[ edisnp @ 24.12.2010. 21:01 ] @
Zadatak je sledeci Neka je n ∈ N. Dokazati da je broj n(n − 3)(n^2- 3n + 14) deljiv sa 8. kad se ovo izmnozi dobije se n^4-6n^3+23n^2-42n kako dalje da nastavim |
[ edisnp @ 24.12.2010. 21:01 ] @
[ Janinka @ 24.12.2010. 21:14 ] @
Da pokusas pomocu matematicke indukcije?
[ Fermion @ 24.12.2010. 21:30 ] @
Može ovo jednostavno da se reši bez tolikog množenja i matematičke indukcije.
Primetimo da je polazni izraz ekvialentan sa: ![]() Uvedimo smenu: ![]() Izraz postaje ![]() Pošto su brojevi n i n-3 različite parnosti, njihov proizvod je paran broj, pa je x parno. Ako je x deljivo sa 4 broj x+14 je takođe paran, a proizvod ta dva broja je deljiv sa 8. Ako x nije deljivo sa 4 broj x+14 mora biti deljiv sa četiri ![]() Prema tome i x i x+14 su parni brojevi za svako n iz skupa prirodnih brojeva, i jedan od ta dva je deljiv sa 4. Prema tome njihov proizvod je deljiv sa 8, čime je tvrđenje dokazano. [ Fermion @ 24.12.2010. 21:48 ] @
Evo još jednog rešenja.
Neka je n paran broj. Tada ga možemo pisati u obliku n=2k, gde je k prirodan broj. Ako to stavimo u polazni izraz: ![]() Ako je k parno ovo je jasno deljivo sa 8. Ako je k neparno onda je ![]() Neka je n neparan broj. Tada ga možemo pisati u obliku n=2k+1. Ako se to stavi u polazni izraz: ![]() ![]() Ako je k parno onda je ![]() Ako je k neparno onda je k-1 parno, pa je i u ovom slučaju polazni oblik deljiv sa 8. Prema tome za svaki prirodan broj n važi da je ![]() [ Nedeljko @ 24.12.2010. 22:08 ] @
Sjajno rešenje. Ipak, uvek treba znati standardna rešenja, kao što je induktivno.
Dakle, za ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Deljivost ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konačno, indukcijom dobijamo da je to ispunjeno zbog ![]() ![]() Ovakva metodologija pali uvek. Iz ovog dokaza sledi čak i deljivost sa 24. [ Fermion @ 24.12.2010. 22:53 ] @
Deljivost sa 24 bi se mogla dokazati i nekim od gornjih rešenja, ako se dodatno dokaže deljivost sa 3.
Primetimo da je jedan od brojeva n, n-1 i n+1 deljiv sa 3. Ako je n deljivo sa 3 tvrđenje je očigledno. Ako je n-1 deljivo sa 3: ![]() ![]() ![]() Preostaje da se ispita slučaj kada je n+1 deljivo sa 3: ![]() ![]() Prema tome za svaki prirodan broj n važi da je ![]() [ petarm @ 24.12.2010. 23:18 ] @
Htegoh samo edisnp-u da skrenem paznju na jednu stvar. Uvek se trudi kod ovakvih zadataka da rastavis neki polinom na cinioce, a ne kada dobijes rastavljen da mnozis. Ili npr. neki proizvod + neki broj koji deli to sto trebas da proveris.
Dakle ako hoces da dokazes da je broj ![]() ![]() pa ispituj. Ovaj drugi slucaj mi je teze da iskonstruisem. Al ideja je ova hoces da dokazes da je neki ![]() ![]() :D i da dokazes da je ![]() ![]() ![]() [Ovu poruku je menjao petarm dana 25.12.2010. u 01:33 GMT+1] [ edisnp @ 25.12.2010. 00:50 ] @
Mislim da je ovako n^5-n mozemo da napisemo
kao:n(n-1)(n+1)(n-2)(n+2)+5n(n+1)(n-1) dalje matematickom indukcijom za n=1 dobije se 0 sto je deljivo sa 30, za n=k dobijamo pretpostavku k(k-1)(k+1)(k-2)(k+2)+5k(k+1)(k-1) za n=k+1 se dobija (k+1)(k)(k+2)(k^2+2k+2). 5k(k+1)(k-1) je deljivo sa 5 i 10 zbog cinioca 5 posto je deljivo sa 10 onda je i sa 30 ne znam koliko sam blizu pokusao sam matematickom indukcijom da dodjem do nekog resenja. [ Fermion @ 25.12.2010. 07:51 ] @
S obzirom da je:
![]() ![]() ![]() ![]() Pošto su n-2, n-1, n, n+1 i n+2 uzastopni prirodni brojevi bar jedan od njih je deljiv sa 5. Proizvod ![]() ![]() ![]() Drugi sabirak je deljiv sa 6, jer je ![]() Odavde sledi da je ![]() ![]() [ Nedeljko @ 25.12.2010. 08:09 ] @
Pa, već sam ti dao opšti postupak koji uvek pali.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Da bismo indukcijom dokazali da je ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Da bismo indukcijom dokazali da je ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kraj. [ Fermion @ 25.12.2010. 08:36 ] @
Evo i rešenja sa matematičkom indukcjom:
1)Za n=1 je ![]() 2)Pretpostavimo da je za n=k ispunjen uslov zadatka: ![]() 3) Treba dokazati da je za ![]() ![]() Ako je ![]() ![]() Ovo je ekvivalentno sa uslovom da je ![]() Pošto je: ![]() ![]() Pošto je proizvod ![]() Time je pokazano da je za svako n ![]() ![]() [ Fermion @ 25.12.2010. 08:47 ] @
@Nedeljko
Dadoh nešto drugačije rešenje matematičkom indukcijom. Moram priznati da je vaš postupak sa matematičkom indukcijom opštiji, pa zato i praktičniji. Ipak ja težim ovakve zadatke da rešavam bez pozivanja na nju, jer teorija brojeva nudi mnogo drugih načina pored ovog da se na originalan način reši zadatak. Ali ako ne možemo pronaći drugo rešenje svakako je najbolje koristiti matematičku indukciju. Bar ja tako mislim. [ petarm @ 25.12.2010. 09:27 ] @
Citat: Fermion: S obzirom da je: ![]() ![]() ![]() ![]() Pošto su n-2, n-1, n, n+1 i n+2 uzastopni prirodni brojevi bar jedan od njih je deljiv sa 5. Proizvod ![]() ![]() ![]() Drugi sabirak je deljiv sa 6, jer je ![]() Odavde sledi da je ![]() ![]() I odavde je pogodno ![]() Ako nijedan od brojeva ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I to je to prakticno! Posto imamo proizvod 3 uzastopna prirodna broja deljivost sa 6 je ocigledna! [ Fermion @ 25.12.2010. 10:14 ] @
Evo još jednog rešenja.
Ako je n paran, tada je i ![]() ![]() Broj n je kongruentan ili -1 ili 0 ili 1 po modulu 3. Pošto u prvom slučaju ![]() ![]() ![]() Po modulu 5 broj n je kongruentan nekom od brojeva -2,-1,0,1,2. U prvom slučaju ![]() ![]() Sledi da je broj ![]() [ Nedeljko @ 25.12.2010. 10:56 ] @
@edinsp
Pusti ovu dvojicu koji iznose neka elegantnija rešenja, koja funkcionišu u specijalnim slučajevima i zahtevaju cake. Samo te zbunjuju. Nauči ti opšte šablonsko rešenje koje sam ti dao, pa kada tu budeš siguran, onda možeš da se igraš sa cakama. [ petarm @ 25.12.2010. 11:39 ] @
![]() Ne znam koje je edisnp godiste? Ako je npr. 1. razred srednje tesko da zna binomni obrazac. [ edisnp @ 25.12.2010. 11:43 ] @
prvi sam razred matematickog smera tj 1995 godiste
[ Nedeljko @ 25.12.2010. 12:08 ] @
Koliko vidim, zna da izmnoži polinome.
[ petarm @ 25.12.2010. 12:52 ] @
[ edisnp @ 25.12.2010. 13:21 ] @
Ok primljeno k znaju za ubuduce
[ Sini82 @ 25.12.2010. 14:02 ] @
U prvom razredu matematičke gimnazije ne radi se matematička indukcija i za očekivati je od učenika da riješe ovaj zadatak primjenom znanja koja imaju iz teorije brojeva.
Copyright (C) 2001-2025 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|