[ hvarovic @ 15.11.2014. 14:47 ] @
Pozdrav,

Kako napraviti invertor snage 3kW, ako imam napon akumulatora 120VDC (500Ah). Naravno ne treba mi čisti sinus nego je dovoljan modificirani izlazni napon ili pravokutni pošto će se napajti samo 4 reflektora svaki po 500W(halogeni). Napravio bih oscilator sa 4047 pa me zanima da li mogu koristiti IRFP260 mosfete i koliko njih bi trebalo spojiti paralelno? Kao drajver za mosfete koristio bih CD4069 u kojem bi svih 6 invertora spojio paralelno za pobudu mosfeta u jednoj grani , a isto tako drugi 4069 za drugu granu. Dakle pitanje je, da li bi mosfeti izdržali taj napon i ako bi koliko njih treba za svaku granu i da li se drajver može napraviti na gore opisani način?

Trafo sa 120 na 220V snage 3kW već imam pa me samo zanima na koji način napraviti elektroniku.

hvala.

[ Branko.R @ 15.11.2014. 14:58 ] @
Zašto ne kupiš LED reflektore od 30-50W, oni rade na 24V.
Prvo, manja ti je potrošnja, drugo, nema rizika od strujnog udara i treće, jeftinije ti je da napraviš pretvarač DC 120/24V nego invertor.
Proletos sam kupio dva reflektrora od 30W, 2700K, 2700Lm. Kućište je u IP 65 zaštiti, unutar kućišta je mali čoperski pretvarač AC80-220/DC24V.
Piše da je radni vek 30.000 sati.
[ hvarovic @ 15.11.2014. 16:20 ] @
mogu uzeti led reflektore ali me zanima čisto da napravim invertor da eventualno mogu spojiti tv, projektor i kompjuter. A kako sam rekao da imam trafo i akumulatore onda mi treba samo oscilator i pogonski stupanj.
[ Branko.R @ 15.11.2014. 16:26 ] @
Ok, to je onda nešto drugo.
Uzgred, taj trafo ti neće biti od koristi jer oscilator za konvertor radi na višim frekvencijama i potrebni su mu drugačiji namotaji. Sve to treba proračunati pa se onda upustiti u rad.
[ zica49 @ 15.11.2014. 18:27 ] @
Mozda je jeftinije nabaviti jos akumulatora i ici halogene reflektore na DC trebalo bi raditi.Iskoristivost energije iz akumulatora bi bila daleko veca.
Televizor,kompjuter,projektor i sve sto ima SMPS napajanje moze raditi i na DC. Malo razmisli i odvagaj ovo sto sam predlozio.
[ hvarovic @ 15.11.2014. 19:11 ] @
To bi bilo idealno :), al problem je sa prostorom. Mozda cu nabaviti još akumulatora ali najprije moram napraviti nekakvu prostoriju samo za to. To ce pricekati toplije vrijeme :). ma mislio sam na brzinu napraviti nekakvi invertor jer imam trafo koji bi mi bio idealan za to samo trebam kupiti mosfete za izlazni stupanj, a cijena nije preskupa ( oko 2€/kom) za irfp260. Prema karakteristici trebalo bi mi ukupno 20-30 komada. Ostali materijal imam doma. Nisam u gornjim postovima napisao da bi radio NF pretvarač.
[ zoksy @ 15.11.2014. 19:41 ] @
Moze slika trafoa? Jel 2 x 120 v ili 1 x? Čime punis akumulatore? Na netu imas semu sa sg3525 od 100w do 5 kw, cetvrtka na izlazu ali ima pwm na 50 Hz ,a to znaci kada je NEopterecen ne trosi skoro nista. Pozdrav
[ hvarovic @ 15.11.2014. 22:56 ] @
Može, u ponedjeljak postavim sliku kad dođem na posao. Trafo je 2x120V. Akumulatore punim sa mrežnim punjačem ( za sada svakoga posebno, ali planiram napraviti neki punjač 120V/50A. ). Tu shemu sam vidio (ako mislimo na istu), ali mislim da je to sa tranzistorima napravljeno i mislim ds je 84V baterija. Mene zanima da li može umjesto tranzistora mosefti irfp260 je su oni 200V.jedino ne znam kako napraviti drajver za njih.
[ Trick Fix @ 15.11.2014. 23:38 ] @
Citat:
hvarovic: planiram napraviti neki punjač 120V/50A.


Okači šemu/sliku , pre nego počneš da ga praviš
[ zoksy @ 16.11.2014. 10:18 ] @
Za trafo sa srednjim isvodom i napajanjem od 120 V traži tranzistore ili fetove od 300-350 volti. Ocekujemo slike. Pozdrav.
[ hvarovic @ 16.11.2014. 12:03 ] @
slike će svakako biti. Da li je možda bolje koristiti igbt tranzistore umjesto mosfeta ili da uzmem neke visokonaponske tranzistore u to3 kucistu?
[ emiSAr @ 16.11.2014. 12:50 ] @
Prije nego bilo sto sugerisem par pitanja: Kako je formirana akumulatorska baterija? Jeli dvije baterije po 60V/500Ah nazivno ili je svih 60 celija vezano serijski? I od
kakvog su sistema pa je nazivni napon 120V?
Na tolikom broju celija napon pune i prazne baterije jako osciluje-velika je razlika pa se u svim sistemima koristi baterijsko polje koje kod pocetka praznjenja iskljuci
nekoliko celija, kod 60V sistema tri celije pa kako se baterija prazni i napon opada u odredjenom trenutku, na odredjenom naponu vrati te odcjepljene
celije u sistem.
Dugo sam koristio sistem od 2 baterije nazivno 60V/1000Ah-baterijsko polje za komandovanje odcjepljenim celijama+prebacivanje sa prazne na punu bateriju i
seriju UPS-ova napojenih sa 60V i snage 2,5 do 5 KVA sa rezonantnim pretvaracima na 50Hz namjenski napravljenih i razvijenih u nekadasnjem "ENERGOINVEST"-u.
Negdje je bilo rjeci o korektorima napona iste firme nekada koristenim u Poštama i bankama za napajanje racunarskih sistema kada sve komponente sistema
nisu imale svicerska napajanja pa se moralo paziti i na oblik signala, morao biti cisti sinus, pa su ti korektori bili dijelovi ovih UPS-ova.
Sve se napajalo iz dva (radnog i rezervnog ) ispravljaca jacine 300A i cijela skalamerija, ispravljaci i baterijsko polje zauzimali ovecu prostoriju.

pOz
[ hvarovic @ 16.11.2014. 17:13 ] @
radi se o deset čelija spojenih u seriju. Inače čelije su bile u upotrebi od nekakve akumulatorske stanice. Dobio sam ih od prijatelja jako povoljno jer su u firmu stavljali nove. Imam pretvarač 12/220 koji sam bio napravio i taj pretvarač mi radi bez problema. Sad imam i trafo 2x120 na 220 3kW pa zelim pokusati napraviti pretvarac koji ce moci izvuci 2-3 kW iz baterija. Ne treba mi napon biti 220 ako napon baterija padne. dovoljno je da bude 190 pa na više, Zbog jednostavnosti izrade i korištenja dovoljan mi je čisti pravokutni ili mod sinus. Znači čisto jednostavno, priključim bateriju i on počne oscilirati i na izlazu trafoa imam 190V-230V. Eventualno neke zaštite ubaciti ali to mi nije problem. Zanima me samo koje tranzistore koristiti za "power stage".
[ zica49 @ 16.11.2014. 18:24 ] @
Zasto su stavljali nove akumulatore kod prijatelja u firmi?
Jesi li provjerio te akumulatore imaju li kakvih ampersati?

Polovan akumulator samo usreci skupljace sekundarnih sirovina :)

Kasnije moze biti problem imas napravljen pretvarac koji nece biti samo cijena mosfeti +ostalo imam+radni sati,a akumulatori samo strasno izgledaju.
Inace to na kraju krajeva da bi bilo optimalno trazi mnogo radnih sati uz dorade,testove i slicno.Mozda da se sve nabaci na papir ispadne jeftinije. Kupis nekakav polovan rackmount ups bez akumulatora i spojiti na to. Na ebay ima koliko ti dusa zeli 100-200 eura 96-120V to su oni sto imaju rack mount batery bank. Jos isti puni i akumulatore.


Transformator koji je po svojoj izvornoj konstrukciji napravljen za sinusni oblik ne voli da se pokrece cetvrtkom okej 100-500 VA i nekako ali uz onaj prepoznatljiv zvuk.
3 kVA sta reci na to :( i jos sekundarna strana ima halogene reflektore koji su najvjerovatnije nosioci vecine snage a znaju biti hladni..

[ hvarovic @ 16.11.2014. 20:52 ] @
ma ovi su sad na oko 70-80% kapaciteta( barem imam takvu informaciju), a mijenjali su ih zbog redovitog održavanja tj. svake dvije godine mijenjaju zbog sigurnosti. Mislio sam zbog manje struje da bi isao na 120V, a trafo vec duze imam pa sam ga mislio iskoristiti. Znam da pravokutni napon nije bas za trafoe ali bar da imam neku zanimaciju preko zime :). A do mosfeta mogu lako doci jer u firmi mogu dobiti jako jeftino te mosfete ili bilo koje druge tranzistore.
[ mikikg @ 16.11.2014. 21:06 ] @
Pogledaj ovde:

http://www.elitesecurity.org/t...nusni-pretvarac-vdc-vdc-na-vac

U svakom slucaju ce ti trebati neki PWM kontroler (tamo smo pricali o PIC) koji ce da PWM-om generise sinusni napon sa primarne strane trafova kako bi se zadrzalo veliko iskoriscenje mreznog transformatora.
Takodje uz par Macolinih trikova je moguce napraviti tako prekidanje da se "hvata" ZVT ili ZVS i ako se to "ubode" kako treba moze se izvuci preko 90-92-94% iskoriscenja.

Za transistore najbolje neke IGBT ili jos bolje Silicon Carbid (nazalost >20E komad) za adekvatnu struju i napon.
Mogu naravno i MOS-FET, biraj neke sa sto manjim Qg.
Mogu i neke IGBT "kockice" jer racunaj da ces imati pri max opterecenju preko 30A struju swicovanja na jedno 20-30-50hKhz i cca 300W discipacije.

MOS-FET dajvare moras da stavis u svakom slucaju, recimo IR2110 ili neki iz te serije sa sto vecom strujom drajvovanja i manjim dead-time.
Jedan IR2110 je dovoljan za jedan par malo jacih tranzistora, ako trebas vise tranzistora valjalo bi i za njih staviti drajver.
Silicon Labs SI8233BD-D-IS je jos jedan odlican drajver i njega bih preporucio u svakom slucaju.

Bice to prilicno kompleksna konstrukcija, nece biti ni jeftina ako "juris" sinusni (sa soft-switching) izlazni napon a raditi to bez tog pristupa (hard-switching) pri tim snagama nije bas pametno, imaces punu kutiju spaljenih transiztora.

I samo jos ovo, u ovoj konstrukciji si spomenuo veliki "gvozdeni" trafo, u ovoj postavci sa PWM generisanim sinusom mozes slobodno upotrebiti feritno jezgro posto je prekidacka frekvencija relativno visoka ukoliko nemas potrebe da taj trafo koristis za potrebe punjenja baterija (imas neki spoljni punjac)

Ovo ti je postavka za klasicno Class-D (audio, i 50Hz je audio) pojacalo :)
Za ove snage svakako moras da ides na full-bridge postavku.

[Ovu poruku je menjao mikikg dana 16.11.2014. u 22:22 GMT+1]
[ lucky88 @ 17.11.2014. 07:39 ] @
Kada se krene u komplikovanje , nikada nšta se ne uradi. Nedužni posmatrači se uplaše i pobegnu daleko.
Jednostavna stvar nekome izgleda komplikovano, i obeshrabri graditelja.
Ja ne bih nikada gradio ništa, pre bih kupio, ali to je moje mišljenje. Ako već se gradi, onda
"keep it simple" . Don't complicate unnecessary. :-)
--------------------------------------

Izlazni mosfvetovi ne moraju da budu visokonaponski, dovoljni su oni sa 200V drain-source naponom.
Samo je preporučljivo, zbog specifnosti konstrukcije, radi se o velikom transformatoru, da se stavi zaštita
na tranzistore. Dioda 1,5KE200A na primer ili nešto slično za zaštitu dreina. I za zaštitu gejta 1,5KE16CA
ili slične diode.
Pod uslovom da je to DC-AC pretvarač.

A i korisno je upotrebiti akumulatore, umesto baciti ih.


[Ovu poruku je menjao lucky88 dana 17.11.2014. u 10:39 GMT+1]
[ mikikg @ 17.11.2014. 11:58 ] @
Sumiran pregled topologija pretvaraca:



Dakle za 3kW treba Full-bridge ili LLC ZVS, biraj :)

Full-bridze moze da se napravi relativno lako dok je LLC prica za sebe i za vrlo vrlo iskusne konstruktore.
[ hvarovic @ 17.11.2014. 12:08 ] @
Citat:
mikikg:

--------------------------------------

Izlazni mosfvetovi ne moraju da budu visokonaponski, dovoljni su oni sa 200V drain-source naponom.
Samo je preporučljivo, zbog specifnosti konstrukcije, radi se o velikom transformatoru, da se stavi zaštita
na tranzistore. Dioda 1,5KE200A na primer ili nešto slično za zaštitu dreina. I za zaštitu gejta 1,5KE16CA
ili slične diode.
Pod uslovom da je to DC-AC pretvarač.

A i korisno je upotrebiti akumulatore, umesto baciti ih.

sub]



Da li da onda za svaki irfp260 mosfet stavljam njegov drajver, znači 20 mosfeta - 20 drajvera. Koje drajvere je najbolje upotrijebiti.
P.S..
Evo slika transformatora kako sam obećao neki dan (izgleda da nije 3kW nego 2,3kW) izgrebana mu je pločica pa sam jedva to pročitao i još piše primar 220, 10,5A, sekundar ??? V, 19A - napon ne piše jer je uništena pločica, ali kad ga spojim na 240V onda izmjerim 120V na sekundarima, s time da mu je srednji izvod izvučen na donjoj strani trafa.
[ hvarovic @ 17.11.2014. 12:17 ] @
Citat:
mikikg:
Sumiran pregled topologija pretvaraca:

_________________________

Dakle za 3kW treba Full-bridge ili LLC ZVS, biraj :)

Full-bridze moze da se napravi relativno lako dok je LLC prica za sebe i za vrlo vrlo iskusne konstruktore.



Znam da se to danas tako radi, ali nemam baš iskustva u smps pretvaračima. Možda ću jednog dana i takav pretvarač raditi, ali zasad bi se rado zadržao na NF pretvaračima.
[ zoksy @ 17.11.2014. 15:05 ] @
Pa ti imas na izlazu trafoa 2 X 60 V. Ili smanji napon akumulatora na pola ( parelna veza ) ili idi na H most, u obadva slucaja mogu ovi fetovi sto si naveo. Dobro prouci sta moze i sta zelis. Zastita obavezno. Pozdrav.
[ hvarovic @ 17.11.2014. 15:41 ] @
ne ne, krivo si me shvatio, imam od srednjeg izvoda 120 i 120. ukupno mi je 240V.
[ zoksy @ 17.11.2014. 15:56 ] @
Negde gresis. Napisao si primar 220 V , 10.5 A to je 2310w zatim sekundar 2 X 120V = 240V pomnozena sa 19 A je 4560 W. Pre ce da bude da je to 9 A a ne 19 A.
[ hvarovic @ 17.11.2014. 16:00 ] @
Izgleda da nije to 19A nego 7.9A ili 9.9A kad su oznake jedva vidljive. čini mi se da je malo veći razmak između brojeva. Vjerojatno je između decimalna točka.
[ zoksy @ 17.11.2014. 16:26 ] @
To je to, trazi semu sa srednjim izvodom na trafou, SG3525 , tranzistori 50 A , 300-350V. Srecno.
[ hvarovic @ 17.11.2014. 17:20 ] @
zahvaljujem. Kad bude gotovo javim. Pozdrav..
[ mikikg @ 18.11.2014. 09:57 ] @
Ako je trafo sa srednjim izvodom tj 220:120+120 kada takav trafo koristimo "normalno" tj prikljucimo ga klasicno na mrezni napon preko 220V prikljucka moze da se izvuce naznacena snaga od 2.3kW ali ako taj trafo teramo sa suprotne strane u push-pull topologiji moze samo pola snage da se iskoristi tj 1.15kW jer u jednom trenutku kod pretvaraca radi samo pola namotaja.
Samo u full-bridge topologiji moze da se izvuce sva snaga iz trafoa ali u ovom slucaju ne moze da se iskoristi osim ako bi moglo nekako da se ove 120+120V sekcije razdvoje i spoje paralelno.
[ lucky881 @ 18.11.2014. 10:53 ] @
Citat:
mikikg: Ako je trafo sa srednjim izvodom tj 220:120+120 kada takav trafo koristimo "normalno" tj prikljucimo ga klasicno na mrezni napon preko 220V prikljucka moze da se izvuce naznacena snaga od 2.3kW ali ako taj trafo teramo sa suprotne strane u push-pull topologiji moze samo pola snage da se iskoristi tj 1.15kW jer u jednom trenutku kod pretvaraca radi samo pola namotaja.
Samo u full-bridge topologiji moze da se izvuce sva snaga iz trafoa ali u ovom slucaju ne moze da se iskoristi osim ako bi moglo nekako da se ove 120+120V sekcije razdvoje i spoje paralelno.


Mislim da je ovo pogrešna "matematika", uz dužno poštovanje.

[ zoksy @ 18.11.2014. 12:08 ] @
Ako na trafou pise 7.9 A To znaci da ta struja protice kroz obadva namotaja ( 2 X 120 V ). Na 120 V sa tom strujom kroz jedan namotaj to mu dodje pola snage kako kaze miki. Ispravite me ako gresim. Pozdrav
[ hvarovic @ 19.11.2014. 09:58 ] @
Ma nema veze nek bude i kilovat snage za sada. kad napravim ovaj invertor pokušati ću u full bridge spojiti mosfete.
napravio sam oscilator sa sg3524 i podesio duty cycle na 44%. Na izlaze sam stavio IRFP360. Stavio sam žarulju od 100W i mosfeti se jako griju. Sve to sada isprobavam na 12V preko trafoa 2x12 500W, pa ako bude dobro spajam na 120. Da li se možda mosfeti griju zbog napona jer mi na 12V teče struja od 8 i nešto ampera? da napomenem, sad dok to isprobavam imam samo jedan mosfet u gornjoj i jedan u donjoj grani. Najprije sam isprobavao sa IRF1404 i nisu se uopće grijali, moža malo, ali ovi se sad griju abnormalno. Nakon 5 minuta rada dosegnu valjda 80°C.
[ emiSAr @ 19.11.2014. 10:27 ] @
Na 12 V ti ne treba , ali kad predjes na napajanje 120V treba ti i HI LO driver IR2110 ili slican + neko jace kolo za praznjenje Qg (kapaciteta gejta).
Potrazi malo o tome na googlu.
Mosfetovi se griju ako vrijeme tranzicije nije brzo, a najvise ako nemaju odgovarajuce drivere. Uporedi ulaznu kapacitivnost Cgs ta dva feta.-
Zbog velikog induktiviteta primarnog kola, narocito na tom jacem trafou, prelazni rezim ukljucenja i iskljucenja prekidackih fetova bit ce skakljivo,
pojavljivat ce se prilicno dug period l i n e a r n o g rada prekidackih tranzistora pa time i velika disipacija-grijanje. Zato predlazem da upotrijebis
prekidacke elemente-tranzistore IGB-tove ili MOSfetove sa faktorom 10 da isti u slucaju struje od 10A mogu kontinualno-stalno podnositi 100A i da ih
ravnomjerno rasporedis na hladnjaku da se mogu adekvatno hladiti (i prisilno ako treba) da ne dodje do termalnog razaranja istih.-

pOz
[ hvarovic @ 19.11.2014. 11:06 ] @
drivere nemam jos uopce. Spojo sam mosfete direktno na izlaz sg3524. Morati ću nabaviti onda taj IR2110.
[ hvarovic @ 19.11.2014. 13:47 ] @
Ipak sam spojio izlaze u full bridge. Mislim da mi stabilnije radi u ovom spoju nego u klasičnom. evo slika sa osciloskopa. Sad samo moram nabaviti drivere za mosfete i mislim da će biti dobro.
Još jedno pitanje.... da li za svaki irfp360 mora biti jedan ir2110 ili može više mosfeta na jedan driver?
[ mikikg @ 19.11.2014. 14:26 ] @
Moras upotrebiti drajver u svakom slucaju.

Samo zamisli da na GEJT imas jedan kondenzator reda 1-10nF prema DREJN.

Kada ti iskljucis tranzistor, tehnicki on se ne iskljuci momentalno nego to iskljucivanje zakasni malo ali toliko malo da se delom to PREKLOPI sa ukljucivanjem sledeceg tranzistora i prakticno u jednom kratkom trenutku imas ukljucena OBA tranzistora (to se zove vertikalno provodjenje, jako pogubno za tranzistore) i struja onda pocne da tece "dzab-dzabe" kroz oba tranzistora i to se manifestuje velikom discipacijom i pri relativno malim opterecenjima ili cak i bez opterecenja.

Da bi to prevazisao moras da GEJT iskljucis jako brzo i da onaj spomenuti kapacitet savladas tj da ispraznis taj kapacitet (tacnije akumuliranu energiju) koji se jos silom prilika povecava sto je veci napon napajanja mosta.
Zato drajver za GEJT mora da bude snazan i brz kako bi te kapacitivnosti savladao u roku pre nego sto se zatrazi ukljucivanje sledeceg tranzistora.
Opsta preporuka je da se juri tranzistori sa manjim Qg i da drajver bude sto vece struje kako bi izbegao te probleme.

Ovo se takodje odnosi na tvoje pitanje da li treba jedan drajver IC za jedan par tranzistora, zavisi koje si delove upotrebio i kao sa pocetka ovog odgovra, zamisli da imas recimo dva puta veci kapacitet na GEJT ili 3 puta (4 ili 6 tranzistora si stavio na jedan drajver).

Vreme izmedju gasenja jednog tranzistora i paljenja sledeceg je DEATH-TIME i postoji mogucnost kod nekih drajvera da se to steluje ili iz zamog PWM kontrolera.

Takodje sto je emiSar spomenuo, opet nesrecni kapacitet na GEJT, nevezano za vertikalno provodjenje, kada se tranzistor gasi on ce neko vreme da provede u stanju niti ukljucenom niti iskljucenom, to je "rep" kod gasenja i u tom trenutku su prakticno najveci gubici na tranzistoru.
Opet to moze da se resi samo brzim drajverom.

Koliko to sve moze da bude problem, samo jedna zanimljivost, postoje mali IC drajveri (IXYS Corporation) koji su sposobni da obezbede skoro 100A struje za GEJT :)
Klasicni IC drajveri koji se koriste imaju red struje od 2-4A za drajvovanje.

UPDATE: vidim tvoj oscilogram, u sustini ovde nemas problema sa DEATH-TIME, prilicno je to veliko vreme (delovi signala kada je 0V).
Trebas "repova" da se resis = jaci drajver = manje grejanje na tranzistorima.
[ emiSAr @ 19.11.2014. 20:02 ] @
@hvarovic, u zavisnosti koju topologiju usvojis, drajveri za mosfete ako ces ih koristiti trebaju, i trebat ce ti neki manji pretvarac za napajanje logike , samog PWM kola
i drajvera, dovoljnog strujnog opterecenja da moze tjerati drajvere. Ako bude puspul nece ti trebati onaj IR. Progooglaj malo o totem pole drajverima za MOSFET-ove
koje mozes tjerati samim SG kolom. Kod puspul topologije moci ces postici punu snagu koju moze trafo isporuciti jer u proracunu uvijek figurira napon Vcc ili Vdd
(napon kolektor-kolektor ili napon drejn-drejn) koji je duplo veci od napona napjanja. Jedna strana daje jednu poluperiodu, a druga strana primara drugu.
Zbog serijske veze primarnih polovica namotaja izmedju kolektora ili drejnova vlada napon duplo veci od napona napajanja.-
Za taj manji pretvarac mozes koristiti neki punjac od laptopa-uglavnom rade od 90 do 265V AC, radit ce i na 120-144V DC. Uzmi neki sa sto vecim strujnim opterecenjem,
18-19V-4-5 A, ima takvih i radit ce.-

pOz
[ zoksy @ 19.11.2014. 20:10 ] @
Kako si to povezao u ful bridge ? Predpostavljam sa tranzistorima . Irfp360 ima unutrasni otpor 0.2 oma i pri struji od 8 A mora da se greje ako nije na hladnjku. Isto toliko trebalo bi da se greje i na 120 V, ne brini zbog toga. Koliko praniras irfp-a u ful bridge? Poslusaj savet mikija i emisara i uzivaj. Pozdrav.
[ hvarovic @ 20.11.2014. 08:04 ] @
Citat:
emiSAr:

Za taj manji pretvarac mozes koristiti neki punjac od laptopa-uglavnom rade od 90 do 265V AC, radit ce i na 120-144V DC. Uzmi neki sa sto vecim strujnim opterecenjem,
18-19V-4-5 A, ima takvih i radit ce.-

pOz



E ovo što se tiče pretvarača od laptopa se stvarno nisam sjetio. Baš sam razmišljao kako osigurati napajanje za elektroniku... Ovim si me riješio muka :).
[ hvarovic @ 20.11.2014. 08:09 ] @
Citat:
zoksy:
Kako si to povezao u ful bridge ? Predpostavljam sa tranzistorima . Irfp360 ima unutrasni otpor 0.2 oma i pri struji od 8 A mora da se greje ako nije na hladnjku. Isto toliko trebalo bi da se greje i na 120 V, ne brini zbog toga. Koliko praniras irfp-a u ful bridge? Poslusaj savet mikija i emisara i uzivaj. Pozdrav.

Evo shema, to je zasad na protoboardu i iskoristio sam 4 komada irfp360. izračunao sam da ako mi treba npr.2kW onda pri 120V mi teče 19A struje. A kako je po datasheet maksimalna disipacija 280W, to mi govori da uz 120V maksimalna struja je 2,3A. Ako zbog sigurnosti uzmem max struju 2A onda mi treba 10 mosfeta za jednu granu i 10 mosfeta za drugu granu. E sad ako idem u full bridge onda mi treba ukupno 40 mosfeta.

Samo da napomenem, kod ovakvog spoja griju mi se samo mosfeti Q1 i Q2. Q3 i Q4 se ne griju.

[Ovu poruku je menjao hvarovic dana 20.11.2014. u 10:02 GMT+1]
[ zoksy @ 20.11.2014. 11:05 ] @
Tranzistori u ovom slucaju rade u prekidackom rezimu,ne obracaj paznju na tih 280w. Ja bi tu stavio samo 12 komada u ful bridge. Proveri da li mozes da razdvojis sekundare da bi ih vezao paralelno zbog ful bridge. Nisam u mogucnosti da otvorim pdf.
[ hvarovic @ 20.11.2014. 11:26 ] @
evo ponovno shema u jpg formatu.

[ zoksy @ 20.11.2014. 11:49 ] @
Ne valja ovako,zato se i greju gornji tranzistori. Mora drajveri da bi pravilno upravljali gornjim fetovima . Mozes li da razdvojis sekundare?
[ hvarovic @ 20.11.2014. 12:00 ] @
Mogu razdvojiti sekundare. Ma to sam spojio samo toliko da vidim da li to funkcionira. Moram nabaviti neke drajvere. Da li bi valjalo da se drajveri naprave kao totem pole ili mora neki chip drajver? Ajde mi molim te kada ćeš imati vremena skiciraj shemu izlaznog stupnja.

[ zoksy @ 20.11.2014. 12:31 ] @
Evo nesto, izvinjavam se sto rukom crtam seme. Trafo mi je na razmatranje,sta sa njim,malo je nagoreo aii srecom spoljni namotaji pa sam ga premotao.
[ mikikg @ 20.11.2014. 12:35 ] @
Evo shema sa IR2110 full-bridge.
http://static.elitesecurity.or.../3347987/dsPIC-UPS-preview.pdf

Dakle sve od drivera prema trafo-u je to sto te interesuje, ovo sa leve strane drajvera stavis SG PWM kontroler i mozda treba jedna CMOS kapija.

[ hvarovic @ 21.11.2014. 08:23 ] @
zahvaljujem na shemama. Moram najprije nabaviti tranzistore i ir2110 pa da vidim kako bolje radi. Trenutno je spojeno na sljedeći način: srednji izvod trafoa na +12, jedan kraj trafoa na Drainove od 3 mosfeta koji su spojeni paralelno, a drugi kraj trafoa na drainove od 3 mosfeta opet spojena paralelno. S-izvodi su svi spojeni na - akumulatora. G - od gornja 3 mosfeta spojeni prreko 100ohma na totem pole driver od bc337 i bc327. tako je isto spojeno i za donju granu. Mosfeti nisu na hladilu, pa kad uključim sijalicu zagrijava mi se najprije jedan, pa drugi , pa treći. Kad se npr. zagrijava drugi, prvi i treći su hladni. Kad se zagrijava npr. treći onda su prvi i drugi hladni. Tako mi se stalno vrti u krug. Nije to neka temperatura ali osjeti se koji se od njih zagrijava. temp na njima je oko 50°C.
[ emiSAr @ 21.11.2014. 09:27 ] @
Kod paralelnog vezivanja moras imati potpuno simetricno izvedene veze do svakog mosfeta. IRFP360 sa svojom ulaznom kapacitivnoscu od
4500pF nije najsrecnije rjesenje. Totem pole mora biti izveden sa znatno strujno jacim tranzistorima. Ovo sto ti se dogadja je zbog nesimetrije u spajanju.
uvijek ti radi samo jedan fet-taj sto se grije, jedan uvijek prvi provede i ne dozvoli ostalim da provedu i preuzima sav teret na sebe, samo zbog
nesimetrije u izvodjenju.-

pOz
[ hvarovic @ 21.11.2014. 09:45 ] @
Citat:
emiSAr: Kod paralelnog vezivanja moras imati potpuno simetricno izvedene veze do svakog mosfeta. IRFP360 sa svojom ulaznom kapacitivnoscu od
4500pF nije najsrecnije rjesenje. Totem pole mora biti izveden sa znatno strujno jacim tranzistorima. Ovo sto ti se dogadja je zbog nesimetrije u spajanju.
uvijek ti radi samo jedan fet-taj sto se grije, jedan uvijek prvi provede i ne dozvoli ostalim da provedu i preuzima sav teret na sebe, samo zbog
nesimetrije u izvodjenju.-

pOz


Koliko sam shvatio to se odnosi na PCB tj. kada budem radio PCB onda mi svaki mosfet mora imati jednake spojne vodove? IRFP360 sam uzeo zbog napona na koji ću ići kasnije, a to je 120VDC. Koje tranzistore bi mi preporučio da stavim? Da li da za svaki mosfet stavim jedan totem pole drajver ili je dovoljan jedan za svaku granu?
[ hvarovic @ 24.11.2014. 12:29 ] @
evo nabavio sam ir2110. pin 7 mi je stalno HI, a pin 1 normalno radi. spajao sam po datasheet od IR2110. U čemu je sad problem?
______________

evo proradio je... ispala je žica između 5 i mase
[ zoksy @ 24.11.2014. 13:06 ] @
Bravo, moze li neka slika,na koliko volti, 12v ili 120v? Koliko W ?
[ hvarovic @ 24.11.2014. 13:29 ] @
Nešto izgleda da nije u redu jer ne mogu pokrenuti mosfete. Imam izlaze 1 i 7 u protufazi a kad spojim trafo preko mosfeta onda samo zuji i grije se mosfet koji je spojen na pin 7.

evoi slika, sad cu shemu nacrtati pa postavim,

e da na shemi još je pin 9 od ir2110 spojen na +12V



[Ovu poruku je menjao hvarovic dana 24.11.2014. u 14:44 GMT+1]



_________________

evo proradiolo je... može biti da me zaje... koja od žica kad je to ovako spojeno na protoboardu.

[Ovu poruku je menjao hvarovic dana 24.11.2014. u 14:54 GMT+1]
[ mikikg @ 24.11.2014. 13:54 ] @
Nisi lepo spojio tranzistore i potrosac (trafo).

Drejn od gornjeg tranzistora mora biti spojen na Source od donjeg i ta srednja tacka ide ka jednom kraju potrosaca = half bridge.
Isto tako uradis i drugu polovinu mosta samo logicke H/L (PWM) ulaze u IR2110 medjusobno ukrstis.

Pogledaj DS ili moju nekoliko postova gore linkovanu shemu.

I da ovako za probu mozes na protoboard ali svakako ces to morati na neku PCB sa sto masivnijim i kracim vodovima za napajanje i isto tako sto kraci vodovi za gejtove (max 1-2cm duzine).

Bese SG kontroler ima open colector izlaze pa tu treba neki pull-up otpornik (1-5k) pre nego sto udjes u IR2110.
[ hvarovic @ 24.11.2014. 14:07 ] @
Sad se bacam na izradu PCB, to će malo potrajati pa kad bude gotovo postavim slike.
odlučio sam da ću koristiti ukupno 20 mosfeta i nekoliko IR2110.
[ hvarovic @ 24.11.2014. 14:10 ] @
Citat:
mikikg:
Nisi lepo spojio tranzistore i potrosac (trafo).

Drejn od gornjeg tranzistora mora biti spojen na Source od donjeg i ta srednja tacka ide ka jednom kraju potrosaca = half bridge.
Isto tako uradis i drugu polovinu mosta samo logicke H/L (PWM) ulaze u IR2110 medjusobno ukrstis.

Pogledaj DS ili moju nekoliko postova gore linkovanu shemu.

I da ovako za probu mozes na protoboard ali svakako ces to morati na neku PCB sa sto masivnijim i kracim vodovima za napajanje i isto tako sto kraci vodovi za gejtove (max 1-2cm duzine).

Bese SG kontroler ima open colector izlaze pa tu treba neki pull-up otpornik (1-5k) pre nego sto udjes u IR2110.



aha ok onda moram sutra uzeti još IR2110. budem onda to tako napravio. sad mi je spojeno da mi je srednji kraj trafoa na +12, a krajevi na drainovima. Budem onda ipak probao to sa dva ir2110 i 4 mosfeta.
[ zoksy @ 24.11.2014. 14:16 ] @
Kada budes prelazio na 120V obrati paznju na plus vodove. SG i IR na 12 V a samo fetove na 120V.
Sad videh ,ne valja ti ona gore sema, moze IR u PUS PUL ali na drugaciji nacin a to tebi ne treba. Napravi H most sa 2 IR i uzivaj.

[Ovu poruku je menjao zoksy dana 24.11.2014. u 15:29 GMT+1]
[ hvarovic @ 24.11.2014. 14:58 ] @
Citat:
zoksy: Kada budes prelazio na 120V obrati paznju na plus vodove. SG i IR na 12 V a samo fetove na 120V.
Sad videh ,ne valja ti ona gore sema, moze IR u PUS PUL ali na drugaciji nacin a to tebi ne treba. Napravi H most sa 2 IR i uzivaj.

[Ovu poruku je menjao zoksy dana 24.11.2014. u 15:29 GMT+1]


ok zahvaljujem. danas više ništa neću raditi, moram sutra još po IR2110.
[ hvarovic @ 24.11.2014. 15:54 ] @
da li je moguće da ir2110 spali mosfet. Našao sam 2 kom ir2110 i povezao ih i most i odmah su mi izgorila 2 mosfeta i jedan ir2110. sutra moram po drajvere pa cu opet pokusati.
[ zoksy @ 24.11.2014. 16:23 ] @
Sve je moguce,narocito ako je povezano kao gore na slici gde vise zice na sve strane. Najceste crkne kada iz vise razloga provedu obadva feta . Moj savet ti je da krenes sa izradom plocice i sve to uredno polemis i pre nego sto ukljucis slikas iz vise ugla. Onda ce da dobijes savet za prvo ukljucenje . Pozdrav
[ hvarovic @ 24.11.2014. 17:57 ] @
da budem sutra krenuo sa izradom. Samo još jedno pitanje. koliko da stavim mosfeta ukupno u h bridge i da li da za svaki par mosfeta stavljam njegov posebni drajver ili da ih povežem nekoliko paralelno. Da li ima negdje nekakav proračun za struje ako mosfet radi sa 50hz?
[ zoksy @ 24.11.2014. 18:43 ] @
Koliko imas ovih irfp360? Na pocetku teme bila je prica ako ides na pus pul da koristis tr. sa vecim naponom. Posto si reko da mozes da razdvojis namotaje znaci ides u H most i puna snaga a to znaci da mogu tranzistori sa manjim naponom ( 200v ). Koristis samo dva IR2110, 12 komada irfp360 ( tri u paraleli )
ili 8 komada irfp260 (dva u paraleli). To je moj predlog , neka me neko ispravi ako sam negde pogresio. Moras da racunas i na neku zastitu OBAVEZNO. Pozdrav.
[ hvarovic @ 24.11.2014. 19:53 ] @
Pa mogu ih nabaviti koliko treba. još ih imam 4 komada za ispitivanje, ali kada budem radio finalno onda mogu uzeti koliko mi bude potrebno. Da li je bolje onda koristiti irfp260 ili irfp360?
[ zoksy @ 24.11.2014. 20:05 ] @
Irfp260. To je moj predlog ali sacekaj da se jos neko javi . Miki je tu, mozda ima bolji predlog. Pozdrav.
[ mikikg @ 25.11.2014. 03:13 ] @
I po meni je IRFP260 mozda bolje resenje.

Zbog napona nije problem jer racunaj da body dioda u MOS-FET-u je Zener tip sa break-down naponom oko 4-5V veceg nego sto je apsolutni dozvoljen napon na D-S.
Od nje se racuna da pokupi "spajkove" koji mogu da se pojave u kolu. Zato se po nekad moze grejati tranzistor jer ta dioda spajkove pretvore u toplotu.

Ono sto je opasno po tranzistore i sto moze da ih vrlo lako osteti je previsok napon na gejtu iz nekog razloga (losa i/ili dugacka veza voda na gejt) i taj G-D napon nebi trebao nikad da predje 15-ak volti.

Sto se tice dozvoljenih limita za napon/struju, pogledaj grafikone iz DS za tranzistor aili uvek gledaj krive koje se daju za 75-85C temperature, ne znaci ti nista grafikoni za 25C jer tu temperaturu tesko mozes da imas u sklopu.

Pitao si kako bi isao proracun pri 50Hz, to je relativno niska ucestanost za ove tranzistore i racun mozes raditi skoro kao sa DC naponom tj staticke karakteristike/gubici. Pri tako niskim ucestanostima dinamicki gubici (prilikom prelazenja iz ON/OFF stanja) ucestvuju delom procenta na ukupne gubitke. Pri vecim ucestanostima se ti gubici povecavaju.
[ mikikg @ 25.11.2014. 04:20 ] @
Skupi te delove na gomilu, nadji neko parce ALU hladnjka gde ces poredjati 4 za pocetak a predvidi za vise tranzistora, pribavi malo bakarne trake koju ces da seckas i sa njima da spoajas medjusobno traznistore, PCB busenu uzmi od pertinaksa (ili FR4) i to ces spakovati sve tu.
Nadji FKP ili MKP dobrih kondezatora za decoupling kod tranzisotra, za IR najbolje 4.7uF MLCC SMD keramiku ili neki tantalac i obicna keramika. Moras i nesto 200V elektrolita da imas isto blizu za decoupling.
Takodje moras da imas neki osigurac.

Trebas sve to tako ukomponovati tako da imas potpunu simetriju struja kroz sve tranzistore kako bi to radilo kako valja za snake reda 1kW pretvaraca.
Bakarne trake npr ces seckati sve iste duzine i sa njima spajati tranzisore a onaj visak duzine presavisjes par puta (~~) da bi ti fizicki stala na PCB.

Do prvog ukljucivanja moras to sve da spakujes kako valja, ima tu dosta posla. Tokom izrade nam postavi neki foto.

Najbitnije je da organizujes tranzistore i tokove struja, sa klasicnom kompletnom PCB da izradis nije bas jednostavno (sticices i dotle), mnogo je lakse u nasim uslovima to uraditi "lebdece" sa kombinacijom PCB/hladnjak i bakarne trake za povezivanje tranzistrora, kondenzatora ulaznik/izlaznih vodova itd.
[ hvarovic @ 25.11.2014. 08:51 ] @
zahvaljujem na odgovorima... malo mi je problem sa bakrenom folijom jer ne mogu nigdje naći tko to prodaje. IR2110 sam ponovno nabavio.. da li mogu na stolu rasporediti mosfete pa ih ona povezati bakrenom žicom ili baš mora biti folija. Jednostavnije mi je kada bih odmah išao sa PCB pa ovdje postavio pdf prije nego se ide uopće u izradu pa da pogledate da li je nešto krivo na njoj, neke preporuke... mišljenja....

UPDATE: evo spojio sam sad 2 kom IR2110 i 4kom IRFP360. Sad mi je od prve proradio pretvarač s time da koristim štednu žarulju od 20W. I dalje su mosfeti bez hladila pa se lagano zagrijavaju. Dakle, ovaj spoj je sad H bridge i mislim da je to sad ono što sam trebao dobiti. Sad ovih dana planiram uzeti 8 kom irfp260 i idem u izradu pcb-a. Najprije ću nacrtati shemu pa ću postaviti ovdje da prekontroliramo da li je sve u redu. Ako imate još kakvih prijedloga slobodno recite.

[Ovu poruku je menjao hvarovic dana 25.11.2014. u 10:56 GMT+1]




Update: evo i osnovne sheme izlaznog stupnja sa driverima. Nisam nacrtao one kondenzatore koji moraju ići na drivere (to ću kasnije kad budem finiširao shemu).

[Ovu poruku je menjao hvarovic dana 25.11.2014. u 11:39 GMT+1]


[Ovu poruku je menjao hvarovic dana 25.11.2014. u 11:49 GMT+1]
[ mikikg @ 25.11.2014. 13:50 ] @
Pomesao si na shemi vodove koje ulaze u IR …

Umesto bakarne trake mozes naravno staviti deblje bakarne provodnike (punog preseka), sa trakama je mozda malo prakticnije baratati ali nema nekih bitnih elektricnih razlika.
[ hvarovic @ 25.11.2014. 15:17 ] @
da sad sam vidio. A što da radim sa SD izlazima sa oba IR2110? moram srediti shemu kako spada. Ovo je bilo na brzinu onako kako zamišljam da bi trebalo biti. Danas nisam imao previše vremena da se s tim pretvaračem igram, jer sam morao odraditi neke poslove za firmu. Sutra ću vjerojatno opet uloviti vremena pa ću to malo bolje nacrtati.
[ mikikg @ 26.11.2014. 15:09 ] @
Linija SD (Shutdown) ide na GND za normalan rad. Kada se tu dovede logicka jedinica ceo drajver se iskljucuje.

To se moze iskoristiti za StandBy ili za strujnu zastitu koja ce meriti struju na shunt otporniku (iz moje sheme Rsense) i kada se prekoraci neki limit on da aktivira SD i stopira celu spravu (bilo bi dobro da "zalatchuje" u tom stanju dok se ne uradi nekakav "reset" ili bar da "drzi" u tom stanju nekoliko sekundi pa da "otpusti").

Rsense treba biti relativno malog otpora, reda 0.01 - 0.05 OHM, po moguctsvu neinduktivan. Moze se taj otpornik napraviti i samo od parcete bakarne zice/trake.

[Ovu poruku je menjao mikikg dana 26.11.2014. u 20:46 GMT+1]
[ hvarovic @ 26.11.2014. 17:38 ] @
evo imam tantal od 10uf i 22 uf. Moram sutra nabaviti 4.7uf. Imam neki hladnjak za probu, punu bakrenu žicu 6mm2. Sutra montiram mosfete na hladilo, pa ću poslikati i slijedi spajanje. Danas sam spojio osciloskop na most i izlaz je bio čudan tj. sve je nekako čudno osciliralo. Sutra idem postepeno pa ću svaki korak slikati i postaviti ovdje.
[ mikikg @ 26.11.2014. 20:10 ] @
Vecinu delova mozes naci iz razhodovanih ATX napajanja, pokupi odatle elektrolite, velike blok kondenzatore (crvene MKP i zute X ili Y) i prigusnice mozda zatrebaju. Sve to za decoupling i snubere jer ovde pravis hard-switching pretvarac.

Skoro smo kolega i ja pravili neke pomocne spravice i recimo nema nista bolje nego kada se direktno ispod tranzisotra zaletuju SMD 1uF ili 4.7uF jedno 10-20 komada preko bakarnih traka, pa malo dalje paralelno elektroliti i tako redom.

Kod tebe je nezgodan napon jer ti trebaju kondenzatori za bar 200V pa je tu SMD malo teze nabavljiv ali moze isto tako dobro posluziti klasicni keramicki ili kao sto spomenuh neki MKP / FKP (Wima) koji su tacno razvuceni izmedju predvidjenih tacaka u kolu.

[ hvarovic @ 26.11.2014. 21:00 ] @
sto se tiče kondentatora, da li mogu koristiti neke za male napone jer sve radim na 12v? Kad bude to ono što treba biti onda nabavim kondenzatore koje trebam tj. za 200V. Kada postavim fetove na hladilo, povežem D-D, S-S i međusobno S-D sa bakrenom žicom. Da li onda otpornike sa G spajam što bliže fetu ili oni mogu na protoboardu biti pa da povežem žicom. Što se tiče kondenzatora, gdje njih spajam?

Našao sam na webu neki proračun za snuber otpornike i kondenzatore pa ću malo proučiti o tome. Vjerojatno je najbolje da njih direktno zalemim na same fetove. A što se tiče decoupling kondenzatora, mislim da imam dva komada 200uf/200v.

[Ovu poruku je menjao hvarovic dana 26.11.2014. u 23:18 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao hvarovic dana 26.11.2014. u 23:20 GMT+1]
[ hvarovic @ 27.11.2014. 07:48 ] @
evo mosfeti su na hladilu. sad ću ih pospojiti i probati se igrati sa snuber kondenzatorima i otporima.

[ mikikg @ 27.11.2014. 15:07 ] @
Ovo sto si uradio je OK za pocetak. Sad izmedju zica postavi decoupling kondenzatore, jedan (ili vise to bolje) MKP tj onih velikih crvenih i elektrolite.

Spojevi sa GEJ i DRAIN do drajvera trebaju da budu tu odmah na par CM, izbegni ako mozes proto board, direktno kratkim zicicama spoji tranzistore i IC.
Slicno kao gore decoupling za IC uradi direktno na nozicama drajvera (naravno za 12V moze manji napon kondenzatora).
[ hvarovic @ 27.11.2014. 15:15 ] @
evo više se ništa ne grije. vrlo važna je vrijednost kondenzatora koji dolaze između pinova 2,3 i 5,6 na IR (stavio sam 10uf jer mi se na 22uf jako grijalo sve ) . Čak mi i u push pull načinu radi. Opteretio sam sa 5 žarulja po 100W i temperatura na mosfetima je 25 stupnjeva. Još moram ustabiliti to sve i mislim da će biti dobro.

evo i slike ..

[ mikikg @ 27.11.2014. 15:22 ] @
Odlicno, tako i treba, ne sme most ni mlak da bude (cak bez hladnjaka) kada radi a nema prikljuceno opterecenje.

Kondenzatori za boot-strap (izmedju nozica 2,3 i 5,6) moraju da budu nesto viseg napona jer na njima moze 100+V da se pojavi.
[ hvarovic @ 27.11.2014. 15:26 ] @
Citat:
mikikg: Odlicno, tako i treba, ne sme most ni mlak da bude (cak bez hladnjaka) kada radi a nema prikljuceno opterecenje.

Kondenzatori za boot-strap (izmedju nozica 2,3 i 5,6) moraju da budu nesto viseg napona jer na njima moze 100+V da se pojavi.


a zato mi se zapalio tantal :)) bio je 25V.. Onda ću morati malo pripaziti koje kondenzatore koristim.
[ hvarovic @ 01.12.2014. 12:13 ] @
Još jedno pitanje.... da li mogu za napajanje elektronike uzeti jednu zener diodu od 20W, 12V pa neki malo jači otpornik i to spojiti umjesto da kupujem chopper od laptopa? Ako neće ići na taj naćin onda ću kupiti gotovo napajanje od 15V-20V.
[ mikikg @ 01.12.2014. 13:13 ] @
Pa mozes da stavis i zenericu samo ne treba ti tolika snaga diode, pre ce ti trebati "ogroman" otpornik …

Nemam trenutno predstavu koliko struje trosi drajverski sklop da bih mogao da ti dam neku kalkulaciju za zenericu / otpornik, ako imas mogucnosti izmeri potrosnju pri 12V pa da vidimo koliko bi to ispalo i da li se isplati tako raditi ili staviti nesto gotovo.
[ hvarovic @ 01.12.2014. 14:34 ] @
pa ako dobro mjerim,,, na 12V i uz žarulju od 100W potrošnja sklopa iznosi 10mA. spojen je samo sg3524 i drajveri ir2110, ali moram računati na malo više struje zbog komparatora za zaštitu ili eventualno nekog PIC mikrokontrolera, par ledica i sl..
[ mikikg @ 01.12.2014. 14:45 ] @
Pa ajd da kazemo da ti treba 100mA, pri 100V pada napona to ispada da ces imati 10W discipacije na otporniku … nije malo …

Svakako bi neki Buck (step-down) konverter bio efikasniji.
Zanimljivo je da te HV step-down modes napraviti sa nekim klasicnim lako-dostupnim mreznim PWM kontrolerom, ne moras koristiti trafo nego samo prigusnicu.
Skoro sam video bas takvu primenu sa nekim SGxxxx/Lxxxx/UCCxxxx/IRSxxx integralcem ali sam zaboravio koji tacno :(
[ hvarovic @ 01.12.2014. 21:06 ] @
budem malo pogledao na netu o tome, ako nista drugo idem sa zener diodom i otpornikom.
[ lucky881 @ 02.12.2014. 05:10 ] @
Jesi osciloskopom proveravao oblike signala na Gejtovima IRFP, trebalo bi da su ravne četvrtke.

IR2110 su ograničeni samo na 2A pobude koju daju. U ovoj konfiguraciji zadovoljavajuće,verovatno. Pa računaj
na veću potrošnju pobudnog(drive) stepena. DC/DC pretvarač je najbolje rešenje, sa još jednim SG3525,
(jedan mosfet ili dva manja) i malim trafoom, bilo gvozdenim ili feritnim, zavisno od frekvencije koju odabereš.
Biće , pretpostavljam , manje gubitaka nego na otporniku koji treba da disipira oko 100V uz za sada nepoznatu struju,
ali verovatno ne manje od 1A .

poz
[ mikikg @ 02.12.2014. 10:38 ] @
Drajver IR2110 ima mogucnost da izbaci do 2A struje ali to ne znaci da ce tolika potrosnja da bude jer ovde pricamo o guranju MOS-FET (ne BJT) tranzistora i struja ka gejtu ce poteci u vrlo kratkim intervalima ("iglice" reda nano/mikro sekundi trajanja) kada se trazistor pali ili gasi za vreme tranzicije i efektivno to bude relativno mala potrosnja struje tokom vremena.

Treba izmeriti potrosnju kada je sve prikljuceno ...
[ lucky881 @ 02.12.2014. 12:17 ] @
Citat:
struja ka gejtu ce poteci u vrlo kratkim intervalima ("iglice" reda nano/mikro sekundi trajanja)
kada se trazistor pali ili gasi za vreme tranzicije


Frekvencija je 50Hz

poz
[ vladd @ 02.12.2014. 13:06 ] @
Frekvencija pojavljivanja "iglica" je 50Hz, ali su one SIROKE..taman kao igla..mozda je preciznije u mili-mikro sekundama
[ lucky881 @ 02.12.2014. 13:49 ] @
Citat:
vladd: Frekvencija pojavljivanja "iglica" je 50Hz, ali su one SIROKE..taman kao igla..mozda je preciznije u mili-mikro sekundama:)


Nisam skoro gradio pretvarač, ali zar nije to suviše malo vremena, pojavlivanja?
[ mikikg @ 02.12.2014. 14:31 ] @
U tome i jeste caka, te sto mi zovemo "iglice" se pojavaljuju samo kod tranzicije (prelazak sa ON na OFF i obrnuto) i posledicno nastaju zbog kapacitivnosti gejta (Qg).

Evo brzinski slikovito u ASCII grafici kako to izgleda:

Ugate: ____/--------\_____
Igate: _____|_____|______

U stvarnosti ove "iglice" malo slozenije izgledaju (zbog Milerovog platoa) i naravno menjaju polariter (pune/prazne Qg).

Za 50Hz PWM vreme trajanja ovih iglica je relativno kratko u odnosu na stacionarna ON / OFF stanja pa je i efektivna potrosnja mala.
Ako bi se povecala PWM frekvencija, iglice i dalje traju isto ali je u odnosu na stacionarna stanja to procentulano vece pa je i veca potrosnja.
[ hvarovic @ 02.12.2014. 15:21 ] @
ipak ću morati uzeti gotov dc dc pretvarač jer sad kad radim zastitu imam nekoliko ledica i mislim da ce mi ukupna potrosnja biti cak 500mA. tu su i komparatori lm324 tako da mislim da nista od zenerice i otpornika. Što se tice potrošnje kod opterečenja, mislim da je ista kao i u praznom hodu jer mi je na 100w i na 500w ista tj. oko 10mA. Sad ne znam kakva ce biti kad bude napon 120V, ali mislim da napon ne bi smio imati uticaj na struju same elektronike.
[ lucky881 @ 03.12.2014. 06:20 ] @
Citat:
mikikg: U tome i jeste caka, te sto mi zovemo "iglice" se pojavaljuju samo kod tranzicije (prelazak sa ON na OFF i obrnuto) i posledicno nastaju zbog kapacitivnosti gejta (Qg).

Evo brzinski slikovito u ASCII grafici kako to izgleda:

Ugate: ____/--------\_____
Igate: _____|_____|______

U stvarnosti ove "iglice" malo slozenije izgledaju (zbog Milerovog platoa) i naravno menjaju polariter (pune/prazne Qg).

Za 50Hz PWM vreme trajanja ovih iglica je relativno kratko u odnosu na stacionarna ON / OFF stanja pa je i efektivna potrosnja mala.
Ako bi se povecala PWM frekvencija, iglice i dalje traju isto ali je u odnosu na stacionarna stanja to procentulano vece pa je i veca potrosnja.


Jeste, potpuno je tačno, ali da bi se kapacitivnosti gejtova tako brzo i pravilno punile - praznile,
mora izvor napajanja realno da bude u stanju da isporuči u tom kratkom vremenu znatnu količinu struje. Sa izvorom od 500mA, teško da će funkcionisati pravilno drive stepen.
Iako samo trenutno opterećuje taj izvor. Javljaće se pad napona u tom kratkom vremenu.

Ja sam prvenstveno mislio na oblik napona, što se može proveriti osciloskopom, bar donjih mosfetova,sa sourcem na masi,
ako je oblik signala nepravilan, znači da nema dovoljno struje izvora napajanja, odnosno drajvera.

Ne očekuješ valjda da sa 100mA pogoniš dva IRFP260 u paraleli.
Iako Mosfet tranzistor se smatra da ulazna impedansa je beskonačno velika, u stvarnosti je , zbog velikog kapaciteta gejta,
impedansa dosta mala, što se primećuje na višim frekvencijama naročito. Možda na 50Hz je drugačije.

Ali postoje instrumenti, pa se može proveriti.

poz

[Ovu poruku je menjao lucky881 dana 03.12.2014. u 07:59 GMT+1]
[ zoksy @ 05.12.2014. 12:50 ] @
Hvarovicu druze da li si ziv? Dokle si stigao sa izradom?
[ hvarovic @ 05.12.2014. 15:49 ] @
Ziv sam jos uvijek :)) iako sam danas opet imao bliski susret sa mrezom :)). evo ja sad radim neku zastitu. Da li je normalno da tiristor iskljuci ledicu ako mu kratko spojim Gate i katodu. Koristim P0102 tiristore i gdje god da spojim otpornik i ledicu sa njim u seriju tj. ili u seriju sa anodom ili u seriju sa katodom, on provede ukoliko mu na gate dovedem +, a iskljuci se ako gate spojim sa katodom ili na masu. Kad sam koristio brx49 on se nije mogao iskljuciti na nacin na gate spustim na masu, vec je morala prestati teci struja kroz tiristor. Nije mi jasno ovo sad...

Sve mi se cini da ce tu PIC morati odraditi svoje jer se danas cijeli dan zezam sa tim tiristorima.
[ zoksy @ 05.12.2014. 20:54 ] @
To sa tiristorima zna da zeza. Mora da se ispune uslovi da tiristor provodi ili neprovodi. U tvom slucaju struja gejta je jako mala i hoce da divlja,a moras da obratis paznju i na struju drzanja.jer ako je ta struja mala iskljucice se sam kada prestane pobuda. Znaci probaj sa tiristorom koji ima vecu struju gejta i optereti ga tako da kada provodi kroz njega prolazi struja malo veca od one minimalne struje drzanja koja je za taj model. Nisam bas najbolji strucnjak za objasnjenja ali shvatices. Pozdrav.
[ hvarovic @ 11.12.2014. 10:36 ] @
Citat:
zoksy: To sa tiristorima zna da zeza. Mora da se ispune uslovi da tiristor provodi ili neprovodi. U tvom slucaju struja gejta je jako mala i hoce da divlja,a moras da obratis paznju i na struju drzanja.jer ako je ta struja mala iskljucice se sam kada prestane pobuda. Znaci probaj sa tiristorom koji ima vecu struju gejta i optereti ga tako da kada provodi kroz njega prolazi struja malo veca od one minimalne struje drzanja koja je za taj model. Nisam bas najbolji strucnjak za objasnjenja ali shvatices. Pozdrav.


odustao sam od tiristora. radio sam dvije pločice paralelno. jedna je bila u mostnom spoju mosfeta, a druga u push pull varijanti. mosni spoj je još uvijek u izradi pošto moram čekati da mi dođu irfp260 jer ih trenutno imam samo 4 kom. Push pull verziju sam završio i na njoj koristim irfp360 pošto sam njih imao 10 kom. zaštitu sam napravio sa PIC16f84A i ovo mi funkcionira savršeno. Na 12V i struji od 22A proradi prekostrujna zaštita i oscilator ode u blokadu. kada resetiram uređaj, opet sve normalno radi. Bez hladila na struji od 22 A nema nikakvog grijanja na mosfetima. Driver sam napravio kao tootem pole jer mi je na protoboardu izgorio zadnji ir2110 kojeg sam imao pa dok njega ne nabavim isprobavam ovako kako slika prikazuje. ovdje gdje su u podnožju utaknuti tranzistori treba biti ir2110. Ova crveno bijela žica mi simulira 120V napajanje pošto imam 12V, a zaštita je napravljena da se aktivira kad napon na akumulatorima padne na oko 105V. Mosni spoj ću isto napraviti kada mi stignu mosfeti ( moram čekati 3 tjedna), pa ću dotad ispitati push pull spoj. sada sve to radi na 12V pa ću uskoro spojiti na 120 i nadati se da neće biti booom.
[ zoksy @ 11.12.2014. 14:17 ] @
Drago mi je da je jedan projekat priveden kraju. Napravi kutiju i to je to. Pozdrav.
[ hvarovic @ 11.12.2014. 16:11 ] @
kutija će biti isto tako napravljena, a hladilo će biti puna aluminijska ploča 20x30cm i 30mm debljine. Sutra ću nabaviti ir2110 pa ću isprobati cijeli sklop.