[ Living Light @ 09.08.2020. 08:34 ] @
Gledam pre neki dan,
komsija muku muci da pokrene mortor od auta,
posto se akumulator ispraznio
jer je komsija bio na radu u inostranstvu skoro godinu dana.

Pa mu donosi jedan drugar, pa drugi drugar neke PRC kablove,
ma nema sanse da pokrenu motor,
sa drugog auta koji (mereno) ima 14V na ispravnom akumulatoru.

Kad pogledan te "inostrane" kablove oni se drze na par licni.

Kupim lepo domace jednozilce od 16mm².
Crvenu nisam nasao, pa sam umesto nje stavio braon za +plus,
a crnu za -minus.

Znam da je ova tema obradjivana Zilion puta,
ali brate, ovi ga preterase sa smanjivanjem kvatrature bakra.

I sada, onaj ko se ne razume u sve ovo,
kako da bude siguran da u kolima ima prave kablove za
start anlasera sa drugog vozila?

Slika sve govori:

[ whitie2004 @ 09.08.2020. 15:36 ] @
Ovaj desni (braon, jednozilni) - on je OK ? :-) ILi je to Kinez?
[ Living Light @ 09.08.2020. 16:13 ] @
ma, ova dva levo su PRC,
a desno je naše domaće!

16mm², ipak ima kvadraturu za START!
[ baresi @ 09.08.2020. 16:44 ] @
Ti kablovi su još jedna stvar u nizu, koju moraš sam uraditi, ako hoćeš da anlaser radi ono za što je plaćen.

[Ovu poruku je menjao baresi dana 09.08.2020. u 20:05 GMT+1]
[ bakara @ 09.08.2020. 18:50 ] @
Citat:
Living Light:
Znam da je ova tema obradjivana Zilion puta,
ali brate, ovi ga preterase sa smanjivanjem kvatrature bakra.


Nisu oni nista preterali, nego su to no-name kineski kablovi koji se prodaju za 300-400din
Imaju kinezi i ozbiljne debele kablove ali ne za 300 dinala...

Koliko je na kraju kostao tvoj "uradi sam" kabl?
[ pctel @ 09.08.2020. 21:11 ] @
Mogu i da se kupe gotovi kablovi za kamion, ti ce taman da budu za neki manji auto.
[ SASA M. @ 09.08.2020. 22:16 ] @
jedan od lepshih testova na YT, prikljuce kablic od unimera iz bratske zemlje i puste 10A kroz nju, kao sto pishe na njoj
[ Zlatni_bg @ 10.08.2020. 00:54 ] @
Ja sam sa 1.0 benzincem i akumulatorom od 38Ah palio drugaru mecku 2.7CLK sa 100Ah+ akumulatorom u sebi :)

Naravno na keca nista nije htelo, ali smo ostavili zakaceno dok nismo ispusili cigaru, potom se prebacilo nesto struje cisto da koliko toliko nabije napon njegov akumulator, tada je zaverglao bez problema. Strpljenje Robi... :)

A jbg, nas narod bi da plati kablove za kola koji kostaju manje od krstenih zvucnickih kablova :) Secam se za prvi bolji avio-model, metar kabla sa 2 voda me je izasao 1000RSD + konektori (nisam imao cime da krimpujem tad), al je moralo da trpi 70-80A u kontinuitetu :) BLDC motor 700W na 3S LiPo, da kazemo 12-13V. I dalje imam oziljak na prstu kad mi je otfikario meso kad sam isprobavao "koliki je potisak".
[ Living Light @ 10.08.2020. 05:58 ] @
Citat:
bakara: Koliko je na kraju kostao tvoj "uradi sam" kabl?

Kinez je bio duzine 2metra i crna i crvena.

Ja kupio kablove od 3metra, braon i crnu.
Kabl kosta 190din/m x 6m = 1140din.

Kljesta/hvataljke sam zadrzao postojece,
jer izgledaju zadovoljavajuce.
Citat:
SASA M.: prikljuce kablic od unimera iz bratske zemlje i puste 10A kroz nju, kao sto pishe na njoj :)

Upravo tako SASA, to je tek ludilo.

Na 3 licne pustaju 10A.
To nije dobar nacin merenja struje,
jer tanki kablovi unose dodatni otpor
a samim tim i dodatni pad napona,
pa je merenje netacno.

Naravno da ne mozes da verglas anlaser direktno preko DMM-a.
Jednosmerne struje preko 100A se mere Amper kljestima,
koja imaju opseg za ADC.

To nije bas svakodnevni instrument.
Vidjao sam amper kljesta, kineze za male pare.
To sto oni "šamaraju" po dipleju,
to nema veze sa svarnom strujom u kablu.

Mozes da ga "Nuliras" koliko hoces.

Nije problem u tome da kinez napravi kabl sa 3-4 licne,
nego je problem sto takvi kablovi ulivaju laznu nadu vozacu
kao da ima dobre kablove u kolima,
a oni totalno beskorisni,
kad dodje vreme upotrebe.
[ Living Light @ 10.08.2020. 07:42 ] @
Citat:
Zlatni_bg: ali smo ostavili zakaceno dok nismo ispusili cigaru, potom se prebacilo nesto struje cisto da koliko toliko nabije napon njegov akumulator, tada je zaverglao bez problema

Zlatni, upravo tako!

Ni ja nikad ne pokrecem anlaser "na odma",
nego pustim da se malo puni ispraznjeni AKU.

A nakon toga zajednickim snagama (dopunjeni aku + kabl sa drugog auta)
ima da kresne :)

Pozdrav @Zlatni,

[ pctel @ 10.08.2020. 09:07 ] @
Citat:
nego je problem sto takvi kablovi ulivaju laznu nadu vozacu
kao da ima dobre kablove u kolima,
a oni totalno beskorisni,
kad dodje vreme upotrebe.
Pa dobro. Onima koji nisu elektricari prodaju razno djubre prevarivsi ih da su to kablovi za startovanje automobila. Onima koji nisu nutricionisti prodaju razno djubre prevarivsi ih da je to hrana. Onima koji nisu lekari prodaju razno djubre prevarivsi ih da ce im to poboljsati zdravstveno stanje. Pa ti sad razmisli ko je losije prosao.
[ Living Light @ 10.08.2020. 09:21 ] @
pctel,
Ne zelim da razmisljam ko je dobro prosao.

Jedini cilj mog posta je da:

-Pomognem ljudima, koji imaju vremena
da moju temu procitaju, a da ne ostanu na putu,
ili da ne mogu u januaru da startuju motor od auta.

Eto,
Mislim da nema niceg loseg u tome.

Ako Ti mislis da sam se zeznuo, omasio, prolupao kazi, napisi.
Prihvatam i to.

Pozdrav

[ X Files @ 10.08.2020. 10:48 ] @
Citat:
pctel:
Mogu i da se kupe gotovi kablovi za kamion, ti ce taman da budu za neki manji auto.

Posle par grešaka sa kupovinom kablova, koje sam iskusio na svojoj koži, dobio sam na poklon "prave", korišćene nekada za trakotor. Nikad me nisu izdali. Nosim uh uvek u autu.
[ Living Light @ 10.08.2020. 10:57 ] @
Vladimire,
Naj gore je to sto svima pravim te valjane kablove,
a sam sebi nisam :)

I kada mi treba punjac za AKU
napravim ga za 10-15minuta,
sa torusnim trafoom + grez i DMM da merim struju punjenja,
i vozi misko.

Sto se tice kablova,
nemam ih u kolima,
jer ako komsiluk sazna da imam,
onda ne mogu da opstanem, od pozajmljivanja :)
[ miksat @ 10.08.2020. 22:46 ] @
Citat:
Living Light:
To nije bas svakodnevni instrument.
Vidjao sam amper kljesta, kineze za male pare.
To sto oni "šamaraju" po dipleju,
to nema veze sa svarnom strujom u kablu.



Prigovor! (ipak vise slike...)


[ branko tod @ 13.08.2020. 09:57 ] @
Citat:
Living Light:
Ja kupio kablove od 3metra, braon i crnu.
Kabl kosta 190din/m x 6m = 1140din.

Mogao si da problem rešiš i za 165 din da si
uzeo Al kabl 2x16mm2. Metar je 55 dinara,
jeste tvrđi, ali ko ga beje, itako ćeš kablove
korstiti ukupno tri puta.
[ Living Light @ 13.08.2020. 14:18 ] @
Branko, u pravu si.

Ovde u PA nema da se kupi AL-"jednozilac" od 16mm²,
ali nisam precesljao bas-bas ceo grad.
(ima samo 4x16mm² full kabl)

Ni u firmi ne koristimo ALU kablove,
mada su jeftiniji, ali to nije praksa,
osim kada "pukne" stari ALU-kabl, pa ga nastavljamo sa istim.

Bakar je bakar.
I ovaj bakarni, koji sam kupio je podnosljivo fleksibilan,
a tek da je ALU, koliko je krut?

Krajeve bakarnog provodnika sam "debelo" zalemio
na pedhodno "izgrebanu, ociscenu" Cu povrsinu hvataljke/krokodilke/stipaljke,
pa tek onda savio ona 4 jezicka koja treba da drze provodnik
i da ga dobro fiksiraju,
radi perfektnog kontakta
i da se suprostave mehanickom cupanju, savijanju i gubljenju dobrog spoja.

pOz
[ branko tod @ 14.08.2020. 09:06 ] @
Ima, kada kreneš ka Skorenovcu i Kovinu
u onoj velikoj prodavnici sa leve strane ...
[ dvp @ 20.08.2020. 13:02 ] @
Citat:
miksat:
Citat:
Living Light:
To nije bas svakodnevni instrument.
Vidjao sam amper kljesta, kineze za male pare.
To sto oni "šamaraju" po dipleju,
to nema veze sa svarnom strujom u kablu.



Prigovor! (ipak vise slike...)


Stvarno nije velika razlika između merenja.
Očekivao bih ćovek barem 10% greške ... u odnosu na FLUKE strujna klešta.
Bravo za slike.

E a što se tiče paljenja preko kablova ... u uputstvu za vozilo obično piše da to ne treba raditi,
jer može da se napravi veća šteta nego korist.
Naravno u slučaju nužde ... svi tako palimo, ali čisto da napomenem.

Iskopiraću te strane iz uputstva pa ću postaviti ... auto je 2010. godište.
[ baresi @ 20.08.2020. 16:22 ] @
Iskopiraj, nije mi jasno zašto bi nešto riknulo u autu, kad povežeš dva akumulatora paralelno. Možda je ipak u pitanju interes da za svaku stvar zoveš servis ili vučnu službu. To su već uradili što se tiče promjene žarulja, kod nekih modela moraš puno toga skinuti, da promijeniš običnu j****u žarulju.
[ Java Beograd @ 21.08.2020. 10:50 ] @
'Vako kaže u mom uputstvu:

[ Living Light @ 21.08.2020. 17:01 ] @
Java Beograd,
Tvoj savet je ODLICAN!

Ne znam na sta se ti zalis?
[ Living Light @ 21.08.2020. 17:07 ] @
"Genitalno",

Kada se ispraznjen AKU iz vozila poveze na napunjem AKU,
onda se saceka barem 15-20 minuta, da se ispraznjeni AKU
koliko-toliko-dopuni.

Kad to vreme prodje, a ispraznjeni "Popije stuje koliko treba",
onda može START drugog auta !
__________________________
Ako sam NE-Jasan, udri po pitanjima.
I sa tim se slažem, samo udri po pitanjima,

Bolje pitati nego na putu ostati!
[ baresi @ 21.08.2020. 17:55 ] @
Ma nije ni toliko bitno da čekaš 15 minuta, dovoljno je par minuta, najbitnije je da ne skidaš akumulator dok motor radi, jer dođe viši napon od alternatora, usled čega može riknuti neka elektronika. Kod starijih auta ni to nije bio problem jer nije bilo ugrađeno brdo elektronike, a žarulje su manje više izdržale tih 2 V viška.
[ Living Light @ 21.08.2020. 18:09 ] @
baresi,
Nije trick samo u naponu,

trick je u i Čupanju struje za vreme "Verglanja" anlasera,
tada nastaju "Spajkovi" koje niko NE želi.

Savet "Federalnih Predstavnika" je da se:
-Vozilo NE startuje sa drugog AKUmulatora.

A, to je jedan "go Q Marketing",
ako se slažeš?
_______________________
To je jedna velika laž!

Jel, ako AKU ima 14,4V u startu,
Šta to može da naudi novom autu???

I to je "Marketinška buhhhhdalaština",
Nadam se da se slažeš Baresi.

Pozdrav za Tebe!
[ baresi @ 21.08.2020. 18:23 ] @
Naravno da se slažem, prave od nas totalne neznalice, kao što sam već napisao, zovi servis, asistenciju i takve za mene gluposti. Kao ono, "nahrani svinje i ništa ne diraj".
Pozdrav i tebi.
[ Living Light @ 21.08.2020. 18:31 ] @
baresi,
Uptavo Tako!

I ja bi ruku dao za ono o cemu pricamo!
TO je jedina istina!!!

B R A V O !!!
[ pctel @ 22.08.2020. 05:31 ] @
Ja jos nisam video da automobil moze da se upali direktno preko kablova, a da se ne saceka barem minut da se malo podigne napon akumulatora. Verovatno je pisac uputstva imao u vidu mogucnost da ce neko da krene odmah da vergla kao blesav na malom naponu, sto ne moze da pokrene motor automobila, ali moze da zapali starter ako traje dovoljno dugo. Tj. mozda ovi Robertovi pravljeni kablovi mogu i direktno, treba probati
[ Living Light @ 22.08.2020. 11:28 ] @
Verglanje anlasera sa drugog akumulatora
ili sa startera nije isto.

Ako se anlasuje sa drugog akumulatora
tu je napon izvora (drugi aku) prilicno stabilan,
i ne moze da da 17-18V nikako.

Ali verglanje sa startera ume da bude problematicno.
Naravno da zavisi i od tipa startera.

Da bi starter u januaru na -10°C, uz hladno ulje
mogao da izgura do 150Ampera,
mora da ima povisen napon,
koji ide i do 17-18V.
E taj veci napon ume nekad da napravi karambol
sa elektronikom.
________________
Normalno je da ako se na jako ispraznjen AKU
prikaci napunjen AKU onda ce da krene velika struja poravnanja.
Ta sruja pada vremenom,
i to obrnuto je proporcionalna porastu napona na "ispraznjenom" akumulatoru.

Ako napon na losem/praznom AKU odmah skoci na 12-13-14V,
taj aku nema dobar unutrasnji otpor i ima losu hemiju.
Jer ispravan ali prazan aku "ne da" tako lako da skoci napon na njemu
za vreme punjenja, jer se sruja punjenja "pretvara u hemiju".

Zbog toga ne moze da nastane situacija
da aku iz ispravnog auta ima napon 14V,
a napon na autu koji se vergla bude 4-5V,
jer razliku od 9-10V moraju da "popiju" spojeni produzni kablovi,
a struja je enormno velika.
Ovakva situacija moze jedino da se desi sa laznim start kablovima
sa slike, koji imaju manje od 1mm²,
i koji su spremni da zadime, i bez verglanja,
ako se spoje na hemijski valjan ali dovoljno prazan akumulator.
[ dusanboss @ 24.08.2020. 14:36 ] @
Citat:
Living Light:
Nije problem u tome da kinez napravi kabl sa 3-4 licne,
nego je problem sto takvi kablovi ulivaju laznu nadu vozacu
kao da ima dobre kablove u kolima,
a oni totalno beskorisni,
kad dodje vreme upotrebe.


Dobra poenta. Takodje većina ljudi i ne kapira zašto ne uspevaju da startuju auto.
Gledjući one kablove sramota je zašto neko može da prodaje nešto tako pod nazivom "Kablovi za startovanje auta". Da ima bilo kakve zaštite potrošača mislim da bi za taj naziv kabal morao uspešno da pokrene barem neki autić od 1000 kubika. Nije isto kad se proda nešto što je delimično funkcionalno. Npr. fen za kosu koji moraš da gasiš na 20 sec kako ne bi pregoreo. To je opet koliko toliko funkcionalno, a i u radnjama sad postoje garncije tako da im se ne isplati da prodaju totalno smeće.
Kod ovih kablova je čista prevara i niko ne snosi odgovornost. Ja sam našao neke plave polovne odavno mislim da im je presek oko 20 sigurno. Korišćeni više puta uspešno, bez čekanja.

Sad sam se setio onih pomoćnih startera za auto. Ovakvih : https://www.olx.ba/artikal/23929512/pomocni-starter-akumulatora/. Stvarno bih voleo da vidim da je iko ikad uspešno koristio to čudo za bilo šta. Osim funkcije startovanja auta na njemo postoji lampa i kompresor za duvanje guma. Akomulator u njemu ima jedva snage da pokrene lampu dok za kompresor nema snage. (Inače taj isti aku bi trebao da pokrene i auto ). Mada čak i da ima snage sa tim ne bi ste naduvali ni gumu od bicikla pošto kompresor nije funkcionalan čak i kad se poveže na odgovarajuće napajanje.

Doneo mi komšija pre nekoliko godina to čudo tehnike iz daleke zemlje Austrije. (Švaba kad napravi to ). Ja mu kažem : komšija to ne valja ništa, sa tim auto ne može da se pokrene da je aku na njemu prazan makar malo. Kad je došo sledeći put on mi donese isti takav samo nov i kaže "Evo komšija ova će da valja" 🤦‍♂️
Inače štipaljke nisu toliko loše pa sam ih iskoristio za ponjač.
[ Living Light @ 24.08.2020. 21:37 ] @
dusanboss,
Znas kako,
ja nikad necu uraditi nekome ono sto ni sebi ne zelim!

2) Kablovi za paljenje sa drugog auta,
treba da imaju valjanu kvadraturu, zbog pada napona,
prilikom "cimanja" 100+ kusur Ampera.
To bas i nije tako bezazlena stvar.

Nije tu samo prica o kvadraturi kablova,
vec je i valjano da se imaju dobre "Hvataljke",
štipaljke, ili ga nazovi kako god hoces,

Sve je to "Redni otpor" i smanjuje/ snižava struju za start Anlasera.
____________________________________________________
Bitno je setiti se, START Anlasera na -10-15C, hladno ulje,
(a jos Diesel motor)
pa da se tu metnu Amper kljesta
na provodniku do Anlasera.

Koliki "Raš IN Current" u startu cimne Anlaser?
Kad krene da Vergla motor sa hladnim uljem?
____________________________
Svako dobro!
[ dusanboss @ 25.08.2020. 14:11 ] @
Kakve si štipaljke koristio?
[ Living Light @ 26.08.2020. 01:52 ] @
Dusane,
Koristio sam iste stipaljke kao i kinez,
izgledale mi dovoljno dobro,
ali nisu za 150Amp.

Odsekao stari kabl sa puno izolacije i malo bakra.

Novi jednožilac blankirao dovoljno dugacko
da mogu da ga zalemim i da ga 4 x stegnem
sa pipcima od stipaljke.
Znaci em zalemljen, em stegnut 4 x sa bakarnim pipcima od stipaljke.
Mislim da je za provodnik od 16mm² dovoljno,
za dobar kontakt/spoj.

Uzdravlje.
[ veselinovic @ 26.08.2020. 17:58 ] @
Polako sa tih 100A :)
Ako se neko sjeca teme sa DLR-om, dvije halogene sijalice po55W cimnu u startu nekih 130A.
Tako da ti amperi na 12 V posebno pri startu i nisu bas naivni.
Dusanbos, taj maleni uredjaj koristi jednu zanimljivu karakteristiku olovnog akumulatora, a to je tzv povrsinsko punjenje.
Kod punjenja akk se na povrsini ploca formira tanak sloj jona i prividno akk djeluje kao da je pun, tj napon je dobar cak ima i korektnu udarnu struju, ali nema kapacitet.
To cudo ima napon preko 14.4V i u stanju je da prebaci dovoljno energije u prazan aku da moze da zavergla jednom - povrsinski napuni aku.
Slicno se desi kad se kablovima spojis na drugi automobil, za par minuta tvoj akumulator se vec napuni da moze zaverglati benzinca.
[ Living Light @ 26.08.2020. 21:29 ] @
Naravno Jovane,
-"Za par minuta",

A ne bas odmah u sekundi da krenes da verglas,
cim prikacis kablove.

Ja ostajem pri "šemi" da se nakon prikljucivanja
pomocnih kablova, malko saceka,
(tek toliko da AKU-u autu koji "ne pali" da dodje malko sebi)
pa onda START anlasera, i to zajednickim snagama.



[ radicmx @ 27.08.2020. 17:25 ] @
Moj stari aku od 45Ah ima 15% kapaciteta ali jos moze da upali punto.
Razlika u padu kapaciteta i startne struje nije ista, to verovatno koriste ovi manji...
sad vec koriste i ove litijumske kao NOCO... https://www.youtube.com/watch?v=psQG9xi1e2U
ili alkalne baterije https://www.youtube.com/watch?v=I0utNemFsl8


Ja ako koristim kablove tanjeg preseka ostavim da se losiji akumulator dopuni malo.
A sto se tice debljih kablova, gledao sam dosta startovanja (brzih) bez dopunjavanja i nisu imali problem.
Ja sam znao da malo ostavim da se dopune pre startovanja, ali kazem da nisam primetio neku razliku.

Evo i scope za Roberta https://www.youtube.com/watch?v=tKki89sq0XY
Pokusao sam i ja nabaviti superkondezatore sa ebaya ali se isprazne za sat vremena.
Na Puntu sam merio oko 150A startne struje
Peugeot 307 2.0 HDI 200-250A
[ radicmx @ 29.08.2020. 16:19 ] @
I tu je slika jednog kineskog kabla 4*6 (valjda) ima kineske oznake.

[ veselinovic @ 29.08.2020. 19:07 ] @
lici na 3x6 za 3 faze i 1x2.5 za PE.
Korektno je to.
[ radicmx @ 30.08.2020. 04:59 ] @
Moguce, jedino je interesantno zasto je izolacija deblja na ovom 2,5.
Potrazicu ga posle da pokusam prevesti oznake sa telefonom.
Zar nije dozvoljeno smanjivanje preseka zastitnog provodnika ako su veci od 16 ili bese 25 kvadrata.
[ veselinovic @ 30.08.2020. 06:31 ] @

Dozvoljeno je nulti provodnik smanjiti, ako se racunski dokaze da moze, na ne manje od 50% faznog.
Zastitni se moze staviti i tanji, ogranicenje je jedino toplota koja se oslobodi u kratkom spoju.
[ radicmx @ 30.08.2020. 08:31 ] @
Da vidio sam posle da je ono u vezi neutralnog provodnika.

Oznaka ovog kabla je CCC A011182 227 IEC53RVV
[ Living Light @ 31.08.2020. 12:15 ] @
Na poslu, koristimo kablove u glavnom
4 x 16, 4 x 25, 4 x 50, 4 x 75, 4 x 95,
4 x 120, ili 4 x 185mm², ili 4 x 240mm².
_________________________________
Ako moze, izbegavamo kablove koji imaju
manju kvadraturu za "Neutralno-Žuto-Zelenu",
zbog procene "Zemljospoja".
_____________________________________
Kablovi koji imaju tanji presek "Žuto-Zelene"
su manje prisutni u ugradnji.
Iz cistog razloga:
-Struja Kratkog Spoja!
__________________________________
Verujem, da ovaj moj komentar,
ne paše nekim članovima,
ali se u Industriji stice bezbednost,
kada i "Uzemljenje ima istu kvadraturu",
kao i Fazni Provodnik!

Pozdrav,
[ Nebojsa Milanovic @ 31.08.2020. 12:25 ] @
Citat:
Living Light:
Slika sve govori:



Robi, odllična slika i tema, ovo je katastrofa šta PRC radi!
[ Living Light @ 31.08.2020. 12:40 ] @
Ee,
nemas ti pojma kako može kineski "produžni"
da te ostavi na putu, i ako ga imas u "Gepeku".

Ako si voljan, mogu i tebi da napravim jedan pravi,
samo mi namigni, i daj znak

Sve se može, kada se hoće!
pOz

[ dvp @ 14.09.2020. 09:11 ] @
U nekoj od prethodnih poruka sam napisao da sam našao da se ne uopšte ne preporučuje
paljenje preko drugog akumulatora ... pa da kažem ... zeznuo sam se.

Znao sam da nešto ne treba da se radi ... a to je da se ne priključuje minus direktno na minus.
Evo u stranica iz uputstva, verujem da može da posluži bez obzira na to
što nam je paljenje preko akumulatora skoro rutinska stvar.

Ja sam prvi zaboravio ovu napomenu za povezivanje minus pola preko šasije i vezivao sam
direktno, ali ću sada ipak da obratim pažnju.

pozdrav


[ Java Beograd @ 14.09.2020. 09:42 ] @
Minus akumulatora je debelim kablom, ogromne provodnosti, spojen sa masom. Zato, stvarno mi nije jasno zašto ne "plus na plus" i "minus na minus"

Jedina logika je ona da je najbolje spojiti što bliže anlaseru, i uštedeti stoti deo oma otpora.
A ako će ispražnjen akumulator da se pregreva i puca, desiće se to svejedno, i ako se minus spoji sa masom.
[ Living Light @ 14.09.2020. 21:33 ] @
Java Beograd,
Tu se radi o savetu, da se ne kaci direktno - na -,
iz razloga ogromne struje punjenja/poravnanja oba akumulatora.

Mozes da zamislis kolika struja potekne iz AKU koji je
pod motorom koji radi (14,4V) --u---AKU koji je prazan na 6V.

Ako spajas direktno klemu na klemu,
ima da zavarnicu zesce.
(Tu cak moze da strada i Diodna ploca u autu koji je u radu)

Ali ako + spojis na +,
a minus granu spojis preko "šasije" ili nekog drugog metalnog dela
onda namerno unosis redni otpor od pad desetina Ω-a.
A taj mali redni otpor ume da ogranici struju prilikom
kacenja dva AKU u paralelu.

Kacenje - grane direkno na AKU ili na blok motora bas i nije isto.
Postoji i otpor (jes daje nizak/mali) izmedju -AKU i bloka motora,
preko onog debelog kabla za spajanje na šasiju,
ili kod nekih vozila preko neke bakarne pletenice.
Ali ipak, i taj mali otpor izigrava "Ublaživač" udarne struje,
umesto da se dva AKU spajaju drekno u paralelu, klema na klemu.
Eto...



[ X Files @ 15.09.2020. 06:10 ] @
U jednom starom priručniku za automobil, pročitah i mogućnost eksplpozije gasa praskavca (knallgas), valjda usled varničenja, ako se kači direktno na minus klemu.
[ radicmx @ 15.09.2020. 07:46 ] @
Upoznao sam coveka koji je imao veliki ozuljak na licu, bas od eksplozije akumulatora prilikom takvog starta. Koliko znam vise je zbog varnicenja i mogucnosti eksplozije. Pogotovo ako pomesaju plus i minus.
[ emiSAr @ 15.09.2020. 11:59 ] @
Imao sam drugara koji je imao servis akumulatora. Drugar sad "ore nebeske njive" A sto se tice akumulatora-ova napomena o spajanju minusa na sasiju vrijedi.
Danasnji auto akumulatori-startni su uglavnom zatvorenog-blindiranog tipa, pa do pojave "praskavca" tesko moze doci. Ali, ako je slabi akumulator "izmucen" bjespomucnim verglanjem, moze doci do ostecenja istog, krivljenje ploca-unistenje separatora i kratkog spoja u jednoj celiji.
Tada spajanje dodatnog akumulatora, bio u vozilu ili ne, moze izazvati eksploziju istog.-
Drugar iz uvoda je zatvorio radnju zbog promjene tipa akumulatora u vozilima, nije se imalo sta servisirati, samo ispitivanje akumulatora
je ostalo.-
pOz
[ radicmx @ 15.09.2020. 19:40 ] @
Malo je problem sto ljudi koji pisu ta uputstva nemaju mnogo veze sa pravljenjem automobila, putanjom struje...

Neki automobili imaju odredjeni deo na motoru gde se kaci stipaljka od minusa, prilikom startovanja sa pomocnim akumulatorom.

npr problem sa strujom kroz menjac https://www.youtube.com/watch?v=Jm8-EIt0-Gw