[ bogdan.kecman @ 25.03.2012. 18:41 ] @
| imam slabo iskustvo sa switching napajanjima (par volti na par volti i nekako ali ovo 320V na dole, to nista ne znam) .. e sad, imam na par monitora klasican problem (nece da se upale iz stand-by) koji se u 99% slucajeva opravlja zamenom elektrolita u napajanju. Kada pogledam vidljivo su 2 komada 10V 1000uF naduvana kao i jos par manjih 25V 680uF ... zamena nije problem, ono sto je problem je - cime da ih zamenim :D ..
- da li switcheri traze low esr ili im je svejedno
- da li ako smestim low esr umesto obicnog elektrolita ima sve da radi ok ili ce da pukne ?
Sta je fora, vidim da su elektroliti razliciti, 20V 680u su zeleni samxon dok su 10V 1000u braon su'scon.
Kada uporedim i jedne i druge kondove sa fujicon plavim koje imam ovi su fizicki duplo veci, zato pretpostavljam da su i jedni i drugi low esr. Ja nemam problem da ih zamenim sve sa low esr varijantom samo ako sigurno nece da smeta... (razlika u ceni je beznacajna obzirom da mi treba ukupno 7 elektrolita) ... ovi cak nisu ni high temp (iako se nalaze pored hladnaka tako bi trebalo da budu al ..)
|
[ ZAS011 @ 25.03.2012. 18:59 ] @
Ako stavis obican elko umesto Low ESR, ocekuj da ce mu zivotni vek biti veoma kratak.
Obrnuto je sasvim svejedno. ESR, iliti ekvivalentna serijska otpornos' ima jako mnogo uticaja kod svicera gde mora da se popegla ripple koji je na par desetina kHz. Sto veci ESR, veci toplotni gubici u samom elektrolitu (vise se greje - krace traje)
[ bogdan.kecman @ 25.03.2012. 19:13 ] @
znam teoretski da sto je nizi esr to bolje, ali sam imao recimo u ovim manjim dcdc switcherima da recimo ne smem da stavim na izlaz kond sa esr-om manjim od xyz .. lako cu ja da kupim sve low esr ...
evo sad gledam na ovim samxon pise GK(M) X9H i X9N. Na njihovom sajtu pise da su ovi GK "highest ripple current, lowest impedance". ovo (M) je 20%
ovi su'scon su SG serija iliti takodje low impedance, isto 20% ... lepo, odo sutra da kupujem .. mislim da znam de ima najbolje :D
[ ZAS011 @ 25.03.2012. 19:29 ] @
Drago nas je, und milo 
[ espresso @ 25.03.2012. 20:02 ] @
Ne bi bilo dobro da staviš Fudžikone ovde jer će proći isto kao i ovi. A možda će otkazati i mnogo ranije. Ako ih zameniš Fudžikonom iz TM serije neće da valja na duže staze jer ne odgovaraju po specifikacijama. TM ima 4 puta veću otpornost od GK (više će da se greje), nešto manju struju (opet će više da se greje), i duplo manju izdržljivost. Ja bih radije stavio nešto od proverenih proizvođača.
samxon GK 680uF 25V 0,023 Ohm 1820mA 4000hrs
fujicon TM 680uF 25V 0,1 Ohm 1387mA 2000hrs
evo i za su'scon
su'scon SG 1000uF 10v 0,038 Ohm 1430mA 4000hrs
fujicon TM 1000uF 10v 0,1 Ohm 928mA 2000hrs
[ bogdan.kecman @ 25.03.2012. 21:42 ] @
gledam bas sta gde ima u ponudi, ja kod kuce imam fujicon TM ... ako imas savet gde mogu da kupim dobre low esr - reci
[ bogdan.kecman @ 26.03.2012. 00:02 ] @
dao mi je drugar super ideju, posto imam 0805 10uF 16V keramiku, stavicu ove fujicom low esr TM koje imam ili capxon (ako mi je nestalo fujicoma) ispod cu da zalepim u paralelu ove 10uF 16V keramicke koji ce da pojedu sav hf tako da se ovi kondovi nece grejati uopste ima da rade 1/1 :D
[ bogdan.kecman @ 26.03.2012. 09:36 ] @
kakva zemlja, 680uF 25V LowESR nema niko od ovih "standardnih", sad sam pustio mailove "svima" da vidim ko ce da se javi nazad :( ..
[ espresso @ 26.03.2012. 16:51 ] @
Ma kakvi 680 mikro, ovo jedino Farnel može da ima. Surdukni mu 'iljadarku, to će da radi.
[ bogdan.kecman @ 26.03.2012. 16:57 ] @
mikroprinc se pokazao ok. ispostavilo se da imaju low esr, samo nisu ok klasifikovani na sajtu (pa je mail komunikacija odradila posao)
[ mikikg @ 26.03.2012. 18:23 ] @
@bogdan.kecman uzmi ono sto si rekao da se iskoristi obican cap + smd cap pa izmeri sa onim tvojim finim RLC metrima i uporedi to sa nekim drugim (novim) low-esr koji imas na lageru ... i mene interesuje jel to pije vodu ...
[ bogdan.kecman @ 27.03.2012. 00:15 ] @
nisam mislio da stavim obican, mislio sam da stavil low esr (ne super kvalitetne ali ipak low esr) + 10uF keramiku .. stize sutra sa dva izvora no sutra sam malo u frci tako da ce sacekati sredu ... onda cu taman da izmerim koji ima najmanji esr od ovih koje kupim, pa cu da stavim njih + keramiku (cu da izmerim i esr sa keramikom) pa cu da vidim kako ce da radi ... samo se nadam da je jedini razlog sto smrdljivi samsung nece da se starta to sto su popucali kondovi .. imam 2 komada 22" samsunga koji se identicno ponasaju (nece izadju iz stand by moda) i oba imaju napuhane elektrolite u psu delu
[ mikikg @ 27.03.2012. 00:35 ] @
U 99% slucajeva je to ... Isti slucaj bio kod mene, neki matori 17'' Samsung LCD, nije hteo da se upali, zamenim sve kondove i evo ga radi ko bombona ...
A mislim da nemoras preterivati sa tim "dal ovaj ili onaj ima manji ESR", stavi to i ne brini ... ja sam za nuzdu stavljao i obicne elektrolite malo veceg kapaciteta i to mi radi isto evo vec par godina bez problema :) ... ako prestane da radi znam sta cu, opet zamenim ... :)
[ bogdan.kecman @ 27.03.2012. 00:42 ] @
ma kad sam ga vec otvorio, razlika u ceni kondova je 100din na celu kolicinu, dal cu turim ove ili one .... ove 10uF keramicke vec imam pa imam .. a i oni su nesto jeftini ..
no bas sam se zbunio malom ponudom kvalitetnih low esr kod nas ... ocekivao sam mnogo bolje
[ brankos @ 27.03.2012. 02:12 ] @
Al me poplašiste sa svom tom magijom oko low ESR vrednosti... A ja se baš primio pa od "individualnih uvoznika" & "distributera polovne opreme" iz "Austriju" kupio već par 19" uglavnom sve što vidim da nije izgrebano. Nešto od toga radi lepo, a nešto upravo ima problem sa prelaskom iz STBY-a. Odlažem popravku u stilu, samo da otvorim odlemim i odem do radnje. Sad vidim da baš nije lako odabrati i kupiti te elektrolite. A imam i jedan HYUNDAI koji radi ali posle 2 minuta preko slike ide "šum" u vidu 50% većeg osvetljenja, ali onako u ne usklađenim crticama mestimično po ekranu. Koji li je tu elektrolit "zveknuo"? Dobro je da je ova teme otvorena jel je gomili TFT monitora već došlo do ovog 1. stepena umora, popravka generalno nije skupa ni komplikovana, a šteta ih je bacati zbog toga kad se još nisu razbili 
[ bogdan.kecman @ 27.03.2012. 02:31 ] @
kao sto rekoh ja nisam ulazio u pricu sa velikim coperima pa sam zato pokrenuo temu da proverim (sto sam pretpostavljao) teoriju ... ali generalno za gomilu stvari ti je low esr nezamenjljiv ... sta je fora, ako ti imas neki visokofrekventni sum na signalu ti moz da stavis 10000uF elektrolit on to ne moze da ispegla zato sto mu je prevelik ESR iliti suvise sporo se kond puni i prazni da bi mogao da pocisti takav sum, zato sto mu je brzina punjenja i praznjenja limitirana ESR-om (interni seriski otpor konda, zamisli to kao idealan kond sa esr=0 i otpornikom vezanim sa kondom u seriju, dakle sva struja punjenja i praznjenja ide kroz taj otpornik). Ono sto je dodatno zeznuto je sto ako se kond cesto brzi puni i prazni on disipira toplotu na internoj otpornosti tako da se dodatno greje. Kada se kond greje smanjuje mu se radni vek (dok na kraju ne ispari i probije, ili se samo napusi i izgubi kapacitet te postane nedovoljan za rad) ..
e sad, zavisno od toga gde ga turis esr je vise ili manje bitan, u velikom broju slucajeva je potupno beznacajan, ali u gomili slucajeva je to super bitna stavka.. bice da u switching napajanju ima veliki znacaj posto je potrebno pocistiti sum sa linije a to ne mozes da uradis sa low esr-om. Da je u pitanju linearni regulator koji treba da pocisti 50Hz ripple to moze bilo koji bez problema posto ima ihahaj vremena za punjenje i praznjenje, ali kada imas switcher na megahercu onda to pretstavlja problem ..
ono sto je zeznuto je sto neka switching kola zahtevaju neki minimalni esr na izlazu (moze veci, ne sme manji) inace ne rade, valjda je fora da im prenizak esr povuce u trenutku previse struje i kolo ne moze da radi kako treba .... posto takve kombinacije postoje i sa vecim choperima ja reko bolje da proverim el treba low esr ili mora obican (inace low esr su uvek veci i uvek skuplji od obicnih)
[ espresso @ 27.03.2012. 08:36 ] @
Ja sam nabavio za probu solid polimer elektrolite. Specifikacija im je ludilo. 1000uF/6.3V a ESR im je 0.007 oma. I struja nešto preko 6A! Trebalo mi za hspa modem koji vuce vise struje u pikovima nego sto usb moze da da.
[ bogdan.kecman @ 27.03.2012. 13:07 ] @
bolje da si mu dodao externo napajanje :D
po mom skromnom iskustvu 6.3V elektroliti i 10V elektroliti su najgora go*na od svih elektrolita koji mogu da se kupe ... ja ih izbegavam gde god mogu. Dodatno, sa 1000uF na usb portu si prekrsio usb standard a sa tako niskim esr-om mozes da spalis usb port bez blama .. mnogo bolje je staviti externo napajanje i sve radi kako terba a dovedes mu 2A ako mu bas treba :D
[ mikikg @ 27.03.2012. 13:57 ] @
@bogdan.kecman da da, pametno zboris, ni ja nisam razmisljao o tome a treba obratiti paznju ... prosecno je 0.5A za USB dozvoljeno a sa ovako "jakim" elektrolitima moze lako to da se prekoraci i ode port (prakticno SMD osigurac na ploci al ko to posle da menja)
[ bogdan.kecman @ 27.03.2012. 14:02 ] @
video sam svakakve implementacije usb-a, kod ovih jeftinijih lapova izgori prokleti cip, kod boljih izgori osigurac a kod normalnih lapova se samo ptc zagreje i otkaci te, izvadis uredjaj sacekas 10sec vratis - sve radi :)
[ espresso @ 27.03.2012. 14:19 ] @
@Kecman Prvo sam i koristio napajanje. I to 3 ampera :) Ti si se javio u mojoj temi kad sam pitao nesto u vezi toga. A posle sam hteo da probam sa kondenzatorom jer ima problema kad restartujem ruter a prikaceno eksterno (u pitanju je 3g ruter a ne klasican usb sa kompa). Znam da sam preksio pravilo - maksimum na usb-u je 10uF ili tako neka mala vrednost, cini mi se. Ali ovo radi. A sta generalno fali 1000 na 6.3? Velika otpornost?
[Ovu poruku je menjao espresso dana 27.03.2012. u 15:46 GMT+1]
[ bogdan.kecman @ 27.03.2012. 15:32 ] @
6.3V "crkavaju ko blesavi posle 10x manje sati nego sto bi trebalo" .. to im je najveci problem...
inace externo napajanje + kond, nisam mislio externo napajanje bez konda :). Ja imam pravilo koliko ampera toliko 1000uF tako da na 3A bi stavio 3000uF
[ mikikg @ 27.03.2012. 15:44 ] @
Zanimljiva i korisna animacija sa jedne malo starije teme vezano za Power Supply "Bypassing"
http://www.elitesecurity.org/p3024203
Tj ovo http://williamson-labs.com/480_byp.htm
[ bogdan.kecman @ 28.03.2012. 16:04 ] @
opravljen sa kombinacijom 680uF JAMICON TL (mikroprinc) + 1000uF CapXon GL (kelco) + 470uF CapXon GL (kelco)
posto su najgori bili 1000uF 10V a em je bilo mesta em je bilo u kelco-u ja sam uzeo 1000uF 25V low esr tako da bi trebalo da traje duze :D
elem evo mala tabelica merenih vrednosti na razlicitim frekvencijama .. 40 kHz je frekvencija na kojoj radi vecina ovih switchera ovih novih ima i na 70 kHz dok oni sa samo jednim trandzom na izlazu (single ended, kako kaze moj drugar koji se u iste razume) trce na 120 ili 200 kHz ... ovaj u monitoru je na 40 kHz tako da je to zelena strafta i tu su bitne vrednosti za ESR i ESI. (esi je nesto tipa 3nH ili manje tako da me mrzelo da pisem mnogo nula ... sve sam ovo rucno radio posto ova moja sprava nema serisku karticu a tu karticu prodaju za tipa 600eur ili tako nesto tako da .. ipak radim rucno :D )

[ mikikg @ 28.03.2012. 19:00 ] @
Ovo merenje ti je extra koristan skup informacija, mislim na sve koje ta problematika interesuje ...
Jos korisnije bi bilo ako bi mogli ove rezultate da protvorimo u "krivuljice" (Freq vs ESR) , tj da znamo sta odprilike mozemo da ocekujemo kod visih ucestanosti jer nemamo svi tako dobre merne uredjaje koji mere na 40, 50, 100Khz ESR ... Vidim da na npr 100 i 1000Hz (na koliko obicni RLC metri rade), izmerene vrednosti dosta variraju od ovih na visim ucestanostima pa se automatski postvlja pitanje koliko bi te krivuljice bile realne/prakticne za upotrebu ali opet kazem za neke predpostvke bi sigurno bile ok. Znam da bi ti bio to smor da meris ponovo (jos nekoliko tackica da dobijemo na 5, 10, 20 KHz ... ) ali ako si u mogucnosti i imas vremena ....
[ bogdan.kecman @ 29.03.2012. 00:04 ] @
Citat: mikikg: Ovo merenje ti je extra koristan skup informacija, mislim na sve koje ta problematika interesuje ...
zato podelih :D
Citat: mikikg:Jos korisnije bi bilo ako bi mogli ove rezultate da protvorimo u "krivuljice" (Freq vs ESR) , tj da znamo sta odprilike mozemo da ocekujemo kod visih ucestanosti jer nemamo svi tako dobre merne uredjaje koji mere na 40, 50, 100Khz ESR ...
ovaj moj meri od DC do 100 KHz sa 1 Hz rezolucijom sto je super, ali, nema seriski port. Kartica sa seriskim portom za njega kao sto rekoh kosta previse a jedino tako moze da se skriptuje neko merenje. Ovako ja rucno podesim sve parametre pa prepisem sa ekrana uredjaja u openoffice .. nije bas super iskusno resenje, traje dugo etc etc mnogo se brzo covek smori ...
Citat: mikikg:Vidim da na npr 100 i 1000Hz (na koliko obicni RLC metri rade), izmerene vrednosti dosta variraju od ovih na visim ucestanostima pa se automatski postvlja pitanje koliko bi te krivuljice bile realne/prakticne za upotrebu ali opet kazem za neke predpostvke bi sigurno bile ok. Znam da bi ti bio to smor da meris ponovo (jos nekoliko tackica da dobijemo na 5, 10, 20 KHz ... ) ali ako si u mogucnosti i imas vremena ....
ultra me mrzi posebno sto to nije "generalno" resenje. Dakle drugi proizvodjac ima potpuno drugu krivu. Bolji kondovi imaju krive u datasheet-u (i ono sto sam ja merio se uvek poklapalo sa datasheet-om) ... zakacicu sad neke grafikone koje sam pravio ranije dok sam provaljivao kako radi masina a koji mogu da budu zanimljivi (razliciti tipovi kondova na vise tacaka)

[ mikikg @ 29.03.2012. 11:16 ] @
@bogdan.kecman ma opusteno, ovo sam pitao onako neobavezno, a eto to si prakticno vec radio ...
Malo me nervira sto se ove krivuljice bas lome oko par kiloherca (bas tu gde je limit prostijih RLC-a) dok su posle toga manje vise ravne, kapiras, ne ne znam sta se desava na visim ucestanostima za kondezator (posebno polovne - koriscene) koji merim sa obicnim RLC ...
[ bogdan.kecman @ 29.03.2012. 12:15 ] @
imas tu open office spreadsheet fajl zakacen, skini open office ako vec nemas i otvori fajl (dzabe je, moze i libre office sta ti lepse) pa mozes da napravis grafikon samo na rangu od 0-1000 Hz tu gde se lomi .. ako ti nije dovoljno to sto vidis u tabeli na slici (vidis nekoliko vrednosti od 1 Hz do 1 kHz, za tantal ima malo vise tacaka nego za keramiku i aluminium )
[ macolakg @ 31.03.2012. 23:46 ] @
Kod monitora se uglavnom koriste Flyback pretvaraci. Kod njih su kondenzatori iza diode "duzni" da u pauzi sw. tranzistora prihvate svu energiju iz jezgra koja je napunjena dok je sw. tranzistor bio provodan. Nuzno je primeniti low ESR elektrolitske kondenzatore jer kada im je ESR los reflektovace se visak energije na primarnu stranu i uzrokovace pojacano zagrevanje sw. tranzistora RCD clana ili cak i proboj tranzistora. U slucaju neposedovanja low ESR elektrolitskih kondenzatora potpuno je ispravno staviti obican i paralelno njemu dodati blok kondenzator od par mikrofarada. To je zamena koja nudi bolji ESR od originalnog. Prakticno se najbolja kombinacija dobija paralelnim spojem elektrolitskog kondenzatora, MKP folijskog blok kondenzatora od par mikrofarada i keramickog od stotinak nanofarada, pri cemu keramicki treba da bude najblizi diodi, pa folijski, a elektrolitski moze biti najudaljeniji. Kada se poseduje keramicki kondenzator od par mikrofarada (smd) onda se jednostavno zalemi na nozice elektrolitskog odozdo i to je daleko bolji ESR od bivseg originalnog.
Evo primera kako se pravi ultralow ESR: http://www.ixysrf.com/pdf/driver_ICs/DEIC420.pdf
Primetices da su noge 1 i 3 +Vcc tj. isto napajanje dovedeno kroz dve putanje u cip.
Pozdrav
Copyright (C) 2001-2025 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|