[ EmmaR @ 07.10.2010. 14:21 ] @
Imam računar sa procesorom na 3GHz, Intel Celeron, 1GB DDR2 RAM-a, disk 160GB podeljen na dve particije, integrisana grafika. Operativni sistem je Win Xp.

Nikada nisam instalirala OS. Uvek je bio samo jedan OS.

Pitanje je sledeće:
Da li je moguće instalirati Linux bez reinstalacije Win (znači da garantovano ostanu svi programi i podaci) na određenom slobodnom delu D particije - izdvojila bih nekih 20-25GB.
Koja je procedura: imam Mirko DVD na kome se nalazi openSUSE GNOME live CD 11.3? - Da li mogu da ga pokrenem odatle ili treba da napravim ISO disk (u komentaru ništa ne piše)? Da li je neophodno pre toga napraviti još jednu particiju pre postupka instalacije ili se to određuje samom instalacijom? Treba li mi neki dodatni alat ili već XP poseduje nešto (ni ovo nisam nikada radila)?
Da li će mi trebati neki dodatni program koji će se startovati zajedno sa sistemom i pomoću koga ću birati između XP i Linux-a?

Pretpostavljam da neće biti problema sa internet konekcijom? Šta sve Linux podržava - dial-up, kablovski, pripejd Telenor/MTS, ADS? Da li podržava USB flesh i da li isti mogu da koristim i za Win i za Linux)? Kako stoji sa podrškom USB drajvera.
OpenOffice - da li pravi problema oko dokumenata rađenih pod različitim OS?


Molim za detaljne odgovore.

[ combuster @ 07.10.2010. 14:35 ] @
Ako imas samo C i D particiju, D particiju moras da smanjis a od ostatka slobodnog prostora da napravis novu. Da li ces to uraditi pomocu Akronisa, PartitionMagic-a ili iz same instalacije Linuxa (ovo zadnje nisam isprobavao da li moze jer sam uvek imao odvojenu particiju za Linux a i protivim se resize-ovanju particija jer je uvek rizicna operacija posle koje mogu da ti se pogube podaci).

ISO na MikroDVD-ju bi najbolje bilo da narezes na CD (burn image from iso, ne samo da narezes taj fajl na cd).

GRUB sluzi za biranje izmedju Linuxa i Windowsa i po zavrsenoj instalaciji trebalo bi da ti prepozna i Windows i Linux (tu nemas sta da podesavas ako sve prodje kako treba).

Sto se internet konekcije tice bolje da si rekla koji tip konekcije ti koristis nego da ti nabrajamo sta sve podrzava, sve zavisi od slucaja do slucaja (usb modemi, ruteri, modemi, HDSPA/3G konekcije itd).

OpenOffice generalno ne pravi probleme, word/excel/ppt dokumenti sve to sljaka...

Pre same instalacije preporucujem ti da posetis wiki distribucije koju zelis da koristis i da procitas nesto o samoj instalaciji. Ako instaliras po prvi put preporucujem ti Ubuntu jer je generalno najpriblizniji korisnicima koji prelaze sa Windowsa na Linux ili koji bi hteli da ga isprobaju.

Pozdrav!
[ maksvel @ 07.10.2010. 15:05 ] @
+1 za Ubuntu ili možda pre Mint

Ubuntu možeš instalirati i iz Windowsa, pri čemu ti nije neophodna posebna particija! http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer
Ako se pak odlučiš za posebne particije, pri samoj instalaciji ih možeš odrediti. (Meni do sada nije nastao problem sa tim.) Stavi tri particije: root (/), /home i swap.

Kod Office-a ćeš možda ponegde imati problem: ako koristiš standardne opcije, biće sve OK.
Obavezno instaliraj MS-ove fontove - paket msttcorefonts

Čini mi se da si post pisala sa Telenorovog Interneta? Čini mi se da ne radi out-of-the-box, ali mislim da se da namestiti - ima ko koristi, pa nek' odgovori.

Pogledaj dokumentaciju, kako je već pomenuo combuster


[ EmmaR @ 07.10.2010. 15:06 ] @
Citat:
Ako imas samo C i D particiju, D particiju moras da smanjis a od ostatka slobodnog prostora da napravis novu. Da li ces to uraditi pomocu Akronisa, PartitionMagic-a ili iz same instalacije Linuxa (ovo zadnje nisam isprobavao da li moze jer sam uvek imao odvojenu particiju za Linux a i protivim se resize-ovanju particija jer je uvek rizicna operacija posle koje mogu da ti se pogube podaci).


Toga se i ja plašim: da ne kreni da deli od početka bez obzira na to da li tu ima podataka ili ne. Nešto mi se baš ne prebacuje cca 50Gb podataka na DVD a na C particiji nema slobodnog prostora ni za pola. Pretpostavljam da je sigurnije baratati sa nekim programom za pravljenje particije pre same instalacije, pretpostavljam da je veća kontrola.
DA LI POSTOJI SIGURAN NAČIN DA SE TO OBAVI A DA NE NASTRADAJU PODACI?


Citat:
Sto se internet konekcije tice bolje da si rekla koji tip konekcije ti koristis nego da ti nabrajamo sta sve podrzava, sve zavisi od slucaja do slucaja (usb modemi, ruteri, modemi, HDSPA/3G konekcije itd).


U pitanju je kombinacija dial-up i USB modema/3G Telenor.


Citat:
OpenOffice generalno ne pravi probleme, word/excel/ppt dokumenti sve to sljaka...

Pre same instalacije preporucujem ti da posetis wiki distribucije koju zelis da koristis i da procitas nesto o samoj instalaciji. Ako instaliras po prvi put preporucujem ti Ubuntu jer je generalno najpriblizniji korisnicima koji prelaze sa Windowsa na Linux ili koji bi hteli da ga isprobaju.


Mislila sam na OpenOffice dokumente, rađene u OpenOffice ali pod različitim sistemima. Uradim nešto u Linux, iskopiram na USB / CD, prebacim u Win (koliko sam čitala, oni jednog drugog ne vide tako da otpada varijanta kopiranja sa jedne na drugu particiju) i otvorim u OpenOffice pod Win i npr, odštampam (štampač koji imam nema drajvere za Linux, bar ne zvanično) ???

Ne bi trebalo da mi predstavlja snalaženje u novom okruženju, dok god je na razumljivom jeziku i predstavljeno na način na koji ljudi vide, tako da mi nije bitna distribucija. Trebalo bi da imam na nekom DVD (opet Mikro) i Ubunitu i još neke druge distribucije.


Disk je kapaciteta 160GB, međutim u sistemskim informacijama stoji da imam dve particije od po 50Gb (C:) i 100Gb (D:). Vrednosti su zaokružene. Znam da dosta prostora opada zbog onog 2^N ali ne verujem da je baš 10GB, jer kada se sabere i ono što je prikazano je manje od 150Gb?
Ne sećam se šta je ranije, pre godinu-dve pisalo, pitanje je da li je moguće da postoji skrivena particija na disku koju je napravio Ubunitu Linux sa kojim se radi sa DVD: Ubacim DVD u čitač i podigne sistem sa njega - normalno, sem monitora, tastature i miša ništa drugo ne radi - hm, nisam isprobala zvučnike. Kada, recimo, otkucam neki tekst u Writer-u, mogu da ga sačuvam i posle naknadno otvorim???
[ maksvel @ 07.10.2010. 15:12 ] @
Ako nisi sigurna, skini easeus-ov alat: http://www.partition-tool.com/ pa namesti unapred. Bekapuj najvažnije - neće biti problem ako paziš, nije Linuks što je nekad bio :)

Dokumenti su kompatibilni - ako imaš iste fontove, isto će se prikazati. Možeš da čuvaš na zajedničkoj FAT 32 particiji - otvaraš isto pod Win i Lin.

Mislim da je to sa hard-diskom OK. Proračunaj 160 GB u GiB :)


[ EmmaR @ 07.10.2010. 15:23 ] @
Citat:
maksvel: Ako nisi sigurna, skini easeus-ov alat: http://www.partition-tool.com/ pa namesti unapred. Bekapuj najvažnije - neće biti problem ako paziš, nije Linuks što je nekad bio :)

Dokumenti su kompatibilni - ako imaš iste fontove, isto će se prikazati. Možeš da čuvaš na zajedničkoj FAT 32 particiji - otvaraš isto pod Win i Lin.

Mislim da je to sa hard-diskom OK. Proračunaj 160 GB u GiB :)




Znači, Linux može da ide na FAT32 particiju? Ili će mi trebati još neka particija?
Win ostaje bezbedan??? Na D nemam nikakve bitne izvršne programe.


Koliko li onda "kradu" na 1 TB ???
[ EmmaR @ 07.10.2010. 15:33 ] @
Upravo sam na njihovom sajtu. Ne mogu da pronađem koliko resursa mu treba HD, RAM??? U instalacionom procesu uključeno je pravljenje particija.

Kako je sa Ubunitu?

Na onom DVD na koji ima Live varijantu, postoji i opcija za instalaciju. Mislim da ću se strpeti pa instalirati ipak Ubunitu (nisu diskovi kod mene - tako je to kada se živi na više mesta) a i lepše izgleda u odnosu na ovo što sam videla na nihovom sajtu.

Pa, nadam se da će uspeti i u dogledno vreme umesto XP pisati Linux. Dosadilo mi da se ganjam sa raznoraznim trojancima i crvima koji uporno zaobilaze AVG a ovaj pa kao nešto stalno skenira a ništa ne pronalazi.
[ maksvel @ 07.10.2010. 15:33 ] @
Mislio sam da praviš posebno particiju sa FAT32 - ona nije "ničija" - koriste je svi.
A možeš i da čitaš/pišeš i po NTFS-u, to je sad prilično OK -> znači, nije nužno ni da praviš FAT32. Windows piše/čita, linuks isto i to je to.
Znači:
1. resize particije D - možeš iz Windowsa, Easeusom npr.
2. pokreneš instalaciju, napraviš na oslobođenom prostoru tri particije: / (root) - tu idu programi, sistemske stvari itd, /home - tu idu lični podaci, dokumenti i to, i swap - nju koristi sistem.
IDEŠ NA "SPECIFY PARTITIONS MANUALLY" (a ne ovu opciju sa slike )

3. Po instalaciji, koristiš preostalu, smanjenu particiju D normalno iz Linuksa i Windowsa
[ dany12 @ 07.10.2010. 15:40 ] @
Linux moze da vidi i fat32 i ntfs fajlsistem,i ne samo da vidi,vec da cita i pise po njemu.Isto tako i windows moze da cita i pise(ovo drugo ti ne bih preporucio kao pocetniku) po linux fajlsistemu ako instaliras odredjene drajvere.OpenOffice je isti i na windows-u i na linux-u,nema nikakvih problema sa dokumentima.Moj ti je savet da prilikom instalacije odaberes da sam installer iskoristi najveci slobodan prostor na disku,znaci podatke nece uopste dirati,samo ce da smanji particiju koja ima najvise slobodnog prostora.Kad budes sledeci put podigla windows,on ce najverovatnije da odradi jednu proveru fajlsistema i sve ce da bude kao pre instalacije linux-a.
[ EmmaR @ 07.10.2010. 17:20 ] @
Da vidim da li sam razumela:

1. Nije neophodno da prethodno pravim particije.
1.1. Ako pravim, poželjno je da napravim 2 particije: jednu zajedniču FAT32 i jednu (veću) za Linux. Da li je dosta, recimo 5 + 20 Gb?
2. Stavim instalacioni disk i postupim po uputstvu:
- Sam pronađe već pripremljenu particiju (ako je ima) i dozvolim da napravi 3 particije (podeli onu od 20Gb): 10 + 7 + 3 ? Ili je dovoljna samo 1.
- Druga varijanta je da ne pravim particiju pre instalacije i da se sve uradi u procesu instalacije.



Neće da predstavlja problem to što su MyDocuments i "korpa za otpatke" na D particiji?

Na D, koja nije sistemska imam oko 42Gb slobodnog prostora, minimum 10Gb mora da uvek bude slobodno zbog swap fajla (znam iz iskustva, "ne da cicija da se popuni particija"), tako DA bih za Linux mogla da izdvojim maximalno 27Gb i nešto treba računati kao "otpad" pri deljenju particije, i sve u svemu MAKSIMALNO 25GB, uključujući i FAT particiju, znači 5 + 20 Gb.

Sem ako nije moguće da pri instalaciji ukrade po malo prostora od obe particije? Mada, ne bih C dirala iako tamo ima oko 20Gb slobodnog prostora. Mogu tamo da preusmerim dokumenta, a MyDocuments može da bude i prazan - taman da dobijem još 10tak GB slobodnog prostora na D.
Nekada, kada sam ja učila o hw, jedan fizički disk - jedna logička jedinica; ko je hteo C, D, E,... kupovao je dodatne diskove.

Izvinjavam se što naglas razmišljam.

KOLIKO je zaista slobodnog prostora potrebno za prosečan Linux ???



Ipak, prethodno pravljenje particija zbog FAT32 ukoliko nije moguće definisati je u toku instalacije? Lakše za eventualni prenos podataka.
[ dany12 @ 07.10.2010. 17:30 ] @
Ne treba ti nikakva fat32 particija,napisao sam vec da moze linux sasvim lepo da cita i pise po svim windows fajlsistemima i particijama.Ako sama pravis particije,napravi samo dve(zato sto vec imas dve,pa da se ne bi petljala sa extended particijom),jednu od 2 GB za swap i jednu od 10-20 GB za instalaciju(sasvim je dovoljno 10 GB,ali ako hoces vise mozes da stavis),koju ces da mount-ujes kao /(root).Ako dopustis da on sam odredi broj i velicinu particija,bice nesto slicno.I nece smetati nista sto je na D particiji.
[ Panta_ @ 07.10.2010. 17:33 ] @
EmmaR, pogledaj ovo uputstvo za instalaciju OpenSUSE-a. Takodje, preporucujem ti da instaliras VirtualBox i u njemu prvo isprobas instalaciju Linux-a.
[ EmmaR @ 07.10.2010. 18:12 ] @
Hvala vam svima!

Razumela sam da Linux može da pročita Win particije, ali je problem da Win vidi Linux pa sam zato mislila da da imam i jednu FAT32 particiju, kao zajedničko skladište.

Našla sam i ovo:


Citat:
To create a partition or logical drive
Using the Windows interface

Open Computer Management (Local).
In the console tree, click Disk Management.
Where?

Computer Management (Local)
Storage
Disk Management

Right-click an unallocated region of a basic disk, and then click New Partition, or right-click free space in an extended partition, and then click New Logical Drive.
In the New Partition Wizard, click Next, click Primary partition, Extended partition, or Logical drive, and then follow the instructions on your screen.
Notes

To open Computer Management, click Start, and then click Control Panel. Double-click Administrative Tools, and then double-click Computer Management.
You must be logged on as an administrator or a member of the Administrators group in order to complete this procedure. If your computer is connected to a network, network policy settings might also prevent you from completing this procedure.
You can create primary partitions, extended partitions, and logical drives only on basic disks. You should create basic volumes instead of dynamic volumes if this computer also runs MS-DOS, Windows 95, Windows 98, Windows Millennium Edition, Windows NT 4.0, or Windows XP Home Edition.
On a master boot record (MBR) disk, you can create up to four primary partitions, or three primary partitions and one extended partition.
On a GUID partition table (GPT) disk, you can create up to 128 primary partitions.


Ovo je sastavni deo XP. Da li je pametno pustiti njega da odradi sav posao oko podele particije? (hm, Win je uspešan u rušenju samog sebe)

Ne preporučujete extended partition. Šta da izaberem Primary partition ili Logical drive?

(iskreno, privlačnije i 'logičnije' mi je Logical drive)



iz Win ne može - ne dozvoljava podelu particije - mogu da formatiram ili da je izbrišem - ono gore ne važi, sem u slučaju novog diska.

[ EmmaR @ 07.10.2010. 18:14 ] @
Što Hrvati imaju bolje sajtove a naši ko Microsoft - puno napišu a ništa ne kažu???
[ maksvel @ 07.10.2010. 18:22 ] @
Koliko mi je poznato, iz XP-a ne možeš uraditi resize particije.
Citat:
Ne preporučujete extended partition. Šta da izaberem Primary partition ili Logical drive?

Kako god. Linuks se može instalirati na logičku particiju bez problema.
Nema potrebe da Win vidi Linuksove particije, ako ćeš zajedničke stvari sama da stavljaš na NTFS.
Opet, kao što je pomenuo dany, postoje drajveri koji omogućavaju da se izvorne Linuksove particije vide iz Windowsa. To možeš kad instaliraš, pa posle da podesiš. (Ima ovde više o tome.)

Citat:
Što Hrvati imaju bolje sajtove a naši ko Microsoft - puno napišu a ništa ne kažu???

Hm, pitam se koliko li je informativan sajt Microsofta-Hrvatska?
[ dany12 @ 07.10.2010. 18:30 ] @
Da,upravo to,ostavi malo vise prostora na D particiji pa tu pristupaj podacima i iz windows-a i iz linux-a.Nemas potrebe da pristupas linux particiji iz windows-a.
[ EmmaR @ 07.10.2010. 18:39 ] @
Citat:
maksvel: Koliko mi je poznato, iz XP-a ne možeš uraditi resize particije.

Hm, pitam se koliko li je informativan sajt Microsofta-Hrvatska?
:D



To ne znam. Verovatno isto koliko i naš. Pretpostavljam da je u pitanju resavska škola udružena sa prevodilaškom školom sastavljenom od "experata".

Generalno, kad god sam tražila neki tutorijal na srpskom jeziku, nalazila bih bolje varijante tog istog na hrvatskom (ovako se kaže na hrvatskom, a ovako na engleskom).
Engleski znam dovoljno dobro za snalaženje, tj da pronađem ono što mi treba ali mi je problem kada treba čitati duži tekst od nekoliko 10tina strana, znam da se pogubim pa dosta toga ispustim.


Pošto se i onako glupiram umesto da radim pametnije stvari, ima da ga sada "sredim" pa ako PC preživi, "čućemo se" noćas. Samo da preuzme VirtualBox.



Još jedno pitanje: SIGURNO mi ne treba ni jedan dodatni program za kasniji odabir operativnog sistema ?
[ Srđan Pavlović @ 07.10.2010. 18:49 ] @
Citat:
Još jedno pitanje: SIGURNO mi ne treba ni jedan dodatni program za kasniji odabir operativnog sistema ?

Ne.
[ maksvel @ 07.10.2010. 18:55 ] @
Citat:
Samo da preuzme VirtualBox.

Prvo ćeš na virtual?
Ako nameravaš da "voziš" Linuks na pravoj particiji, čini mi se kao gubljenje vremena instalacija na VBox, pa onda na hardver. :~
Mislim, jeste Panta_ to preporučio, OK je to, ali smo baš fino sve apsolvirali oko instalacije i resto: spremna si za the right thing, a ne tamo neki vbox :))
[ EmmaR @ 07.10.2010. 19:08 ] @
Nemam ni jedan prazan disk (a ni cimer nema), a ni jedan za brisanje. Može li sa USB da se instalira?
[ nemesis @ 07.10.2010. 19:26 ] @
cek cek a sto mora na celu particiju ako joj treba da proba nesto :)
moze i na virtuelni drajv u vboxu :)
[ Srđan Pavlović @ 07.10.2010. 19:32 ] @
Nije los predlog - ako ti treba malo da vidis kako to izgleda samo, mozes
ga podici i koristiti u "Live modu" (moze vecina popularnih distribucija linux-a),
a ako hoces malo da ga probas vise, mozes skinuti besplatan program virtualbox
(verziju za windows), instalirati ga, napraviti jednu virtuelnu masinu gde mu
das 5-6GB virtuelni HDD, i instaliras Linux tu. To je lepo i sigurno resenje po
tvoj stari sistem :)

Mozes cak imati i komunikaciju izmedju OS-a u virtuelnoj masini i Host-OS-a
(windowsa koji ti je vec instaliran) preko shareovanih foldera i podrske za
bidirectional sharing, ako treba nesto da iskopiras brzo, itd. Naravno imas i mrezu.
[ nemesis @ 07.10.2010. 19:42 ] @
ne samo to nego ako uzmesh virtualbox (oracle) po mojim iskustvima
hardware se prepoznaje bez problema, zvuk, slika itd.. :)
probaj .. ne ujeda ... :)
[ Srđan Pavlović @ 07.10.2010. 19:45 ] @
Da, zvuk radi (zato sto je uzet opste-rasiren AC97), net ce isto da radi,
grafika isto... naravno "feel" nece biti na nivou na kome bi mogao da bude
kao na pravom hardveru (pogotovo ako je jaci), ali za mnoge scenarije VM
je vise nego dovoljno resenje.

Predlazem Mint 9, sto se distribucije tice. Radi odlicno u virtualbox-u, dolazi
svasta nesto korisno za 99% korisnika uz njega.. lagan je.. itd.

Sad sam se setio onog naseg "testa za procesore" sa kojim smo se zezali u
Linux Aplikacijama, i kako se brze izvrsavao u virtuelnoj masini nego na real-harveru :)
Neko je objasnio zasto bi to moglo biti, al' se ne secam sad :)
[ Panta_ @ 07.10.2010. 20:44 ] @
Citat:
EmmaR: Nemam ni jedan prazan disk (a ni cimer nema), a ni jedan za brisanje. Može li sa USB da se instalira?

U VirtualBox-u, nakon sto kreiras virtualnu masinu, idi na Settings->Storage->Empty->CD/DVD Device:, klikni na ikonicu Open Virtual Media Manager pa na dugme Add i dodaj ISO fajl sa koga zelis da pokrenes instalaciju.
[ maksvel @ 07.10.2010. 21:01 ] @
Emma reče da ima problema sa virusima i to, pa reko' da onda zaobiđe Windows i VM.

LM, USB možeš napraviti direktno iz Ubuntua (pokrenutog u live režimu - ima opcija u System/Administration -> USB Startup Disk Creator), a možeš i da skineš ovaj programčić, pa da iz Windoze napraviš butabilni USB na osnovu ISO fajla.
[ EmmaR @ 07.10.2010. 22:20 ] @
Još sam samo na win. Imam gomilu nekvih programa a između ostalog PowerISO koji može bilo gde da raspakuje iso datoteku.


[ nemesis @ 07.10.2010. 22:36 ] @
malo bunite curu ...
elem.. program ima opciju da napravi virtuelni cd za virutelni racunar koji terash :)
pa on bootuje virtuelni pc sa virtuelnog cd koji je zapravo izabrani ISO fajl :)
da pitala kome na privatno poruku da poshaljesh facebook / email / msn verovatno bi se
polomili da pomognu :)

ps. :)))
[ EmmaR @ 07.10.2010. 23:12 ] @
Ne podiže sistem sa USB (samo mu onaj programčić promenio ime u PANDRIVE, a inače radi isto što i PowerISO). Ostaje da probam virtuelnu mašinu i virtuelni disk a sutra u kupovinu.
[ maksvel @ 07.10.2010. 23:27 ] @
Dobro, nije sad ni bitno, ali... čudno mi da neće da napravi butabilan fleš :(
Kod mene je napravio bez problema za Netbook Ubuntu.

(Si sigurna da je probao da butuje sa USB-a?? Podesila u BIOS-u ili F11 ili već?)
[ EmmaR @ 07.10.2010. 23:35 ] @
Ma nisam ništa dirala u BIOS-u. F11 pritisne se pri podizanju sistema? Isto kao F8?

Ne podiže sa USB po defaultu.
[ EmmaR @ 08.10.2010. 00:14 ] @
sa F11 neće. Da nije neka druga prečica?
[ Srđan Pavlović @ 08.10.2010. 00:24 ] @
F12 je obicno taster izbora za boot uredjaj kod BIOS post-a, a ne F11.

Tako je najcesce cini mi se, taster "Dell" za ulazak u BIOS, a F12 za boot izbor...

To obicno bude i napisano na kratko (pri dnu ekrana), kada palis racunar, pa vidi.
[ EmmaR @ 08.10.2010. 03:58 ] @
Prvi utisci - openSuse na virtuelnoj mašini:

UŽASNO SPORO, ČAK SPORIJE OD LIVE CD

Pretpostavljam da je u pitanju RAM memorija jer je dele na pola, pa...
Taj problem ne postoji kod normalne instalacije?

Internet radi, ima instaliran OpenOffice, Gimp i programe za internet. Ha, ha ... ima čak i bluetooth. I piše srpski, meniji su svi na engleskom (namerno ostavljeno tako).

A gde se podešava broj boja, stalno se buni - mašina podešena na 32 a on ima 16 a ne vidim gde se menja.

U pozadini svakog Linuksa (neće da otkuca iks , izbacuje dž, isto važi i za ku lj i duplo v nj, nisam baš mislila da 100% piše srpski).

Idem ja da spavam, sada kada normalni ljudi ustaju za posao. Instalacija se bila baš otegla.


Ima li kompatibilnog programa za msn za linuks, da može da sarađuje sa istim.
[ maksvel @ 08.10.2010. 07:50 ] @
Kod mene je na dva kompa F11 bio za boot-screen, zavisi i od ploče: pročitaj šta piše kad se uključuje.

Tastaturu ćeš namestiti: isprobaj drugu Serbian varijantu i proveri u polju za proveru šta izlazi kad kucaš.

Citat:
Pretpostavljam da je u pitanju RAM memorija jer je dele na pola, pa...

Zavisi koliko si RAM-a postavila da troši. Takođe, bolje radi uz Additions, odnosno VMWare Tools: dodatni program za poboljšanje komunikacije između domaćina i guest-OS-a.

Citat:
Ima li kompatibilnog programa za msn za linuks, da može da sarađuje sa istim.

Pidgin npr.

[ EmmaR @ 08.10.2010. 13:50 ] @
Imam na raspolaganju samo 1GB RAM-a, ukupno. Pri instalaciji VM po defaultu je ponuđeno da za sebe izdvoji 512Kb, međutim Win se pobunio tako da sam smanjila na nešto ispod - 400inešto Kb. Mada, Win se i posle stalno bunio zbog toga što nema 1Gb na raspolaganju. Bunio se i pri instalaciji zbog (ne)kontabilnosti VM. Na hardu je odvojeno 10,2Gb prostora (predloženo da bude 8Gb).
Pri instalaciji Linuxa u tom prostoru napravljene su tri particije: jedna za swap od ~700Mb (veličina OS), i druge dve približno iste veličine u ext4 formatu - jedna za sistemske podatke a druga za datoteke.

Ono što mi je zapalo za oko jeste da Open Office ima nešto drugačiji izgled iako je u pitanju ista verzija (3.2.1), nekako lepše izgleda iako je 16to bitni prikaz boja. Doduše, toolbar-ovi su mi izgledali nešto siromašnije.

Kako da povećam broj boja? Nema u podešavanjima ni monitora ni rezolucije (to mogu da menjam). Možda mi je negde promaklo. Ili da smanjujem broj boja virtuelnoj mašini?

Nerviralo me je, pored stalnih obaveštenja oko boje, i obaveštenja vezana za to da li tastatura i miš rade ili ne rade. Pretpostavljam da je ovo do VM jer su dijalozi bili na srpskom jeziku (hm, iako je pri instalaciji VM obeležena opcija da je jezik engleski ali VM "priča" srpski).


Da li se VM, zajedno sa gostom, briše isto kao bilo koji drugi softver? (ne vidim zašto ne bi ali za svaki slučaj)


ALTERNATIVE ZA Win programe pod Linux-om ???


MS Office -> OpenOffice
Photoshop -> Gimp

CorelDraw -> ?
AutoCAD -> ? (dovoljno samo i za 2D, za 3D može i neki drugi program)

MS VisualStudio -> ? (prvenstveno za C/C++) ..... C/C++, C#, VB - još ako postoji verzija koja radi i pod Win (ističe Trial)
Wamp Server -> ?

clipper ->
fortran ->

Mogu i neki drugi predlozi


Da li se instalaciona verzija programa koji rade i pod Win i Linux razlikuje u zavisnosti od OS na koji se instalira?


Na mom kompu u bios se ne ulazi sa DEL, već je to čini mi se Shft+Del (mnogo brzo preleti)




[ cisco89 @ 08.10.2010. 14:29 ] @
Mislis 512mb ne 512kb :)

Za C imas kompajler zvani gcc
Za C++ imas kompajler zvani g++

Oni bi trebali biti instalirani vec na novoj instalaciji

Udji u Konsole i ukucaj

Code:
gcc


Ako je instaliran pojavice se nesto tipa bla bla "no input files"

isto probaj i sa g++

Kao editore preporucujem KATE



za WAMP preoporucujem LAMP server, isto sr@nje drugo pakovanje
[ maksvel @ 08.10.2010. 14:52 ] @
pogledaj ovo: http://www.elitesecurity.org/t...alternative-windows-programima
[ EmmaR @ 08.10.2010. 15:32 ] @
jeste MB a ne Kb


pogledala sam tamo programe, ima ih baš dosta.

inkspace i gimp imam i na Xp ali .... photoshop i corel su ipak zakon. Mada, možda je samo stvar "ukusa". U principu, ono šta može da se uradi sa novim verzijama, moglo je i sa starim uz mnogo više muke - treba se vratiti sa "konja na magarca" jer ove varijante uglavnom podsećaju na starije verzije jače braće.


Spominjete konzole:

u pitanju je unix, ispod mašine?

ima li neka komanda koja ga posle vraća u grafičko okruženje?

[ Vergilije @ 08.10.2010. 16:37 ] @
Imaš i opciju da instaliraš linux na usb stick i da ga boot-uješ sa usb.

Mislim da usb mora min. biti 2 GB. To ti je super za isprobavanje različitih distribucija.

Uglavnom sve što ti treba je na ovdje: http://www.pendrivelinux.com/

Imaš za svaku distribuciju posebno objašnjenje.


Pozdrav
[ cisco89 @ 08.10.2010. 17:12 ] @
Konsole ti je kao Command Prompt u Windowsu. Moze otvoriti unutar grafickog okruzenja, otvara se kao i svaki drugi program
[ EmmaR @ 08.10.2010. 17:48 ] @
Citat:
cisco89: Konsole ti je kao Command Prompt u Windowsu. Moze otvoriti unutar grafickog okruzenja, otvara se kao i svaki drugi program



Stalno spominjem UNIX, jer koliko mi je poznato on se nalazi u pozadini LINUX-a (nešto kao odnos Win / Dos)?

Da li važe UNIX-ove komande ili ima nekih drugih - gde ih naći?

Gde se menja prikaz boja? Treba mi 32b a imam 16b. Možda ne može. Nisam našla ni u Yasz (administrator).
[ cisco89 @ 08.10.2010. 19:09 ] @
Linux je operativni sistem baziran na Unix-u, sto znaci da je vecina stvari ista/slicna kao na UNIX-u. U principu vecina komandi su ti iste, ostalo zavisi od Linux distribucije koju korisnik ima. U tvom slucaju ti koristis distribuciju zvanu Open SUSE koja je jedno od poznatijih distribucija. Ja na svom laptopu imam UBUNTU distribuciju. Ubuntu ti je najpopularnija linux distribucija danas, po mom misljenju i najlaksa za koristiti. Sta razlikuje moj UBUNTU i tvoj Open SUSE jeste zapravo te neke specificne komande koje se unose u komandnu liniju (kod tebe Konsole, kod mene Terminal), isto tako nacin na koji se instaliraju paketi. Tvoj Open SUSE koristi RPM daoteke, dok moj UBUNTU koristi DEB daoteke. Kada ja hocu da skinem nesto preko komandne linije, ukucam
Code:
sudo apt-get install "ime paketa".
, kod tebe je to drugacije ali ti sve dodje na isto. Sve linux distribucije se baziraju na UNIX-u, ali eto ljudi su napravili svoje distribucije, prilagodili sebi i podelili sa drugim ljudima.

Moja preporuka jeste da skines UBUNTU 10.04. Za par dana izlazi nova verzija (10.10), ali je vise bagovit.

Sto se tice podesavanja boje, pogledaj negde u opcijama. Koliko se secam u SUSE-u imas YAST Control Center. To ti dodje isto kao windows Control Panel. Pogledaj tu, mora biti.


Za sve ostalo, pogledaj ovaj link

http://www.howtoforge.com/the-perfect-desktop-opensuse-11.3-gnome
[ maksvel @ 08.10.2010. 19:27 ] @
Citat:
Gde se menja prikaz boja? Treba mi 32b a imam 16b. Možda ne može. Nisam našla ni u Yasz (administrator).

Verovatno je do drajvera, odnosno podrške pod v. mašinom. A možda treba i da se petlja po nekom config fajlom.
Kad instaliraš na hard, namestićeš.

Pogledaj topovane teme.
[ Srđan Pavlović @ 08.10.2010. 19:31 ] @
Ako je to virtualbox, instaliraj i guest-additions obavezno.
[ alfa-pro @ 12.10.2010. 07:57 ] @
Pitanje!
Koristim dual boot Ubuntu 10-10 i Win-XP_SP2 e sada kako je moguce da obrisem WIN da mi ostane smo Linux? I da ne bude vise taj dual boot.
[ maksvel @ 12.10.2010. 08:21 ] @
sudo gparted

Isformatiraš Windows particije. Možeš posle da ih mountuješ pod neki direktorijum ili da jednostavno proširiš postojeće Linuksove particije na ovaj prostor.
A da bi uklonio iz boota,
gksudo gedit /boot/grub/grub.cfg

pa onda nađeš sekciju gde stoji Windows i obrišeš je - imaćeš nekoliko redova u toj sekciji.
[ DeejayIgor @ 16.10.2010. 10:13 ] @
Imam problem,instalirao sam Ubuntu preko Windowsa,ali instalirao sam ga na D:/ particiji,i sada ne mogu da vidim iz Linuxa ni jedan fajl koji imam na D:/ a kada udjem preko Windowsa normalno ih vidim.I jos jedan problem u Windowsu na D:/ imam 70 GB free memorije,ali mi linux prijavljuje kao slobodnu memoriju samo 5.8GB.Kako to da sredim?I koju verziju Wine-a mi preporucujete da koristim da bih instalirao programe sa Windowsa u Linux?
[ maksvel @ 16.10.2010. 10:58 ] @
Kako misliš - instalirao na D? Preko wubija stavio na D, a nemaš posebnu Linuks-particiju (ext3/4) ili...?
[ DeejayIgor @ 16.10.2010. 18:50 ] @
Citat:
Kako misliš - instalirao na D? Preko wubija stavio na D, a nemaš posebnu Linuks-particiju (ext3/4) ili...?



Pa kad ponudi gde da instalira Linux ja sam selektovao D:/ ,i sadmi je D particija umesto 70GB koliko mi pokazuje da je slobodno kad udjem u Windows,u Linuxu mi izbacuje da je 5.8GB...
[ maksvel @ 17.10.2010. 21:30 ] @
Pri instalaciji si izabrao koliko prostora da da za Linuks i iz Linuksa se toliko vidi kao Linuksova particija (virtuelna, doduše.)

Evo nekih informacija:
Citat:

How do I access the Windows drives?
The Windows partition where you installed Wubi is available as /host within Ubuntu (places > computer > file system > host) All the other partitions will be available under places > removable media

How can I access the Wubi files from Windows?
There are a few Windows applications that can mount ext2-based file systems. See for instance:

http://www.chrysocome.net/explore2fs
http://www.fs-driver.org/
http://ext2read.sf.net (has ext4 support)
The relevant Wubi files you need to access are located under C:\ubuntu\disks\


https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide
[ DeejayIgor @ 18.10.2010. 14:26 ] @
Citat:
Pri instalaciji si izabrao koliko prostora da da za Linuks i iz Linuksa se toliko vidi kao Linuksova particija (virtuelna, doduše.)

Evo nekih informacija:
Citat:

How do I access the Windows drives?
The Windows partition where you installed Wubi is available as /host within Ubuntu (places > computer > file system > host) All the other partitions will be available under places > removable media

How can I access the Wubi files from Windows?
There are a few Windows applications that can mount ext2-based file systems. See for instance:

http://www.chrysocome.net/explore2fs
http://www.fs-driver.org/
http://ext2read.sf.net (has ext4 support)
The relevant Wubi files you need to access are located under C:\ubuntu\disks\


https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide


kako to da ispravim???i jel moze bez reinstalacije Linux-a?
[ maksvel @ 18.10.2010. 14:55 ] @
Resize i prebacivanje virtual->real HD može pomoću ovoga: http://lubi.sourceforge.net/lvpm.html
Ali, izgleda da radi samo sa starijim verzijama :(

Moja preporuka je da ipak reinstaliraš Linuks na pravi HD. Pretpostavljam da nemaš bog-zna-šta od programa i sl?? Bekapuješ /home, a pakete možeš i iz /var/apt ako baš zafali Interneta.
[ EmmaR @ 04.11.2010. 01:40 ] @
Ja imam VELIKI problem oko instalacije Linux-a da ostane Win.

1. ubuntu je neispravan - skinuto sa njihovog sajta
2. OpenSuse (ista instalacija koja je u Virtuelnoj mašini) uporno HOĆE DA PREGAZI CEO DISK.
- prvo sam pustila da sam napravi particiju - predloži ih više i obavezno CEO DISK.
- onda sam napravila sama FAT32 particiju od 14,5 Gb (Eauses samo pravi NTSF i FAT) (u VM ima ukupno 10Gb na raspolaganju) - OPET ISTO - TRAŽI CEO DISK
- zatim sam od te jedne ponovo napravila dve odvojene particije neformatirane - 11 i 3 Gb - ni to mu se ne sviđa.
- sada je ova manja formatirana u FAT32 da vidim da li bar iz LIVE varijante hoće da tu upisuje podatke.

U svakom slučaju, IZLUDEH!

Od instalacija imam još:
Knoppix 4.02.
Fedora 7
Debian 3.1
Slackware Linux 12.0
freeBSD 5.4
Freespire 10. OSS edition
OpenSuse - razne verzije (oni u Mikru izgleda najviše tu distribuciju vole)

Koja bi još mogla da dođe u obzir za početnika?

-----

Ovo gore je bilo pisano pod Linux-om. Imala sam jedno kratko vreme preko mobilnog interneta vezu koja se nažalost prekinula. Jednostavno podešavanje.
FAT32 particija vrši posao oko prenosa podataka iz jednog u drugi OS.
Ima nekih opcija koje su zanimljivije u odnosu na Win. Npr. podešavanje tastature - više varijanti, pa šta odgovara.
A tu su i neki specijalni efekti - poluprovidnost i talasanje izbornih okvira.
Pošto je bio u pitanju Live CD, dosta je sporo ali ipak brže nego u Virtuelnoj mašini i to osetno. Miš mi se nešto čudno ponašao (verovatno mu je trebalo dodatnog podešavanja)...


----

Kako da podesim da mi ne "napada" ceo disk pri pokušaju instalacije? Ima opcija da se pojedini delovi brišu, nije mi jasno da li se fiziči te particije brišu ili samo se brišu sa spiska da ih ne "pregazi"??? U svakom slučaju, tu se ne može ostaviti automatski da odradi posao.

[ pajaja @ 04.11.2010. 02:42 ] @
Citat:
1. ubuntu je neispravan - skinuto sa njihovog sajta

Kako mislis "neispravan"? :/
[ EmmaR @ 04.11.2010. 04:12 ] @
Citat:
pajaja: Kako mislis "neispravan"? :/



Na samom početku instalacije prijavljuje nepostojeći fajl i neće dalje.
[ Srđan Pavlović @ 04.11.2010. 05:26 ] @
Da li si proverila MD5-sum pre narezivanja download-ovanog ISO-a na CD/DVD ili stavljanja na butabilni USB?
[ EmmaR @ 04.11.2010. 10:39 ] @
Citat:
Srđan Pavlović: Da li si proverila MD5-sum pre narezivanja download-ovanog ISO-a na CD/DVD ili stavljanja na butabilni USB?


Ne. Uh, idemo ponovo ispočetka. Koje su vrednosti?

---

OpenSuse instalacija:

"Uspela sam" da ga privolim da ne "preti" da mi zauzme ceo disk. (ručno amatersko podešavanje)
ALI...
Traži particiju od minimum 128 Gb. (zato verovatno ima tendeciju širenja preko celog diska)

Ovako. Posle hipotetičkog particioniranja ispisuje sledeće vrednosti (nemam čime da uslikam ekran, jer copy/paste beskoristan pri restartovanju)

Device Size Type FBP Type Label Mount Point
/dev/sda 149.05 gb <oznaka diska>
/dev/sda1 48.83 gb HPFS/NTFS NTFS Sistem
/dev/sda2 85.59 gb HPFS/NTFS NTFS Dokumenti
/dev/sda3 11.02 gb Linux Native ext4 /
/dev/sda4 3.04 gb Win 95 Fat32 FAT32 /windows/E

Ovo ne bi trebalo da dira prve dve particije, NTFS ???
Namerno nisam htela da uradim swap particiju (ali sve je ostalo isto kada poslednju particiju prebacim na swap)

Crvena slova - problem ili prepisivanje starih podataka? (konstatacija)

Buni se zbog veličine particije jer možda neće moći da podigne sistem. Koji sistem? Samo Linux ili misli na sve instalirane operativne sisteme - neće da se učita GRUB?

Imala sam zamisao, da mu dozvolim da radi sa jednom particijom a posle da, slično kao u VM, sam tu particiju podeli na koliko hoće delova ali... Očigledno da mu treba hard od 1Tb da bi radilo.
U VM i manje od 10gb ukupnog prostora mu je dovoljno, a u praksi traži mnogo više.

Ima li neka manje zahtevna instalacija?
[ Srđan Pavlović @ 04.11.2010. 10:47 ] @
Citat:
Ne. Uh, idemo ponovo ispočetka. Koje su vrednosti?


srdjan@Desktop /media/BackUP-HDD/Linux/Distribucije/Ubuntu $ md5sum ubuntu-10.10-desktop-i386.iso
59d15a16ce90c8ee97fa7c211b7673a8 ubuntu-10.10-desktop-i386.iso

srdjan@Desktop /media/BackUP-HDD/Linux/Distribucije/Ubuntu $ md5sum ubuntu-10.10-desktop-amd64.iso
1b9df87e588451d2ca4643a036020410 ubuntu-10.10-desktop-amd64.iso


Ovo je za najnoviji Ubuntu 10.10 (za 32bit i 64bit ISO), pa kad uradis download, proveri jel se slaze.

Citat:
Ima li neka manje zahtevna instalacija?

Ubuntu trazi manje od 3GB prostora, cini mi se oko 2,7GB kada se instalira, znaci das mu particiju od recimo 5GB i nemas brige, vise nego dovoljno.

Preporucujem da se ne koristi WUBI za instaliranje Ubutnu-a.
[ maksvel @ 04.11.2010. 11:01 ] @
Moguće da se za boot bunio, jer je ext4..
Za proveru ISO-fajla pod Windowsom koristi CyoHash
Za početnike (a i ne samo njih ) glas za Linux Mint
[ EmmaR @ 04.11.2010. 12:56 ] @
Citat:
maksvel: Moguće da se za boot bunio, jer je ext4..
Za proveru ISO-fajla pod Windowsom koristi CyoHash
Za početnike (a i ne samo njih :)) glas za Linux Mint ;)


Da prebacim na ext3?

Inače, dođoh do zaključka da je za particioniranje diska sa već instaliranim Win najbolji njegov sistemski alat: Extended particija i posle je delim na koliko hoći
u delova. Jedino što dozvoljava samo formate NTFS i FAT32.


Ubuntu;

ne može da pronađe fajl: initramfs, odnosno da montuje /dev/loop0/
i tu se zaglavi

probala da ukucam EXIT. on krene da kao nešto radi i ponovo se zaglavi
nudio da upišem init= bootarg
isti rezultat


[ maksvel @ 04.11.2010. 13:02 ] @
Možeš da staviš ext3, za svaki slučaj, a praktično nema tolike razlike...

Ne znam šta se događa: meni je instalacioni program za particije uvek lepo završavao posao :\
Ako je CD u redu, onda može biti tu koješta...


BTW, nađoh sledeći "način" da se reši:
Citat:

1. I upgraded my BIOS to the latest from ASUS.
2. I removed 1 HD (recommended from other posts).
3. Tried mounting the CDROM manually.
4. Downloaded/burned to another CD (1 time for Mint LXDE - 1 time for Mint 8 - 3 times for Mint 9) just in case I had the wrong burn speed, or bad downloads.
5. Reseated everything (just in case).
6. Talked/Begged in a very calm tone to the computer.


Poslednje dve stavke mogu biti ključne
[ EmmaR @ 04.11.2010. 17:02 ] @
Baš me nešto neće....

Ponestade mi i praznih diskova.

Ubuntu nije ispravna ISO datoteka (ne može ni sa ISO direktno da se instalira u VM)

Pokušala sam da pokrenem Knoppix sa diska, ali... eno ga u VM žešće davi od OpenSuse. Verovatno je problem što je na disku bilo nešto podataka, koje nisam mogla da izbrišem pre pravljenja boot diska.

OpenSuse i na ext3 traži particiju od minimum 128 gb. Da li je u pitanju samo bezvezna poruka? Možda ne zna da lepo računa jer toliki prostor mu definitivno ne treba. (a taman sam apsolvirala kao da napravim particije)

Sutra po nove diskove i ponovo ispočetka.

Siguran link za ispravan ununtu?

[ maksvel @ 04.11.2010. 17:06 ] @
Ma ispravan je svaki - idi na oficijelni sajt, samo što u prenosu nastane greška. Proveri md5
Ako neće nikako da skine ispravno, skini torent, on automatski proverava preuzete parčiće.
[ EmmaR @ 04.11.2010. 17:24 ] @
Nađoh ovo, sa velim zakašnjenje pa da ostali ne lutaju.

zahtevi Linux distribucija

[ EmmaR @ 04.11.2010. 20:09 ] @
Live CD Open Office. Neka starija verzija.

Izgleda da je i ovo sasvim funkcionalno. Dugorocno cuvanje podataka na nekoj od FAT particija.



-------------------------
----------------------------
----------------------------

Uh, ja sam u buntu jer nemam ubuntu a ne mogu da više skidam veće fajlove.

Knoppix radi ali samo sa DVD-ija. Šteta, jer ima dosta korisnih programa, pa čak i neki primitivan CAD program. Nisam uspela da ga nateram da se poveže na internet (iz VM je radilo, ali možda i zbog toga što je u Win bila aktivna mreža). Zbunjivalo je to što je video sve particije - nesmetan i krajnje jednostavan pristup disku, otvaranje datoteka, ali ništa nisam mogla da sačuvam na disk - kao da prateći programi nisu u stanju da vide i disk.

Freespire je previše glomazan a nema zadovoljavajućih aplikacija (npr. nema OpenOffice niti nešto slično a upotrebljivo).

OpenSuse traži mnogo više mesta za instalaciju. Hm, da ne treba da ga pustim da montuje ceo disk? Možda onda se ne buni oko instalacije. MOUNT znači SAMO da može da koristi određenu particiju (odnosno da je vidi) ali ne i da je formatira (da ne uništi Win) ???

Ostaju mi još dve opcije: da isprobam u VM FreeBSD pa ako zadovoljava da ga instaliram ? ili da probam sa LUPU (mini linux) ? Ovaj drugi je simpatičan (kao da su ga montirali za decu, i to onu mlađu od 9-10 godina), nema OpenOffice ali ima neke sasvim funkcionalne zamene za Writer i Calc.

Šta mislite o tim mini instalacijama?

P.S. Naučila sam da prvo sve isprobam u VM a tek onda da snimam na DVD, da ne prođem kao sa Ubuntu.



[Ovu poruku je menjao EmmaR dana 06.11.2010. u 02:34 GMT+1]
[ EmmaR @ 12.11.2010. 20:29 ] @

Konačno! Evo i mene Ubuntu. Verzija je 10.10. Gnome. Radi kao default OS. Nisam još isprobala kako se ponaša Win.


Razmišljala sam da instaliram Mint, ali on jedino bolje izgleda u odnosu na Ubuntu ali je distribucija softverski dosta siromašna.

Ovde mi je sve čudno. Ubih se tražeći gde se vrši konekcija na mrežu i gde je promena tastature, kad ono na vrhu ekrana. Slična situacija i sa aplikacijama - tražim u pogrešnom uglu dugme za zatvaranje i min/max dugme. Treba se navići.

Imam poskidane neke programe sa predznakom KDE, da li može na Gnome?


Hvala svima na pomoć!
[ maksvel @ 12.11.2010. 20:45 ] @
Dugmiće možeš da mrdneš desno ovako
KDE progami se mogu instalirati - povući će i potrebnu podršku za KDE. (Lično, ne volim da brkam Gnome i KDE, ali ako je potrebno, onda OK.)

Citat:
Razmišljala sam da instaliram Mint, ali on jedino bolje izgleda u odnosu na Ubuntu ali je distribucija softverski dosta siromašna


Hehe, ovo je čudna konstatacija, jer je baza Mintovih programa ista kao Ubuntuova.
[ Srđan Pavlović @ 12.11.2010. 20:52 ] @
Citat:
Razmišljala sam da instaliram Mint, ali on jedino bolje izgleda u odnosu na Ubuntu ali je distribucija softverski dosta siromašna

Emma, jel smemo ovo da stavimo kao citat dana? :D

Salu na stranu, sve sto mozes da instaliras na Ubuntu, mozes i na Mint, s tim sto
na Mintu vec imas preinstalirano gomilu nekih dodatnih korisnih paketa, najvise
vezano za multimedijalnu podrsku ;)
[ EmmaR @ 12.11.2010. 21:20 ] @
Citat:
Srđan Pavlović: Emma, jel smemo ovo da stavimo kao citat dana? :D

Salu na stranu, sve sto mozes da instaliras na Ubuntu, mozes i na Mint, s tim sto
na Mintu vec imas preinstalirano gomilu nekih dodatnih korisnih paketa, najvise
vezano za multimedijalnu podrsku ;)


Možeš slobodno, ali... Nismo se razumeli...

Instalacija Minta (koju ja imam - Isidora), odnosno preuzeta iso datoteka, je siromašna sa programima: nema adekvatne Office programe, ništa normalno za crtanje, ... bar u VM ništa od toga nije bilo.

Ukapirala sam da Mint ima veze sa Ubuntu.


Za razliku od Minta, Ubuntu (stariji rođak) u startu dolazi sa OpenOffice 3.2.1 (bez Base), što ga čini primenljivim jer mi ne treba čist OS.


Treća opcija je bio Kubuntu. Međutim, nisam uspela da ga instaliram u VM - možda je samo trebalo jako duuuuuuuuuuuggoooooooo da se čeka.

Od svih Linux-a koje sam isprobavala u VM, ovih dana najviše mi se dopali, prvenstveno po izboru i kvalitetu ugrađenih aplikacija OpenSuse i Knoppix. Konppix je samo kao Live distribucija, dok OpenSuse je tražio previše prostora za instalaciju - skoro ceo disk, što mi nije bilo baš najjasnije jer u VM je radio na mnogo manjem prostoru,

I, još jednu stvar sam ukapirala: Svako ko je napravio iole ozbilljniju izmenu u nekoj od distribucija, dao je tako izmenjenoj distribuciji novo ime i eto novog Linux-a. (samo koliko Mint-ova ima?)

Kako radi Empathy Internet Messaging? Postavila sam MSN account, krenuo da se povezuje i zaglavio se... nikako ni da prikaže grešku? Koliko mu treba da se poveže?

Ima li neki program za pregled diska - nešto poput Total Commandera / Win Explorera ?

[ tdjokic @ 12.11.2010. 21:39 ] @
@ EmmaR: pokusao sam da nadjem tacne podatke, da bih ti objasnio o cemu se radi, ali je upravo izasao novi Mint i sajt im je prosto opsednut, nema sanse da nesto otuda dobijemo u ovom momentu. Reci cu ti priblizno, pa mozes kasnije proveriti.

Na pocetku je bilo sve jednostavno - naprave jednu varijantu, stave to na 1 CD i gotova stvar. Kako je vreme prolazilo, stvari su se zakomplikovale. Programi se povecavali i vise nije moglo sve da stane na 1 CD i preslo se na DVD a ima jos nekih problema - za SAD i Japan se pravi druga verzija istog izdanja, zbog nekih pravnih stvari. Tako da sad jedan Mint izlazi u nekoliko verzija. Ako uzmes 1 CD, dobijes manje programa nego na Ubutnu zato sto Mint ima neke svoje programe + odmah su tu dodatni codeci i jos kojesta, sto Ubuntu ne stavlja, pa ti u pocetku moze izgledati da je Mint siromasniji. Ako hoces bogati Mint, onda uzmes DVD verziju, koja je takodje normalna, nema kao neke prerade Ubuntua po nekoliko GB.

Dakle, dama je u pravu, a vi je napadoste samo tako! Jedino sto nije imala kompletnu informaciju, jer je ona relativno sveza i prilicno je sakrivena, tek kad bas sve procitas i malo poznajes raniju situaciju, onda je primetis.

Inace, ja se cesto salim: na svetu postoje samo 2 OS-a: 1.Mint i 2.ostali. Zvuci komicno, ali Mint je stvarno cudo. Ako pogledas na www.distrowatch.com tabelu populranosti pojedinih distribucija, mozes videti da je prvi Ubuntu, pa onda Fedora i vec treci je Mint, koji je u sustini identican Ubuntuu, ali je vrlo popularan zbog nekih njegovih dodatnih osobina, koje narocito nama laicima olaksavaju zivot. Sve radi, odmah, gotova prica. Radi WiFi, radi Bluetooth, sve zivo, a da nisam nista pipnuo ...
[ maksvel @ 12.11.2010. 21:49 ] @
Citat:
Kako radi Empathy Internet Messaging?

Meni nešto ne odgovara.
Pod Lindžom koristim Pidgin.
[ EmmaR @ 12.11.2010. 21:59 ] @
Citat:
tdjokic:  Tako da sad jedan Mint izlazi u nekoliko verzija. Ako uzmes 1 CD, dobijes manje programa nego na Ubutnu zato sto Mint ima neke svoje programe + odmah su tu dodatni codeci i jos kojesta, sto Ubuntu ne stavlja, pa ti u pocetku moze izgledati da je Mint siromasniji. Ako hoces bogati Mint, onda uzmes DVD verziju, koja je takodje normalna, nema kao neke prerade Ubuntua po nekoliko GB.



Nisam ja skidala sa net-a.

Kako se instaliraju programi koji se nalaze na DVD - posebno snimljeno, nema veze sa iso?



Ne vidi FAT32 particiju. Prazna je i ostavljena, između ostalog, za zajedničke podatke. Montovana kao /windows. Ali, zato, morala sam da sklanjam (iz vidokruga) sistemsku win particiju.