[ VectraBG @ 03.03.2016. 20:20 ] @
Posedujem aparat za varenje Gorenje Varex 135/145A. Koristim ga uvek na 220V. Na njemu se nalazi grebenasti prekidac 220-0-380V, koji je zablokiran u polozaju 220V I aparat radi. Nemoguce ga je okrenuti.

1) Mogu li umesto 220-0-380 staviti neki jeftiniji 0-1 grebenasti prekidac, jer koristim samo monofaznu struju? Postoji li neka shema kako da povezem zice u tom slucaju.

2) Da li se inace prodaju univerzalni 220-0-380V gr.prekidaci – ako bih morao da zamenim osteceni?
[ Living Light @ 04.03.2016. 08:04 ] @
Naravno da moze da se ugradi nov prekidac koji ima samo o-1.
Ne moze biti bas-bas od naj jeftinije sorte jer je i struja
koju aparat vuce sa mreze pozamasna (narocito kad "zalepi" elektroda).

Postojeci prekidac ima na sebi neke brojeve na prikljuccima.

Treba verodosjno zabeleziti poziciju svakog provodnika,
da se napravi jedna skica trenutnog stanja.

Mislim da taj aparat kad radi na 380V koristi medjufazni napon bez nule.
Pretpostavljam da ne radi u trofaznom rezimu vec se napaja na dve faze
i tako dobija 380V.

Pokusaj da uslikas prekidac sa strane ozicenja,
slika bi bila od pomoci.

pOz
[ Living Light @ 04.03.2016. 11:37 ] @
Evo i seme aparata koju je okacio @DAX_ jos 2009.-e u temi:
http://www.elitesecurity.org/t357592-0#2222899

[ VectraBG @ 05.03.2016. 08:08 ] @
Citat:
Living Light:

Postojeci prekidac ima na sebi neke brojeve na prikljuccima.

Treba verodosjno zabeleziti poziciju svakog provodnika,
da se napravi jedna skica trenutnog stanja.

Pokusaj da uslikas prekidac sa strane ozicenja,
slika bi bila od pomoci.

pOz


Hvala na tvom vremenu i savetu. Slikacu danas ozicenje i postaviti slike. Pozz
[ Living Light @ 05.03.2016. 13:19 ] @
Ako zasigurno neces koristiti aparat na 380Vac
onda bi na postojecem trebalo uraditi
sledece radnje:



Naravno, ovo su radnje u primarnom (230V) delu aparata,
sekundarni namotaj (izlaz) ne trpi nikakve izmene.

pOz
[ VectraBG @ 05.03.2016. 18:21 ] @
Hvala puno na tvojoj pomoci :)

Skinuo sam poklopac i slikao grebenasti prekidac sa gornje strane. Nisam stigao da ga odvojim od sasije I slikam sa donje strane. Da li je po oznakama 1 sa leve a 2 sa desne strane?

Inace, koji je presek kabla za napajanje? Uzeo sam 3x2.5 licnasti da zamenim postojeci koji je malo iskrzan od koriscenja, i kao da pravi prekid, jer automatski osigurac ponekad iskoci pri ukjucivanju viljuske aparata u suko – ali original izgleda kao da je mnogo deblji. Je li moguce da je 4mm?!




[ VectraBG @ 05.03.2016. 18:33 ] @
Inace, koje su prednosti rada na 380V? Mislim da aparat ima i dodatni kabl od pola metra - jedna strana monofazni suko - a druga strana trofazna uticnica.

Meni je aparat potreban u hobi varijanti, rada na placu, zavarivanje met. kutija, profila, ograde, i slicnih manjih stvari...
[ VectraBG @ 07.03.2016. 08:02 ] @
Kod mene je raspored izvoda drugaciji u odnosu na postavljenu schemu?!

Gornja strana gr.prekidaca

leva strana kalema
bela -------------------1 2------ plava (napojni kabl)
bela -------------------5 6------ braon (napojni kabl)

Sijalica prikljucena na izvodima 1 i 5

Donja strana gr.prekidaca

desna strana kalema
bela -------------------4 3------ (kratko spojena sa 2 plava)
crve -------------------8 7------ (kratko spojena sa 6 braon)





Na slici se vide izvodi kalema 1 i 5 na jednoj strani, a izvodi 4 i 8 na drugoj. Da li su 1 i 5 (220V) a 4 i 8 (380)?

Stavio sam novi 0-1 prekidac i povezao leve izvode kalema gde je sijalica prikljucena (1 i 5) sa napojnim kabl-om. A izvode 4 i 8 sam izolovao. Da li je ovo u redu?
[ Living Light @ 07.03.2016. 08:53 ] @
Citat:
VectraBG: Inace, koje su prednosti rada na 380V?


Iz obicne monofazne uticnice potrosac moze da
"cupa" maksimalno 16 Ampera (to vazi i za aparat za zavarivanje).

Dok je mrezni napon bio 220V to je ogranicilo ukupnu mogucu snagu
na 220V x 16A = 3520W
Sa tom maksimalno ogranicenom snagom je aparat mogao da vari na tanjoj elektrodi
i da trosi 3.5kW.

Za potrebe vecih struja zavarivanja pribeglo se "triku" da se aparat napaja sa
vecim naponom (380V) uz istu maksimalnu struju (16A) iz trofazne uticnice, sa dve faze.

Na taj nacin se dolazi do vece snage koja moze da se "cupa" i mreznog napajanja,
a to je 380V x 16A = ~6kW a da sve bude u skladu i po pravilu razvoda kucne instalacije.
-------------------------------------------------------------------------------------
Citat:
VectraBG: Da li je po oznakama 1 sa leve a 2 sa desne strane?

Koliko vidim sa slika na "Gogletu", sve varijante Varex 135/145 aparata imaju prekidac koji je u:

1) LEVO napajanje 220V

2) Sredina--iskljuceno

3) DESNO napajanje 380V

Mislim da ces svoj model Varexa naci na ovim slikama:







pOz
[ VectraBG @ 07.03.2016. 09:32 ] @
Hvala na slikama raznih modela. Moj je sa prve slike.

OK, zasto se schema kod mene razlikuje (nikad nije menjan prekidac) i da li sam dobro povezao prekidac 0-1, da radi samo na 220V?
[ Living Light @ 07.03.2016. 11:56 ] @
Mislim da pocinjem da kapiram zasto je u tvom aparatu
primenjena drugacija sema od one koju sam okacio u 3. postu ove teme.

Moze se primetiti da

A) Neki modeli Varex-a imaju ukupno 3 kabla koji ulaze u kuciste
_1) Dovod napajanja 3x2.5mm2 ,dovod napajanja 220V ili 380V
_2) Sekundar MASA,
_3) Sekundar Elektroda,

B) Neki modeli umaju 4 kabla koji ulazi u kuciste
_1) Dovod napajanja 3x2.5mm2 sa MONOFAZNOG utikaca,
_2) Dovod napajanja 3x2.5mm2 sa TROFAZNOG utikaca,
_3)Sekundar MASA,
_4)Sekundar Elektroda,
-----------------------------------------------------------------
Kod tvog aparata izgleda da postoji samo jedan dovodni (napojni) kabl sa viljuskom 220V.

Kad se aparat upotrebljava na 380V onda se viljuska upode u "Redukciju" 220V-na -380V

"Redukcija" iLi adapter je parce trozilnog kabla koji sa jedne strane ima prikljucak za 220V
a sa druge strane ima Trofaznu viljusku.

Da li ovaj opis pocinje da lici na tvoj aparat za zavarivanje ?
[ Living Light @ 07.03.2016. 17:00 ] @
Citat:
VectraBG:
Sijalica prikljucena na izvodima 1 i 5
3---(kratko spojena sa 2 plava)
7---(kratko spojena sa 6 braon)

Ovo me navelo, da je sema aparata mozda ovakva:



pOz
[ VectraBG @ 07.03.2016. 22:35 ] @
Citat:
Living Light
Kod tvog aparata izgleda da postoji samo jedan dovodni (napojni) kabl sa viljuskom 220V.

Kad se aparat upotrebljava na 380V onda se viljuska upode u "Redukciju" 220V-na -380V

"Redukcija" iLi adapter je parce trozilnog kabla koji sa jedne strane ima prikljucak za 220V
a sa druge strane ima Trofaznu viljusku.

Da li ovaj opis pocinje da lici na tvoj aparat za zavarivanje ?


DA, upravo tako!
Mislim da otac jos uvek ima taj dodatni kabl negde (adapter) - (prikljucak za 220 a sa druge strane trofazna viljuska).

[Ovu poruku je menjao VectraBG dana 07.03.2016. u 23:54 GMT+1]
[ VectraBG @ 07.03.2016. 22:49 ] @
Sto se tice "moguce"scheme, pokusao sam veceras da remontujem original grebenasti prekidac (zablokirao u jednom polozaju), kako bih proverio instrumentom schemu prekidaca. Ali... nisam uspeo, federi itd se razleteli na sve strane...

Novi gr.prekidac 0-1 je montiran, kablovi povezani - i ceka se samo zeleno svetlo od tebe ;)
Izvodi 8 i 4 su izolovani, a napon 220 doveden na izvode 1 i 5 (na kojima je bila prikljucena tinjalica)...



[ Living Light @ 08.03.2016. 13:08 ] @
Nakon zamene prekidaca trebalo bi da je situacija ovakva:



Bilo bi dobro pre pustanja u rad da izmeris otpor izmedju tacaka

1) a-b (4-1)
2) b-c (1-5)
3) c-d (5-8)
[ VectraBG @ 08.03.2016. 21:44 ] @
Citat:
Living Light:

Bilo bi dobro pre pustanja u rad da izmeris otpor izmedju tacaka

1) a-b (4-1)
2) b-c (1-5)
3) c-d (5-8)


HVALA na tvom zalaganju i vremenu! Sutra cu premeriti otpore i postaviti vrednosti.
[ VectraBG @ 10.03.2016. 18:11 ] @
Merio sam digitalnim instrumentom scala 200oma- i otpor varira pri citanju? Instrument neispravan?

(1-5) 15oma (varira 7-15)
(4-8) 10.2oma (varira 8-10)

(8-1) 6.8-6.3oma
(8-5) 6.8-6.3oma

(4-1) 6.5oma
(4-5) 6.5oma
[ Living Light @ 11.03.2016. 09:00 ] @
Izmerene vrednosti nisu bas nesto "logicne".
Treba naci ispravan DMM ili kod postojeceg otkriti "sta ga zeza".

Variranje vrednosti merenja na opsegu od "200Ω" moze biti iz razloga:
- Los spoj vrha pipalice i izvoda transformatora,
- Los spoj mernog kabla i same pipalice,
- Los spoj mernog kabla sa "banana" utikacem koji ulazi u instrument,
- Pohabanost mernih kablova (drze se na 2 licne),
- Povremeni totalni prekid u mernim kablovima u nekom polozaju provodnika,
- Los kontakt na prikljuccima samog instrumenta na tackama "COM" i "+VΩ"
(drmaju se prikljucci na samoj stampanoj ploci DMM-a, los lem)
- Los kontakt u samom kruznom prekidacu za odabir opsega merenja na DMM-u,

Pri kratko spojenim pipalicama na opsegu od 200Ω pokazivanje se krece od 0.00Ω --do-- 0.3-0.4Ω.

Uradi jednostavnu proveru:

1) Na opsegu od 200Ω, spoji kratko vrhove pipalica i prati pokazivanje na displeju.
Drmaj, pomeraj, guzvaj, tegli i razvlaci merne kablove,----Vrednost na displeju NE SME DA SE MENJA !

2) Sa kratkospojenim pipalicama pomeraj kruzni preklopnik malo levo-desno od tacke "200Ω".
Zatim ga prebaci u polozaj 2000Ω (2kΩ) pa ga vrati na 200Ω.

Posle ove "fiskulture" sa prelopnikom pokazivanje na opsegu od 200Ω MORA BITI ISTO kao pre !
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Za pocetak treba izmeriti prave i stabilne vrednosti otpora datih tacaka
da bi bili sigurni da je sve u redu sa odabirom izvoda za 220Vac napajanje.

pOz
[ VectraBG @ 13.03.2016. 21:41 ] @
Citat:
Living Light: Izmerene vrednosti nisu bas nesto "logicne".

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Za pocetak treba izmeriti prave i stabilne vrednosti otpora datih tacaka
da bi bili sigurni da je sve u redu sa odabirom izvoda za 220Vac napajanje.

pOz


Hvala na tvom strpljenju i uputstvima. Danas sam opet skinuo poklopac aparata, i premerio ponovo.
Vrednosti su manje nego pri prvom merenju, ali je opet pitanje tacnosti istrumenta... :( A drugi instrument nemam...

1) a-b (4-1) 2.5Ω
2) b-c (1-5) 5.5Ω (u ponovljenom merenju 1Ω)
3) c-d (5-8) 4Ω

Sa obzirom da sam dovodni napon spojio na izvode - sa kojih je skinuto napajanje za tinjalicu - mozemo li preskociti premeravanje otpora i probati da ukljucim aparat za varenje? Koji je rizik?
[ veselinovic @ 14.03.2016. 06:19 ] @
Dok se Robert ne probudi da ti odgovorim.
Mjerenje opet nije korektno, ili je aparat otisao u vjecna lovista.
Nemoj rizikovati i probavati na struju, nadji neki instrument i mjeri opet.
Nije bitna ni sama tacnost i preciznost instrumenta ( sistemska greska mjerenja se da korigovati)
nego ispravnost pipalica i kontakata u isntrumentu.
Da pojednostavim rezultat koji dobijes ne smije setati od 5.5 do 1 Om, i rezultat mora biti isti ma koliko puta mjerio.
Mozda imas povrsinsku koroziju na kontaktima pa probaj malo pipalicom da je otklonis ( ostar vrh, jaci pritisak, smirglanje kontakata...).
Jos jednom ne ukljucuj dok se ne dokaze da je ispravno povezano.
[ VectraBG @ 14.03.2016. 20:05 ] @
Citat:
veselinovic
Mjerenje opet nije korektno, ili je aparat otisao u vjecna lovista.

Hvala na savetu.

Inace, aparat za varenje je radio bez problema, samo je grebenasti prekidac bio zakocen u nekom medjupolozaju - i nije iskljucivao. Ako mislis na instrumet, on je jeftiniji digitalni kupljen u WH.

[Ovu poruku je menjao VectraBG dana 14.03.2016. u 21:17 GMT+1]
[ VectraBG @ 15.03.2016. 19:38 ] @
Living Light, hvala na tvom strpljenju i uputstvima! Mnogo si mi pomogao da osposobim preko potreban aparat za varenje. Danas smo ga ukljucili i - RADI!!!
Zahvaljujuci tebi sve je u redu!

Sada se desi da ponekad izleti automatski osigurac u samom trenutku ukljucenja - ali to je sigurno zbog opterecenja linije.

VELIKI POZDRAV!!!

Hvala i forumu!!!

Siguran sam da ce tvoja schema pomoci i drugima ako se nadju u slicnoj situaciji!

Citat:
Living Light:
Nakon zamene prekidaca trebalo bi da je situacija ovakva:



[ Living Light @ 15.03.2016. 21:29 ] @
Citat:
VectraBG: Sada se desi da ponekad izleti automatski osigurac u samom trenutku ukljucenja

Kod svih vecih transformatora se desava da "izleti" autom. osigurac,
jer trafo ume da povuce pozamasnu struju u momentu ukljucenja.

Kad bi aparat ukljucivao preko obicnog, topivog osiguraca to se ne bi desavalo
jer je vreme reagovanja obicnog osiguraca sporije.

U kucnim instalacijama se obicno koriste automatski osiguraci "B" karakteristike.

Za potrebe radionice gde se radi zavarivanje, gde startuju brusilice,
potrebno je aut. osigurac "B" karakteristike zameniti sa istom "amperazom" ali "C" karakteristike.

Tako ces i dalje stititi aparat ali neces imati ispade osiguraca u momentu ukljucenja.

U kucnoj instalaciji, na tabli osiguraca, zameni samo taj jedan jednimi osig. na "C" karakteristiku
sa kojeg ces da napajas aparat.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Podsecam te da ni slucajno ne koristis onaj reduktor ili prelaz (koji si video negde kod oca)
i koji sluzi za rad aparata na 380V.
Nakon ove prepravke ta kombinacija vise nije dozvoljena.

Proveri jos jednom istrumentom, da li je uzemljenje od utikaca do samog kucista aparata u redu.

Ako aparat napajas preko raznih produznih kablova, obrati paznju da je u svim kombinacijama
uzemljenje u totalno-ispravnom stanju!

Zelim ti uspesno zavarivanje :-)


[ VectraBG @ 16.03.2016. 19:37 ] @
Citat:
Living Light

Zelim ti uspesno zavarivanje :-)


HVALA NA SVEMU!

Blago ovom forumu sa clanovima poput tebe, spremnih da pomognu!

Srdacan pozdrav!!!

Nemam reci, zaista toliko dobrih saveta!
Inace, koliko trosi aparat za varenje kada je ukljucen - a ne vari se sa njime? Da li je to neki zanemarljiv stand by mode?

Citat:
Living Light

U kucnoj instalaciji, na tabli osiguraca, zameni samo taj jedan jednimi osig. na "C" karakteristiku
sa kojeg ces da napajas aparat.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Podsecam te da ni slucajno ne koristis onaj reduktor ili prelaz (koji si video negde kod oca)
i koji sluzi za rad aparata na 380V.
Nakon ove prepravke ta kombinacija vise nije dozvoljena.

Proveri jos jednom istrumentom, da li je uzemljenje od utikaca do samog kucista aparata u redu.

Ako aparat napajas preko raznih produznih kablova, obrati paznju da je u svim kombinacijama
uzemljenje u totalno-ispravnom stanju!
[ veselinovic @ 16.03.2016. 21:45 ] @
Taj aparat se mnogo grije, tako da po mojim procjenama nekih 150-200W.
[ Milojica2204 @ 10.10.2016. 19:38 ] @
zdravo drustvo imam aparat Gorenje varex 160/210 imaju dva ulaza za napajanje strujom jedan je 220 a drugi 380, trenutno radi na 220v a ima i trozilni kabal koji je na njemu fabricki i ulazi na 380v, sad me zanima kako da taj kabal spojim na trofazni utikac?? hvala unaprijed.
[ Living Light @ 10.10.2016. 21:46 ] @
Milojica2204,

Je "Zavarivas sa dve Faze iLi sa 3 ?

(Veselinovicu ,nemo da se smeskas _-) ,.....pusti me dok radim)
[ Milojica2204 @ 11.10.2016. 18:06 ] @
sa dvije...
[ Living Light @ 12.10.2016. 09:23 ] @
Vec je to receno, ilustrirano ovde:

http://www.elitesecurity.org/t437534-0#3703823

Milojice,
Zasto postavljas isto pitanje u vise razlicitih tema?

..mislis da ces tako dobiti sigurniji odgovor po sistemu Brena je Brena a dva put' je dva put' ?!

pOz
[ spiderman167 @ 25.12.2017. 13:28 ] @
Ja imam isti ,samo sto je instaliran prekidac 0/1 i spojen je na trofazne mreze .Pise na njemu MADE IN YUGOSLAVIA
te ima prikljucke 1/2
[ Vehid54 @ 05.04.2020. 22:04 ] @
Pozdrav,

Imam nekakav aparat za varenje BI - WELDER. Potrebno je zamijeniti grebenasti prekidac. Na njemu je trenutno 220V - 0 - 380V. Medjutim zaglavio se i nece na 220V da okrene. Rasklopio sam i imam 3 bijele zice i jednu crvenu na primaru trafoa. Interesuje me na koje dvije zice da samo spojim 0-1 prekidac kako bi ga koristio samo na monofaznoj struji? Unaprijed hvala.