[ ludidzora28 @ 18.12.2015. 21:41 ] @
Evo mene opet, ovaj put sa drugim punjacem, tj. prvim, koji sam poceo da pravim jos pre vise od godinu dana pa sve to zaturio negde u cosak i sad iskopao kad je druga varijata pala u vodu. Ono sto me zanima je neka zastita od pogresnog polariteta, posto je na proslom grec stradao. Ovaj je malo "ozbiljniji" ima "cak" i bimetalnu zastitu a hteo bi da stavim i od pogresno stavljenih klema. Jeste da ce zastita odraditi ali ako neko ima neki predlog da se ovo postojece doradi. Probao sam sa jednim relejom, preko cijeg mirnog kontakta ide +12V na stipaljku a taj relej se ukljucuje se kleme stave kontra na akumulatora, naravno uz pomoc diode. Relej se upali, i nema zatvorenog strujnog kola te nema ni kratkog spoja. Ali to funkcionise samo ako je punjac ugasen pa se stavi na akumulator. Ako se prvo uplai pujac, ne vredi jer se pravi kratak spoj i relej nece da se uplai i izbacuje bimetal. Dole ima neka sema kako je to vezano, sa jednim prekidacem se izabere "normalno" punjenje ili preko sijalice za male akumulatore (ovo mi je potrebno pa sam namestio zato tu opciju), posto je prekidac slab on pali releje a relleji dlaje rade posao. Na - vod sam stavio ampermetar i bimetal. I na njega sam vezao jedan relej da kad bimetal izbaci, relej se igasi i preko mirnog kontakta upali sijalicu da je izbacio, ali to samo radi ak oakumulator nije zakacen. Ima li neko neku ideju i za ovo, s obzirom da na njemu nemam nikakav pomocni kontakt... Ja sam mozda malo zanovetam, i dosadjujem, ali eto hocu da tako nekako funkcionise pa ako neko ima neku dobru da kaze...

[ zica49 @ 18.12.2015. 21:58 ] @
Pogledaj diodu koju sam dodao.Relej R2 ce aktivirati akumulator (samo onda kad su mu zamjenjeni polovi) sa relejnim kontaktima mozes sta zelis.Ukljuciti signalizaciju iskljuciti punjac i slicno.Ne moze jednostavnije a funkcionalnije.
pozdrav
[img][/img][att_img]
[ ludidzora28 @ 18.12.2015. 22:12 ] @
Pa to sam i bio uradio sa jednim relejom, pored ovih, vezao sam jos jedan,i aktivira se on ako prvo stavim stipaljke pa onda upalim punjac i nista se ne desava, ali ako se prvo upali punjac, onda ne vredi, jer se pravi kratak spoj i relej ne moze da se aktivira i odvoji kontakt i time prekine strujno kolo. Imam i varijantu da idem preko radnog kontakta i da se on pali samo ako se kleme stave kako treba, ali onda ne bih imao napona na klemama dok ne prikopcam aku na punjac... A da ubavujem i neki prekidac za to, ne vredi, jer su drugi ljudi blesavi i vrtice sve zivo dok se nesto ne zapali.
[ veselinovic @ 18.12.2015. 22:15 ] @
Evo ti jednostavna sema za detekciju ispravnog polariteta.Naravno, moze se staviti jos jedna dioda i jedna crvena sijalica u seriju sa diodom da signalizira pogresan polaritet akumulatora.
Punjac nece krenuti sve dok se ne prikljuci akumulator.
Tek tada ( ispravno polarisan aku) krece da se puni.
Paralelno kontaktu releja dodat je taster za nuzni start.
Ako je aku koji punis prazan nece moci pokrenuti relej, ili ako zelis vrtiti prasice na raznju, moraces kratko pritisnuti taster za start.
[ midzi86 @ 18.12.2015. 22:19 ] @
Evo napravi jedan dobar ispravljac baci te lomove u reku, ovaj sam licno pravio zbog tih ljudi sto obrcu polove naopako ili im se stipaljke spoje pa ga sprze strucnjaci ... Pa mi donose posle 5 dana opet i sprze trafo. Uradi ovo ovako, mozes i taj trafo od tog da iskoristis i te instrumente... Sta ti nije jasno pita...




[ zica49 @ 18.12.2015. 22:22 ] @
Citat:
veselinovic:
Evo ti jednostavna sema za detekciju ispravnog polariteta.Naravno, moze se staviti jos jedna dioda i jedna crvena sijalica u seriju sa diodom da signalizira pogresan polaritet akumulatora.
Punjac nece krenuti sve dok se ne prikljuci akumulator.
Tek tada ( ispravno polarisan aku) krece da se puni.
Paralelno kontaktu releja dodat je taster za nuzni start.
Ako je aku koji punis prazan nece moci pokrenuti relej, ili ako zelis vrtiti prasice na raznju, moraces kratko pritisnuti taster za start.

Jovane za tu verziju ce reci ma kakav je stroj nema nista varnice he he.


[ zica49 @ 18.12.2015. 22:28 ] @
Citat:
ludidzora28:
Pa to sam i bio uradio sa jednim relejom, pored ovih, vezao sam jos jedan,i aktivira se on ako prvo stavim stipaljke pa onda upalim punjac i nista se ne desava, ali ako se prvo upali punjac, onda ne vredi, jer se pravi kratak spoj i relej ne moze da se aktivira i odvoji kontakt i time prekine strujno kolo. Imam i varijantu da idem preko radnog kontakta i da se on pali samo ako se kleme stave kako treba, ali onda ne bih imao napona na klemama dok ne prikopcam aku na punjac... A da ubavujem i neki prekidac za to, ne vredi, jer su drugi ljudi blesavi i vrtice sve zivo dok se nesto ne zapali.

Ako je akumulator ispravan njegova EM sila je jaca od bilo kojeg greca i relej mora aktvirat.Sokirace se nekoliko milisekundi ali prezivjece.Ako spojis nekakav koji je vec za reicklazu naravo da od toga nema nista a takvom akumulatoru i nije mjesto na punjacu.
Ne stiti od kratkog spoja......
Ovo sto je Veselinovic nabacio je pravo rjesenje.
[ midzi86 @ 18.12.2015. 22:35 ] @
Bravo Jovane... dobra ideja i jos prostija da se ne bi zezao sa ovim tiristorima i zezalicama sto sam ja pravio... Lepo radi i ovaj ali oduzece mu vreme dok sklepa sve to... ovo tvoje je Ok resenje. Kapa dole ;)



Evo i signalizacija za pravilno i obrnuto polarisanje stipaljki na akumulator montira se na samim stipaljkama ispred diode koju je kolega uvazeni jovan nacrtao, eto jos jedan mali i koristan doprinos El semi ... pozdrav srdacan...

[Ovu poruku je menjao midzi86 dana 19.12.2015. u 00:03 GMT+1]
[ ludidzora28 @ 19.12.2015. 07:10 ] @
I ne bih da se zezam za tiristorima i ostalim. Meni odgovara ova varijanta sa relejima i preklopnikom za izbor normalnog ili sporog punjenja. Tako da te lomove ne bih bacao u reku...

@veselinovic, vezao sam slicno, samo sam isao preko mirnog kontakta i namestio da se relej pali ako se kontra stave kleme. I ne pije vode jer ako je uklkucen punjac opet prvo napravi kratak spoj i izbaci bimetal. Ova opcija sto si stavio je dobra ali kao sto sam vec napisao, ne bih dodatne tastere za prinudno ukljucenje da bi vrteo prase :). A drugi ljudi kakvi su biseri bi stavili kleme kontra i okretali i stiskali sve zivo dok nesto ne rikne. Ne bi trebalo da nesto rikne jer ima bimetal, ali bi to svakako bilo maltretiranje za njega i za instrumente koji zakucavaju skale, jedan u jednu a drugi u drugu stranu... Maka koliko sam ja sam mogao da provalim a vi to i potvrdite, to je najlaksije i najprostire resenje koje funkcionise. I verovatno ce to na kraju i biti. Iskoristim trenutni preklopnik pas za rucno ili automatski a dodam jedan taster za ukljucenje sporog punjenja.

Sto se tice signalizacije za kontra polaritet, to nije problem, veci mi je problem signalizacija kad izbije bimetal a aku je prikopcan....
[ veselinovic @ 19.12.2015. 07:43 ] @
Evo ti rjesenje koje trazis.
Relej K1 treba biti za malo jacu struju, dok K2 moze biti bilo koji.
Taster S je poznat od ranije samo je sada za malu struju.
[ petropetro @ 19.12.2015. 07:53 ] @
" Sto se tice signalizacije za kontra polaritet, to nije problem, veci mi je problem signalizacija kad izbije bimetal a aku je prikopcan.... "

Paralelno na bimetal spojis kontrolnu sijalicu 12v/2w ili LED + otpornik.


..preteče me @veselinović
[ vladd @ 19.12.2015. 09:47 ] @
A sto ne stavite prosto automatski osigurac na izlaz?

Dobar grec od nominalnih 20A moze da podnese impulsnu struju od preko 200A, pa ne vidim zasto se ne bi koristile tako proste i upotrebljive komponente kao sto su osiguraci.
[ ludidzora28 @ 19.12.2015. 10:33 ] @
Iman ja automatski osigurac, bimetal onaj sto iskoci pa ga stisnes... Ali eto hteo sam da ga jos osiguram i od toga, vise zelja nego potreba, a i ampermetar u tom slucahu zakuca i zaglavi kazaljku u kranji polozaj pa moram da ga cukam...

Sto se tice sijalice, ako je vezana paralelno sa bimetalom, nece svetleti ako stipaljke nisu nakacene na akumulator...
[ vladd @ 19.12.2015. 16:27 ] @
To je za trajno blago preopterecenje, nije za incidente okretanja polova. Bimetal je prespor.

Mislio sam na circuit breaker, koji ce svaki na pip kako ne treba, iskljuciti izlaz.



Ne bih da preporucujem ozbiljnije "brejkere", za dc napon, posto i ovi mogu da posluze, posto je cena nekih "namenskijih" daleko preko cene i punjaca i accu")
[ ludidzora28 @ 19.12.2015. 18:34 ] @
Ovaj sto imam je bome brz. U sekundi izbaci na kratak spoj. I ppsle par sekundi se cuje da klikne, ohladi se valjda, i onda ga stisnes i on "ukopca", mada moze i prvo da se stisne pa kad se ohladi skljocne i opet je u funkciji. Sa tim sto posle par sekundi zacuje da klikne, pretpostavljam da je bimetal i ta mu treba koja sekunda da se ohladi. Ugradio bi ja i klasican automatski osigurac, ali kad vec imam ovo i lepo mi se uklapa i imam mesta za njega. Na slici gore gde je punjac, nalazi se skroz dole u sredini. Inace je 10A i bio je na nekom UPS-u na 220V.
[ ludidzora28 @ 19.12.2015. 21:56 ] @
Evo sijalicu sam resio. Onako samo paralelno nije moglo, nece da svetli nikako kad izbaci, ni kad je zakacen akumulator, samo kad spojim kleme. Mozda zato sto je u pitanju LED, ovakva sa slike samo za 24V ali radi isto i na 12V:






Resio sam uz pomoc jedne diode 1N4007 i otpornika od 500 Ohm, vidi se dole na slici kako, i za sad funkcionise. E sad, nisam neki veliki strucnjak za elektroniku pa ako neko ima neku primedbu, mozda neka druga dioda ili drugi otpornik. Ovako kad se upali sijalica svetli za nijansu slabije nego kad je vezem na 12V, ali neznatno...

A satita od polariteta ce koliko vidim biti jos jedan relej i dioda i ocija rucno/automatski ili jedan taster sa zadnje strane (posto imam neiskoriscenu rupu) za rucno paljnje ako zatreba za razanj ili bas prazan akumulator...





[Ovu poruku je menjao ludidzora28 dana 20.12.2015. u 10:06 GMT+1]
[ vladd @ 20.12.2015. 00:24 ] @
Da zanemarimo naopak ampermetar, valjda je zbog simbola instrumenta tako, cemu sluzi sijalica 12v/21w vezana paralelno sa zicom?
[ ludidzora28 @ 20.12.2015. 07:55 ] @
Mozda moja sema crtana u Paint-u deleuje nepregledno. Tacke + Klema i - Klema idu na akumulator, pa je stoga i ampermetar valjda dobro vezan, koliko ja znam. Prekidacem P1, koji je namesten da bude 1-0-2, ukljucujem relej K1 ili K2. Preko radnog kontakta releja K1 ide "normalno" punjenje, a preko kontakta releja K2 ide sporo punjenje preko sijalice, za male akumulatore od motora i slicno. Relej K3 se pali ako se potrefi polaritet i dolazi do punjenja akumulatora. Tasterom S1 prinudo palim punjac ako mi treba za nesto drugo, ali prvo treba prekidac P1 staviti u odgovarajuci polozaj.
[ paterson @ 20.12.2015. 09:47 ] @
Citat:
ludidzora28: Mozda moja sema crtana u Paint-u deleuje nepregledno. Tacke + Klema i - Klema idu na akumulator, pa je stoga i ampermetar valjda dobro vezan, koliko ja znam.......

A šta znači na crtežu "+12 V" i "- 12 V"?! Za šta bi se koristio "- 12 V"?

Valjda je logičnije "+ 12 V" i "0 V"?
[ veselinovic @ 20.12.2015. 10:42 ] @
Ako vec hoces tako onda bi trebao koristiti ovu semu.
U tvojoj semi kompletna struja ide preko tastera, pa on mora biti jak.
U ovoj semi kroz taster ide samo struja spule releja.
[ ludidzora28 @ 20.12.2015. 10:45 ] @
Citat:
paterson:
Citat:
ludidzora28: Mozda moja sema crtana u Paint-u deleuje nepregledno. Tacke + Klema i - Klema idu na akumulator, pa je stoga i ampermetar valjda dobro vezan, koliko ja znam.......

A šta znači na crtežu "+12 V" i "- 12 V"?! Za šta bi se koristio "- 12 V"?

Valjda je logičnije "+ 12 V" i "0 V"? :)



Jes, u pravu si. Upisao sam i dole -12V, i nisam ni obracao paznju. To je ispravljen napon koji dolazi sa greca....
[ ludidzora28 @ 20.12.2015. 11:44 ] @
Evo malo sam jos budzio i istu sijalicu iskoristio da bude i kada izbaci bimetal i ako se okrenu kleme. Pun pnjac dioda... :D

@veselinovic, koja je razlika izmedju toga sto si docrtao sto poziv preko tog tastera ne ide na diodu nego direkt na spulnu releja i ako ide prkeo diode?

Evo ga sa izmenom.



[Ovu poruku je menjao ludidzora28 dana 20.12.2015. u 14:15 GMT+1]
[ veselinovic @ 20.12.2015. 12:00 ] @
ludidzora28 : koja je razlika izmedju toga sto si docrtao sto poziv preko tog tastera ne ide na diodu nego direkt na spulnu releja i ako ide prkeo diode?

Napisao sam, ali evo ponovo:
Kod tvoje seme dok je pritisnut taster kompletna struja ide preko tastera - e sad
a) ako je isp[ravan polaritet dok ne ukopca relej
b) ako je pogresan polaritet dok ne izbaci zastita.
U oba slucaj struja kroz taster ce biti velika pa je potrebno dimenzionisati taster za tu struju.
U prepravljenoj semi struja kroz taster je zanemarljiva i moze bilo koji taster.

Nego, vidim da se sema komplikuje, a juce sam ti predlozio dobru semu koja ima zastitu od pogresnog polariteta i zastitu od "majstora" koji ispravljac testiraju kratkim spajanjem stipaljki.
[ ludidzora28 @ 20.12.2015. 12:11 ] @
E pa ni tu ne treba da bude spoj tastera i kontakta releja K3, ali tako ispade da ima, sad cu prepraviti... A komplikujr se zbog sijalece i dve jacine punjenja, u sustini je taj princip sto si ti rekao, samo ja hocu jos i ovo i ono.

[Ovu poruku je menjao ludidzora28 dana 20.12.2015. u 14:14 GMT+1]
[ ludidzora28 @ 21.12.2015. 20:30 ] @
Evo priveo sam sve kraju i mogu reci da ovo sa zastitom polariteta bas funkcionise. Mislim na to kad se prikopca na akumulator ili se pritisne taster i relej se upali i normalno ostaje upaljen dok se punjac ne ugsi. Ako se slucajno spoje stipaljke odma se gasi, mnogo pre nego sto zastita odreaguje, ni ne zavarnici a ampermetar dodje do nekih 5A. A da spomenem jos da ovi sto prave kablove lapaju samo tako. Posto nisam znao koje mi je kvadrature zica sto sad ide na kelme, 6 ili 10 kvadrata, uzmem stopicu od 10 i bude malo velika, sto bi znacio da je zica 6. E sad kupim novu zicu, posto je ova neka matora i kruta i isto uzmem 6 kvadrata i stopice od 6 i odma vidim da je ova nova zica manja. Ova stara ulazi knap u stopicu od 6 dok nova ima nesto mao lufta a bome sam ih se napresovao dosta dok sam radio tu struku pa znam da treba lepo knap da ulazi. Lopovska posla u drzavi Srbji... Nema sta.
[ ludidzora28 @ 24.12.2015. 12:43 ] @
Evo mene sa jos nekih problema. Taj osigurac sto sam stavio ke od 10A i sad sam zakacio neki prazan akumulator da se puni i vuce nekih 8-9A i iskace osogurac. Uzmem akumulator i stavim na fabricki Oskrin punjac i merim struju unimerom i pokazuje da vuce oko 5A. Kada istim unimerom merim struju kojom ovaj punjac punj, isto pokazuje oko 5A, ali u tom slucaju i instrument na punjacu pokazuje isto 5A. E sad u cemu je problem, sto su vezana dva ampermetra, ili moze biti da ovaj moj unimer nesto zeza? Probacu da probam kuci sa analognim malo kvalitetnijim sto imam pa da uporedim. Mozda trebam da odmotam koji namotaj jos, ali mozda je problem i u unimeru jer me znam stvarnu struju Iskrinog punjaca, nema instrument, pa vezem pomenuti unimer, koji kad je vezan na oba punjaca pokazuje isto. Naravno u pitanju je i isti akumulator. Da li treba da utice to sto su dva ampermetra vezana?
[ ludidzora28 @ 24.12.2015. 13:14 ] @
Evo probao sam da prevezem ampermetar ugradjen u ovaj punjac sto pravim, i merim struju unimerom i dobijam oko 5A, znaci on pravi problem. Jos sam sad i izmerio kuci sa mojim unimerom i nema razlike, do duse radi se o struju od 2A...

Nego, jel ima gde da se kupe ti bimetali, osiguraci, ili sta vec sto iskoce pa ih stisnes. Imam napravljeno mesto za njega pa bi bas takav ali jaci da stavim. Nezgodno mi je sad postavljati klasican automatski osigurac....