[ boro62promaja @ 24.03.2017. 03:40 ] @
| Napravio sam uredjaj po dolenavedenoj shemi i radi kako treba. Umjesto sijalice u krugu kolektora sam stavio namotaje releja sa zastitnom diodom (12V spulna i kontaktima ukljucujem-iskljucujem pumpu i elektroventile 230VAC/1A, od kafe aparata).
Elem problem se javlja jer mi je ulaz preosjetljiv - kada sa pincetom dodirnem jedan od kontakata tastera SW1 relej se aktivira. Kako da smanjim osjetljivost ulaza ?
Pozdrav, BP
 |
[ vladd @ 24.03.2017. 05:11 ] @
Pa nemoj da ga dodirujes sa pincetom. 
[ boro62promaja @ 24.03.2017. 11:14 ] @
Sklop je totalno nepouzdan. Pritiskom na taster SW1 sklop nekad odreaguje a nekad ne. Veoma je osjetljiv na smetnje iz mreze tako da ga aktivira i kad pritisnem taster na pistolj lemilici znaci kad komsija nesto ukljuci kod mene se upali pu,pa i elektro ventil na kafe aparatu.
Ima li neko pouzdanu shemu ovakvog uredjaja a da se mogu pouzdano osloniti na njegov rad i da je otporan na smetnje iz mreze.
[ mikikg @ 24.03.2017. 11:32 ] @
R/C filteri u napajanju, filteri, filteri ...
Shirmovan dvozilni kabel stavi za taster, shirm ide na GND a ostala dva provodnika na taster.
Na napajanje od 12V naguraj redom kondenzatore prema masi od 1n + 10n + 100n + 1u + 220u ...
Stavi sve u neku metalnu kutiju.
Iskoristi LM317 za stabilizator od 12V, preskoci LM7812 i slicne.
Postavi RSO filter ispred transformatora za napajanje.
Na PCB ili sta vec imas treba ispostovati princip zvezde za povezivanje GND-a, slicno i sa +12V isto uraditi po principu zvezde.
To je najbolje sto moze da se uradi sa tom shemom ...
Sve ovo te manje-vise isto ceka bilo koji drugi sklop da upotrebis, stim sto bi sa nekom digitalijom (PIC ili STM32) to bilo dosta manje osetljivo.
[Ovu poruku je menjao mikikg dana 24.03.2017. u 12:46 GMT+1]
[ samuki @ 24.03.2017. 12:09 ] @
Trebalo bi probati sa stavljanjem 100nf paralelno R3 otpornika.
[ mikikg @ 24.03.2017. 12:51 ] @
Ili stavi reed relej umesto tastera a spulnu tog releja spoji preko tastera! :)
[ boro62promaja @ 25.03.2017. 15:11 ] @
OK drustvance, mislim da sam ga doveo u red.
@samuki, stavio sam na oba otpornika (R2 i R3) paralelno po 100nF keramike.
@Zica49, izmedju baze i emitera tranzistora (ja sam stavio BC107) sam zalemio otpornik od 10K.
@mikikg, rado bih stavio reed relay umjesto SW1 ali nemam ni jedan komad. Poslusao sam tvoj savjet za zvjezdiste masa a SW1 sam povezao sa PCB oklopnim sirmovanim kablom koji se koristi u audio tehnici i sve radi odlicno, bez bug-ova.
Ispravljac sam uradio sa LM317, napon filtriran sa 1000uF (2x500uF).
Ledare sam stavio paralelno (preko otpornika 1K) sa namotajima releja i sluzice kao indikacija rada pumpe ili elektroventila (kafa ili caj i tako dvije grupe.
Evo par slicica (dok su sviceri jos bili privremeno zalemljeni na PCB) :

[ branko tod @ 25.03.2017. 15:48 ] @
Di si okačio discharge? Niđe?
[ boro62promaja @ 25.03.2017. 18:03 ] @
Discharge cega ?
Ne razumijem pitanje Brankane !
[ branko tod @ 25.03.2017. 21:01 ] @
Pin 7
[ boro62promaja @ 25.03.2017. 21:19 ] @
Tako mu ga dodje po shemi. Nasao sam jos jednu slicnu ovoj i kod nje takodje pin7 nigdje nije spojen ?!
Imas li kakav savjet u vezi toga ?
[ branko tod @ 25.03.2017. 22:35 ] @
A šta ti hoćeš da to kolce radi?
[ boro62promaja @ 26.03.2017. 09:05 ] @
Citat: branko tod: A šta ti hoćeš da to kolce radi?
Pritiskom na taster SW1 kolce preko tranzistora aktivira relej i on ukljucuje pumpu za dovod vode u kafe aparat (preko jednog para kontakata releja) i aktivira elektro-ventil (preko drugog para kontakata releja). Takva tri sklopa regulisu proces pravljenja espresso kafe na aparatu sa dvije grupe (dva izlaza) + izlaz za pravljenje caja. Sledecim pritiskom na taser SW1 deaktiviraju se releji i proces se zavrsava.
Znaci sklop djeluje kao ON-OFF naizmjenicna sklopka.
Bilo bi lijepo da okidanje kolca uradim po mikijevom savjetu sa reed rejlejima ili po savjetu @Zica49 sa optocupler-ima ali trenutno nemam ni jedno ni drugo u fiokama (imam neke opto cupller-e izvadjene iz nekih svicera ali ne znam podatke za njih; V233 817C i NEC LD338). Najbliza prodavnica elektronicarsog materijala mi je u B. Luci a i u njoj je tankosava po pitanju izbora dijelova.
[ mikikg @ 26.03.2017. 10:32 ] @
>>> imam neke opto cupller-e izvadjene iz nekih svicera ali ne znam podatke za njih; V233 817C i NEC LD338
To je standardni optocoupler PC817C:
http://www.farnell.com/datasheets/73758.pdf
[ branko tod @ 26.03.2017. 11:15 ] @
Šema iz Elektora, znači provereno radi

[ boro62promaja @ 26.03.2017. 11:26 ] @
@mikikg hvala za info
Emiter tranzistora koji se nalazi u opto cupller-u se vezuje na masu, colektor istog tranzistora preko odgovarajuceg otpornika ide na +12V, anoda ledare u opto cupller-u takodje se vezuje preko otpornika na +12V, katoda na masu. Trigerovanje "uzimam" sa kolektora tranzistora u opto cupller-u i vodim ga direktno na spojene pinove 2 i 6 IC-a 555. Prilagodne otpornike izracunavam po Ohm-ovom zakonu (struje za anodnu struju LED i kolektorsku struju tranzistora u optocupller-u uzimam iz DS). LED u optocupller-u radi na 1.2V.
Da li sam negdje pogrijesio ?
[Ovu poruku je menjao boro62promaja dana 26.03.2017. u 14:37 GMT+1]
[ boro62promaja @ 26.03.2017. 11:35 ] @
Citat: branko tod: Šema iz Elektora, znači provereno radi

To je skoro isto kao i ova po kojoj sam uradio ovaj sklop. Mene su zezali bug-ovi i to kad taster povezem sa PCB-om kablom od cca 50cm. Tek onda nastaje igranka. Nekad okida, nekad ne okida, nekad uopste ne reaguje na pritiskanje tastera, pa onda upalim pistolj lemilicu (njome se koristim za spajanje kablova) a uredjaj aktivira releje, aparat pravi kafu i kad ne treba a ne pravi kad treba ....... etc.... glavobolja pa et. Po mikijevom savjetu, taster sam sa PCB-om povezao oklopljenim kablom a shirm sam na jednom kraju (na PCB) zalemio u zvjezdiste masa, zatim sam na 10K otpornike paralelno zalemio po jednu keramiku od 100nF (po savjetu @samuki) te sam izmedju baze i emitera relejnog tranzistora nakacio otpornik od 10K i onda su prestale zahebancije koje sam gore naveo.
Ipak bi rado to uradio sa opto cupller-ima umjesto ovog tastera pa cu okaciti shemu kako sam ja to zamislio a vi me ispravite ako negdje pravim gresku ?!
[ boro62promaja @ 26.03.2017. 13:41 ] @
@branko tod
U cemu je razlika kad se relej kopca na pin7 (discharge) i onog slucaja kad se kopca na pin3 (out) IC-a. Je li ove LED sluze samo za indikaciju stanja na izlazu IC-a?
[ elite-yu @ 26.03.2017. 16:35 ] @
Pozdrav!
Ja sam pravio te flip-flop uredjaje raznorazne, i svi su oni imali neku manju ili vecu manu. Naleteo sam na ovu semu i napravio uredjaj koji bezprekorno radi u svim uslovima. Svaki put okine rele i na on i na off a kojekave smetnje od paljenja neonki ili slicne mu ne smetaju. Provereno. Radi na 12V. Ne izgleda nesto komplikovano ali radi svoj posao.

[ boro62promaja @ 26.03.2017. 17:35 ] @
Je li greska u obiljezavanju (U1:A, U1:B i U2:b) tako da ispada da si koristio dva IC-a mada svaki IC 4093 sadrzi 4 NAND kapije. Da li je trebalo da pise: U1:A, U1:B i U1:C ?
[ branko tod @ 26.03.2017. 17:42 ] @
Na tvojoj šemi povećaj C1 i R4 po 10 puta i onda probaj.
[ boro62promaja @ 26.03.2017. 17:58 ] @
To znaci da za C1=2.2uF a R1=2K2
Hocu, nije mi uopste mrsko da experimentisem.
Da li sa povecanjem C1 povecavam ili smanjujem frekvenciju 555 ? Da li mora blok kondezator ili moze i elektrolitski (necu imati mjesta na PCB-u za toliki blok kondezator ?
Sto se tice R4 probavao sam direktno sa pin3 na R4 pa na namotaje releja bez tranzistora i okida ga bez poteskoca. Da li povecanjem R4 smanjujem osjetljivost ?
[ branko tod @ 26.03.2017. 18:33 ] @
Koju frekvenciju, pa ne radi ti 555 kao astabil. Turi elektrolit slobodno.
Sa 220 oma struja koja ide iz Ic je siguno 50 mA. Sa 2.2 k opada na 5 mA.
[ boro62promaja @ 28.03.2017. 10:22 ] @
Branko, malo sam experimentisao sa vrijednostima C1 i R1 i evo rezultata:
- u originalnoj postavci C1-220n R1-220E struja koju vuce sklop je mA
- kada vrijednost C1 ostavim istu a povecam R1 na 2K2 struja je mA
- kada postavim onako kako si predlozio tj. C1-2u2 R1-2K2 sklop ne aktivira relej.
Da li je i dalje puno, obzirom na jednostavnost sklopa, da vuce 41mA. Da li da jos povecam vrijednost R1, na recimo 3K3
[ branko tod @ 28.03.2017. 11:47 ] @
Citat: branko tod:
Na tvojoj šemi povećaj C1 i R4 po 10 puta i onda probaj.
Zeznuo si se maestralno, nisam ti nigde napisao R1, već R4.
Hajde sad nanovo 
Ne bi bilo loše i da zameniš taj TIP sa nekim BC, recimo 337.
[ boro62promaja @ 28.03.2017. 14:11 ] @
Ovaj TIP nisam ni stavio nego umjesto njega BC107.
A ovaj C1 ostaje na 220nF ili da u kombinaciji sa R4 ipak stavim elektrolit 2u2
R4 i jeste izmjenjen greska u kucanju.
Znaci trernutno mi je zalemljeno R4-2K2 a C1-220nF i jedan relej sa elektronikom vuce 41mA, je li to dovoljno nisko ili da jos povecam R4
[ branko tod @ 28.03.2017. 15:15 ] @
Ako je sa aktiviranim releom onda nije puno, mada možeš da povećaš R4 i na 4,7 k.
Koliki je otpor relea i da li sada sklop radi dobro?
[ boro62promaja @ 31.03.2017. 07:20 ] @
Mnogo me je namuci ovaj jednostavni sklop. Kao sto sam vec naveo, nabacio sam blok kondezatore paralelno sa otpornicima od 10K, uradio stabilizaciju napona sa LM317, taster SW1 sam povezao sa PCB-om pomocu dvozilnog oklopljenog audio kabla a shirm tog kabla sam povezao u zvjezdiste masa (kao kod audio pojacala) te sam pomocu R4 nastimao struju (sa aktiviranim relejom) na 41mA (23mA sa neaktivnim relejom) i na kraju sam to ugradio u kafe aparat i mogu reci da to radi. ALI kad sam spojio LED (pomocu obicnih neoklopljenih kablica), paralelno namotajima releja da mi sluzi kao indikacija i kad stisnem taster SW1 na jednom sklopu onda se aktiviraju i ona dva preostala sklopa koja nisu dobila signal za aktiviranje. Do kakvog indukovanog napona i struje tada dodje, nije mi jasno te sam ukinuo LED indikaciju i sve radi kako treba. Ipak posle toliko muke ne spavam mirno po pitanju rada ovog sklopa.
@Zica49 mi je predlozio da sklop okidam pomocu optocupller-a ili onako kako je @mikikg predlozio - pomocu reed releja. ILI na kraju da to uradim pomocu schmit-trigera (pomocu 40106 ili 74C14) pa me zanima vase misljenje o tome.
Evo okacicu par slika kako je sve to ispalo na kraju.

[ branko tod @ 31.03.2017. 07:59 ] @
A C1?
[ boro62promaja @ 31.03.2017. 08:27 ] @
C1 sam ostavio na vrijednosti od 220nF jer u onoj kombinaciji koju sam vec isprobao (po tvom savjetu R4=2K2 i C1=2u2) sklop ne okida relej. U kombinaciji R4=2K2 i C1=220nF sklop radi i struja je sa aktivnim relejom 41mA. Inace nije mi jasno ovo sto se desava kad prikljucim LED kao indikaciju ?!
[ boro62promaja @ 31.03.2017. 08:38 ] @
Ako bih sklop okidao sa optocupller-om da li sam dobro to nacrtao ili treba drugacije :
P.S. Dioda 1N je naopako nacrtana - greska pri crtanju, implementirana je ispravno polarisana i naravno umjesto otpornika od 220E stavljam 2K2 !
[ branko tod @ 31.03.2017. 09:09 ] @
Nevredi, Boro, ti ko da si iz Bosne. Tutni veći kondenzator od barem 3,3 uF,
i dodaj baza emitor otpornik 2,2 koma.
[ boro62promaja @ 31.03.2017. 13:35 ] @
Brancilo, nece da okida sa 2,2uF
nisam probao sa 3,3uF
Baza-emiter sam stavio 10K i sve radi kako treba, jedino zeza ono sa LED koje nakacim na namotaje releja ali njih sam izbacio iz kombinacije bar za sad
Jel moze ono sa optocupller-om da radi onako kako sam nacrtao ?
[ boro62promaja @ 23.04.2017. 09:33 ] @
Kafe aparat ponovo na mom radnom stolu. Zahebava me pa mi usi uvrce. Upalim jedan sklop a aktiviraju se (povremeno) i ostala dva. Jos jedino da ga trigerujem preko opto kaplera ali nisam siguran kako da ga implementiram u postojecu shemu (moze li onako kako sam nacrtao u prethodnom postu ?).
Ili da to radim sa schmit trigerom kako mi je @Zica49 predlozio ?
[ vladd @ 23.04.2017. 12:10 ] @
Kada vidis semu sa otpornikom preko 100k u vremenskoj konstanti ili bezi od te seme ili gledaj neki drugi princip.
To su seme koje rade-ne rade same za sebe, ali gotovo nikako ne mogu da se implementiraju u odredjene embeded sisteme.
Kao prvo taster, ili mu je potreban bounce free switsh, ili softver koji ce imati interapt za citanje stanja, ili se moze koristiti senzor dodira, zasticen od statickog naelektrisanja.
Samo kolo mora da ima jasne mase, reference, jasne tajminge i samo kolo se ne sme izvoditi iz osnovnih datasit aplikacija, bar ne previse i ne kriticno. Ako je discharge predvidjen da radi nesto, treba mu obezbediti zamenu, definisati status u kolu i obezbediti mu stabilnost.
I na kraju potrebne struje, naponski pikovi, sve to minimizovati i svakom takvom izvoru smetnji obezbeditti neki ponor, potrosac ili filter.
Oklapanje kablova ima smisla ako je sirm na gnd, a ne na masi koja pliva dok ostatak uredjaja ima svoje uzemljenje.
[ branko tod @ 23.04.2017. 13:56 ] @
Napravi ovo: https://www.google.rs/imgres?i...SAxo4ZBAzCA0oCzAL..i&w=388
Možeš sva tri kola da metneš na zajedničke C4 i R5.
[ boro62promaja @ 23.04.2017. 14:24 ] @
Oce li ovaj CMOS biti otporan na bagove koji se javljaju u sklopu sa NE555 i ono sto je @vladd naveo u svom postu ?
I jos nesto; da li moze "obicni" NPN tranzistor umjeszo ovog IRF-a (uz dodati otpornik 10K izmedju baze i emitera) i mogu li sa njim da okidam trijak umjesto releja ?
[ pajper1 @ 23.04.2017. 14:52 ] @
[ branko tod @ 23.04.2017. 15:49 ] @
Boro, nisu to bagovi nego neregularni radni režim 555: Ja nisam sa njim nikada
pravio on/off. Ima tu neki loš režim rada. Mrzi me da pravim sklop da bi ga probao.
A ti uzmi pa izmeri napone u jednom i drugom stanju.
Što se IRF tiče ja sam mislio da si to već izmenio. Možda te i on zeza. U šemi ti
je običan tranzistor.
CMOS radi sigurno super. Njmu treba pola napona na ulazu da promeni stanje.
I obavezno kondenzator i otpornik u R pinu.
[ vladd @ 23.04.2017. 17:40 ] @
Odlicna je ova sema sa fanzo foruma sa 4013.
Jeste se malo brinulo o izlaznoj struji cipa, ali tek pri 15Vcc daje tipicnih 7mA, kako raste temperatura cipa(radi se za spravu koja greje), min vrednosti malo padaju, pa su oko 3mA, a to bi znacilo da se malo odstupi od preporuke da takvi tranzistori rade sa pojacanjem 10, ovde bi bilo 15, i mogao bi da se podigne bazni otpornik(trenutno je 2k7 za 12V=4,4mA), na oko 4k7 i napajanje 15V. Ili da se stavi 10k otpornik i darlingtoncic. To bi prosirilo paletu relea, sto se otpornosti relea tice. Neki su i 120 oma. Ako se spulne 12V grejuckaju, dodati otpornik 30-50 oma.
Veca je margina suma na visem naponu.
Tasteru dodati paralelni kond desetak nF i nema samopaljenja.
Pic je nezgodan za ovu aplikaciju, zna da izgubi klok kada se zagreje i prestane sa radom. To bi znacilo da se dodaje kristal, da se termicki izoluje, komplikuje..
Atmel je osetljiv na suske, pa bi ga trebalo izolovati, baska napajanje, plivajuca masa, izlazi preko optokaplera..mozda bi neki arduino nano odradio posao, njega nisam trpao u slozene prostore.
[ vladd @ 23.04.2017. 17:50 ] @
Ne znam zasto nije aplicirana sema 555 u monostabilnom rezimu. Njoj je treshold na 2/3Vcc, a na semi sa pocetka se forsira 1/2Vcc.
Taster na trigger, gde treba, pin 7, discharge, prikljucen da radi sta treba...

[ branko tod @ 23.04.2017. 18:30 ] @
Problem je u tome što nisi pročitao Borin zahtev, Vlad.
Neće on da radi kao monostabil već hoće bistabil.
[ boro62promaja @ 23.04.2017. 19:10 ] @
Napravicu ovaj sklop sto ga je Branko okacio sa 4013 (sa otpornikom i kondezatorom u R pinu) pa cu, kako @vladd napisa, na taster paralelno dodati 10nF. Ako umjesto IRF-a (na Brankovoj shemi) turim NPN BC... tranzistor, da li da stavljam 10-tak kilooma otpornik B-E ?
[ baki. @ 23.04.2017. 21:32 ] @
Boro, druže,
koristiš li baš taster ili prekidač?
Naime jednom prilikom sam radio neki tajmer sa 555 i imao problema, jer sklop nije sa prekidačem radio kako treba...jer je po svojoj šemi zahtevao da komandni impuls bude nakon pobuđivanja prekinut.
Čak sam probavao i neke onlajn simulatore za 555 i na njima je sve kao radilo OK, a u stvarnosti- JOK.
[ vladd @ 24.04.2017. 06:44 ] @
Napravi taj sklop kako je branko okacio, a gotovo identican je sa fanzo foruma. Razlika u izlaznim tranzistorima.
[ boro62promaja @ 24.04.2017. 07:08 ] @
@baki. koristim taster. Problem je u onom sto su @vladd i @branko tod vec naveli a odnosi se na neregularni rezim rada NE555.
Napravicu onaj sklop sa CMOC 4013 koji ima R i C na R pinu a paralelno tome cu za svaki slucaj napraviti nesto sa schmitt trigger spojem jer ovaj problem koji mi se javlja na kafe aparatima moram da rijesim.
Javicu rezultate jer moze nekom da zatreba isti sklop za slicne namjere !
[ branko tod @ 24.04.2017. 07:46 ] @
Boro, nemoj da stavljaš ništa paralelno tasteru! Sa jedne strane ima 1 kom,
a sa druge 100 nf prema masi. Znači da tuda ništa ne može da prodre, jer
je ulaz nisko omski.
Ubaci tranzistor i na bazu 10 k i gotovo.
[ boro62promaja @ 24.04.2017. 09:09 ] @
OK, primljeno k znanju !
Javljam rezultate do kraja sedmice !
[ vladd @ 25.04.2017. 07:15 ] @
Citat: branko tod:
Boro, nemoj da stavljaš ništa paralelno tasteru! Sa jedne strane ima 1 kom,
a sa druge 100 nf prema masi. Znači da tuda ništa ne može da prodre, jer
je ulaz nisko omski.
Ubaci tranzistor i na bazu 10 k i gotovo.
Nemoj da mu savetujes ovakve stvari, posto je pogresan pristup.
Kond se ubacuje da umanji seriju impulsa koju taster daje, da se ne pravi bounce free switch.
10 k u bazi samo zavisi od struje kolektora, odnosno ako je na kolektoru impedansa 1K..
Ne zeli se aktivni ili nejasni rezim tranzistora, vec preporuceno pojacanje tranzistora od 10.
Amaterizmi u pristupu i dovode do problema u radu. A komponente nisu idealne, kao na papiru...
Pride ne vidim sta bi smit triger tu radio, osim sto bi pojacao doticne suske sa tastera...nema tu nejasnih signala koje treba stabilizovati, ili sporih ivica koje treba ubrzati.
[ branko tod @ 25.04.2017. 09:15 ] @
Citat: vladd: Nemoj da mu savetujes ovakve stvari, posto je pogresan pristup.
Kond se ubacuje da umanji seriju impulsa koju taster daje, da se ne pravi bounce free switch.
10 k u bazi samo zavisi od struje kolektora, odnosno ako je na kolektoru impedansa 1K..
Ne zeli se aktivni ili nejasni rezim tranzistora, vec preporuceno pojacanje tranzistora od 10.
Amaterizmi u pristupu i dovode do problema u radu. A komponente nisu idealne, kao na papiru...
Pride ne vidim sta bi smit triger tu radio, osim sto bi pojacao doticne suske sa tastera...nema tu nejasnih signala koje treba stabilizovati, ili sporih ivica koje treba ubrzati.
Da izvršim analizu šeme ON/OFF koju sam ja zakačio na forum, a na Borinu molbu.
Ako krenemo od početka videćemo RC član sa R1 i C1. Vrednost R1 je 1 Mom, dok C1 ima
vrednost 0,1 uF. Sa tog člana preko tastera S1, put signala ide na R2 i na ulaz Cl 4013. Pri
pritisku na taj taster C1 se trenutno prazni (za 0,0001 S) preko R2 i pravi jedan impuls. Vreme
punjenja R1C1 do Vih je oko 0,12 sekundi. Znači da sve dok taster nije otpušten to vreme
nema mogućnosti za novim impulsom. Napon Vih koji može da aktivira ic iznosi oko 9 volti
pri naponu Vdd 12 volti. To znači dok se drži taster i ako se pojavi njegov neki prelazni otpor
nema pojma da može da dođe do lažnog trigera, jer je napon na C1 0 V, preciznije 12 mV
zbog razdelnika napona koji čine R1 i R2. Velika je razlika od 12 mV do 9 V, složićete se.
Prema tome vidimo da je ovaj sklop vrlo imun na smetnje. Evo i podataka za 4013, da ih
neki prouče.
http://www.cedmagic.com/tech-info/data/cd4013.pdf
Da dodam razlog insistiranja na C4 i R5 na ulazu R. Ovaj ulaz je reset kola i jako je važno
da se on obavi pri uključenju sklopa. Ako on ne bi postojao stanje izlaza bi bilo slučajno i
moglo bi da se desi da po uključenju počne da puni vodu onako bez veze. Taj sklop ima RC
konstantu od 2,2 mS. E, tu leži razlog izbacivalja tog kondenzatora koji je vlad predložio.
Ne znam da li bi se preko tog kondenzatora pojavilo neko neregularno stanje dok bi se on
punio na CL.
Da sada analiiziram pobudu tranzistora. Očekivana vrednost otpora relea je oko 700 oma.
Neki dijapazon otpornosi koje bi mogle da se pojave iznosi od 400 do 1200 oma. Iz toga se
može izračunati i dijapazon očekivanih struja. Granice su od 10 do 30 mA. Iz toga proizlazi
da ako se koristi jajjeftiniji switching tranzistor BC337 sa minimalnim pojačanjem hFE od 100
struja baze mogla da bude i 300uA. Ja sam uzeo faktor 3 i uvećao struju TRi puta da bih sve
proble izbegao. Po mojim iskustvima u takvoj kofiguraciji je UVEK pad napona na emitoru u
okviru 100 mV. Evo i podataka za BC337:
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/BC337-D.PDF
Iz ovoga se vidi ko je amater i diletant.
[Ovu poruku je menjao branko tod dana 25.04.2017. u 10:28 GMT+1]
[ vladd @ 25.04.2017. 15:34 ] @
Ne znam sta ti uopste mozes da vidis, ali proguglaj za amatere temu "bounce free switch", pa vidi koji su problemi sa tasterima.
Takodje pogledaj malo osnove tranzistora, p-n spoj, difuzije i tematiku oko toga, cisto da se razume sta to tranzistor radi..
Pa onda sa tog aspekta analiziraj dalje.
I otpori relea za 12v mogu da budu i 120, i 240 oma, zavisno kolika je potrebna struja drzanja, i koju snagu preklapaju. I napon i struju, i formiranje varnice i brzina odvajanja(da ne bude nejasno, to radi opruga koju treba savladati pri ukljucenju...)
[Ovu poruku je menjao veselinovic dana 26.04.2017. u 01:35 GMT+1
Ostanimo u domenu nauke, bolje je.
]
[Ovu poruku je menjao veselinovic dana 26.04.2017. u 01:38 GMT+1]
[ vladd @ 26.04.2017. 17:00 ] @
Sto se mene tice, stavljena je tacka na ovu temu.
Copyright (C) 2001-2025 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|