[ shockre @ 16.12.2004. 09:13 ] @
ovako, komp sam kupio prije oko 2 godine i drzao sam kuciste zatvorenim do prije godinu dana. znaci, od tada ga drzim otvorenim, i sve radi ok, ali me zbunjuju ventilatori. naime, jedan ventilator je skroz naprijed dolje (gleda u moje noge) i puse zrak prema VANI ali je cudno to sto je ispred njega prije bila plastika od kucista. ne razumijem zasto je ventilator namjesten da puse prema vani kada nije imao svrhe dok je kuciste bilo zatvoreno. osim toga, malo sam googlao, i vecinom ljudi govore da bi ventilatori koji stoje naprijed dolje trebali uvlaciti hladan zrak (a ne puhati vani). e, sad, zanimaju me vasa misljenja: bi li trebao (i kako) namjestiti ventilator da ipak uvlaci zrak? nisam se mogao odluciti jer je kuciste ipak otvoreno, pa sam mislio da je to mozda dovoljno?
[ Crossman @ 16.12.2004. 12:42 ] @
Trebao bi imati bar 2 case fana.
Jedan napred koji ce da uvlaci svez vazduh i jedan (ili vise ako ima mesta) nazad koji ce iz kucista da izvlaci ugrejan vazduh. Time se stvara promaja i efikasnije se hlade komponente. Nijedan ni drugi ne bi trebali da budu na bilo koji nacin izolovani od spoljasnjosti, tj. zatvoreni (moze da ostane samo resetka).
I da ne zaboravim: kao i za ostale komponente, tako i za fanove, vazi da su bolji oni renomiranih proizvodjaca (CoolerMaster i Zalman).
[ shockre @ 18.12.2004. 09:40 ] @
da, ali je meni kućište otvoreno. zbog toga bi sav zrak od ovog ventilatora naprijed samo otišao sa strane a ništa ne bi došlo do gornjeg dijela kućišta?
[ Igorn @ 18.12.2004. 13:27 ] @
Pa ti ga onda zatvori !!!!!!!!!
[ m4rk0 @ 18.12.2004. 14:22 ] @
@Igorn
...onda se vracamo na pocetak price
[ bakiman @ 20.12.2004. 19:51 ] @
Isti slučaj je kod mene... Naime na prednjoj strani ima mesta za dva fana, jedan pored drugog, ta mesta su "izolovana" sa prednjom plastikom računara, pa nema protoka vazduha, takođe i sa zadnje strane ima još dva mesta, jedan ispod drugog, oni su OK jer je iza njih rešetka, imam još jedno mesto za fan sa gornje strane kućišta, i njemu nema šta da smeta... Dakle 3 od 5 prostora su funkcionalni.

NI JEDAN NIJE ISKORIŠĆEN

E sad kako ne bi sekao plastiku napred i da stavljam 1fan tu i 1pozadi, da li bi bilo BOLJE rešenje da stavim jedan fan na gornju stranu da izbacuje vazduh napolje / na gore???

Do skora me temp kućišta nije brinula, bila je oko 33, a sada se diže i na 40 posle NFSU2! Dok procesor ide na nekih 50C. u Idle (do 25% usage) je 36/41...

PozdraV
HVALA

PS kada je otvoreno kućište idle u idle su temperature 33/33 e sad još nešto?
[ tdjokic @ 20.12.2004. 20:57 ] @
Citat:
bakiman:ta mesta su "izolovana" sa prednjom plastikom računara, pa nema protoka vazduha

Jesi li dobro pogledao? Obicno ta prednja plastika ili ima neka stepenasta rebra, gde pogled ne prolazi ali vazduh da, ili je isecena ISPOD, pa vazduh prolazi tamo.
[ bakiman @ 20.12.2004. 21:34 ] @
Bravo!!!

Jeste isečeno na donjoj strani, a ne sa prednje. Veličina je 1x5 santima...

Bravo again!!!

PS I dalje me interesuje da li je bolje jedno napred i pozadi ili samo jedan gore?

PozdraV
HVALA
[ tdjokic @ 20.12.2004. 21:43 ] @
Ako dobro shvatam, taj na vrhu bi lezao horizontalno? To ventilatori bas ne vole i brzo crknu (primer: graficke kartice). Zato bolje poceti sa jedan napred, jedan pozadi pa ces vec videti, malo eksperimentisanja ne steti.
[ bakiman @ 21.12.2004. 13:16 ] @
Jeste, horizontalno, nego neko je pričao da je jako korisno imati jedan fan gore ali...

Ma nije mi velika frka, ali sigurno ću nešto preduzeti...
[ SuperGenije @ 23.12.2004. 08:30 ] @
Ima ljudi koji misle da ventilator nije potrebno montirati napred na kuciste, vec da je mnogo bolja varijanta da ventilatori izvlace vazduh iz kucista i da su montirani pozadi. To ce malko da ublazi buku a i vazduh mora negde da udje pa ce to uciniti sa prednje strane.
[ filib @ 24.12.2004. 00:50 ] @
pazario sam chieftec lbx, i sad imam jednu dilemu oko rasporeda ventilatora.
Posto na ovoj seriji nema mesta kod prednje maske za ventilatore kao na prethodnim serijama, interesuje me kako oragnizovati airflow.Prostori za ventilatore si sledeci

- Na pozadini pored i/o panela 1x 120;
- Sa strane 2 x 90, jedan naspram procesora, a jedan otprilike kod graficke karte;
- Na stranici iza ploce , kod HDD lezista 3 x 90, jedan ispod drugog;
- Napajanje ima dva ventilatora, jedan izduvava iz kucista, drugi iz napajanja van;
- Na stranici preko puta ploce, kod HDD lezista pistoji prostor istih dimenzija kao na
suprotnoj stranic samo bez ventilatora.

Sad, ono sto meni pravi zbrku u dizajnu je sledece, kod klasicnog rasporeda, resenje je jednostavno, postavis onaj prednji za HDD, jos jedan ispod da uduvavaju, a ostale da uzduvavaju i zavrsio si posao.Ovde je situacija malo drugacija, jer nema prednjih ventilatora kod maske, a nemam neku ideju koje ventilatore da postavim da uvlace vazduh u kuciste.Druga stvar je kod HDD-a, da li postaviti ventilatore, ona tri komada, da izduvavaju, ili da uduvavaju vazduh, posto postoji airflow, izmedju ta dva proreza da ih tako nazovem, moje neko mislenje je da postavi da ovi kod hdd-a izduvavaju, a posto je mala distanca, uvlacenje svezeg vazduha ce doci samo po sebi.

Za ostatak, sam razmisljao o raznim kombinacijama, ali nijedan od njih mi se ne cini nesto previse dobrim.
Ajde neki komentar, eventualno neko ko ima isti/slicno kuciste
[ salec @ 24.12.2004. 08:41 ] @
Citat:
SuperGenije: Ima ljudi koji misle da ventilator nije potrebno montirati napred na kuciste, vec da je mnogo bolja varijanta da ventilatori izvlace vazduh iz kucista i da su montirani pozadi. To ce malko da ublazi buku a i vazduh mora negde da udje pa ce to uciniti sa prednje strane.


Ima tu više fazona... kao prvo, ako kroz filter uduvavaš vazduh tako da pritisak vazduha u kućištu bude viši nego u okolini, imaćeš manje prašine u kućištu, što je dugoročno dobro za ventilatore i hladnjake unutar kućišta. Takođe, viši pritisak znači veću količinu medijuma za hlađenje (molekula vazduha) ali, sa druge strane i povišenu temperaturu. Premda, oba ta efekta su zanemarljiva...
[ bakiman @ 24.12.2004. 15:14 ] @
Ovo je krajnje zabrinjavajuće, kada otvorim kućište, ne dobijam ništa specijalno, svega oko 2C manje od zatvorenog.

Mada, radijator se nalazi iza kućišta na nekih 30cm, sa desne strane moja noga, sa prednje ništa, a sa leve LEDEN (spoljašnji) zid od stana.

Kada priblizim zidu kućište ništa se ne dobija, a ni kad ga odaljim.

Gde stoji MB senzor na mojoj ASUS P4P800segd ploči?

PozdraV

PS: u normalnom radu (ništa zahtevno) temp procesora je manja za oko 3-4C, ali kad igram NFSUII proc 49, mb (kućište) 40ak

K*o ranije...
[ bakiman @ 28.12.2004. 01:22 ] @
Drugo pitanje:

Jel se smer obrtanja ventilatora (od čega zavisi uduvavanje ili izduvavanje) menja okretanjem +a i -a?

HVALA
[ tdjokic @ 28.12.2004. 02:25 ] @
Njet. Meni su prodali ventilator za graficku sa obrnutim zicama, ja nisam primetio, ugradio ga lepo, on stajao lepo i graficka pocela da gori lepo, jer sam ostavio racunar nesto da radi a ja otisao u drugu sobu. Nakon 20-tak minuta se vratim i tamo mirise na "rostilj"!

Ti ventilatori se vrte samo u jednom smeru. Obicno na njima imas oznake: jedna strelica pokazuje na koju stranu se vrti, a druga u kom smeru ide vazduh i onda ga fizicki okrenes tako kako ti treba.

Sto se tice onoga sto sam spomenuo negde, da su kod onog Molex medju-kabla spojene zuta i crvena zica, to nije greska, to je tako namerno uradjeno. Znaci, tanka crvena, 12V za ventilator, je spojena sa zutom, jer je ona +12V iz napajanja.
[ bakiman @ 28.12.2004. 12:13 ] @
Ahaaa, znači može da se montira sa prednjae i zadnje strane fan? (govorim o FANu, ne o kućištu)

Npr. može da se prednja strana fana stavi na prednju stranicu računara, kao i isti taj da se montira sa zadnjom stranom na prednju stranu kućišta. I SVI FANOVI IMAJU MOGUĆNOST DA SE "DVOLIČNO" MONTIRAJU?

Jel sam dobro shvatio?

PS Ono dvolično me podsetilo na jasnije pitanje:

Svi fanovi imaju dva lica, a ti ga okreneš/montiraš kako ti treba?

PozdraV
HVALA
[ tdjokic @ 28.12.2004. 12:53 ] @
Citat:
bakiman:Svi fanovi imaju dva lica, a ti ga okreneš/montiraš kako ti treba?

Da.

Postoje i ventilatori koji su pravljeni specijalno za neku namenu, recimo za proizvodjace napajanja, gde se unapred zna kako ce biti montiran, i onda ih "ocerupaju" maksimalno, da bi stedeli materijal (plastiku), tako da takvi ventilatori mogu da se montiraju samo na jedan nacin, jer ako ga okrenes nema za sta da se zasrafi, prazno. Redje se srecu, ali ih ima.
[ tdjokic @ 30.12.2004. 12:40 ] @
Setio sam se jedne sitnice sa ovim u vezi, a nekome moze da koristi, pa da spomenem. U prodaji su mali komadi kablova, konfekciski pripremljeni, za napajanje uredjaja u PC-u, koji sa jedne strane imaju "zenski" Molex (identican onome na hdd-u ili cdrom-u), a sa druge nesto drugo. Jedan takav je Y kablic, pomocu koga od jednog Molexa sa napajanja dobijete 2 kabla, za dva uredjaja u PC-u. Drugi, koji se od skoro prodaje, je adapter za napajanje SATA diskova, za one koji na starom napajanju nemaju predvidjen SATA prikljucak. Evo i slike:



Zadrzite zenski Molex, a sa drugom stranom radite sta hocete - secete, lemite zice za dodatne ventilatore i slicno. Vrlo prakticno i jeftino resenje za eksperimentisanje a da pritom originalni prikljuchci sa napajanja ostanu nedirnuti. Osim toga, ova kombinacija ima i mogucnost lake montaze / demontaze, sto u slucaju prerade originalnih prikljucaka (npr.lemljenje) nije uvek slucaj.



[Ovu poruku je menjao tdjokic dana 30.12.2004. u 15:33 GMT+1]
[ bakiman @ 30.12.2004. 13:44 ] @
Hvala ti na obaveštenju!

Hoćeš da kažeš da je taj kabl nešto kao razvdnik/lopov?
Pa onda uzmem ja taj kabl i sečem šta mi treba ili ga upotrebim takvog kakav je?

PozdraV
[ tdjokic @ 30.12.2004. 14:20 ] @
Evo, nasao sam slikicu a ima i navedeno koji kabl je koji http://shop.store.yahoo.com/directron/cbl-y.html Pogledaj malo vislje, u jedan post, stavio sam slikicu i onog drugog prikljucka.
[ bakiman @ 30.12.2004. 14:56 ] @
Znači to je to, OK, hvala
[ bakiman @ 31.12.2004. 10:54 ] @
Samo da javim, danas uzimam 2 CoolerMastera za kućište 80x80mm.

Javiću šta sam uradio...

PS: Ja imam SATA disk i džek za njega odgovara baznom sa napajanja (za FDD, CDrom...)

PozdraV
[ bakiman @ 31.12.2004. 16:05 ] @
Evo ga! Ventiši su ubačeni, buka nije iritirajuća...

ALI

Sa jednim fanom ubačenog sa zadnje strane kućišta da izduvava vazduh temp kućišta/ploče je 33C.

Druga kombinacija je bila da oba stavim pozadi da izduvavaju, takva kombinacija mi je pogoršala život, 35C.

Treća kombinacija je da stavim sa prednje strane jedan da ubacuje vazduh, a sa zadnje strane da izbacuje. Rezultat ovog jeste da je temp. ugl. 33C, a nekad, na trenutak i 34C.

Sve tri kombinacije sa zatvorenim kućištem, kada otvorim kućište temp. je +1C.

E tako.

Bilo bi dobro da me posavetujete koja je najbolja kombinacija za protok vazduha.
i
Da li pod MB Temperature se podrazumeva temp. kućišta? Ja sve mislim da je tako...

Anyway, temperatura MB/kućišta PRE fanova je bila 42C sa zatvorenim i 40C sa otvorenim kućištom, tako da ne mogu reći da nisam zadovoljan, ali opet, očekivao sam više, i verujem da postoji "dobitna kombinacija".

PozdraV

PS Srećna nova godina i Božić

[ tdjokic @ 31.12.2004. 16:50 ] @
A ne bi bilo lose i da napomenes sa kakvim prikljuchcima za struju su dosli ventilatori i kako si ih povezao, ipak smo prilicno pricali i o tome...

Efikasnost dva ventilatora na zadnjoj strani, koji izbacuju vazduh iz kucista, zavisi od njihove fizicke pozicije: ako je jedan mnogo nisko, on onda verovatno izbacuje jos uvek relativno hladan vazduh iz kucista, prosto ga "krade" ploci i ostalim uredjajima, jer topao vazduh obicno se penje gore. Mislim da ti je temperatura sada odlicna.
[ bakiman @ 01.01.2005. 19:22 ] @
1. ventilatori imaju priključak kao i CPUfan, dakle sa tri pina +,-,senzor. Ova dva sam priključio na MB gde su dva prazna priključka za POWER i CHASSIS fan.

ALI

uz to sam dobio i adaptere 3to4 pin. tj. postojeći priključak u muški molex, a taj u ženski što znači i da sam ga priključio na napajanje ne bi izgubio mesto zbog ženskog molexa...

Nadam se da si shvatio...

2. Jedno mesto pozadi je odmah ispod fana napajanja, a drugi odmah ispod tog, što mu dođe oko polovine visine kućišta...

Šta misliš da li da stavim ovaj sa prednje str. na gornju str. kućišta? Da li bi bio bolji učinak? S obzirom da topao vazduh ide gore...

3. Srećna nova godina, sve najbolje...
[ bakiman @ 10.01.2005. 14:08 ] @
Trenutno mi je kombinacija užasna! 1gore 1iza i oba izduvavaju, temp se diže i do 38C!

Mada to je MB a ne kućište! U Kućištu je temp ~27C Izmerio sam analogno!

PozdraV
[ tdjokic @ 10.01.2005. 16:40 ] @
Citat:
Nadam se da si shvatio...
Da, shvatio sam. To sam ti ja i spominjao, taj musko-zenski deo, ili medjukomad, samo nisam mogao onda da nadjem sliku na brzinu.

Sto se tice temperature, ima jos jedna kvaka. Pitanje je gde je smesten senzor koji meri temperaturu "okruzenja". Sta su uzeli kao karakteristicnu tacku za to? Na jednoj mojoj ploci, gde sam uspeo da ga nadjem, bio je sasvim dole, levo, kod najnizeg PCI slota, blizu do zadnjeg zida kucista.. Moguce je, da ventilatori gore hlade odlicno, ali je taj ugao malo "zabacen" i da se tamo vazduh malo vise zagreje. Ne znam sta bih rekao. Ja sam najnizi pleh kojim se pokriva prazan slot uklonio, da bi vazduh po malo i tu ulazio, a sa prednje strane sam uklonio pokrivac malih drajvova, koji je bio poseban komad plastike i sad je tu velika rupa, na cijoj sredini je tacno hdd.