Kolega sa foruma @ZAS011 mi je prije par godina prakticno rijesio ovaj problem ALI je sve to otislo u helac tokom majskih poplava 2014. godine.
A ocekivanja iz naslova teme su da moj razanj ponovo radi (nisam ga odavno omastio) i da mogu da regulisem brzinu vrtenja bez gubitka snage.
Da li sklop sa dole navedene sheme moze da ispuni moja ocekivanja i da li umjesto navedenog BUZ11 feta mogu da stavim dva paralelovana IRF630 (da im turim po 0.3E u sours-ove) a za brzu diodu da koristim UG8JT ?
Razanj ce "primati" sve domace (a poneku i divlju) zivotinje a korist od navedenog ce vidjeti sve blize i dalje komsije.
Pozdrav, BP
[ samuki @ 12.12.2016. 12:06 ] @
A sto ne bi mogaao ? Samo i na Gate staviti otpornik. Lp
[ branko tod @ 12.12.2016. 12:16 ] @
Imam ja regulator, ti samo obezbedi ostalo.
Ako ga praviš ti onda nemoj da turaš otponike u G veće od 200 oma.
I povećaj C1, jer bi veća frekvencija pravila probleme sa motorom.
[Ovu poruku je menjao branko tod dana 12.12.2016. u 13:39 GMT+1]
[ boro62promaja @ 12.12.2016. 12:21 ] @
Hvala @samuki
Brankane, ko kome bude dolazio u goste nek ponese regulator ?!
Znaci ovaj regulator radi bez gubitka snage motora ?
[ DSL @ 12.12.2016. 12:38 ] @
A kako ti je Rus rijesio problem prije 3 godine?
Sto ne bi ponovili isto rjesenje?
[ boro62promaja @ 12.12.2016. 12:41 ] @
Citat:
DSL: A kako ti je Rus rijesio problem prije 3 godine?
Sto ne bi ponovili isto rjesenje?
Izgubio sam shemu ali je resenje uradio sa nekim PIC-om koliko me pamcenje sluzi.
[ branko tod @ 12.12.2016. 12:46 ] @
Opasan Rus - sakrio šemu u PIC-u. Može sa 555,
samo narihtaj frekvenciju sa C1.
[ DSL @ 12.12.2016. 12:51 ] @
Citat:
boro62promaja:
Kolega sa foruma @ZAS011 mi je prije par godina prakticno rijesio ovaj problem ALI je sve to otislo u helac tokom majskih poplava 2014. godine.
A ocekivanja iz naslova teme su da moj razanj ponovo radi (nisam ga odavno omastio) i da mogu da regulisem brzinu vrtenja bez gubitka snage.
Da li sklop sa dole navedene sheme moze da ispuni moja ocekivanja i da li umjesto navedenog BUZ11 feta mogu da stavim dva paralelovana IRF630 (da im turim po 0.3E u sours-ove) a za brzu diodu da koristim UG8JT ?
Razanj ce "primati" sve domace (a poneku i divlju) zivotinje a korist od navedenog ce vidjeti sve blize i dalje komsije.
Pozdrav, BP
UG8JT Moze...mozes i neku sotki diodu iz ATX sa 12V grane ako nemas nista drugo......
Mogli bi IRF630 ali BUZ11 ima 10x manji Rdson..greota bacati energiju na otpornike.... da ti saljem BUZ11?
[ boro62promaja @ 12.12.2016. 12:57 ] @
@DSL hvala puno na odgovorima.
Koju vrijednost C1 da metnem ? Sa povecanjem vrijednosti opada frekvencija (ili grijesim) ?
Ovaj (i jos mnoge druge) fet skidam sa nekih rashodovanih napajanja i uglavnom pokusavam da iskoristim dijelove koji mi stoje na gomili (nista ne bacam, da li je nekom poznata ta boljka kojoj tesko ima lijeka) a u opticaju su jos P50N06, 10N20 ...
Koliko je presudna vrijednost Rdson kod fetova u gore navedenoj shemi ?
[Ovu poruku je menjao boro62promaja dana 12.12.2016. u 14:12 GMT+1]
[ DSL @ 12.12.2016. 13:23 ] @
50N60 nije los...
Rdson...hm..ovo radi u vodi/ne vodi rezimu, nema mnogo gubitaka kod prelaznih pojava jer ni freq nije bas brutalna. Na npr 3A pa x0.4 daju ukupno oko 5W gubitaka u rezimu vodjenja ako je onaj tvoj IRF u pitanju. Na 0.04oma imas I2R=0.36W... Cisto radi poredjenja...
[ boro62promaja @ 12.12.2016. 13:29 ] @
A vrijednost za C1 ?
Motor je "klasika" - od brisaca !
[ branko tod @ 12.12.2016. 13:33 ] @
0,47 do 1 uf. Mora da ima punu snagu i da ne drči
[ DSL @ 12.12.2016. 13:46 ] @
Vidi ovako... Mora imati punu snagu. Kako drugacije da okrene vola...? I, utrefi neki neradan dan, da mozemo doci svi :-]
[ boro62promaja @ 12.12.2016. 13:49 ] @
Citat:
DSL: Vidi ovako... Mora imati punu snagu. Kako drugacije da okrene vola...? I, utrefi neki neradan dan, da mozemo doci svi :-]
Predlog za razmatranje !
[ DSL @ 12.12.2016. 13:52 ] @
Citat:
boro62promaja:
...(nista ne bacam, da li je nekom poznata ta boljka kojoj tesko ima lijeka) ...
Nista ne brini, poplava liječi sve...
[Ovu poruku je menjao DSL dana 12.12.2016. u 15:22 GMT+1]
[ DSL @ 12.12.2016. 14:24 ] @
Ako ne zuris... potrazi ovde neki od onih modula koji te zadovoljavaju i narucim ti na kucnu adresu...ceka se oko 30-45, ako upadne na brod na vrijeme dodje i za 7 dana... Gotovo, polemljeno..
@DSL hvala na ponudi ali ja sam hobi elektronicar i volim da radim sa lemilicom i svojim mjernim instrumentima. Ipak cu da pravim uredjaj sa gore navedene sheme i montiracu po dva (ako se ukaze potreba i tri) komada fetova na hladnjak spojenih onako kako je @samuki nacrtao.
@branko tod je napisao da u gejtove ne stavljam otpornike vece od 200E. Na shemi su od 47E pa mislim da ce oni biti zadovoljavajuci. Ne znam kolika ce biti disipacija ali sam predvidio i aktivno hladjenje.
[ DSL @ 12.12.2016. 16:26 ] @
I ja sam uvijek za samogradnju osim kad sam u stisci s vremenom.
Mislim da nece trebati aktivno hladjenje...
Aj pa da okrenemo nešta. ...
[ boro62promaja @ 12.12.2016. 20:39 ] @
Koliko disipira ova dioda koja je paralelno spojena sa motorom ( na shemi MBR a u mom slucaju UG8JT), da li da je postavljam na hladnjak i koliki ?
[ zica49 @ 12.12.2016. 21:09 ] @
Ne disipira skoro nista..ona jede negativni spic koji se stvara po prestanku impulsa.
Spic nema neku bitnu energetsku vrijednost.
Opasan je jer te iglom mogu probusti ali te presjeci ne mogu za to treba "sjekira"
[ DSL @ 12.12.2016. 21:41 ] @
Xexe...
Samo turi neku brzu diodu.
[ boro62promaja @ 12.12.2016. 21:55 ] @
Nemo se zahebavate sa mnom, da vas slucajno ne iskoristim kao LOAD za razanj !
[ branko tod @ 12.12.2016. 22:28 ] @
Ako ti ja stanem na nogu ima da skačeš ko ranjena mečka!
Će da dobro osetiš šta je to LOAD.
[ baki. @ 12.12.2016. 23:19 ] @
Samo jedna mala napomena, sigurno neće da škodi, a nekome može koristiti, mada neki sigurno i znaju...
Kad je Boro pomenuo korištenje motora od brisača, setim se komentara sa nekog od foruma, da isti nema nikakvu snagu. Radilo se konkretno, ukoliko se dobro sećam o modifikaciji pomenutog motora za guranje žice prilikom samogradnje MIG-MAG aparata i tada je neko rekao kako se taj motor ne može koristiti jer ima premalu snagu za taj rad, što verujem, nije tačno.
Naime, jednom prilikom sam pravio neku mašinu za čeono zavarivanje cevi (nastavljanje ili produžavanje). Pomenuti motor je okretao cevi po osi, kao na strugu (tokarskom stroju) a mig pištolj je bio fiksiran na nosaču u određenom položaju i određenoj daljini i tako je zavarivao cevi u krug...Praktično mašina zavaruje sama i zavar je perfektan kad se sve ušteli, a i ponovljivost istog je nepromenjena jer se ništa od parametara ne menja.
Regulacija okretaja je bila urađena baš sa pomenutim BUZ11 i mislim LM324 Ta regulacija mislim ne ide od nule i ne ide do 100% obrtaja. Možda nekih 90 procenata može da izvuče, ali i to je bilo ok...
Ono što je mene zezalo tom prilikom je što sam štelujući parametre rada i pokušavajući da dobijem perfektan var imao probleme pokušavajući da promenim smer okretanja motora kako bih zavarivao kao vukući ili kao gurajući pištolj (push-pull), i taman kad skoro sve lepo podesim promenim smer i dobijem katastrofa rezultat jer je motor promenom smera promenio i brzinu okretanja...
Ti motori su urađeni tako što su im četkice zakrenute u odnosu na namotaje statora kako bi motor imao veću snagu u svome radnom smeru okretanja, a to je normalno za posledicu imalo smanjenje obrtaja i snage u kontra pravcu, što naravno na vozilima nema nikakve veze jer se vrte skroz u jednom pravcu.
Ja to tada nisam znao,a ni primećivao, a motor sa kojim sam radio nije imao veliku razliku u obrtajima, ali je bila dovoljna da pokvari parametre rada. Ili počne da propaljiva jer je posmak prespor ili jednostavno stanji zavar i nema dovoljnu penetraciju, pa yavar brljavi i šeta levo desno, čas na rub jedne, čas na rub druge cevi
Cevi su bile debljine 1mm, a možda i tanje koju desetu, ne sećam se tačno.
Uglavnom kad počne zavarivanje maska je na glavi i gledaš kroz filter , pa ne primećuješ razliku u brzini, a nije bilo nekog obrtomera da prikaze kojom se brzinom cevi okreću.
Mislim da su na taj način urađeni svi motori od brisača, pa eto da se zna...
A ono što sam pomenuo na početku za guranje žice... verovatno se neko napatio sa slabijim smerom i ko zna čime još.
P.ozdrav, srećan rad i prijatno društvu oko ražnja!
Izvinjavam se za mali off...
[ boro62promaja @ 13.12.2016. 21:03 ] @
@baki. nema potrebe se izvinjavas, bas poucan post !
[ bbdjoka @ 13.12.2016. 22:21 ] @
Prošle godine me prijatelj primorao da mu napravim isti za istu namenu, i to radi odlično
PWM regulator brzine DC motora sa kojim je pogonjen razanj marke ROSTFRAJ Fi=60mm L=2300mm, uspjesno polozio test za ove decembarsko-januarske praznike. Takmicili smo se u kategorijama DUBL 2x25kg (u nekoliko navrata) te u pojedinacnoj konkurenciji 1x60kg, 1x80kg (odnosi se na cisto meso).
Vrijednost C1 sam stavio 1.2uF (experimentalno odredjeno, na toj vrijednosti mi je kod malog broja okretaja sistem bio najmanje nervozan) !
Pozdrav, BP
P.S. Na nekoj od tema macola je pomenuo regulator za ovu namjenu u obliku BUCK pretvaraca, pa ako anvrati na temu neka okaci shemu a ja cu ga realizovati.
[Ovu poruku je menjao boro62promaja dana 14.01.2017. u 13:17 GMT+1]
Da li je preporucljivo punjenje Pb akumulatora sa ovim regulatorom (onaj sa prvobitne sheme) obzirom da je DC napon "isjeckan" ?
[ DSL @ 15.01.2017. 09:40 ] @
Prosle zime...kao ove,u neka doba zateg'o minus...zove kum. ..crko mu akku u autu. Ima punjac ali ga dao "tati"... punac ga vratio crknutog... unutra...grec, samo jedna od 4 diode ostala ziva... nisam bas bio sa lagerom pa,nemajuci gdje u praznicno vrijeme da kupujem grec 35A, iskoristim onh jednu diodu i proslijedim pulsirajucu DC na stipaljke,nek se covek prenese...
Napuni on lijepo svoj aku,upali auto,svi sretni...
U neka doba sjeti se on da ima i stari aku u podrumu, pred smrt...nakaci i na njega stipaljke,pa kom obojci Tom i Džeri.... ispostavi se na kraju da je taj umiruci aku ozivio i svima ispričao svoje transcendentalno iskustvo kroz svoju eksploatacoju i dan danas u njegovom drugom autu.
Imam osjecaj da je polutalasno ispravljanje jos efikasnije sa aspekta odrzavanja akumulatora od cistog ispeglanog DC...
[ radarac66 @ 15.01.2017. 10:52 ] @
Na prvobitnoj shemi napon jeste ispeglan sa 470uF, ali je napon na koji se
vezuje motor (ili u tvom slucaju akumulator) impulsni-PWM.
Znaci, ne bi punio akumulator sa ispeglanim, nego impulsnim naponom,
odnosno strujom.
A sto se drugog dela tice, svi Pb akumulatori se pune strujom koja je
pulsirajuca(napon ispravljen punotalasno na gretzu-100Hz).
Akumulator je taj koji glumi elektrolitski kondenzator i pegla
napon, ali struja i dalje ostaje pulsna.
Sto se polutalasnog ispravljanja tice, ima logike da 50%
pulsirajuceg napona realno moze da "probudi uspavanu lepoticu",
Ne bi bilo lose kada bi se jos neko ukljucio u diskusiju na ovu temu
pa da malo ukrstimo misljenja.
[ boro62promaja @ 15.01.2017. 14:16 ] @
Kako da izracunam na kojoj frekvenciji radi ovo sokocalo (C1=1.2uF C2=10nF) i kakav je oblik napona na priključcima za motor (akumulator) ?
[ zica49 @ 15.01.2017. 14:44 ] @
Fluke 183 super sprava za toga,a znam da imas takav...
[ boro62promaja @ 15.01.2017. 16:10 ] @
Na Hz podrucju pokazuje mi nule !
[ zica49 @ 15.01.2017. 18:20 ] @
Nesto ne radis kako treba ili mjeris na pogresnom mjestu :(
[ boro62promaja @ 15.01.2017. 20:09 ] @
Na NE555 na nozici 3 mi pokazuje nule a na nozicama 2 i 6 (spojene su) mi pokazuje 19.886 Hz
[ zica49 @ 15.01.2017. 21:13 ] @
Na mosfetu?
[ boro62promaja @ 15.01.2017. 21:42 ] @
Na MOS FET-u 8KHz na prikljucku za motor 10KHz !
[ boro62promaja @ 26.03.2017. 21:25 ] @
Neko je sa pocetka teme pitao za shemu po kojoj mi je @ZAS011 rijesio pitanje brzine DC motora. Nadjoh shemu pa da je okacim, moze zatrebati nekom, PIC sam dobio isprogramiran.
[ BlackForce @ 27.03.2017. 21:56 ] @
Ova šema ti maltene ništa ne vredi bez hex-a (programa koji je upisan u čip)
[ boro62promaja @ 28.03.2017. 10:12 ] @
Znam, @ZAS011 je tu na forumu pa neka i on kaze koju rijec o hex-u ?
[ boro62promaja @ 07.04.2017. 08:00 ] @
@Zica49 je u ranijem postu naveo da dioda koja je paralelno vezana na motor disipira veoma malo. Iz toga sam izvukao zakljucak da je moguce na to mjesto staviti shotky ili ultra fast recovery diodu koja ima relativno mali If (recimo 3A) iako je na shemi MBR koja ima If=16A.
Da li grijesim ?
[ boro62promaja @ 14.05.2017. 17:01 ] @
Ne grijesim !
Regulacija radi sa kolom 555 i izlaznim modulom EVM...
spojeno - RADI.
Slike sutra !
[ milan-markovic @ 14.05.2017. 23:24 ] @
Citat:
BlackForce:
Ova šema ti maltene ništa ne vredi bez hex-a (programa koji je upisan u čip)
Ukoliko neko zeli da pravi PWM regulator sa PIC12f615 mogu ja da napisem program.
Pozz.
[ boro62promaja @ 15.05.2017. 02:25 ] @
Napisi Milane pa okaci ovde na temu, trebace nekom sigurno !
Evo i par slikica uredjaja koga sam napravio po shemi sa pocetka teme s tim sto sam na prepporuku @Zica49 umjesto FET-a koristio EVM modul koji se sastoji od dva darlingtona u jednom kucistu, veoma snazna (150A/600V) i sa njim regulisem broj obrtaja DC motora od 2.2kW pri naponu napajanja od 48V. Isprobao sam ga bez opterecenja i radi bez zujanja sa primjetnim efektom zalijetanja. Znaci izlaz sa NE555 preko dva otpornika od po 1K vodim direktno na baze EVM modula, emitere sam spojio sa masom pomocu dva licnasta kabla velikog presjeka (10 kvadrata) identicne duzine (40cm), kolektore sa istim kablovima preko kontaktera na motor i stvar funkcionise.
Interesuje me sledece: da li u ovom sklopu treba nekakav snuber RC paralelno opterecenju i na kojoj sam frekvenciji trenutno uz vrijednost C1 od 1.2uF ?
Evo kako je to izgledalo prilikom probnog pustanja u rad:
[Ovu poruku je menjao boro62promaja dana 15.05.2017. u 03:38 GMT+1]