[ alfaholic @ 13.01.2012. 22:33 ] @
Dakle, interesuje me šta mogu kupiti do 500 Eura, ne bih da bupnem neki izraz, ali recimo da bude profi wanna be.

Gledao sam neki Nikon D3100, ali nisam mnogo upućen pa ne znam šta da gledam.

Talenta za fotografiju imam i to je ono odakle ću da počnem, ali mi je potreban konkretan savet šta da uzmem za ovaj novac sa optikom i hardware-om koji će dati najviše za uloženo.
[ S A J A @ 14.01.2012. 09:39 ] @
Koliko se sećam postoji nekoliko tema sa upravo istim pitanjem. I evo isti odgovor: uzmi taj D3100 i objektiv 18-55. Za te pare od toga nema ništa bolje.

Ako možeš da se uklopis u budžet, umesto 18-55 uzmi objektiv 18-105, razlika je golema (duplo veći zum i mogućnost pravljenja dobrog bokeha iliti mutne pozadine).
[ alfaholic @ 14.01.2012. 18:11 ] @
Hala na odgovoru, verujem da će D3100 biti opcija za mene, bar za sada.

Postoji li neki tutorial koji se može pogledati kada je reč o osnoama vezanim za fotografiju?
Ne planiram naravno da koristim nikakvu Auto opciju, znanje mi je relativno skromno, ali su moje dosadašnje fotografije "umetničkije" od nekih koje su stvarali "poznatiji slikari", ipak sam umetnik i sam, samo što je u pitanju muzika...
[ S A J A @ 14.01.2012. 19:12 ] @
Nekada je bio problem što ljudi ne mogu da dođu do informacija a sada je problem što na internetu imaš previše informacija. Znači možeš da naučiš sve što poželiš samo treba da imaš sposobnost razlikovanja korisnih od beskorisnih informacija (ovih drugih ima više). Bolje bi bilo kad bi ti neko pokazao osnovne stvari, to ti je pola sata najviše, sve ostalo je vežba.
[ BiiigMuzzy @ 14.01.2012. 20:33 ] @
Citat:
alfaholic: Postoji li neki tutorial koji se može pogledati kada je reč o osnoama vezanim za fotografiju?
Ne planiram naravno da koristim nikakvu Auto opciju, znanje mi je relativno skromno, ali su moje dosadašnje fotografije "umetničkije" od nekih koje su stvarali "poznatiji slikari", ipak sam umetnik i sam, samo što je u pitanju muzika...


Skola za pocetnike fotografije - Djulijano Belic

1 Djulijano Belic - Skola fotografije - SVJETLO

2 Djulijano Belic - Skola fotografije - FOTO APARAT I BLIC

3 Djulijano Belic - Skola fotografije - FOTOGRAFSKA KOMPOZICIJA

Pozdrav!
[ alfaholic @ 15.01.2012. 00:16 ] @
Hvala puno na linkovima, sve ono što sam nekako samoinicijativno radio sada imam i stručno objašnjeno, prostudiraću pažljivo.

[ alfaholic @ 15.01.2012. 20:17 ] @
Imao bih jedno pitanje...

Sa D3100 u Kit-u dolazi 18-55mm, ali vidim da se često pominje 50mm f1.8, dok je za ovaj prvi f3.5-6.3.

Koliko shvatam, neke od osnovnih razlika koje i sam mogu da primetim su dubina polja i nedostatak zoom-a kod ove druge optike, ali šta je u suštini razlika između ova dva i koju biste preporučili amateru kao all round varijantu?

[Ovu poruku je menjao alfaholic dana 15.01.2012. u 21:37 GMT+1]
[ MirosIav @ 15.01.2012. 21:09 ] @
Citat:
alfaholic: Imao bih jedno pitanje...

Sa D3100 u Kit-u dolazi 18-55mm, ali vidim da se često pominje 50mm f1.8, dok je za ovaj prvi f3.5-6.3.

Koliko shvatam, neke od osnovnih razlika koje i sam mogu da primetim su dubina polja i nedostatak zoom-a kod ove druge optike, ali šta je u suštini razlika između ova dva i koju biste preporučili amateru kao all round varijantu?



Ovim si pokrenuo ono što je glavno u izboru aparata sa izmenljivim objektivima: ne biraš samo aparat, već ceo sistem: tela, objektive, bliceve, ... Pre svega moraš da odlučiš kakvom vrstom fotografije hoćeš da se baviš, pa da onda, prema gami objektiva izabereš sistem. Da li želiš da pre svega slikaš napolju ili unutra? Danju ili noću? Da li želiš da koristiš aparat za putovanja, okupljanja / događanja, da fotografišeš arhitekturu ili ljude? Da li želiš da se baviš makro fotografijom? Da li želiš da praviš portrete ili slikaš grupe ljudi? Zato što svaki objektiv ima neku namenu, nije svaki dobar za sve.

18-55mm je osnovni objektiv, u najboljem slučaju prosečnog kvaliteta, koji uglavnom ne može da izvuče najbolje iz senzora i kamere, sa blendama koje su poprilično male za slikanje kad je svetlo slabije. Koristi ga ako ne znaš u kojoj ćeš se situaciji naći, ali se trudi da nabaviš neki bolji zum u dogledno vreme.

50mm F1.8 je na D3100 tzv. portretni objektiv, uglavnom za fotografisanje "glava i ramena", nikako za veće grupe ljudi. Njegova velika blenda od 1.8 čini da je veoma dobar za noćne uslove i kada se traži zamućena pozadina. Fiksne je žične daljine, nema zuma, zumiraš nogama :). Da li ti je takva namena zanimljiva?

Znači, pre svega nam reci šta želiš da radiš, pa ćemo ti preporučiti "alatke".

[ alfaholic @ 15.01.2012. 21:56 ] @
Kad pogledam sve svoje dosadašnje fotografije, uglavnom su to momenti ukradeni iz vremena, bez neke posebne svrhe i namene.
Nekad je to običan zalazak sunca, ponekad nešto macro tipa mrav i slično, onda malo čudniji portreti, moj automobil je vrlo često predmet mojih fotografija.
Možda ređe snimam unutra i trudim se da što manje koristim blic, a često volim da napravim i noćne fotografije bez blica takođe.
Jako mi se dopada ta smanjena dubina polja, onda pomalo veća ekspozicija i malo pomerene-neprirodne boje.

U suštini, ja ću postaviti neke od mojih snimaka koji će čini mi se najbolje predstaviti ono što najčešće slikam, pa ćete moći sami prosuditi šta bi mi od optike najviše odgovaralo za početak dok malo ne shvatim same brojeve i oznake, pa sam počnem pronalaziti šta mi treba i šta bi mi najviše odgovaralo.
Izvinjavam se svima unapred na mojim amaterskim radovima, eto to je najbolje što sam umeo i mogao sa starim Pentax-om, snimci su tu zbog informacije.

































[ MirosIav @ 16.01.2012. 13:42 ] @
Pogledaj one knjige Đulijana Belića, pre svega deo o blendi i ekspoziciji i Table of sensor sizes na http://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format pre nego što se ubaciš u matematiku vezanu za objektive. Sve brojke dalje u mom tekstu će se odnositi na žične daljine koje odgovaraju 35mm, full frame senzorima, a da bi se dobile odgovarajuće u različitim formatima, ta brojka se mora podeliti sa brojem iz kolone crop factor iz tabele sa Wikipedia-e.

Objektivi se po žičnim daljinama grubo mogu podeliti na:

ultra široke, ispod 24mm
široke, 24-35mm
normalne, 35-50mm
portretne 75-135mm

Cifre su okvirne, neka me neko ispravi ako grešim. Naravno, ima još mnogo vrsta objektiva, no čini mi se da se ovi najčešće sreću. Prve dve vrste su za fotografisanje u zatvorenom, pejzaža, arhitekture, većih grupa ljudi, tamo gde se ne možeš dovoljno odmaći. Takvi objektivi često daju pomalo deformisanu sliku u određenim delovima, pa ih zato neki izbegavaju. Normalni odgovaraju vidnom polju ljudskog oka, deformacije su manje, a ugao koji zahvataju čini da se mogu koristiti u više svrha, kao objektivi koji su sve vreme na aparatu. Portretni objektivi, kao što im ime kaže, su za slikanje ljudi u krupnom planu, jer pri tim žičnim daljinama nema deformacija objekata, a izraženo je i zamućenje pozadine koje mnogi vole... Znači, onaj Nikon 50mm F1.8 na D3100 bi bio 50 x 1.5 = 75mm F1.8, tipičan objektiv za portrete. Jedan zum objektiv donekle može biti i široki i normalni i portretni, ali zbog složenije konstrukcije ima lošije optičke osobine ( manju oštrinu, veće deformacije ) i manje blende ( zbog čega je nepovoljniji noću, a dubina polja veća ).

Citat:
alfaholic: Kad pogledam sve svoje dosadašnje fotografije, uglavnom su to momenti ukradeni iz vremena, bez neke posebne svrhe i namene.
Nekad je to običan zalazak sunca, ponekad nešto macro tipa mrav i slično, onda malo čudniji portreti, moj automobil je vrlo često predmet mojih fotografija.
Možda ređe snimam unutra i trudim se da što manje koristim blic, a često volim da napravim i noćne fotografije bez blica takođe.
Jako mi se dopada ta smanjena dubina polja, onda pomalo veća ekspozicija i malo pomerene-neprirodne boje.

U suštini, ja ću postaviti neke od mojih snimaka koji će čini mi se najbolje predstaviti ono što najčešće slikam, pa ćete moći sami prosuditi šta bi mi od optike najviše odgovaralo za početak dok malo ne shvatim same brojeve i oznake, pa sam počnem pronalaziti šta mi treba i šta bi mi najviše odgovaralo.
Izvinjavam se svima unapred na mojim amaterskim radovima, eto to je najbolje što sam umeo i mogao sa starim Pentax-om, snimci su tu zbog informacije.


OK su ti fotografije. Prema mojoj proceni, pošto kažeš da ne slikaš previše unutra, niti pominješ da voliš velike zumove, savet bi ti bio da pokušaš da nađeš neko jeftinije telo, polovno, neke prethodne generacije i uz njega uzmeš neki 27-80 F2.8 stabilizovani objektiv. Na taj način ćeš se malo izveštiti, procenićeš šta ti je stvarno potrebno, pa ćeš sledeći put moći da sam izabereš. Tela mnogo brže zastarevaju nego objektivi, pa je bolje ulagati u objektive. Što se samog sistema tiče, sve zavisi da li imaš mogućnost da nabavljaš opremu iz inostranstva ili ne. Ako ne možeš, onda su ti jedini izbor Canon i Nikon APS-C sistemi. Ja sam lično vrlo zadovoljan m4/3 sistemom, ali je do bilo kakve "egzotičnije" opreme ovde veoma teško doći, a cene su blago rečeno nerealne. Pitaj dalje :).
[ alfaholic @ 16.01.2012. 22:11 ] @
Hvala puno, razumeo sam sve vezano za brojke, ostaje mi da se malo saživim sa tim.

Razmišljao sam o polovnoj kameri naravno zbog uštede, ipak ne verujem da se tu mnogo toga menja sa pojavom novog modela, ali koliko sam shvatio D3100 naspram D3000 ima opciju Live View, što je meni prijateljska opcija, na nju sam navikao od ranije, pa mi je to jedan od razloga.
Sećam se ranije sam čitao o klanovima Nikon vs Canon, pa se tu mnogo pisalo o nekom stvarima u maniru da li se kaže Irak ili Iran, (što mi je poznato iz mog sveta muzičke produkcije, mnogo se tripuje ni oko čega), pa bih da to preskočim, D3100 sam nekako odabrao jer sam gledao cenu i review na par sajtova, čini mi se da je taj D3100 onako neki optimum u okviru minimuma koji će meni valjda biti dovoljan, ako ne grešim.

Imam opciju naručivanja iz inostranstva, to mi nije problem, ali bih se nekako zadržao na stvarima dostupnim ovde, da bih za početak lakše funkcionisao, a kasnije verujem da bih mogao bolje upoznati tržište i možda naći sebi možda nešto avangardnije.

Razmišljao sam da za početak to bude D3100 i 18-105, mada to malo premašuje moj budget, zapravo malo više. Gledao bih da se uklopim u 500 Eura, ne toliko zbog novca, već zbog principa, jer ako ne postavim limit odoh na 1000 Eura, što je mislim malo vulgarno za mene kao početnika, u odnosu na one koji se time ozbiljno bave.
Danas sam zvao par prodavnica i svi su mi rekli a je 18-105 daleko ozbiljniji od 18-55, mada sam na internetu naišao na drugačija mišljenja, kako i nije velika razlika. taj 18-55 mi se poklapa u budget, ali to ne vredi mnogo ako je ovaj drugi daleko bolji.

Generalno, raspoložen sam za sve predloge, ne mora Nikon, Canon, nisam vezan za brend, ili nešto posebno, u suštini mi je najvažnije da dobijem najviše za uloženi novac, a u skladu sa mojim potrebama koje sam gore izneo.

Hvala još jednom...



[ MirosIav @ 18.01.2012. 13:43 ] @
OK, ne znam da li samo hoćeš profi wannabe kameru ili i ti hoćeš nešto da zaradiš. Ako uzimaš samo zbog hobija, obrati pažnju i na mirrorless ponude koje kreću od 240 EUR za Olympus Pen E-PL1, 265 za Panasonic Lumix DMC-GF2 i 270 Samsung NX100, sve sa kit objektivima ( pa ti ostaje novca za još jedan objektiv ), do 520 EUR za Panasonic G3 i 590 za Sony NEX-5N ( opet sa 3x kit zumovima ), koji su već visoko ocenjeni. Cene su u Nemačkoj, sa idealo.de, ovde neki od tih nisu ni došli :(. Za sada je samo Sony omogućio potpunu kompatibilnost svojih DSLR objektiva sa mirrorless sistemom.
[ alfaholic @ 19.01.2012. 10:11 ] @
Juče sam odlučio, uzeo sam D3100 i 18-105, sve je izašlo 650 eura, malo više od planiranog, ali mislim da je bolje nego da sam na pravio kompromis sa 18-55.
Za sada sam jako zadovoljan, vrlo je jednostavan interface, sam kvalitet fotografija u velikoj meri zavisi od mene pa je to za sada korektno, ali mogu da predvidim šta će sve moći sa ovim setup-om da se uradi kad se malo budemo družili, pa sam u suštini jako zadovoljan.
Sledeće u planu mi je da probam nekoliko različitih objektiva pa da vidim šta mi koji može doneti, ali sve više shvatam brojke i oznake pa mi je sada mnogo toga jasnije.
[ alfaholic @ 20.01.2012. 15:04 ] @
Neka moja sekundarna zapžanja su da je Live View potpuno nepotreban, bar na uređaju na kome se display ne može vaditi i pomerati u svim pravcima, to je meni bilo bitno u odabiru, sada shvatam koliko sam promašio u tom pogledu.
Onda, pokušavam da shvatim da li kamera ulazi u standby/sleep/idle mod kada se display sam isključi, ili se mora manuelno isključiti ja mehanočkom dugmetu?
Da li postoji razlika u potrošnji baterije kada se dugme stavi na OFF i kada se display sam isključi?
[ BiiigMuzzy @ 20.01.2012. 16:24 ] @
Liveview moze lepo da posluzi kada nesto fokusiras rucno. Onda kada ti nije neophodno da bude brzo ufotkano, vec mozes sa stativa lagano da kadriras, zumiras prikaz na liveview-u na 10x i rucno ga ufokusiras maksimalno moguce dobro. Npr. pejzazi, nocni snimci...

Iako nije pokretan, ipak moze donekle posluziti... kada fotkas nesto iznad glava (koncert neki npr.) na optickom trazilu logicno nista neces videti, ali ces na liveview-u videti otprilike. Takodje i ako nesto fotkas sa zemlje - ne moras skroz da zalezes na zemlju, vec mozes i malo odozgo iskosa da vidis.

Pozdrav!
[ S A J A @ 20.01.2012. 16:28 ] @
DSLR aparati nisu namenjeni da se koristi LV. Konkretno kod tog modela, a imao sam ga, LV traje 30 sekundi i onda se sam isključuje, mislim da je tako bilo, ne mogu da se setim. Inače samo slikanje sa LV je pravo mučenje jer kad čujem da se za svaku sliku čuje 10 klikova i pomeri 25 poluga unutar aparata onda mi presedne upotreba LV-a. Takvi aparati su namenjeni da se nabodu na oko i tako da se slika.

Displej koji se rotira je stvar ukusa. Ima ljudi koji takvu mogućnost smatraju krajnje nepotrebnom i onih koji svoj život ne mogu da zamisle bez takve mogućnosti. Sredina se retko sreće. Ja sam iz ove prve grupe, prosto mi se skoro nikad nije desilo da treba nešto da slikam a da moram toliko da izokrenem aparat da bi iskoristio takvu pogodnost kao što je rotiranje displeja.

Inače LV je daleko od nepotrebnog, tu vidiš ono šta slikaš. Daleko upotrebljivije nego špijunka. Zapravo meni je čudno kako su te špijunke uopšte ostale u upotrebi do danas, čak i na savremenim mirrorles aparatima prave elektronske špijunke, i to pored velikih ekrana, prosto ja to ne mogu da razumem. I za DSLR i za špijunke je vreme prošlo tako da pretpostavljam da će za koju godinu to biti retkost.
[ Zoran Rodic @ 20.01.2012. 16:49 ] @
Ja mislim da si ti blago ovog foruma, ... jedan nebruseni dijamant.

[ beske @ 20.01.2012. 17:15 ] @
A ja mislim da upotrebu termina "spijunka" u ovakvom kontekstu svakako treba ili autorski zastiti ili ubuduce uz njega stavljati jedno malo ™ u nastavku, kao tajni znak prepoznavanja medju ovakvim korisnicima DSLR-ova
[ BiiigMuzzy @ 20.01.2012. 17:19 ] @
Rekao bih da je Sajino nerazumevanje liveview-a na DSLR-ovima iz razloga zato sto je sa kompakta odmah uskocio u DSLR sistem sa liveview-om, pa nema prethodna iskustva sa starijim DSLR-ovima koji nisu imali liveview, dok vlasnici tih starijih DSLR-ova ipak vide upotrebljivost te "nove opcije" i znaju nacin kako ga koristiti... naravno, ne fotka se sve vreme sa njime (kao sa kompaktima) vec samo u posebnim situacijama.

Pozdrav!
[ alfaholic @ 20.01.2012. 20:36 ] @
Pa vidite, meni kao amateru koji je do skoro koristio samo Compact kamere, Live View je bio neophodan jer sam navikao da odmah na display-u vidim kompoziciju koju stvaram i tako imam najbolji uvid u to šta radim, dakle Real Time.
Kada je D3100 u pitanju, nisam siguran da li je neka od opcija isključena-uključena, ali na display-u se vidi isto što i na Viewfinder, pa tako će slika koju vidim uvek ostati ista nevezano za podešavanja koja pravim, što mi je u prvi mah delovali nelogično, jer se ona na Compact uređajima menja u odnosu na sve što promenim, pa sam zato rekao da je Live View skoro pa nepotreban.

Ono što me je interesovalo je kako koristite White Balance, pretpostavljam da je pitanje ukusa, ali da li ostavljate da svetlost bude prirodna kao što je u momentu snimanja ili regulišete kako bi bila što prirodnija?
Takođe, da li sam dobro shvatio da se Auto Focus koristi kada treba na brzinu odreagovati, a Manual Focus u slučajevima kada se ima vremena da se dugo gradi kompozicija?

Niko mi ne reče, da li se baterija troši kad je mehanički preklopnik na ON, a display u Idle/Standby/Sleep modu?



[Ovu poruku je menjao alfaholic dana 20.01.2012. u 22:22 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao alfaholic dana 20.01.2012. u 22:22 GMT+1]
[ S A J A @ 21.01.2012. 09:53 ] @
Citat:
alfaholic: Pa vidite, meni kao amateru koji je do skoro koristio samo Compact kamere, Live View je bio neophodan jer sam navikao da odmah na display-u vidim kompoziciju koju stvaram i tako imam najbolji uvid u to šta radim, dakle Real Time.


Posle prelaska sa kompakta na DSLR, meni je zasmetalo što LV ne radi isto kao što sam navikao. Kod DSLR-a se LV koristi samo ponekad, ja ga skoro nikad nisam koristio ali primetio sam da mnogo bolje, tj. kreativinije uradim kompoziciju ako gledam na ekran (kod kompakta) nego kroz špijunku DSLR-a. Posle kad sam sa D3100 prešao na PEN opet sam se obradovao što sam imao ekran kao kod kompakta. Jes da zvuči glupo da je veća kreativnost kod displeja u odnosu na špijunku ali eto kod mene je tako.

Znači DSLR ima LV ali nije namenjen da se koristi kao kod kompakta. Zato je bolje da se navikneš na špijunku, nije ni ona baš tako loša, ima prednost ako noću slikaš, onda glavom stabilizuješ aparat i možeš bez problema da slikaš sa pola sekunde (osim ako ne piješ mnogo kafa). Ja sam LV uključivao kad sam davao ljudima aparat da mene slikaju, niko ne razume koncept gledanja kroz špijunku, otprilike su komantari kako je to iz srednjeg veka, i ja se slažem da je tako.


Citat:
alfaholic:Kada je D3100 u pitanju, nisam siguran da li je neka od opcija isključena-uključena, ali na display-u se vidi isto što i na Viewfinder, pa tako će slika koju vidim uvek ostati ista nevezano za podešavanja koja pravim, što mi je u prvi mah delovali nelogično, jer se ona na Compact uređajima menja u odnosu na sve što promenim, pa sam zato rekao da je Live View skoro pa nepotreban.


Mislim da tako radi kod DSLR-a, ja sam se navikao, LV koristi čisto da vidiš šta slikaš a po podešavanjima ćeš uskoro, kad se malo navežbaš, unapred znati otprilike kakva će slika ispasti. Ja sam posle par meseci u glavi (i na papiru) imao podešavanja za sve situacije tako da sam odma znao kako će slike ispasti. DSLR-ovi imaju senzore sa velikom dinamikom i dobro podnose ako parametre ne setuješ perfektno, već kod PEN-a nije baš tako, u njegovom slučaju moram malo više pažnje da obratim da budem precizan, a kod XZ-1 (kompakt) je bilo najgore, tamo svaki detalj pogrešnog setovanja može žešće da ti upropasti sliku.

Citat:
alfaholic:Ono što me je interesovalo je kako koristite White Balance, pretpostavljam da je pitanje ukusa, ali da li ostavljate da svetlost bude prirodna kao što je u momentu snimanja ili regulišete kako bi bila što prirodnija?


Ja sam uvek postavljao na Auto, pa posle u Lightroom-u podešavao po želji. Možeš i na aparatu da podešavaš ali to je meni bilo previše. Još jedna stvar koja mi je svetala kod DSLR-a je što mi je više pažnje odvlačilo razmišljanje o svim parametrima pa manje ostaje za kreativnost.

Citat:
alfaholic:Takođe, da li sam dobro shvatio da se Auto Focus koristi kada treba na brzinu odreagovati, a Manual Focus u slučajevima kada se ima vremena da se dugo gradi kompozicija?


Otprilike. Mada ja nikad nisam koristio manuelni fokus. D3100 je odlično fokusirao automatski. PEN je nešto lošiji ali i dalje nema potrebe za manuelnim. Nisam od onih koji vole previše vremena da gube prilikom pravljenja slike.

Citat:
alfaholic:Niko mi ne reče, da li se baterija troši kad je mehanički preklopnik na ON, a display u Idle/Standby/Sleep modu?


Odgovor je nešto između nemam pojma i ne razumem pitanje. Preklopnik ne može da stoji na ON položaju, on se prebaci na ON ali se potom vrati nazad, dakle radi kao najobičnije dugme. Tad škljocne nešto i uključi se LV i počne da odbrojava 30 sekundi. Naravno da ti tada više troši bateriju. E sad, posle tih 30 sekundi se LV automatski isključuje, opet se čuje "škljoc" :) Dakle tad je LV isključen i baterija se ne troši za njega. Nije mi baš najjasniji momenat kad ti uključiš LV pa ga staviš na Idle/Standby/Sleep mod. Zapravo, moguće da sam ja zaboravio neke stvari, ovo sve pričam iz sećanja.

[ alfaholic @ 21.01.2012. 17:03 ] @
Mislio sam na dugme za uključivanje/isključivanje kamere, ON/OFF.
Da li se baterija troši kad se display sam isključi, a dugme stoji na ON?
[ Zoran Rodic @ 21.01.2012. 17:17 ] @
@Saja

Spijunka je opticki element koji se ugradjuje u ulazna vrata od stana, a trazilo je pravi naziv za ono o cemu se govori.
Drugo, osim sto je LCD inferioran u slabim svetlosnim uslovima, skoro pa jednako je neupotrebljiv i po suncanom danu. Tada jedino pomaze pokretni LCD ekran, ili opet ... trazilo.
Jedna od prednosti koje LCD nudi, jeste preciznije manuelno fokusiranje kada je aparat na stativu.

Naravno, trazilo nije stvar proslosti ... stavise, industrija pokusava iz petnih zila da verno simulira opticko trazilo (OVF), tako sto razvija elektronsko trazilo (EVF).
Takodje, pogresno i tvoje vidjenje trzista dSLR aparata, koje je prosle godine zabelezilo rast od 30%.



@alfaholic

Kada je u pitanju WB, problem se resava tako sto odaberes RAW format, sto ti omogucava da naknadno podesavas WB u nekom od programa za obradu fotografija.
Sto se tice baterije, moja ti je preporuka da dokupis jos jednu bateriju ... ne zato sto taj aparat unistava istu na ovaj ili onaj nacin, nego naprosto je neugodno kad ostanes bez struje onda kada ti to najmanje treba.

Citat:
alfaholic: Da li se baterija troši kad se display sam isključi, a dugme stoji na ON?


Tada je aktivirana opcija "AUTO POWER OFF", koju dodatno podesavas u meniju svog aparata.

[ alfaholic @ 21.01.2012. 17:38 ] @
Auto Power Off sam podesio na Fast, a pored toga ima Normal i Slow, to je vreme za koje isključi dosplay.
Ja sam tražio svugde na internetu, ali nigde nisam naišao na odgovor, osim za neki Canon, a interesuje me iz vaših iskustava, kolika je potrošnja baterije kada je aparat u tom Idle/Sleep modu.

Potražiću svakako na netu, ali koja je osnovna razlika između RAW i JPEG?
Da li je RAW sirovi, nekompresovani podatak kome mogu pristupiti u svim segmentima nakon usnimavanja, kao PCM DATA kada je audio u pitanju, a JPEG jedan njegov kompresovani derivat koji je kao takav gotov proizvod? (U muzici je to višekanalno snimanje, gde se svakom snimljenom instrumentu može pristupiti pojedinačno i zasebno editovati, naspram gotovog Wave/MP3 formata koji je kao takav gotov i završen i ne može se razložiti na svoje sastavne delove)
Da li to znači da za pregled RAW fajlova trebam imati poseban software i ne može se jednostavno pregledati u Preview (to je za Mac nešto kao image Viewer u Windows), nego se mora prethodno eksportovati u JPEG?
[ S A J A @ 21.01.2012. 20:49 ] @
@Zoran

Svakako da OVF ima određenih prednosti u odnosu na ekran ali razvojem tehnologije će te prednosti biti sve manje i na kraju će skoro u potpunosti nestati. Sam OVF ili EVF će opstati ali ne u slučaju standardnih konfigurcija/potreba nego posebnih i retkih.

Prodaja DSLR-a je povećana jer je smanjena cena. Svakako im to neće pomoći da uskoro izumru jer će ih naslediti MILC tehnologija koji je u svakom pogledu naprednija. Prosto se tehnologija menja i to je neizbežno. Samo je pitanje vremena koliko će MILC-u trebati kompletno da sazri i koliki će otpor tržište pružati za izumirujuću tehnologiju. I Canon i Nikon vrlo skromno ulaze u nove trendove jer imaju dominaciju u DSLR tržištu ali igrći iz druge lige kao što su Sony, Olympus i Panasonik će da ih poguraju, ili će da prate tehnologiju ili prepuštaju svoja mesta, nema tu mnogo izbora.


@alfaholic

Mislim da nemaš potrebe da kupuješ dodatnu bateriju pošto trenutna na D3100 traje prilično dugo poredeći sa klasičnim kompakt sistemima. Sad sam tek razmeo za Idle/Sleep mod (ponekad slabo kapiram), mislim da je u tom modu potrošnja baterije skoro pa nikakva. Ja sam jednom zaboravio da isključim aparat i tako je stajao satima, mislim da nije ni osetio. Znači bez problema možeš da ga ostaviš tako i ceo dan ukoliko često slikaš pa da ga ne bi stalno palio i gasio. Naravno, ako ne planiraš slikati u narednih sat-dva ne vidim što ne bi isključio aparat.

RAW ti je otprilike kao MIDI fajl u muzici. Predstavlja sirovu informaciju koju posle u nekom editoru možeš prlično dobro da edituješ. Naravno da se RAW može videti i pre konverzije u JPEG, isto kao što se MIDI može pustiti ali to ne predstavlja defnitivni izgleda. RAW nije slika, kao što ni MIDI nije pesma pa kad ih pustiš ti dobijaš samo "preview sa default vrednostima" dok posle editovanja možeš da dobiješ svašta. Znači prednosti slikanja u RAW formatu su ogromne, možeš da šteluješ WB, da popraviš osvetljenje, tamnije delove da prosvetliš a svetlije da potamniš, da koriguješ pojedine boje, kontrast, da smanjiš šum, da izoštravaš i drugo... pogledan na Youtubeu šta sve ljudi rade sa Lightroomom. Ima i drugih programa za RAW editovanje.


[ Zarko Silic @ 22.01.2012. 00:43 ] @
Vizir na dSLR aparatima nikada nece nestati bez obzira koliko tehnologija bude napredovala.


P.S. Osim ako jednog dana dSLR aparati ne budu namenjeni iskljucivo muskarcinama kojima je ona stvar toliko porasla da je mogu iskoristiti kao oslonac u trecoj tacki.

Drugim recima, vizir ne sluzi samo da bi se kroz njega "spijuniralo".
[ alfaholic @ 22.01.2012. 13:41 ] @
Evo jednog RAW usnimka i drugog uz malo upoznavanja sa Lightroom3...
Ne znam kakva su bila podešavanja, bio sam u majci a napolju je hladno pa sam to obavio što pre...





Pa šta znam, u poređenju JPEG direktno iz kamere i RAW koji je samo uz preset konvertovan u JPEG nisam siguran koliko se isplati dodatno vreme obrade, iako je to najbrži način.
Naravno, uz malo igranja kao na ovoj fotografiji, razlika je osetna, samo postavlja se pitanje koliko se često ima vremena za tako nešto ako se napravi 200 ili 300 fotografija za venčanje na primer ili čak mnogo više.

Evo jednog sajta zbog koga sam se malo više zainteresovao za DSLR, za neki moj ukus i moj pojam, ovo je pravi način fotografisanja i obeležavanja bitnih momenata, konkretno ovde su venčanja.
http://www.kylehepp.com/weddings/
Za svoje venčanje sam tražio slično od fotografa, iako je pristao morao sam mesec dana pred taj dan da ga ohrabrujem da mu niko od rodbine neće doći da se požali što je fotografija ovakva ili onakva, zbog čega je on bio prestravljen. Pomislih tada, Bože gde li je ovaj čovek radio kad nosi ovakve traume...
Prilično depresivno je to sve kod nas, ljudi nemaju hrabrosti da se iskažu (a ni znanja ispostaviolo se kasnije), šta više fotografisanje venčanja je postalo predmet borbi i podmićivanja, svašta sam čuo u poslednjih petnaestak godina.

Primećujem i ovde kao i u mom svetu muzike, beskrajne rasprave je li ispravno Irak ili Iran, koji se AD/DA konverter kako čuje, da li ima razlike u predpojačanju ili nema, kolika je, analogno ili digitalno sabiranje, ITB, OTB i tako redom...
Ja volim da napravim često Blind Test, napravim dva snimka i onda im dam da mi kažu šta čuju, u 90% slučajeva nemaju pojma šta je šta, jasan pokazatelj koliko se tripuje i koliko su ljudi skloni tome.
[ S A J A @ 22.01.2012. 16:12 ] @
Malo sam pogledao slike sa tog sajta koji si naveo i da bi imao takve slike biće da ćeš morati da se baviš postprodukcijom (RAW+Lightroom) jer ti onakve slike neće izlaziti direktno iz aparata. Evo našao sam jedan primer na youtubeu: http://www.youtube.com/watch?v=R0xxI8qSNcA. Uglavnom fotografi za venčanja ne koristi RAW jer je bitno da se slike odma posle slikanja izađuju i prodaju, njima je postprodukcija žešće gubljenje vremena. Naravno, može da se ugovori i da se dobiju "umetničke" slike ali to povećava cenu usluge.

Inače čak i da nemaš vremena da se baviš obradom fotografija, opet se isplati da sve slikaš kroz RAW i onda onako odjednom provučeš kroz LR, podesiš Noise Reduction, Sharpening i možda malo kontrast i pustiš da ti sve slike exportuje odjednom. Za minimalno vreme ćeš dobiti kvalitetnije fotke nego da su direktno iz aparata.