[ tiranin @ 19.12.2004. 08:18 ] @
Znam da ovo baš i nije nekakva sofisticirana elektronska tema, ali me već dugo izluđuju halogene sijalice. Ko me prevari da kupim lampu sa tom vrstom gutača para ?
Imam jednu stonu lampu i u njoj halogenku i crkava mi na manje od mesec dana. Ako kupim skupu od oko 400 dindži crkne za mesec dana. Ako kupim na buvljaku za 50 kinti crkne za tridesetak dana. U "finijim" prodavnica lampi me ubeđuju da kod njih gore bez prestanka više od godiinu dana. Neki likovi mi tvrde da treba da pređen na niskovoltažne halogenke (ove moje su na 220V) sa ispravljačem(?). Tada su sijalice još skuplje ali navodno rade mnooogo duže.
Ne znam šta da radim, dajte neki savet.
[ rtvhifi @ 19.12.2004. 11:07 ] @
Ne znam sta bi sasto text nije prosao u prethodnom odgovru.

Ovako kupis na buvljku onaj reostat za pojacavanje i smanjivanje svetlosti i resio si problem.Silalice,vezes preko njega i ne pojacavas do kraja,niti ga pali sa punim osvetljenjem. Mozda imasprevisok napon koje sijalice ne mogu da izdrze ili izdraze kratko.
[ guja011 @ 19.12.2004. 11:16 ] @
dve moguće stvari: halogenka kao i najobičnija sijalica crkava pri paljenju od početne struje (kad si video da sijalica crkne usred rada posle par sati upotrebe? -nikad) ili od pregrevanja iste .
rešenje pod jedan: ili koristiti soft start elektroniku ili ono što je nabavljivo lako a to je regulator jačine svetla. recimo u radnjama "sve za 69 dinara... hehe koje su polako postale "sve za 75" pa sve za "85 dinara" -imaš one lampe sa štipaljkom koje imaju regulator i prekidač pa to možeš iskoristiti za tu tvoju egzotiku .
znači kad se pali, pošto je prekidač na osovini potija, uve kreće od minimalnog svetla tako da je udarna struja mala. posle podesiš na nivo koji ti odgovara.
u drugom slučaju je moguće da krepava od previsokog napona (meriš li ti to povremeno?) ili od pravog pregrevanja halogenke. u oba slučaja ti opet pomaže regulator jačine svetla. te mrežne halogenke imaju malo žuće svetlo od ovih 12 voltnih ali se i po boji kao i intezitetu da naslutiti dal im je napon previsok..

što se tiče 12 voltnih, jeftinije su ali im treba ili trafo ili pretvarač ("elektronski trafo") a i one su takodje poprilično "svilene" na napon napajanja. na stranu što ti treba deblja i kablaža zbog struje.
[ JOJO847 @ 19.12.2004. 12:35 ] @
evo, samo za tebe :) i usporedbe radi gledam u osramov katalog i tamo piše kako je (sad ovisi točno koja je žarulja u pitanju) predviđena za 1500h rada (60-75W) i 2000h (100-250W)
nedi bilo loše da izmjeriš napon, puno bi više znali :)
[ HerQl @ 19.12.2004. 14:29 ] @
e meni se isto desavalo da crkne halogenka,pa i par puta transformator,na kraju mi je teca doneo neki transformator iz nemacke i sad je sve ok!
[ zei @ 19.12.2004. 17:41 ] @
samo da dodam jos jednu stvar koju treba proveriti
pogledaj postolje (grlo) gde ubodes ili zakacis halogenu sijalicu (ne znam koji tip imas) da nije nagorelo ili je mozda bakar promenio boju (opet zavisi od tipa)
redje se desava ali je takodje mogucnost ....
[ Balša @ 19.12.2004. 18:58 ] @
Voja Antonić je na Sezamu svojevremeno dao prilično uverljivo objašnjenje zašto nisu dobre 220V halogenke:

Citat:
Nikako 220V / 50W! Tako brzo crkavaju da će ti se vrlo brzo smučtiti
da ih menjaš. Ako te zanima, evo ti malo popularne teorije zašto je tako
(i zašto isto ne važi za halogene sijalice 220V / 500 ili 1000W).

Efikasnist sijalice sa grejnim vlaknom zavisi od temperature tog vlakna.
Ta temperatura je ograničena, jer se na višoj temperaturi vlakno ubrzano
pretvara u paru, a što je još gore, para se taloži gde stigne, dakle najviše
na staklenim zidovima sijalice (što joj vremenom smanjuje količinu
isijanog svetla) Kad vlakno ispari dovoljno da na jednoj tački disipacija
preraste kritičnu, sijalica crkava. E, kod halogene trik je u tome što je
supstanca koja isparava takva da je staklo "neće", nego se taloži opet
na vlaknu, pa su projektanti dozvolili sebi taj luksuz da povećaju
temperaturu vlakna (jer je nominalan gubitak supstance značajno
smanjen) čime je ne samo povećan stepen korisnog dejstva, nego i
temperatura boje svetla: više plave (nažalost i UV - što se filtrira
specijalnim staklom) a manje crvene. Još jedna dobra posledica je da
staklo sada sme da bude bliže vlaknu, pa su zato halogenke manje.

U čemu je problem sa sijalicama 220V / 50W? Vlakno mora da ima
visok otpor, dakle da bude tanko, pa se para na njemu teško taloži
ravnomerno. Zato se brzo pojavljuje nejednakost otpora na pojedinim
delovima vlakna, zbog čega se tanji delovi više greju. Zamisli to kao
niz velikog broja otpornika vezanih redno, tako da kroz njih teče uvek
ista struja, ali je pad napona, pa i disipacija toplote, viši ako je otpor
veći, a to je na stanjenom mestu. Zato se lančanom reakcijom na tom
mestu temperatura povećava dok vlakno ne crkne, a to traje tek neku
mikrosekundu, pa zato sijalica često crkava uz prasak.

Ovaj efekat je utoliko manji ukoliko je vlakno deblje. Mada činjenica
da je vlakno namenjeno za veću struju duže traje (pri maksimalnom
opterećenju) deluje paradoksalno, ipak je tako, jer je takvo vlakno
deblje. Kod 12V / 50W (50/12=4,17A) je dovoljno debelo da može da
ima dug vek, ali je za 220V (0,23A) tanko i crkava kad ga mrko
pogledaš. Lampa od 220V / 1000W ponovo ima vlakno za 4,55A i
ona je opet OK što se tiče veka trajanja.

>> Da li je kod 12V varijante zaista bolje imati trafo za svaku
>> sijalicu (npr. ako bih stavljao 4 sijalice po 50W), ili može da ide
>> jedan trafo za sve (ili eventualno dve sijalice na jedan trafo)?

Svejedno je koliko trafoa stavljaš, ali izbegavaj elektronske, jer su
tako tragičnog kvaliteta da rizikuješ čak i požar u kući ako ih
postavljaš na drvenu podlogu. Ako imaš dovoljno mesta opredeli se
za klasične, najbolje torusne transformatore. Uštedećeš sebi teške
stresove, jer elektronika koja radi na 220V, kad crkne, onda, brate,
ima šta da se čuje. Ja sam u kući imao tri elektronska trafoa
(one super-ekstra kvaliteta, kupljene na bljuvaku, pardon
buvljaku), i posle godinu dana dva su već crkla. Treći sam skinuo
i bacio, nisam čekao da mi još i on skrati život.

>> U svakom slučaju bih hteo da stavim dimer (za regulaciju
>> jačine) uz prekidač, da li je to izvodljivo u obe varijante?

Nije izvodljivo, dimer radi samo sa sijalicama direktno, a ne sa
transformatorima. Postoje kvalitetni stabilisani prekidački
ispravljači koji imaju izlaz od 12 ili 24V za halogenke, uz to sa
potenciometrom za regulaciju o d 0 do punog napona, ali oni se
zapravo i ne izrađuju za tržište halogenih sijalica (valjda zato što su
skupi) nego se koriste na profesionalnim uređajima koji imaju
halogenu projekcionu lampu. Polurešenje je da naručiš
transformatore koji imaju izvode na, recimo, 12, 10, 8, 6 i 4 V i da
preklapanjem biraš jačinu svetla. Takođe i vezivanje redno-paralelno
dolazi u obzir. Ja koristim to poslednje rešenje za smanjivanje svetla
jer je ekstra jednostavno, ali nameravam da pređem na elektronsko sa
nekim kvalitetnim prekidačkim ispravljačem, jer sam u poslu u
kome imam pristup takvim uređjima i mogu po ceni dž. da dođem
do takvog ispravljača.
[ marko37 @ 19.12.2004. 19:49 ] @
Uglavnom negativna iskustva. Pre svega me nervira "standardizovana" utičnica, tako da imam 50% šanse da lampa uopšte neće pasovati iako i na prvi i na drugi pogled deluju istovetno. Dobro, pored toga me izuzetno nervira sama lampa u kojoj je i utičnica koju je napravio neki retard tako da mi redovno treba po pola sata da sastavim nazad jer su rupe izbušene na pogrešnom mestu. A i nervira me što sijalicu ne smeš da držiš (golom) rukom ili moraš da brišeš tragove nakon toga.

U svakom slučaju nikome ne bih savetovao da se pati sa time za kućne potrebe.

--

"Hi-ho, hi-ho, its hand grenades I throw..."

[ deki45 @ 19.12.2004. 22:14 ] @
Svojevremeno mi je neko rekao da je vrlo bitno kod halogenki od 220 koji im je tip grla:da li se nabada kao one od 12 ili ima grlo kao starter za neonku(nabodes pa zakrenes ).Ove druge su kao mnogo kvalitetnije,e sad dal je koincidencija ili ne ,ja imam takve u kuhinji(3 kom) i evo treca godina rade bez greske...pu,pu da ne ureknem...

Pozdrav Dejan
[ zei @ 19.12.2004. 22:50 ] @
eto zasto sam pomenuo kvalitet grla - neispravno grlo los kontakt eto povecanja temp.
jedno zapazanje u vezi potenciometra: moyes da stavis potenciometar na primar trafoa ako nije elektronski (vec ima fe jezgro) to sam video i radi sto je najbitnije!!!
tip sijalica koji se zakretanjem montira u postolje kosta oko 100-200 din na buvljaku (naravno popularni tip 220V 50W) provereno danas!

nego me bas nesto iritira to negativno iskustvo u vezi elektronskih trafoa jer sam kupio danas jedan (105W) i treba da ga ugradim u gips. sad razmisljam da predjem na neki drugi ali tezina ...
[ guja011 @ 19.12.2004. 22:55 ] @
hm. baš me čude ovi vojini komentari za trafoe.
ajd, ono tumačenje halogenki i crkavanja ok (mada moje bajonet halogenke za 220 lepo rade već drugu godinu iako se vrlo često koriste) ali ovo za trafoe i pretvarače je čudno. ili čova nema iskustva ili je baksuz. a reklo bi se da je malo i tvrd na parama, pretvarači iz nemačke su stvarno skuplji ali velika većina je kvalitetna i predviđena za dimere. naravno, govorim o elektronskim.
trafoi klasični su priča za sebe, jesu upotrebljivi ali u kombinaciji sa našim varijacijama mrežnog napona i filozofijom motanja pojedinih domaćih proizvođača jednostavno izluđuju. pogotovu ako se koristi jedan trafo za više lampi.
[ guja011 @ 19.12.2004. 22:57 ] @
zei, gledaj da ti pretvarač ima pristojno hlađenje.
ovi pretvarači sa buvljaka vrlo često imaju hladnjak kao i deo štampe zaliven u araldit pa se u startu loše hlade.
[ Proko @ 20.12.2004. 11:04 ] @
Ja u stonoj lampi u servisu koristim halogenku 150W/24V. Napajanje ide sa klasičnog trafoa. Iznad nje sam namontirao kuler, tako da nemam problem sa pregrevanjem i lošim kontaktima. Uključenje ide u dva koraka, prvo preko otpornika, zatim, posle dve sekunde direktno. Vrlo retko pregori u momentu uključenja, ali zato obično u toku rada. Sijalica traje oko tri meseca uz svakodnevan rad i često "ćuškanje". Bilo bi lepo kada bi duže trajala, ali vlakno se jednostavno potroši, i postane tanje.
[ Stojan Trifunovic @ 22.12.2004. 15:24 ] @
Svojevremeno je u nekom broju Info elektronike objavljena sema za postepeno ukljucivanje halogenih sijalica na 12V. Cini mi se da koristi BUZ 10 ili 11. Po slici sa osciloskopa pikovi napona pri ukljucenju su minimalni. Probacu da iskopam tu semu pa da je objavim ovde. Inace kineski regulatori napona (oni u lampama sa stipaljkom) imaju tako lose resenu regulaciju da se osvetljenje sijalice menja vremenom bez nekog vidljivog razloga. Nikada nisam uspeo da podesim sijalicu na sam prag paljenja a da se posle nekog vremena ne ugasi. A cini mi se da i pri normalnom radu ima neke pikove.
[ banniska @ 22.12.2004. 21:51 ] @
Preporucujem soft start. Nije skup a radi savrseno. Nije ga tesko napraviti. Sheme imas svugde. Ja sam ih nalazio u casopisu ELEKTRO!