[ X Files @ 09.02.2012. 21:18 ] @
Radi se o primerenoj terminologiju u nižim razredima osnovne škole.

Kako u sledećoj jednakosti:
2x - 5 = 7 - 4x

a) nazvati članove 5 i 7? Možda slobodni članovi?
b) nazvati član 2x i 4x? [nemam ideju]
c) nazvati 2 i 4 koji su uz x? Možda koeficijenti uz nepoznate X?


U praksi, recimo treba predložiti da se svi slobodni članovi prebace na desnu stranu znaka jednakosti, a sve [nemam ideju] treba prebaciti na levu stranu znaka jednakosti. Zatim, treba uočiti koeficijente uz nepoznate X i bla, bla, ...
[ maksvel @ 09.02.2012. 21:26 ] @
"sami brojevi" i "brojevi sa iksom" ;)

Trivijalno, ali za pocetak.
Posle, kad skonta princip, moze da se da i preciznija terminologija.

Ako je za nesto oficijelno, onda mozda moras nesto "ustogljenije" da ubacis.
Ima li sta po udzbenicima?
[ X Files @ 09.02.2012. 21:32 ] @
Ne, ne, nista oficijelno... Prosto sam dosao u poziciju da klincu objasnjavam dugackim recenicama sta da gleda, pa sam pomislio da nekako to skratim i unifikujem... a naravno prethodno objasnim na šta mislim.

Nije bitno da li je matematicki najpreciznije.

Po udžbenicima nisam nalazio nikakvu konvenciju po ovom pitanju, mada nisam baš puno udžbenika za ovaj uzrast ni prelistao. Sad tek vidim da uopšte nije lako pronaći "prave reči" za učenike mlađih uzrasta. A primetio sam i da autori tih udžbenika izbegavaju da "odvale" nešto i nameste se nekom kritičaru, recimo Nedeljku, he, he :)

Slično onoj temi gde niko od autora nije smeo da izađe na binu i odvali rečenicu "najmanji jednocifreni broj je 0", a u zadacima se redovno traži taj podatak kao ulazni element.

- Jesi' reko?
- Nisam!
- Nisi?
- Kažem, jesam!
- Jesi il' nisi?
- Ne znam! ;)


Inače, sviđaju mi se predlozi.



[Ovu poruku je menjao X Files dana 09.02.2012. u 22:44 GMT+1]
[ maksvel @ 09.02.2012. 21:39 ] @
Cenim da je presudno da prepoznas koji pristup/recnik najvise odgovara konkretnom detetu, koliko god termini bili neformalni, da se prenese osnovna ideja, tj. princip.
Posto ga dobro poznajes, lako ces :)
[ SrdjanR271 @ 09.02.2012. 22:25 ] @
Pa najlogičnije bi bilo slobodni članovi (konstantni članovi), promenljive i koeficijenti.

Najbolje je po meni učiti pravi naziv od starta.

Edit: Možda je najbolje reći poznate i nepoznate.
[ Nedeljko @ 09.02.2012. 22:35 ] @
Ja bih ih nazvao umanjenikom i umanjiocem na levoj ili desnoj strani jednakosti.
[ berazorica @ 10.02.2012. 08:13 ] @
Neće deca u nižim razredima ni da čuju o "prebacivanju sa jedne na drugu stranu"! Moraš da kažeš ovako:

"Nepoznat umanjenik 2x dobiješ kad sabereš umanjilac 5 i razliku 7-4x"




onda kažeš:"Umanjenik 12 jednak je zbiru umanjioca 4x i razlike 2x"

...
ali opet nisi rešio problem, jer oni ne prihvataju izostavljanje znaka množenja, pa bi morao da ga upotrebiš, pa dalje, nisu čuli priču o sličnim monomima, nego moraš da pričaš o distributivnosti...

Sve u svemu, nije lako raditi sa malom decom! I - sve mora onako kako je učiteljica radila.

[Ovu poruku je menjao berazorica dana 10.02.2012. u 10:46 GMT+1]
[ darkosos @ 10.02.2012. 08:13 ] @
Da li oni zanju ko su drugovi clanovi? Sta hocu da kazem, iza tog izraza, u ovom primeru, se krije sposobnost da citalac uoci celine, koji su zapravo "sabirci", ili sto rece Nedeljko umanjenik i umanjilac. To je vec velika stvar, jer uocavaju da su u "2x" 2 i x u "jacoj" vezi nego u "2+x". Elem, ja bih onda takve clanove nazvao nepoznatim, jer oni to jesu :).
Dakle: nepoznati clanovi jednacine su 2x i 4x, a poznati 5 i 7. I onda slobodno mozes da kazes: nepoznate clanove na jednu a poznate na drugu stranu.
[ MarkoBalkan @ 10.02.2012. 21:27 ] @
Citat:
X Files: Radi se o primerenoj terminologiju u nižim razredima osnovne škole.

Kako u sledećoj jednakosti:
2x - 5 = 7 - 4x

a) nazvati članove 5 i 7? Možda slobodni članovi?
b) nazvati član 2x i 4x? [nemam ideju]
c) nazvati 2 i 4 koji su uz x? Možda koeficijenti uz nepoznate X?


U praksi, recimo treba predložiti da se svi slobodni članovi prebace na desnu stranu znaka jednakosti, a sve [nemam ideju] treba prebaciti na levu stranu znaka jednakosti. Zatim, treba uočiti koeficijente uz nepoznate X i bla, bla, ...


koliko se sjećam, zvali smo ih brojevi i brojevi uz nepoznanice.