|
[ tcosic8 @ 01.04.2013. 17:56 ] @
| Izrada napajanja za led chip 100W? 31.03.2013. u 20:34 - pre 22h 17min
S.O.S.!!!
Kupio sam led chipove (4 komada x 100W) sa idejom da izradim 2 reflektora (svaki po 200W) koji bi mi osvjetljavali okućnicu.
˝Naletio˝ sam na prvi problem- napajanje! Slao sam upite elektro firmama, te sam dobio negativne odgovore (ili ˝možemo naručiti, ali će vas puno koštati˝,...)
Odlučio sam sam napraviti napajanje (ili bar pokušati)
Nakon mnogo vremena provedenog na netu, zaključio sam da bi na ovome forumu mogao riješiti svoj problem.
Molim pomoć, savjet, ideju, prijedlog,... :-)
Specifikacije LED modula (chipa):
- LED Emitter: 100W
- DC Forward Voltage (VF) :32-34 V DC
- DC Forward Currect (IF) : 3500mA |
[ ZAS011 @ 01.04.2013. 19:22 ] @
Mislim da će biti dovoljno da ti napišem da se LED pogoni konstantnom strujom 
Počto si iz struke, dovoljno ti je.
[ tcosic8 @ 01.04.2013. 20:37 ] @
Ma, to je ok, al bi ja probao napajanje napraviti,... :-)
[ mikikg @ 01.04.2013. 21:23 ] @
Hmm, uhvatio si se za prilicno nezgodnu problematiku. Izgleda prosto ali nije ni malo!
Dakle za realizaciju takvog napajanja ti treba sledece:
1) Ispravljaci stepen snage 200 - 220W. To moze biti obican torusni trafo sa grez + elco ili SMPS tip.
2) Strujni regulator. Opet moze biti uradjen u linearnoj tehnici ili u prekidackoj.
3) Temperaturni monitor. Temperaturu LED modula moras obavezno da pratis i na osnovu toga da upravljas regulatorom i eventualno da blokiras njegov rad ako temperatura predje neke dozvoljene granice.
4) Adekvatno kuciste i hladjaci. 2 x 100W LED modul mora da se hladi i to sa pozamasnom povrsinom hladnjaka. Obzirom da ces to montirati van kuce, kuciste bi trebalo da bude vodo ne-propusno!
Pogledaj pre nego sto krenes bilo sta da pravis kakvu ponudu na tu temu ima Texas Instruments.
Oni imaju vise integrisanih resenja (IC) koji ispunjava sve tebi potrebne zahteve ukljucujuci i monitor temperature koja je obavezna. Samo ne znam da li imaju tako jake IC za guranje 100W. Pogledaj sve sto imaju, mozda moze da se spajanjem vise komada to realizuje.
Dodatno imas opciju da sve ovo realizujes sa SMPS napajanjima iz PC i da ih prepravis za potrebne napon/struja.
Pogledaj ovu temu, tu su u vise navrata spominjali prepravljeni SMSP za pojacala koji imaju slican napon koji tebi treba.
Sve u svemu prilicno komplikovana i skupa igranka. A najgore je sto najsitnija greska moze da dovede do pregorevanje LED modula!
[ tcosic8 @ 01.04.2013. 22:02 ] @
Uf, malo si me uplašio na prvu! I dosta mi je sve zvučalo nemoguće,...
Ali nakon što sam pogledao onu temu koju si mi priložio, ozbiljno sam odlućio bar probati to napraviti.
Hladjenje cu probati rješiti sa dodatnim (220V) ventilatorom, npr; onakvi kakve koriste za hard-diskove.
Kučišta sam već nabavio! Metal-halogeni 250W reflektori. kada izvadim ˝unutrašnjost˝, mislim da će biti mjesta za ove napravice,...
Puno hvala (i drzi fige) :-)
[ mikikg @ 01.04.2013. 22:38 ] @
Ok, moze to sa PC napajanjem ali obrati paznju da se tamo u toj temi nije niko bavio problematikom konstantne struje, jednostavno to im nije trebalo za pojacala.
[ Zlatni_bg @ 01.04.2013. 23:49 ] @
Ja koristim PC napajanje za punjenje Li-Po baterija sa 6A struje :)
Isto sam trazio kao i ti odgovarajuci "adapter" za tako nesto, i jedino PC napajanje je moglo da mi radi posao :) A ujedno svaka druga osoba ima "jedno viska" :) Ako ces da ga pravis, cisto sumnjam da bi te izaslo nesto povoljno :)
[ mikikg @ 02.04.2013. 00:52 ] @
Citat: Zlatni_bg: Ja koristim PC napajanje za punjenje Li-Po baterija sa 6A struje :)
Uff, jel si siguran 100% sta i kako sa tim radis? To su neke povece baterije onda u pitanju 20-30Ah?
Ako neznas tacno sta radis i kako se te baterije TACNO PUNE nemoj se igrati, MNOGO je opasno!!!
Takve vrste baterija zahtevaju veoma slozenu elektroniku za punjenje sa pracenjem struje, napona i temperature i programibilnim slope-om! To je totalno drugaciji princip punjenja u odnosu na NiCd i NiMH koje se relativno prosto pune.
[ Zlatni_bg @ 02.04.2013. 02:35 ] @
Pa majku mu, nisam ni ja toliki ludak da pustam 6A struje u litijumsku/bilo kakvu bateriju direktno :)
Imam kvalitetan punjac za Li-Po/NiMH/NiCd/Pb baterije, 50W snage, ali fora je sto takvi punjaci dolaze bez napajanja/transformatora, i traze ulaz od 11-18v da bi radili.
Li-Po baterije koje koristim su za avio/heli modele, kapaciteta od 2200mAh do 6Ah, zavisnosti od toga sta vozim/letim :) Imaju discharge rate 20-40C, i charge rate 2C max, ali ih punim sa max 1C (C je oznaka za kapacitet baterije, znaci ako je baterija 2200mAh, i puni se sa 1C, u nju se pusta 2.2A struje). Ima gomila fora s tim i na netu. PC napajanje je mozda zapostavljeno generalno za upotrebu koja nije bas PC, a mnogi manje kvalitetni transformatori su cenjeniji od njega. Mozda jeste robusnije, ali zaista pruza kontinualan napon i dosta ampera. Ljudi ga obicno bace sa starim kompjuterom.
Fora je da se uzme sto vise crnih zica sa napajanja, i spoje, da se dobije uzemljenje. 12V sa dobrom strujom je zuta zica. Meni generalno i jedna zica pruza prilicno ampera, mada drugi kazu da se mogu uzeti i spojiti kako bi se dobilo vise struje (kazem, nisam nikad spajao vise zica ni GND ni +12V, i licno mislim da nije dobra ideja spajati ih, neka neko iskusniji prokomentarise ovo). Samo te dve zice se koriste. E sad, napajanja koja nemaju na sebi on/off dugme, se nece sama upaliti kada se ustekaju u struju. Potrebno je napraviti kratak spoj izmedju zelene i najblize (odmah pored) crne zice na najsirem konektoru napajanja. Tada imate izvor struje od 12V sa vise ampera nego sto ce vam ikad trebati :)
[ mikikg @ 02.04.2013. 02:45 ] @
Ok ok, samo nisam znao da imas punjac tako da sam morao da upozorim :) Sorry na pometnji.
[ shadow88 @ 02.04.2013. 03:43 ] @
sto se tice ovih ledovki od 100W , mozda bi dobro resenje bilo naci dva adaptera od laptopa i vezati redno, znaci 16-17V da bi se dobilo tih 32-34V , struja na njima je vec ogranicena,jos ako nadjes neke sa 3,5A strujom tobi ti savrseno odradjivalo posao bez mnogo muke, a verujem da ih mozes naci povoljno... isto tako mozes uzeti ove 12V 5A pa vezati tri na red ili jedno od 12V pa uraditi neki step up
ne znam kakave su opcije prerade jednog PC napajanja na vislji napon, ili nabavke nekog copera za taj napon, ili za priblizan, svakako vecina copera ima podesavanje izlaznog napona za 4-5V gore dole od deklarisanog...
[ emiSAr @ 02.04.2013. 07:48 ] @
@tcosic8, daj sliku i punu oznaku LE modula, po navedenim specifikacijama nesto ne stima.-
pOz
[ tcosic8 @ 02.04.2013. 08:15 ] @
Trenutno sam na terenu, cim dodjem doma saljem detaljnije specifikacije (ako postoje), te sliku modula.
... ovo sa punjacima za laptop, meni amateru, zvuci dosta realno,...
[ bogdan.kecman @ 02.04.2013. 09:28 ] @
sta ti je problem da uzmes gotovo 5A 36V smps napajanje i dodas mali linearni stepen da limitira struju, imaces grejanje na linearnom stepenu od ~10-15W sto za reflektor koji ce da sedi napolju nije nikakav problem, svejedno vec sam led modul moras ozbiljno da hladis ako mislis da ti potraje (obavezno aktivno hladjenje, nikako samo pasivno).
ovi salju za srbiju, carinu na to nikad nisam platio (naravno kad narucis jedno, ako narucis 10 platices i carinu)
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1866
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1802
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1709
dakle 36V od 4.5 do 9.5A, od 15 do 33$, cijena sitnica .. pogledaj kod nas mozda nadjes ista ova napajanja odma za ne mnogo vece pare
ti vec tu moras da resis hladjenje ledice tako da jos dodatnih 15tak W za current limiter nije problem (a to je ono shunt otpornik, op-amp, neki power tranzistor i trimer)
pritom ako su bele ledice u pitanju ove koje ja imam su blize 34V nego 32V sto znaci da ces na 3.5A imati 7-8W disipaciju na trandzi u linearnom modu a ako uzmes ova "metalna" napajanja a ne ono prvo crno, njih mozes lako da prepravis (obican pot) da ne budu 36V nego 34 ili 32 :)
[ mikikg @ 02.04.2013. 11:50 ] @
Ovi ispravljaci u metalnom kucistu imaju da se kupe kod nas i to po vrlo slicnoj ceni. Ko za inat ne mogu sad da se setim imena firme/linka ... Vise puta je ta firma spominjana na forumu ...
[ DSL @ 02.04.2013. 13:10 ] @
Da nije SAH?
[ mikikg @ 02.04.2013. 13:17 ] @
Jao jeste :)
http://www.sah.rs/Industrijska%20Napajanja/EnclosedPower.html
Hmm, samo koliko vidim nemaju te napone u ponudi ... 48V je jedini koji bi mogao da posluzi i da se malo "natrimuje" na najmanji moguci napon da nebi posle tamo u regulatoru preterano discipiralo ...
[ bogdan.kecman @ 02.04.2013. 13:26 ] @
zato ja i dadoh kineza, ja sam prezadovoljan sa tim meanwell napajanjima,
kod nas moze da se nadje u sah-u, proelectronic-u i kod onog lika sto mu u url-u stoji radio amaterski znak, ne mogu se setim url-a sada (EDIT: setio sam se, lik je YT1PRM) .. problem je sto oni na stoku uglavnom imaju samo ove sto svima trebaju iliti 12, 24 i 48V, dok ove manje interesantne tipa 9V, 36V i slicno mnogo redje ... sa 48V je pad napona na linearcu ipak prevelik. Naravno taj 48V moze da se prepravi da bude 34-36V ali ja jos uvek nisam dovoljno iskusan sa smps-om da to umem a 6-7A koliko njemu treba nije mala struja tako da ako on sme i ako ima ko da mu pomogne moze da se bavi time.. ja sam sebi uzeo 36V meanwell :D i teram kombo pwm+linearac, doduse kod mene je to in-house tako da ja imam tu da resim jos neke probleme oko grejanja, samo kad to dodje na red (prvo moram da izvadim kutije iz sobe u koju ta svetla treba da dodju i stvari iz tih kutija raspakujem na svoja mesta)
[ tcosic8 @ 02.04.2013. 13:27 ] @
[quote] bogdan.kecman:
˝ i dodas mali linearni stepen da limitira struju˝- kako ga dodam?
I kako da stavim slike sa harda da se vide na forumu O:-), prvi put u zivotu sam na forumu o:-)
?

[ Zlatni_bg @ 02.04.2013. 13:44 ] @
Citat: shadow88:
sto se tice ovih ledovki od 100W , mozda bi dobro resenje bilo naci dva adaptera od laptopa i vezati redno, znaci 16-17V da bi se dobilo tih 32-34V , struja na njima je vec ogranicena,jos ako nadjes neke sa 3,5A strujom tobi ti savrseno odradjivalo posao bez mnogo muke, a verujem da ih mozes naci povoljno... isto tako mozes uzeti ove 12V 5A pa vezati tri na red ili jedno od 12V pa uraditi neki step up
ne znam kakave su opcije prerade jednog PC napajanja na vislji napon, ili nabavke nekog copera za taj napon, ili za priblizan, svakako vecina copera ima podesavanje izlaznog napona za 4-5V gore dole od deklarisanog...
Tesko ce to uraditi, obicno ta napajanja za lap top rade na 19V, i daju max 2A, to mu dodje oko 40W. Napajanja za skenere i stampace su ja mislim sa par volti slabijim naponom, ali opet, ne pruzaju dovoljno ampera. Trebalo bi mu 6 takvih najmanje :)
@tcosic8,
Imas opciju kada pises odgovor, "upload uz poruku".
[ bogdan.kecman @ 02.04.2013. 13:48 ] @
za slike, kada napises poruku pojavi ti se (kod poslate poruke) dugme "dodaj fajl" (ili tako nesto) kliknes tu pa ce te pitati koji fajl, ti odaberes tvoju sliku sa harda...
za strujni limit imas bas mnogo primera https://www.google.com/search?...IQsAQ&biw=1056&bih=533
mozes da pogledas: http://www.elitesecurity.org/t458288-0-high-power-led-driver
na drugoj strani je sema linearna koju sam ja pravio i koja treba da radi mada to moze i bolje, ja jos uvek nisam resio tacno kako cu to da pravim ali meni treba 4 kanala, dimovanje etc, ti imas samo reflektor
[ aleksejv @ 03.04.2013. 10:51 ] @
ja imam nekoliko tih led-ova i neke teram sa ovim drajverom koji je bas za njih ako te mrzi da pravis
igrao sam se dosta sa njima i recimo provalio da mogu da se teraju i sa ovakvim stvarcicama naravno ako se na to dovede napon od 12v, ja ga u ovom slucaju napajam sa napajanja od kompa
e sad mene vise zanima kako da dimujem ove ledove? odnosno kako da menjam struju a da ne menjam napon?
[ ZAS011 @ 03.04.2013. 11:23 ] @
PWM-om. Napon se ne menja ali se zato menja srednja vrednosr struje zavisno id odnosa impuls/pauza.
[ aleksejv @ 03.04.2013. 11:31 ] @
moze nesto malo opsirnije (pocetnik)
[ bogdan.kecman @ 03.04.2013. 11:41 ] @
za pocetak ti treba drajver sa kojim to mozes, sa ovim drajverom to ne mozes. mogao bi teoretski da zakacis pwm modul na izlaz ali to nece bas najbolje da radi.
pwm je puls width modulation, zamislis da palis gasis ledaru na nekoj frekvenciji (npr 1kHz) i onda menjas odnos izmedju toga koliko je dugo upaljena i koliko je dugo ugasena, dakle uvek je 1kHz samo u slucaju da je 50% on i 50% off tebi led svetli sa 50% snage, ako je 10% on i 90% off onda svetli sa 10% snage .. 90% on, 10% off .. you get the idea
[ aleksejv @ 03.04.2013. 12:34 ] @
ja sam sad iscitao i odgledao svasta nesto o pwm-u i tome kako funkcionise i sta ljudi rade sa njim i izmedju ostalog neki dimuju ledove (manje doduse) sa ovim, pa me zanima sto ne moze sa tim?
i jos jedna stvar, ukoliko bih to uradio da li bi dobio flickering svetla? bitno mi je da ima sto manje flikeringa
[ ZAS011 @ 03.04.2013. 12:55 ] @
Iznad mog radnog stola ima 72W neutralno belog LED-a (5m trake) koji se dimuje u rasponu od 0 do 100%. Flickering ne postoji, osnovna frekvencija PWM-a je 1234 Hz 
[ bogdan.kecman @ 03.04.2013. 13:13 ] @
Citat: aleksejv:
ja sam sad iscitao i odgledao svasta nesto o pwm-u i tome kako funkcionise i sta ljudi rade sa njim i izmedju ostalog neki dimuju ledove (manje doduse) sa ovim, pa me zanima sto ne moze sa tim?
i jos jedna stvar, ukoliko bih to uradio da li bi dobio flickering svetla? bitno mi je da ima sto manje flikeringa
flickering zavisi od frekvencije pwm-a, sve ispod nekih 500Hz se primeti, preko 1kHz se ne primeti nikako
sa ovim drajverom direktno ne bi mogao zato sto je constant current source bez upravljivog dela tako da ako bi samo njega prekidao na izlazu dobio bi vrlo ruznu krivu i nisam siguran da bi cela sprava bila dovoljno stabilna na 1kHz. ima vrlo slicnih drajvera samo sa ulazom za kontrolu gde dovedes pwm signal i kontrolises ih. ovaj drajver bi verovatno mogao da se prerpavi da mu se ubaci kontrolni signal samo treba prvo da izvedes semu istog da bi video gde da ga uguras
[ tcosic8 @ 03.04.2013. 13:30 ] @
Citat: aleksejv:
ja imam nekoliko tih led-ova i neke teram sa ovim drajverom koji je bas za njih ako te mrzi da pravis
igrao sam se dosta sa njima i recimo provalio da mogu da se teraju i sa ovakvim stvarcicama naravno ako se na to dovede napon od 12v, ja ga u ovom slucaju napajam sa napajanja od kompa
e sad mene vise zanima kako da dimujem ove ledove? odnosno kako da menjam struju a da ne menjam napon?
Mrzi me da ih radim,...
Al, nije mi jasno, uzmem nekakav trafo (istosmjerni?) sa 220 na 12, ubacim tu dole navedenu spravicu, i to je to!? Zar nisu bitni amperi na trafu?
Input voltage:10-32V
Output voltage:12-35V
Za dimanje, ništa jednostavnije!Ugradio sam 50-ak ovakvih. Cijena perfektna, kvaliteta perfektna,...
http://www.ebay.com/itm/Wirele...sories&hash=item4d06de5019
[ aleksejv @ 03.04.2013. 15:18 ] @
kako to da dimuje kad radi na 12/24v?
@bogdan.kecman
ja sam bio kupio i neki drugi koji je navodno mogao da se dimuje, ali to nikad nije proradilo, pa sam od njih odustao, imas neki link mozda?
a 1000hz mi nije bas odgovarajuce, jer ja to koristim za snimanje, a nekada se snima i sa kamerama koje snimaju par stotina frejmova u sekundi, pa verujem da bi to tad vec bilo problem,
ako nije preskupo probao bih da napravim da sve radi na nekoj vecoj frekvenci
[ bogdan.kecman @ 03.04.2013. 15:24 ] @
nemam link, za profi snimanje zaboravi pwm uvek se sudara sa expozicijom samo voznja strujom, postoje strujni drajveri ali sto bi za snimanje smanjivao jacinu, ja jos nisam cuo kamermana da kaze da mu je mnogo svetla, posebno kada je high speed u pitanju :D
[ aleksejv @ 03.04.2013. 15:40 ] @
ma i to sto kazes :)
ja planirao da napravim svetlo sa 9 ovih ledova i da svaki zasebno moze da se iskljuci i to je to, al' reko ako moze jeftino da se odradi dimovanje sto da ne, ko zna kad ce da zatreba
[ tcosic8 @ 03.04.2013. 15:53 ] @
Citat: aleksejv:
kako to da dimuje kad radi na 12/24v?
@bogdan.kecman
ja sam bio kupio i neki drugi koji je navodno mogao da se dimuje, ali to nikad nije proradilo, pa sam od njih odustao, imas neki link mozda?
a 1000hz mi nije bas odgovarajuce, jer ja to koristim za snimanje, a nekada se snima i sa kamerama koje snimaju par stotina frejmova u sekundi, pa verujem da bi to tad vec bilo problem,
ako nije preskupo probao bih da napravim da sve radi na nekoj vecoj frekvenci
Dimer koji sam naveo je za 12v, perfektno radi
[ shadow88 @ 04.04.2013. 17:41 ] @
ne vidim zasto ne bi mogao coperima na 12V 5A sa tri takva na red, jeste skuplje ali ako nema drugog resenja...
sto se tice napajanja za laptopove ima ih raznih, moguce da ce naci neki koji mu odgovara po naponu i sttruji pa da veze dva na red...
evo ovde nesto zanimljivo 36V 3A http://fypoweradapter.gmc.glob...er-machine-en60335-529143.html
[ tcosic8 @ 04.04.2013. 18:10 ] @
shadow88
Zanimljivo, al nema dovoljne snage,...
[ zica49 @ 04.04.2013. 18:53 ] @
Bogdan je dao pravu smjernicu...kupi se odgovarajuce SMPS napajanje ...bubuci da se vecina proizvodjca bazira na slicnoj manje vise provjerenoj izvedbi.
To sam spomenuo iz razloga jer vecina napajanja ima TL431 kao regulator.Ne bi trebalo predstavljati problem i ako je nesto drugo.
Manja izmjena u kolu regulatora te u reflektor NTC ili PTC kako ko voli odnosno ko se sa cim vise snalazi.
Ako je napajanje dislocirno od reflektora treba dodatna tanja zica ili dvije za NTC/PTC spoji se na odgovarajuce mjesto u krug pomenutog regulatora i gotova stvar.
Poveca se temperatura rezultat regulacije nizi izlazni napon/samim tim manja struja (da se to jako lijepo ustimat u zeljenim granicama da se spase LED od pregrijavnja i izgaranja).
[ tcosic8 @ 04.04.2013. 20:06 ] @
[ zica49 @ 04.04.2013. 20:24 ] @
Da to ili slicno uz male izmjene da se srediti regulacija osvjetljenja bez "flickeringa" i ona temperaturno strujna zastita sto sam objasnjavo u svom proslom postu..
Kupis to otklopis poslikas sa strane komponenti,sa strane stampe ima tu na forumu uvijek neko ko ce ti objasniti sta i kako.
Ako lupi sta pogresno imaju oni posmatraci sa strane sto odmah galame :)
Ovako natezanje i prijedlozi mogu otici u nedogled... pozdrav Ivica
[ ZAS011 @ 04.04.2013. 20:29 ] @
Sa tim 200W napajanjem ćeš uspeti da poteraš 1 1/2 LEDare. Sa 200W opterećenja, taj čuti će da prokuva.
Moje radno svetlo je 72W (12V/6A), napajanje 320W, kada mi je 100% PWM, povremeno uključuje ventilator. Šta li bi bilo da ga opteretim sa 250+W 
[ zica49 @ 04.04.2013. 20:33 ] @
Uvijek ima jaci.... :)
http://www.ebay.com/itm/36V-DC...main_0&hash=item4cfecf306a
ZASO11 optereti ga gorim od radoznalosti... :)
[ tcosic8 @ 04.04.2013. 21:43 ] @
http://www.ebay.com/itm/NEW-AC...6rk%3D1%26sd%3D330692505706%26
Znaći to je to! :-D
Kućišta su za 15-ak sati gotova sa plastificiranjem (edva čekam da ponosno stavim slike), pa kada ih dobijem nazad, te vidim koliko ću imati mjesta,
počinjem ˝da vas davim˝ sa hlađenjem,... O:-)
Planirao sam ovako nešto
http://www.chipoteka.hr/artikl...ntilator-220v-80x80x38-mm-20-w
uz, naravno, pasivno hlađenje (što veći Al hladnjak ispod oba 2 led modula)
Na prvu zvući ok, ali se bojim da će za dva-tri sata, ventilator unutar vodonepropusnog kućišta vrtjeti samo vrući zrak?
Ili da se oko toga ne brinem?
[ shadow88 @ 04.04.2013. 23:26 ] @
mozda bi mogao samo kuciste da iskoristis kao hladnjak ili termopastom spregnuti termicki hladnjak od led sa kucistem.. mozes proseci kuciste i hladnjake izbaciti napolje a okolo zaliti silikonom da ne prodire vlaga, ne znam kako je to reseno u fabrickim reflektorima sa 100W LED, cini mi se da nemaju aktivno hladjenje...
svakako mozes termicki senzor napajanja vezati na hladnjak LED , da ti gasi napajanje ako se pregreva , samo proveri na kojoj temp. se gasi napajanje ako se pregreva...
ne bi bilo lose napraviti neki temperaturno zavisni strujni regulator, npr sa 2n3055 i jednim otpornikom i nekim ptc ili ntc, da ti sa vecim grejanjem LED smanjuje struju kroz nju...
[ bogdan.kecman @ 05.04.2013. 02:43 ] @
osim u kometu nisam gledao nigde drugde uzivo kucista za high power ledare i ta komercijalna su uglavnom liveni alu blokovi koji sluze istovremeno kao kuciste i kao hladnjak
obrati paznju na to da te ledice iako mogu da rade na 50+ stepeni svaki stepen preko 30C im skracuje vek trajanja tako da ce na 40C raditi 5+ godina, na 50C par godina na na 60C mozda godinu dana, preko 60C vec zivotni vek krece da se racuna u danima etc etc � dakle ako hoces da traju drzi ih ispod 40C�
kod pasivnog hladjenja problem je sto kako je temperatura koju odrzavas niza to ti treba veci hladnjak posto je pasivna predaja skoro exponencijalna funkcija, isti hladnjak moze da preda mnogo puta vise energije okolnom vazduhu koji je na 20C kada je hladnjak na 70C nego kada je hladnjak na 40C � ja sam dobio odlicne performanse sa pasivnim hladjenjem kada sam stavio ledicu preko peltijea na hladnjak tako da mi peltije pravi tu dodatnu razliku od nekih 20C tako da mi drzi ledicu na 35C a hladnjak na 55C tako da mi je hladnjak dovoljno topao da moze da skine dovoljno energije sa sebe pasivno (kada je hladnjak na 35C ima oko 2W/m2K dok kada je na 55C ima skoro 10W/m2K koeficijent transfera toplote hladnjak->vazduh) � problem u toj kombinaciji je sto cela ta kontrapcija za istu kolicinu lumena trosi otprilike isto, ako ne i malo vise struje od obicne CFL sijalice a kosta znacajno vise, kompleksnije je, teze za popravku � jedini benefit tu je mogucnost dimovanja sto realno u slucaju reflektora i nije neki benefit, jedino ako nadjes ledice koje imaju "punije" svetlo nego CFL onda to ima smisla mada i CFL i bele ledice su prilicno pateticni sto se punoce tice (ja jos cekam spektralnu analizu ovih mojih belih i rgb ledica, doduse ja sam uzeo 20W bele i 30W rgb pa kombinujem nekoliko jednih i nekoliko drugih da bi dobio boju koja mi radi posao, a i cena ledica po watu kako se povecava snaga raste dok efikasnost (lumeni po watu) pada, tako da sam ja na 20W stao, sad mi je iskreno krivo sto nisam isao na vise 10W ledica umesto sto sam otisao na 20W, one su mozda bile bolja mera za cenu i efikasnost od ovih 20W komada (belih, rgb mislim da su ove od 30W idealne)
[ mikikg @ 05.04.2013. 03:38 ] @
Hehe, ti si bas zasao u tu problematiku :) Bas hoces #FFFFFF boju svetla :)) Ili vise volis #FEFEFF :))) ... salim se
[ Trick_Fix @ 05.04.2013. 03:59 ] @
Bogdane, Po čemu TI " Lupaš" da ostavljaš ovakve tragove ?
(Pazi, ovo vidim samo kod tebe, i Kinezi izlaze na Madjarskom  )
odakle ovi znakovi pitanja ?
[ mikikg @ 05.04.2013. 04:02 ] @
Ako mislis na one upitnike sa crnom pozadinom, to je tkz "UTF-8 prolupatis" :) Mislim da je tu kucao tri tackice ali ima slucaja kada browser to menja sa jednim karakterom koji je bas tri tackice pa verovatno oko toga nesto :)
[ Trick_Fix @ 05.04.2013. 04:10 ] @
ma da,
ceo svet nešto " Lupa" (Utf,vakav onakav , WIN, Western onakav,Ovakav)
ali se samo kod Bogdana to tako oslikava
pomislio da mu nije " Zalepio Taster" ???
[ bogdan.kecman @ 05.04.2013. 04:10 ] @
kako ja inace ulazim u kostac sa stvarima koje me zanimaju ovde nisam ni zagrebao povrsinu .. oprema je ili preglomazna ili preskupa, ima da se nadju povremeno relativno jeftini ruski manualni spektralni analizatori ali to je ono, uperis ga u izvor i on ti razvuce spektar u koji gledas kao kroz stereo mikroskop i onda vrtis koncanice levo desno gore dole i vadis rucno merenja za svaku frekvenciju koja te zanima, da bi dobio spektrogram to je je ozbiljnih nekoliko sati manuelnog rada no to i i podneo da je sprava mala, da nema 20 kg i uzima pola stola .. ja za to ni sa novom gajbom nemam mesta jbg .. a digitalija koja stampa, ima usb / seriski izlaz i slicno, to ima i malecno (naravno ne precizno kao oni veliki) ali pricamo o 5 cifara u nemcima, jbg imam ja mnogo lepse stvari na koje mogu potrosim 5 cifara (zamenim recimo sve prozore na gajbi :D ili odem sa zenom par dana na bali ili ..) no imam drugara koji ima pristup toj opremi pa sam mu dao jednu belu i jednu rgb da mi iscupa podatke nego je i on sad u nekom haosu pa kad izadje napravice mi spektrogram (bice post na elco.crsndoo.com kada to bude sa slikama etc)..
problematika je inace vrlo kompleksna, sto se samog "ambient light" tice tu imas 2 ozbiljna "problema", jedan je boja, meni je to abitno posto mene realno vizualija ne zanima ni 1%, slike, ukrasi etc, sto se mene tice beli zidovi su vise nego ok i jednobojni namestaj koji je funkcionalan, za izgled me �.. no, jeli, u zivotu, ako imas srece, ne budes sam, a ti si i upoznao moje zence, a njoj je vizualija #1, funkcionalnost je tek na #3 ili #5 � a "belo svetlo u dnevnoj" u toj kombinaciji ne da nema teorije, nego se to svodi na gasenje istog i ponavljanje recenice "nisam bre na svadbi" � tako da ce i pored mog ambient RGB osvetljenja koje ce ici iz sakrivenih rupa iza gipsanih radova koji kriju garnisne i koje ce tuci u plafon, biti kontrolisano preko telefona, sata, kompa i eventualno nekog posebnog panela, u sobi svakako biti i razne lampe sa prigusenim svetlom, jeli kao sto rekoh, vizualija je na mestu no1 (eventualno no2 ili 3 kod nekih drugih osoba) kada su interijeri u pitanju. dakle "belo" ne dolazi u obzir, to nikako ne predstavlja ono sto se od neke "dnevne sobe" ocekuje. "punoca boje" ovde predstavlja samo donekle problem, na netu ljudi pricaju o tome kako im nedostatak nekih delova spektra u cfl/led rasveti pravi probleme, glavobolje etc etc � ni ja ni zena nemamo taj problem, doduse sve zavisi sta radis, ako bi citao sa papira i drljao rapidografe, ko zna, mozda bi i meni cfl/led bio lose resenje ali od osnovne gde su bile drljave 50Hz neonke pa do dan danas uvek je neko low quality neonsko osvetljenje po radnim prostorima i valjda je moje oko / mozak na to oguglalo, a i zenino, tako da je nama ta punoca ne-preterano-bitna � meni se desi da sunca ne vidim po mesec dva dana (roletne dole, iskljucivo vestacko osvetljenje, zaboden u komp 20h dnevno, deadline� znate svi, nije vam se jednom desilo) tako da o tome ne brinem preterano, dakle problem 1 - boja.
E sada, drugi "problem" je profesionalna upotreba svetla, ja ovo vidim. nisam profi, nemam ni neku profi opremu (canon 50d, 5-6 objektiva, 4-5 bliconja, par difusera, mali kodak zi8 za hd video .. dakle nista spektakularno u poredjenju sta ljudi koji se bave time koriste) i ja sa tom amaterskom opremom vrlo jasno vidim kada je nesto slikano sa losim svetlom. o cemu se radi, uzmes neki relativno prirodan predmet (npr neko voce, ili neku sarenu tkaninu ili �) i skljocnes to na dobrom prirodnom svetlu (jutro, vece, ili cak mid-day ali zaklonjen sa indirektnim svetlom) i pogledas slike na ekranu, izgledaju zivo, vide se sve boje, sve je "tu", prebacis se unutra, uzmes dobro profi foto osvetljenje (reflektor, dfiuser, blic ..) skljocnes, pogledas na kompu, izgleda skoro isto, u zavisnosti od kvaliteta tog svetla i naucenosti tvog oka to izgleda isto ili slicno vibrantno kao ono sto si slikao na dnevnom svetlu � onda uzmes kineski led reflektor sa kineskim difuserom i skljocnes isto to, sa istim setovanjem, istom kolicinom svetla kao sa onim profi (vrucim) svetlom i ovo koje trosi manje struje, ne greje studio etc etc izgenerise sliku koja izgleda ko go***, kao da si skenirao izbledelu sliku iz casopisa koji je proveo par godina u nekoj cekaonici kod zubara gde su ga nervozni cekaci listali � dakle nista od te vibrantnosti .. neko to ne vidi i kaze "to je dovoljno dobro", meni to extra smeta, dakle meni to smeta za moju amatersku fotografiju koja je vise dokumentarna (napravio ovo - skljoc) dakle nista ja to ne prodajem, dizem na stockfoto etc, moja privatna kolekcija, ali bre isprano, gadno� e sad, npr video sam 2-3 led reflektora koji prave slike koje su 100% uporedive sa slikama onih vrucih reflektora sa onim cudnim lampama koje kostaju ko bubreg i levo plucno � pravljeni rucno, od ovih raznih modula, naravski niko nista nije hteo da otkrije :( � elem te rupe u spektru za fotografiju, film i slicno prave ogroman problem�.
ja sam moje module uzeo za dnevnu sobu tako da mi je spektar ne preterano bitan, ali znam koji su moduli, pa hocu da im izmerim spektar pa ako se pokaze da valja mozda uzmem i napravim sa njima neko svetlo i za slikanje, ako ne, sta da se radi, za ono zasta su kupljene, radice posao :D
[ bogdan.kecman @ 05.04.2013. 04:11 ] @
ako mislis na ove upitnike u tekstu, to je neki bug na forumu, saljem mail sa osx-a, i samo kada sa osx-a saljem mail forum neke karaktere (valjda novi red) ne skonta kako valja i pojave se ti upitnici
[ bogdan.kecman @ 05.04.2013. 04:14 ] @
tri tacke: |pocetak|�|kraj|
tri tacke pa enter: �
razmak tri tacke razmak: �
�
tri entera:
bem li ga, izgleda ovaj mailer kada lupim tri tacke pa razmak pretvori to u jedan karakter koji predstavlja tri tacke .. bice da je to problem ..
[ bogdan.kecman @ 05.04.2013. 04:24 ] @
da vidimo dal sam ga opravio ... ... ...
[ bogdan.kecman @ 05.04.2013. 04:26 ] @
extra, opravljen, sada moze mod da pobrise ove poruke oko tri tacke i utf-a :D
[ Trick_Fix @ 05.04.2013. 04:34 ] @
Citat: bogdan.kecman: tri tacke: |pocetak|�|kraj|
tri tacke pa enter: �
razmak tri tacke razmak: �
�
tri entera
Jes, To je ono što zeza sa upitnicima Baš-To.
[ aleksejv @ 06.04.2013. 23:08 ] @
Bogdane, vidim da si fino upucen u ove ledice i mozda mozes da mi pomognes, pogotovo ako objavis taj podatak oko CRI-a, ako sam dobro skapirao da ti drugar to uopste meri.
Ja nemam pristup takvoj opremi nazalost, al' recimo testirao sam ih aparatom i rezultati su me odusevili, postavicu par:
Na sve tri fotke led svetla su u kombinaciji sa jos nekim izvorom, na prvoj se mesa sa profi studijskom rasvetom (bowens), na druge dve sa dnevnim svetlom
Meni iskreno ovo zavrsava posao, i ja cu da napravim jos ovih, i to mnogo vecih, da mogu da radim samo sa njima (imam neke primere samo sa led svetlom ako nekog interesuje potrazicu), ali me interesuje kad vec pravim da probam da napravim da bude sto bolje i da traje sto duze. I naravno ako mogu da napravim da bude sto jeftinije tim bolje.
Neka od mojih pitanja su je l' stetim ledovima ako im dam vise struje nego sto im je potrebno? Merio sam unimerom, recimo meni 100w led vuce 3000mA, iako tamo odakle sam kupio pise da treba da vuce 3500mA, i ako povecam struju na ulazu one i dalje vuku isto mA (ovo me buni jer sam negde citao da ce ledovi da povuku struje koliko god im das, pa ako im das previse da ce da izgore)
Druga stvar koja me zanima je kako najjeftinije i najefikasnije resiti hladjenje, aktovno hladjenje mi nije problem, al' koliki hladnjak mi treba? ja koristim neke od kompa, al' bih voleo da probam da napravim neko malo drugacije da mi stane gomila malih 10w 12v ledova (recimo 50 komada)
i tako ako neko ima neki predlog sugestiju ili savet bio bih mu mnogo zahvalan
edit: fotke su naravno direkt iz aparata bez dorade
[Ovu poruku je menjao aleksejv dana 07.04.2013. u 00:27 GMT+1]
[ bogdan.kecman @ 07.04.2013. 00:17 ] @
Citat: aleksejv: Bogdane, vidim da si fino upucen u ove ledice i mozda mozes da mi pomognes, pogotovo ako objavis taj podatak oko CRI-a, ako sam dobro skapirao da ti drugar to uopste meri.
kao sto rekoh, nisam ni zagrebao povrsinu! elem moje ledice su 20W bela i 30W (11+8+12 ili tako nesto) rgb tako da ti bilo kakvo merenje mojih ledica nece nista znaciti za tvoje (bele 100W) ledice :( .. no kao sto rekoh, kada stignu ti grafikoni i kada ja zavrsim ove drajvere sve ce to biti objavljeno kod mene na sajtu - seme, sorsovi .. sve
sto se CRI-a tice, to je generalno fotografski/sinematografski izraz (color rendering index ako se ne varam je znacenje tog akronima) i on pokusava da da info koliko je nego svetlo "puno" te sto veci index to bolje... kod "obicnih" ledica ima dodatni problem a to je da je centralna frekvencija za svaku od boja ( RGB kada je u pitanju RGB ledica) pomerena u odnosu na centralnu frekvenciju RGB prijemnika u digitalnom aparatu te zbog toga senzor hvata to dodatno bledo nevezano za sam problem nepunosti boje... no kao sto spomenuh, ja sam pacer amater za fotografiju, imam amatersku opremu i ispodprosecno amatersko znanje o fotografiji, iskreno ne bi ni uzimao ovaj 50d da sam i dalje mogao da razvijam slike sa mog rebel-g iz '92 i da baterija za rebel-g ne kosta ko bubreg, ali vec dosta godina odneses film da ti razviju i urade slike, slike budu ko nogom, brasnjave, tuga, kao da skeniraju film na 300dpi pa onda to tako pateticno bace na papir :( .. da ne spominjem da i filmova nema, a kad naletis obicnu budu budjavi :(
Citat: aleksejv:
Na sve tri fotke led svetla su u kombinaciji sa jos nekim izvorom
problem je odrediti koliko valja to led svetlo obzirom da nije osnovni izvor svetla vec samo punilac gledajuci u slike. ako mozes da dobijes ovakve boje samo sa led-om bez dodatnog svetla te ledice su super, bez potrebe da se ista meri :D .. neke klasicne 3W ledice (kineske, kopija cree) od kojih sam ja pravio prvi reflektor za slikanje (ne blic nego bas reflektor) su bile pateticne, slike isprane, boje "pogresne" ...
Citat: aleksejv:
imam neke primere samo sa led svetlom ako nekog interesuje potrazicu
bilo bi lepo videti istu sliku samo sa profi svetlom i samo sa led svetlom.. tako da je kolicina svetla i jednog i drugog (izmereno) ista i setovanja na aparatu identicna i onda porediti takve dve slike .. a pritom slikati nesto prirodno sareno (cvece, voce, povrce..) .. tako sam ja skontao da me %@*# taj beli reflektor
Inace, fora kod bele ledice je da ne postoji bela ledica, bele ledice su plave ili ultra ljubicaste koje se onda hemiskim putem shiftuju u belo (kao sto radi neonka / cfl lampa), one vrlo cesto mogu da imaju mnogo puniji spektar nego RGB led koja svetli belo
Citat: aleksejv:
ali me interesuje kad vec pravim da probam da napravim da bude sto bolje i da traje sto duze. I naravno ako mogu da napravim da bude sto jeftinije tim bolje.
temperatura i struja su ti jedina dva faktora tu. tip svetla zavisi od same ledice to na "sto bolje i sto duze" slabo utice. dobro bi bilo imati sliku spektralne emisije (samo cri broj ne znaci mnogo) pa onda istu upotpuniti sa drugim svetlom ili umesati u isti reflektor nekoliko razlicitih izvora svetla. kao sto rekoh po ceni i efikasnosti ove male ledice su mnogo efikasnije, 5W ili 10W ledice su po meni najbolji izbor. Ja ako bi sebi pravio reflektor isao bi sa 5W ledicama montiranim na 3mm debelu bakarnu plocu na koju je sa druge strane montiran veeeeeeliki hladnjak. Ako bi to terbalo da radi duze, mozda bi isao sa poredjanje ledice sa jedne strane 2-3mm bakarne ploce, onda peltije elementi da pokriju plocu, onda opet bakarna ploca 2-3mm i onda sa zadnje strane alu hladnjaci ili ako pricamo o 500+W svetla onda maleno vodeno hladjenje umesto alu hladnjaka, moze da se napravi vrlo jeftino i da bude extra + ce biti tiho i lakse za nosenje
Citat: aleksejv:
Neka od mojih pitanja su je l' stetim ledovima ako im dam vise struje nego sto im je potrebno?
da. ako pricamo o konstantnoj struji a ne o pwm-u, prelazak nominalne struje brzo skracuje zivotni vek ledice, kako se struja povecava tako se vek drasticno skracuje
takodje i pri nominalnoj struji, vek najvise zavisi od temperature. ledica na 40C ce raditi duplo duze nego ledica na 60C
Citat: aleksejv:
Merio sam unimerom, recimo meni 100w led vuce 3000mA, iako tamo odakle sam kupio pise da treba da vuce 3500mA, i ako povecam struju na ulazu one i dalje vuku isto mA (ovo me buni jer sam negde citao da ce ledovi da povuku struje koliko god im das, pa ako im das previse da ce da izgore)
"povecas struju na ulazu" verovatno mislis na regulator na drajveru. pitanje je koliki napon je na izlazu iz regulatora.. 100W ledica sigurno ima veliki voltage drop, na primer moja 20W bela ledica ima voltage drop od 34V, dakle ako su stavili recimo 5 takvih u paralelu tebi treba napajanje koje moze da da preko 34V da bi ti ledici mogao da das vise struje nego sto ona moze nominalno da povuce, ako ti sa voltage drop-om na ledici od 34V imas npr napajanje od 24V ono ne moze da izgura max snagu ledice.. pitanje je kakav je taj drajver koji ti imas, mozda prosto ne moze da da dodatnu snagu bez obzira sto mu ti "navrtis na potu".
Citat: aleksejv:
Druga stvar koja me zanima je kako najjeftinije i najefikasnije resiti hladjenje, aktovno hladjenje mi nije problem, al' koliki hladnjak mi treba? ja koristim neke od kompa, al' bih voleo da probam da napravim neko malo drugacije da mi stane gomila malih 10w 12v ledova (recimo 50 komada)
ja sam tuko glavom dugo kako to da resim i resio sam ovako
imam 4mm debelu bakarnu plocu malo vecu nego 2 ledice (posto mi je jedan modul napravljen od jedne bele i jedne rgb ledice, ukupno dakle 50W). Na tu bakarnu plocu sam po ivici zalelemio (obicnim kalajem, nista hartletovanje) 8mm bakarnu cev po duzini te ploce i ostavio 2cm da viri sa obe strane, (tako cu napraviti sve module, zada imam samo jedan), moduli su medjusobno spojeni obicnim 8mm crevom za vodu u krug, onda to ide kroz hladnjak za klimu za BMW (mala aluminijumska kockica jedno 20x10x5cm, kupljena na bubanj potoku), iz njega ide u plasticni kontejner za vodu u kom se nalazi AT-105 2000l/h pumpa za akvarijum koja tu vodu iz kontejnera gruva nazad u sistem. kada skinem ledice i grejem bakarnu plocu brenerom ne mogu da je zagrejem preko 70C a to je mnogo vise wati snage nego ledica tako da sam ja zadovoljan :)
[ bogdan.kecman @ 07.04.2013. 00:35 ] @
btw sto se merenja tice ja ocekujem da za obe ledice dobijem nesto tipa:
https://www.google.com/search?...e+led+spectrogram&tbm=isch
edit: inace neko ko ima pristup spravama je bio malo dokon :D ovde ima dosta grafikona
http://www.3reef.com/forums/le...x-few-chinese-leds-129292.html
[ mikikg @ 07.04.2013. 02:44 ] @
Ovo oko svetla je bas zanimljivo. Ja nemam bas nikakvo znanje oko toga :(
Mada imam malo iskustvar oko industriske sprektrografije za analizu legura metala. Silom prilika smo revitalizirali te masine, izbacivali veoma matore Digital PDP-8 racunare i stavljali nase PLC pa smo morali svasta nesto oko toga da skontamo. Doduse tu je nesto drugacija problematika u pitanju, uzorak koji se u argonu varnici pa se svetlo varnice provlaci kroz neku specialnu resetku (slicno kao prizma, inace sve je u vakumu) i onda se na odredjenim talasnim duzinama (uglu) postavlja po jedan foto senzor (foto osetljive cevke) koje prakticno predstavlja talasnu duzinu odredjenog elementa i kada se sve to izmeri i preracuna dobije se tacan sastav legure u procentima odredjenih hemiskih elemenata. Verujem da je to totalno drugacije od spektrografije svetla ali je "tu negde" ...
[ bogdan.kecman @ 07.04.2013. 02:49 ] @
nije mnogo drugacije, sve to radi na istom principu, izvor svetla pustis kroz prorez/prizmu ili vec nadjes neki nacin da ga raspes i onda na zaslonu citas dal manualno da li senzorima intenzitet na razlicitim lokacijama.... kod spektrografa koji spaljuju materijal onda ti ulazni podaci idu u racunar gde se porede sa ogromnon bazom i tako se prepoznaje sta je u pitanju a samim gledanjem spektra znas na kojoj frekvenciji je koji bazicni materijal ... za ovo sto ja hocu je sve to isto samo jednostavnije posto obicna staklena prizma radi posao
[ mikikg @ 07.04.2013. 03:10 ] @
Jeste, vrlo slicno ... samo sto mislim da te prizme nisu bas od "obicnog" stakla, ne znam, ali nagadjam da mora da bude neko veoma cisto i specificnog sastava da ne bi pravio dodatnu distrorziju prilikom rastavljanja. Mozda to sve moze i relativno prosto da se uradi, sad kada se ima CCD i slicno tako sto bi mehanicki "prosetao" senzor za jednog kraja na drugi kraj razlozenog spektra i onda prakticno dobio one grafikone koje si pokazao na linkovima. Oko komplikacija kalibracije takvih sprava ne bih ulazio, to nije ni malo naivno. Isto je i pitanje kakav senzor iskoristiti, ali iz mog primera ispada da foto cevka moze tu bas fino da zavrsi posao (jednu istu cevku su koristili za sve talasne duzine). Isto je zanimljivo da varnica koja se analizira ima mnogo siri spektar boja od vidlivog spektra pa je opet foto cevka i to radilo.
A ne znam da li znate da i CCD u foto aparatu moze da detektuje infra crveno? :) Stara fora za gledanje u IR ledice od daljinaca preko digitalnog foto aparata a radi i sa kamericama na telefonima ;) Probajte, cool je :) Korisno po neki put da ne rasturas odmah daljinac kada tu "nesto" ne radi :)))
[Ovu poruku je menjao mikikg dana 07.04.2013. u 04:34 GMT+1]
[ bogdan.kecman @ 07.04.2013. 03:17 ] @
pa ove za vidljivo svetlo su staklene, jeste sigurno neko fancy staklo al je staklo ... oni turbo mega giga spektrografi iz labova za analizu materijala koriste neka cuda mu da od nekih materijala za koje nikad nisam ni cuo :D
teoretski je taj generator spektrograma jednostavna sprava, ali je to samo teoretski, prakticno je to uber precizna sprava tako da..
[ zica49 @ 07.04.2013. 11:17 ] @
Vas trojica iz zadnjih komentara lakse malo, navucete ovdje cijelu ekipu iz foruma Fizika :)
[ bogdan.kecman @ 07.04.2013. 16:05 ] @
neka dodju :D sigurno ima sta da nas nauce :)
[ aleksejv @ 09.04.2013. 09:39 ] @
Citat: bogdan.kecman:
Citat: aleksejv: Bogdane, vidim da si fino upucen u ove ledice i mozda mozes da mi pomognes, pogotovo ako objavis taj podatak oko CRI-a, ako sam dobro skapirao da ti drugar to uopste meri.
bilo bi lepo videti istu sliku samo sa profi svetlom i samo sa led svetlom.. tako da je kolicina svetla i jednog i drugog (izmereno) ista i setovanja na aparatu identicna i onda porediti takve dve slike .. a pritom slikati nesto prirodno sareno (cvece, voce, povrce..) .. tako sam ja skontao da me %@*# taj beli reflektor
videcu jedno vece da uradim to pa da okacim, inace imao sam to vec al' ne mogu sad da nadjem, uglavnom ja sam bio poprilicno zadovoljan bojama, meni je problem vise pravilo to sto je slabo
Citat: bogdan.kecman:
"povecas struju na ulazu" verovatno mislis na regulator na drajveru. pitanje je koliki napon je na izlazu iz regulatora.. 100W ledica sigurno ima veliki voltage drop, na primer moja 20W bela ledica ima voltage drop od 34V, dakle ako su stavili recimo 5 takvih u paralelu tebi treba napajanje koje moze da da preko 34V da bi ti ledici mogao da das vise struje nego sto ona moze nominalno da povuce, ako ti sa voltage drop-om na ledici od 34V imas npr napajanje od 24V ono ne moze da izgura max snagu ledice.. pitanje je kakav je taj drajver koji ti imas, mozda prosto ne moze da da dodatnu snagu bez obzira sto mu ti "navrtis na potu".
moracu ovo da isproveravam posto sam se sad zbunio. probao sam sad 12v ledice, vezao sam paralelno 9 komada od po 10w i povezao na bateriju od ups-a, na bateriji merim 12.45v, a na ledovima 9.2v. Je l' to znaci da mogu da pustim veci napon kroz njih dokle god na ledovima ne dobijem 12v? posle cu da izmerim i struju na njuma
ovo sa vodenim hladnjenjem mislim da cu i ja da uradim,mogu cak i 5mm plocu bakarnu da uzmem i iza nalemim one savitljive bakarne cevi, valjda ce da ladi kako valja
[ mikikg @ 09.04.2013. 09:48 ] @
U vezi hladjenja, mozda ti je laksa i povoljnija varijanta da iskoristis neki od hladnjaka za PC procesore, ima ih i sa vazdusnim i vodenim hladjenjem sa sve pumpicama i taman su zgodni za takve povrsine. To ima polovno po oglasima da se nadje, ovi sto overclokuju procesore to gotive pa posle prodaju but-zasto kad prevazidju tu generaciju procesora jer im obicno ne pasuje za nove :)
[ aleksejv @ 09.04.2013. 09:53 ] @
mislim da cu morati sam da pravim, posto ploca na koju planiram da kacim ledove bi bila 50x50cm i nosila 50 ak jedinica :)
[ bogdan.kecman @ 09.04.2013. 09:54 ] @
ja sam gledao te za pc, nisu ni za ...
ledice su prevelike povrsine a za pc sa vazdusnim hladjenjem su alu fanovi a to ne radi kako valja, drugo, bez vode, problem je sto kada hladis vazduhom ako hoces da drzis ledicu hladnu nema sanse .. fora je sto ti hoces ledicu da drzis ispod 40C, sa vazduhom to skoro pa nema sanse, ili ces da imas vrlo neprijatne ventise .. bakarna plocka sa cevkom je 10min da napravis a ne moras da se drndas sa velicinom kao sto moraju za vodeno hladjenje za komp tako da ti mozes da napravis hladjenje mnogo efikasnije a mnooooogo jeftinije ..
meni je licno i potrosnja bitna, mogu ja to lako da resim sa peltijeom i dodatnim hladnjenjem ali dolazim do toga da mi ledica trosi ko zarulja, onda mi je 10000x jeftinije da turim zarulju
[ bogdan.kecman @ 09.04.2013. 10:10 ] @
obavezno bakar, min 3mm, mozes da uzmes osmicu cevku i da je izsavijas u mrezu 50x50cm i zalemis direkt na zadnju stranu te ploce na koju ces posle da kacis module, pre toga izbusis plocku i narezes sa M3 navojem tako da module usrafis direkt u plocku (oni tanji srafovi od flopija rade do dzadza :D ) ispod modula obavezno silikonska pasta za cpu, nemoj klasicnu silikonsku pastu ima 10x veci otpor, znaci nadjes oni srebrdnu za cpu i namazes izmedju ledice i ploce ... lemis cevku pozadi kada ledice nisu zakacene :D najbolje po meni
- nakucas cevku tako da lepo leze na plocu (vecom povrsinom, dakle malo je spljeskas)
- namazes plocu i cevku sa fluxom
- ganom za stripovanje farbe lepo zagrejes plocu i cevku
- stisnes cev na plocu, nastavis da grejes i dodajes tinol po ivici cevke da ode lepo ispod (odnece ga flux)
to ima da radi ko blesavo
e sad, ja razmisljam da kod mene dodam jedan modul pred vracanje vode u kanister ... dakle imamo plasticni kanister sa vodom u kom je pumpa koja gura vodu u ove bakarne cevi koje lade plocke, odatle voda ide u izmenjivac toplote od bmw-a (ili kakav vec hladnjak velike povrsine gde ce ta voda da se oladi) e sad, pre nego je vratim u hladnjak, ja mislim da dodam jednu bakarnu plocku koja sa jedne strane ima cevku koja uzima mlaku vodu iz razmenjivaca i vraca je u kanister a sa druge strane ima peltije-a od 100W koji opet ima vazdusni hladnjak na sebi sa fanom, on bi mi sluzio samo da spusti temperaturu vode koja izlazi iz hladnjaka sa nekih 30C na jedno 25C posto sa kucnom temperaturom od 25-28C nema sanse da spustim temperaturu vode na ispod 30C bez nekog aktivnog hladjenja .. obizrom na kontrolu svega toga sa mcu sve ce se paliti samo po potrebi (i pumpa i peltije i ..)
[ mikikg @ 09.04.2013. 10:11 ] @
Hmm, dakle takva je situacija ...
Pa za ovu 50x50cm varijantu, onda samo bakarna masivna plocetina i iza pasivni hladjak ko za 2kW pojacalo :)
Rasmilsljam ako je to za profi/studisku upotrebu, tu je mozda frka i staviti ventilator, ako je samo za fotografiju ok, ali ako je za video snimanje buka ventilatora nije bas zgodna.
Drzati ledice na 40C pri punoj snazi nije bas lako, ili freon ili voda ili peltije ...
[ zica49 @ 09.04.2013. 10:59 ] @
Mozda nekome bude korisno,varenje ili tvrdo letovanje cijevi za lim bi trebalo odraditi kao na slici odnosno da artmetricka sredina temperature izmedju dovodne i odvodne cijevi bude pliblizno jednaka po cijeloj povrsini..[img][/img][att_img]
[ bogdan.kecman @ 09.04.2013. 11:20 ] @
Citat: zica49: Mozda nekome bude korisno,varenje ili tvrdo letovanje
ma kakvo tvrdo letovanje, zahteva preveliku temperaturu, poseban flux, skupe srebrne zice .. treba ti prokleti acetilen .. a ne dobijes realno nista, obicno meko letovanje radi posao, sva ova nova fancy grejanja, vodovod bakarnim cevima, sve je mekani lem, obican flux i kalaj, radi sa obicnim butanskim brenerom a moze i sa dobrom duvaljkom za skidanje farbe, teoretski bi hartletovana veza trebalo da ima manji otpor ali obzirom na kolicinu cimanja .... e sad jedino ako ne radis klime, oni moraju da rade hartletovanje, pa da vec imas i acetilen i srebro i ...
Citat: zica49: cijevi za lim bi trebalo odraditi kao na slici odnosno da artmetricka sredina temperature
da kada bi se koristio lim onda je to bitno, osnovni razlog zasto ja koristi bakarnu plocu od 3+ milimetara je to sto na ploci od 12x7cm ja stavim 50W ledica na sredinu i provucem osmicu po 12cm ivici, dakle ne po celoj ploci nego po ivici, i cela ploca bude ladna ko spricer, bakar satire kako provodi ... ja sam prvo probao sa aluminijumom i g***o nije ni za ... imam po 20 stepeni razlika na 1cm daljine, onda video kako je drugar resavao problem za neke trandze za neko pojacalo, stavio trandze na 2mm bakarnu plocu, a iza ploce alu hladnjaci, ja ga pitao sto? kaze on, stavis trandzu na hladnjak (to3) hladnjak duk 20cm na krajevima ladan a trandza na 150C i izgori, dodas bakarnu plocu, ladnjak bude iste temperature celom povrsinom i trandza ne moze da podigne temp preko 70C na istom opterecenju .. ja reko super, sad cu probam za ledice i odusevim se kako sljaka :D .. jedini problem je sto je zapremiski bakar bezobrazno skuplji od aluminijuma sto objasnjava razlog sto alu koriste za hladnjake a ne bakar
[ zica49 @ 09.04.2013. 11:29 ] @
Tvrdo letovanje mi prvo palo na pamet,okej bilo kakavo privrscenje cijevi za lim je pozeljno i najefektivnije kao sa slike.
[ mikikg @ 09.04.2013. 11:31 ] @
Bakar je mnoooogo bolji (brzi) provodnik toplote i zato se sve to radi. Bas kod spomenutih PC hladnjaka, videli ste u onim malo boljim da uvek ima jedno parce bakarnog valjka koji je utisnut u telo aluminiumskog hladnjaka upravo da bi iz sredine gde je najveca koncetracija toplote to rasirio po povrsini aluminijuma. Ista caka i kod pojacala, posebno recimo sad kod novijih konstrukcije sa IC izlaznim stepenom gde se paraleluju/bridge-uju vise komada, obavezno se ispod stavlja bakarna stangla da bi ujednacio temperature IC-ova i sprecio nezeljene posledice kada se razlikuje temperatura.
Idealno bi bilo kada bi ceo hladnjak bio od bakra (pravi se i to) al to zna da bude bas skupo.
[ aleksejv @ 11.04.2013. 18:42 ] @
meni danas stiglo napajanje 36v 11a koje sam planirao da iskoristim za ledove, a sad se nesto pitam da l' ce to uopste da moze tako a da ne spalim ledove. je l' smem da ih vezem paralelno a da prezive?
[ bogdan.kecman @ 11.04.2013. 22:30 ] @
@aleksejv, ne smes da ih vezujes paralelno bez otpornika
[ bogdan.kecman @ 12.04.2013. 01:52 ] @
to su bese Vf=32-34V 3A 100W moduli ?
stavis 1.5 om 20W otpornik u seriju sa svakom ledicom i to je to
npr ovako:
a inace idealni otpornici za tu namenu:
http://uk.farnell.com/te-conne...lu-housed-1r5-5-25w/dp/2009308
dakle treba ti 1 po ledici, imaces oko 15W bacene snage na svakom otporniku, da guras smps drajver na 3A imaces 15% min gubitak sto je opet istih tih 15W a ovo ti je jeftinije i jednostavnije
dakle 36V pa svaku ledicu preko 1.5R otpornika i resen problem, ledica ce da se greje koliko mora, otpornik ce da disipira nesto ispod 15W, zakacis ga na isti hladnjak sa ledicama samo ga turi sa druge strane i vozi misko ..
[Ovu poruku je menjao bogdan.kecman dana 12.04.2013. u 03:02 GMT+1]
[ aleksejv @ 12.04.2013. 07:28 ] @
Hvala ti puno Bogdane, posle posla cu da sednem i preracunam ovo sto si nacrtao, da naucim nesto za sledeci put da ne pitam gluposti stalno :)
Ove otpornike naravno ne mogu da nadjem nigde u srbiji, a ni na ebayu se nesto nisam usrecio, moracu koliko vidim da trazim nekoga iz amerike da mi posalje (da, ako neko zna neki dobar sajt sa komponentama u nemackoj bio bih mu vrlo zahvalan za link, moze i na pp, odatle mi je mnogo lakse da nabavljam stvari)
Jos jedno glupo pitanje, u ovoj konfiguraciji nije moguce iskljucivanje pojedinih dioda, recimo iskljucim 3 i ostane mi 1, jer ce tad ta jedna da dobije svu struju koja je trebala da se deli na 4, je l' tako?
[ bogdan.kecman @ 12.04.2013. 12:46 ] @
te otpornike mozes da narucis preko tagora ili technodisa ili sprintela ili bilo kog drugog domaceg dobavljaca, das im te id-eve iz farnela i za 2 nedelje ti budu isporuceni
mozes bez problema da izvuces ledicu u ovoj konfiguraciji, ako primetis tri tackice, dakle ti led+otpornik mozes da vezujes paralelno koliko hoces, otpornik tu limitira struju, ako stavis jednu ledicu i otpornik vucices 3A, ako stavis 2x (led+otpornik) vuci ces 6A i tako dalje, mozes da dodajes onoliko koliko struje moze da da tvoje 36V napajanje, ako je npr 10A mozes 3 ledice da teras, ako je 24A mozes 8 ..
dakle tvoje napajanje nije izvor struje vec napona, struje ce da da koliko mora
[ zica49 @ 12.04.2013. 13:53 ] @
[quote]aleksejv:
Hvala ti puno Bogdane, posle posla cu da sednem i preracunam ovo sto si nacrtao, da naucim nesto za sledeci put da ne pitam gluposti stalno :) [quote]
Uopste nisi pitao gluposti,gluposti bi bile da is pitao "spojio sam to ovako ili onako ispustilo bijeli dim sta sad "
[ aleksejv @ 13.04.2013. 16:18 ] @
Bogdane, hvala jos jednom! Mnogo su mi pomogle ove stvari koje si napisao, a i uveliko skratile vreme.
Ja se mislim da nakacim 4x100w ledove na ovaj drajver, pa da oni rade malko manjom snagom od maksimalne, lakse mi to zbog konstrukcije, a mislim da ce i duze trajati posto nece raditi punom snagom, al' to cu vec da probam kad kupim ove otpornike.
a imam gomilu nekih malih 10w ledova od kojih samhteo da napravim ring light, pa ako sam dobro proracunao meni tu treba 1om 2w otpornik? (karakteristike led-a Vf:9-12v If:1050mA 10w)
malo me buni ovaj forward voltage parametar kad pise da je od 9-12v i sta mi to u praksi znaci, ako recimo dam ledu 9v i 1A i 12v i 1A hoce svetleti isto? ili to ima neku drugu funkciju?
@zica49
pa dobro, ja nekako dozivljavam i to kao potpuno normalnu stvar u procesu ucenja (i vrlo cesto koristim) :D
[ Slobodan čovek @ 13.04.2013. 17:13 ] @
Taj Vf zavisi od struje kroz LE diodu. Ima grafik u dokumentaciji (datašitu), ako znaš koji je proizvođač i model.
Recimo, pri maksimalnoj struji (1050mA) Vf je verovatno 9,5V (1.05A * 9,5V = 10W).
Tako da, ako ti je otpornik 1omh, i hoćeš da teraš LED sa 1,05A onda treba da dovedeš ne na LED već na LED + otpornik napon od 10,55V.
[ zica49 @ 13.04.2013. 17:16 ] @
Naravno,i potpuno ispravno...
[ bogdan.kecman @ 13.04.2013. 17:27 ] @
taj Vf zavisi od temperature, struje, napona, same diode i svacega jos, posebno kada su kinezi u pitanju ... elem
za Vf = 32V - 34V
i max I = 3A
ti racunas da ti je
R = U/I
e sad U = Vtvoj - Vf
dakle sada uzmes obe vrednosti, pri Vf = 32 tvoj R = (36-32)/3 = 1.333R a pri Vf=34V R = 0.66666V
e sad posto ti ne mozes da menjas tu taj otpor ti stavis veci (1.3R na primer)pa ce led da i ne svetli bas 100% uvek sa svih 3A vec ce u varijanti kada joj je Vf=34V struja kroz nju biti I = U/R = 1.6A (ako sam dobro izracunao, ili pre 1.5 .. tu negde) .. ono sto ja npr radim je za svaku ledicu ponaosob okacim na current source na tacno struje koliko hocu da joj dam (npr tvoju 3A ledicu bi ja terao na 2.9A) i onda izmerim lepo koliki je napon tacno na ledici kada ledica dostigne temperaturu na kojoj ce raditi i to je Vf. u odnosu na njega izracunam otpornike (stavim prvi veci standardni otpornik)
[ bogdan.kecman @ 13.04.2013. 17:31 ] @
fora je sto je za ledice realno zamo If bitan (za svetlocu, boju etc...) Vf ti tu dobijas vise kao "info" posto njih realno treba da teras strujnim izvorom .. e sad kad pravis "reflektor" nekako je lakse ici sa obicnim transformatorom i otpornikom, ne dobija se max kvalitet i brigtness ali se dobija najbrze najjeftinije svetlo :D
najbolje bi realno bilo naci neki modulcic kao sto sam ja nasao kod mene za 700mA i za 350mA za ove moje ledice, samo na 1050mA ili 3000mA koliko tebi treba i okaciti njega .. to bi dalo najbolje rezultate ali naci te modulcicce dovoljno jeftino ... evo meni za 10 RGBW panela treba 10x 700mA i 30x 350mA to je skoro 400 eura samo za drajvere za ledice
[ bogdan.kecman @ 14.04.2013. 00:31 ] @
btw ovo navodno radi za tebe 1/1
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-...main_0&hash=item2a26501b86
ili vidi ovo, 230VAC iz stekera u zidu direkt na 100W ledicu (ovaj je pravljen bas za tu tvoju ledicu, ja mislim da se ovaj drajver isplati vise od bilo cega sto bi ti pravio):
http://www.ebay.com/itm/High-P...main_0&hash=item3cbd5c0c96
sada kada ima paypal za svakoga u srbistanu, to lako narucis direkt sa paypal-a, kosta manje od 50eur dakle ako ti treba vise, narucuj jedan po jedan (narucis 1, sacekas da promeni status u shipped pa narucis sledeci.. da bi ti stizalo u razlicitim paketima a ne da ti zapakuje sve u jedan pa da te oderu na carini)
[ aleksejv @ 14.04.2013. 20:43 ] @
Opet hvala bogdane :)
Imam vec oba :) i jos par nekih drugih, pa eksperimentisem malo
Nasao sam sad onu tvoju temu o ledicama i iscitao, i tamo pominjes neke stvari koje bih voleo da malo razjasnim,
recimo pises tamo o boji svetla i da tim ledicama koje imas boja nije bas najbolja pa si zato ubacio rgb ledove da bi popunio rupu,
o kakvoj rupi je rec? Je l' ti svetlo samo nije dovoljno toplo (zuto) ili si primetio jos neki problem sa svetlom?
ovaj prvi drajver koji si okacio, on ima cc cv podesavanja i to mi se svidja jer bih tako mogao da dimujem led, al' kako bih ja mogao to da prepravim malo pa da taj potenciometar izvucem negde na kuciste (to je manji problem)
i kako bih mogao da namestim da je single turn, odnosno da mi skroz desno bude 100%, a skroz levo 0% brightness
takodje tamo u tvojoj temi si pisao o tome da ledice menjaju boju svetla ako se menja struja, a da se to ne desava ako se voze pwm-om, pa ako mozes to da mi pojasnis
[ aleksejv @ 14.04.2013. 21:13 ] @
a sto se tice onog drugog drajvera on je stvarno super, samo kad bih uspeo da ga preradim da bude kao ovaj:
100w led driver dimmable
a siguran sam da ta prepravka ne kosta 20$, ali zaista ne znam jos uvek kako sam to da uradim, al' ne odustajem :) naucicu nekad nesto valjda
[ bogdan.kecman @ 14.04.2013. 22:00 ] @
bez seme tesko, inace svi ti "pwm dimmable" su 200Hz max pwm freq sto je za bilo kakvo slikanje/snimanje potpuno neupotrebljivo
[ bogdan.kecman @ 15.04.2013. 01:55 ] @
[ aleksejv @ 12.10.2014. 17:33 ] @
Bogdaane i ostali, na kojoj tacki i kojom metodom merite temperaturu ovih led cipova?
Posto kada merim onaj njen metalni deo k-termocouple-om dobijem 50ak stepeni, kada merim sredinu beskontaktnim meracem imam 110-180 stepeni i naravno rukom ne mogu da pipnem sredinu led-a, bez obzira cime ga hladim, vodom ili vazduhom
[ vladd @ 12.10.2014. 19:52 ] @
Meri temperaturu sa "mracne" strane, isijavanje nije kriticno za pelet diode.
Zracenje moze da generise toplotu, da greje plastiku i da zavara opticki senzor, ali je ta toplota vec van jezgra diode.
[ bogdan.kecman @ 12.10.2014. 21:29 ] @
ne mozes da meris bezkontatknim svetleci deo imas refleksije, duhove, cuda muda .. posebno ne sa nekalibrisanim instrumentom .. emissivity tu svakako nije 0.95, takodje pogledaj u usta tog bezkontaktnog, ako je providno iil belo njim uopste ne mozes da meris, ako je kao ogledalo onda mozes (uz naravno validnu emissivity kompenzaciju)
e sad, kako ja merim, fora je sto je junction to case kod svih tih ledica veliki, cak i kod originalnog cree-a, ali je neko iskustvo pokazalo da je 40C za case neka max radna temperatura. tu je i, po meni, najveci problem high power ledica, do 3W junction to case je mnogo nizi i one podnose vecu temperaturu kucista, veca temperatura kucista znaci lakse pasivno hladjenje (znas i sam da skoro exponencijalno raste pasivno prenos energije sa istog hladnjaka na vazduh kako mu raste temperatura) i samim tim sve je mnogo lakse za naprviti .. ja sam napravio ogromnu gresku sto sam kupio brdo 30+10W modula umesto da sam uzeo brdo 1W zvezdica .. kostalo bi neznatno vise za ledice ali bi sve ostalo bilo 100x jeftinije
[ Sleepwalkerbg @ 29.09.2015. 11:33 ] @
Ako mogu malo pomoci , imao sam skoro priliku da testiram neke od ovih dioda:
1 - KINESKE LED (krsh) diode koje se mogu kod nas kupiti za 5-6 eur (EPISTAR i sl.) NIPSOTO nemaju 100W iako pise tako.
Naime, konstrukcija ovih LED je takva da se sastoje iz serijski vezanih LED (10 kom po 1W tj. 10x3,6V = 36V).
Te serije po 10Kom se vezuju u paralelu na samom chipu. Postoji trik za proveru ispravnosti i kvaliteta ovih LED - pomocu lab. ispravljaca polako povecavajuci napon od 0-36 V (uz ogranicenje struje).
Videcete da se pale krajnje nepravilno pri nizim naponima i ima dosta "mrtvih" segmenata sto nije slucaj kod kvalitetnijih proizvodjaca!
2. - I da mogu da rade sa 100W , njihov zivotni vek u tom slucaju tesko premasuje zivot CFL (pada na nekoliko hiljada sati) uz jako zagrevanje
3 - Kao i sve LED , pozeljno je i preporucljivo napajati ih konstantnom strujom
Uz gore navedene stavke , jasan je zakljucak da "100 W" LED ne treba "terati" vise od 40W uz kontrolu struje, temperature i dobro hladjenje kako bismo izvukli njihov maksimum!
Nije neki izdatak umesto jedne 100W kupiti 2 kom pa dobiti 80-ak W (smanjujuci snagu po modulu) uz osiguran duzi zivotni vek!
Pozdrav kolegama
[ fox_87 @ 22.02.2016. 13:49 ] @
Imam ovaj reflektor http://www.winwin.rs/led-refle...003s-6500k-2700lm-1175900.html
Crkla je dioda nakon 2god, pa me zanima gde mogu da nadjem zamensku, i valjaju li ove koje se prodaju po internetu za 600din.
Ne znam da li je uzrok crkavanja to sto drajver trenutno daje 40V na izlazu, a deklarisan je na 36V , to je izmereno sa ovom vezanom diodom koja ne radi
[ PedjaZ @ 22.02.2016. 14:00 ] @
Obavezno im ostavi komentar na sajtu... nije bas trajala 20, 30, 50 godina
[ Living Light @ 22.02.2016. 15:58 ] @
A rekli su da ce da traje "pola veka" ?!
..bas su lazovi! . . . ti proizvodjaci novopecenih LED reflektora,
banda je to,
pOz
[ fox_87 @ 22.02.2016. 16:17 ] @
Ostavio sam naravno, pitanje je dal ce da odobre komentar
Al to i dalje ne resava problem
[ gilopile @ 22.02.2016. 16:22 ] @
U biti, nema razlike izmedju njega i ove koje mozes naci na KP, Ku***do i sl. Sve je to kineska roba. Imas za oko 500RSD LED 30W. Uzmes i zamenis, samo dobro je postavi na hladnjak i stavi termalnu pastu.
Ako drajver daje 40V, nije dobro. Ipak ga optereti sa necim, pa onda meri.
20, 30, 50 godina :D Jeste, kako da ne. Komentar ce da ti objave, ali jucer. Dobro ti je i izgurao taj 2 godine.
[ Living Light @ 22.02.2016. 17:38 ] @
Dragance,
Sve mi je jasno sta si napisao osim one reci sa ****zvezdicama,
...kao da nedostaje neka rec ? ...iLi ja previse mastam ?
Jelsi li Ti ovde smislio da napravis "ELECRONICS" --"Slagalicu" ?
Eto, novog Biznisa
[ gilopile @ 22.02.2016. 17:47 ] @
E pa Trick Fix, samo mi se pozvezdilo kada sam pisao. Neka ubaci umesto zvezdica `pimu` i to mu je to :D
[ Living Light @ 22.02.2016. 18:04 ] @
De, ne zavitlavaj,
ovo je veoma Ozbiljan i striktno konkretan forum :-).............TO Modovi znaju, i vode racuna 100% !
Tu si nasao da isterjujes pravopis, ovde "isterivaj" Elekroniku u pravom smislu te praxe !
.....i nemo' da mi lezes u 6h ujutru, Srce ce da te izda od NE-Spavanja !
Polako sa tim "Adrenalinom", ima dana za megdana, a ima i vise dana neg Kobasica,
tako da,
--Mozda je bolje sa "Ručnom" kocnicom ! .....nego nizbrdo bez i jedne "Sajle"
Verujem da je OFF, ali je nadam se korisno.
pOz
Copyright (C) 2001-2025 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|