[ Papak01 @ 14.10.2011. 23:14 ] @
| Imam Americki modelarski strug koji koristi motor od 300W, ali na 110V. Do sada sam koristio pozajmljeni trafo 220-110V 500VA, medjutim morao sam da ga vratim. U medjuvremnu mi je palo na pamet da resim napajanje ovog (indukcionog) motora upotrebom 'dimera' sa trijakom. Napravio sam standardni dimer sa nekim sitnijim izmenama (ubacena redna zavojnica, VDR na 150V itd.). Veceras sam zavrsio dimer i ukljucio ga, radi lepo (daje izmedju 110-112V) medjutim triak se pregreva. Upotrebio sam triak BT137 i trenutno radi bez hladnjaka. Da li je ovo grejanje normalno ili je problem u motoru/ slabom trijaku/ induktivnom opterecenju (namotaj statora motora)? |
[ Electronique Terminator @ 14.10.2011. 23:41 ] @
Papak01,
-Ima li neke šanse da i dalje koristiš trafo ( neki,bilo čiji,od nekog drugog drugara)-?
Ako nema:
-treba mi dan-dva razmišljanja,u nalaženju korisnog rešenja,
možda stvar " Urodi Plodom"
Dopusti,
PS:
--a Beograd je blizu
"Tik" do Pančeva,
nema ništa bliže,,
[ Papak01 @ 15.10.2011. 00:05 ] @
Na zalost nema sanse, jer je covek nasao neku masinu za koju mu treba taj trafo, i trazio ga je nazad. Mogu da motam trafo, ali me to nevidjeno mrzi, a da ga kupujem, nemam para... Tako da sam mislio nesto upotrebom elektronike... Najgore od svega mi je sto ovo sto je napravljeno radi, samo ima problem sa pregrevanjem. :(
[ Papak01 @ 15.10.2011. 08:49 ] @
Jutros sam na triak montirao hladnjak, i ukljucio motor. Sve je radilo savrseno (bez grejanja) nekih 5min, kada je VDR naglo eksplodirao (VDR na 150V)... Ovo je znacilo samo jedno - triak je probio. Iskljucim ja sve, skinem spaljeni VDR i triak, proverim i naravno kao sto sam ocekivao. Triak je probio i sunuo svih 220V ka motoru sto je spalilo VDR (da sam imao osigurac izgoreo bi osigurac :P )... Neka mi neko kaze da li idem dobrim putem, da li je ovo resenje sa triakom upotrebljivo za netermogena opterecenja ili da se manem corava posla i pocnem da skupljam pare za motor na 220V?
P.S. Evo i slike uredjaja sa sve semom. :)
[Ovu poruku je menjao Papak01 dana 15.10.2011. u 10:15 GMT+1]
[ emiSAr @ 15.10.2011. 09:37 ] @
To sto si uradio je za termalne potrosace, nemoj muciti motor krepat ce s tim, probaj ovo:
vidim da ne valja crtez nije prenesen, kad nadjem postujem
[ emiSAr @ 15.10.2011. 09:52 ] @
evo komplet aplikacija pa naci ces sto ti treba
[ Papak01 @ 15.10.2011. 11:27 ] @
Odlicno!!! U ovom kompletu aplikacija, nasao sam step-down konverter, na strani 9. Samo me zanima koju zenericu da stavim, posto bi trebalo danas do 3 da kupim delove. HVALA PUNO!!!!!!!!! :)))
[ emiSAr @ 15.10.2011. 11:36 ] @
Lijevo ti je oznaka 1.5KE68A, malo snaznija sprava, ima na trzistu.-
Otpornik u vrhu je 220 Oma.-
[ bogdan.kecman @ 15.10.2011. 13:40 ] @
trafo 220:110 na 300W je cca 3000din ... da li si siguran da zbog 3000din hoces da rizikujes da ti rsne taj motor ?
[ Papak01 @ 15.10.2011. 20:57 ] @
Pa evo u cemu je stvar, drugar moze za 3,5K da mi nabavi nov motor od 500W koji radi na 220V. I zasto onda da dajem 3K (minimum) na trafo...? A motor i ako crkne, letece u djubre sa zadovoljstvom (nisam ljubitelj opreme na 110V/60Hz...). Dakle ako mogu da resim problem za 200-300din, nema problema, ako ne spremim 30E i kupim lepo motor na 220V. :)
[ Electronique Terminator @ 15.10.2011. 21:57 ] @
Možda treba razmišljati da se umesto klasičnog trafoa 220/110 ( 230/115)
koristi Auto-Trafo sa jednim namotajem,
-koji ima srednji izvod (na 110V) i koji je dosta jeftiniji od klasišnog (primar-sekundar) trafo-a.
Treba okrenuti 2-3 ponudjača/namotaća trafoa i videti cenu Auto-Trafoa,
[ Papak01 @ 16.10.2011. 13:09 ] @
Napravio sam ovo po semi sa stranice 9, (iz onih aplikacija) i iz nekog razloga koji mi nije jasan ne radi. Proverio sam da li sam dobro uradio stampu, sve je po semi. Jedina izmena koju sam uradio jeste sto 1.5KE68A ne postoji na nasem trzistu pa sam je zamenio sa dve redno vezane 1.5KE33A. U momentu ukljucenja motor se trgne i ostane mrtav (mislio sam da ga 'zakuca' ali sam posle proverio, unimerom, na motoru bude napon nekih 7-8V mesto 110V). Da li neko ima ideju? Zasto bi se ovo desavalo? Hvala!
[ Papak01 @ 16.10.2011. 15:15 ] @
Resio sam problem. Jako je bitno podesiti fazni pomeraj definisan kondenzatorom od 150nF i dva otpornika od 120K (vezana u paralelu). Na kraju sam uzeo trimer potenciometar od 100K mesto ova dva otpornika i poceo da ga okrecem dok nisam dobio odgovarajuc rezultat. Sada ovo radi, medjutim navatah se straha od prethodnog eksperimenta (eksplozija VDRa) pa nisam smeo da ga ukljucujem na duze.
Sad malo da se pozabavimo zakonom odrzanja energije. Izmerio sam napon i struju na motoru i na ulazu u ovaj step-down konverter. Ulaz 218V, 2.05A, izlaz 111V, 2.05A. Dakle negde 'nestaje' (218-111)V*2.05A=219.4W. Medjutim posle sam nesto razmisljao Ovaj regulator sa triakom radi tako sto 'drzi' ukljucen motor samo dok napon ne dostigne 110V, a onda ga gasi, i isto tako sa negativnom poluperiodom. Tako da zapravo ne 'fali' tih 219W? Da li je moje razmisljanje dobro ili mi se sprema jos jedna eksplozija triaka?!? Zaista ako je neko razmisljao na ovu temu, neka mi odgovori hitno!
[ Electronique Terminator @ 16.10.2011. 16:38 ] @
1) Ovo NIJE tačno: Citat: Ovaj regulator sa triakom radi tako sto 'drzi' ukljucen motor samo dok napon ne dostigne 110V, a onda ga gasi,
Koment:
Trijak u momentu kad "provede"------ON provodi do kraja te periode u kojoj se našao !
Ne ume- da se "ugasi" dok mrežni napon ne "prodje kroz Nulu"---e tad se gasi i "na Gejtu čeka na novi impuls".
(Sve ovo važi osim u specijalnim šemama gde se Trijak "gasi na silu " u bilo kom momentu)
Citat: Sad malo da se pozabavimo zakonom odrzanja energije:
Citat: Izmerio sam napon i struju na motoru i na ulazu u ovaj step-down
Čime ?-Kojim instrumentom ? Jer ako Si merio "običnim digitalcem"- Rezultati "padaju u vodu" !
Za takva merenja treba se imati valjana oprema,
koja dobro barata sa True-RMS -om. (a to nije malo para)
Tek tada če se složiti "SVE kockice" oko Matematike i proračuna tog tvog:
Citat: step-down konverter-a.
Sve u svemu
Bez tih kvalitetnih instrumenata sve ovo je "Pijačni Razgovor"
Prvo oprema pa onda energetski bilans.
[Ovu poruku je menjao Electronique Terminator dana 16.10.2011. u 17:54 GMT+1]
[ Papak01 @ 16.10.2011. 17:40 ] @
Struju i napon sam merio obicnim analognim unimerom. I upravo odatle potice moje pitanje o ovakvom energetskom bilansu. Jer da je tacan, onih 220W sto fali bi spalilo triak, zar ne? A ovo za triak sta da kazem.. Hvala na objasnjenju! To znaci da ga kolo za pomeraj faze okine u momentu kada je recimo pozitivna poluperioda na 110V i ide ka nuli. To znaci da ce na motoru napon ici od 110V-0V, u nula volti se triak gasi, zatim ide negativna poluperioda gde se ovo ponavlja. Da li sam dobro shvatio ili ne?
[ Electronique Terminator @ 17.10.2011. 22:46 ] @
Citat: Papak01:To znaci da ce na motoru napon ici od 110V-0V, u nula volti se triak gasi, zatim ide negativna poluperioda gde se ovo ponavlja.
Nije baš-baš sasvim tako,
ali Si na jako dobrom putu da "Vremensko-Strujno-Naponske dogadjaje" u takvim šemama gde se radi o:
-"Seckanim" sinusoidama,,
-raznim strujnim "brljokama",
-naponskim pikovima,
-i kojekakvim "budalastim" tranzientima i smetnjama koje Trijak vraća u mrežu,
razumeš do kraja !!!--(što mi je jako drago  )
Nemam snage večeras da Te opširnije ubedjujem da "nazovi"
Poluprovodnički Konvertori 220/110 V NISU namenjeni za motore i druge induktivne potrošače na 110V.
Kad i proizvodjač TO sam sugeriše:
i sutra je dan,
Pozdrav,
[ ZAS011 @ 17.10.2011. 23:02 ] @
@Electronique Terminator: Da li si ti pogledao AN308 APPLICATION NOTE, ST Microelectronics, strana 9 (Figure 10. Example of an Application: 220/110 V Step-down Circuit), koju je prikacio emiSAr?
[ Electronique Terminator @ 17.10.2011. 23:07 ] @
ISKRENO nisam,
Povelika je "ujdurma" na poslu,
radim svaki dan od 7-21(22,23)h,___kako kad,
i tako već duže vreme,
pa me "složio hronićan umor",
eto,
Ako si Ti manje umoran slobodno pomozi čoveku da reši problem,
bilo bi lepo od tebe,
[ Papak01 @ 17.10.2011. 23:28 ] @
@ Electronique Terminator: Jel mozes da mi preporucis neku literaturu gde je to objasnjeno tacno, po mogucnosti sa oscilogramima i pratecom matematikom? Jako me zanima!!! Posebno taj odnos sa 'paljenjem' trijaka faznim pomeranjem? Znam da izracunam fazni pomeraj RC kola, i kapiram taj momnat, da kad sinusoida (fazno pomerena u odnosu na mreznu) na RC kolu predje 30V diak provede i otvori triak, medjutim , u isto vreme mi je jasno i da ono sto se dobija kao rezultat ne moze da ostane sinhronizovano, stalno se pojavljuje fazni pomak koji na neki nacin 'kruzi' da se polutacno izrazim. A druga stvar, posebno mi je interesantno sta se desava na ovakvom step-down konverteru za induktivna opterecenja. U datasheetu je posebno pomenut fazni pomeraj koji unosi zavojnica (stator motora) i faktor snage (pominju nesto poput 'pomeraj faze kola za okidanje mora da kompenzuje i pomeraj na zavojnici blah blah...' ali sve je to vrlo neodredjeno), ali me sad zanima kako se sve to sklapa u celinu... Mislim, znam da se za to studira elektrotehnika, ali sto se tice znanja fizike imam ga dovoljno da razumem elektroniku, a znanja matematike imam i dosta vise nego sto je bilo kom elektroinzenjeru potrebno... :)
P.S. Nemam nameru da omalovazavam nekoga ko je ovo ucio godinama time sto pokusavam da naucim za par dana, ali, opet malo razumevanja... Da ga Vasi profesori nisu imali (profesori u sirem smislu) ni Vi ne biste naucili, zar ne?
P.P.S. Ja se i dalje zgrazavam nad ovih 220W sto fali... A i malo me nervira te nemogucnost merenja prave efektivne vrednosti sa instrumentima koje imam na rapolaganju. A kad pokusam da je izracunam, onda se pojavljuju mnogo ruzne diferencijalne jednacine... A druga stvar, kako za boga miloga izgleda jednacina sinusoide secene u odredjenim momentima poluperiode?!? Da budem precizan, ovo je nemoguce izracunati, ali mi je neverovatno da se nije nasao neko pametan da izmeri o cemu se radi.... Ako bas niko ne da odgovor, ima da uzmem dva otpornika i na njima da baziram dva kalorimetra i izmerim kolicine toplote... Ako laze unimer ne laze Dzulova toplota. :)
[ emiSAr @ 18.10.2011. 06:10 ] @
Ne sekiraj se puno oko toga. Pogledaj na pocetku AP NOTE v r e m e n s k i dijagram gdje je objasnjeno sta se
dogadja. To nije l i n e a r n i regulator da se snaga gubi kao toplota. Jednostavno motor je ukljucen u svakoj
poluperiodi na napon odredjen skalamerijom koja ga ukljucuje (grec, zenerka i dijak, kao i RC clan), znaci kasni
sa ukljucenjem minimalno stotinjak volti poslije prolaska napona kroz nulu, nula napona ga gasi, pa slijedeca
poluperida (negativna ali grec je pravilno usmjeri). Jedini toplotni gubitak je pad napona na trijaku puta struja
potrosnje. Ostalo vrijeme motor nije ni ukljucen.
pOz
[ Papak01 @ 18.10.2011. 13:28 ] @
Tek sad mi nije jasno. Koja struja puta koji napon se oslobadja na triaku?!? Ok jasno je da se ne ponasa kao linearni regulator tako da se ta snaga koja 'fali' ne pretvara u toplotu... U ostalom veceras dobijam true RMS HP-ov na zajam pa cu da proverim kakve se tu gluposti dogadjaju... Hvala u svakom slucaju!
[ emiSAr @ 18.10.2011. 13:36 ] @
Radna struja oko 2A kolika ti je i napon na otvorenom trijaku reda 1,5-2V. Ostalo vrijeme je cijelo kolo u "strajku"
ne provodi struju.-To je vrijeme u svakoj poluperiodi dok napon ne dostigne reda 100V tako da do motora stize max
127V sto motor itekako podnosi.- pOz
[ Papak01 @ 18.10.2011. 14:16 ] @
Dakle da rezimiram, ono kolo sa strane 9 smem da koristim za elektromotor? Onda danas ima da uzmem jedan osigurac od recimo 3.15A vezem ga na red sa konverterom i motorm i ukljucim na duze (sada sam ukljucivao samo na po 15-30sekundi), pa ako izdrzi 10min, onda moze, ako eksplodira nema veze onda cu da bacim motor i kupim neki na 220V. :)
[ emiSAr @ 18.10.2011. 14:59 ] @
Nesto mi taj osigurac malen, mozes li prepisati plocicu motora?
[ Papak01 @ 18.10.2011. 15:33 ] @
115VAC/300W/60Hz/1350RPM. Pa racunam ako vuce 2A (izmereno) osigurac od 3A ce mu biti dosta....
A da li vredi da se zezam ili cu opet da spalim triak? Jos mi niko nije odgovorio na to? :(
[ emiSAr @ 18.10.2011. 15:43 ] @
Motor kod pokretanja, zavisno od konstrukcije, trzne 3 puta jacu struju od radne, pa nisam upratio koji trijak koristis,
i na to treba obratiti paznju. Ne znam ni jeli pomocna faza sa kondenzatorom ili je induktivna. I od toga zavisi polazna
struja. Znaci trijak za 10-12A i trebalo bi da bude ok. Za motore se obicno navodi radna snaga na osovini.-
[ Papak01 @ 18.10.2011. 20:33 ] @
Triak je BT137, predvidjen za struju od 8A. U piku (20ms max) moze da izdrzi 60A (i na tarabi pise svasta). Sto se motora tice obican je indukcioni dakle nema kondenzatora i ludila, ima samo jedan jedini namotaj u statoru i njegovi izvodi izlaze napolje. Eto to je to. Razmisljam da li vredi da rizikujem sa ovim i spalim triak, mislim ako nista, mogu ti delovi da posluze za nesto drugo, greota da ih drugi put spaljujem na nesto sto je ne moguce.
[Ovu poruku je menjao Papak01 dana 20.10.2011. u 21:01 GMT+1]
[ ZAS011 @ 18.10.2011. 21:00 ] @
20ms je suvise kratko vreme u odnosu na vreme koje je potrebno motoru da startuje. Poslusaj emiSAr-a i stavi nesto jace sto ce kontinualno moci da trpi struju koju motor povuce prilikom startovanja. To sto na tarabi pise, lepo pise. U trajanju od 20ms 
[ Papak01 @ 18.10.2011. 21:44 ] @
Ukljucio sam motor, na oko 3min i cak ga opteretio (skinuo jednu ivicu na nekoj Al osovini koju treba da zavrsim- motor je i dalje na strugu, nisam ga skidao) i nista se nije desilo. Napon je stajao na oko 112V (unimer je namerno bio vezan sve vreme), i koliko vidim triak se nije pregrevao. Mada je montiran na hladnjak. Cini mi se da se posle ta tri minuta maaaalo smlacio mada je moguce da je to subjektivni utisak jer ocekujem da se pregreva. Ovo za sad ne znaci nista. I onaj pretvarac koji je bio samo za termogena opterecenja je pokretao motor, 5 min. A onda je eksplodirao VDR, zbog proboja triaka.... Sutra kad nabavim osigurac testiracu sve ovo zajedno na duze vreme, recimo 10 minuta ili slicno...
[ Darko Zivkovic @ 19.10.2011. 00:52 ] @
Koja je cena tih malih strugova polovnih naravno jer imam sve vise potreba za takvom nekom masinicom za razne srafove , odstojnike , izolatore itd. uglavnom sitne stvari.Jeste da je pitanje van teme ali cim ga posedujes sigurno si ga kupio pa da pitam 
[ Papak01 @ 19.10.2011. 15:50 ] @
Zapravo sam ga dobio na poklon, mada trenutno hocu da kupim neki veci koji moze da uhvati jedno 60cm radne duzine, pa gledam cene.... Sto se tice modelarskih strugova (do recimo 30cm radne duzine, kao ovaj moj) oni su polovni izmedju 150 i 300E zavisno od stanja. A nov ako hoces, jedino sto vredi je Proxon, i on je nesto oko 500E bez dodataka (dakle dobijas jednu glavu jedan nosac noza itd...).
P.S. Ovaj pretvarac je danas radio oko 5-6min, i sve je bilo ok. posle rada pod opterecenjem triak je bio mlak...
[ Darko Zivkovic @ 19.10.2011. 16:42 ] @
ako ga menjas to jest prodajes javi se ili me uputi na neki polovni ako znas da negde ima u ponudi .Mislim da ce ti to raditi bez problema i slobodno ga pusti malo duze da radi pola sata recimo. Pozdrav
[ Papak01 @ 20.10.2011. 18:03 ] @
Danas je motor radio skoro ceo dan. Triak nakon nekih 2-3 minuta postane mlak i ostaje na toj temperaturi koliko god da je ukljucen. Problem je sada isti kao i pre (sa transformatorom), a to je pregrevanje elektromotora usled toga sto radi na 50 mesto na 60Hz ali to ne mogu da resim na ovaj nacin. Da zakljucim temu, ljudi HVALA VAM NA KOMENTARIMA I SAVETIMA KOJI SU DOVELI DO RESENJA PROBLEMA!!!
Copyright (C) 2001-2025 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|