[ gigamg1 @ 26.12.2022. 23:16 ] @
Dosao sam u problem koji prevazilazi moje skromno znanje oko autoelektrike.
Ovako detaljno:
Traktor, konkretno Same Silver.
Na njemu je vazdusno hladjen motor sto znaci da nema vode kao fluida koji ce grejati. On fabricki ima ugradjena 2alternatora. Jedan za klasicno napajanje strujom instalacije i drugi koji ima svrhu samo da napaja grejac kabine. Taj drugi, alternator grejanja je sprzen. U pitanju je Iskra 65A. Ja sam taj alternator grejanja skinuo, stator je viklovan, rotor je bio zdrav. Diode su izgorele a klizni prstenovi su potroseni. Klizne prstenove sam zamenio jer su mi dostupni bili. Diode sam eto greskom i pogresnom idejom menjao. Greskom jer citajuci neki nemacki forum gde sam kasnije uvideo da taj alternator nije klasican kao sto sam mislio. Taj alternator je ustvari generator naizmenicnog napona gde su namotaji serijski povezani dok pobudu na cetkicama dobija od stampane ploce sa elektronikom jer na samom grejacu ima jedan klikson sigurnosni na 100°C i ntc sonda koja mu sluzi za merenje temperature koji daju ocitavanja za atampanu plocu Regler je ustvari ta stampana ploca a ono sto nosi cetkice (sto bi na prvu loptu pomislili regler) je ustvari samo nosac cetkica koji ima dva kontakta (za svako cetkicu zasebno) i on je povezan sa stampanom plocom. E sad, sonda je ok. Ispitao sam je, klikson reaguje. Iz tog nekog reglera sto je neko vec "budzi" sam raznitovao kuciste i izbacio sve napolje i na krajeve cetkica zalemio zice. Moje pitanje je, kako bi diodni most koji sam vec greskom kupio, modifikovao da sluzi mojoj nameni. U mail prepisci sa Mahle/Iskra sam dobio informacije koje "diode" (ili sta vec) idu na moj alternator i takodje su mi napisali da taj alternator nema regler na sebi vec samo nosac cetkice.
U principu, mogao bih to sve sklopiti ali znam da ce grejanje biti slabo ili nikako zbog peglanja sinusoide od strane klasicnog diodnog mosta. Ako ne pravi problem, link ka detaljnom objasnjenju na nemackom forumu https://www.landtreff.de/same-explorer-2-heizung-t94510.html. u pitanju je drugi model ali potpuno isti sistem
Alternatoru je originalna oznaka mg288 a kada sam zvao domace distributere sto se tice delova, naisao sam na nezainteresovanost i cak i na otvorene reci da delovi za takav tip alternatora ne mogu da nabave
[ Java Beograd @ 27.12.2022. 10:19 ] @
Malo si konfuzan ... ali ajd' da probam da prokomentarišem

Prvo pitanje je: kako su i zašto diode pregorele? Da li je elektronika koja služi kao regler ispravna? Da li su grejači u kabini ispravni? Da li se možda desio kratak spoj, koji je dovao do pregorevanja dioda?
Ovo bi morao da rasčistiš.

Princip rada svih alternatora je takav da se reglerom (kod tebe je "specijalni regler") reguliše struja kroz rotor, čime se dobija odgovarajuća strujno / naponska karakteristika na izlazu (statoru).
Svi alternatori su zapravo trofazni generatori naizmeničnog napona, a struja se ispravlja uz pomoć šest dioda, koje su na takozvanoj "diodnoj ploči". (uobičajen naziv)
Ako si već kupio diodnu ploču, zašto je samo ne ugradiš?

Ja mislim da nemaš ti tu šta da modifikuješ. Tvoj alternator je standardan, običan, samo je regulacija napona karakteristična tj. posebna.

Takođe, pominješ da su se klizni prstenovi istrošili. U praksi, diodni prstenovi najčešće budu mnogo trajniji od samog alternatora, a i od vozila na kojem je.
To me navodi na zaključak da je alternator već menjan, i stavljen polovni.

Lično mislim da je bilo bolje i jeftinije da si na nekom auto otpadu kupio Iskra 65A alternator. Taj se ugrađivao u sve zastavine modele, i mislim da im je cena minimalna.
Uzgred onaj, originalni, MG288 je takođe običan, standardan alternator, takoreći postpuno isti kao Iskra 65A

Osamdesetih godina, svi alternatori su bili ko jaje jajetu, u takoreći svim modelima, običnih serijskih automobila.

Dakle (moj zaključak):

- Sklopi alternator sa delovima koje si već kupio.
- Namesti nosač četkica sa starog altenatora i na taj nosač prikopčaj elektroniku za regulaciju.

I to je to.

Evo neke slike, "na prvo guglanje" ... Ovoga ima oho-ho!
[ gigamg1 @ 27.12.2022. 11:50 ] @
To je bila i moja misao na pocetku. Vec je to neko hemijao sa obicnim alternatorom pa je ispekao alternator. Ali u podacima o grejacu kabine dolazim do informacije da je grejac kabine snage 2800W a to sa obicnim alternatorom i strujom od 14v tesko da je moguce. Tu bi trebalo oko 200A struja a alternator je samo 65a pri 14v. Cak bi i kablovi do grejaca trebalo da budu debljeg poprecnog preseka za tu amperazu a kod mene su tanji (odokativno oko 6kvadrata). Fabricki naravno.
Ja znam sta ce biti ako ga nakacim kao klasican alternator. Klasican alternator ce raditi max opterecen stalno, nece moci nesto mnogo da ugreje grejac i nakon nekog vremena pod punim opterecenjem ce se desiti ono sto se vec desilo - pecen alternator.
Sistem je takav da ventilator koji duva preko grejaca dobija12v dc iz sistema, od njega dalje napon dc dobija potenciometar koji dalje salje signal regulacionoj ploci koja u zavisnosti od merenja sa grejaca, pobudjuje alternator preko cetkica. Citajuci strane forume vidim da su na takvim alternatorima na b+ izlazima merili oko 37-41v naizmenicne struje a naizmenicnu nema sanse da isporuci ako postoji diodni most.
Zato je moja zamisao da spojim namotaje redno bez diodne ploce. Dobice se pulsirajuci napon veci od 14v i vece frekvencije. Pitanje je samo, kako to izvesti... Hoce li se spojevi namotaja grejati?
[ Java Beograd @ 27.12.2022. 12:19 ] @
Pa dobro, ako je grejač prost, omski, sa grejnom žicom, trebalo bi da je svejedno da li je struja AC ili DC. U tom slučaju, diodna ploča, ispravljanje sinusoide je nepotrebno.
Ali opet, snaga je snaga. Svejedno se je potrebna ogromna struja.

Na žalost, ne umem da odgovorim na konkretno pitanje, kako to sve prespojiti.
[ radicmx @ 27.12.2022. 14:51 ] @
Ako imas podatak o snazi i izmeris otpor, Mozes izracunati otprilike koji ti napon treba.
da nije u pitanju 280W tako se otprilike krecu snage onih kineskih malih grejaca za auto...

Alternator trofazni... kako mislis da povezes namotaje redno, nisam razumeo...
[ gigamg1 @ 27.12.2022. 15:08 ] @
Pravih 2800w grejaca. Mogu i slike da postavim ako treba.
Redno sam mislio da vezem. Pocetak prvog namotaja da vezem jedan kontakt grejaca.. Na zavrsetak prvog namotaja pocetak drugog namotaja, na zavrsetak drugog pocetak treceg i na kraj treceg da vezem drugi kraj grejaca
[ radicmx @ 27.12.2022. 15:38 ] @
Ubaci slike, mozda neko bolje poznaje...

Dali bi mozda webasto bio bolja opcija, ipak 2.8KW to je 3,8 Konja (plus gubici na alternatoru...).
Za takve snage sam sretao samo generatore koji su davali 230V AC na nekim masinama.




[ radicmx @ 27.12.2022. 19:47 ] @
Da dodam, sad gledam onaj link stvarno pise 2800W, ali nude alternator 14V 65A (oko 900W).
I ako je alternator pravljen za 900W kako iz njega izvuci 2800W bez dima...
Mozda je grejac za 2800W ali ga koriste sa manjom snagom, ko zna jedino da vidis neki ispravan pa da uporedis. I kad bi vezali 2 alternatora serijski to bih davalo 1800W...
Probaj na akumulator 12V da vidis koliko struje vuce. Koliko sam razumeo regulator snage grejaca kontrolise pobudu na alternatoru.

Nisam nikad probao tu serijsku vezu ako ti probas javi rezultate, napon..
Pozdrav
[ gigamg1 @ 27.12.2022. 23:07 ] @
Nisam sad trenutno kuci ali cu se i sutra malo zezati.
Nesto razmisljam, napon je napon. Grejacu nije bitno da li je dc ili ac. Napon diktira pobuda. Kontrola pobudjuje alternator s jedne strane a sa druge strane kontrola motri grejac. Kada treba jace, pusti jacu pobudu na rotor i napravi jace magnetno polje, kada treba slabije onda slabiji napon posalje - slabije magnetno polje. Posto je regler klasicni izbacen. Nema sta da ogranicava napon (do neke granice)
A diode samo ravnaju sinusoide sa obe strane pa se dobija dc napon. One imaju samo strujni opseg, ne i naponski tako da je skoro pa isto SA ili BEZ dioda ako se ne varam
E sad, moze kontrola da pojacava magnetno polje do neke vece voltaze od uobicajenih 14v a time bi dobio veci napon s tim da struja (amperaza) ostaje ista
[ baresi @ 28.12.2022. 00:16 ] @
Možda pišem gluposti pa ipak. Ta računica sa vatima ispada kao da je to trifazni grijač vezan u trokut i radi na izmeničnu struju. Nisam iz tih voda pa možda lupetam.
[ Java Beograd @ 28.12.2022. 08:10 ] @
Mene samo zanima koji je to "inženjer" isprojektovao da se kabina traktora greje strujom, i za tu namenu ubačen poseban alternator ?!?!?
Prosto neverovatno!
[ RoRa @ 28.12.2022. 10:30 ] @
Iskrini alternatori su generatori TROFAZNOG (naizmeničnog) napona koji diodna ploča (trofazni ispravljač) pretvara u jednosmerni napon. Regulator ograničava taj napon na maksimalno oko 14 Vdc.
Ako je grejač, navodno snage 2800 W, jednofazan, napaja se sa dva provodnika, onda Iskrin alternator NIJE originalan deo instalacije za grejanje traktora. Dakle, otpornost grejača i broj faza grejača određuju parametre generatora električne energije za taj grejač.
[ gigamg1 @ 28.12.2022. 15:17 ] @
Mislim da sam resio problem!
Povezao alternator ali mi neke stvari nisu bile jasne. Napisacu i zasto. Prva stvar je sto je to neko ceprkao. Alternator je originalni iskra aak11228. Iliti mahle mg228 Jedan kraj grejaca je vezan na b+ i to je ok ali je drugi kraj grejaca vezao na d+ sto mi nikako nije bilo logicno pa sam zato drugi kraj grejaca spojio na masu. Iz kontrolera nisam dobijao + za pobudu pa sam dosao do toga da je i potenciometar u kabini neispravan. Nista ne provodi. Njega sam premostio i dobio plus na pobudi. Takodje, nisam imao masu na pobudi pa sam pronasao da je zica od mase u jednom delu gubi kontakt i kada sam nju prespojio, sa upaljenim traktorom, culo se po zvuku da je dobio opterecenje na motoru. Izmerim tada na b+ i vidim da izlazi 18v iz alternatora. Izmerim grejac termometrom = 38° C sto znaci radi. Sutra porucim jos potenciometar sa prekidacem od 10k i trebalo bi da sve radi kako treba. Usput otkrijem da 12v iz sistema dolazi na ptc sondu i ona regulise dalji prolaz ka ventilatoru i potenciometru tako da kada postigne temperaturu, gasi ventilator i gasi alternator
[ radicmx @ 28.12.2022. 16:08 ] @
Onaj prvi link sto si okacio vodi na drugi link i taj na 5 strani ima neku semu.
https://www.landtreff.de/heizu...plorer-70-bj-86-t57711-60.html

Koliko sam video po delovima za te traktore, umesto potenciometra je bila neka elektronika.
Ako mozes jos izmeriti napon i struju u punom opterecenju bas me zanima.



[ branko tod @ 28.12.2022. 22:21 ] @
Ovo resenje je vrlo interensatno, ali bi ti ja preporucio ako dosta radis sa traktorom zimi
ugradis vebasto, ili neki drugi grejac kabine na dizel, jer ce ovo opet da posle nekog
vremena crkne.
Ovde su sva "budzenja" fabricka, i fabrika je naterala alternator da daje do 44v pri 65a.
Pobuda pri normalnom radu alnasera iznosi oko 3-4v pri 1a. Ovde ide i do 12v pri 3-4a.
Zato su i stradali prstenovi, a diode i rotor su verovatno pregrejani i zato stradali. Vidim
da grejalica ima 0,7 oma i to sa 44v daje taman 2800w. Potenciometar regulise struju
pobude i time menja napon i snagu grejaca. Elektronika menja regler koji to ne bi mogao
da odradi. Vazno je reci da je efikasnost alternatora pri 65a 0,6, sto znaci da se za 2800w
na njemu disipira uludo 2000w, i zato je pogorelo to sto je pogorelo.
Ispod su grafikoni na kojima se otprilike sve ovo vidi.




[ gigamg1 @ 28.12.2022. 22:41 ] @
Diode su bile sprzene, stator je bio sprzen. Prstenovi su bili pohabani. Mogli su jos da "trce" ali nije velika investicija pa kad sam vec rasklapao, zamenio sam ih.
U planu je da ugradim dodatno kuciste i u njega midi osigurac od 60A pa ako bude siljenja, bar nece alternator zavrsiti skuvan
[ branko tod @ 30.12.2022. 11:14 ] @
Prilicno sam siguran da bi ti se posle 300 sati
grejanja kabine isplatila investicija u vebasto.
[ gigamg1 @ 14.01.2023. 12:59 ] @
I daaa
branko tod, u pravu si skroz.
Ono tako mrljavo tj nikako ne greje. S obzirom na gubitke kroz razne rupice, na izlazu kada duva ventilator, uredno hladan vazduh duva koliko god dodavao gas i to sve u roku od 15-20min. Na duze staze kontam da bi malo se kao ugrejalo dok ugreje cevovode i sistem ventilacije pa da nesto toplote pretekne za u kabinu.