[ bigvlada @ 23.01.2011. 07:53 ] @

Heavy metal

The recent incident involving a Chinese fishing boat and the Japanese coast guard resulted in an unofficial two-month embargo on exports of rare earths from China to Japan. The incident highlighted the critical importance of rare earths for Japanese industry and brought into sharp focus Japan’s reliance on China as the sole supplier of these materials.

However, the wider context for this incident appears to be China’s ambition to become the world’s leading hi-tech producer.

Rare earth metals are a group of seventeen elements found in the earth’s crust. They are vital in the production of everything from iPods and electric cars to wind turbines. While the elements are not technically rare, the mining and extraction process is notoriously toxic. Intensive mining is required and the extraction process produces radioactive waste. These concerns make rare earth production an unattractive proposition for most developed countries. Currently, China produces over 95 percent of the world’s rare earths.

ceo članak
http://accjjournal.com/heavy-metals/

Pod rare earth kategorijom podrazumevaju lantanoide

57 Lantan La
58 Cerijum Ce
59 Prazeodijum Pr
60 Neodijum Nd
61 Prometijum Pm
62 Samarijum Sm
63 Europijum Eu
64 Gadolinijum Gd
65 Terbijum Tb
66 Disprozijum Dy
67 Holmijum Ho
68 Erbijum Er
69 Tulijum Tm
70 Iterbijum Yb
71 Lutecijum Lu

plus Skandijum (21,Sc) i Itrijum (39,Y).

Problem sa svima njima je mala dostupnost, visoka cena, komplikovan način izdvajanja, plus česta aradioaktivnost ruda gde su prisutni.

Interesantan način da guše konkurenciju na polju elektronike, pod raznim izgovorima im onemogućavaju slobodan pristup sirovinama. Ovo je bio glavni razlog ulaska Japana u ww2 (indonežanski(holandski) kaučuk i nafta) dok im je sada ratna opcija nemoguća. Sličan problem je sa još jednim elementom, helijumom gde USA ima skoro monopol (jedan od razloga propasti Hindenburga, nisu im dali da kupe helijum pa su koristili mnogo opasniji vodonik).

Bilo bi zanimljivo videti da li su Japanci sposobni i voljni da ulažu u rusku ICT industriju u zamenu za rude. Medvedev i Putin godinama kukaju za stranim investicijama u ICT a zagađenje životne sredine im nije neki problem (Norilsk - toliko je zagađeno zemljište da su počeli da vade paladijum i platinu iz njega; Deržinsk - izručeno 300.000 tona hemijskog otpada, vole da puštaju sarin i druge bojne otrove u gradski vazduh, kao da WW1 i dalje traje; jezero Karačaj na južnim obodima Urala - najzagađenije mesto na planeti, sadrži dovoljno radioaktivnog otpada da i dalje emituje 4,44 EBq radijacije - da, eksabekerela, svake sekunde se raspadne 4,44 puta deset na osamnaesti jezgara; sat vremena razgledanja i pokojni ste). Rusija je bolja opcija, jer iako bi u Africi prošli bez ulaganja u lokalnu privredu, infrastruktura je jako primitivna a politička stabilnost u najmanju ruku problematična.

Vadimo li mi nešto od ovoga u rudnicima?
[ Nedeljko @ 23.01.2011. 08:40 ] @
Pa, neka kukaju. Toliko se ulizuju Amerima, da je to odvratno, pa neka im sada oni pomognu.
[ tdjokic @ 23.01.2011. 09:31 ] @
Malo off topic, ali se radi o istim zemljama (Kina, SAD). Uskoro ce kineska nova godina, radnici masovno idu kucama u posetu (valjda u unutrasnjost, ne onim prenocistima gde spavaju u gradu u kome rade). Americki ekonomisti i trgovci su zabrinuti jer se moze desiti da mnogi od tih radnika ostanu u svojim rodnim mestima i tamo se zaposle, jer se posao siri sve vise.

Neke artikle u SAD vec duze ne dobijaju, nema dovoljno radnika u Kini da im naprave porucene stvari. Sad pocinje povratni proces - americke fabrike se vracaju kuci! Kaze covek "Jos imamo staru fabriku ovde, pokrenuli smo je i bice uskoro roba!" Nemam link, bilo je pre nekoliko dana na Yahoo a mrzelo me da pokrecem diskusiju ovde, pa evo dodajem na teske (retke) metale i nestasicu radne snage u Kini.

Amerika i Zapad su zloupotrebljavali decenijama svoju poziciju - monopol na tehnologiju i razvijenu proizvodnju, i zivelo se raskosno i po svemu sudeci morace i oni u buduce da zive malo skromnije.
[ Ivan Dimkovic @ 23.01.2011. 09:34 ] @
Tih ruda ima svuda, to nije problem - problem je sto nema rudnika ;-)

Kinezi rade strateski (za njih) pametnu stvar - prvo ce dici cenu retkih metala povlacenjem istih sa otvorenog trzista, kako bi proizvodnja elektronike u Japanu i sl... poskupela zesce, sto naravno cini slucaj outsource-ovanja proizvodnje u Kinu neminovnim cak i za Japance koji se u mnogim slucajevima toga gnusaju.

Otvaranje alternativnih rudnika ce biti isplativo onda/ako cena u Kini postane prevelika (jos nije, to je i razlog zasto se sve te stvari iskopavaju i procesiraju u Kini danas) - medjutim tu se onda postavlja baraz prepreka zelenih fanatika jer su ti rudnici izuzetno prljavi i gadni po okolinu :-) E jbg braco, ekologija kosta - to cete platiti kroz skuplje gadgete onda :-)

Cela stvar se moze sumirati u jednoj recenici - Kinezi nisu vise mutavi, umeju i oni da "play the market"... ako se neko iznenadio, taj neko je ziveo u pecini sve ove godine.
[ Nedeljko @ 23.01.2011. 10:15 ] @
Kinezi znaju šta rade još od kasnih 80-tih inače ne bi danas sva svetska proizvodnja bila tamo.
[ Ivan Dimkovic @ 23.01.2011. 10:18 ] @
Pa naravno - samo sto neki i dalje zive u snu da su Kinezi glupi rmbatori koji samo znaju da rade za male pare :)

Aham... ovo sa retkim metalima ce biti royal f*ck ako Kinezi nastave, a po svemu sudeci - hoce... Ovo je IMHO upereno na Japan najvise (posto USA i ovako i onako sve proizvodi kod njih ;-) koji ima gomilu domace hi-tech proizvodnje... sada ce ta proizvodnja postati mnogo skuplja :)

Neka se snadju...
[ xtraya @ 23.01.2011. 11:21 ] @
hihi,eno i jednu USA banku su spremili za takeover, kazu mora da im amerikanci odobre :)
[ Ivan Dimkovic @ 23.01.2011. 11:39 ] @
Hehe yep, Kinezi jako dobro igraju - osvojice svet bez jednog ispaljenog metka.
[ xtraya @ 23.01.2011. 11:48 ] @
maaa ne verujem. iskreno, ovi west drugari znaju sta rade... osim ako se zbog nekog razloga stvar ne otme kontorli, i kosooka ekipa za koju godinu krene da lupa shamare ovim $$$ majstorima na wallstreetu ...
[ Ivan Dimkovic @ 23.01.2011. 11:56 ] @
Pa nema to veze sa West drugarima sa 'street-a - transfer kompetencije ide rapidno ka istoku.

Jeftina proizvodnja je bila prvi korak, na redu je i "skupa" proizvodnja (koja ukljucuje R&D).

Jasno, ako imas lovu, i ako ti je lova ulozena u Kinu i ti ces profitirati oko toga - to je ono sto Wall Street radi, bas kao sto radi i svako ko ima nesto svoje love i ulaze u BRIC akcije/fondove.

E sad, tu ide jedan mali problem - zapad ce postati prepun "menadzment konsultanata", "marketing eksperata", "advokata", "posrednika" i sl... posto ce dobar deo inzenjeringa (proizvodnja je vec otisla) otici u Kinu. Vec sada su menadzment i pravne skole disproporcionalne u odnosu na inzenjering na zapadu i stalno im nedostaje radna snaga jer vecina dece zeli lak zivot iz reklame. Biti neki developer, inzenjer i sl... je bedak, kad mozes da budes menadzer i faca :-)

Za sada, to je sasvim OK - ima posla za sve njih, moj do mojega - uvaljuje se konsalting, "know-how" u biznis procesima i sl... medjutim ako dodje do neke vece krize koja ce strahovito uzdrmati nacin zivota, zapad ce imati ogroman "gap" u radnoj snazi, posto vise nece biti nikoga ko zna da proizvede nesto. Kina ce onda moci komotno da rapidno poveca cene svojih proizvoda i usluga i da isisa svu ekstra lovu koja postoji na zapadu i da uradi konacnu inverziju razlike u bogatstvu.

Koliko je to pametno... nisam bas siguran, pa i u finansijskom svetu vazi zlatno pravilo "hedge your positions" iliti gledaj da se osiguras za vise scenarija...

Ja bih ipak, za svaki slucaj, radio na optimizaciji proizvodnje i na zapadu... kao sto Nemci rade.... ono, nikad se ne zna ;-)
[ tdjokic @ 23.01.2011. 13:18 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: medjutim ako dodje do neke vece krize koja ce strahovito uzdrmati nacin zivota, zapad ce imati ogroman "gap" u radnoj snazi, posto vise nece biti nikoga ko zna da proizvede nesto.

Tu se uklapa ona fora o kojoj sam citao pre par dana na Yahoo - proizvodnja se postepeno vraca kuci, na Zapad. Ima tamo jos uvek dosta obicnih ljudi kojima je sada bas gadno i spremni su opet da pocnu da rade, makar i za skromniju nadnicu. Verovatno i sam znas - tamo su kuce u principu ogromne, pa glavna spavaca, pa nekoliko za decu, pa 3 - 5 kupatila i sve tako, sto je vise stvar mode ili navike, moze dobro da se zivi i u mnogo skromnijim kucama.

Sto vise fabrika u Kini, sve manje raspolozive radne snage i bice sve skuplja, i njihovi radnici ce poceti da traze beneficije, duze godisnje odmore i slicno i onda ce se situacija postepeno izbalansirati sa Zapadom. Do skoro je tamo bilo vazno samo dobiti bilo kakav posao, sada vec biraju blize rodnom gradu i slicno, kasnije ce poceti da uvoze radnike iz trecih zemalja, sto ce biti komplikovano i skupo i eksplozivni razvoj ce se stisati. Oni moraju da nadoknade mnogo da pristignu Zapad ali posle ce se situacija smiriti.

Mi smo imali Sloveniju, koja je glumila "mikro-Kinu", fabrika koliko hoces, posla koliko hoces, i onda mnogi mi juznjaci pravac Sovenija. A sada sve poskupelo pa Gorenje seli fabrike u Srbiju i slicno, jer ne moze da plati dovoljno domace, skupe radnike, a da ostane konkurentno. Slicno sam cuo / citao i o Kini - revitalizovali su neku fabriku autoprikolica u Americi, posao se prosirio, broj zaposlenih povecao, Amerikanci rade kod svoje kuce u saradnji sa Kinezima i svi zadovoljni, kao Srbi u Gorenju u Valjevu.
[ Ivan Dimkovic @ 23.01.2011. 13:25 ] @
To je primamljiv scenario, ali ja mislim da postoje neke fundamentalne razlike izmedju Slo slucaja i Kine...

Kina i dalje ima vrlo veliki "bafer" za rast - citav kineski "zapad" (van obala) je i dalje prilicno siromasan, i moguce je siriti se tamo bez skoka u ceni proizvodnje..

Tu ide gadniji momenat - ako se taj period razvuce na nekoliko decenija, dakle ~2 generacije, to moze imati nesagledive promene po strukturu obrazovanja i kadra na zapadu. Moze lako da se desi da citave vrste danas realnih zanimanja zamru - i to na ogromnoj povrsini, bez mogucnosti lokalne/regionalne kompenzacije ako dodje do problema.

E sad, ako svet nastavi da napreduje ("lova da se vrti") to nece biti neki problem... medjutim, ako dodje do nekih (danas) nepredvidljivih problema tipa krahova, ratova i sl... taj pad kompetencije na zapadu moze da donese neke poteskoce o kojima sada mnogi ne razmisljaju.




[ xtraya @ 23.01.2011. 16:21 ] @
Citat:
medjutim, ako dodje do nekih (danas) nepredvidljivih problema tipa krahova, ratova i sl...

hihi pa vec ratuju u 2 :) ... malo li je :) , doduse lako je raditi file/print/usdollar.psd , tacnije dodati po koju nulicu na akauntima :) ko sto je sloba pre 20 godina uradio sa beobankom
[ Ivan Dimkovic @ 23.01.2011. 16:31 ] @
Ne razumemo se - ne mislim uopste na neke sitne stvari koje mozes popraviti stampanjem love tek tako.

Sto se trenutnih "ratova" tice - to su sve zezancije, koje sluze da armija dobija povecani budzet. Nije to nikakav pravi rat sa pravim posledicama.

Primera radi, sta ako dodje do nekog veceg kraha ako se razvoj tehnologije ne desi brzo kao rast cene konvencionalnih goriva... tu imas prilican problem, i onda bi se svako okrenuo samom sebi dok se stvar ne resi :-)

Taj scenario nije izvestan, ali nije ni nemoguc... a ako neko sam sebe zaglupljuje ubijanjem inzenjeringa taj svakako ima manje sanse da se brzo "snadje".
[ xtraya @ 23.01.2011. 17:01 ] @
Citat:
Sto se trenutnih "ratova" tice - to su sve zezancije, koje sluze da armija dobija povecani budzet. Nije to nikakav pravi rat sa pravim posledicama.

Paaa treba da udare istocnije od ovog aktuelnog privatnog pustinjskig rata , onda mozda i osete neku nepredvidjenu fintu ... doduse ono sa simensom sto su im uvalili im je vrhusnka fora ....eto malo i inzenjerskih fazona, obzirom da menadzeraj za to nije niti ce ikada biti sposoban ...
[ Ivan Dimkovic @ 23.01.2011. 17:22 ] @
Pa to sa Siemensom se i dalje ne zna ko je uradio... doduse maznuti kljuc je kineski, kao i sami motori... ;-)

Nego...

http://blogs.forbes.com/ciocen...losing-its-edge-in-innovation/

Citat:

In fact, scientists and engineers are celebrities in most countries. They’re not seen as geeks or misfits, as they too often are in the U.S., but rather as society’s leaders and innovators. In China, eight of the top nine political posts are held by engineers. In the U.S., almost no engineers or scientists are engaged in high-level politics, and there is a virtual absence of engineers in our public policy debates.

Why does this matter? Because if American students have a negative impression – or no impression at all – of science and engineering, then they’re hardly likely to choose them as professions. Already, 70% of engineers with PhD’s who graduate from U.S. universities are foreign-born. Increasingly, these talented individuals are not staying in the U.S – instead, they’re returning home, where they find greater opportunities.


Ovo je mnogo opasnije nego sto neki misle... neke drzave su postale drustva gde je lose vredno raditi i gde se slavi nerad... Koliko to moze da bude dobro na duze staze, to ce vreme pokazati.
[ Nedeljko @ 23.01.2011. 22:18 ] @
Ivane, teško da će Kinezi napraviti inverziju bogatstva "tek tako".

Zapad je bogatstvo sticao na eksploataciji siromašnih zemalja, pri čemu je osnov za tu eksploataciju ležao u činjenici da je više znanja ležalo na zapadu. Ako nešto umemo da pravimo i ti i ja, zašto bih ja tebi plaćao basnoslovnu kintu za to, ali ako umeš samo ti, naravno da ti je to prednost koju ćeš da iskoristiš.

Jeftin rad jeste bio prvi korak i da se sada prelazi na sve skuplji, ali to menja stanje na Zapadu - njihovi građani postaju siromašniji i spremniji da rade pod lošijim uslovima, pa se i razlika u ceni smanjuje.

Dakle, postepenim pretakanjem znanja će doći do postepenog pretakanja bogatstva, dok se ne uspostavi nekakva ravnoteža, baš kao što je napisao član tdjokić.
[ tdjokic @ 24.01.2011. 02:23 ] @
Citat:
Ivan DimkovicOvo je mnogo opasnije nego sto neki misle... neke drzave su postale drustva gde je lose vredno raditi i gde se slavi nerad... Koliko to moze da bude dobro na duze staze, to ce vreme pokazati.
Ovo se 100% slazem, ali nema nacina da se to uskoro promeni. To je na Zapadu sustina drustva i ideologije, sustina "americkog sna", kao - sve je moguce, ako se snadjes, j.....s studije i znanje. Zato tamo dobro prolaze prodavci magle, zato tamo ima toliko glumaca na visokim pozicijama u politici.

U nekim aspektima su gori od propalog SSSR. Imaju gomile pravila i stereotipa, sve je kao odredjeno sta se sme i ne sme, kad moras imati kravatu, kad moze biti obucen opusteno, sta se sme videti ili ne videti i slicno. Nekako, kao da ti nemas nista da razmisljas i odlucujes, samo disciplinovano i na vreme sutra dodji na svoje radno mesto i sve je OK. Poslusnost, pasivnost, neinventivnost se smatra vrlinom.

Naravno, tu je i ona druga klasa - menadzeri, organizatori, politicari i ostali, koji zare i pale, sto ima svoje prednosti ali se u skorije vreme pokazuju i mane tog nacina vodjenja drustva i drzave. Otuda i toliko galame oko ljudskih prava. Amerikanci vide Tibet a ne vide svoje nezapolene, zar i njima nisu ugrozena ljudska prava? A to nisu lenji ljudi nego jednostavno nema posla. Onda oni to kod sebe nazivaju drugacije - ekonomskom krizom, teskocama, kako bilo, nikako ugrozavanjem ljudskih prava a kod drugih te okolnosti ne prihvataju kao olaksavajuce za krsenje ljudskih prava.

Najgore je nemati ni prava, ni hrane (SSSR), najbolje je imati i jedno i drugo (Zapad, do skoro), ali ako mora da se bira onda je ipak bolje imati samo hranu nego samo prava. U Kini sad rade upravo to - definitivno krse neka prava ali imaju sve vise hrane, ne crkavaju masovno od gladi, doci ce na red i prava. Kao da Zapad nije krsio nicija prava dok je akumilirao svoje bogatstvo!

U ovako komplikovanoj situaciji je sasvim razumljivo da se svi sluze svim, uslovno receno dozvoljenim sredstvima, zasto to ne bi radila i Kina, bilo da se radi o prisilnom ogranicavanju nataliteta, vestacki niskim kursom valute, zloupotrebom svoje pozicije oko teskih metala i slicno.
[ Vladimir Magoč @ 24.01.2011. 03:41 ] @
Svaki stereotip je pogrešan, pa tako da i da na celom ''Zapadu'' stvari jednako funkcionišu.

tdjokic:
Citat:
...a ne vide svoje nezapolene, zar i njima nisu ugrozena ljudska prava? A to nisu lenji ljudi nego jednostavno nema posla.

Zašto ti ljudi čekaju da ih neko zaposli? Zašto oni nekog ne zaposle?
[ tdjokic @ 24.01.2011. 08:26 ] @
Citat:
Vladimir Magoč: Svaki stereotip je pogrešan, pa tako da i da na celom ''Zapadu'' stvari jednako funkcionišu.
Nisam se specijalno izjasnio, ali se najvise mislilo na SAD. Drugi su nesto manji, razliciti, ali je i tamo prilicno prisutno sve ono sto pripisujem Sjedinjenim americkim drzavama, samo sto je specificno od drzave do drzave.

Primer - radnim danom je centar Ljubljane prepun ljudi, automobila, biznisa, zivota; subotom i nedeljom, sa izuzetkom odredjenih momenata (izlazak ljudi iz crkve) tamo je pusto. Na ulici bude par zalutalih turista, par beskucnika i alkosa, i mi "bosancici" koji nismo ozenjeni pa idemo eventualno u samoposluzni restoran na rucak. Ima toga svuda. Svuda su prisutna pravila tipa "Kod nas je ovako, ako ti se ne svidja - idi!"

Citat:
Zašto ti ljudi čekaju da ih neko zaposli? Zašto oni nekog ne zaposle?
Ti kao da nisi pratio dogadjanja u SAD ili se pravis naivan. To su ljudi koji su ostali bez posla, nista oni ne cekaju, niti oni mogu koga da zaposle. Zbog velikih poremecaja u ekonomiji SAD, neke stvari su se tamo jednostavno zaustavile (gradnja i prodaja novih kuca) i ovi su preko noci ostali bez posla. Ne znam o cemu ti pricas. Ali ja znam i tvrdim, da su oni ostali bez posla zbog temeljnih principa americke drzave, koja to predvidja kao normalnu pojavu, princip ponude i potraznje, osnovni principi kapitalizma, ali drzava nije dovoljno motrila na prevarante, neke bankare i slicno, koji su postali skoro drzava u drzavi i ojadili silan narod. Ali, kad se drzava mesa u sve, onda kazemo da je diktatura i tako u krug.

Znaci, niko njih nije namerno i poimenice izbacio na ulicu, samo su neki bankari hteli jos milion miliona a nije bilo nikoga da ih spreci. A njih bi mogla spreciti kvalitetna vlast, koja sad vec ima razne instrumente za sprecavanje slicnih stvari - ono monopol, vestacko gusenje konkurencije i slicno, i izgleda da uci na tezi nacin, uvek su pametni posle bitke. Prvo se opeku, pa onda donose regulativu kakva je potrebna.

U tom smislu postoji neka daleka slicnost sa Kinom. I oni odredjene stvari rade u ubedjenju da je to dobro i za sada im ide prilicno dobro. Zato i mogu da zahtevaju od Tibetanaca da ne talasju dok se ne rese glavna pitanja, kao sto su pitanje gladi ili sitosti, pa ce se posle pricati o ljudskim pravima. Mozda pogresno, sigurno grubo, ali efikasno.

Sad i Amerikanci cesto gundjaju sebi u bradu "Lako je Kinezima - jedna partija, jedan Centralni Komitet, pa mogu lakse da donose potrebne zakone i upravljaju drzavom!" A jadni Amerikanci danima diskutuju o reformi zdravstva, o abortusu, o ovome, onome, sacuvaj boze. Na kraju neki ludaci pocnu da pucaju na politicare zbog ovog ili onog stava i tako redom. Bolja je represija nego da mi 6 komsija pogine jer je covek nedirnutih ljudski prava nabavio pistolj i pucao u senatorku a ovih 6 ubio kolateralno.

Ljudi su komplikovani i razliciti i bez nekog oblika represije i dikrature ne ide. To moze biti otvoreno, kao kod Staljina, ili prefinjeno, kroz moralne, religiozne i ostale norme nekog drustva, ali mora da postoji. Sva deca u skolu, u odredjeno vreme - zar to nije prinuda, u interesu i te dece same i drustva u celini i zbog prakticnog aspekta odrzavanja nastave? Jeste. Korisno je, ali jeste represija. Tako se ponasa i kineska vlada i partija. Ne tvrdim da je to idealno, ali oni pokazuju zavidne rezultate u vreme kad glavnom konkurentu ne cvetaju ruze i to je dovoljno da takav pristup smatraju pravilnim. Mozda ce se kroz 5 godina zaglaviti u necemu, ko zna, ali to je vec nagadjanje.

Pogledaj Albance i Srbe - svi da se skupe u zajednicku drzavu, da su im odnosi idealni, harmonicni 100%, da zajedno rade i grade, pa ih opet ima toliko malo da su jedva vidljivi na karti sveta!
[ Shadowed @ 24.01.2011. 08:36 ] @
Citat:
tdjokic: To je na Zapadu sustina drustva i ideologije, sustina "americkog sna", kao - sve je moguce, ako se snadjes, j.....s studije i znanje.

Ne bih bas rekao da je to ideja "americkog sna". Pre bih rekao da je to posledica sve manje mogucnosti da se taj san ostvari.
[ bigvlada @ 24.01.2011. 08:43 ] @
Problem je mnogo dublji. Na ovoj planeti nema dovoljno resursa da bi u idealnoj podeli bogatstva svo stanovništvo živelo kao USA pre zadnje krize.

Uz mnogo truda, nafta se može zameniti alternativama što sa retkim elementima nije slučaj, oni će postati nova strateška sirovina broj jedan. Spremnost ljudi da rade za niže plate neće imati efekta u vidu povećanja ili održanja životnog standarda ako je najkomplikovanija stvar koju mogu da naprave ambalaža za kiselo mleko, umesto GaAs čipova. Pogledajte nas, da li neko ozbiljno misli da će nas iz krize izvući poljoprivreda, ili bilo koji drugi segment privrede gde se zahteva mnogo nisko obrazovanih radnika i gde su profiti minimalni?

Pitam se samo kako STO gleda na ovakve postupke Kine. Sprečavanje pristupa resursima je veliki no-no i Kini bi napravili ogroman problem eventualnim izbacivanjem.

Prirodni resursi su činili 24% celokupne svetske trgovine u 2008, obim trgovine resursima se povećavao za 20% godišnje u zadnjoj dekadi.

Neke ekonomske specifičnosti prirodnih resursa:

- neravnomerna geografska distribucija
- istrošivost
- rente za eksploataciju
- spoljni faktori (priroda i drugi uticaji koji nemaju veze sa specifičnim tržištem npr. poplava u rudniku ili revolucija i nacionalizacija)
- dominacija (prevelik udeo resursa u bdp-u nacije - slučaj sa rusima)
- nestabilnost cena

Nejednaka distribucija resursa, kao i činjenica da ih nema u neograničenim količinama dovodi ili do toga da tržištem vladaju karteli (državni ili privatni) ili da je pristup sirovinama slobodan ali bez tačno utvrđenih vlasničkih prava (ovo bi moglo da se dogodi Antarktiku ako odluče da krenu da ga eksploatišu).

Interesantno je da se 35% propisa koji ograničavaju izvoz odnosi na resurse, kao i da izvozne takse obuhvataju 11% ukupne trgovine prirodnim resursima.

Elem, gde su problemi:

Export policy: A large country can improve its terms of trade and shift rents internationally by imposing export taxes. As such policies lower the welfare of trading partners they are likely to induce some form of retaliation. Commitments on export taxes could be exchanged either among exporters or for concessions on import tariffs in downstream sectors, that is to reduce tariff escalation.
Conservation policy: Rules on subsidies that increase the exploitation of a resource with an open access problem, such as fish, or the consumption of resources that have negative environmental externalities, such as fuels, may need to be reinforced. On the other hand, a case can be made to grant flexibility to subsidies aimed at improving the conservation of natural resources (“green” subsidies).
Domestic policies with large trade effects: A production quota is equivalent to an export quota when the resource-rich country has little domestic consumption. Similarly, a consumption tax imposed by an importer with no domestic production of the resource is not different from a tariff. In these cases, regulating only one of the equivalent measures may be insufficient to achieve undistorted trade.
http://www.voxeu.org/index.php?q=node/5373


btw. bacite pogled na ovaj bbc članak iz 2001, kada je Kina posle 15 godina pregovaranja ušla u STO

But there are fears from developing countries that China's now increased access to lucrative global markets will have disastrous consequences. They are concerned that Chinese goods will capture Western markets from them, especially in areas such as textiles and footwear.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/1548866.stm



[ Nedeljko @ 24.01.2011. 09:02 ] @
Citat:
tdjokic: Ti kao da nisi pratio dogadjanja u SAD ili se pravis naivan. To su ljudi koji su ostali bez posla, nista oni ne cekaju, niti oni mogu koga da zaposle. Zbog velikih poremecaja u ekonomiji SAD, neke stvari su se tamo jednostavno zaustavile (gradnja i prodaja novih kuca) i ovi su preko noci ostali bez posla. Ne znam o cemu ti pricas. Ali ja znam i tvrdim, da su oni ostali bez posla zbog temeljnih principa americke drzave, koja to predvidja kao normalnu pojavu, princip ponude i potraznje, osnovni principi kapitalizma, ali drzava nije dovoljno motrila na prevarante, neke bankare i slicno, koji su postali skoro drzava u drzavi i ojadili silan narod. Ali, kad se drzava mesa u sve, onda kazemo da je diktatura i tako u krug.


Ne bih rekao da je to zbog ponude i potražnje, već naprotiv, zbog veštačke ekonomije. SAD su još za vreme Regana imale veliki problem sa deficitom. Od onda se taj problem nije rešavao, već gomilao i gurao pod tepih. SAD su svake godine od onda imale mnogo veći uvoz od izvoza. To je možda normalno za neke banana republike, ali je nenormalno da takva bude najveća ekonomska sila. To je ekonomija zasnovana ne na privredi, već na ratovima, ucenama i pretnjama. No, to ne može večito tako i to je fundamentalan razlog izbijanja prethodne i predstojeće ekonomske krize, a možda i trećeg svetskog rata.
[ xtraya @ 24.01.2011. 09:38 ] @
Citat:
SAD su još za vreme Regana imale veliki problem sa deficitom

hteo si reci "namerno su pocele da ga prave" :)
[ Nedeljko @ 24.01.2011. 09:42 ] @
Ne, oni su o tome pričali za vreme Regana kao o velikom problemu, a itekako bi više voleli da im je izvoz veći i da pokriva uvoz.
[ xtraya @ 24.01.2011. 11:28 ] @


A Ronny je dosao na vlast 81-ve
[ Nedeljko @ 24.01.2011. 11:42 ] @
Deficit nije isto što i dug, već razlika dugovanja i potraživanja.
[ xtraya @ 24.01.2011. 11:47 ] @
:( mislio sam na deficit ...
[ Ivan Dimkovic @ 24.01.2011. 12:00 ] @
Postoji razlika - Ronnyjevo trosenje je bilo fokusirano na odbranu (starwars, etc... ;-) - iako je to veliki trosak, opet to je trosak za nesto sto je u tom vremenu i te kako imalo smisla i bilo je verovatno neizbezno.

Ronny je bio izuzetno protiv velike administracije, dok su ljudi posle njega samo pojacavali tu azdaju.
[ Nedeljko @ 24.01.2011. 12:10 ] @
Da, da, povratak džedaja je bio više nego neophodan.
[ Ivan Dimkovic @ 24.01.2011. 12:12 ] @
Ne, sam starwars program nije bio neophodan, ali ulaganja u vojsku jesu... iz prostog razloga sto se nije znalo kako ce Sovjeti da reaguju kad krenu da se raspadaju... :)
[ xtraya @ 24.01.2011. 13:54 ] @
Citat:
iz prostog razloga sto se nije znalo kako ce Sovjeti da reaguju kad krenu da se raspadaju

da da, sami su se raspali :)
[ Nedeljko @ 24.01.2011. 14:23 ] @
Pa, znaš kako, svako je odgovoran za sebe. Šta god drugi da ti rade, na tebi je da se braniš. Zašto nisu sredili da se Amerika raspadne pre njih? Očigledno je sistem bio pogrešan.
[ Horvat @ 24.01.2011. 14:24 ] @
jbg, lova iznad svega - hteli su,eto im
ne moze neka drzava da bude ozbiljna, ako se 90% "prihoda" svodi na razne mastiljarske usluge i butike
bez proizvodnje nista (u ovo i poljoprivredu treba uvrstiti)
e nakon ~3 decenije, kinezi ce njih otkupljivati (i ovako drze najveci deo spoljnog duga amerike)
[ Ivan Dimkovic @ 24.01.2011. 14:37 ] @
Citat:
xtraya
da da, sami su se raspali :)


Eh, koliko god USA i zapad radili na tome da se Sovjeti raspadnu, oni su se raspali sami jer su imali frigidnu centralno planiranu ekonomiju koja nije bila u stanju da se adaptira i da uzima u obzir individualne specificnosti drzava clanica sovjetske ekonomske zone. Nije njihov sistem tek tako pukao krajem 80-tih vec je to bio samo epilog duge stagnacije i totalnog raskoraka sa ekonomskim realnostima.

Imas jako dobrog materijala na tu temu ako te zanima - pogotovu na razlike EEZ i ruskog ekvivalenta (Cominform).

Zato je Kina ubica - jer su skontali da je pametnije da se gro ekonomije razvija slobodno. Samo neke high-level stvari se centralno planiraju u Kini, sve ostalo je vrlo fleksibilno otvoreno trziste, privatna svojina i apsolutno u kontroli samog biznisa. Uzeli su najbolje od oba sistema za rapidni razvoj - tesku ruku drzave za high-level infrastrukturne stvari (struja, voda, putevi...) koje nisu uvek nuzno isplative na kratak rok i slobodno trziste za sve ostalo, kako bi se uvek proizvodilo ono sto se trazi.

I to su uradili ne zbog neke "slobode" iz ideala i bajki za decu, vec zato sto je slobodan ekonomski sistem vrlo slican organskoj evoluciji i u stanju je da se rapidno menja kao odgovor na eksterne promene.

I tu, takodje, imas dosta zanimljivog materijala... prednost slobodne ekonomije nema nikakve dodirne tacke sa nekim politickim pricama (to je samo PR) vec se radi o primenjenoj matematici :)
[ xtraya @ 24.01.2011. 15:22 ] @
Citat:

Eh, koliko god USA i zapad radili na tome da se Sovjeti raspadnu, oni su se raspali sami jer su imali frigidnu centralno planiranu ekonomiju koja nije bila u stanju da se adaptira i da uzima u obzir individualne specificnosti drzava clanica sovjetske ekonomske zone. Nije njihov sistem tek tako pukao krajem 80-tih vec je to bio samo epilog duge stagnacije i totalnog raskoraka sa ekonomskim realnostima.


:) da da, i onda su primenili shock terapiju , ako se ne varam , by Jegor Gajdar ... naravno tu pricu je pogurao/podrzao stari instalirani shef gosn. Mihail :) i novi mr. Boki
[ Ivan Dimkovic @ 24.01.2011. 15:33 ] @
Pa znas kako, ne postoji 100% nauka kako zemlju koja je vise decenija isla u jednom pravcu (pogresnom) preokrenuti... sok terapija ili nesto deseto, to je na kraju krajeva njihov problem... sami su sebe uvukli u centralnu ekonomiju.

Kinezi su isli drugom metodom, na mnogo duzi rok koja >njima< radi posao mnogo bolje - ali Rusi nisu Kinezi, ni izbliza... stavise prilicno sam siguran da neke stvari koje Kinezi rade mogu da funkcionisu samo u azijskim kolektivnim kulturama.

Da li bi Rusima bolje lezala neka druga metoda... hej, ko zna... opet ne vidim sto bi to bilo koga drugog (osim njih) bilo briga.
[ Nedeljko @ 24.01.2011. 16:15 ] @
Normalno, svako je kovač svoje sreće. Da su imali bolji sistem, brže bi se razvijali i ne bi se raspali, nego bi možda čak i pobedili u hladnom ratu.
[ bigvlada @ 29.04.2012. 07:08 ] @
Earth's natural wealth: an audit
23 May 2007


"I get excited every time I see a street cleaner," says Hazel Prichard. It's what they collect in their sacks that gets her juices flowing, because the grime and litter they sweep up off the streets is laced with traces of platinum, one of the world's rarest and most expensive metals. The catalytic converters that keep exhaust pollutants from cars, trucks and buses down to an acceptable level all use platinum, and over the years it is slowly but steadily lost through these vehicles' exhaust pipes. Prichard, a geologist at the University of Cardiff in the UK, reckons that tonnes of the stuff is being sprayed out onto the world's streets and highways every year, and she is hunting for places where it is concentrated enough to be worth recovering. One of her prime targets is the waste containers in road-sweeping machines.

This could prove lucrative, but Prichard is motivated by something far more significant than the chance of a quick buck. Platinum is a vital component not only of catalytic converters but also of fuel cells - and supplies are running out. It has been estimated that if all the 500 million vehicles in use today were re-equipped with fuel cells, operating losses would mean that all the world's sources of platinum would be exhausted within 15 years. Unlike with oil or diamonds, there is no synthetic alternative: platinum is a chemical element, and once we have used it all there is no way on earth of getting any more. What price then pollution-free cities?

http://www.science.org.au/nova/newscientist/027ns_005.htm


[ Impaler @ 30.04.2012. 07:31 ] @
^ meanwhile javila se neka startup kompanija Planetary Resources da bi asteroide isli rudarit. tako da ovi grafovi nisu up to date. http://www.forbes.com/sites/al...oney-without-mining-asteroids/
[ bigvlada @ 30.04.2012. 17:26 ] @
U toj nekoj start up kompaniji su osnivači Googlea i Džejms Kameron. Ideja je da prvo lansiraju teleskop, ugrubo odrede potencijalne mete, posle par godina lansiraju satelit koji bi na licu mesta proučio koji asteroid vredi eksploatisati (sa danas dostupnom tehnologijom). U jednom asteroidu prečnika 500 metara se može naći onoliko retkih metala koliko je naša civilizacija do sada iskopala na Zemlji.

Inače, nacrti satelita koji prerađuju rude u orbiti i prave komponente za solarne panele i slične stvari postoje od ranih sedamdesetih. Dve privatne orbitalne stanice (na naduvavanje) koje trenutno kruže oko zemlje su projekat koji je isto star par decenija. Sve je stvar para i organizacije.

btw. podaci na slikama su iz 2007.godine.
[ Igor Gajic @ 30.04.2012. 17:32 ] @
Da citiram komentar sa B92 na tu temu

Citat:

Ovo mi deluje kao vest sa news.net-a.Covek 40 godina nije isao dalje od LEO tj 200 km od zemlje,amerikanci sigurno celu ovu deceniju nece imati cime da posalju astronaute ni do medjunarodne svemirske stanice a kamoli do asteroida..projekat orion koji ce da kosta 400 milijardi dolara ukupno a ciji je plan samo da slete na asteroid oko 2030.Doticni jos nisu poslali kliker u svemir a traze kao rudare..smesno.Ali dobro je da bar neko razmislja o tome posto su ameri NASU ostavili bez para skroz,vise su para davali za hladjenje satora u Iraku i Avganistanu nego za celu NASU.
[ bigvlada @ 03.05.2012. 06:59 ] @
USA državna civilna kosmička politika je jako interesantna tema, ali komentare sa domaćih news portala neću komentarisati jer im je kvalitet diskutabilan. Srećom, sa omanje planine dokumenata je skinuta oznaka tajnosti tako da danas svako može da lako nađe gomilu fotokopija originalnih dokumenata kako nase tako i kompanija koje su radile delove opreme po narudžbini, uglavnom do polovine sedamdesetih.

Užasno mnogo novca je do tada investirano u bazična istraživanja (npr. višegodišnje istraživanje o svim mogućim oblicima modula za kosmičke stanice da bi se uočili prednosti i mane svakog od njih) koja su ostala u zapećku jer inženjeri i naučnici ne donose odluke. Krajsler (poznat po automobilima) je jedna od kompanija koja je učestvovala na tenderu za šatl. Skoro svi su imali neku varijantu orbitera kakva je na kraju izgrađena, oni su jedini imali višekratnu SSTO (single stage to orbit) kapsulu pod imenmo SERV. I američke i sovjetske kosmičke arhive su prepune naprednih proizvoda koji nikada nisu ugledali svetlo dana iz čisto političkih razloga.

Bigelou kosmičke stanice su jedan od primera kada je privatna firma otkupila tehnologiju , unapredila je i napravila gotov proizvod. Dve godinama kruže oko zemlje a krajnji cilj je napraviti ekvivalent ISS-u za mnogo manje novca.

Space X je drugi primer. Imaju sopstvenu raketu (falcon 9) koja je dizajnirana sa ciljem da bude sertifikovana za prevoz ljudi(jedan od razloga zašto je razvoj Ariane 5 bio tako skup, trebala je da nosi mini šatl Hermes) i sopstvenu kapsulu (Dragon) koja je pravljena sa namerom da prenosi teret i ljude do ISS-a. Trebalo bi za par dana da krene na let do stanice.

Planirani stratolaunch avion nosač je još jedan od primera privatne kompanije koja koristi državna iskustva kako bi napravila komercijalni proizvod (Mijasišev npr. je decenijama ranije razvijao avioen nosače sa dva trupa iako je sama ideja mnogo starija).

Upravo je način funkcionisanja IT industrije utro put privatnim kompanijama koje bi da se bave kosmosom a koje finansira isti taj IT kapital.

Kao što je Tesla (kompanija) dokazala da se može napraviti kvalitetan električni automobil tako je Space X dokazao da se može praviti privatna kompanija za lansiranje satelita.

Skeptici pominju što 40 godina niko nije leteo dalje od niske orbite? Nije bilo komercijalnih interesa da se to uradi. Prilikom pravljenja planova za onu rupu bez dna zvanu šatl prodali su priču da će se flotom šatlova upravljati identično kao sa flotom kargo aviona i da će imati pedesetak letova godišnje. Rezultat znamo.

Pošto pre svega pričamo o američkoj kosmičkoj industriji, tamo ne postoji državni projekat koji nije probio budžet i vremenski okvir više puta. Slučaj sa novim teleskopom je klasičan primer.

Sa druge strane, kada ljudi ulažu svoje pare, paze na svaki novčić. Pošto privatne kompanije nisu sklone tenderima gde bi se wc šolje plaćale po 20.000 dolara kako je to slučaj sa državom, moraju da imaju poslovni model koji je od starta profitabilan. Ovde je konkretna potreba (manjak određenih sirovina) potakao privatnike da pokušaju da problem nabavke reše.

Pogledajte ove cifre, cene retkih metala u poslednje dve godine
http://www.lynascorp.com/page.asp?category_id=1&page_id=25

Ako idete desetak godina unazad, razlika je još drastičnija. Ovim tempom, za par godina će postati isplativo dovlačiti rude iz asteroidnog pojasa. Tehnologije postoje, put nije dalek (manje od godinu dana, istina prozor za lansiranje je uzak ) a privatnici imaju i novca i volje i bolju organizaciju posla nego država. Paradoksalno, ali mnogo jednostavnije nego rovariti po morskom dnu tražeći resurse.