|
[ Flash411 @ 29.05.2010. 22:53 ] @
| Ovako,u Hrvatskoj se provodi najnovija debilna izmišljotina zvana "Državna matura",gdje u vodu pada
maltene cjelogodisnji rad i učenje za regularnu maturu,jer se na upisima na fakultet gleda samo uspjeh
na državnoj maturi,a težina i besmislenost zadataka na istoj su za ne povjerovati,a o ne pripremanju
maturanata od strane profesora i nadležnih neću uopće trošiti riječi. Uglavnom,na ispitu iz matematike
je bilo puno zadataka koji više graniče sa testom inteligencije,nego sa matematičkim zadatkom,bar po mom,
pa bi vas zamolio komentar,kao matematičare,koliko je ovaj zadatak,realno,težak za prosječnog maturanta
sa 4 godine srednje škole. Zadatak glasi(stavit ću cijene u dinarima):
Citat:
Za 1200din mogle su se kupiti dvije čokolade više nego nakon njihova poskupljenja od 25%
Koliko se čokolada moglo kupiti prije poskupljenje?
Kolika je cijena jedne čokolade?
Ovo je kompletan,i doslovno prepisan sadržaj zadatka. Riješenja su 10 prije poskupljenja,a cijena
čokolade je 150din. Na žalost,nemam postupak,samo službeno riješenje. |
[ NicholasMetropolis @ 30.05.2010. 01:05 ] @
Ne znam kako u Hrvatskoj, ali sam poprilično siguran da većina maturanata u Srbiji ovo ne bi umela da uradi. Po meni ovakvi zadaci su sasvim na mestu, jer testiraju razumevanje i rešavanje problema, i trebaju da predstavljaju sadržinu standardnog testa koji svi moraju da polože.
[ Goran Rakić @ 30.05.2010. 09:44 ] @
Zašto misliš da je ovo težak zadatak? Ne verujem da je zahtev da se reše svi zadaci, rešavaš šta znaš.
X - cena
5/4 X - cena po poskupljenju
Cena pre poskupljenja je 120, posle poskupljenja je 150 din.
Komplikacija bi bila da je pri kupovinama bilo kusura (nije jasno iz teksta da nema kusura, ja sam prvo to pomislio kada sam čitao tvoje čuđenje) jer onda nema prve jednakosti.
[ Flash411 @ 31.05.2010. 11:39 ] @
Mislim da je ovo težak zadatak jer je to test niže razine za obrtničko-industrijska zanimanja,
to sam zaboravio napomenuti,isto tako mislim da je ipak to malo pre kompicirano za jednog srednjoškolca.
A i sudeći po forumima i komentarima na socijalnim mrežama,to ili nitko nije riješio ili imaju
krive rezultate,svi proklinju čokoladice. :)
Zadatak je pogledala jedna osoba koja je išla na strojarski fakultet,i kad je vidjela zadatak,prvo je pogledala
blijedo i onda se pukla smijati,poslije toga nisam imao volje uopće ni razmišljati da ja to pokušam riješiti jer
mi je zadatak bio besmislen čim sam ga prvi put čuo.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 11:48 ] @
Zadatak je sasvim OK za te đake. Treba da razumeju procentni račun vezan za cene, pa šta. A šta drugo treba da znaju, nego da primene znanje u svojoj struci? Da, gro gimnazijskih maturanata u Srbiji to ne bi umelo da reši, ali to je odraz kvaliteta obrazovanja u Srbiji, e ne težine zadatka.
Ako si mislio da treba da ti se da zadatak koji je već postavljen matematički, znaj da u praksi nećeš imati takav slučaj. Naravno da razumevanje podrazumeva da umeš realanb problem da modeliraš matematički i da ga onda rešiš.
[ the_tosic @ 31.05.2010. 11:56 ] @
Jel ovo za kraj osnovne ili srednje?
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 12:21 ] @
Ma, svejedno je ako se data oblast radila i ako je struka ta koja je navedena. Čemu učenje procentnog računa ako učenik ne ume da ga primeni u svojo struci?
[ Flash411 @ 31.05.2010. 13:09 ] @
@tosic
Otkad se matura polaže na kraju osnovne škole?
@Nedeljko
Učenici moraju znati procentni račun,pogotovo trgovci i ekonomisti,slažem se.
Isto tako se slažem da samo postavljanje zadatka pokazuje razumjevanje,i da bi
taj zadatak trebao biti da se pokaže neko vanredno znanje na njihovoj razini.
Međutim,ja najviše pokušavam ukazati na sam zadatak,ne toliko na njegovo
rješavanje. Po mom subjektivnom mišljenju zadatak je postavljen tako da
maltene zvuči kao ona zafrkancija "Šta je brže ili zec?" :)
Naime,ništa nije napisano i možeš samo loviti u mutnom,bar po mom.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 13:22 ] @
Zadatak je na mestu i vrlo tipski u svojoj oblasti.
[ Ivan Dimkovic @ 31.05.2010. 13:34 ] @
Zadatak je izuzetno lak, i postavljen je na pravi nacin jer zahteva ukljucivanje onog organa unutar lobanje.
Ko ne ume da resi ovako nesto trivijalno, definitivno ne zasluzuje diplomu zavrsene srednje skole.
[ Flash411 @ 31.05.2010. 14:09 ] @
Meni djeluje težak,bit će da sam zahrđao. Što se tiče srednjoškolaca,njima sigurno nije
trivijalan,barem onima sa prosječnom izobrazbom od strane nesposobnih profesora.
A,da im je težak sam čuo od njih puno,ima i diskusija po forumima,facebook-u itd. Mada sam
ispit i nije težak,ovaj zadatak je baš banana.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 14:12 ] @
Kakvi li su ostali zadaci, kad je ovaj banana.
Svojevremeno je na prijemnom u gimnazije u Srbiji banana bila da se odredi broj dijagonala npr. pravilnog osmougla.
[ Flash411 @ 31.05.2010. 14:26 ] @
Krivo si shvatio,ostatak testa je lagan,ovo je jedan od recimo težih.
[ the_tosic @ 31.05.2010. 14:28 ] @
@Flash ne znam kako je u Hrvatskoj kod nas nema polaganja maturskog ni posle srednje ni posle osnovne.
Pitao sam zato sto bi zadatak trebalo da resi bilo koji osnovac koji ima 5 iz mate i vecina vrlodobrih, a da ne govorim o srednjoskolcima.
Realno ko ovo ne zna da resi ( a ne zna vecina ) treba da se vrati u srednju skolu, a profesore fizike i hemije treba na sud.
Koliko se ja secam bez proporcija ne moze da se uradi 90% zadataka iz ta dva predmeta.
[ mokelet @ 31.05.2010. 14:37 ] @
Nisam baš najbolje shvatio, ovo je zadatak iz srednje ili osnovne škole?
Iskreno, nedavno sam bio na zameni iz matematike u jednoj beogradskoj osnovnoj školi i znam bar 5 osmaka koji bi mogli bez problema da ga urade.
Btw, kod nas se uvodi matura na kraju osnovne škole i ukida se prijemni za srednje škole. Tako će biti od sledeće godine, a kako će tačno biti, nije još uvek poznato.
Mislim da će to biti neviđena glupost. Glupost je i prijemni sa unapred poznatim korpusom zadataka, kao što se sprovodi zadnjih godina. Lično sam za povratak klasičnog prijemnog ispita, ali ko pa mene pita.
[ the_tosic @ 31.05.2010. 14:39 ] @
Posle srednje.
Isti djavo znali ne znali zadatke kad ce da prepishu ;)
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 14:46 ] @
Citat: Flash411: Krivo si shvatio,ostatak testa je lagan,ovo je jedan od recimo težih.
Upravo o tome pričam. Kakvi li su bili ostali kad je ovo jedan od težih?
Štra treba znati?
1. Nepoznatu veličinu izraziti kao nepoznatu.
2. Izraziti količinu preko ukupne cene i cene po komadu.
3. Razumeti pojam "25% skuplje".
4. Zapisati da je nešto za dva veće od nečeg drugog.
5. Rešiti najjednostavniju jednačinu.
6. Protumačiti rešenje.
[ Flash411 @ 31.05.2010. 15:06 ] @
Kod nas nema mature nakon osnovne,doduše tu i tamo se šuška o nekim ispitima za upise srednju,
umjesto dosadašnjeg sistema. Zadatak bi trebao moći riješiti svaki srednjoškolac,ali u praksi to nije
tako. Barem sam tako shvatio iz razgovora s nekim maturantima i po diskusijama na forumima.
Mislim da testovi postoje za skinuti,morao bi potražiti pa možete vidjeti da nisu ništa previše teški,
jedino je ovaj tako postavljen pa izgleda nije dobro shvaćen,je*em li ga.
Usput,po mom,mislim da tu i nije toliko problem procentni račun nego rad sa jednadžbama/jednačinama,
jer to mi je slaba strana,ako sam bio prosječan matematičar,to mi nikad nije išlo,a izgleda ni novijim
maturantima pa ga ne kužim/o.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 15:40 ] @
OK, pobedio si, zadatak razvaljuje sive ćelije i treba ga davati isključivo diplomcima matematičkog fakulteta. Prosečan matematičar ne može da reši ni najjednostavniju jednačinu. Eto ti. Jesi li sad zadovoljan?
[ Mali Misha @ 31.05.2010. 15:54 ] @
Citat: Flash411: Krivo si shvatio,ostatak testa je lagan,ovo je jedan od recimo težih.
Nažalost, moram da konstatujem da nam je školstvo neverovatno nazadovalo, ako je ovo jedan od težih zadataka. Ovako nešto bih pre očekivao kao trominutni blic-zadatak za peticu u šestom osnovne. Ma i u petom. Ništa ti ne zahteva osim razmišljanja za postavku i sistema jednačina sa dve nepoznate.
[ Flash411 @ 31.05.2010. 16:17 ] @
Citat: Nedeljko: OK, pobedio si, zadatak razvaljuje sive ćelije i treba ga davati isključivo diplomcima matematičkog fakulteta. Prosečan matematičar ne može da reši ni najjednostavniju jednačinu. Eto ti. Jesi li sad zadovoljan?
Samo malo,pa nisam ja tu došao pobjediti niti tebi ili bilo kome drugome proturiječiti. Tu smo da komentiramo,
ne da sudimo ili? Uostalom,već kad spominješ matematički fakultet,ja sam napisao da je ovo niža razina testova
za obrtničko-industrijska zanimanja,ne za gimnaziju,oni imaju potpuno druga i adekvatnija pitanja. Isto tako sam
napisao da je vjerojatno zapelo u samom postavljanju zadatka i jednadžbama/jednačinama,kao što je i @Misha
komentirao:
Citat: ....Ništa ti ne zahteva osim razmišljanja za postavku i sistema jednačina sa dve nepoznate.
A,prosječni matematičar i prosječni srednjoškolac nisu isti,po mom,i nisu za usporedbu. Dok se vi
kao matematičari smijete ovom zadatku našim srednjoškolcima,bar većini,on predstavlja problem.
P.S.:kad sam spominjao prosječnog matematičara mislio sam na sebe,i moje znanje jednadžbi/jednačina.
I izvini ako sam te,ne namjerno,isprovocirao ili uvrijedio.
[ Srđan Pavlović @ 31.05.2010. 16:21 ] @
Zadatak nije preterano tezak, razumevanje
procenata, uocavanje poznatih i nepoznatih
elemenata i da se dovedu u vezu u jednacini.
Mislim da smo mi ovo u osnovnoj resavali, ako ne ovakve, ali vrlo slicne zadatke.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 16:23 ] @
Pa, svaka čast ako prosečan učenik ne može da reši najjednostavniju jednačinu.
Vidiš, kad sam ja bio đak, takve jednačine su se rešavale kod učiteljice.
Citat: Mali Misha: Ovako nešto bih pre očekivao kao trominutni blic-zadatak za peticu u šestom osnovne. Ma i u petom. Ništa ti ne zahteva osim razmišljanja za postavku i sistema jednačina sa dve nepoznate.
Koju peticu? Ovo je zadatak za popravku ocene sa 2 na 3. Gde li si našao dve nepoznate?
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 16:25 ] @
Citat: Flash411: Samo malo,pa nisam ja tu došao pobjediti niti tebi ili bilo kome drugome proturiječiti. Tu smo da komentiramo, ne da sudimo ili?
Ne, nego ne prestaješ da troluješ dok ti neko ne kaže: "Jeste, care, u pravu si!". Rekao si svoje viđenje i pročitao viđenje drugih. Šta više hoćeš?
[ mokelet @ 31.05.2010. 16:30 ] @
Citat: Nedeljko: Gde li si našao dve nepoznate?
Pa može da se napiše kao sistem sa dve nepoznate:
 - broj čokolada
 - cena čokolade pre poskupljenja
:-)
[ the_tosic @ 31.05.2010. 16:32 ] @
@flash ja ti kazem da onaj ko ovo ne zna, ne moze normalno da zavrsi bilo koju srednju.
Gimnazijalac koji ovo ne zna da resi ( a ima ih gomila sigurno preko 50%) sigurno nije posteno zasluzio dvojke iz fizike i hemije.
[ Mali Misha @ 31.05.2010. 16:44 ] @
Citat: Nedeljko: Koju peticu? Ovo je zadatak za popravku ocene sa 2 na 3.
Vidim, držao si nastavu i radio sa decom. U kojoj samo školi?
Citat: Nedeljko: Gde li si našao dve nepoznate?
U pravu si, ne treba ni jedna promenljiva, dovoljno je napisati rešenje. :)
Elem, broj čokolada i njihova cena (pre ili posle poskupljenja) jesu dva parametra. Rešenje na početku strane nije pedagoški postavljeno (tj. mene bi bilo sramota u nekoj knjizi takvog da ga objavim). To je tebi možda razlog da tvrdiš da je u igri jedna promenljiva, ali ih i dalje ima dve.
[ Flash411 @ 31.05.2010. 16:47 ] @
@tosic
Tko je spominjao gimnazijalce? Ovo je test niže razine za obrtničko-industrijsku školu,
napisao sam to dvaput. Mada bi ga trebalo znati,to stoji,ali neznaju jer je ili loše postavljen
ili đaci neznaju jednadžbe/jednačine a možda i oboje. :)
@Nedeljko
Čitaj šta pišem,neda mi se ponavljat stalno ko papiga.
[ mokelet @ 31.05.2010. 16:49 ] @
Citat: Mali Misha: Rešenje na početku strane nije pedagoški postavljeno (tj. mene bi bilo sramota u nekoj knjizi takvog da ga objavim). To je tebi možda razlog da tvrdiš da je u igri jedna promenljiva, ali ih i dalje ima dve.
Rešenje na početku strane je sasvim OK. Zadatak može da se reši na taj način, pa onda da se određuje broj kupljenih čokolada (dakle, postupno),
a može i ovako kako sam ja napisao - preko sistema.
Poenta ovakvih zadataka je da deca nauče da iz teksta pređu u jednačine - iz govornog u matematički jezik. Nije poenta rešiti
zadatak bilo kako, niti je teško zadatak rešiti na bilo koji način.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 16:55 ] @
Citat: Mali Misha: Vidim, držao si nastavu i radio sa decom. U kojoj samo školi?
Kad sam ja bio đak, dvojka je bila razumevanje gradiva, a trojka primena naučenog. E, sad, druga je stvar što je obrazovanje otišlo da ne kažem gde. Kad sam ja bio đak, da trojkaš je morao da zna da reši ovakav zadatak.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 16:57 ] @
Flash,
Da, čitam. Ti si prvi upotrebio izraz "matematičar" i ja sam ga upotrebio u istom značenju. Celo vreme zastupaš stav da je ovo haos od zadatka za tu strukovnu školu i ne prestaješ da melješ dok ti neko ne aplaudira.
[ Mali Misha @ 31.05.2010. 17:06 ] @
Citat: mokelet: Rešenje na početku strane je sasvim OK.
Rešenje na početku strane sabija pojam broja čokolada (koji je jedna od mera koja učestvuje u rešenju) pod izvedenicu raspoložive pare / cena i na taj način nije prirodan pristup rešenju problema. Iz samog teksta zadatka se može samo napisati:
I tek odatle bi se moglo izvesti
Te Rakićevo:
Dakle neprirodno je do urnebesa. Plus se gubi parametar koji je ionako potreban u rešenju, pa se nakon određivanja tog C opet mora nazad da bi se našlo N. Totalno neodmeren pristup jednostavnom zadatku.
Citat: Nedeljko: Kad sam ja bio đak, dvojka je bila razumevanje gradiva, a trojka primena naučenog. E, sad, druga je stvar što je obrazovanje otišlo da ne kažem gde. Kad sam ja bio đak, da trojkaš je morao da zna da reši ovakav zadatak.
Ma da... isto tako ja nisam nikad radio sa decom ni sa studentima. Pričaš besmislice.
[ Flash411 @ 31.05.2010. 17:26 ] @
Jesam,prvi sam iskoristio riječ matematičar,i to ovdje:
Citat: Usput,po mom,mislim da tu i nije toliko problem procentni račun nego rad sa jednadžbama/jednačinama,
jer to mi je slaba strana,ako sam bio prosječan matematičar,to mi nikad nije išlo,a izgleda ni novijim
maturantima pa ga ne kužim/o.
Isto tako sam,u istoj rečenici,priznao da je moje ne znanje jednadžbi/jednačina ne dovoljno,a izgleda da je
i kod srednjoškolaca tako. A,samu riječ matematičar sam koristio za sebe kao za laika matematičara koji se
ni na koji način ne može usporediti sa pravim matematičarom. Stava sam da je to katastrofa od zadatka što
se tiče samog zadatka,odnosno teksta,i nije težak,ni ne riješiv,ali prihvaćam tuđe mišljenje jer je ovo nije
monolog nego diskusija. I ne tražim ničije odobravanje,aplaudiranje,divljenje i sl. Samo komentare,kako loše
tako i dobre.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 18:04 ] @
@Mali Misha,
Da, može tako kao što si napisao, ali je i rešenje sa prve strane sasvim OK. Najgori su profesori sa stavom "ovo može samo ovako i nikako drugačije".
Ja za tvoje rešenje isto mogu reći da sabija četiri nepoznate u dve. Nepoznate veličine mogu biti
1. Broj čokolada pre poskupljenja,
2. Broj čokolada posle poskupljenja,
3. Cena čokolade pre poskupljenja,
4. Cena čokolade posle poskupljenja.
Da li to sada znači da je tvoje rešenje nepedagoško ili da treba da ga se stidiš?
Citat: Flash411: I ne tražim ničije odobravanje,aplaudiranje,divljenje i sl. Samo komentare,kako loše tako i dobre.
Njih si odavno dobio, ali očigledno da time nisi zadovoljan.
[ n1tr0 @ 31.05.2010. 18:16 ] @
Samo cu da prokomentarisem odgovor na prvi post - zadatak je izuzetno lak - mi smo u srednjoj skoli na 1. godini dobijali teze zadatke za kontrolni...
[ Mali Misha @ 31.05.2010. 18:37 ] @
@Nedeljko:
Pokazao sam zašto prvospomenuto rešenje nije školosko (podobno za učenje) i dopunio ga koracima koji nedostaju. Svidelo se to tebi ili ne, to je način na koji se pristupa pisanju potpunih rešenja, kao i izgovoru potpunih rečenica na času srpskog jezika.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 19:11 ] @
Svidelo se to tebi ili ne moglo je i ovako, pa broj koliko ti koraka i nepoznatih fali. Od prostog zadatka napravi se nauka bato.
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 ,
-----------------------------------------
 ,
 ,
 ,
 .
[ Mali Misha @ 31.05.2010. 19:29 ] @
Jok, već si pobegao van okvira racionalnog. Greška ti je u sledećem:
Citat: Nedeljko:
Ja za tvoje rešenje isto mogu reći da sabija četiri nepoznate u dve. Nepoznate veličine mogu biti
1. Broj čokolada pre poskupljenja,
2. Broj čokolada posle poskupljenja,
3. Cena čokolade pre poskupljenja,
4. Cena čokolade posle poskupljenja.
Te nove "promenljive" nisu nezavisne prema samoj postavci zadatka (N, N+2, C, C*1.25), pa ih ne možeš posmatrati kao četiri bez da izađeš van okvira zadatka. :D
Citat: Nedeljko:
Da, može tako kao što si napisao, ali je i rešenje sa prve strane sasvim OK.
Zapravo si propustio da primetiš da je samo napravljen uvod u to prvobitno rešenje, nije ponuđeno nikakvo drugo. :)
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 19:34 ] @
Rešenje sa prve strane je sasvim OK, a nezavisnih promenljivih u zadatku ima ukupno NULA, a ti razmisli zašto. Ovo već nema veze sa pedagogijom, nego sa matematikom.
A što se pedagogije tiče, posledice ovakve pedagogije su sve gore stanje u obrazovanju i činjenica da đaci ovakve zadatke ne umeju da reše. Kada ti dvojkaši budu rešavali ovakve zadatke za trojku, a budeš imao i petice u odelenju, onda mi pričaj o pedagogiji.
[ branko1408 @ 31.05.2010. 19:40 ] @
Ako neko nakon 12 godina skolovanja ne moze da resi onaj gore zadatak, taj prosto nije zasluzio da maturira... Postavlja se cemu sluzi skola ako ljudi nakon nje nista nisu naucili?
Citat: Btw, kod nas se uvodi matura na kraju osnovne škole i ukida se prijemni za srednje škole. Tako će biti od sledeće godine, a kako će tačno biti, nije još uvek poznato.
I uzme lepo profesor i kaze im resenja svih zadataka, da bi se njegovi djaci upisali u bolje skole.
U pocetku se neki opiru, ali onda shvata da ako je on pravican ostecuje svoje ucenike, naspram vecine koji se koriste prepisivanjem.
Dok je postojao prijemni, makar su morali ucenici da obnove elementarnu gramatiku, i osnovnu matematiku, danas ce upisati skolu a nece razlomak znati da rese.
[ Mali Misha @ 31.05.2010. 20:25 ] @
Citat: Nedeljko: Rešenje sa prve strane je sasvim OK
Pa nije. Ako ti nije jasno, vrati se gore. :)
Citat: Nedeljko: a nezavisnih promenljivih u zadatku ima ukupno NULA
Relacijama su čvrsto povezane samo zbog konstanti, kako bi dale jedinstveno rešenje sistema. No, to ti ne omogućava da negiraš broj mogućih postavki, koji je upravo \infty, jer u suprotnom učiš đake prostom računu, sakrivši od njih širu sliku problema. Školski pristup problemu (verna projekcija teksta zadatka na postavku rešenja) je neophodna poznanica (preskakali je ti mladi ljudi kasnije ili ne), jer nisu svi problemi ovako trivijalni.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 20:27 ] @
Zato treba da dežuraju profesori iz drugih mesta.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 20:35 ] @
@Mali Misha,
Sva tvoja argumentacija zašto je rešenje sa prve strane nepotpuno, a tvoje potpuno se svodi na "zato što ja kao profesor tako kažem". Tako se deca zaglupljuju sprečavanjem da razmišljaju. Objektivno, nezavisnih nepoznatih u zadatku NEMA, a koliko će ko izabrati nepoznatih za modeliranje je subjektivna stvar. Terati decu da gledaju u pasulj koliko će profesor prepoznati nepoznatih je čisto zaglupljivanje. Već sam pokazao da ih može biti i četiri. Ti kažeš da onda ima vezanih. Pa, ima ih i inače. NC=1200. Po čemu onda N i C nisu vezane?
[ Ivan Dimkovic @ 31.05.2010. 21:09 ] @
Citat: Flash411
A i sudeći po forumima i komentarima na socijalnim mrežama,to ili nitko nije riješio ili imaju
krive rezultate,svi proklinju čokoladice. :)
Tako je kada se vise vremena provodi na "socijalnim mrezama" umesto za knjigom :-)
Posle ce svi da im budu krivi zato sto ne mogu napredovati vise od nizeg zavrtaca srafova.
[ Mali Misha @ 31.05.2010. 21:19 ] @
@ Nedeljko
Očigledno da nisi u stanju da dostavljenu argumentaciju ispratiš, pa je negiraš ispucalim argumentum ad hominemima. Živiš u snovima.
[ maksvel @ 31.05.2010. 21:25 ] @
Bogami, posle "razrade" ovog zadatka od strane ES-matematičara, stvarno ispade pretežak 
Po meni, zadatak je OK, nije posebno tricky - možda se da malo ispeglati formulacija, ali je generalno u redu.
BTW, koliko je meni poznato - u Srbiji će se takođe ukinuti prijemni za fakultete. Videćemo na šta će to da liči.
[ Nedeljko @ 31.05.2010. 21:29 ] @
Citat: Mali Misha: @ Nedeljko
Očigledno da nisi u stanju da dostavljenu argumentaciju ispratiš, pa je negiraš ispucalim argumentum ad hominemima. Živiš u snovima.
Ha, ha, ha. Kad ti neko obori argumente, to je ad hominem.
[ Kolins Balaban @ 01.06.2010. 10:49 ] @
i sta vi mislite, kakvu pouku iz ove rasprave moze izvuci neko ko ovo treba polagati???? kakvu ste mu/joj poruku poslali??
[ mokelet @ 01.06.2010. 11:34 ] @
Citat: Kolins Balaban: i sta vi mislite, kakvu pouku iz ove rasprave moze izvuci neko ko ovo treba polagati???? kakvu ste mu/joj poruku poslali??
Da stolicu greje za stolom sa papirom i olovkom, a ne na "socijalnim mrežama" :-)
Ništa to nije teško, sve se da savladati. Spremao sam jednog dečka koji je završio srednju turističku školu gde je baš slabu matematiku imao, ali je uspeo za 8 meseci sve da nadoknadi i da upiše tehnički fakultet. Evo ga sada već daje Matematiku 2 bez problema. Dečko je vredan i uporan, i to je jedino što je potrebno za matematiku. Nema tu neke prevelike mudrosti.
[ h4su @ 01.06.2010. 11:45 ] @
@mali misha
Ne znam sta je tu neprirodno i nepedagoski
imas cijenu prije poskupljenja X cijenu posle poskupljenja X+1/4*X, prije si mogao kupiti 1200/X cokolada nakon poskupljenja 1200/(X+1/4*X), i ostaje da iskoristis cinjenicu da si mogao nekad kupiti 2 vise, sto je goran napisao na pocetku.
[ Nedeljko @ 01.06.2010. 12:19 ] @
Ej, ajde što je trol, nego što decu davi.
[ Sini82 @ 01.06.2010. 12:39 ] @
Zadatak je sasvim u redu kao i prvo postavljeno rješenje.
[ Mali Misha @ 01.06.2010. 14:20 ] @
Citat: h4su: @mali misha
Ne znam sta je tu neprirodno i nepedagoski
Upravo to što sam rekao:
http://www.elitesecurity.org/t401246-1#2614217
Tom rešenju fali postavka, koja ga povezuje sa zadatkom.
Nedeljko ne prestaje da trese svoje komplekse iz osnovne škole. :o) Žao je čoveku što neko drugi zna znanje, a ne on. Jbg, ima peh.
[ Goran Rakić @ 01.06.2010. 14:42 ] @
Ne bavim se tom vašom nastavom ali nije li to razlika između škole u kojoj razmišljaš o zadatku, otkrivaš odnose među informacijama i koristiš pogodnu matematiku da dođeš do rešenja i škole u kojoj se sve uklapa u kalup i mašinski postupak jer je tako "lakše svima da shvate"?
To što čim zadatak ispadne iz na času naučenog kalupa (kao onaj o obliku rezervoara na osnovu oblika funkcije visine goriva sa PISA testa) zadatak postaje težak i o njemu bruje društvene mreže nije važno. Kalup vole i nastavnici, lakše se "objektivno" ocenjuje kada svi rade istim postupkom.
[ R A V E N @ 01.06.2010. 14:47 ] @
Zadatak je, barem za mene, daleko od jednostavnog. Bio bi izvrstan uspjeh kada bi barem 25% đaka znalo da ga riješi.
Citat: mokelet: Da stolicu greje za stolom sa papirom i olovkom
Ako đak prije nije riješio zadatak sličan ovome ili isti - neće mu to pomoći, makar i znao formulu za postotak. Uzalud kad znaš formulu za postotak, ako ne znaš gdje i kako da je primjeniš.
[ Nedeljko @ 01.06.2010. 14:53 ] @
Ha, ha, ha! Tako se radi kad ostaneš bez argumenata. Lepo sam ti obrazložio zašto ti argumenti ne stoje, ali pošto nemaš šta pametnije da napišeš, onda nastavljaš da troluješ.
[ Mali Misha @ 01.06.2010. 15:00 ] @
@ Rakić, moja primedba je bila možda obojena negativnim tonom zbog toga što sam opštio sa provokatorom Nedeljkom (`oće čovek da bude glavni na temi, pa to ti je, a ne da mu se). Izvinjavam se tebi lično, jer mi nije bila namera tebe da prozivam. Poenta je bila u tome da, kad bi se pisala knjiga koja spominje ovaj zadatak kao primer, kao neophodnost bi se nametnulo da se tekst zadatka 1-1 prebaci u postavku. A to znači da moraju biti spomenuti i cena i broj čokolada. To u životu, naravno, ne mora da se radi, ali jeste jedini način da se sistematično pristupi rešavanju problema. Preskakanjem koraka se ide na sažimanje. Više stvari liči na neku poznatu, pa se ona samo ubaci umesto svih njih. Problem sa takvim pristupom može da nastane kada nešto samo liči na već poznatu stvar, a ne odgovara joj. Tako se dolazi do grešaka koje se kasno otkrivaju.
[ Mali Misha @ 01.06.2010. 15:02 ] @
Citat: Nedeljko: Ha, ha, ha! Tako se radi kad ostaneš bez argumenata. Lepo sam ti obrazložio zašto ti argumenti ne stoje, ali pošto nemaš šta pametnije da napišeš, onda nastavljaš da troluješ.
Ovaj se valjda nada da će me na neki način isprovocirati da počnem da se ponašam kao on, pa će to valjda biti razlog za neki ban. "Ha, ha, ha" taj film neće gledati. :)
[ tomasd @ 01.06.2010. 15:16 ] @
Naravno da je jednostavan onima koji su dobri matematičari. Samo, ovo nije takmičenje iz matematike nego polaganje maturskog ispita. Oni koji us imali 4 ili 5 bi morali da ga reše a ostalima svakako neće biti lagan. Ako je ovo najteži zadatak onda je sve na mestu, jer ne mogu svi da polože maturu istom ocenom.
Što se samog zadatka tiče, Misha je popuno upravu što se postavke zadatka tiče. Može i kako je Goran uradio, ovaj primer nije toliko komplikovan da se ne može ići na ovako da kažem svedeno rešenje, ali je preglednije i lakše se uoči greška na Mišin način, svakako pedagoški ispravnije rešenje. A može neko u glavi sve da izračuna pa da napiše rezultat.
[ mokelet @ 01.06.2010. 15:18 ] @
Citat: R A V E N: Ako đak prije nije riješio zadatak sličan ovome ili isti - neće mu to pomoći, makar i znao formulu za postotak. Uzalud kad znaš formulu za postotak, ako ne znaš gdje i kako da je primjeniš.
Ako je đak došao do 4. godine srednje a da nije video zadatak ovog tipa, onda mora da se zapita gde
je bio i šta je radio do tada? Ali, iskreno?
Procenti se prvi put rade u 5. razredu osnovne škole, a kasnije se ponavljaju i proširuju. Ako iskreno
kažem da znam 5 osmaka koji bi ovaj zadatak bez problema uradili, sigurno da bar polovina svršenih
srednjoškolaca MORA da zna da uradi ovaj zadatak, a druga polovina da razume način na koji se rešava.
Meni je stvarno žao što je školstvo srozano do te mere da u nivou srednje škole raspravljamo o ovako
trivijalnim zadacima. Ranije je prijemni ispit uspevao da natera neradnike da makar kampanjski odrade
pripremu za prijemni, vidim da sa ovom tzv. maturom situacija postaje zabrinjavajuća. Ako se kod komšija
Hrvata oko ovakvog zadatka diže frka na "socijalnim mrežama" (pod uslovom da postavljač teme ne preuveličava),
realno je očekivati da će tako biti i kod nas. Jednom rečju, katastrofa.
[ maksvel @ 01.06.2010. 15:32 ] @
Kvalitetan test bi trebalo da sadrži zadatke koji pokrivaju različite nivoe postignuća, najbolje sve. "Standard" za ove nivoe je Blumova taksonomija.
Ako na testu postoji zadatak koji je gotovo identičan kao onaj rađen na času, uz promenjene brojeve ili slično, taj zadatak spada u drugi nivo - razumevanje.
Međutim, ukoliko zadatak zahteva angažovanje stečenog znanja u novoj situaciji, tada je reč o primeni (3. nivo), a eventualno može biti reč i o još višem nivou.
Pošto ovi testovi imaju veću težinu od starih matura (gde je važno samo da se položi), jer rezultati predstavljaju ulaz pri upisu na fakultet, verujem da i ovaj test mora sadržati raznovrsne zadatke, a ne samo "kalup": važno je da se dobiju različiti rezultati ispitivanja znanja, kako bi se učenici uspešno klasifikovali.
[ mokelet @ 01.06.2010. 15:36 ] @
Citat: tomasd:Samo, ovo nije takmičenje iz matematike nego polaganje maturskog ispita.
Iskreno, ovaj zadatak je u rangu zadataka za opštinsko takmičenje iz 5. ili 6. razreda.
A mi ovde pričamo o maturantima srednje škole. 6 godina starijim.
Citat: tomasd:Što se samog zadatka tiče, Misha je popuno upravu što se postavke zadatka tiče. Može i kako je Goran uradio, ovaj primer nije toliko komplikovan da se ne može ići na ovako da kažem svedeno rešenje, ali je preglednije i lakše se uoči greška na Mišin način, svakako pedagoški ispravnije rešenje. A može neko u glavi sve da izračuna pa da napiše rezultat.
Uopšte nije jednostavnije na Mišin način (btw. nekoliko postova pre Miše sam ja napisao rešenje
na taj način). Miša (a i ja) uopšte ne objašnjava odakle 1,25?
Paradoksalno, onaj ko ne zna procentni račun će pre da razume Goranovu nego Mišinu metodu. Upravo
zato što ne razume šta 1,25 znači, ali razume šta 4/3 znači.
Prevedeno na prost jezik, Goranov način bi petak pre razumeo nego Mišin način. Naročito zbog toga što
se u petom razredu procenat uvodi preko razlomaka, što je on i uradio. Za razradu Goranovog zadatka je
potrebno da se zna svođenje dvojnih razlomaka i sabiranje razlomaka sa istim imeniocima.
Klincima je suviše apstraktno svođenje na jednačine i izvođenje na nivou na kome Miša radi. Njegov način
je zato primereniji starijim uzrastima.
Problem je što taj stariji uzrast koji se ovde spominje NE ZNA da reši zadatak nijednom metodom. Čak ni
štap-kanap metodom, nabadanjem i pokušavanjem.
[ Nedeljko @ 01.06.2010. 15:42 ] @
Citat: Mali Misha: Ovaj se valjda nada da će me na neki način isprovocirati da počnem da se ponašam kao on, pa će to valjda biti razlog za neki ban. "Ha, ha, ha" taj film neće gledati. :)
Moje "ponašanje" se svodi na to da ti je obrazloženo zašto ti argumentacija ne valja. Naravno da se ti nećeš na taj način "ponašati" jer i ne možeš, budući da nemaš argumente. Ali kad ti je već toliko teško da priznaš da nisi u pravu, neću više da te mučim.
Očekivao sam od tebe neki argument, ali shvatam - taj film neću gledati.
[ VladaSu @ 01.06.2010. 16:41 ] @
Covce! Ja sam (mislim cela generacija) ovaj ama bas isti zadatak imao na kraju osnovne skole, '96 godine za upis u srednju skolu!!!!!!
Ne na fakultet!
[ Mali Misha @ 01.06.2010. 19:07 ] @
... je zapravo po definiciji trolovanje i provociranje kroz lične napade, te upotreba argumentum ad hominema tamo gde te škola nije dovoljno potkovala. Razumem da imaš ambiciju da pravilno rešiš pa makar i ovako lak zadatak, ali jednostavno nisi više u godinama kada možeš da primaš novo znanje. I za to imam razumevanja.
[ R A V E N @ 01.06.2010. 20:00 ] @
Citat: mokelet: Ako je đak došao do 4. godine srednje a da nije video zadatak ovog tipa, onda mora da se zapita gde
je bio i šta je radio do tada? Ali, iskreno?
Procenti se prvi put rade u 5. razredu osnovne škole, a kasnije se ponavljaju i proširuju. Ako iskreno
kažem da znam 5 osmaka koji bi ovaj zadatak bez problema uradili, sigurno da bar polovina svršenih
srednjoškolaca MORA da zna da uradi ovaj zadatak, a druga polovina da razume način na koji se rešava.
Meni je stvarno žao što je školstvo srozano do te mere da u nivou srednje škole raspravljamo o ovako
trivijalnim zadacima. Ranije je prijemni ispit uspevao da natera neradnike da makar kampanjski odrade
pripremu za prijemni, vidim da sa ovom tzv. maturom situacija postaje zabrinjavajuća. Ako se kod komšija
Hrvata oko ovakvog zadatka diže frka na "socijalnim mrežama" (pod uslovom da postavljač teme ne preuveličava),
realno je očekivati da će tako biti i kod nas. Jednom rečju, katastrofa.
Ocjena je od 1 do 5, a i na upisu na fakultet se gleda (pretpostavljam) postotak koliko je ovog testa riješeno.
Nije da svi koji imaju manje od 5 ne prolaze i svi koji imaju manje od 99.999% urađenog testa ne prolaze, nego postoje i lakši zadaci na kojima se može osvojiti nešto, a ne da se moraju uraditi zadaci ovakvog visokog takmničarskog nivoa, kao što je ovaj koji je naveden u primjeru.
Ovaj zadatak je mnogo više od poznavanja obične suštine procenta. Volio bih da vidim statistiku koliko ga je učenika riješilo, a prilično sam siguran da je manje od 25%.
[ jablan @ 01.06.2010. 20:05 ] @
Suština zadatka nije da neko zna procente, već da postavi jednačinu (ili jednačine).
[ Nedeljko @ 01.06.2010. 20:25 ] @
Citat: Mali Misha: ... je zapravo po definiciji trolovanje i provociranje kroz lične napade, te upotreba argumentum ad hominema tamo gde te škola nije dovoljno potkovala. Razumem da imaš ambiciju da pravilno rešiš pa makar i ovako lak zadatak, ali jednostavno nisi više u godinama kada možeš da primaš novo znanje. I za to imam razumevanja.
Aha, jednačina NC=1200 je uvredljiva, provokativna i zasnovana na ličnim osobinama sagovornika.
[ Nedeljko @ 01.06.2010. 20:28 ] @
Citat: jablan: Suština zadatka nije da neko zna procente, već da postavi jednačinu (ili jednačine).
OK, ali u realnim situacijama ti moraš realan problem da modeliraš matematički. Kako bi drugačije postavio zadatak iz procentnog računa?
[ Sapphire @ 01.06.2010. 20:31 ] @
Ljudi inače ne žele razmišljati svojom glavom, pa zato ovaj tip zadataka predstavlja problem za 75% ljudi. Ipak, ako ovo nije prosječan zadatak, onda je sve sasvim na mjestu, jer bolji fakulteti će moći lakše probrati ono što baš njima treba. Ne kužim zašto mislite da je državna matura greška, i u Americi sve počiva na SAT testovima - ne vidim da je njima loše, naprotiv, imaju vjerovatno najbolje školstvo na svijetu.
[ Bojan Basic @ 01.06.2010. 22:23 ] @
Dovoljno je. O zadatku je rečeno sve što se moglo reći, iz svih perspektiva, i tema je izgubila smisao.
Copyright (C) 2001-2025 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|