrejavanja,indikatori klipovanja...(kako za tranzistorska/fet tako i pojacala sa integralnim kolima) kao i zastite zvucnika,sve to svih vrsta. Bio bi pozeljan i opis rada predlozenog sistema uz prilozenu semu/pcb,detaljan popis elemenata,kao i saveti i predlozi (npr. koji releji su najbolji za zastitu,gde i po kojoj ceni nabaviti,i slicno...) Pozdrav!
[ dule6491 @ 12.03.2010. 12:44 ] @
Odlicna tema,ali nekako mi se cini da je svi vesto izbegavaju.. Nesto i ne vole zastite..

Soft Start je jedna od zastita.
Evo ono sto je kan okacio u mojoj temi:

PCB: https://static.elitesecurity.o...oads/2/5/2532762/SoftStart.pdf
Raspored: https://static.elitesecurity.o...5/2532762/SoftStart-layout.gif

Plocicu imam,samo jos da kupim delove i sklopim...
[ STK @ 12.03.2010. 14:53 ] @
Ma samo je potreban podstrek a ti dule si ga prvi dao! Evo da se i ja prikljucim jednom jako jednostavnom (gotovo skolskom) semom DC zastite uz vremensko odlaganje (anti-klik) koju sam ovde negde ''pokupio'' . Princip rada gotovo da ne treba objasnjavati,dovoljno je samo elementarno znanje da bi uz pretpostavku odakle dolazi DC pretpostavili kroz koju diodu/na bazu kojeg tranzistora dolazi/pa i koji od dva ''tranzistora-citaca'' DC napona ''okida'' tranzistor koji startuje relej. Usput tu je i vremensko odlaganje. Mislim da je Pìoza negde prokomentarisao da je iz casopisa ''Konrad'' (ispravite me ako gresim). Napravio sam dve takve zastite,pri ispitivanju je reagovala 'na uho' brzo vec na 1,5V u oba smera,nekolicinu puta je odreagovala i u realnoj situaciji mada je zadnji put zakazala-zapravo mozda ne njen elektronski deo-zalepili su kontakti na releju 'finder 220V 10A'. Stampanu plocu sam radio markerom pa je nemam u digitalnom formatu. Pitanje:sta mislite da li bi ova zastita pravilno odreagovala uz bolji relej tj. da li ima dovoljnu brzinu? Evo seme:




[Ovu poruku je menjao STK dana 12.03.2010. u 16:07 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao STK dana 12.03.2010. u 23:13 GMT+1]




[ STK @ 12.03.2010. 17:01 ] @
Evo jos jedne zastite,ovaj put za zvucnike. I nju sam pokupio 'ovde negde' ,zastitice zvucnike na snagama vecim od 18W/8Ohm ili 36W/4Ohm ,posto je potrebno 12V za aktiviranje releja. Meni se dopala kao ideja jer moze da se podesi kao zastita od preopterecenja a odreagovala bi i na istosmernu struju,jedino ne znam kako bi narucio ic posto u semi stoji samo OP1 4050 ,a nesto sumnjam da bi ga pod tim nazivom mogao i kupiti. (POMAGAJTE AKO ZNATE o kojem IC se radi... ) Pozdrav!
evo seme:
[ ogylab @ 12.03.2010. 17:43 ] @
CD4050, HEF4050, HCF4050...- sestostruki neinvertirajuci bafer. Pozdrav!
[ STK @ 12.03.2010. 18:23 ] @
Hvala puno Ognjene! Koji po tebi releji najvise odgovaraju za pojacala,postoji li neki proizvodjac koji zasluzuje posebnu paznju? (evo jos dva limitera ulaznog signala i jos jedne DC zastite zvucnika i sve to odavde,sakupljao sam kao hrcak...) Pozdrav!


[Ovu poruku je menjao STK dana 12.03.2010. u 19:38 GMT+1]
[ peca26000 @ 12.03.2010. 18:51 ] @
Nevidi se na prvoj shemi nista? fajl je 0kb!?
Sledeca shema nije pouzdana 4050 nije siguran!
Shema vec vidjena od zeoN_Rider veoma je dobra ali zavisi gde se upotrebljava?
I razlog zasto se izbegavaju ovakve teme je bas zbog pouzdanosti rada tih shema (: druge sheme iz Elektora su samo za posmatranje, iskusni znaju vec kako rade neke sheme...
[ ogylab @ 12.03.2010. 19:36 ] @
Ako nisi napravio PCB, predvidi raspored za T9as rele, on jeste malo veci i malo skuplji, ali si onda miran.Od proizvodjaca odaberi bar one poznatije (Omron, Tyco, Zettler, Deg, Finder, Potter & Brumfield,..). Ja licno najvise volim Potter& Brumfield T9as, rade se do 30 A sto je sasvim dovoljno za vecinu snagasa,a za ova manja pojacala je vise nego dovoljno. Gledaj da su im kontakti AgCdO (srebro - kadmijum oksid) i nemoj niposto stavljati one kineske sa cudnim nazivima - istope se iz cista mira.Pozdrav!
[ STK @ 12.03.2010. 21:16 ] @
Kao i uvek ODLICAN si Ognjene! Peco,u pravu si nema seme. Ubi me danas internet,brzina protoka i broj neuspesnih 'upload-a',ako ne uspem sad pokusacu sutra da postavim semu. Pozdrav!
[ peca26000 @ 12.03.2010. 22:56 ] @
Evo neke sheme zastita.
Ja koristim ovu od Mustang pojacala, veoma dobro se pokazala 10 godina radi ali nemam spisak delova, pokusajte to da nadjete necete se pokajati, jedino sam toj shemi prepravio relej na 12v i ubacio PR16 sa vise sekcija vezanih bas zbog varnicenja ali taj problem jos nisam do sad imao.
Ostale sheme su vec videne pa neka se nadje u ovoj temi.
[ STK @ 12.03.2010. 23:25 ] @
Odlicno Peco! Bravo! Par pitanja-zastita LM-a radi na 50V DC? (nisam video gde ide gornji deo releja...) i drugo pitanje;mozes li postaviti tabele fig.5 i fig.6 sa otporima za uPC? (kojeg sam tako dugo trazio...)
[ STK @ 12.03.2010. 23:29 ] @
ona jednostavna sema iz 'Konrada',sto se gore negde nije videla sad je cetiri puta postavljena... X puta mi je prijavljivan neuspesan upload a sad... uuuuh!
nemam vise snage...


[Ovu poruku je menjao STK dana 13.03.2010. u 00:55 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao STK dana 13.03.2010. u 00:59 GMT+1]
[ zeoN_Rider @ 13.03.2010. 01:24 ] @
Evo da ne ostane ne dorečeno, a vi gledajte šta kome treba!

Pozdrav zeoN_Rider
[ zeoN_Rider @ 13.03.2010. 01:31 ] @
I evo slika!

Jel sad mogu da idem na spavanje?

Pozdrav zeoN_Rider
[ STK @ 13.03.2010. 06:38 ] @
Nego sta! I to na produzeno spavanje bez navijenog budilnika! Pozdrav!
[ peca26000 @ 13.03.2010. 07:10 ] @
Ranije sam otisao pa sam ti duzan za komentar STK.
Sto se tice tvojih 4 shema ostavi sad jednu 3 obrisi, to da bi se lakse otvarala tema! Drugi problem sa postavljanjem je mozda sto je fajl vise od 1mb, mozda je i to sto je slika prevelika, al ne bitno je, ta shema ima dosta slicnosti kao ova sa LM393, pitao si za napon releja, zaista drugi deo sheme nemam, to nije toliko vazno, najbitniji deo kako ce odreagovati zastita, koliko je na pocetku zadrska i koliko je brza, sto se tice releja i napona na njima nije uopste bitno ukoliko se opredelis za bilo koji od 5-6-9-12-24V bitno je da taj napon releja bude po releju, sam tranzistor redno vezan preko emitera na masu izigrava celu stvar. Ceo sklop sa LM393 radi na 15v moze tu i 12v, na tom sklopu ima i termo zastita, iskoriscena je ta prva polovina.
To su bile zastite za zvucnike e sad malo one komplikovanije za prestanak napajanja, ili lakse razumeti, PREKID napajanja, to je mnogo bolje kad i taj detalj ima, neke sam varijante davno vidjao sa tiristorima u napajanju u delu greca, ko se seca zna o cemu pisem, koliko to pouzdano radi ja ne znam. Pokusajte to da nadjete, ili nesto slicno za napajanje da prekida u slucaju havarije ili nestabilnog napona, postoje takve zastite i veoma su pozeljne protiv pozarA.
Pozdrav
[ STK @ 13.03.2010. 18:57 ] @
Hvala puno na odgovoru Peco i na inicijativi za trazenje zastite od nestabilnog napona,nije mi to palo na pamet a korisno je svakako. Sto se tice one cetiri slike,kad pokusam da editujem tu poruku prikazuje mi da je 'okacena' samo jedna slika,plasim se da ako je obrisem da ce opet nestati sve slike seme. Znam da se zbog toga teze otvara tema ali nadam se da cemo uskoro preci na stranu 2 pa nece biti tog (takvih) problema-nadam se... Veliki pozdrav!
[ ogylab @ 13.03.2010. 19:25 ] @
Aleksandre, ona prva je vjerovatno od Elliot-a i nju sam pravio vise puta i radi odlicno, a ima i zastitu od ispada napona. http://sound.westhost.com/project33.htm Pozdrav!
[ ogylab @ 13.03.2010. 19:33 ] @
Nadjoh u steku par ovih zastita od ESP, s tim da je ovdje i soft start.Pozdrav!
[ STK @ 13.03.2010. 20:23 ] @
Uuuu odlican ti stek Ognjene! Svidja mi se skroz! :-) :-) :-) Nego nisam najbolje razumeo koju semu si radio pa se pokazala odlicno? I puno hvala na semama! Veliki pozdrav Prijedoru!
[ ogylab @ 13.03.2010. 20:48 ] @
Ona elliotova sto sam dao link, ova plocica na slikama je po njoj, s tim sto je na plocici jos i soft start. Pozdrav!
[ STK @ 13.03.2010. 21:27 ] @
Primljeno k znanju! Veliki pozdrav!
[ ELFI @ 13.03.2010. 21:41 ] @
Moj skromni doprinos veoma zanimljivoj temi.
Mada ne treba zaboraviti ni Borin OMNI koji stiti i pojacalo
Od zvucnika a ne samo zvucnike od pojacala.jos kad bi se napajao
sa 24 volti ili +-12 volti onda bi releji mogli ici izmedju plus i minus
i automatski imati zastitu od nestanka jedne grane napajanja.
[ ogylab @ 14.03.2010. 08:18 ] @
Evo primjer kako je Dynacord rijesio zastitu svojih CP 15-3 kutija. Zastita se nalazi u samoj zvucnoj kutiji i stiti zvucnike od preopterecenja. Pozdrav!

[Ovu poruku je menjao ogylab dana 14.03.2010. u 09:52 GMT+1]
[ ZX-0 @ 14.03.2010. 10:38 ] @
Pozdrav!
Svako pojacalce je priCa za sebe!!?? Univerzalna zastita od kratkog spoja na izlazu pojacavaCa ne postoji!!!??
Preporuka: Kratak spoj na izlaze Hi-Fi audio pojacavaca nemojte "uraditi"!!?? ma kakva bila zaStita, a razume se i ZURKA!? Voli vas pojacavaC!!!
Ovaj pojacivac koji sam ponudio na ovom forumu je kompletansa takvim "takva" zastitu!!! "Ma ko mari za takve pojacavaCe!!!????- neki forumisti "bas" tako kazu!? (ako sve uradimo kako treba forum treba da prestane da postoji!!??).
Kraj-kaze: POZDRAV FORUMISTI!!!
[ STK @ 14.03.2010. 22:56 ] @
ZX-0 naravno da si u pravu,nista nije univerzalno osim daske za wc-solju (a kako se ljudi planetarno goje-ni ona vise nije univerzalna) Sva pojacala su razlicita pa samim tim traze i sebi svojstvene zastite... a opet verujem i u trimer-potenciometre koji dosta (mada ne beskonacno) mogu da promene mnoge parametre...


ELFI-puno hvala na semi! Jako mi se dopada konstatacija ''zastititi zvucnik od pojacala a ne samo pojacalo od zvucnika'' . Sto se tice nestanka napajanja iz bilo koje grane,pozdravljam tu ideju i mislim da je to relativno ''lako'' uraditi sa dodatnim (ili SAMO vecim) logickim ic-kolom,ili odredjenim spojem tranzistora uz neke vec postojece seme(nekim poznavaocima bi to cak bio izazov samo mozda nisu imali tu ideju...) ,pa cak tu ukomponovati i zastitu od preniskog/previsokog mreznog napona,kao sto je to predlozio peca26000,pa i soft-start kao sto to radi ogylab.


Ognjene,ne mogu preko mobilnog da otvorim ovu proslu semu koju si postavio,mada po njenom izvoru nemam razloga da sumnjam u njen rad. Kao i svaki put,mogu samo da ti se zahvalim na kvalitetu(odgovora) i na samom odgovoru.


Svi vi koji ste ovde postavili semu u koju verujete a svojom reputacijom zasluzujete (Ognjen,zeo_N,peca,ELFI...) da mnogi od nas pocetnika pozele da naprave po nesto od toga imate moju VELIKU zahvalnost,i nadam se ne samo moju nego i svih koji se na vase predloge budu oslanjali! Ova tema nije gotova,ima toga jos,NI-KAD je kraj... Veliki pozdrav!




[Ovu poruku je menjao STK dana 15.03.2010. u 00:31 GMT+1]
[ STEFAN00000 @ 30.05.2010. 15:37 ] @
dok cekam da skupim vremena (i para) da kupim ostatak komponenti za Legend razmisljao sam o zastitama i odlucio da zatrazim savjet sto se tice zastita
osim soft start-a i onu sto je zeoN_Rider postavio (prvu)sta bi vi jos preporucili da se uradi .Do sad nisam nikad pravio zastite jer nisam ni imao neko ozbiljno pojacalo pa i nisam mnogo obracao paznju na zastite zato i nisam bas strucan u ovoj oblasti
[ APEXaudio @ 10.08.2010. 01:06 ] @
Evo jednog napajanja za stereo pojacalo sa klip indikacijom i zastitom zvucnika. Osim DC zastite i anti-klika, tu je i zastita od kratkog spoja. Zastita iskljucuje zvucnike pri kratkom spoju cak i na maloj snazi.
http://www.diyaudio.com/forums...ate-fidelity-amplifier-10.html
Post #95
Pozdrav
[ nikko @ 10.08.2010. 08:09 ] @
Postovanje G.Apex
Preporuka svima koji imaju vremena da odrade ovo pojacalo,vrlo ugodno radi.
Pozz
[ peca26000 @ 10.08.2010. 08:23 ] @
Na zalost mi te sheme nevidimo ovde na ovaj forum, bas bezveze ima link ali nema ni sheme=nista, ima li ta shema negde?
Da iskoristim ovaj post u vasu korist, imao sam semu Mustang pojacala a nisam imao spisak elemenata u ovoj temi, evo napokon se i to pronaslo nekako.
Pozdrav
[ nikko @ 10.08.2010. 08:28 ] @
Peca moras se registrovati na forumu.
Pozz
[ peca26000 @ 10.08.2010. 08:30 ] @
niko nema potrebe
[ zeoN_Rider @ 10.08.2010. 08:33 ] @
Ma evo nema potrebe za registrovanjem!
[ nikko @ 10.08.2010. 08:35 ] @
Dok sam jos tu:




POzdrav svima
[ APEXaudio @ 10.08.2010. 08:36 ] @
Ispravljac i zastita su namenjeni pojacalu iz teme:
http://www.diyaudio.com/forums...-servo-mosfet-amplifier-8.html
ali naravno PSU moze da se koristi za sva pojacala koja se napajaju sa +/-36V do +/-56V DC, a takvih je u samogradnji najvise.
Zastita u gornjem postu nije ona iz posta #95, ova je namenjena PA pojacalima (upravljanje brzinom ventilatora, termicka zastita...), i potrebne su dve za stereo, na njoj nema napajanja za pojacalo samo +/-15V za dodatne sklopove ( aktivnu skretnicu, bridge ili balansirani ulaz). Na montaznoj semi pojacala AX14 donja dioda (kod 2SA1943) 1N4007 pogresno je polarisana.
Pozdrav

[Ovu poruku je menjao APEXaudio dana 10.08.2010. u 09:58 GMT+1]
[ peca26000 @ 10.08.2010. 08:40 ] @
@APEXaudio Opet da se registriram, nema potrebe daj shemu ovde!
Veliko hvala Zeone i nikko, pozdrav ljudi "tako treba"
[ zeoN_Rider @ 10.08.2010. 08:52 ] @
Citat:
peca26000: @APEXaudio Opet da se registriram, nema potrebe daj shemu ovde!
Veliko hvala Zeone i nikko, pozdrav ljudi "tako treba" :)


Ma nema na čemu, samo da se zna ko je pravi domaćin!
[ nikko @ 11.08.2010. 14:02 ] @
Sto se tie zastite radi,i to ok.Ovako je bas zgodno imati sve na oku:))))
Malo je samo napajanje 2x10000uf ;((ja onako slabasno,ispod kondez. idu 0,1uF folije sa 2K2 otporima,sve se treba ispod postavljati,pa je malo neuredno.
Redna satb(tipa lm78-79)odavno nekoristim,ali je zgodno.
Zato je onaj izvod za Vent. genijalan,sada ima uzeti ventil. sa malim prekidacima(mjenjaju napajanja) koji voze vent. na 6V koje se i ne cuje.
Evo koja slikica i pojacalo koje je cekalo neku vrstu zastite a meni se nije dalo.
Veliki pozdrav G.Apex



Bas mi je danas nestalo ovih stezaljki,mrzi me petljati sa zivcama,ode to uzeti.
Pozz

[Ovu poruku je menjao nikko dana 11.08.2010. u 17:26 GMT+1]
[ APEXaudio @ 12.08.2010. 19:45 ] @
Ovaj PSU sam koristio u svojim pojacalima pre desetak godina, lepo izgleda ovako nov bez prasine i pozuteo od dima.
Nikko mozes da koristis 15000uF/50V ako ti napon odgovara. Posalji fotografije pojacala AX14 ako si ga radio i prenesi iskustva.
Pozdrav
[ nikko @ 12.08.2010. 22:13 ] @
Apex-Kao prvo hvala na ovom rjesenju koji stedi prostor i vrlo je zgodan:))
Sto se tice pojacala uh,cim skontam kod koga ja:(((((
Sto se tice zvuka vrlo ljepo radi,ako s emoze usporedjivati sa nekim drugim Diy pojacalima recimo Aksa 55.
Bilo je malo izmjena na samom pojacalu posto je Aksa ona puna vrezija sa 3 unapredjenja,joj kako se ono zovu???
Znam da je nirvana zadnja u tom ciklusu inapredjenja koji izadju skuplje nego samo pojacalo.
Sve u svemu meni se vase vise svidja,dalo bi se jos diskutovati o aksi 55,nju sam navao posto je poznat u diy vodama.
Samo pojacalo ima dobru dinamiku,prostor je ok,mikrodinaimaka je mogla biti malo bolja,no na prvo slusanje vrlo ugodno.
Mjenjanjem ulaznog kondezatora i bajpas. istog sa foliom e to je vec druga prica.Mikrodinamika(barem kako drugi kazu koji su bila na slusanju istog)je bilo super.Meni ti nazivi su malo smjesni ali hadje,nasim jezikom prevedeno,bas je dobio na volumenu bez gubljnja cistoce.Dosta detalja koji su se prije culi sada su daleko cujni i preciznij.
Valjda je mikrodinamika:)))))
Samo pojacalo je osjetljivao na nap. komdezatore ,F&T su pravi zgoditak.
Exper. su bila na posebnom stab.napajanju (R18-19)umjesto njih prvi dio sklopa je napajao passov shanti,puno zica pa me je nerviralo,ma da je pomaka bilo??.
Barem tako drugi kazu.:)))))
P.S.
Na slikama se potkarala greska otpornik od 1,2K je 2K,he greska koja je zamjenj.
Ako ga nepronadjem lako cu odraditi drugo samo malo vremena:9
Velik pozdrav
[ APEXaudio @ 12.08.2010. 23:56 ] @
AX14 moze da se unapredi izborom boljih tranzistora, ja sam namerno u VAS-u koristio MJE340/MJE350 kao lako dostupne iako postoje mnogi Japanski tranzistori koji bi dali bolje rezultate, neko je koristio BF471/BF472 ili BF871/BF872. Najveca prednost je sto AX14 i bez upotrebe egzoticnih elemenata ima vrhunske performanse i zvuk. Postoje i dve verzije sa MOSFET tranzistorima FX14 i NX14. Nikakvih izmena nece biti na semi u buducnosti osim preporuke za zamenu pojedinih elemenata kvalitetnijm, sto vecina samograditelja vec i sama radi. Ja nisam hteo da prenosim svoja iskustva i utiske sa slusanja zbog objektivnosti testa. Ocekujem to od sto veceg broja samograditelja tako da AX14 bude realno rangiran.
Pozdrav
[ peca26000 @ 13.08.2010. 18:25 ] @
Lep projekat AX14 plocica i shema, ja nisam pravio pa ne mogu nista konkretno da iznesem, zanima me koja je ovo zastitia http://www.elitesecurity.org/p2668339 sa ovih slika nismo videli shemu a diskutujete o efikasnosti zastite, da li je moguce videti tu shemu?
@APEXaudio da li imate od vasih projekata neko slicno pojacalo ali da je snaga nekih 20-30W RMS ali da nisu fetovi u izlazu!?
Vise volim slabija pojacala za kucnu upotrebu ali zelim kvalitet, uglavnom se vise vrte sheme sa snagama od 50-300W RMS sto je mnogo i finansijski da se izdrzi, materijal i cena je mnogo veca za obicnog pojedinca, nije u nekom interesu osim graditelja za slejvove koji imaju i drugaciju namenu.
Hvala
[ nikko @ 13.08.2010. 20:56 ] @
Poz Peco:))
Vidi samo smanji napon i to ti je to.
Vec napisah negdje da,ajde da uzmemo ovo gore Apex pojacalo,umjesto ovih izlaza postavi,bd 249-250,idu i fino rade ako su ti preskupi imas i bd 234-244,odlicni tranzistori.E sada opet se vracamo Dogc-u ista stvar,za malo para puno ljepote:))
Meni je dopao ruku jedno pojacalo Dayens Ampino,25W8R(mada je davalo utisak da se radi o barem duplo jacem pojacalu) ma divota za sulsati,pokloni cu ga jaranu on je bio odusevljen sa istim.
Uh ode ja daleko evo sema i ako Aplex dozvoli i pcb.:)))
Vrlo jeftina i dobra zastita,naravno da je svaka zastita malo disk. uglavnom mozemo nabaviti ne kvalitetne releje,oni kvalitetniji su poskupi.

Evo kako se snasao u kutiji sa jednim ampom koji je trebao zastitu,:))
[ peca26000 @ 13.08.2010. 21:34 ] @
Zaista lepo uradjen projekat od @APEXaudio.
Ja iskljucivo koristim neka pojacala za licnu upotrebu, tj. kucnu.
Probao sam do ne davno pojacalo PA-300 i nisam bio zadovoljan strujnom regulacijom, stavljao sam slabije tranzistore i manji napon, to nije htelo da radi ono sto kazu iz prve, pa sam se bas zainatio da to proradi i ustanovio da fali nesto tom pojacalu, ali to je vec gotovo, radim nesto drugo...
Jos ni jedan projekat od Bore nisam probao, za tako nesto otvoricu temu kad dodje vreme za to, sad cim stigne zima...
Imam obicaj da probam svako pojacalo, eksperimentisem, merim, gledam kako radi, to mi je merak kad hocu da konstruktivno ubijem dosadu.
Probacu ja sa bd 249-250 to je vec 70w ako ne i vise, moze i bd 234-244 to je jos najbolje, manji hladnjak i manja struja za pojacalo pa i trafo.
Moje misljenje da ne treba ici preko 20W RMS za kucnu upotrebu, svakodnevno koriscenje ne trazi buku i neprijatan pritisak u usima i prostoriji, to jesu ukusi ali i treba raspravljati o njima jer ako zivimo u zgradi gde ima vise stanara treba imati obzira, ne ugrozavati drugog.
Pozdrav
[ APEXaudio @ 13.08.2010. 22:20 ] @
AX14 koristi bipolarne izlazne tranzistore, imas semu na prethodnoj strani sa 2SA1943/2SC5200, pojacalo moze da radi bez ikakvih izmena na +/-25V DC, a moze da se prikljuci i na +/-90V DC za probu. Ja preporucujem +/-50V DC. Kod zastite treba samo smanjiti otpornik 1k2/2W tako da na namotaju releja bude 24V DC, a otpornike 0R1/5W za zastitu od kratkog spoja treba povecati na 0R15/5W ili 0R22/5W za pojacala manje snage.
Pozdrav
[ michabass @ 14.08.2010. 09:53 ] @
Pozdrav Miletu iz Smedereva od Miće!

Sve pohvale za apex pojačala koristio sam ih u prošlosti i mogu samo reći da su izuzetno stabilna i da teraju svakakve zvučnike i da i dalje rade kad se pregreju -što nije mala stvar u kafanskoj svirci!
[ APEXaudio @ 14.08.2010. 14:11 ] @
Pozdrav za Micu,
Hvala na pohvalama. Pouzdanost je bitna i za Hi-Fi pojacala koja se koriste za kucno slusanje. Zastita koja ne iskljucuje zvucnike nego smanjuje pobudu pojacala pri vecoj temperaturi, spasava svirku ili zurku.
[ peca26000 @ 14.08.2010. 20:02 ] @
Nece propasti svet ako propadne neka zurka ili svirka, pozari su cesta pojava od uredjaja!
AX14 to pojacalo moram da probam, imam na raspolaganju napon od 2x24 i 2x40v vidim pominjes 2x90v nemam ali to je vec extrem:)
Duze vec vreme kibicujem ovakva pojacala koja koriste PNP tranzistore u diferencijalnom pojacanju, imam jedno kuciste a unutra dva tranzistora, mislim da to dosta utice na kvalitet, vidjao sam to koriste vrhunska fabricka pojacala. Ovaj 2SA798 ima bas zajednicki emiter. Ne mogu naci dataseet za njega.
Pozdrav
[ APEXaudio @ 14.08.2010. 21:32 ] @
Koristi +/-40V DC, nisu dupli trananzistori obavezno i bolji evo ti link za dataseet
http://www.datasheetarchive.com/2SA798-datasheet.html
Pozdrav
[ 44250 @ 29.10.2010. 07:07 ] @
Svakih pet dana neko trazi neku zastitu,niko ne koristi pretragu foruma. Sad je tema opet tu negde medju prvima pa citajte,valjda cete naci sta vam treba. ...
[ komi @ 16.11.2010. 10:49 ] @
Ja sam kupio kit za moj Quad405 Clone !

Vidim da Quad modders uglavnom ovaj protection koriste !

Ako nekog interesuje, mogu da okacim semu i popis delova, pa pravite...










Pozdrav !
[ zeoN_Rider @ 16.11.2010. 11:10 ] @
Jel to ovo:



Mislim da je o ovoj zaštiti pisano onoliko na ovom forumu, i rezime je bio da se ne isplati praviti za 17 Evra, koliko košta u Srbiji.

Osim ako neko baš hoće!

[ komi @ 16.11.2010. 11:17 ] @
E , nisam znao da ga ima po Srbiji u prodaji !
[ zeoN_Rider @ 16.11.2010. 11:23 ] @
Ma ima svega!

Nego šta bi sa onim mojim preampom, obeća da ćeš da pošalješ ali.........................................?
[ viktor1986 @ 16.11.2010. 18:31 ] @
Najnovija cena za Veleman zastitu u mikroprincu je oko 24.5evra. Mislim da se za tu cenu moze napraviti isti uredjaj sa kvalitetnijim delovima.
[ 44250 @ 21.01.2011. 14:11 ] @
Ni sam više ne znam odakle sam "iščupao " ovu šemu klip-indikatora. Jako je jednostavna pa se pitam da li je pouzdana? Ako jeste rado bi je dogradio jednoj zaštiti. Nije naznačen ni maksimalni +/- napon,koliki bi mogao biti,meni bi odgovaralo +/-50V... Pozdrav svima!
[ APEXaudio @ 21.01.2011. 15:09 ] @
Jednostavnije i pouzdanije od ovoga ne moze da bude, a radi na pojacalima koja se napajaju od +/-35V do +/-95V i automatski se pomera napon na koji pali LED. Na PSU modulu gore takodje postoji dobar CLIP indikator.
Pozdrav
[ 44250 @ 21.01.2011. 16:52 ] @
Hvala vam na brzom odgovoru! Planiram da pravim jedno pojačalo u jednoj malo daljoj budućnosti,pa imam vremena da sve dobro isplaniram. Lomim se između vašeg PSU modula sa zaštitom i "Elliot Sound Products -project33". Obe imaju zaštitu od istosmjerne struje i vremenski odloženo paljenje releja,sa tim što vaše još ima zaštitu od preopterećenja i klip-indikator,ali mu (za moje potrebe) nedostaje detekcija nestanka AC sa napajanja jer planiram da stavim povelike kapacitete u ispravljač,pa da mi ne radi još minut nakon gašenja. Možda bi rješenje bilo izvući dve žice i spojiti ih na 10uF 63V kondezator a drugi kraj žica na drugi par kontakata glavnog prekidača,to bi,pri gašenju pojačala, izazvalo i gašenje releja pa samim tim i zvučnika. Ne znam samo da li bi štetilo ostatku zaštite... Pozdrav!
[ APEXaudio @ 21.01.2011. 17:14 ] @
Pogledaj semu, sta mislis cemu sluze dve diode 1N4004, kondenzator 47nF i otpornici 33k i 330k?
Naravno da zastita ima ultra brzi detektor nestanka AC napajanja i iskljucuje zvucnike brze nego sto prekidac prebacis u polozaj OFF.
Pozdrav
[ 44250 @ 21.01.2011. 17:26 ] @
Ovim se bavim iz hobija,smiruje me slaganje po šemama a ne razumijem se previše u sisteme rada određenih dizajna-na moju žalost. Pošto je ovako kako ste rekli,onda smo riješili dilemu,i znam šta ću. Veliki veliki pozdrav,hvala vam na podršci i što ste tu sa nama!
[ 44250 @ 31.10.2012. 17:20 ] @
http://sound.westhost.com/project53.htm

Jako zanimljivo,naročito našim "renterima"!


Elliott Sound Products Project 52
Audio Amp Output Power Limiter
Rod Elliott (ESP)
Updated 13 Feb 2000


Introduction
If you hire out audio equipment, or just don't want the kids to blow up your speakers when you are not home, this is the project for you. It is a very simple little project, but will protect the speakers from being overdriven. Any attempt at overdrive will simply cut the amp gain back - the more overdrive, the more the input signal is reduced.

This is a simple peak limiter - performance is quite respectable, and it can be used with conventional amps using bipolar transistors, MOSFETs, valves, etc, as well as BTL (Bridge Tied Load) amplifiers in car audio systems or for hi-fi. It will work with any amplifier from about 10W up to the highest power you are likely to encounter.

Description
The gain control element is a Light Dependent Resistor (LDR). These are blessed with a few very useful features for our purposes, one of which is low distortion even at quite high signal levels. Being light activated, all we need is a LED to provide illumination when the preset power level is reached.

Once this point is reached, a very small increase in amplifier output voltage (and power) will cause the LED to provide much more light, reducing the value of the LDR, and thus reducing the input voltage. The effect is to keep the level more or less constant. This will prevent the amp from clipping (although a small amount on transients is unavoidable), and increase the apparent loudness because the signal is compressed.

The entire circuit can be built inside the amplifier chassis, or can be in a small external box - For obvious reasons, I suggest the former, since it cannot be defeated as readily. The circuit is simplicity itself, but some precautions must be taken to ensure that the amplifier's output signal is not coupled back to the input, as this will cause oscillation.

Any oscillation may cause the instant destruction of tweeters, and may damage the amplifier by overheating. Do not try to simplify the mechanical construction unless you are sure of what you are doing, and can test the results with an oscilloscope.
The mechanical (light pipe) assembly is simply a piece of clear plastic rod (e.g. Perspex or similar). The LDR is glued to one end with clear glue, and the LED fits into a hole drilled in the other end. Aluminium foil around the tube provides an earthed protective barrier, preventing any of the output signal from reaching the amplifier's input. Two are needed for stereo.


Figure 1 - The Light Pipe Assembly
It will be seen that this is identical to the light pipe used for the bass guitar compressor, except a LED is used instead of a light bulb. We could use a small filament lamp here, but the response is too slow for a protective circuit.

When the light pipe is completed, wrap the LDR end with aluminium foil, and tightly twist a bare wire around the foil to make good contact. Tape the assembly firmly so that nothing comes undone. This acts as a shield, and is connected to the earth (ground) connection on the input connector. Make sure that the foil does not short circuit the LDR leads, or you will get no signal at all. Note that one of the LDR leads will be connected to ground anyway - it does not matter which one.

The complete assembly must be totally shielded from light. I will leave the exact method to the individual constructor, but you might consider heatshrink tubing, a black 35mm film can, or anything else that comes to hand that is light proof. If metal, it must be earthed along with the shield around the light pipe - make sure that the LED leads are well insulated - a short to earth may damage the amp, and will almost certainly do something unpleasant and / or undesirable.

Figure 2 shows the circuit of the unit. A 10k resistor was selected for the input, and although this is lower than I would like, many power amps have a relatively low input impedance and too much signal would be lost. The LDR simply shunts the signal to earth when it is illuminated. A single unit should control both channels of the power amp as shown. If only one channel is needed, then delete the components for "Right", including the associated light pipe. Use the input circuit shown in Figure 3 to improve limiting by using a higher input resistance.

IMPORTANT- If your amp is operating in bridge mode, the terminal marked "Com" must go to earth - not one or the other of the speaker leads. For automotive use (or any other single supply bridged amplifier), you must use two completely separate circuits, since the speakers operate with a quiescent voltage of about 7V above the chassis (earth) voltage, and there is no usable common terminal available.

Figure 2 - The Complete Limiter Circuit
The value of R3 must be selected based on the amplifier power. For a 100W amp, a value of 1.8k is about right, but it is likely that a little experimentation will be needed. As a rough guide, the table below will be helpful, and it is probable that the value from the table will be OK. The idea is to limit the current through the LED to a sensible maximum.

Amp Power I R3
....... 20W I 820 R / 0.5W
........50W I 1.5k / 1W
......100W I 1.8k / 1W
......200W I 2.7k / 2W
......500W I 4.7k / 2W
...............Table 1
Amplifier power in Table 1 for an 8 Ohm load. All diodes are 1N4004 or similar. The voltage rating on the caps should be 63V, and R2-L and R2-R should be rated at at least 1W. VR1 should be a multi-turn trimpot. High brightness LEDs will improve sensitivity and are recommended (but not essential).

Amplifiers with more than 200W will need a MJE340 transistor to get the voltage rating, which will be too high for a BD139. The caps will also need to be higher voltage - 100V is recommended.
LED current is set at a maximum of about 20mA by R3, however this should never be reached for more than a few milliseconds - if that. In most cases, the LED current will be zero, and there will only ever be just enough LED current to reduce the LDR resistance sufficiently to lower the amp's input signal to retain the maximum preset power level.

The transistor may need a heatsink, but if so, this will only need to be a simple flag type affair for even the most powerful of amps. Remember to check that the transistor and heatsink are not overheating while you are testing the circuit operation. If you can't keep your finger on the transistor, it is too hot!

The polarity of the connection to the power amp output does not matter (but see Note 1, above), since a bridge rectifier is used. Very little current is drawn from the power amp output, and the whole circuit is self limiting, so it is not critical. When complete, advance the volume until you figure that this is a loud as you want the amp to be, and adjust the trimpot until the external LED just flashes. Use a multi-turn trimpot, as the setting is quite touchy. It could be made much less so, but at the expense of circuit flexibility.

Now, if you try to drive the amp harder, the external LED shows that the circuit is working, by flashing brighter, but the volume should remain quite stable. This can be checked with an oscilloscope (ideally), but otherwise just set it by ear. As more signal is driven into the amp, it may sound louder, but this is only because the input signal is being compressed.

One of the great benefits of this circuit is that it will be fairly unobtrusive even for hi-fi applications. Since the amplifier should never be driven to the extreme, the circuit will never operate, so nothing is lost. On those occasions when "someone" winds up the volume too far, then the limiter will do its job, protecting the rest of your precious equipment. You might like to label the external limit indicator LED as "Overload" or something similar. This will frighten the timid user (others will naturally ignore it completely).

Update 13 Feb 2000
The circuit has been changed to incorporate C2, as I found that with fast LDRs the distortion at low frequencies is excessive. The connection to the base of the transistor was also changed to increase the circuit gain and provide a better limiting action. This includes the reduction of R4 from the original value to 10k. With this arrangement, I was able to set the limiter on a 100W amp to about 80W, and could drive up to 10V RMS into the amp without clipping.

I also found that the resistor power ratings are probably over the top. I used 0.25W resistors, no heatsink and nothing got even slightly warm .... however, I suggest that the power rating on R3 be 1W, since there is a likelihood that with less sensitive LDRs (or standard LEDs) the average power will increase. Drive the amp hard, and make sure the transistor does not get hot. If it does, a heatsink is needed.

The LDR I used is an encapsulated unit with integral high brightness LED, and is extremely sensitive. These are very hard to get (they are made in the US by a company called Vactrol) since they are not stocked by any known supplier. Unless you need 100 or more, you will have a tough battle! As a result, you are limited to using my light pipe, and this will be less efficient.

For those who don't mind a bit of extra work, you can use an opamp buffer after the circuit to drive the amp's input. This will allow R1 to be a higher value, which will improve the unit's limiting action, but will not reduce the amp's sensitivity. If you decide on this, make R1 (Left and Right) 47k, as shown in Figure 3.


Figure 3 - Using A Buffer To Improve Sensitivity
The opamps can be whatever you want. Since they are acting as buffers only, even the lowly 1458 dual opamp will be quite adequate for PA or mobile disco work. For hi-fi you might want to use something a little better, such as TL072 or OPA2604 devices.

This circuit cannot protect equipment from distortion caused by an overloaded preamp. I suggest that the gain of the preamp be set so that no sensible input level can cause overload. This might require that you modify the preamp's gain structure to ensure that clipping is not possible.

It is vitally important that the (limited) amplifier power is within the maximum continous power rating of your speakers. As the input level is increased, the average power also increases. A 500W amplifier will cheerfully destroy 500W (peak) speakers, even if the amplifier never clips. Please refer to the article "Why Do Tweeters Blow When Amplifiers Distort?" for a full explanation.
[ ogylab @ 31.10.2012. 17:42 ] @
Pravio, radi, samo je malo poteško izabrati diodu i otpornik i to sve spakovati, uglavnom treba malo više eksperimentisati. Ima kupiti gotovo, malo je poskupo, ali ako praviš neko dobro pojačalo onda i nije. Pozdrav!
[ 44250 @ 31.10.2012. 18:10 ] @
Hvala za info iz prve ruke ogylab! Znači vrijedi truda oko crtanja pločice,probaću...

Jesi pravio sa ovim baferom ili bez njega?
[ ogylab @ 31.10.2012. 18:25 ] @
Pravio sam ovaj i još neke, a i sam sam eksperimentisao, u principu to nije božije slovo. Dosta snagaša ima baš ovakve limitere i baš sa ovim Vactrol-ima, pa se može vidjeti kako su oni to izveli (Mackie, Yamaha..). Ja sam to pravio prije 6-7 godina, a tada nisam mogao nabaviti foto odgovarajuće fotootpornike, pa sam imao problema oko kompletiranja (tokarenje, razdaljina diode i otpornika osa, itd), ali je radilo. Ovi vectroli su tad koštali oko 10-15€, ali možda su sad jeftiniji, uglavnom isplati ih se kupiti.Pozdrav!
[ cardakzoki @ 27.02.2017. 12:59 ] @
Moze li se ova zastita uz prepravku koristiti za stereo pojacalo,mislio sam da dodam jos jedan otpornik R7 22k za drugi kanal kao i jos jedan rele,inace pravio sam je i radi super za jedan kanal Pozdrav svima.
[ zeoN_Rider @ 27.02.2017. 13:11 ] @
Može, dodaj još jedan otpornik od 22KΩ i umesto releja sa jednim stavi relej sa dva radna kontakta.
[ cardakzoki @ 27.02.2017. 18:47 ] @
Na plocici su planirana dva releja 12v 10A pararelno povezana ja bih ih razdvojio posebno za svaki kanal mislim da nece biti problema.Pozdrav.
[ zeoN_Rider @ 27.02.2017. 19:35 ] @
Stavi jedan, vršiće posao ne komplikuj bez potrebe.
[ 44250 @ 27.02.2017. 19:53 ] @
kakvo pojačalo je u pitanju, koje snage?
[ cardakzoki @ 27.02.2017. 21:08 ] @
Pojacalo je 2x150w na 4oma,nisam merio ali vuce sigurno oko 4A po kanalu,u njemu sam vec ugradio ovu zastitu ali samo na jedan kanal sa dva releja koji su povezani pararelno, pa bi ih razdvojio na svaki kanal po jedan.
[ zeoN_Rider @ 27.02.2017. 21:12 ] @
Onda bolje napravi zaštitu za svaki kanal.