[ aca_punk @ 22.03.2022. 08:52 ] @
Pozdrav ljudi!

Potrebna mi je sema za izradu stereo pojacivaca za slusalice Shure SRH440: https://www.shure.com/en-MEA/products/headphones/srh440

Malo detaljnije: https://www.soundpro.com/conte...ocuments/SRH440_Spec_Sheet.pdf

Od elemenata koje vidim da su frekventni kada je izrada slusalica u pitanju, trenutno imam neke od njih:

IC: uA/LM741, LM386-1, TL072, TL081, TL082, NE5534; TDA1024.
BJT - NPN i PNP: 2N3904 - 2N3906; BC546 - BC547; BD135 - 136; BD139 - 140.

Pretrazujem po net-u nekoliko dana i vidim da postoje nekoliko vrsta sema. One koje se sastoje samo od tranzistora, samo od Op-Amp-ova i njihova kombinacijia. Sa FET-ovima ne bih nista sada pravio. Kakva je razlika i sta bi bilo najbolje napraviti?

Eksperimentisao bih sa svim semama dok ne dodjem do one prave. Na kraju bi to trebalo da bude mobilno pojacalo na 5V. Znaci samo sa pozitivnim napajanjem. Ali dok ne dodjem dotle bitno mi je da pocnem da pravim stvari koje 'sviraju'. Tako da moze bilo koji napon i napajanje moze da zahteva i negativni napon! Za nekoliko dana treba da kupujem neke elemente pa bih kupio eventualno nesto sto bi mi bolje radilo posao. Npr: googlanjem sam primetio da se dosta sema pravi sa OPAXXX, op-ampom. Takodje i da se treba uvek imati BC640 - BC639 par (imam samo BC640). Konacne dimenzije pojacala mi trenutno nisu bitne! Koje jos tranzistore treba uvek imati za izradu ovakvog tipa pojacala.

Ono sto me najvise buni su impedansa od 44 Oma, slabo nalazim seme sa navedenom vrednoscu? Da li bi pokvario slusalice ukoliko bi ih ukljucio na pojacalo koje ima izlaznu impedansu 32 Oma? Moze li malo pojasnjenje o impedansi? Uglavnom na semama na izlazu stoji zvucnik i pise 8 Oma. Da li mora da otvaram sluske da merim zvucnik ommetrom?

Slusalice su mi do sada sluzile samo za razglas ili kada nesto snimam, dakle samo za miksetu. Sada mi nesto treba za komp ili lap-top pa koristim mogucnost adaptera, a definitvno mi smeta sto nemam blizu potenciometar kojim bi regulisao jacinu zvuka!

Svaka sema, sugestija, savet, a i diskusija na ovu temu bi mi puno znalcila! :)

Pocinjem tako sto cu da pravim bas ove proste i prve seme, a uzimajuci u obzir elemente koje imam. Jedino me je strah da ne izgore sluske zbog lose seme ili 'impedanse'?!!!

[ zeoN_Rider @ 22.03.2022. 09:42 ] @
Ovo možeš da napraviš za sat vremena pod uslovom da imaš sve elemente. Što se tranzistora tiče tu možeš da turiš šta imaš, nema kritičnih elemenata.
https://www.electroschematics.com/hifi-headphone-amplifier/
[ aca_punk @ 22.03.2022. 10:44 ] @
Da, video sam tu semu. Medju prvima je... LF356 nemam ali kupicu, kao i tranzistore koji su bas u toj semi! Hvala @zeoN!

Negde sada citam da moze da se zameni i sa TL081, mada je u pitanju neka druga aplikacija. Moze li?

Ovi OPAXXX op-ampovi su blizu hiljadu dinara.

Upravo sam pronasao i TL074, vidim da i sa njim postoje neke seme! Napravicu sigurno nekoliko verzija...
[ zeoN_Rider @ 22.03.2022. 11:02 ] @
Ja bih za početak probao sa NE5534
[ zeoN_Rider @ 22.03.2022. 11:04 ] @
Citat:
aca_punkNapravicu sigurno nekoliko verzija...


Stavi podnožije te tako ćeš biti u mogućnosti da ih menjaš po potrebi.
[ aca_punk @ 22.03.2022. 11:39 ] @
Podnozje pod obavezno!

Pocecu sa ovom: https://alectronicx.blogspot.c...55342-headphone-amplifier.html Koja je klasa ovog pojacala?

Ima i ovo ali je B klase: https://320volt.com/en/simple-...dphone-amplifier-12v-ne5534an/ Imam kod kuce neke pojacivace od 100W B klase i to se dosta losije cuje. Oko mene je sve AB klase. Koliko to ima veze sa slusalicama? Da li se u danasnje vreme pravi ovakvo pojacalo?

Takodje me interesuje A klasa, a kao najlaksi primer je onaj, koji sam i pravio, iz DS-a za LM317. Moze li on da se koristi za ove sluske? Postoje li neke 'advanced' seme i da ih je neko mozda probao? Ima jedna sa FET-om, ali kao sto rekoh to nesto izbegavam (ne kazem da necu pravim): https://320volt.com/en/lm317-v...et-ile-classa-kulaklik-anfisi/

[Ovu poruku je menjao aca_punk dana 22.03.2022. u 13:08 GMT+1]
[ zeoN_Rider @ 22.03.2022. 12:59 ] @


SE pojačavač
[ Living Light @ 23.03.2022. 02:50 ] @
https://www.google.com/search?...LagBw&bih=582&biw=1353
[ aca_punk @ 23.03.2022. 11:18 ] @
Upravo sam tako i krenuo, sa semama koje google izbacuje. Na osnovu tih sema sam pripremio op-ampove i tranzistore koje sam gore napisao, a da nista jos ne kupujem.

Takodje, nikada nisam razmisljao do sada o klasama kroz seme i elektroniku. Sad kapiram. Probao sam nesto na protoboard-u i svira. S tim sto zbog onih signalnih kablica i elemenata kojima nisam sekao nozice, sve krci cim se negde malo takne. Razumljivo, labavo je, kontakti nisu cvrsti.

Nego sam od jutros na 37.5" i raste... :(
[ Living Light @ 23.03.2022. 11:24 ] @
A, jel nju boli?

Pa i ja sam 38,8°C, gutam šaku hemije.
---------------------

Ne brini Acika, samo polako sa samogradnjom.
Prvo vidi koje delove imas, ostalo kupujes.

Svi smo poceli sa:
-Izbijes osigurac u kuci, pa u selu, pa u opštini.

I dodje EDB i zameni kopletnu trasu bandera, kablova i transformatora,
zameni i samonoseci kabl do kuce na 4 x 25mm²,
Da se ima, može da bude ladna zima.
[ zeoN_Rider @ 23.03.2022. 11:28 ] @
Citat:
aca_punk:

Takodje, nikada nisam razmisljao do sada o klasama kroz seme i elektroniku.
(


Nema potrebe za "A" klasom pojačavača za slušalice...
[ baresi @ 23.03.2022. 13:10 ] @
Citat:
aca_punk:

Nego sam od jutros na 37.5" i raste... :(


Ne brini, ako je u pitanju BA 2, ništa strašno. Par puta rakija sa čajem i arrivederci corona.
[ zeoN_Rider @ 23.03.2022. 14:05 ] @
Citat:
Living Light:
Pa i ja sam 38,8°C, gutam šaku hemije.


'si prob'o Domestos
[ Living Light @ 24.03.2022. 02:05 ] @
Citat:
zeoN_Rider: 'si prob'o Domestos ;)

[ gilopile @ 24.03.2022. 02:20 ] @
Citat:
zeoN_Rider:
Ja bih za početak probao sa NE5534


LM741
Moze?
Nekad smo sve s njim radili.


[ Living Light @ 24.03.2022. 02:59 ] @
[ zeoN_Rider @ 24.03.2022. 07:15 ] @
Citat:
gilopile:
LM741
Moze?


Može, naravno.
[ baresi @ 24.03.2022. 07:42 ] @
Obavezno, kućište TO-99.
[ zeoN_Rider @ 24.03.2022. 08:09 ] @
Citat:
baresi: Obavezno, kućište TO-99.


Da, samo gde naći..
[ gilopile @ 24.03.2022. 08:14 ] @
http://www.proelectronic.rs/In...l/Lm/10308-IC%20LM741H%20TO-99
[ aca_punk @ 24.03.2022. 14:39 ] @
Vau!!! Koja cena za 741?! Imam desetinu komada IL 741S. Sta se postize sa takvim kucistem? Da li je cena visoka zbog retkosti elementa ili je bas toliko kvalitetniji?

[ mrkabrka @ 24.03.2022. 17:52 ] @
Ali mora dva komada 741 ,ako oces stero....
[ zeoN_Rider @ 24.03.2022. 18:43 ] @
Citat:
aca_punk:
Da li je cena visoka zbog retkosti elementa ili je bas toliko kvalitetniji?



Ne dobijaš ništa, ali jeste kvalitetniji mada u tvom slučaju nema potrebe..
[ Smartowi @ 24.03.2022. 20:20 ] @
JRC4558,možda malkice ide u visoke ali je čist zvuk
[ aca_punk @ 24.03.2022. 20:40 ] @
[/quote]

Ne dobijaš ništa, ali jeste kvalitetniji mada u tvom slučaju nema potrebe..
[/quote]

Uparavo tako...

@mrkabrka, znam da trebaju dva, napisao sam da ih imam desetak ali necu da ih koristim sada dok ne udjem u problematiku. Iznenadila me je cena.

@Smartowi, hvala u svakom slucaju. Mada to mi isto znaci kao i gore kako je @zeoN postovao. Za pocetak mi je bitno da svira, a detalji, njima tek treba da se bavim...

Znam i ja da nije potrebna 'A' klasa, tj. ne mora da se napravi tako. Samo mislim da sluske 'na kraju', kad god to bilo, treba da imaju neko fino pojacalce! Zasluzuju to! :)
[ gilopile @ 25.03.2022. 15:59 ] @
LM741H
Nisam zagledao cenu, mislio sam da je i on 40 rsd, a ono jos jedna nula.
Preskup.
Vidjao sam ih ranije da su u nekim uredjajima bas ti `H` i imaju i svoje podnozje.

Nisam siguran, ali ocito je kvalitetniji od obicnih.
A da li vredi njega ugradjivati, iskreno ne znam.
Napravi ti sa obicnim i ubacis lepo podnozja i cepas, kad ih vec imas.
[ baresi @ 25.03.2022. 16:55 ] @
Po mom mišljenju, nije tu u pitanju baš kvalitet, jer je "običnim" ušima kao što ih ima većina nas, ne možeš razabrati. Više se radi o nostalgiji i historiji elektronike, ja sam baš volio, dok sam se bavio takvim hobi uređajima, ugrađivati BC 107 ili BC 286, umesto plastičara. Meni se baš dopada kad posle x godina neko otvori neku takvu stvar i vidi kako se to nekad radilo.
[ zeoN_Rider @ 25.03.2022. 17:38 ] @
Citat:
baresiMeni se baš dopada kad posle x godina neko otvori neku takvu stvar i vidi kako se to nekad radilo.


Drago nam je...
[ gilopile @ 25.03.2022. 17:46 ] @
Ma samo je dovoljno da malo prelemis i nadises se onog pravog kalafonijuma :)
Lemovi se i posle 40 godina cakle ko pasja mudda, hehe

E da, ti tranzistori u metalnom kucistu. Bilo ih je u EI Nis spravama najvise.
Kad vidim ove SMD prcvoljke, pa jos i nebulozne oznake, povraca mi se.
Vise vremena ti oduzme da odgonetnes oznaku i pored interneta, nego da dijagnostikujes i zamenis falicni deo.
[ ELFI @ 25.03.2022. 21:47 ] @
Eh sto ih ja volim.
[ zeoN_Rider @ 27.03.2022. 11:02 ] @
Po meni nema potrebe za fensi delovima, treba potrošiti ono što se godinama lagerovalo...
[ aca_punk @ 27.09.2022. 11:09 ] @
Konacno sa se smilovao i napravio drugu plocicu za stereo. Nadam se da nece da ceka jos 6 meseci da skutijam sve...

Da li sada, pot za jacinu zvuka, moze da bude obican stereo ili mora logaritamski?

Sa ovog sajta, a ponudjeno mi je i u temi: https://www.circuitlib.com/ind...-amplifier/category_pathway-29





P.S. Svaki savet za nadalje je dobro dosao! :)
[ zeoN_Rider @ 27.09.2022. 11:42 ] @
Obavezno logaritamski!
[ aca_punk @ 27.09.2022. 11:59 ] @
Imam neke, samo ne znam kojih su vrednosti. Potrazicu ih...

Hvala!
[ zeoN_Rider @ 27.09.2022. 12:14 ] @
Kreni od 2 x 10K Log
[ aca_punk @ 27.09.2022. 13:07 ] @
Nasao sam ovakav Logaritamski od 10k, moze?

Meni treba da okrecem jedan pot, da bi pojacao slusalice. Pretpostavljam da si na ovakav mislio?

[ zeoN_Rider @ 27.09.2022. 13:15 ] @
Jeste da malo lošije izgleda al' turi ga i probaj.
[ aca_punk @ 27.09.2022. 18:45 ] @
Lako cu da kupim drugi samo da nadjem odgovarajuci.

Jos uvek radim na plocicama odvojeno, imam problem!!! :)

Kada pritisnem pauzu, stop, kada nema ulaznog signala imam neko brujanje. Brujanje krene nekih 3-4 sekunde po prekidu ulaznog signala (pauza, stop) i ne pojacava se niti smanjuje kada pojacavam ili smanjujem ulaz? Ne zvuci mi kao beli sum! Pustam muziku preko telefona. Nekada cak i kada ima veci razmak izmedju pesama pocne da zuji (bruji) i onda to nestane sa pocetkom nove pesme?
[ zeoN_Rider @ 27.09.2022. 18:53 ] @
Citat:
aca_punk Nekada cak i kada ima veci razmak izmedju pesama pocne da zuji (bruji) i onda to nestane sa pocetkom nove pesme?


'si siguran da nestane ili ga muzika pokrije?
[ aca_punk @ 27.09.2022. 19:12 ] @
Nema ga sigurno preko muzike!!! Kao sto rekoh treba da cuti 3 sekunde i onda pocne da bruji. Evo upravo stala pesma i nema nicega, brzo je pocela nova i sve je kako treba.

Okidac mu bude i zvuk na tastaturi telefona. Npr: bruji i cim pipnem neki taster na telefonu, njegov zvucni efekt prekine opet brujanje na tih 3 sec.
[ aca_punk @ 27.09.2022. 19:19 ] @
Zeone, druze, nasao sam problem...

Iskljucim lemilicu i nema tih nus pojava! Kako se to resava elektronski? Lemilica mora da radi. Smetace mu opet nesto drugo?
[ zeoN_Rider @ 27.09.2022. 19:22 ] @
Znači kao smetnje u automobilu. Ja to rešavam galvanskim odvajanjem dva uređaja uz pomoć 1:1 transformatora. Imaš ih u Kelku.
[ aca_punk @ 27.09.2022. 19:27 ] @
Nisam nikada to radio. Kako se bira trafo? Moze li neki primer?

Postoje li drugi nacini? Zasto poredis sa autom, zasto se to dogadja?
[ aca_punk @ 27.09.2022. 20:28 ] @
Od logaritamskih sam za sada uspeo da izmenjam 100K, 1M i 2M2. 2M2 jos uvevk ne zatvara do kraja. Dakle treba mi veca vrednost...

Nisam verovao da linearni pot ne utice na signal! (:

[Ovu poruku je menjao aca_punk dana 27.09.2022. u 21:45 GMT+1]
[ zeoN_Rider @ 27.09.2022. 23:21 ] @
Kako si i gde povezao pot?
[ aca_punk @ 28.09.2022. 14:50 ] @
Problem potenciometra resen!

Na jedan izvod ulaz, viper na sprezni kondenzator i drugi izvod na zemlju. Nemam pot od 10K, vec su svi od 50K pa na gore. Mada to je resivo! :)

Mnogo me nerviraju ove smetnje koje bi postojale uvek sa opet nekim uredjajem koji je u fazi sa nim. Da li bi dodavanje otpornika 4r7/5w, redno vezan na plus zvucnika pomogao? Postoje i elektrostaticke smetnje ali dobro, moze se oklopiti kada se sve zavrsi.

Ili ako napravim neki RL filter tako sto obmotam otpornik od 10R/5W npr 1mm2 bakarnom zicom? Kako bi to tacno trebalo da se veze? Da li negde od ispravljaca jer bi na strani pojacivaca mozda uticao na zvuk?
[ zeoN_Rider @ 28.09.2022. 21:00 ] @
U kolu napajanja, mada mislim da će 1:1 transformator završiti pos'o.
[ aca_punk @ 29.09.2022. 12:46 ] @
Kada kazes 1:1, pretpostavljam da mislis na 230:230V?

Pokusavam da nadjem trafo na njihovom sajtu, na ovo mislis: http://www.kelco.rs/katalog/detalji.php?ID=6478 . Postavi mi link.

Nije mi fora da narucujem, vec da iskoristim elemente koje vec imam ali ako ne upale neke druge stvari nekada cu i naruciti. Mozda i imam neki (ukoliko odgovara 230-230 manjih dimenzija), ne znam sta je tu sve bitno?! Sta znace onih 5 oma na trafou? Prvi put razmisljam o galvanskom razdvajanju. :)

Igra li oktokapler tu neku ulogu?

Nadam se da cu da stignem popodne da pravim plocicu za napajanje... Videcemo kako ce da radi kada sve na kraju povezem na trafo koji sam spremio...
[ zeoN_Rider @ 29.09.2022. 13:46 ] @
Mislio sam na ovo:

https://www.pricecheck.co.za/o...With+2+Male+And+2+Female+Plugs
[ SASA M. @ 29.09.2022. 18:04 ] @
Mozda treba sredjivati lemilicu, a ne amp? ili bar probati da se premesti negde dalje od tog amp-a?
[ aca_punk @ 29.09.2022. 19:05 ] @
Interesantno! :) Svicerska je, nisam je otvarao nikada...

Sve mislim da je zbog uzemljenja i zbog ispravljaca. Izlio sam plocicu za napajanje... :)
[ aca_punk @ 01.10.2022. 23:29 ] @
Nisam imao 7909 pa je napajanje +-12Vdc.

Iznenadjujuce jako se cuje, na ovo necu da ukljucujem slusalice! Lepo, cisto, jos da se spakuje ako resim... :)

Da li uzemljenje sa kola ispravljaca mora ili ne mora da se poveze sa glavnim uzemljenjem ili to zavisi od situacije!? Mislim da je zujanje bilo zbog zemlje.





Sada bi trebalo samo da se skocka, da li ce kravata, ili mozda masna! :) Svaki komentar za nadalje bi mi bio dragocen, sugestije, sve sto bi neko drugi radio!
[ zeoN_Rider @ 01.10.2022. 23:33 ] @
Uzemljenje, naravno.
[ SASA M. @ 02.10.2022. 10:10 ] @
Za dalje savet: spakuj to u neku kutiju i koristi
Razmisljao sam se i ja da napravim jedno pojacalce za moje slusalice, nije prob kad prikljucim na pojacalo, vec kada su na kompu. Tu je izlaz nesto slabiji i fali mi malo jacine (tj. malo vishe ) u odnosu na pojacalo. Sad sam blize da kupim neki dac sa izlazom za slusalice pa da tako koristim jer su mi u vecini slucajeva one povezane na komp. Tako bih povezao i slusalice i komp na pojacalo, jer imam izvestan brum na pojacala kada se prebaci izlaz na komp koji se cuje kada se malo vise pojaca.
[ aca_punk @ 02.10.2022. 12:56 ] @
Spakovacu ga, naravno, samo je pitanje vremena! :)

Slusam muziku na 2.1 MicroLab TMN - 1 II. Za ovo koristim samo satelite ;). Kada prikljucim telefon, mogu da ga pojacam do kraja. Amp mi je za sada skroz otvoren. Ali kada uzmem izlaz iz lap-topa, moram da smanjim softverski jacinu signala iz racunara na 40, inace pocinje da distorzira. ('Softwerski', mislim na zvucnik u desnom uglu 0 - 100).

Lose mi slike pravi telefon, inace spremna je i kutija:



Cim sve sberem (se sberem :)), postavicu svu dokumentaciju sa slikama plocica i svega sto uradim, a da daje pozitivan rezultat!
[ zeoN_Rider @ 02.10.2022. 13:54 ] @
Dobro to izgleda, bravo.
[ SASA M. @ 02.10.2022. 14:02 ] @
ok normalno je da ce razliciti izvori imati razlicitu jacinu, taman je vreme da napravish i miksetu, pa da mozes da se igrash sa vise ulaza U principu mozes smanjiti pojacanje ako promenis vrednosti otpora u neg. povratnoj sprezi.
Meni komp dodje kao mikseta, sa njega mi ide zvuk na slusalice, zvucnke na monitoru, ka pojacalu i na tv, pa stalno miksujem u zavisnosti od potreba.
[ zeoN_Rider @ 02.10.2022. 14:16 ] @
[quote]SASA M. U principu mozes smanjiti pojacanje ako promenis vrednosti otpora u neg. povratnoj sprezi.

Taman posla pa da zaosciluje. to se ne radi tako!
[ aca_punk @ 02.10.2022. 16:29 ] @
Hvala zeoN_Rider!

Samo imam problem sto nekada uradi BP! Opet na nekoj pauzi izmedju dva signala. Pa krene pesma, a ono prvo BP. Kao kada se ukljucuje pojacalo... Kao neki kondenzator nede, nesto... kao da fali... :)

Koji je drugaciji nacin od onoga ato je Sasa rekao?
[ SASA M. @ 02.10.2022. 17:14 ] @
Citat:
zeoN_Rider:
Taman posla pa da zaosciluje. to se ne radi tako!


Moze da proosciluje ali i ne mora.
[ zeoN_Rider @ 02.10.2022. 19:24 ] @
Citat:
SASA M.: Moze da proosciluje ali i ne mora.


Obično se desi da preosciluje.
[ aca_punk @ 03.10.2022. 22:04 ] @
Moze li se ispred ovoga staviti predpojacavac?

Seme su iz "Prakticne Elektronike PE4":

https://prnt.sc/roCzAxuCfeeW
stereo: https://prnt.sc/peN3lKdsVvya
https://prnt.sc/CSe86p3h_FsM
dvostepeni: https://prnt.sc/8c8lNcVT2T6L

Imam ih napravljene na rasteru i protoboardu.

I kada bih hteo da imam potenciometar za GAIN kako bi to trebalo da izvedem?


[Ovu poruku je menjao aca_punk dana 03.10.2022. u 23:49 GMT+1]
[ zeoN_Rider @ 04.10.2022. 08:31 ] @
Citat:
aca_punk
I kada bih hteo da imam potenciometar za GAIN kako bi to trebalo da izvedem?


Gain ili Volume?