[ nem96 @ 27.08.2011. 17:34 ] @
Resio sam da sa toner-transfer metode predjem na foto postupak. Kupio sam fabricki oslojene plocice, napravio uv-lightbox (4x 8w blacklight neonke sa buvljaka u kutiji od zvucnika od plocice udaljene oko 30cm) i nabavio potrebne hemikalije. Razmutio sam 10g NaOH kupljenog u kelcu u 1l destilovane vode. Plocica koja je razvijana od 4-10min je ubacena u ovaj rastvor. Posto se nista nije desilo dodao sam jos malo NaOH i plocica je krenula da se razvija. Razvijanje plocice je trajalo 20min, a to da li je plocica razvijena proveravao sam tako sto sam je povremeno ubacivao u HCl+H2O2+H2O (HCL je 18%, H2O2 30%, a voda je destilovana, odnos je 1:1:1) pazeci na to da nezeljeni delovi plocice promene boju. Kada je razvijanje zavrseno, ostavio sam plocicu u tom rastvoru za nagrizanje. Nagrizanje u pocetku lepo ide, ali posle par minuta zasticeni delovi pocinju da dobijaju rupice pravilno rasporedjene unistavajuci linije. Probao sam takodje i da napravim silikatni razvijac, ali se rupice i dalje pojavljuju. Molim za pomoc.
[ elektro_brane @ 27.08.2011. 17:44 ] @
kupi FeCl3 Ferihlorid ima isto u kelcu, ja ga koristim i nemam problema,, a rupice verovatno nisi dobro osvetlio plocicu
[ nem96 @ 27.08.2011. 17:47 ] @
Nabavicu FeCl3, ali nisam razumeo kako sam pogresno osvetlio plocu?

[Ovu poruku je menjao nem96 dana 27.08.2011. u 20:07 GMT+1]
[ lm741 @ 27.08.2011. 17:48 ] @
@nem 96
jesi radi na pausu??
[ elektro_brane @ 27.08.2011. 17:52 ] @
Citat:
nem96: Nabavi cu FeCl3, ali nisam razumeo kako sam pogresno osvetlio plocu?



Pa reko mozda si pre kratko drzao plocicu izlozenu svetlu,, ili se lak ostetio pre osvetlenja pa je slab na tim mestima i tu se kiselina probije i osteti zasticeni deo,, ako su rupice u istom rasporedu jedna do druge i iste velicine mora da je bio neki uticaj na svetlo da ih napravi
[ ZAS011 @ 27.08.2011. 18:16 ] @
@elektro_brane: Znas li ti sta je to toner-transfer i kako to funkcionice?

Kakvo crno svetlo, toplota!
[ veselinovic @ 27.08.2011. 18:59 ] @
Opet ne pratis na casu :


Resio sam da sa toner-transfer metode predjem na foto postupak

Poz
[ nem96 @ 27.08.2011. 19:04 ] @
Radio sam na pausu. Odstampao sam dve kopije koje sam preklopio da bi bile crnje (probao sam sa naparavanjem, ali trake se nisu promenile). Sto se tice ostecenja od svetlosti, kada plocicu ubacujem u lightbox zamracim prostoriju i jedino sto je osvetljava je neka mala kineska baterijska lampa (led).Moze da se desi i da je to, jer razvijam pod svetloscu sijalice od 60w.

Citat:
ZAS011: @elektro_brane: Znas li ti sta je to toner-transfer i kako to funkcionice?

Kakvo crno svetlo, toplota!


pomenuo sam toner transfer jer sam rekao da sam od njega odustao, a presao na foto.
[ vukboban @ 27.08.2011. 19:59 ] @
Nadam se da si stampao laserskim stampacem?

Mnogo je 1:1:1,mislim previse je H2O2, probaj - HCl:H2O2:voda=4:1:1
[ ZAS011 @ 27.08.2011. 20:06 ] @
Sorry za previd MyBad.

HCl 10%, odokativno, malko vode, odokativno, veoma malo 30% H2O2, juce izecovao ploclice, sa sve razvijanjem za manje od 7 minuta.

I, naravno, osvetljavanje UV sijalicama kroz graficki film.

Ima na blogu u mom potpisu
[ nem96 @ 27.08.2011. 20:15 ] @
Radio sam sa laserom. Gde je moguce naci graficki film u beogradu da bude pogodan za laserske stampace. Sto se tice UV lampi da li su blacklight neonke ok ili treba da trazim neke druge.
[ elektro_brane @ 27.08.2011. 20:23 ] @
Citat:
ZAS011: @elektro_brane: Znas li ti sta je to toner-transfer i kako to funkcionice?

Kakvo crno svetlo, toplota!


znam vrlo dobro prvo procitaj sta je covek napiso nemoj samo srljati,, radim ja stim nisam bas glup da ne znam sta je toner transfer,, ali ja radim foto postupkom izradio sam dosta plocica,, malo si me u onoj temi zezo pa sad i ovde,, ja cu da pomognem kome i kako mogu
[ ZAS011 @ 27.08.2011. 21:31 ] @
Graficke filmove izradjuju firme koje omaju osvetljivace za iste. Telefon dobijes na PP.

Evo ti danasnje, 15/20, razvijene i izecovane za 7 minuta



[ Darko_zed @ 27.08.2011. 23:18 ] @
Zorane zamerka ,
nisu ti sve rupe u centru
[ ZAS011 @ 27.08.2011. 23:27 ] @
Axm, kad to busi "cika cora",...
[ bogdan.kecman @ 28.08.2011. 02:44 ] @
nem96, sa grafickim filmom (ima u svakoj stampariji mada nece svi da rade usluzno, oni momci na akomandi su extra brzi i jeftini) nemas problem sa osvetljavanjem, cak i ako malo duze osvetlis nemas problem, nece da "probije". Sa pausom moras da nadjes "Tacan tajming" dakle moras da napravis test - nacrtas 20 linija na duzoj plocici i onda osvetlis celu plocicu minut. Onda zamaskiras 1cm plocice i ostatak osvetlis jos minut, zamaskiras jos 1cm i tako po minut dodajes po 1cm maske (maska skroz neprozirna za uv, npr alu folija). Tako stignes na recimo 15minuta. Razvijes tu plocicu i ecujes i onda gledas kako je koji deo plocice izasao - nadjes koliko tacno treba da drzis plocku pod osvetljivacem (mozes za taj "idealni" da odradis jos jedan test sa po 10 sec da dobijes tacnije vreme osvetljavanja.

sto se tice svetla za rad, batali 60W sijalice, led i slicno, uzmi crvenu sijalicu ili narandzastu zavrni i radi bez problema, ove obicne su malo zeznute... dovoljno da ti ostete lak ..

ja sam sa pausom (daaaaaaaaaavno) radio 10/10 bez problema .. sa filmom znam da ljudi izvode 6/6 (doduse mora i kvalitetni fotoresist na plocicama da bude)

napisi koje tacno plocke koristis, ima fora sa raznim fotoresist-om da mozes "lakse" da razvijas. Ne znam tacno ali ima par fazona .. reci koje plocke koristis pa ce ovi "sa fazonima" sigurno da se jave :D

[ nem96 @ 28.08.2011. 08:46 ] @
Koristim ove plocice: http://www.kelco.rs/katalog/komponente.php?IDgroupweb=8589
Sto se tice ovog promenljivog osvetljavanja, uradio sam to, ali plocica na razlicitim vremenima izgleda apsolutno isto, cak su neka nasumicna vremena losija, a neka bolja i to tako da ne prate zakonitost da je sve vise veza izmedju vodova sa manjim vremenom, a sve vise nezeljenih rupa sa manjim vremenom. Pokrivanje sam radio sa malo tanjim kartonom. Sto setice grafickog filma, nisam u mogucnosti da cesto idem do stamparija, jer ne zivim toliko blizu grada da bi za svaku plocicu isao na izradu filma. Da li je mozda blje odstampati na inkjet-u na providnoj foliji mesto laserom na pausu? Jos nesto. Kada razvijam plosicu, slika izgleda kao da je savrseno preslikana (linije vodova se jasno poznaju u zutoj boji). Kada tu plocicu ubacim u nagrizac, prvo sve izgleda u redu, ali posle odredjenog vremena od jedne ivice (samo jedne ivice), sve pocinje da polako nestaje.

PS. @ZAS011 svaka cast na plocici.
[ ZAS011 @ 28.08.2011. 09:53 ] @
Krenuh malko dublje da citam tvoj prvi post u temi i tek sad primecujem da imas problem

Razvijanje plocice NE BI SMELO da traje duze od 2 minuta. Sa silikatnim razvijacem se plocica razvije u roku od nekoliko sekundi.

Koliko dugo osvetljavas plocice sa tim black light neonkama? Moz'bit' da ti je vreme osvetljavanja isuvise kratko.
[ Darko_zed @ 28.08.2011. 10:20 ] @
Evo da dodam i ja nesto , na slici koju prilazem imas komoru za osvetljavanje sa polomljenom zivinom sijalicom(znam da je mnogi ne vole pogotovu polomljenu) i osvetljavanje se vrsi sa visine od nekih 25 cm. Koristim i graficki film i paus i u oba slucaja je u 99% uspesno ,da ne kazem perfektno ,a osvetljavanje traje za graficki film 4.5-5 min , a paus(predhodno naparen nitro razredjivacem i vodovi su totalno crni ,takodje to radim i sa grafickim filmom) 6-6.5 min .Razvijanje vrsim u Naoh 10 gr. na litar , po nekada malo i povecam dozu i dodajem silikatnu vodu nekih 100ml. Posle osvetljavanja plocica se razvija nekih 30-50 sek,a na vreme razvijanja ti isto direktno utice i temperatura razvijaca mada je sada leto pa nema problema.
P.S Da dodam da dok se plocica razvija blago preko nje prelazim cetkom slicno onoj za pranje flasa , znaci ne vrsiti jak pritisak da se ne bi ostetio lak samo lagano po povrsini.
[ milanmeh @ 28.08.2011. 10:24 ] @
Za laserski otisak na paus papiru nasao sam neko optimalno vreme od 8 min i 30 sek, stim sto izmedju 4x TL-8W/10 lampe i osvetljavane plocice stoji staklo sa jednom stranom peskiranom. Nakon prvog uranjanja razvijene plocice u rastvor FeCl3, maska se ocrta savrseno, ono sto mi pravi problem je bocno izjedanje bakra pri kraju procedure. Ovo nije neki problem kod plocica za through hole ili neki normalni SMD, ali kad treba nagrizati plocicu za SSOP, LQFP od par stotina pinova ili neko QFN pakovanje, stvari se bas komplikuju. U principu ovo se u nekim slucajevima moze srediti kompenzacijom sirine vodova/razmaka kod kriticnih mesta, ali ono sto me zanima je da li bi se ovaj problem mogao umanjiti ubrzavanjem procesa nagrizanja? Vidjao sam po netu da ljudi koriste nagrizanje pomognuto mehuricima u zgrejanom rastvoru FeCl3 (bubble etching tank). Voleo bih da nadjem vremena da sklopim sebi takav aparatus pa da probam.

Inace u mom slucaju proces razvijanja ne traje duze od 15-ak sekundi.
[ robert63 @ 28.08.2011. 11:36 ] @
Citat:
Darko_zed: Evo da dodam i ja nesto , na slici koju prilazem imas komoru za osvetljavanje sa,,,


Darko,
-Gde nestade slika,ili Si zaboravio da prikačiš ?

poz
[ nem96 @ 28.08.2011. 17:36 ] @
Osvetljavao sam 10min, a staklo nisam peskirao jer su neonke udaljene oko 30cm. Razvijanje traje oko 20 min. (slika se pojavi za oko 30 sek., ali ostane tanak sloj laka koji sprecava nagrizanje. Pokusao sam i sa dodavanjem malo vodenog stakla, ali se vreme razvijanja nije promenilo. Cak sam pokusao i sa postepenim povecavanjem koncentracije NaOH u oko 100ml razvijaca (10g na 1l vode). Cak sam pokusao i da odvojeno napravim razvijac od cevotoka i vode (1:3), ali su tada svi vodovi samo spali ostavljajuci praznu plocu.
[ bogdan.kecman @ 28.08.2011. 17:59 ] @
Definitivno nesto nije ok ako moras da razvijas 20min

sto se "prekrivanja" tankim kartonom tice - tanki karton je prilicno providan za UV, zalepi alu foliju na karton pa probaj opet ... to ti je realno najbitniji test koji pravis - da utvrdis dobro vreme osvetljavanja... (i svetlo za rad napravi sa nekim narandzastim / crvenim sijalicama umesto obicnim)

vezano za pljuckavac - njega zaboravi, nisam cuo nikoga da je uspeo da ima dobre rezultate sa tim

laser, moze paus, jos bolje termo folija (odes u knjizaru i trazis folije na koje moze da se kopira / stampa laserom, ima u svakoj boljoj knjizari) ... kada stampas na termo foliju (posto nisu super jeftine) mozes termo foliju posle da "operes" alkoholom... ako nemas dobar toner na stampacu - obavezno naparavanje ..

veliki problem generalno moze da ti pravi los toner... ja sa recikliranim tonerima nikad nisam uspevao da uradim plocicu da valja, zato sad npr drzim jedan nov toner koji sluzi samo za plocice a u printeru reparirani za stampu za "ostale stvari", kada treba stampam pcb - izvadim iz ormara onaj "original" ...

takodje imam neki kolor laser, stampao sa njim par puta plocice - ludnica, nista ne uspeva, izgleda njegov toner nije neki blokator uv zraka .. sve bude iskrzano i supljikavo na plocici ..

dalje, obrati paznju da stampas LASEROM a ne LED stampacem... oni stampaci sa LED trakom koriste drugaciji toner - isto vrlo "supljikav" za UV

Za te oslojene iz kelco-a, ZAS koristi koliko ja znam iste te plocice iz kelco-a i vidis njegov rezultat. Idi na njegov blog prilicno je lepo opisao kako radi plocke. Osnovno sto on radi razlicito od tebe je sto njemu foliju uradi stamparija (lako njemu kada su mu preko ulice, i ja bi radio na fotoslogu folije da mi je fotoslog na 2min pesaka) tako da on nema problem sa "prosvetljavanjem", fotoslog folije su toliko crne da i mesec dana da pustis UV nece proci kroz crno :D a folija je lepo tanka tako da nema "podsvetljavanja" .. Ti sa laserom moras da naparavas i da pronadjes "idealno vreme" za osvetljavanje .. (samo sa malo ozbiljnijim materijalom za preklapanje - kao sto rekoh, zalepi alu foliju pa ponovi test). ... Elem, kao sto rekoh ZAS trosi te plocke, vidi sta on koristi za razvijanje ... 20min - definitivno nesto nije ok
[ foxhunter1 @ 28.08.2011. 18:14 ] @
Citat:
nem96: Osvetljavao sam 10min, a staklo nisam peskirao jer su neonke udaljene oko 30cm. Razvijanje traje oko 20 min. (slika se pojavi za oko 30 sek., ali ostane tanak sloj laka koji sprecava nagrizanje.


Mislim da je za te tvoje lampe rastojanje od 30 cm preveliko. U stvari nema prevelikog rastojanja ako to kompenzujes produzenim osvetljavanjem. Kod mene su 4x Filipsove cevi (valjda behu TL8 ), na rastojanju od 5 cm... ekspozicija 4,5 minuta. Prosle nedelje sam pravio plocice na vec odslojenom materijalu koji je stajao neupotrebljen, najmanje 8 godina!!!!
Uglavnom sam radio na Bunghart materijalu. Probaj u fazi razvijanja da plocicu blago trljas... ja to radim prstima, ali na njima su one gumene rukavice ... tada ne bi trebalo da ostaje tanki film na exponiranim mestima. Nekadasnje plocice sam nabavljao iz Reichelta direkno, bile su sa crnom zastitom, a foto sloj je bio tamno ljubicast i cini mi se da se sa njim mnogo lakse radilo u odnosu na ove danasnje kod kojih je foto sloj zuckast, a zastita plava. Moras malo da experimentises sa vremenom osvetljavanja... dobro vreme je ono za koje ti ne treba vise od dva minuta razvijanja.

Pozdrav,
[ nem96 @ 28.08.2011. 18:16 ] @
Sto se tice stampaca koristim hp laserjet 1018, ali toner nije originalan, vec je od nekog proizvodjaca 'henteck'. I posle naparavanja su vodovi izgledali apsolutno isti. Nisam siguran da li sam tu napravio neku gresku. Ponovo cu isprobati vreme sa ALU folijom. Danas sam kupio i crvene sijalice kako ne bih ostetio foto lak.
[ bogdan.kecman @ 28.08.2011. 18:23 ] @
posle naparavanja ono sto vizualno mozes da vidis je jedino da je malo tamniji toner, nista drugo ..
nisam cuo za tog proizvodjaca no rekoh ti moja iskustva sa recikliranim (a i sa novim u kolor laseru)

ja ne koristim foto vec neko vreme tako da nisam skoro probao ali kao sto rekoh toner igra dosta veliku ulogu, ako toner nije dobar sve ostalo pada u vodu
[ lm741 @ 28.08.2011. 19:07 ] @
meni naparavanje uspeva jedino sa ZVEZDINIM nitro razredjivačem

tek sa njim sam dobio da mi toner tj. vodovi budu kao da su tuširani i totalno ne-providni

verovatno da je to do tipa samog tonera
[ Darko_zed @ 28.08.2011. 19:33 ] @
Naparivanje uspeva sa bilo kojim nitro razredjivacem i to radim skoro svaki dan jer mi je potrebno i za otvaranje sita sto tamniji vodovi isto kao i za osvetljavanje plocica .Naparivanje vrsim tako sto uzmem poklopac kutije za cipele i na njemu sipem jedan dva zatvaraca nitro razredjivaca po celoj povrsini i postavim odstampan primerak na neku ravnu povrsinu i poklopim natopljenim poklopcem .Poklopac je tako udaljen od stampe desetak milimetra i posle nekih 5 min stampa je samo tako zacrnjena da je totalno neprovidna , mada zavisi i od stampaca (laserskog) ali sam uglavnom koristio samsung i epson koje imam i nisam nikada imao problema iako su punjeni toneri par puta sa ko zna kakvim bojama uvek je uspevalo .Evo slika koje sam zaboravio da okacim u predhodnom postu komore koju sam pravio za osvetljavanje (ima cak i vrata koja se ne vide na slici tako da kad se osvetljava svetlost ne probija iz nje jer koristim polomljenu zivinu sijalicu koja je stetna za oci pa sam ja resio tako sto sam je totalno zatvorio). Odavno nisam radio foto postupak jer sam se odavno opredelio na sito stampu , brze , bolje , otisak moze izterati sigurno hiljadu plocica pre nego sto se osteti emulzija na situ.Znaci kada resim napraviti plocicu ako imam vec otvoreno sito vreme izrade ne traje duze od 2 min(u to vreme spada postavljanje sita na drzac za stampanje i namestanje plocice tacno ispod otiska ,a sama stampa traje 2 sek ) ,a sa ecovanjem da kazem 10 min. Pozdrav

[ ZAS011 @ 28.08.2011. 20:08 ] @
Ti bas volis da se trujes ozonom (O3)?
[ nem96 @ 28.08.2011. 20:14 ] @
Moze da se desi da mi naparavanje nije uspelo jer sam koristio veliku kutiju za cipele, pa koncentracija nije bila dovoljna.
[ ZAS011 @ 28.08.2011. 21:14 ] @
Evo ti, roberte, edukuj se malko:

Citat:
About Ozone:
Ozone is a highly toxic corrosive substance and a common pollutant. Ozone is formed in the atmosphere by reaction of nitrogen oxides, hydrocarbons, and sunlight. Some kinds of electrical equipment, e.g. television sets, photocopiers and electric motors (which use brushes), generate such an amount of ozone that a person can easily smell it.

Health and Environmental Effects:
Acute effects include respiratory symptoms, changes in pulmonary function, increased respiratory sensitivity and respiratory inflammation.
Ozone damages the leaves of trees and other plants (photooxidation), ruining the appearance of cities, national parks, and recreation areas.

Sources: WHO Regio nal Publications, European Series, No. 91, „Air quality guidelines for Europe“, 2nd edition, 2000; GESTIS
Stoffdatenbank (http://www.hvbg.de/d/bia/fac/stoffdb/index.html); U.S. Environmental Protection Agency (www.epa.gov)
[ nem96 @ 29.08.2011. 09:52 ] @
Da li je kao termo foliju moguce koristiti ovaj papir: http://www.papirnisvet.com/Fot...-100-Pelikan-185-3574-prod.htm
ili moram da koristim ovaj: http://www.papirnisvet.com/Las...A4-1-100-APLI-185-802-prod.htm
[ bogdan.kecman @ 30.08.2011. 04:57 ] @
deluje da su obe folije ok
[ ZAS011 @ 30.08.2011. 08:06 ] @
Citat:


Nije stvar toliko u papiru kao sto je u toneru.

U mom komsiluku postoji jedna mala stamparija i kada su CB knjige u pitanju, bez slika i grafika, pripremu stampaju na pausu, stampac je neki HP, a toner ORIGINALNI HP-ov. Za stampanje svega ostalog: fakture, otpremnice,... koriste reciklirani toner. Da znas da je razlika izmedju originalnog i recikliranog tonera DRASTICNA. Cak i posle naparavanja.

Zato ja pominjem graficki film, taj se koristi i kod profesionalne izrade plocica. U firmi sa autokomande filmove izradjuju i za IMTEL, i to za neke njihove mikrotalasne dzidzabidze (licno video).
[ Rendisha @ 30.08.2011. 08:52 ] @
@nem96 Odavno nisam radio plocice ali mi je setup bio otprilike kao tvoj. Simptomatika slicna i na kraju sam dosao do zakljucka da je za fotooslojene plocice bila potrebna veca koncentracija razvijaca i da bude malo topliji (malo "jace" mlak). Vec su ti dali dovoljno saveta, izdvojio bih: koristi originalni toner ako ikako mozes, smanji rastojanje od fluo cevi na max 10ak cm a vreme osvetljavanja nek ti bude 5-6 minuta. Jedan paus, nemoj stackovati jer je veca sansa da dobijes neostre vodove. U toku razvijanja muckaj posudu i prelazi blago ivicom sundjera / mekanom sintetickom cetkicom preko vodova. Cim uronis plocicu u rastvor, pocne da se dize ljubicasta boja i pomislis to je to, ali u stvari ostane dublji sloj koji dosta teze ide a nije vidljiv golim okom (tu mi je pomogla ova veca koncentracija / temperatura). Proveru vrsim instrumentom - prebacim na beeper / test dioda i lagano spustim (polozim) pipalice na dva osvetljena mesta (na suprotnim krajevima plocice) - ako pisti znaci da ima kontakt i da je ok razvijeno, ako ne ondak natrag u rastvor. Ako ti ostane jako tanak sloj fotolaka a ti nisi svestan toga, onda ce sigurno pri nagrizanju poceti prvo da se jede bakar izmedju vodova ali ce vremenom (koje ce se povecati) krenuti sve malo po malo i dobices... nista
[ nem96 @ 30.08.2011. 10:20 ] @
Hvala svima na korisnim savetima. Danas cu ponovo pokusati da izradim plocicu, pa cu vam javiti rezultate. Nadam se da cu uspeti.
[ nem96 @ 30.08.2011. 17:05 ] @
Upravo sam zavrsio pravljenje plocice i ispala je odlicno. Vreme osvetljavanja je 6min 30sek, a vreme razvijanja je oko 30sek. Razvijac sam morao da koncentrisem mnogo vise od 10g / 1l. Savrseno se ocrtalo kuciste TQFP64 koje ima prilicno sitne pinove. Izgleda da je svetlo bilo glavni krivac, jer sam sad koristio crvenu sijalicu. Hvala vam na pomoci.
[ ZAS011 @ 30.08.2011. 17:54 ] @
Crvena sijalica ti tu nema nekog uticaja na "poboljsanje" procesa osvetljavanja. Foto sloj na plocicama je neosetljiv na ZUTU boju. Mnogo je bitnija kolicina energije koja stigne do foto laka, a energija opada sa kvadratom rastojanja izvora od plocice: 2 puta vece rastojanje = 4 puta mabne energije po jedinici povrsine.

Sa koncentracijom razvijaca nemoj preterivati osim ukoliko ne dodajes vodeno staklo (silikat). Moze ti se desiti da ti "stripuje" plocicu, odnosno da ti razvijac odnese i neosvetljeni lak. Visoke koncentracije HaOH se inace koriste za uklanjanje viska laka posle nagrizanja (kod profi izrade plocica posle kalajisanja).
[ robert63 @ 30.08.2011. 18:17 ] @
@nem96
-Crvenu Sijalicu ???

Gde če ovaj " Svet da odluta " ?


Ja onda " stvarno nemam pojma " !
[ robert63 @ 30.08.2011. 18:22 ] @
Zoki,ako Ti nije teško,objasni šta je :
-" Moze ti se desiti da ti "stripuje" plocicu, "

Ozbiljno pitam,
jer ne znam šta pod tim podrazumevaš,

(I mani se trick-ova,ozbiljno Te pitam)

Robert
POZ
[ bogdan.kecman @ 30.08.2011. 19:39 ] @
@nem, ja sam te zeznuo sa crvenom/narandzastom, potpuno sam pomesao sa necim drugim, ZUTA je boja koja ti treba, izvini

@robert, meni se to precesto desavalo dok nisam provalio foru, kapiram da misli na to sto sam ja imao kao problem, elem, ako ti je soda prejaka pojede sav lak sa plocice i ne ostane nista, ni ono sto je osvetljeno ni ono sto nije osvetljeno - ostane samo bakar, sad zoki ce da potvrdi el to to :) da ne bude da mu ja citam misli, no to je standardan problem koji sam ja imao dok sam se drndao sa fotopostupkom pre xyz godina posto sam koristio neki cev* kao razvijac i redovno mi je "cistio" plocice, dok nisam skontao da mora da ga razredim :D
[ ZAS011 @ 30.08.2011. 20:57 ] @
Ne citaj povrsno vec uspori malko.

Citat:
ZAS011: %< %< %< Moze ti se desiti da ti "stripuje" plocicu, odnosno da ti razvijac odnese i neosvetljeni lak. %< %< %<
[ veselinovic @ 30.08.2011. 23:05 ] @
Scepo,
ili mi je utisak varljiv ili Ti u drugoj temi napisa :

Džabe je da polemišemo o korišćenju domaćih reči u ovoj tehnici kojom se bavimo kada ima tušta i tma onih koji ni svoj jezik ne znaju kako treba pa im je mnogo lakše da "potegnu" strane reči.

A sada se stripujes.
Hehehehe
[ ZAS011 @ 30.08.2011. 23:09 ] @
Bice da je stripovanje napisano pod navodnicima, zar ne?
[ bogdan.kecman @ 30.08.2011. 23:32 ] @
aman ljudi da pricamo o krofnama i strikanju razumeo bi, ali u elektronici te "domace" reci su "domace" samo zato sto smo ih uzeli od nemaca pre 40 godina a ne od anglikanaca pre 20 .. i nije da koristimo reci tipa plezir, respekt i slicne "seljacizme", ni konektor ni steker nisu srpske reci, ni srafciger ni klesta ni ... e sad da nesto zovem "minijaturni promenjljivi otpornik" umesto trimer - necu, sva dokumentacija koju koristimo je na stranom jeziku, knjige na fakultetu su na stranom jeziku, 80% komunikacije tokom kooperacije na projektima je na stranom jeziku, sta je cudno sto tu i tamo uleti neka engleska ili nemacka ili ruska rec? da ne spominjem "brzinu" eno neki dan pricasmo o "fitovanju prave", jeste, nije srpski, al ajde, u dve reci objasnjeno tacno o cemu se radi i svima jasno sta je i gde je ... a onda da bi to isto rekao bez koristenja "fitovanje" treba napises roman ... u 80% slucajeva kada nesto treba da se prevede na srpski "izmisljamo" rec koja ce da pokrije neki termin... pogledaj sta su genijalci napravili u IT-u ... "i onda ti funkcija fopen() vrati kvaku na fajl" ?!?!?! alo bre dokle... razumem ja da treba da volim svoj jezik i pismo al time sto cemo da ga unakaradimo necemo sigurno doneti nikome nista dobro
[ majstorovic @ 31.08.2011. 22:59 ] @
U pravi si, meni su 100 puta do sada govorili da koristim za neke termine nase rijeci, ali prosto je nemoguce niti rijeci postoje, a ako bi jednu zelio da zamjenim trebalo bi mi bar 10 nasih rijeci i opet nista ne bi postigao. Kao npr hard disk i onda se ljudi prave pametni pa kazu tvdi disk ko da je i disk nasa rijec :) A zamisli tek komplikacija u prevodjenju nekih digitalnih signala :P

Nego da se vratimo mi na temu. Ja gledao na nekim sajtovima ima raznih kiselina koji se mogu naruciti u cvrstom stanju pa se zatim mjesaju sa toplom vodom, dobije se smjesa odprilike jedan naprema dva. E sad problem je sto to u neke drzave ne moze da se uveze, a cijene su pristupacne. Da li je neko pokusao ovo. Ja vise ni ne znam cim da napravim PCB jer je kod mene ovde u Bosniji zabranjena prodaja hidrogena, samo se prodaje hidrogen gel koji nije ni za sta. Cak ni u apotekama se ne moze naci neki hidrogen malo veceg postotka, a i kupovina istog zahtjeva torturu i bar jedno 10 pitanja od strane prodavca za sta ce mi hidrogen i onda bar 5 minuta objasnjavanje zakona, cak potpisivanje da se zna ko je kupio da ako se nesto desi koga policija da trazi. Ma maltene ko da kupujes kasikaru.
[ Darko_zed @ 31.08.2011. 23:27 ] @
Ja hidrogen kupujem na litre 30%-stotni i nije bas problem nabaviti ga , makar kod mene ovde ,a uz to i zena mi je farmaceut pa ide nekako .
Cemu sluze te kiseline , za ecovanje ili ???
[ robert63 @ 31.08.2011. 23:29 ] @
@ majstorovic
Zar Vi u Bosni nemate Plavuša ?

Šta misliš kako su ONE "Blajhovane" ( Ecovane ) ?

Genetikom ?___ma ne,

već Hidrogenom od 3%

PS:

Tamo je zabranjena prodaja Hidrogena,

jer bi ste Vi od njega pokušali da
-napravite " Svašta "___za Novu Godinu ,,onako za "pod Jelku" -da cela "poleti"

[Ovu poruku je menjao robert63 dana 01.09.2011. u 00:40 GMT+1]
[ Darko_zed @ 31.08.2011. 23:38 ] @
Roberte o tome necemo , ja znam vise nacina kako da ih blajhujem
[ majstorovic @ 31.08.2011. 23:41 ] @
Haha evo i njega za ecovanje :) Da za nagrizanje, ima nesto koliko mogu da prevedem zeljezni hlorid u granulama, imaju i neki kristali za koje kazu da su bolji od ovog zeljeznog hlorida i ima i Natrijum persulfat i ima Aminijak persulfat.

@robert63 nemas pojma kako sam prolazio kad dodjem da kupim hidrogen u apoteku ili da trazim da mi prodaju u frizerskom salonu bilo gdje... Ima samo neki gel koji nije ni za sta. A plvusa se klonim, kad vidim sta hidrogen uradi bakru sta je tek uradio njima :)
[ robert63 @ 31.08.2011. 23:48 ] @
A da mi doturimo,
jedno Bure-2 od 30%----sa nadpisom " Aditiv za Plavuše " /koristiti spolja !

da se nadje ( ako Indijanci krenu previše da "skupljaju drva " i bude ladna zima)
[ aca_punk @ 03.03.2019. 22:19 ] @
znaci da sa sonom kiselinom i 3% hidrogena moze da se napravi pcb amaterski, mali?
[ aca_punk @ 03.03.2019. 22:20 ] @
iskreno pokusavam nesto ali nece da da pojede sve bakra. koliko dugo mora da se ceka ili mora da se providi ili sta je na kraju? Na kraju cu da se otrujem sta sam sve probao. A kupio sam i neku feritnu kiselinu ali je izgleda druga, treca, ruka. Dosta se providi i opet ne znam koliko dugo da ceka. Posle nekih petnaest min izgleda da je zavrsio i kad pocnem da skidam laser print stampu kooju sam naneo peglom on pocne da guli i sa strane i pojavi se bakar. Je... :)
[ aca_punk @ 03.03.2019. 22:29 ] @
Takodje sam unimerom pipnuo bilo koji deo plocice i naravno cuo se uvek biiip!!! Vidim da je zadnji razgovor bio pre 96 dalekih meseci, ukoliko neko vidi ovo sto sam napisao bio bih mu veoma zahvalan.
[ vucko47 @ 03.03.2019. 22:53 ] @
Mislim da se neces bas usreciti sa 3% hidrogenom, treba ti 30% kao i sona kiselina. Mozes i jednostavno da porucis odnosno kupis Nesto ovako

Za prenos tonera peglom moras sam utvrditi temperaturu, vreme i jacinu pritiska.

Citat:
aca_punk: Posle nekih petnaest min izgleda da je zavrsio i kad pocnem da skidam laser print stampu kooju sam naneo peglom on pocne da guli i sa strane i pojavi se bakar. Je...


Ovo mi bas i nije jasno? Daj neku fotku


Da dodam

Nagrizanje plocice obavezno radi u dobro provetrenoj prostoriji ili napolju
[ aca_punk @ 11.08.2019. 14:27 ] @
Sad prelistavam teme i videh da nisam napisao resenje...

Plocice pravim sa sonom kiselinom koju sipam da prekrije dno i da malo prekrije plocicu i onda dodajem 6% hidrogena dok ne pocne reakcija, onda dodam jos malo i verovali ili ali treba max 15 min talasanja plocice i gotovo. Posle uzmem aceton ali ne za nokte iako moze i sa njim, vec onaj medicinski i on skine boju sa vodova... Sve izgleda i radi perfektno...

Mislim da je meni bolje crtanje markerom, jer mi je toner malo slabiji ali mogu i sa njim...

Sto se peglanja tice, zavisi i od papira, znaci najbolje je fotografski ali malko tanji da ne bi moralo duze da se pegla... Peglu drzim na najjace (neka vox/fox, mala) nekih 10-15 min...

Inace sve ovo nisam ja sam izmislio i dosao do resenja, vec sam se pozalio majstoru Giletu koji drzi SD Elektronik u Nisu i on mi je rekao da tako radim... Usput mi je pricao kako su oni nekada pravili sa 30 % hidrogena ali da nema potrebe za tim jer ionako ga je tesko naci...

Jedna apoteka kod mene u gradu ima "magistralu" tako farmaceuti zovu svoju instant labaratoriju u apoteci i rekli su mi da mogu da mi naprave samo do 6%, "vise od toga ne smeju", Ja odmah narucio 1l, cena oko 300 dinara... I sona 1L, ne znam koja je cena ali imam hemiju za dosta plocica...

Inace aceton brzo isparava i postupak sa njim treba da bude brz...


I obavezno bih hteo da istaknem! Covek koji na KP-u prodaje feritnu kiselinu za stampane ploce, prodaje vodicu! Najverovatnije je on koristi na veliko i kada on tako sa jednim rastvorom napravi ne znam koliko plocica, sipa lepo u flasu od sone kiseline i posalje ti 1L Feritne Kiseline. Plocica mi je cele noci bila u hemiji, naravno, prvo sam talasao jedno 45 min i kada sam video da nema nista ostavio sam da vidim sta ce da se desi do ujutru, nista!

Ne kupujte na KP-u od coveka ja mislim iz Panceva koji ima oglas sa slikom Feritne Kiseline. Kada mi je poslao, tek onda mi je napisao poruku da ce da mi stigne u flasu od sone, da se ne iznenadim nesto i pomislim da je prevara. Opomenuo sam ga posle kada sam video da prodaje djubre i rekao mu da bar napise sta prodaje i kako pakuje... Jedno vreme ga nije bilo, ne znam da li ga sada ima... :)

Dakle sona + 6% hidrogena dok ne pocne sa reakcijom. Sve vreme talasanje posude sa malo prekrivenom plocicom hemijom i za 10-15 min. je gotova reakcija, vidi se da se vise nista ne dogadja (ako se pretera mogu da otpadaju vodovi). Zatim se ispere acetonom brzinski i onda u vodu. Izvadite plocicu i gotovo!
[ ZAS011 @ 11.08.2019. 19:06 ] @
Feritna Kiselina NE POSTOJI!
Ima raznih kiselina na KP, al' nema Feritne, a nema ni Ferilhlorida

BTW, ja koristim 30% hidrogen, samo taj imam.
[ vucko47 @ 11.08.2019. 19:55 ] @
Ja ovakav


Joj sta pocinih sa slikom

[Ovu poruku je menjao vucko47 dana 12.08.2019. u 12:04 GMT+1]
[ TRUE RMS @ 11.08.2019. 20:26 ] @
[ ZAS011 @ 11.08.2019. 20:46 ] @
Jokmori, ovakav:


[ aca_punk @ 17.08.2019. 09:49 ] @
Ne znam gde nabavljate taj od 30%. U sustini mi ne treba jer 6% radi posao ali bih kupio i 30% jer je verovatno bolje. Cuo sam to i od drugih, a i ovde od vas...

Sa 6% ceo proces bude gotov za 15 min... Vodovi su cvrsti... Mislim da nije neka velika greska, ipak me je uputio jos je uputio covek koji radi sa time... Svaka cast ostalima... Zbog toga bih probao 30%, da vidim razliku... Bas cu danas ako radi apoteka da vidim da li moze da mi naprave 30%, vec sam pitao i nisu hteli... ali ajde probacu opet...
[ ZAS011 @ 17.08.2019. 10:08 ] @
Citat:
Ne znam gde nabavljate taj od 30%.

Beograd, frizerska zadruga u Dušanovoj.

[ vucko47 @ 17.08.2019. 10:15 ] @
Na onoj mojoj slici iz prethodnog posta imas i broj telefona pa pozovi i proveri al ako ti radi posao taj od 6% ne znam cemu onda frka.
[ emiSAr @ 17.08.2019. 10:54 ] @
U topovanoj temi o izradi stampanih plocica davne 2003 godine @drdrksa postavio izmedju ostalog i recepturu:
"Druga hemikalija koja se koristi za nagrizanje pravi se od vode, sone kiseline (HCl) i hidrogena (H2O2); sonu kiselinu možete naci u svakoj samousluzi, a hidrogen u apoteci ili frizerskom salonu. Jedan od recepata za pravljenje rastvora za nagrizanje, koji se nalazi u uputstvu koje stiže uz foto lak, glasi ovako: za 1 litar rastvora potrebno Vam je 770 ml vode, 200 ml 35% sone kiseline i 30 ml 30% hidrogena. Pošto je malo teže naci 35% kiselinu, možete da smanjite kolicinu vode, a povecate kolicinu kiseline. Licno ne koristim taj recept, pošto koristim kiselinu 18% i hidrogen 30%, i to bez vode."
odakle je vidljivo da je 30% hidrogen "luksuz". Sama tekucina tesko nabavljiva i tesko se cuva-sama se raspada na vodu i kiseonik duzim
stajanjem.
U litri rastvora ima samo 30ml 30% hidrogena.
Hidrogen sluzi da oksidise bakar jer HCl isti ne nagriza, a oksid uklanja "temeljito".-

Iz navedenog vidljivo da se treba malo poigrati koncentracijom HCl i H2O2.-
pOz
[ TRUE RMS @ 17.08.2019. 15:25 ] @
A, a?

Aj sad, "Gukni Golube" ? Niko da pisne?

NARAVNO !

Kad se javi "Pukovnik" ima svi samo da čitamo, da čutimo, da mu pratimo "rad ruku i usana",
i da učimo od NJEGA, (Što mi je veoma drago)

-od emiSAra, KOMESARA !

PS: Ovaj misionar je isti kao onaj što bije MACOLOM,.

Sve TO....ista "Banda" :)