[ torbica @ 22.03.2002. 00:21 ] @
[mod's note: ...članak iz magazina Ekonomist #95 (jedan od linkova na
naslovnoj strani sajta http://www.ekonomist.org.yu). "Izvor blizak
vladi Srbije" koji se pominje u tekstu verovatno je Bane Anđelić...
Što se tiče ostalih aktera priče, oni su nam uglavnom poznati od ranije.
Postaje vrlo zanimljivo čitati fascinantne izjave gospode koja je manje
ili više utaljena u Telekomu, o tome kako "nije zgodno nesređenu i slabu
organizaciju u domaćim telekomunikacijama naglo izložiti nemilosrdnoj
borbi na tržištu [...] (š)to je opravdani razlog što novi zakon o
telekomunikacijama ne insistira na ukidanju postojećeg monopola" ili kako
"posledice očuvanja monopola ne bi trebalo da imaju dramatične razmere po
razvoj telekomunikacija, jer rok nije predug". Autor poslednje izjave
mora da živi na Jupiteru. Što se tiče samog teksta nacrta, on je menjan
i dopunjavan u više navrata od leta prošle godine, ali nijedna od tih
verzija nije postala dostupna široj javnosti. Toliko o javnosti rada i
javnoj raspravi... No, kao i uvek, Internodium forum je otvoren za
objavljivanje sveže verzije nacrta Zakona o telekomunikacijama! Ukoliko
je potrebno, možete ga poslati na forum anonimno, korišćenjem formulara
na Internodium Web sajtu ili nekog javnog remailera... --sloba]


Zakon o telekomunikacijama

MONOPOL SE NE UKIDA

Predlog republičkog zakona o telekomunikacijama uskoro će se naći na
razmatranju u Skupštini, ali će koplja oko njega izgleda tek početi da
se lome. Iako predviđa "sprečavanje monopola i monopolskog ponašanja",
ovaj nacrt ne ukida sadašnji monopol koji Telekom Srbija ima na fiksnu
telefoniju do 2005. godine, već ga, kako neki tvrde, još i učvršćuje.
Istovremeno iz EU stižu "nezvanični, ali dovoljno jasni signali da ova
zajednica neće uložiti ni evra dok se postojeći monopol ne ukine"
Ključno je, dakle, pitanje da li je predlog zakona o telekomunikacijama
usklađen sa prilično oštrim zahtevima EU.

Druga stvar koja mnogima, zasad samo nezvanično, bode oči je osnivanje
Saveta za telekomunikacije Srbije, koji će regulisati delatnosti u ovoj
oblasti i biti "samostalni pravni subjekt funkcionalno nezavisan od
Vlade, Ministarstva i drugih organa uprave, kao i svih organizacija i
lica koja se bave telekomunikacionim mrežama, sredstvima ili uslugama".
Savet će, sudeći po predlogu zakona, imati nadležnosti i ovlašćenja
'Velikog Brata', a onaj kome se odluka ne bude dopala, neće imati pravo
žalbe, već će moći da pokrene upravni postupak (ako ima para i vremena).

Od monopolističkog ponašanja u fiksnoj telefoniji najviše štete imaju
direktni korisnici, jer je fiksna mreža u izuzetno lošem stanju, pa samim
tim nije visok ni kvalitet usluga koje zavise od fiksne mreže (Internet,
mobilna telefonija i dr.): ako nema konkurencije, monopolista nema
ekonomske koristi od ulaganja u podizanje kvaliteta. Međutim, veći je
problem što je teško dovesti strane investitore za bilo koju oblast sve
dok postoji loša telekomunikaciona infrastruktura, čije je korišćenje,
kažu, skupo i za velike svetske kompanije.

Planovi Telekoma jesu, doduše, prilično ambiciozni u poslednje vreme
(punom parom se radi na nabavci opreme za digitalizaciju fiksne mreže,
uskoro će se duplirati broj pretplatnika 064 mobilne telefonije, a priča
se da će ova mreže uvesti GPRS tehnologiju već do juna meseca). Razlog za
ubrzano ulaganje mogao bi biti upravo omogućavanje lakšeg i jeftinijeg
poslovanja stranim investitorima, ali i pripremanje za konkurenciju koja
će kad-tad doći: rok od tri godine do isteka monopola koji Telekom Srbija
ima na fiksnu telefoniju dovoljno je dug da se ovaj operater pripremi za
novi način poslovanja (doduše, samo psihički, jer će ova oblast u ostatku
sveta napredovati mnogo brže nego što ćemo to moći mi - ovako 'nezavisni').

"Nije zgodno nesređenu i slabu organizaciju u domaćim telekomunikacijama
naglo izložiti nemilosrdnoj borbi na tržištu, sa vukovima koji raspolažu
ogromnim novcem i mogu vrlo brzo da nas progutaju", kaže za Ekonomist
magazin Borivoj Lazić, dekan Elektrotehničkog fakulteta i član UO
Telekoma. "To je opravdani razlog što novi zakon o telekomunikacijama ne
insistira na ukidanju postojećeg monopola. U nacrtu zakona mnogo pažnje
je posvećeno borbi protiv monopola uopšte, i sprečavanju njegovog kasnijeg
pojavljivanja".

Međunarodna zajednica, pak, traži da se monopol koji je 1997. godine, na
osam godina dodeljen Telekomu Srbija (prilikom prodaje 49 odsto akcija
italijanskom STET-u i grčkom OTE-u) ukine pre isteka roka - slično je
učinjeno u Estoniji, kada je trajanje monopola pomereno sa 2013. na 2003.
godinu. Ovo, međutim, nije nimalo lak potez, naročito zbog činjenice da su
strani partneri za ekskluzivno pravo korišćenja fiksne telefonije platili
oko milijardu i osamsto miliona maraka, a novac je uložen iskljucivo za
očuvanje socijalnog mira. Međunarodna arbitraža koja bi se pozabavila
pitanjem raskida dogovora o monopolu mogla bi da natera našu stranu da
vrati novac koji je onda uzet, tako da su se tvorci novog zakona našli u
procepu: da li da ostave monopol do isteka roka, nadajući se da će
međunarodna zajednica zažmuriti na jedno oko i dozvoliti donošenje ovakvog
zakona, ili da pokušaju da isteraju stvari na čistac i tako rizikuju da
plaćaju dugove koje nisu napravili.

"Nacrt zakona pravljen je po ugledu na evropske zemlje, između ostalog i
one iz bivše SFRJ", kaže za Ekonomist magazin profesor Elektrotehničkog
fakulteta Nenad Simić, koji je aktivno učestvovao u izradi predloga saveznog
zakona o telekomunikacijama za vreme postojanja saveznog ministarstva, a
posredno je bio uključen i u pravljenje predloga republičkog zakona koji će
se uskoro naći u skupštinskoj proceduri. "U radu su angažovani i strani
konsultanti, pre svega iz firme Stone & Webster Consultants iz Velike
Britanije. Autori Zakona nastojali su da ugrade savremene evropske principe,
a značajnije odstupanje je učinjeno samo po pitanju monopola koji je
Telekomu ostavljen do isteka Akcionarskog ugovora, do 2005. godine, uz
mogućnost da se taj rok skrati. Razlog za ovakvo opredeljenje je očuvanje
poverenja sadašnjih i budućih ino-partnera u sigurnost ulaganja". Po
mišljenju profesora Simića, posledice očuvanja monopola ne bi trebalo da
imaju dramatične razmere po razvoj telekomunikacija, jer rok nije predug.

"Monopol je regulisan akcionarskim ugovorom, i za njegovo ukidanje nadležan
je Međunarodni sud, a ne zakon o telekomunikacijama", kaže za naš magazin
Boris Tadić, predsednik UO PTT-a, većinskog vlasnika (51 odsto) Telekoma
Srbija. "Ja sam najveći protivnik monopola, ali ovo pitanje zahteva ozbiljnu
političku proveru, jer se unapred mora proceniti šta je za državu povoljnije".

Kritičari ovog zakona tvrde da se njime ne samo dozvoljava trajanje monopola,
nego se još i ucvršćuje. Iz "dobro obaveštenih krugova bliskih Vladi Srbije"
saznajemo, međutim, da je to je dosad bila samo ugovorna obaveza, ali da
monopolista može, ako to njegov upravni odbor odluči, da se odrekne monopola
i pre roka predviđenog ugovorom. Takođe, svaka strana može da raskine ugovorne
obaveze i odluči se na arbitražu. Međutim, zakonskim definisanjem monopola ovo
se onemogućava: za ukidanje monopola bilo bi potrebno da dođe do izmene ovog
zakona, što je daleko komplikovanija procedura, i što može poslužiti kao
izgovor za nepreduzimanje mera za izmenu ovog ugovora veoma nepovoljnog po
Srbiju.

Drugo je pitanje zašto je ovakvo stanje povoljno za pojedine strane koje su
ugovor zaključile: srpskoj strani odgovara da na domaće tržište što duže ne
uđe drugi operater fiksne telefonije, bar dok se mreža ne dovede u neko
normalno stanje. Novac za nabavku opreme, tvrde naši izvori iz Telekoma,
stiže od dividendi koje Italijani i Grci uopšte ne dobijaju (pod parolom da
Telekom, sa izuzetkom prošle godine, posluje sa gubicima), na šta ovi drugi
nisu baš ravnodušni. Naš neimenovani sagovornik kaže da se prašina ne diže,
jer je "verovatno reč o medudržavnom dilu na visokom nivou, i da su u
pitanju neki krupniji poslovi"

Pitanje je, ipak, da li je međunarodna zajednica spremna da zažmuri, jer njoj
nije u interesu da se taj monopol sačuva. "Sa najviših mesta u EU stavljeno
nam je do znanja da oni neće da žrtvuju profit stotine svojih kompanija koje
bi ovde ulagale, zbog ekstraprofita dve koje drže monopol i odgovorne su za
trenutno stanje u mreži i uslugama, koje su ovde i do 20 puta skuplje nego u
svetu", kaže pomenuti sagovornik.

Može biti da je cela priča sa zakonom igra, da bi se dobilo na vremenu dok
monopol ne istekne, ili stranci ne pristanu na njegovo skraćenje, jer su
male šanse da će ga, ovakvog kakav je, međunarodna zajednica prihvatiti...

U zakonu postoji stavka po kojoj drugi operater i u vreme trajanja monopola
ipak može dobiti licencu, odnosno dozvolu da gradi mrežu, ali ne i da je
eksploatiše. Za domaće operatere ovo bi bio vrlo skup poduhvat, jer građenje
mreže bez etapne provere ne obećava uspeh, a s obzirom na brzinu razvoja
tehnologije, nije ga realno raditi mnogo pre eksploatacije. Međutim, strani
operater koji bi bio spreman da rizikuje, dobio bi licencu za neuporedivo
manje novca nego da monopola nema, a po tvorce zakona to bi bio dobar
marketinški potez, ako bi se realizovao pred izbore: osim što će doći do
novca, prikazaće i svoju fleksibilnost.

Kalif umesto kalifa

Za regulisanje telekomunikacione delatnosti, prema ovom zakonu, biće ovlašćen
Savet, koji je nadležan da: reguliše, nadzire, izdaje dozvole, prati rad,
planira, nadgleda, koordinira..., a sve odluke i opšta akta za koje je
ovlašćen ovaj Savet, donosi Upravni odbor, čije članove i predsednika imenuje
Narodna skupština, na predlog Vlade. Planira se da ovo telo bude nezavisno i
od Vlade i od resornog ministarstva, i to tako što će se samo u prvoj godini
finansirati iz budžeta (kratkoročna pozajmica), a kasnije od naknada i taksi
koje će naplaćivati od operatera.

U oblasti telekomunikacija, nadležnost Vlade sadržana je u svega tri stavke
ovog zakona, a ministarstva u sedam. Zato su nadležnosti Saveta nabrojane u
19 stavki, a ovlašćenja u još 16, pa se stiče utisak da je sam zakon pravljen
samo da bi se konstituisao Savet, koji će kasnije, umesto zakona, donositi
pojedinačne odluke po svim pitanjima.

"Pitanje ovlašćenja je, bez sumnje, vrlo delikatno", kaže profesor Nenad
Simić. "Zakon po prirodi ne može da ulazi u sve detalje funkcionisanja
institucije kao što je Savet. Ideja koja je bila prisutna u toku rada na
nacrtu je da se rad Saveta definiše kroz garnituru podzakonskih dokumenata,
koji bi se radili uporedo sa zakonom. Time bi se izbegla opasnost od
neujednačenih kriterijuma, ali postupak izrade tih podzakonskih akata zasad
nije pokrenut. Postoji objašnjenje da to treba da uradi Savet, kad se
konstituiše. Ovo telo mora da sadrži nekoliko ozbiljnih stručnih službi,
koje će obavljati funkcije danas raspodeljene po raznim institucijama, i
za koje treba obezbediti stručnjake i odgovarajuće materijalne uslove. Nije
jasno ko to sve treba da finansira, a ni ko treba da pripremi podzakonske
dokumente koji definišu uslove rada regulatornog tela. Sve to treba rešiti
pre početka rada regulatornog tela", kaže Simić.

On objašnjava da se u većini evropskih zemalja celokupno vođenje
telekomunikacionih funkcija stavlja u nadležnost nezavisnog regulatornog
tela, koje je neposredno odgovorno samo parlamentu. Ovom vrhunskom stručnom
institucijom rukovode ljudi koji nisu angažovani u politici, ali su
maksimalno kompetentni u oblasti telekomunikacija i ekonomije. Ovo telo i
kod nas će, prema tvrdnji Borisa Tadića, biti sastavljeno "isključivo od
eksperata, a nikako od političara, jer ono mora da služi kao tampon zona
između telekomunikacija i politike".

Mesto predsednika UO Saveta primamljivo je za mnoge koji se ovim sektorom
bave, pa se ubrzo može očekivati početak borbe za kalifovu stolicu. A što
se pitanja monopola tiče, ako sve bude išlo uobičajenim (usporenim) tempom,
može se desiti da do donošenja zakona prestane da bude aktuelno.

Lela Saković

:::

--
Internodium "forum" mailing lista. Vise informacija
o listi (ukljucujuci i uputstvo za odjavljivanje)
nalazi se na adresi: http://www.internodium.org.yu
me
<bobmarley> ne 3puj
<LUDAK